Klein en intiem. Zo zou de bruiloft van Patty Brard en Antoine van de Vijver er oorspronkelijk uitzien. Tot SBS-baas Remko van Westerloo zich ermee ging bemoeien. 'Toen is het inderdaad nogal uit de hand gelopen', erkent de presentatrice. De hysterische voorbereidingen op de grote dag en het huwelijk zelf, op Patty's geliefde eiland Ibiza, zijn vanaf vrijdagavond op SBS6 te volgen in de reallifesoap Patty's Big Fat Ibiza Wedding.
'Op Valentijnsdag vroeg Antoine Patty live op tv om haar hand. Daarna ben ik haar gaan stalken: 'dit moet de hele natie zien'. En daar was Patty het vrij snel mee eens', vertelt Van Westerloo. 'Sindsdien heb ik haar ontelbare keren aan de lijn gehad. 'Waar ben ik aan begonnen?', zei ze. Want onze Patty doet niets klein. Ook trouwen niet.'
'We hadden afgesproken het klein te houden', begint Patty. 'Maar dat is niet helemaal gelukt', geven zij en haar verloofde eensgezind toe. 'Dat heeft vooral te maken met het feit dat we ook tv aan het maken zijn. Klein en intiem is één aflevering.' Uiteindelijk draaien de huwelijksplannen uit op twee trouwerijen, een besloten ceremonie begin september voor de wet in thuisstad Amstelveen en een groots huwelijk op Ibiza op 26 september onder leiding van Gerard Joling. 'Het is echt een big fat Ibiza wedding geworden.'
Voor de zesdelige soap volgt een camerateam de voorbereidingen op de voet. En die gaan niet van een leien dakje. Regelmatig ziet de kijker hoe het Patty allemaal even te veel wordt. 'Ik heb nog nooit een grotere uitdaging in mijn leven gehad dan die fucking gastenlijst', verzucht ze voor de camera. 'Jezus wat een drama! Kunnen we het nog afzeggen?' Patty geeft toe: 'Het is heel veel allemaal. Ik heb het vreselijk onderschat.'
Ondanks de enorme operatie die de tortelduifjes zich op de hals hebben gehaald, ziet Patty de reallifesoap ook als een goede stok achter de deur. 'Door die serie ga ik braaf vier keer per week naar de sportschool. Ik laat me helemaal afmatten door een personal trainer om er superstrak uit te zien. Anders had ik dat nooit gedaan. Onder familie en vrienden zou ik denken: 'Wat kan mij het schelen. Jullie weten allemaal al dat ik er niet uitzie'. Maar nu is het wel een dingetje. Je wilt het delen met heel Nederland, maar dan wil je niet dat iemand zegt: 'wat zag ze er vreselijk uit'.'
Antoine heeft geen ervaring met camera's, maar vindt het geen enkel probleem dat zijn hele huwelijk wordt uitgezonden. 'Het wordt een mooi document voor later. Ik heb geen moeite met die camera's. Je doet gewoon je ding en dat wordt dan gefilmd.' Het stel heeft de cameraploeg geen restricties opgelegd. Alles mag geregistreerd. Patty: 'Het maakt mij allemaal geen zak uit.' In koor: 'We hebben niets te verbergen.'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !