Kaartje hier :
http://nonlineaire.univ-l(...)ive/images/rer16.gifGoed, ik wou graag de tour de France zien, en aangezien het op de Champs Elysee altijd teringdruk is, en ik eigenlijk overal langs het traject besloot ik het spectakel gade te slaan in het dorp of gehucht waarvan het het minst logisch is om naar toe te reizen. Mijn keus viel op de plaats Arpajon (kaartje te vinden op vertakking RER C nummer 4, gele lijn)
Mijn vertrek was op Marne la Valleen Chessy (rode lijn rechts)
Plan van aanval was RER A tm Gare de Lyon, dan de RER D (Groen)tot en met Juvisy, en dan de RER C, tm Arpajon. 2 overstaps
Onderweg begreep ik dat er op de RER D her en der langzaam gereden werd ivm de hitte. Ik besloot omhet plan te veranderen en vanaf Gare de Lyon, geheel tegen mn principes in, te wandelen naar Gare Austerlitz. Dat is zo een 10 minuutjes de seine over. Dan was ik zeker van die trein die maar 1 keer per uur gaat...
Nee, besluit men om op de dag dat je een fietstocht door Parijs heen perst, ook nog een skatetocht door Parijs heen te persen

waardoor ik dus 15 minuten werd opgehouden bij een kruisen vlak voor Gare Austerlitz
Ik rende de ondergrondse perrons op, waar een kippetje me een flyer uitdeelde, en me vertelde dat de REr bovengronds vetrok, en dat was dus net genoeg om m te missen, +60
Dan terug.
De tour zoeft voorbij, en de toeschouwers gaan hun huizen in. Een handjevol toeschouwers terug het station in.
De dienstregeling ken vreemdgenoeg op zondag NAAR Parijs een halfuurdienstregeling. Maar er waren dus werkzaamheden en dus vetrok ie niet om .02 en .32, maar om .46 en .16. Dat stond nergens aangegeven maar werd omgeroepen toen de in mijn ogen vertraagde trein er al was
Onderweg kregen we dus te horen dat de trein door -extra- werkzaamheden niet tot aan parijs zou rijden maar tot aan Juvisy, alwaar we daar verder konden rijden. De trein bestond uit 2 vijfbaksstelletjes. Hij zat niet ramvol, maar was mede door het passeren van de tour, goed gevuld
Op Juvisy werd aangekondigd dat we een RER D konden nemen die inderdaad aan zou sluiten. En inderdaad,precies de deuren sluiten,toen ik het perron (trap af, trap op) kwam hollen
De volgende RER D kwam na een kwartier. het was 1 lullig 4 baks stelletje waar al reizigers inzaten. Doe de rekensom: En er bleven mensen achter op het perron...
Even resumé: Je heb dus een trein (Goed vol: want eerste trein richting Parijs na tourpassage) met een kwartier geplande vertraging (staat ook op de site), door geplande werkzaamheden, die je nog eens niet gepland inkort, vanwege extra werkzaamheden. Waarbij je de trein die zou aansluiten te vroeg laat wegrijden. En de trein daarna minder dan de helft van het aantal bakken heeft.
Bent u daar nog?
Een uur later dan gepland in Marne la vallee, want ja Dat RER D viertje reed natuurlijk met een slakkengang naar Paijs, door de hitte