Nou, dat klopt bijna. Idd op je rug liggen en je hoofd omhoog doen. Dan ontstaat er bij een serieuze diastase een uitstulping en een deuk óf bij je navel óf onder je borstbeen. Ziet er nogal freaky uitquote:Op woensdag 23 juli 2014 11:48 schreef Zoë23 het volgende:
[..]
Kun je zo'n diastase herkennen door op je rug te liggen en dan een beetje omhoog te komen als bijv buikspieroefening en dat je buik dan in een punt omhoog loopt? Iig mijn buik is een soort van piramide als ik dat doeOf zeg ik nu iets geks
maag beklemming? Dat.klinkt echt nasty. Ik zal het effe in de gaten houden! Thanks!quote:Op woensdag 23 juli 2014 12:25 schreef Cwen het volgende:
[..]
Nou, dat klopt bijna. Idd op je rug liggen en je hoofd omhoog doen. Dan ontstaat er bij een serieuze diastase een uitstulping en een deuk óf bij je navel óf onder je borstbeen. Ziet er nogal freaky uit.
Ook kun je dan je vingers in de 'deuk' zetten.
Dat je buik puntvorming is bij zo'n oefening, is dan weer niet zo gek. Dat heeft wel met wijken te maken, maar is normaal voor elke zwangere.
Omdat DnD aangaf pijn te hebben, zou het ook scheuren kunnen duiden. Dat moet wel in de gaten gehouden worden ivm maagbeklemming (die ik godzijdank niet gehad heb).
Ja dat van Zoë heb ik dus ook. Puntje twee om aan te stippen bij de haptonoom/fysio volgende week. Bekken begint nl ook lichtelijk uit elkaar te vallen zo langzamerhand. Op zich geen last als ik niks doe/niet langer dan een half uur iets doequote:Op woensdag 23 juli 2014 12:18 schreef Phaidra het volgende:
Het ziet er wel uit als een typische diastasebuik idd. Een heel groot deel van de zwangeren heeft dit, en vaak gaat het vanzelf weer over. Maar wellicht is professioneel advies wel nuttig omdat jij al bekkenklachten hebt en een diastase toch zorgt voor verzwakking van de hele bekkenbodem.
Ik bleek na de zwangerschap (denk zo'n half jaar later) diastase te hebben. Had er niet echt last van (en het was nooit gecheckt bij de nacontrole), maar het leek me toch niet zo prettig om het zo te laten. Na bekkenfysio was ik er in 2 maanden al helemaal vanaf!
Risicofactoren:
Zwangerschap > 34 jaar
Al eerder een keer bevallen zijn
Eerder bevallen zijn met een keizersnede
Vaker zwanger zijn geweest
Zwanger zijn van een meerling
Een grote baby verwachten
Een hoog gewicht hebben tijdens de zwangerschap
Veel vruchtwater hebben
Ik voldeed aan geen enkel punt. Maar had wel een vrij lange persfase, dat kan ook de trigger zijn.
oh dan heb ik het toch nietquote:Op woensdag 23 juli 2014 12:25 schreef Cwen het volgende:
[..]
Nou, dat klopt bijna. Idd op je rug liggen en je hoofd omhoog doen. Dan ontstaat er bij een serieuze diastase een uitstulping en een deuk óf bij je navel óf onder je borstbeen. Ziet er nogal freaky uit.
Ook kun je dan je vingers in de 'deuk' zetten.
Dat je buik puntvorming is bij zo'n oefening, is dan weer niet zo gek. Dat heeft wel met wijken te maken, maar is normaal voor elke zwangere.
Omdat DnD aangaf pijn te hebben, zou het ook scheuren kunnen duiden. Dat moet wel in de gaten gehouden worden ivm maagbeklemming (die ik godzijdank niet gehad heb).
Duidelijk!quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:20 schreef mignonne het volgende:
Diastase is heel normaal tijdens je zwangerschap hè... Die buikspieren maken plaats voor je groeiende baarmoeder, vrijwel iedere zwangere met redelijk formaat buik zal zo'n bult in het midden hebben, zeker als het niet meer je eerste is.
Je kunt eigenlijk pas echt spreken van een diastase als die zes weken na de bevalling nog steeds aanwezig is en breder dan 1 cm tot 2 vingers is. En zelfs dan kan het nog wat bijtrekken, maar goed, das wel het moment om richting fysio te gaan.
En die gtt, ik heb dat wel vaker gehoord/gelezen van dat dieet van tevoren, nog nagevraagd aan een diëtiste van het ziekenhuis, de een had er nog nooit van gehoord (zegt al wat lijkt me...) de ander had er wel van gehoord maar gaf aan dat men er van was teruggekomen omdat het geen klap uitmaakt.
Wat Wup zegt ja, je wilt weten wat die 75 gram suiker met jouw lijf doet op dit moment. Door van tevoren extra veel koolhydraten te gaan eten (als je nog niet aan die hoeveelheid zat) vervormd dus het beeld wat je krijgt van hoe jouw lijf onder voor jou normale omstandigheden reageert op suikers.
Het gaat ook om de verhouding geloof ik in hoeveel vocht het is opgelost ofzoiets. In de meeste gevallen is het ook niet de bedoeling bijvoorbeeld dat je in de tussenliggende twee uren veel water gaat drinken bijvoorbeeld. Hooguit een paar slokjes om de smaak weg te spoelen.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Duidelijk!
Overigens: als t om 75 gram gaat, zou ik denk ik liever 700 ml appelsap drinken dan zo'n speciaal drankjeik knijp m echt een beetje, met MN voedselfobieen en sterke gag-reflex...
Dat lijkt me ook niet nee, als je er meteen 2 liter water achteraan giet, spoel je de glucose al weg voor het in je bloed kan worden opgenomenquote:Op woensdag 23 juli 2014 13:28 schreef mignonne het volgende:
[..]
Het gaat ook om de verhouding geloof ik in hoeveel vocht het is opgelost ofzoiets. In de meeste gevallen is het ook niet de bedoeling bijvoorbeeld dat je in de tussenliggende twee uren veel water gaat drinken bijvoorbeeld. Hooguit een paar slokjes om de smaak weg te spoelen.
Maar then again, das niet overal. Fijn hoor, die 'standaard'protocollen
dat drankje vond ik echt ontzettend meevallen... zeg maar limonadesiroop met verkeerde verhouding aangemaakt.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Duidelijk!
Overigens: als t om 75 gram gaat, zou ik denk ik liever 700 ml appelsap drinken dan zo'n speciaal drankjeik knijp m echt een beetje, met MN voedselfobieen en sterke gag-reflex...
quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:31 schreef Zolena het volgende:
Razz ik was eerder ook niet zo van baby's vasthouden (huu straks gaat ie kapot). En dat had ik de eerste dagen met M. nog een beetje, maar het went snel. En ze blijken niet zomaar kapot te gaan.![]()
Dat je door de deurpost loopt met de baby op je arm en dat hoofdje keihard tegen de deurpost laat kletsen. Dat je de trap af stapt en uitglijdt en op je baby valt. Het gaat dagelijks door mijn hoofd. Het zal er wel een beetje bij horenquote:Op woensdag 23 juli 2014 13:34 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]Nee, dat dacht ik al. En het went vast ook vanzelf! Maar ik zie dan hoe mijn vriendin/collega zo heel natuurlijk met dat kindje omgaat en vraag me dan echt af of ik niet totaal ga stressen, het kind verkeerd vasthoud, of haar van het bed laat vallen ofzo
. Horrorbabyscenario's FTW.
Komt heel weinig voor hoor! Maar omdat je spieren scheuren kan er een stukje maagwand tussen komen. En da's niet tof.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:04 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
maag beklemming? Dat.klinkt echt nasty. Ik zal het effe in de gaten houden! Thanks!
Gaat je vast wel een keer gebeuren, shit happensquote:Op woensdag 23 juli 2014 13:35 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Dat je door de deurpost loopt met de baby op je arm en dat hoofdje keihard tegen de deurpost laat kletsen. Dat je de trap af stapt en uitglijdt en op je baby valt. Het gaat dagelijks door mijn hoofd. Het zal er wel een beetje bij horen
was en fout van de verpleegkundige.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:27 schreef mignonne het volgende:
En Kwak, ik blijf het een vreemde bedoening vinden, hoe het naar je verwoord is. Er zijn idd 'harde' indicaties waarbij een gtt standaard gedaan wordt, zoals tweelingen, hoog bmi en bepaalde ethnische achtergronden of bijv. eerdere zw.schap met diabetes. In die gevallen moet er dus altijd direct een gtt gedaan worden en voor zover ik weet (en jij al aangaf) gebeurd dat ook in jouw zh.
Een nuchtere glucose wordt in sommige praktijken en ziekenhuizen ook standaard geprikt rond de 30e week, tegelijk met het ijzer. Dat gebeurd in lang niet alle praktijken en ziekenhuizen overigens. En aan de hand van die uitslag wordt er verder gekeken of er aanvullend onderzoek nodig is. Maar dat gaat dus over de 'normale' populatie die niet al een risico voor DG hebben.
Ik vind het vreemd dat je aan iemand die niets te maken heeft met dat tweede onderzoek die wel uit te gaan leggen, dat zorgt, lijkt me, alleen maar voor verwarring.
quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:41 schreef mignonne het volgende:
[..]
Gaat je vast wel een keer gebeuren, shit happensnet als in de vingertjes knippen bij het nagelknippen, ook zo'n fijne
![]()
En als ze wat groter zijn en kunnen staan, dat ze dan vlak achter je gaan staan als je wat uit de (koel)kast pakt, en dat je je dan zo omdraait en direct weg wil lopen en ze dan dus fairly hard omver host
Die laatste zit nog steeds niet in mijn systeem
Verder doen ze het goed hoor, mn kiddo's
Check!quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:35 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Dat je door de deurpost loopt met de baby op je arm en dat hoofdje keihard tegen de deurpost laat kletsen. Dat je de trap af stapt en uitglijdt en op je baby valt. Het gaat dagelijks door mijn hoofd. Het zal er wel een beetje bij horen
klopt, 't is een klein flesje. Ik kreeg eerst een bekertje en toen zei ik: zo veel? En toen zei die mevrouw: joh, je krijgt de rest van de fles er meteen achteraan!quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:49 schreef Zoë23 het volgende:
Bedankt voor de info Cwen en Mignonne!
En de rest natuurlijk met adviezen.
Zo fijn om hier te lezen en dingen te kunnen vragen
KwakzOr
Op mijn briefje staat in 250ml
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |