Laatste updates Voor woensdag 23 juli is een Dag van Nationale Rouw afgekondigd. Door het land zullen kerkklokken luiden en op overheidsgebouwen hangen vlaggen halfstok. Er zullen herdenkingsdiensten in het hele land gehouden worden. Rond 16.00 Nederlandse tijd zullen de eerste lichamen arriveren in Eindhoven. De koning, koningin en Mark Rutte zullen daarbij aanwezig zijn. Ook zal op dat moment een minuut stilte gehouden worden.
De vliegtuigen met de eerste 40 lichamen zijn nu onderweg naar luchthaven Eindhoven. Op het moment liggen ze op schema om om 16:00 uur te landen. De vlucht kan hier gevolgd worden.
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting Mogelijk bewijs van een raketinslag.
De separatisten overhandigen de zwarte dozen over aan de Maleisiërs:
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: De passagierslijst hierboven is met expliciete toestemming van Yvonne geplaatst, waarschuwing blijft verder van kracht. Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Deze trein is momenteel onderweg naar Donetsk, zonder de OVSE en de andere experts. Verwacht wordt dat de trein hierna naar Kharkiv gaat. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad. • De zwarte dozen zijn door de separatisten aan de Maleisiërs overhandigd.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Toespraak Minister Timmermans bij de VN Veiligheidsraad
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toespraak Koning Willem-Alexander
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Video's van lokale bewoners van de crashsite
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De sleutel naar deze ondertitel is kwijt. Probeer jij hem te vinden?
Ik zelf zou dat klappen niet doen. Vind t een beetje raar staan. M'n vriend maakte al de opmerking "goh, in t vliegtuig heb je ook dat volk dat gaat klappen als de kist op de grond staat" Voel me een beetje er onder.
Begint nu wel een aardig sbs tintje te krijgen. Aan de andere kant, als ze mij een microfoon onder mn snufferd zouden steken zou ik ook niet weten wat ik zou moeten zeggen.
Op woensdag 23 juli 2014 18:33 schreef quirina het volgende: Ik zelf zou dat klappen niet doen. Vind t een beetje raar staan. M'n vriend maakte al de opmerking "goh, in t vliegtuig heb je ook dat volk dat gaat klappen als de kist op de grond staat" Voel me een beetje er onder.
Dat is dan toch als bedankje naar piloot? Net als fijne dag wensen naar buschauffeur...
Er hadden er direct achteraan wel 100 politieauto's mogen rijden om iedereen die opeens denkt dat het okee is om óver de snelweg heen te lopen, te beboeten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Op woensdag 23 juli 2014 18:35 schreef superworm het volgende: Er hadden er direct achteraan wel 100 politieauto's mogen rijden om iedereen die opeens denkt dat het okee is om óver de snelweg heen te lopen, te beboeten.
Dan heb je morgen 100 topics op Fok! dat het schandalig is dat rouwende mensen bekeurd werden door die smerige politie zakkenvullers etc...:')
Op woensdag 23 juli 2014 18:35 schreef asini het volgende: Zo, dat ging maar net goed... weer zo'n vluchtstrook idioot die bijna werd aangereden op de NOS.
Kan ie mooi in de stoet aansluiten als de wagens niet op zijn.
Op woensdag 23 juli 2014 18:35 schreef superworm het volgende: Er hadden er direct achteraan wel 100 politieauto's mogen rijden om iedereen die opeens denkt dat het okee is om óver de snelweg heen te lopen, te beboeten.
inderdaad! Snap dat echt niet. Blijf verdomme achter de vangrail staan
Dit ja.
Hoe triest dit ook is, er zijn hier ook gewoon nog grenzen.
En dan kunnen we wel gaan emogiffen omdat het maar gedoogt moet worden, maar dit levert niks op. (Ja, ongelukken straks)
Er hoeft maar 1 pool met 120 vol erop in te rijden met alle gevolgen van dien.
Op woensdag 23 juli 2014 18:37 schreef sneakydesert het volgende: Dat sommige mensen niet beseffen dat bloemen of andere voorwerpen op de snelweg gevaarlijk zijn
Je zal maar motorrijder zijn...
One good thing about music: When it hits, you feel no pain, So hit me with music.. Bob Marley
Ik vind het een schitterend eerbetoon en ben trots dat wij als land deze mensen hun laatste eer bewijzen.
Dat de helft van dit topic uit zielige pubertjes bestaat die geen mogelijkheid onbenut laat om te klagen over mensen op de snelweg of grapjes te maken zegt genoeg over hen. Het gaat om de mensen in die auto's, die net zoals wij allemaal wel eens doen gewoon op vakantie wilden en zijn vermoord. En wat nog erger is, daar dagenlang in het gras hebben gelegen terwijl er een stelletje dronken barbaren bezig waren om hun bezittingen te jatten.
Deze eer hebben ze meer dan verdiend, en hierbij passen al die achterlijke opmerkingen over mensen die langs de kant van de weg staan niet.
Op woensdag 23 juli 2014 18:36 schreef Badr_Harry het volgende: Sommige mensen man man man.. big smile en telefoon in je hand terwijl er een colonne langs komt
dit komt toch wel over als puur sensatiezoekerij die mensen
Op woensdag 23 juli 2014 18:40 schreef Silenus het volgende: Ik vind het een schitterend eerbetoon en ben trots dat wij als land deze mensen hun laatste eer bewijzen.
Dat de helft van dit topic uit zielige pubertjes bestaat die geen mogelijkheid onbenut laat om te klagen over mensen op de snelweg of grapjes te maken zegt genoeg over hen. Het gaat om de mensen in die auto's, die net zoals wij allemaal wel eens doen gewoon op vakantie wilden en zijn vermoord. En wat nog erger is, daar dagenlang in het gras hebben gelegen terwijl er een stelletje dronken barbaren bezig waren om hun bezittingen te jatten.
Deze eer hebben ze meer dan verdiend, en hierbij passen al die achterlijke opmerkingen over mensen die langs de kant van de weg staan niet.
Op woensdag 23 juli 2014 18:40 schreef Silenus het volgende: Deze eer hebben ze meer dan verdiend, en hierbij passen al die achterlijke opmerkingen over mensen die langs de kant van de weg staan niet.
Want niemand mag vandaag iets negatiefs zeggen of ergens kritiek op hebben?
Op woensdag 23 juli 2014 18:40 schreef Silenus het volgende: Ik vind het een schitterend eerbetoon en ben trots dat wij als land deze mensen hun laatste eer bewijzen.
Eens, maar bloemen op auto's gooien is wel stom. Vind ik dan.
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf. Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben. Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn. Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
Precies, een aantal figuren dachten nog dat het onder vrijheid van meningsuiting viel, dat soort kutopmerkingen.
Ik begrijp niet waarom de mensen dit niet gewoon op TV volgen, daar kun je het toch allemaal beter zien. Sta je uren te wachten om de auto's voorbij te rijden.
Daar gaan 40 mensen die een week geleden nog dromen en plannen hadden. 40 mensen die uitkeken naar een spannende reis naar een ver land, een belangrijk congres of een reis naar huis.
Op woensdag 23 juli 2014 18:43 schreef Pakspul het volgende: Ik begrijp niet waarom de mensen dit niet gewoon op TV volgen, daar kun je het toch allemaal beter zien. Sta je uren te wachten om de auto's voorbij te rijden.
Het blijft een vreemd land , ik zou nog niet eens weten wie mijn buren zijn , maar als er voetbal is of dit soort dingen gebeuren zijn we 1 grote familie , samen uit samen thuis maar het blijft mooi om te zien
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag. Dat is geen bescherming meer. Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
Helaas heb ik niet de tijd om iedereen persoonlijk te bedanken die reageert op mijn toespraak in de Veiligheidsraad. Daarom langs deze weg: dank u wel! Een uur voordat de Veiligheidsraad zou beginnen, heb ik mijn gevoelens over deze tragedie, die ons land in het hart trof, getracht op papier te zetten. Velen van u laten mij nu weten dat onze gevoelens overeen komen. Dat laat zien hoe ons land in staat is tot grote medemenselijkheid en grote eensgezindheid. Niemand, helemaal niemand krijgt ons klein. Met u denk ik, zeker vandaag, aan de slachtoffers en hun dierbaren. Zij vertegenwoordigen het beste van onze natie en zij halen het beste uit onze natie naar boven.
Op woensdag 23 juli 2014 18:43 schreef Pakspul het volgende: Ik begrijp niet waarom de mensen dit niet gewoon op TV volgen, daar kun je het toch allemaal beter zien. Sta je uren te wachten om de auto's voorbij te rijden.
En daarna nog weg zien te komen
Op woensdag 23 juli 2014 18:44 schreef Messina het volgende: Op de NOS moeten mensen soms opzij springen voor de mediawagen. Ga dan niet op de vluchtstrook staan
Op woensdag 23 juli 2014 18:44 schreef RAVW het volgende: Het blijft een vreemd land , ik zou nog niet eens weten wie mijn buren zijn , maar als er voetbal is of dit soort dingen gebeuren zijn we 1 grote familie , samen uit samen thuis maar het blijft mooi om te zien
Dat heeft elk land wel hoor .
'And I called your name, like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag. Dat is geen bescherming meer. Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
Op het museumplein ondertussen allerlei bloemen e.d. maar ook een lief klein wit knuffelbeertje, met een kaartje. Wat staat er op het kaartje? Poetin, Burn in Hell! ... !
Op woensdag 23 juli 2014 18:44 schreef RensAjacied het volgende: Ik vind een applaus altijd zo raar. Waar klap je dan voor? Respect voor de mensen die daar staan maar waarom zou je in godsnaam gaan klappen?
Dat snap ik nog wel maar waar maken mensen al die foto's voor?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
Op woensdag 23 juli 2014 18:44 schreef RensAjacied het volgende: Ik vind een applaus altijd zo raar. Waar klap je dan voor? Respect voor de mensen die daar staan maar waarom zou je in godsnaam gaan klappen?
Respect voor de mensen die daar in die wagens rijden, respect voor de ceremonie in zijn geheel.
'And I called your name, like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
Op woensdag 23 juli 2014 18:45 schreef PicoMMP het volgende: Op het museumplein ondertussen allerlei bloemen e.d. maar ook een lief klein wit knuffelbeertje, met een kaartje. Wat staat er op het kaartje? Poetin, Burn in Hell! ... !
Op woensdag 23 juli 2014 18:46 schreef Valerie. het volgende: Ik schakelde over naar CNN door jullie berichten, maar ik beland in één of ander kutinterview.
ik ook....
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
Alleen Brazil niet toen Nederland won , die gingen onze mensen nog uitzwaaien en bedanken voor mooi voetbal
Je verzint het niet he! Altijd leuk als je in de buurt woont en niets te doen hebt. Zo'n stoet rouwauto's en dat militaire gedoe maak je ook niet elke dag mee dus als je vakantie hebt grijp je kans. Het is mooi weer. Lekker genieten. Nog geen ijskar of frietkraam gezien maar die zal ook nog wel komen. De een zijn dood.......
Op woensdag 23 juli 2014 18:46 schreef Valerie. het volgende: Ik schakelde over naar CNN door jullie berichten, maar ik beland in één of ander kutinterview.
Door dat interview was ik weer naar NOS gezapt ja.
Respect voor de mensen die daar in die wagens rijden, respect voor de ceremonie in zijn geheel.
Ah op die manier, ja het komt wat raar over omdat er ook altijd debielen zijn die klappen als er een vliegtuig land (dikke ) en dat lijkt me hier wat ongepast.
Je verzint het niet he! Altijd leuk als je in de buurt woont en niets te doen hebt. Zo'n stoet rouwauto's en dat militaire gedoe maak je ook niet elke dag mee dus als je vakantie hebt grijp je kans. Het is mooi weer. Lekker genieten. Nog geen ijskar of frietkraam gezien maar die zal ook nog wel komen. De een zijn dood.......
Is een ander zijn brood
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Ok maar dan nog een film auto mee in de stoet das wel heel erg. Helikopter kan nog iets bij voorstellen maar gewoon meerijden
Volgens mij een moter die mee rijdt.
Dat sommige mensen op de linker rijstrook ook nog uitstappen
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps! Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e Ik luister NL-Talig
Ondanks alle tragiek, vind ik het schitterend te zien hoe er op dit moment alle ogen van de wereld op ons landje gericht zijn, en we op zo'n moment zo naar buiten treden, van de toespraak van Timmermans, de reacties van de politiek tot nu toe, het respect dat vandaag getoond word. Echt, daar kan ik sprakeloos van worden, en dan voel ik me eindelijk, ik geloof zo'n beetje voor 't eerst in mijn leven, echt Nederlander.
Zal vast weer begroet worden met en er zal vast een psychologische verklaring voor zijn, maar deert me even niet.
Die burgemeester van Hilversum over dat de dochter van Poetin er wel uit kan worden gezet, man o man. Raar dat je zo'n uitspraak doet als je zo'n functie hebt
Op woensdag 23 juli 2014 18:48 schreef Scrummie het volgende: Ondanks alle tragiek, vind ik het schitterend te zien hoe er op dit moment alle ogen van de wereld op ons landje gericht zijn, en we op zo'n moment zo naar buiten treden, van de toespraak van Timmermans, de reacties van de politiek tot nu toe, het respect dat vandaag getoond word. Echt, daar kan ik sprakeloos van worden, en dan voel ik me eindelijk, ik geloof zo'n beetje voor 't eerst in mijn leven, echt Nederlander.
Zal vast weer begroet worden met en er zal vast een psychologische verklaring voor zijn, maar deert me even niet.
Op woensdag 23 juli 2014 18:48 schreef Scrummie het volgende: Ondanks alle tragiek, vind ik het schitterend te zien hoe er op dit moment alle ogen van de wereld op ons landje gericht zijn, en we op zo'n moment zo naar buiten treden, van de toespraak van Timmermans, de reacties van de politiek tot nu toe, het respect dat vandaag getoond word. Echt, daar kan ik sprakeloos van worden, en dan voel ik me eindelijk, ik geloof zo'n beetje voor 't eerst in mijn leven, echt Nederlander.
When shit hits the fan, zijn we idd Nederland, verenigd. Erg mooi.
Op woensdag 23 juli 2014 18:49 schreef Yaaar het volgende: Die burgemeester van Hilversum over dat de dochter van Poetin er wel uit kan worden gezet, man o man. Raar dat je zo'n uitspraak doet als je zo'n functie hebt
Op woensdag 23 juli 2014 18:49 schreef Roel_Jewel het volgende: Dat was m'n meest indrukwekkende ritje woon/werkverkeer ooit. Kwam de stoet tegen. Pfffff.
Wat een chaos.. bijna door een vrachtwagen geramd?
"If our brains were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't." There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.
Ik voel mij altijd Nederlander. Fantastisch land. Alles is goed. Maar dat beseffen de meesre mensen zich niet.
Heel erg mee eens. Behalve dat ik me altijd al (met trots) "echt Nederlander" voel.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps! Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e Ik luister NL-Talig
die pieptoon? komt uit de helikopter, een lage piep
Op woensdag 23 juli 2014 18:49 schreef Yaaar het volgende: Die burgemeester van Hilversum over dat de dochter van Poetin er wel uit kan worden gezet, man o man. Raar dat je zo'n uitspraak doet als je zo'n functie hebt
hij mag er zelf uitgezet worden
I had a splitting headache.From which the future's made. † Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011) It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to. VIVA LA ASSANGE¡
Op woensdag 23 juli 2014 18:49 schreef Roel_Jewel het volgende: Dat was m'n meest indrukwekkende ritje woon/werkverkeer ooit. Kwam de stoet tegen. Pfffff.
Zo. Heb jij het wel droog gehouden? Al die mensen langs de kant van de weg, hakte er goed in
Mee eens
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin "You knew damn well I was a snake before you took me in."
Toch indruikwekkend hoe nederland dan uitzich zelf de file induikt. heel apart om ook het tegemoetkomend verkeer te zien remmen, stoppen en zelfs gewoon uit zien stoppen op links
Op woensdag 23 juli 2014 18:50 schreef TheVulture het volgende: Als ik iemand op mijn FB straks een selfie zie posten van deze stoet dan flikker ik ze accuut uit mijn lijst
Een ontzettend goed geschreven stuk van de Nederlandse journaliste Laura Klompenhouwer op The guardian waarin zij reageert op de manier waarop in het buitenlandse gekeken werd naar de manier waarop we in Nederland omgaan met de beleving van het drama van deze week: MH17: don’t judge Dutch people’s grief after this unspeakable crime
gevaarlijk: jah stom: deels het is natuurlijk ook een teken van respect wat ze doen.
Zo die vrachtauto had even de oprit helemaal geblokkeerd
er is dan ook een gelijknamig programma over gemaakt
DeLuna vindt me dik ;( Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende: pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)