quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:08 schreef oh-oh het volgende:
DDA die vermeende rabiesbesmettingen laatst, dat bleek toch niet eens zo te zijn dacht ik?
Helemaal alleen?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:08 schreef opperkleurder het volgende:
Ik ga binnenkort een weekje met vakantie. Ik heb begrepen dat katten zelfstandige dieren zijn. Is het verantwoord om mijn kat die week alleen thuis te laten? Ik zet voldoende water en voer klaar.
Dit stukje mag wel even vet;schuin én onderstreept.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Een positieve kant van dit soort horrorverhalen is misschien wel dat mensen eerst goed gaat nadenken voordat zij een schattig puppy uit Oost-blok meenemen/kopen. Helaas zien wij steeds meer parvo, giardia en andere meer exotische ziektes bij deze pups/honden en ook nogal wat gedragsproblemen. En de NL asiels zitten vol met eigen zielige honden en katten.
quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:14 schreef oh-oh het volgende:
Sorry! Ik dacht dat het vast niet gezegd werd omdat er maar over doorgegaan werd, en nee ik lees alleen de posts heel goed als ik denk dat het over iets gaat waar ik niks vanaf weet
Ik vond het ook al een extreem verhaal, had al enige twijfelquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zucht, van een (rabiede) mug een olifant maken![]()
1,5 km radius is wel erg overdreven. Als het dier rabies blijkt te hebben, dan krijgen alle mensen waarmee het dier in direct contact geweest is, rabies profylaxe (serum). Alle dieren die geen geldige rabies inenting hebben, waarmee het verdachte dier in direct contact geweest is, moeten óf ingeslapen worden óf zij worden in quarantaine geplaatst (op kosten van de eigenaar). Totdat het zeker is dan zij geen rabies hebben.
Rabies wordt alleen verspreidt via direct contact via een beet of een krab of via speeksel.
Een positieve kant van dit soort horrorverhalen is misschien wel dat mensen eerst goed gaat nadenken voordat zij een schattig puppy uit Oost-blok meenemen/kopen. Helaas zien wij steeds meer parvo, giardia en andere meer exotische ziektes bij deze pups/honden en ook nogal wat gedragsproblemen. En de NL asiels zitten vol met eigen zielige honden en katten.
Maar over de caaf... ik lees eigenlijk overal dat beertjes al vanaf 4 weken geslachtsrijp zijnquote:[..]![]()
Een foto zou wel helpen om diagnose te stellen
[..]
Dat is heel normaal en netjes. Baby's horen minimaal 8 weken bij de moeder blijven onafhankelijk van het dierensoort. Wettelijke minimum is 7 weken.
[..]
Beertjes met week of 12, zeugjes kunnen met 8 weken al vruchtbaar zijn.
[..]
Is Chocolaatje in het contact geweest met een volwassen beer direct na de bevalling? De cavia's zijn namelijk direct na de bevalling vruchtbaar (post-partum oestrus heet zoiets)
[..]
Terughoudendheid?Nee hoor, het is net Game of Thrones bij cavia's
Maar van zo'n jonge beer (jonger dan 8 weken) verwacht ik eigenlijk nog geen sexuele activiteit.
Een dierenarts kan trouwens prima een pret-echo doen bij een cavia. Dat kan vanaf dag of 25 vd dracht. Geslacht van de biggetjes kan helaas niet worden bepaald.
quote:Een cavia kan al geslachtsrijp zijn met 4 weken.
Uit eigen ervaring (bij mijn allereerste nestje) heb ik helaas moeten constateren dat een zeugje al zwanger kan raken vanaf 4 weken, en dat een beertje ook al met 4 weken geslachtsrijp is. Er zijn ook beertjes die al met 3 weken méér dan 300 gram wegen en pogingen doen met hun zusjes en moeder te paren.
http://www.degrotecavia.nl/fabeltjes.html
quote:Een beer cavia is geslachtsrijp met 4 weken en een zeug vanaf 4 tot 7 weken. Over het algemeen is de ideale fokleeftijd voor mannetjes cavia's vanaf 4 maanden en voor een vrouwtje vanaf 5 maanden.
http://www.caviasite.nl/cavia-algemeen.php
quote:De leeftijd waarop zeugjes en beertjes geslachtsrijp zijn, kan variëren tussen een leeftijd van 4 weken en een leeftijd van 12 weken. Omdat deze leeftijden zo van elkaar kunnen verschillen, is het van groot belang om jonge beertjes en zeugjes al op een leeftijd van 4 weken van elkaar te scheiden. Dit om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.
http://www.caviacottage.nl/pages/fokken/voortplanting.php
Dus... dat klopt allemaal niet?quote:Een cavia is na de bevalling al heel snel weer vruchtbaar. De jonge cavia's kunnen als ze vier weken oud zijn al vruchtbaar zijn. Fokkers halen de jongen dan ook rond deze leeftijd (en bij een gewicht van minimaal 300 gram) bij de moeder weg, ze zijn dan pas half zo lang als een volwassen dier en hebben pas een vierde van het gewicht van een volwassen dier.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huiscavia
Ik heb het idee dat die hype en de asieldierenuithetbuitenlandhype alleen maar groter worden helaas, echt, gruwelijkquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:17 schreef seasushi het volgende:
[..]
Dit stukje mag wel even vet;schuin én onderstreept.
U vraagt, wij draaienquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:17 schreef seasushi het volgende:
[..]
Dit stukje mag wel even vet;schuin én onderstreept.
Erg groot. Aan honden uit een Nederlands asiel, beginnen mensen al niet meer, "want die zullen wel een gedragsprobleem hebben'quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:19 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat die hype en de asieldierenuithetbuitenlandhype alleen maar groter worden helaas, echt, gruwelijk
Ik kan hem dus maar beter meenemen naar de camping?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Helemaal alleen?![]()
Een kat is een gezelschapsdier. Dus het heeft wel dagelijks aandacht nodig. En dagelijks zorg! Er kan in een week tijd van alles met je kat gebeuren, hij kan een ongeluk krijgen (ook binnenhuis is het mogelijk), hij kan ziek worden. Dus iemand moet toch dagelijks zijn welzijn controleren.
Iemand moet elke dag op zijn minst controleren of de kat gegeten, gedronken, gepoept en geplast heeft. Water moet minimaal 1 x per dag ververst worden. Ik kan ook heel goed voorstellen dat zelfs als je een kilo brokjes neerlegt, je kat het na een paar dagen niet meer gaat eten. De meeste katten krijgen toch elke dag nieuwe portie voer.
Kan je je buren niet vragen om even elke dag bij je kat checken? Vers water en voer geven en even zijn kattenbak schoon scheppen?
Wordt je kat daar gelukkig van? En gaat hij niet weglopen?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:24 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Ik kan hem dus maar beter meenemen naar de camping?
quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:22 schreef seasushi het volgende:
[..]
Erg groot. Aan honden uit een Nederlands asiel, beginnen mensen al niet meer, "want die zullen wel een gedragsprobleem hebben'![]()
Dit is eigenlijk een eigen topic waard
Staat op Internet, dus moet waar zijnquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:18 schreef Miss_Isis het volgende:
Een cavia kan al geslachtsrijp zijn met 4 weken.
Uit eigen ervaring (bij mijn allereerste nestje) heb ik helaas moeten constateren dat een zeugje al zwanger kan raken vanaf 4 weken, en dat een beertje ook al met 4 weken geslachtsrijp is. Er zijn ook beertjes die al met 3 weken méér dan 300 gram wegen en pogingen doen met hun zusjes en moeder te paren.
http://www.degrotecavia.nl/fabeltjes.html
quote:
Een beer cavia is geslachtsrijp met 4 weken en een zeug vanaf 4 tot 7 weken. Over het algemeen is de ideale fokleeftijd voor mannetjes cavia's vanaf 4 maanden en voor een vrouwtje vanaf 5 maanden.
http://www.caviasite.nl/cavia-algemeen.php
quote:
De leeftijd waarop zeugjes en beertjes geslachtsrijp zijn, kan variëren tussen een leeftijd van 4 weken en een leeftijd van 12 weken. Omdat deze leeftijden zo van elkaar kunnen verschillen, is het van groot belang om jonge beertjes en zeugjes al op een leeftijd van 4 weken van elkaar te scheiden. Dit om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.
http://www.caviacottage.nl/pages/fokken/voortplanting.php
quote:
Een cavia is na de bevalling al heel snel weer vruchtbaar. De jonge cavia's kunnen als ze vier weken oud zijn al vruchtbaar zijn. Fokkers halen de jongen dan ook rond deze leeftijd (en bij een gewicht van minimaal 300 gram) bij de moeder weg, ze zijn dan pas half zo lang als een volwassen dier en hebben pas een vierde van het gewicht van een volwassen dier.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huiscavia
Advies vd praktijk die veel cavia's behandelt. Bronquote:De vrouwelijke cavia is vruchtbaar vanaf 2 maanden leeftijd. Een mannetje zal beginnen met dekken vanaf 4-5 weken leeftijd, echter hij zal pas kunnen bevruchten vanaf 8 weken leeftijd. Ons advies is om een mannelijk jong vanaf 7-8 weken bij zus en de moeder weg te halen, anders kunnen zij worden bevrucht. We raden aan om het eerste nestje tussen de 6 en de 9 maanden te laten krijgen.
om vervolgens de hond uit t buitenlandse asiel in Nl in een asiel te stoppen omdat ze hem toch niet aan kunnen., vanwege gedragsproblemen of een vergissing.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:22 schreef seasushi het volgende:
[..]
Erg groot. Aan honden uit een Nederlands asiel, beginnen mensen al niet meer, "want die zullen wel een gedragsprobleem hebben'![]()
Dit is eigenlijk een eigen topic waard
Dat denk ik ook niet, want dan kan je hem kwijt raken. En voor de kat is een vreemde omgeving stressvol. Buren, kennissen, vrienden, familie vragen? Je heb ook kattenoppas die aan huis komen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:24 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Ik kan hem dus maar beter meenemen naar de camping?
+1quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:28 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Wordt je kat daar gelukkig van? En gaat hij niet weglopen?
Wat je volgens mij zou moeten doen is oppas regelen, zoals DiDa al zegt. Iemand die elke dag (of op zijn minst elke twee dagen) even binnenloopt voor vers water, voer en voor de kattenbak. Zeker als het zo warm blijft moet iemand even kijken of het nog goed gaat met poes.
Ik heb zelf ook katten en regel mijn oppas voordat ik mijn vakantie boek. Dat is nog de beste volgorde.
Moet je wel buren hebben die je a kunt vertrouwen en b van katten houden.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
+1
Ik pas standaard op de kat van mijn buren als zij op vakantie zijn. Kleine moeite toch?
Dat kan! Een schildpad KAN een steen opeten. Of het goed is voor de schildpad is een andere vraag...quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:28 schreef RetRy32 het volgende:
Mijn schildpadden eten stenen, kan dit?
Hallo dokter,quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zucht, van een (rabiede) mug een olifant maken![]()
1,5 km radius is wel erg overdreven. Als het dier rabies blijkt te hebben, dan krijgen alle mensen waarmee het dier in direct contact geweest is, rabies profylaxe (serum). Alle dieren die geen geldige rabies inenting hebben, waarmee het verdachte dier in direct contact geweest is, moeten óf ingeslapen worden óf zij worden in quarantaine geplaatst (op kosten van de eigenaar). Totdat het zeker is dan zij geen rabies hebben.
Rabies wordt alleen verspreidt via direct contact via een beet of een krab of via speeksel.
[..]![]()
Een foto zou wel helpen om diagnose te stellen
[..]
Dat is heel normaal en netjes. Baby's horen minimaal 8 weken bij de moeder blijven onafhankelijk van het dierensoort. Wettelijke minimum is 7 weken.
[..]
Beertjes met week of 12, zeugjes kunnen met 8 weken al vruchtbaar zijn.
[..]
Is Chocolaatje in het contact geweest met een volwassen beer direct na de bevalling? De cavia's zijn namelijk direct na de bevalling vruchtbaar (post-partum oestrus heet zoiets)
[..]
Terughoudendheid?Nee hoor, het is net Game of Thrones bij cavia's
Maar van zo'n jonge beer (jonger dan 8 weken) verwacht ik eigenlijk nog geen sexuele activiteit.
Een dierenarts kan trouwens prima een pret-echo doen bij een cavia. Dat kan vanaf dag of 25 vd dracht. Geslacht van de biggetjes kan helaas niet worden bepaald.
Het leed voor Bulgarije was toen al geschiedquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:08 schreef oh-oh het volgende:
DDA die vermeende rabiesbesmettingen laatst, dat bleek toch niet eens zo te zijn dacht ik?
Vierteenlandschildpad, de stenen in de tuin.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat kan! Een schildpad KAN een steen opeten. Of het goed is voor de schildpad is een andere vraag...
Welk soort? Water of land? Welke stenen?
Kun je niet een beetje zelf nadenken?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:35 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Moet je wel buren hebben die je a kunt vertrouwen en b van katten houden.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Publieke excuses van de MP aan de Repuliek van Bulgarije zouden op zijn plaats zijn.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Ik heb al 3 keer gezegd in dit topic dat die pups achteraf gezien geen rabies bleken te hebben.
Lees iemand mijn posts?![]()
Kan me er wel iets bij voorstellen. Veel van die dieren hebben het nog stukken slechter dan de asieldieren in Nederland. Eigen hond eerst vind ik kwalijk.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:19 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat die hype en de asieldierenuithetbuitenlandhype alleen maar groter worden helaas, echt, gruwelijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |