Ah nee, dan zal het Rotterdam zijn in plaats van Amsterdam.quote:Op donderdag 31 juli 2014 08:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Eff kijken...
[..]
Bron
Misschien is hij in Amsterdam opgenomen of zo.
Die pup uit R'dam lag ook in de opname in Ridderkerk.
Is de rabiës inenting alleen 3 jaar geldig als de kat ze alle twee gehad heeft? Mijn katten hebben met zijn drieën een vleermuis als speeltje gebruikt. Ik heb ze toen allemaal eenmalig laten enten. Ik heb toen contact gehad met diverse dierenartsen en overal kreeg ik een ander antwoord. Vandaar toen de keuze om het eenmalig te laten doen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 20:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik weet hier het fijne van![]()
Als het poezenkind gelikt, gekrabt of gebeten is door de vleermuis, dan is het idd verstandig om de kat zo snel mogelijk tegen rabies (hondsdolheid te laten inenten). Uiteraard niet alle vleermuizen dragen rabies-virus bij zich en niet alle vleermuizen krijgen de kans om een kat likken, bijten danwel krabben. Maar omdat het een dodelijke ziekte is zonder behandelmogelijkheden én besmettelijk is voor de mens, zeggen wij altijd: better safe than sorry.
Als je helemaal "safe" wil zijn, moet je de vaccinatie na 3-4 weken boosteren (als de kat nog nooit een rabiesvaccinatie gehad). De ervaring leert namelijk dat na de eerste rabiesvaccinatie ongeveer 5% van de dieren (honden, maar waarschijnlijk ook katten) niet voldoende antilichamen tegen rabies aanmaken. Na een booster-vaccinatie heeft 99,99.... % voldoende antilichamen.
Dus niet in de paniek raken!
Ten eerste:
- Misschien heeft de vleermuis helemaal geen rabies. Heb je de vliermuis nog? Dan kan je het door de NVWA, telefoonnummer 0900-0388 (24/24 uur), laten onderzoeken op rabies-virus. Als het positief blijkt te zijn, moeten waarschijnlijk alle familieleden een rabies-antilichamen serum krijgen. Maar dat is de vraag voor de huisarts![]()
De NVWA gaat de vleermuis in principe alleen onderzoeken als die de kat gebeten, gekrabd of gelikt heeft. Nou was bij mij altijd de vraag hoe ik kan zien of de vleermuis de kat gelikt heeftEn een klein bijt of krabwondje ziet je misschien over het hoofd.
Ten tweede:
Je kat is nu ingeënt, dus hij is beschermd tegen rabies virus. Na 1 inenting is de bescherming waarschijnlijk geen 100%, dus voor de zekerheid wil je dierenarts de inenting boosteren.
De rabiesinenting is 3 jaar geldig. Mocht het poezenkind aankomende 3 jaar in contact komen met een honddolle vleermuis/hond/kat, dan is hij beschermd.
Nope, officieel is de rabies inenting dus 3 jaar geldig na 1 x inenten. Maar de ervaring leert dat niet alle dieren dan voldoen hoge titer aanmaken. Heeft te maken met afweer van het dier. Met 1 x inenten heb je dus ook grote kans dat je dier beschermd is. Wil je nog grotere kans, dan moet je dus de vaccinatie boosteren (maar dat is geen officiele richtlijn). Vandaar dan sommige dierenartsen 1 x vaccinatie geven en andere toch willen boosteren voor de extra zekerheid. Wat is de wijsheid is lastig te zeggen, want het is allemaal kansen berekenen.quote:Op donderdag 31 juli 2014 08:58 schreef loezzie het volgende:
[..]
Is de rabiës inenting alleen 3 jaar geldig als de kat ze alle twee gehad heeft?
Heeft de vleermuis het overleefd?quote:Mijn katten hebben met zijn drieën een vleermuis als speeltje gebruikt. Ik heb ze toen allemaal eenmalig laten enten. Ik heb toen contact gehad met diverse dierenartsen en overal kreeg ik een ander antwoord. Vandaar toen de keuze om het eenmalig te laten doen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.quote:Heeft de vleermuis het overleefd?
NVWA kan je in principe ook s nachts bellen, weet niet of zij het s nachts komen ophalen...quote:Op donderdag 31 juli 2014 09:34 schreef loezzie het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ja, de vleermuis heeft het overleefd (iig in eerste instantie). Ik werd wakker van het gepiep van de vleermuis en het onrustige gedrag van de katten. Ik heb de vleermuis gevangen en gelijk naar buiten gedaan. Later begreep ik dat het verstandiger was om de vleermuis niet gelijk weer naar buiten te doen ivm testen op rabiës. Maar ja, waar laat je een nog levende vleermuis (in een appartement) in de nacht met 3 katten die het zien als speeltje.
quote:Op donderdag 31 juli 2014 10:13 schreef Cici het volgende:
Het gaat hartstikke goed met de jongens. Doen net alsof er niks is gebeurd...
Klimmen, bedelen, willen er graag uit.
Op de bank bij mij klimmen, over mij heen lopen etc...
Bikkels
Eigenlijk wel sneu, ik ben hun verzorger, dus ze mogen best wel een beetje zielig doen.quote:Op donderdag 31 juli 2014 10:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
De jongens hebben het gewoon goed begrijpen van wijn en toastjes met kaas en zo.Dus zij hopen dat je snel een date voor hun organiseert als zij het goed doen.
Het is normaal voor een dier (zeker voor een prooidier) om zich snel weer normaal te gedragen. Wij, mensen, hebben de luxe om op ons ziekbed te blijven liggen en een beetje de Nederlandse zorgstaat te beklagen.Dieren moeten snel weer op hun pootjes staan.
Als zij zielig doen, dan sleep je hun weer naar de dierenarts. Evolutioneel gezien zou het niet slim zijn.quote:Op donderdag 31 juli 2014 12:33 schreef Cici het volgende:
[..]
Eigenlijk wel sneu, ik ben hun verzorger, dus ze mogen best wel een beetje zielig doen.
Krijg ze dat alleen niet aan het verstand.![]()
Olifanten zijn qua intelligentie en de hersenontwikkeling toch op het niveau van mensen, mensapen en dolfijnen. En zij hebben heel sterke familiebanden. En zij nemen ook niet altijd de slimste beslissingen (net als mensenquote:Op donderdag 31 juli 2014 13:07 schreef Candaasje het volgende:
Maar het zou wel helpen met het nog kunnen behandelen. Meestal als de verzorger erachter komt dat er iets mis is, is het ook wel goed mis. Als ze ons - hun verzorgers - nou eens in vertrouwen zouden durven nemen en om hulp zouden kunnen vragen.... (Ik kreeg helaas geen reactie toen ik het hier voorstelde...)
(Ik zit even te denken, ik weet niet meer waar ik het gelezen had maar ik geloof in een brief van een stichting Vrienden van de Olifant. Daarin vertelden ze dat olifanten die ooit bij hun waren opgevangen en weer waren uitgezet, eens een zieke olifant naar het weeshuis hadden gebracht/begeleidt.)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Klamboe/horren beschermen ook tegen groene vliegen en dus tegen madenziekte. Voor extra bescherming tegen madenziekte kunnen jullie Anti-myiasis spray gebruiken.
Fijne avond!![]()
Dat is zo.quote:Op donderdag 31 juli 2014 12:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij zielig doen, dan sleep je hun weer naar de dierenarts. Evolutioneel gezien zou het niet slim zijn.
quote:Op donderdag 31 juli 2014 17:51 schreef Gwywen het volgende:
Hoi DDA, onze kat Poef heeft net een pad te pakken gehad(wel meteel losgelaten want vies natuurlijk).
Nu zit ze steeds maar te likken en te kwijlen van de vieze smaak, het schuim staat om haar bekje.
Ik heb haar meteen met haar kop in het water van de drinkbak geduwd
Onder de douche de mond zo goed mogelijk afspoelen. Het liefst de tong schoon schrobben, maar de kat laat het niet toe. Gelukkig zijn de padden in NL niet heel giftig. Als de kat toch zenuwverschijnselen krijgt (wankel lopen, omvallen ed) of gaat braken, direct je dierenarts bellen.quote:maar het kwijlen blijft.
Is er nog iets anders dat ik kan doen.om haar van die vieze smaak af te helpen?
Ik vermoed dat het niet getest is bij de honden jonger dan 1 jaar, daarom is de fabrikant er wettelijk verplicht om erop te zetten dat het niet gebruikt mag worden. Als je dierenarts het voorgeschreven heeft, dan acht hij het veilig genoeg. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet meer problemen omdat Link pas 6 maanden oud is dan als hij een jaar oud zijn. Maar je kan voor de zekerheid je dierenarts er op attenderen dat Link er te jong voor is.quote:Op donderdag 31 juli 2014 18:39 schreef Qwea het volgende:
DDA... Link heeft apoquel gehad. In de bijsluiter staat echter : Niet gebruiken bij honden jonger dan 12 maanden.
Link is 6 maanden
Het zag er best wel gemeen uit ja, ik ben blij dat m'n man het niet gefilmd heeftquote:
Kat onder de douchequote:Onder de douche de mond zo goed mogelijk afspoelen. Het liefst de tong schoon schrobben, maar de kat laat het niet toe. Gelukkig zijn de padden in NL niet heel giftig. Als de kat toch zenuwverschijnselen krijgt (wankel lopen, omvallen ed) of gaat braken, direct je dierenarts bellen.
Ik heb het vermoeden dat Poef heel hardleers gaat zijn met dit soort dingen...quote:Niet meer aan de padden likken!
Poef krijg je niet onder met een beetje paddengifquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Het zag er best wel gemeen uit ja, ik ben blij dat m'n man het niet gefilmd heeft
[..]
Kat onder de douche(kijkt naar diepe littekens op onderarmen en herinnert zich een vorige poging, met een andere kat)
Nou ja, goed, ik heb dus in de tijd voordat je reageerde wel zo veel mogelijk water in het bekje geprobeerd te krijgen (natuurlijk konden we dat naaldloze spuitje dat we ooit van de DA kregen nergens vinden, argh).
Op een zeker moment wurmde ze zich los en schoot de tuin in, en bleef vervolgens een uur onvindbaar terwijl wij in de zenuwen zaten en het ergste vreesden, want het was ook inmiddels etenstijd geworden en Poef kwam als enige niet opdagen...
Enfin, een uur later kwam ze zonder enig kwijl of wat ook de oprit op gewandeld, en ze had flink trek - heb haar extra veel gelei van 't kattenvoer gegeven om eventuele restjes vies weg te krijgen.
Blij dat het met een sisser afgelopen is!
[..]
Ik heb het vermoeden dat Poef heel hardleers gaat zijn met dit soort dingen...![]()
Maar goed, de dierenarts woont naast ons (hij is momenteel op vakantie, vandaar dat ik me hier even meldde) dus als er wat is, is de hulp nabij.
Bedankt voor je reactie in elk geval, ook namens Poef.
quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Nu heeft Poef dus geleerd: pad vangen = extra veel gelei van het kattenvoer
Een docent van de KK1 cursus die ik heb gevolgd vertelde dat zij had meegemaakt/gehoord(?) dat mensen een hondje uit een of ander oostblokland hadden meegenomen van vakantie dat besmet bleek. En zij vertelde dat toen alle niet tegen rabiës ingeënte honden en buitenkatten in een straal van 1,5 km of zo in moesten worden geslapenquote:Op woensdag 30 juli 2014 21:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik kan je link niet openen....
Maar NL is rabiesvrij omdat er zoveel jaren geen mensen, huisdieren of vee met rabies gesignaleerd zijn. Vorig jaar waren er 2 rabies verdachte pups, maar die bleken later nog geen rabies te hebben gehad.
Rabies komt wel voor bij vleermuizen en vossen. Natuurlijk is de kans dat rabies overgedragen wordt van een vleermuis op je huisdier en vervolgens op jou erg klein. Maar omdat rabies dodelijke ziekte is, niet te genezen is en besmettelijk is voor de mens, wordt er een overkill aan maatregelen genomen.
Stel voor dat de kat wel rabies ontwikkelt, dan moet de kat ingeslapen worden. En alle dieren die met deze kat in contact geweest zijn worden of ingeslapen of in quarantaine geplaatst. En alle mensen die met een verdachte dier in contact geweest zijn, krijgen anti-rabies serum injecties. Voorkomen is beter dan genezen
Zucht, van een (rabiede) mug een olifant makenquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:52 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Een docent van de KK1 cursus die ik heb gevolgd vertelde dat zij had meegemaakt/gehoord(?) dat mensen een hondje uit een of ander oostblokland hadden meegenomen van vakantie dat besmet bleek. En zij vertelde dat toen alle niet tegen rabiës ingeënte honden en buitenkatten in een straal van 1,5 km of zo in moesten worden geslapenGebeurd dat echt zo in zo'n geval??
quote:En ik had nog een vraag... sinds gisteren hebben wij een nieuwe bewoner in onze caviakudde; een chocoladebruin met beige en wit zeugje van een jaar oud
Dat is heel normaal en netjes. Baby's horen minimaal 8 weken bij de moeder blijven onafhankelijk van het dierensoort. Wettelijke minimum is 7 weken.quote:(we hadden al 1 ex-beertje, 2 zeugjes en een logeerzeugje). Dit nieuwe zeugje (ze heet Chocolaatje) heeft bij haar vorige baasje een nestje gehad en zat daar samen met haar jongen en 3 andere zeugjes en hun (allemaal even oude) jongen.
Nou heeft de vorige baas pas na 8 weken de jongen bij hun moeders weg gehaald,
Beertjes met week of 12, zeugjes kunnen met 8 weken al vruchtbaar zijn.quote:omdat hij dacht dat dit net als bij konijntjes voor cavia's de goede leeftijd is om gespeend te worden. Maar volgens mij zijn cavia's al met een week of 4 geslachtsrijp...
Is Chocolaatje in het contact geweest met een volwassen beer direct na de bevalling? De cavia's zijn namelijk direct na de bevalling vruchtbaar (post-partum oestrus heet zoietsquote:Hoe groot is nu de kans dat Chocolaatje een verrassing bij zich heeft (is dat misschien al te voelen oid?)?
Terughoudendheid?quote:Is er iets te zeggen over de kans dat ze gedekt is, en is er nog enige terughoudendheid onder caviaatjes om hun eigen moeder te dekken als er meerdere zeugen zijn, of is dat vergeefse hoop?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |