Je vergeet te vermelden dat de huidige manier inhoudt dat er o.a. een minuut stilte gehouden moet worden. Wat voor veel de druppel is aangezien je nieuwsberichten nog gewoon weg kan klikken.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klagen mag, ik vind de klacht gewoon niet terecht. Iedereen gaat er anders mee om, sommige mensen plakken hun facebook muur vol met plaatjes en anderen rationaliseren het en doen er verder niets mee.
Ik vind dat geen van alle manieren 'de beste' manier is en klagen over hoe andere mensen hier mee om gaan vind ik inderdaad hypocriet.
Dat is iets anders, heeft niets met persoonlijke rouw te maken. Als jij vindt dat een dag van nationale rouw en een minuut stilte niet nodig is dan kun je daar best een betoog over schrijven en misschien ben ik het er nog wel mee eens ook.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:52 schreef spelletjesman het volgende:
[..]
Je vergeet te vermelden dat de huidige manier inhoudt dat er o.a. een minuut stilte gehouden moet worden. Wat voor veel de druppel is aangezien je nieuwsberichten nog gewoon weg kan klikken.
Maar daar gaat dit topic o.a. dus over... of voornamelijk eigenlijk gezien dat niemand zich zal irriteren aan wat nieuwsberichten eroverquote:Op donderdag 24 juli 2014 16:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is iets anders, heeft niets met persoonlijke rouw te maken. Als jij vindt dat een dag van nationale rouw en een minuut stilte niet nodig is dan kun je daar best een betoog over schrijven en misschien ben ik het er nog wel mee eens ook.
Er loopt een heel topic in NWS. Vraag 't daar maar.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:52 schreef Sssterre het volgende:
mag ik jullie iets vragen ?!......wat mij opviel was dat we alleen maar grote mensen kisten voor bij zien komen .....komen de kinderen nog ...of heeft het een andere reden ...dat we ze nog niet gezien hebben ?? komen ze later ?
Uit de OP:quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:58 schreef spelletjesman het volgende:
[..]
Maar daar gaat dit topic o.a. dus over... of voornamelijk eigenlijk gezien dat niemand zich zal irriteren aan wat nieuwsberichten erover
Je zit er dus naast.quote:Ik verbaas mij over enorme "betrokkenheid" van mensen op de sociale media. De echte emotie's de mensen pretenderen te hebben.
waar dan link even als je wil thanks you !quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:59 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Er loopt een heel topic in NWS. Vraag 't daar maar.
NWS / Vlucht MH17 uit Amsterdam neergeschoten boven Oekraïne #135quote:Op donderdag 24 juli 2014 17:19 schreef Sssterre het volgende:
[..]
waar dan link even als je wil thanks you !
Mwah. Zo'n RTL reporter wilde ook persé een jank verhaal van iemand die aan de kant van de weg op de stoet stond te wachten en kreeg te horen: "Tja, ik ben wel nieuwsgierig". Uiteindelijk week hij maar uit naar een Tokkie dame die voor de camera moest bleren hoe erg ze het wel niet vond want ze had zelf een tijdje geleden óók familie verloren al was dat dan niet bij een ramp..quote:Op donderdag 24 juli 2014 02:22 schreef Donnis het volgende:
Ik heb wel tranen gehad hierom, als ik voor me zie hoe al die passagiers hun laatste secondes eruit gezien moeten hebben.. Het doet me oprecht pijn om te zien hoe abrupt het leven voorbij kan zijn. Weet zeker dat de emoties van de rest van NL ook echt zijn, maar geen enkel probleem als jij dat niet hebt hoor, de een is daar wat nuchterder in dan de ander.
Daar zal de "meelevende" partij jou ook van betichten.quote:Op donderdag 24 juli 2014 17:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee.. laat dat maar aan de eenvoudigen van geest over.
Hoe leg jij dat dan naast de vergelijkbare massa hysterie bij zelfmoord? Jongeren, mensen, die vaak jarenlang aan het tobben zijn, aan het vechten zijn, aan het struggelen zijn om te overleven. Vaak hun hand hebben uitgestoken om hulp, vele signalen hebben uitgestraald dat het niet goed gaat.. en dan maar een einde maken aan hun leven. En dan zijn al die mensen die hen ergens ooit hebben gezien of via via via hebben gekend, volkomen overstuur. Zelfs degenen die geen hulp wilden geven, die de signalen negeerden en zelfs degenen die hen het leven zo zwaar maakten bv door pesterijen... jánken dat het zo erg is..quote:Op donderdag 24 juli 2014 19:10 schreef Wilgekatje het volgende:
- Rouwen om een medemens in het algemeen toont aan dat je een mensenleven niet alleen rationeel maar ook emotioneel kostbaar vind. Als ik ergens depressief van wordt zijn het van die gebieden waar een mensenleven bijna niks waard is, terwijl het een complete wereld van perceptie is.
Doe even lekker normaal anders? Waaruit haal je dat ik zuur ben? En tevens maakt je eigen reactie je redelijk hypocriet.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:13 schreef CaptainSushi het volgende:
Dat TS een zure mongool is betekend niet dat andere dat zijn.
Laat iedereen lekker in zijn waarde en respecteer dat.
Of raak jij beschadigd als jij andere mensen ziet rouwen?
Zelf ben ik op dit moment onderweg naar schiphol om een bloemetje te leggen.
Nou nee, als ik wilde zeuren had ik dat wel op mijn eigen tijdlijn gedaan. Alleen grote kans dat ik indirect nabestaanden zou raken en veel mensen voor het hoofd zou stoten.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:29 schreef Fir3fly het volgende:
Mensen die zich hier over verbazen snappen niet helemaal waar 'sociale media' om gaat. Het enige doel daarvan is altijd al 'kijk mij eens .... doen' geweest. Gaat om feesten omdat Nederland wint van Costa Rica maar dus ook om rouwen om zo'n ramp.
Ik doe daar zelf niet aan mee maar laat die mensen lekker. Het overgrote deel van de mensen is extravert en heeft dat blijkbaar nodig. Mensen die er hier over gaan zeuren doen in feite precies hetzelfde, anders zouden al deze posts ook in dagboeken kunnen in plaats van een openbaar (anoniem) forum.
Met de meeste mensen wíl ik me niet verbonden voelen, misschien heeft het daarmee te maken.quote:Op donderdag 24 juli 2014 19:10 schreef Wilgekatje het volgende:
Naast showen met empathie zijn er toch ook wel wat hele goede redenen om je emotioneel aangedaan te voelen door de ramp:
- Rouwen voor je landgenoten geeft een gevoel van saamhorigheid. Andermans leed als je eigen leed zien, verbind je met hen. Door ook wat van de pijn te voelen die de nabestaanden voelen, toon je je solidair met hen.
- Rouwen om een medemens in het algemeen toont aan dat je een mensenleven niet alleen rationeel maar ook emotioneel kostbaar vind. Als ik ergens depressief van wordt zijn het van die gebieden waar een mensenleven bijna niks waard is, terwijl het een complete wereld van perceptie is.
Door met zijn allen te rouwen en mee te voelen maak je het statement 'Wij vinden het leven van een mens veel waard en voelen ons verbonden met de (nabestaanden van de) slachtoffers.
Dat geeft mij persoonlijk veel troost. Misschien ook omdat ik niet in een god of wat dan ook geloof. Het enige dat wij mensen hebben is elkaar. Da's alles wat er is. Als je dat niet hebt, dan is er niks.
Dit speelt hier volgens mij een grote rol. Vooral het gevoel dat daar in Oost-Oekraïne zo respectloos met 300 onschuldige slachtoffers werd omgegaan maakt volgens mij dat de reactie op deze ramp zo heftig is. Alsof een mensenleven daar niets waard is, zo kwam het over. Achteraf valt het waarschijnlijk nog wel een beetje mee maar de beeldvorming was in de eerste dagen die van een stel dronken boeren en rebellen die willens en wetens het proces van het bergen van slachtoffers vertraagden en en passant nog even de waardevolle spullen meenamen.quote:Op donderdag 24 juli 2014 19:10 schreef Wilgekatje het volgende:
Kan, maar dat mag niet van de mensheid. Is te waar om te horen. Slapen ze slecht. Dus liever niet noemen. Wegkijken, hoeven we er niets aan te doen.quote:Op donderdag 24 juli 2014 01:04 schreef Yaaar het volgende:
[..]
Hele tijd die Palestina vergelijking. Mijn god zeg, vooral allochtonen doen dat. Ja, in Nigeria worden dagelijks honderden mensen afgeslacht door terroristen. En in Thailand worden kleine kindjes seksueel misbruikt. En in Brazilië is heel veel armoede. Zo kun je toch bezig blijven?
Als jij zo'n slecht mensbeeld wilt hebben, ga je gang. En ja, onder het volk dat bijvoorbeeld de Telegraaf leest verwacht ik zelf ook veel sensatiezoekers. Maar er zijn ook genoeg mensen die wel oprecht met een ander meevoelen. Die anderen proberen te helpen. Als iemand depressief is, zie je dat lang niet altijd goed aan de buitenkant. Of je weet niet hoe je die ander kunt helpen. Is een compleet ander verhaal.quote:Op donderdag 24 juli 2014 19:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoe leg jij dat dan naast de vergelijkbare massa hysterie bij zelfmoord? Jongeren, mensen, die vaak jarenlang aan het tobben zijn, aan het vechten zijn, aan het struggelen zijn om te overleven. Vaak hun hand hebben uitgestoken om hulp, vele signalen hebben uitgestraald dat het niet goed gaat.. en dan maar een einde maken aan hun leven. En dan zijn al die mensen die hen ergens ooit hebben gezien of via via via hebben gekend, volkomen overstuur. Zelfs degenen die geen hulp wilden geven, die de signalen negeerden en zelfs degenen die hen het leven zo zwaar maakten bv door pesterijen... jánken dat het zo erg is..
Dít rouwen gaat niet om verlies of respect (waarvoor?) maar om sensatie. Bijna altijd op hen zelf betrokken.
Zodra er zo'n bericht is, of een bericht van een gruwelijk misdrijf, maar ook hier weer met dit vliegtuig.. als je luistert hoor je "ik,ik,ik,ik,ik,ik". Een kruimeltje meepikken van de schijnwerpers, een kruimeltje van de aandacht en het medeleven van anderen.
Deze ramp was een ramp die ons hele land treft. Het is daardoor niet vreemd wanneer een hoop inwoners van dat land kiezen om in rouw te gaan. Dus ja, dan snap ik het als er een rouwdag wordt aangewezen waarop feestelijkheden niet doorgaan. Als in een gezin een kind overlijdt gaat het dagje naar de kermis denk ik ook niet door, toch? Dit is vergelijkbaar, maar dan op grote schaal.quote:Op donderdag 24 juli 2014 21:20 schreef FullPotato het volgende:
Even erbij stilstaan uit medeleven met de nabestaanden doen we om steun te uiten. Een gebaar dat ze er niet alleen voor staan. Maar waarom mogen andere mensen zich dan niet vermaken, en moet die rouwsfeer over het hele land worden verspreid? Kijk naar de vierdaagse, daar werd de sfeer totaal verpest en dat vind ik zonde. Tragische ongelukken gebeuren nou eenmaal, plezier maken moet altijd kunnen.
Dus, helemaal eens met TS. Emoties zijn overdreven geweest en vooral die idiiot van een burgemeester uit Hilversum die het op de dochter van Putin had gemunt. Dat was echt een wtf-moment van deze week. Zo'n burgemeester moet meteen opstappen. Dit even terzijde.
Overigens vind ik de vergelijkingen met Palestina/gaza wel hout snijden Je moet ook dit soort gebeurtenissen in groter verband plaatsen. Oorlogen en onschuldige burgerdoden zijn van overal en altijd. Relativeren is juist goed.
Om deze bewering er even uit te halen: Ik denk dat de insteek van dit topic is dat dat nou juist voor sommige mensen niet het geval is.quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:09 schreef Wilgekatje het volgende:
Deze ramp was een ramp die ons hele land treft.
Hoe dan?quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:09 schreef Wilgekatje het volgende:
Deze ramp was een ramp die ons hele land treft
In zijn NRC-Nextcolumn 'We hebben de vliegramp te opzichtig genationaliseerd' beschrijft Ila Leonard Pfeijffer vandaag zijn ongemakkelijke gevoel hierover.quote:Op donderdag 24 juli 2014 23:58 schreef APK het volgende:
Om deze bewering er even uit te halen: Ik denk dat de insteek van dit topic is dat dat nou juist voor sommige mensen niet het geval is.
Wat is er nou nationaal aan een vliegtuig van een Maleisische luchtvaartmaatschappij dat door een stel idioten wordt neergeschoten?
Okay, de inzittenden waren grotendeels Nederlands, maar dat is misschien ook maar een lijntje op de landkaart?
Nogmaals, ik ben verwonderd door die massale verbondenheid die je opeens moet voelen.
Misschien zou ik wel anders reageren als het een KLM-toestel was geweest, wie weet?
Ik voel het momenteel gewoon niet als iets 'dat ons hele land treft'.
Nou ja, inmiddels wel, omdat de media dat opdringen en omdat de buitenlandse zenders zoveel respect hebben voor hoe 'wij' het allemaal in beeld brengen.
Jij of ik hadden ook in dat vliegtuig kunnen zitten, denk dat dit al een grote reden is.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |