- Geen militaire missie naar rampplek Oekraïne - Eerste slachtoffer is geïdentificeerd; Nederlandse nationaliteit - Donderdag stemt het Oekrainse parlement over inzet gewapende internationale troepen in rampgebied - Nederlandse marechaussees aangekomen in Oekraïne maar nog niet ingezet - Voorlopig laatste vlucht met stoffelijke resten geland in Eindhoven - Volgens de zwarte doos is er een enorm drukverlies geweest, en is dat de oorzaak van de crash. Drukverlies op deze schaal wijst op een raketinslag.
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting Mogelijk bewijs van een raketinslag.
De separatisten overhandigen de zwarte dozen over aan de Maleisiërs:
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: De passagierslijst hierboven is met expliciete toestemming van Yvonne geplaatst, waarschuwing blijft verder van kracht. Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Deze trein is momenteel onderweg naar Donetsk, zonder de OVSE en de andere experts. Verwacht wordt dat de trein hierna naar Kharkiv gaat. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad. • De zwarte dozen zijn door de separatisten aan de Maleisiërs overhandigd.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Toespraak Minister Timmermans bij de VN Veiligheidsraad
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toespraak Koning Willem-Alexander
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Video's van lokale bewoners van de crashsite
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Zwarte doos bevestigt raketinslag MH17'
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerst slachtoffer is geïdentificeerd;
Op maandag 28 juli 2014 09:58 schreef Loekie1 het volgende: Ik vind dit wel een goede reactie onder het artikel: Geloven dat wij in Nederland een onafhankelijk en kritische pers hebben en ons het gevoel willen geven dat we superieur zijn is ook propaganda!
Aan een zekere mate van subjectief ontkom je niet, dat klopt. Van staatspropaganda is in Nederland echter geen sprake. Wij kennen hier persvrijheid; de Russen niet of nauwelijks.
Aan een zekere mate van subjectief ontkom je niet, dat klopt. Van staatspropaganda is in Nederland echter geen sprake. Wij kennen hier persvrijheid; de Russen niet of nauwelijks.
Dat ben ik grotendeels met je eens.
Wij kennen hier inderdaad persvrijheid (zie bijvoorbeeld Joris Luijendijk, Carolien Roelants). Maar ik ben ook van mening het zeer bedroevend gesteld is met de kwaliteit van de gemiddelde journalist. Specifiek bedoel ik daarmee: als je om je heen leest voor hoeveel journalisten de schuldvraag inzake MH17 onbetwistbaar is, dan riekt dat naar zuivere staatspropaganda -ook al is dit een resultaat van de vrije hand. Dat praktisch niemand in staat is hier de feiten van de suggesties te onderscheiden, is ronduit triest. Misschien is de wil er niet eens (waar ik de Volkskrant van beticht). Voelt dan echt niemand zich geroepen ook de andere partijen eens kritisch onder de loep te nemen? Er ligt een schat aan interessante onderzoeksvragen, in die richting.
Dat er in Rusland veel minder persvrijheid is, kan niet ontkend worden. Dat dit sterk verbeterd is sinds 1991, is ook een feit. Wat dat betreft zie ik een verbeterd Rusland.
Wij kennen hier inderdaad persvrijheid (zie bijvoorbeeld Joris Luijendijk, Carolien Roelants). Maar ik ben ook van mening het zeer bedroevend gesteld is met de kwaliteit van de gemiddelde journalist. Specifiek bedoel ik daarmee: als je om je heen leest voor hoeveel journalisten de schuldvraag inzake MH17 onbetwistbaar is, dan riekt dat naar zuivere staatspropaganda -ook al is dit een resultaat van de vrije hand. Dat praktisch niemand in staat is hier de feiten van de suggesties te onderscheiden, is ronduit triest. Misschien is de wil er niet eens (waar ik de Volkskrant van beticht).
Dat er in Rusland veel minder persvrijheid is, kan niet ontkend worden. Dat dit sterk verbeterd is sinds 1991, is ook een feit. Wat dat betreft zie ik een verbeterd Rusland.
Dat de kwaliteit van de Nederlandse journalisten belabberd is kan ik uit eigen ervarin beamen. Nog nooit zo'n gemakzuchtige, laffe en naïeve beroepsgroep gezien.
Dat de kwaliteit van de Nederlandse journalisten belabberd is kan ik uit eigen ervarin beamen. Nog nooit zo'n gemakzuchtige, laffe en naïeve beroepsgroep gezien.
Onzinnige generalisatie. Er valt zat aan te merken op bepaalde Nederlandse journalisten, maar er zijn er ook die hun werk goed doen. Ik noem een Joris Luyendijk of een Olaf Koens.
In elke sector heb je flapdrollen en helden.
Overigens ontkom je er niet aan dat de journalistiek verschraalt als redacties gedwongen worden te krimpen omdat Nederlanders denken dat nieuws gratis is.
Je vergeet te zeggen dat ze ook niks met feiten juist vermelden hebben....
Ik vraag me serieus af of je er bij de NOS tussenkomt als je een andere mening hebt. Iedereen weet hoe het werkt bij gerechtelijke dwalingen - alles wat op een andere oorzaak wijst, wordt stelselmatig genegeerd - en toch doet onze staatsomroep precies hetzelfde.
Ik vraag me serieus af of je er bij de NOS tussenkomt als je een andere mening hebt.
Hoe gaat dat in z'n werk, denk je? Tijdens sollicitatiegesprekken wordt gevraagd wat je politieke opvattingen zijn en als die niet in de smaak vallen, dan moet je opzouten?
Hoe gaat dat in z'n werk, denk je? Tijdens sollicitatiegesprekken wordt gevraagd wat je politieke opvattingen zijn en als die niet in de smaak vallen, dan moet je opzouten?
Ik denk dat je al afvalt als je zegt dat je zaken van alle kanten wilt bekijken.
Je vergeet te zeggen dat ze ook niks met feiten juist vermelden hebben....
Nou ja, je kunt ze gewoon de feiten geven die jij graag vermeldt wil hebben en die staan dan de volgende dag in de krant.
Verder verbaas ik me altijd weer (als het over onderwerpen gaat waar ik verstand van heb) hoeveel onjuistheden er in het artikel staan en hoe slecht de journalist blijkbaar begrepen heeft waarover het precies gaat.
Over dit onderwerp wil ik ook nog iets ontopic zeggen:
De koers van Merkel/Duitsland. Laat ik als eerst zeggen, zij wekken de indruk de enige verstandige partij binnen de EU te zijn inzake MH17. Al heb ik eerder ook complimenten geuit richting Timmermans/Rutte. De Duitsers zullen allicht tegen een aantal zaken zijn aangelopen, bijvoorbeeld:
- Wie gaat de rekening Oekraïne betalen, binnen de EU? En wat zal die rekening zijn? (Denk aan macro economische hervormingen, wat in de honderden miljarden zal lopen). - Wat gaat de toegevoegde rol van Oekraïne zijn, binnen de EU -in economisch opzicht? - Met wie doen wij zaken, met Oekraïne? Zijn zij gelieerd aan nazi-gedachtengoed? - Zijn de omstandigheden mbt neerhalen MH17 wellicht opzettelijk door Oekraïne geschapen? - Rusland is niet direct verantwoordelijk voor MH17, waarom dan sancties? - Wat doen die sancties met de Duitse economie? - Hoe betrouwbaar zijn Amerikaanse inlichtingen en wat is op dit moment de band met de VS? - Hoe schadelijk zijn Rusland sancties voor de gehele EU? - Rusland lijkt bereid te investeren in Oekraïne, is dat wellicht een betere oplossing? - Is Poetin een betrouwbaar bondgenoot gebleken, afgegaan op de feiten?
Zomaar een aantal onderzoeksvragen van de Duitsers, die ik uit het hoofd binnen een minuut kan formuleren. Zou dit wellicht hun neutrale houding tot nu toe verklaren? Als je alles onder elkaar zet, is Oekraïne de doos van Pandora voor de EU. En alleen de Duitsers/Merkel lijkt/lijken zich dit te realiseren. Hopelijk starten ze binnenkort een krachtige lobby om de neuzen die kant op te krijgen.
Onzinnige generalisatie. Er valt zat aan te merken op bepaalde Nederlandse journalisten, maar er zijn er ook die hun werk goed doen. Ik noem een Joris Luyendijk of een Olaf Koens.
Overigens ontkom je er niet aan dat de journalistiek verschraalt als redacties gedwongen worden te krimpen omdat Nederlanders denken dat nieuws gratis is.
Internet is inderdaad één van de belangrijkste redenen van de ondergang van kwaliteitsjournalistiek. Egbert Hermsen is overigens ook een goede journalist. Zeker in Bosnie/Servie goed werk afgeleverd.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Ik zie anders weinige onjuiste 'feiten' verkondigd worden in de Nederlandse Media.
De duiding en opinie die dit vervolgens oplevert is iets anders, maar het is altijd wel duidelijk dat het hier meningen betreft en geen vaststaande feiten.
Dus ik snap niet wat iedereen loopt te zeiken.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
Die had ik al genoemd. Maar in z'n algemeenheid is het triest gesteld met het niveau. Vandaar ook dat ik durf te generaliseren.
De koers van Merkel/Duitsland. Laat ik als eerst zeggen, zij wekken de indruk de enige verstandige partij binnen de EU te zijn inzake MH17. Al heb ik eerder ook complimenten geuit richting Timmermans/Rutte. De Duitsers zullen allicht tegen een aantal zaken zijn aangelopen, bijvoorbeeld:
- Wie gaat de rekening Oekraïne betalen, binnen de EU? En wat zal die rekening zijn? (Denk aan macro economische hervormingen, wat in de honderden miljarden zal lopen). - Wat gaat de toegevoegde rol van Oekraïne zijn, binnen de EU -in economisch opzicht? - Met wie doen wij zaken, met Oekraïne? Zijn zij gelieerd aan nazi-gedachtengoed? - Zijn de omstandigheden mbt neerhalen MH17 wellicht opzettelijk door Oekraïne geschapen? - Rusland is niet direct verantwoordelijk voor MH17, waarom dan sancties? - Wat doen die sancties met de Duitse economie? - Hoe betrouwbaar zijn Amerikaanse inlichtingen en wat is op dit moment de band met de VS? - Hoe schadelijk zijn Rusland sancties voor de gehele EU? - Rusland lijkt bereid te investeren in Oekraïne, is dat wellicht een betere oplossing?
Zomaar een aantal onderzoeksvragen van de Duitsers, die ik uit het hoofd binnen een minuut kan formuleren. Zou dit wellicht hun neutrale houding tot nu toe verklaren? Als je alles onder elkaar zet, is Oekraïne de doos van Pandora voor de EU. En alleen de Duitsers/Merkel lijkt/lijken zich dit te realiseren. Hopelijk starten ze binnenkort een krachtige lobby om de neuzen die kant op te krijgen.
Hoe kom je er bij dat Oekraïne onderdeel van de EU zou gaan worden? Daar is voor de afzienbare termijn van enkele decennia nooit sprake van geweest. Daarmee gaat het grootste deel van de onderzoeksvragen direct de prullenbak in. En de kosten van de sancties beide kanten op zijn al lang en breed berekend. In absolute getallen scheelt het elkaar niet zoveel, in omvang van de economie treft het Rusland vele malen harder.
Ofwel, is het misschien eens een idee je een klein beetje in te lezen in de materie voor je gaat roeptoeteren?
Die had ik al genoemd. Maar in z'n algemeenheid is het triest gesteld met het niveau. Vandaar ook dat ik durf te generaliseren.
Er worden anders prima stukken geschreven. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om vanaf de zijlijn te roepen dat het allemaal ruk is.
In de VK verschijnen vaak prima analyses en achtergrondverhalen en eenzijdig zijn die allerminst. Toegegeven, de hoofdredactie nam vorige week misschien iets te fanatiek stelling tegen Rusland, maar die houding is niet louter gebaseerd op de vliegramp, maar op de manier waarop het land zich de laatste jaren manifesteert. Kritische noten richting Poetin en Rusland zijn zeker op zijn plaats. En dat heeft niets met eenzijdigheid of propaganda te maken.
Op maandag 28 juli 2014 10:27 schreef DustPuppy het volgende: Ik zie anders weinige onjuiste 'feiten' verkondigd worden in de Nederlandse Media.
De duiding en opinie die dit vervolgens oplevert is iets anders, maar het is altijd wel duidelijk dat het hier meningen betreft en geen vaststaande feiten.
Dus ik snap niet wat iedereen loopt te zeiken.
Vermoedelijk is het voor die figuren niet goed zolang Poetin niet wordt vrijgepleit en Obama of de EU niet de schuld krijgt...
Hoe kom je er bij dat Oekraïne onderdeel van de EU zou gaan worden? Daar is voor de afzienbare termijn van enkele decennia nooit sprake van geweest. Daarmee gaat het grootste deel van de onderzoeksvragen direct de prullenbak in. En de kosten van de sancties beide kanten op zijn al lang en breed berekend. In absolute getallen scheelt het elkaar niet zoveel, in omvang van de economie treft het Rusland vele malen harder.
Ofwel, is het misschien eens een idee je een klein beetje in te lezen in de materie voor je gaat roeptoeteren?
- Wie gaat de rekening Oekraïne betalen, binnen de EU? En wat zal die rekening zijn? (Denk aan macro economische hervormingen, wat in de honderden miljarden zal lopen). - Wat gaat de toegevoegde rol van Oekraïne zijn, binnen de EU -in economisch opzicht? - Met wie doen wij zaken, met Oekraïne? Zijn zij gelieerd aan nazi-gedachtengoed? - Zijn de omstandigheden mbt neerhalen MH17 wellicht opzettelijk door Oekraïne geschapen? - Rusland is niet direct verantwoordelijk voor MH17, waarom dan sancties? - Wat doen die sancties met de Duitse economie? - Hoe betrouwbaar zijn Amerikaanse inlichtingen en wat is op dit moment de band met de VS? - Hoe schadelijk zijn Rusland sancties voor de gehele EU? - Rusland lijkt bereid te investeren in Oekraïne, is dat wellicht een betere oplossing? - Is Poetin een betrouwbaar bondgenoot gebleken, afgegaan op de feiten?
Onwaarschijnlijk. Onthoud dat Merkel maanden geleden al letterlijk zei dat Poetin gek geworden was en juist samen met de VS op de eerste sancties aanstuurde. Duitsland is terughoudend puur vanwege economische motieven (of Ostalgie maar dat lijkt me niet), ze zijn van alle EU landen ongeveer het meest afhankelijk van Russisch gas en hebben enormveel export (Duitse machines) naar Rusland. De Duitse industrie is een sterke lobby.
Wat ik van Duitsers hoor is het bovenal dat Merkel grossiert in helemaal niks doen bij alle internationale problemen en haar resoluutheid vooral een zorgvuldig gecultiveerd imago is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
Kun je je Van Baalen en Verhofstadt nog herinneren? Het is niet de concrete toezegging, maar wel de ingeslagen koers en leningen uitgedrukt in Euro's. Min-of-meer zal het daar wel op neerkomen, en dat vraagt om macro-ecomische hervormingen die in de honderden (!!!) miljarden gaan lopen. Duitsland weet dat het al gauw zelf voor deze rekening in mag staan.
De toegezegde tientallen miljarden Euro's zijn een druppel op een groeiende plaat. Een lachertje.
Vermoedelijk is het voor die figuren niet goed zolang Poetin niet wordt vrijgepleit en Obama of de EU niet de schuld krijgt...
Dit inderdaad.
Zo'n Olaf Koens is bijvoorbeeld heel goed bezig. Praat ook veel met de lokale bevolking en maakt daarmee duidelijk dat de situatie niet zo zwart/wit is als sommige Nederlanders lijken te denken.