abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142631139
Dat klinkt ook logisch rady

Het zal wel een reden hebben. Ik ga iig geen suikerklontjes naar binnen werken :').
Het schema heeft opzich wel een goed patroon (regelmatig iets eten). Er staat ook een tabel met voeding&hoeveelheid koolhydraten daarin zitten dus ik kan er zelf wel iets gezond van maken (iets meer aardappels enzo ipv extra koek)
En zo mijn eigen schema maken
  woensdag 23 juli 2014 @ 11:47:28 #77
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142631169
Op zich betekent 150 gr kh dat je 600 kcal per dag uit kh moet halen. Dat komt volgens mij redelijk in de buurt van het standaard lijstje voor dagelijkse voeding.
Kwak
  woensdag 23 juli 2014 @ 11:47:40 #78
149959 SQ
snelle trees
pi_142631178
Hm, hier krijg je juist een nuchtere prik om vast te stellen of je bloedsuikers niet al te hoog zijn om nog verantwoord een ogtt uit te mogen voeren.
De beslissing voor een ogtt is volgens mij namelijk al genomen zoals ik het lees.
disclaimer
pi_142631196
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:27 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ja... Bij mij was dat een diastase, oftewel scheuren/wijken van de buikspieren door je groeiende bm. Duurde telkens 2 dagen en dan was 't weer weg.

Je kunt even navragen bij je vk. Er is niks tegen te doen als je idd een diastase hebt, maar het is handig om zeker te weten.
Kun je zo'n diastase herkennen door op je rug te liggen en dan een beetje omhoog te komen als bijv buikspieroefening en dat je buik dan in een punt omhoog loopt? Iig mijn buik is een soort van piramide als ik dat doe
:? Of zeg ik nu iets geks
pi_142631262
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:47 schreef Stormqueen het volgende:
Hm, hier krijg je juist een nuchtere prik om vast te stellen of je bloedsuikers niet al te hoog zijn om nog verantwoord een ogtt uit te mogen voeren.
De beslissing voor een ogtt is volgens mij namelijk al genomen zoals ik het lees.
Ja die OGTT moet ik sowieso

Wat als je bloedsuikers al hoog zijn? Is het dan een no GO om dan dat drankje in te nemen?
  woensdag 23 juli 2014 @ 11:51:50 #81
149959 SQ
snelle trees
pi_142631294
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:50 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Ja die OGTT moet ik sowieso

Wat als je bloedsuikers al hoog zijn? Is het dan een no GO om dan dat drankje in te nemen?
jup, dan kun je een gevaarlijke situatie creëren. Maar dan is ook al meteen duidelijk dat je een probleem hebt, dat scheelt ;)
disclaimer
  woensdag 23 juli 2014 @ 11:52:01 #82
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142631303
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:47 schreef Stormqueen het volgende:
Ja bij Zoë wel. Maar ik dacht dat dit een algemene instructie was.

Ik kan me echt voorstellen dat ze willen dat alle zwangeren vooraf ongeveer gelijk eten voor en betere vergelijking. Bovendien is die 150 gr niet belachelijk veel (minder dan 1/3e van de adh ingenomen kcal aan koolhydraten is redelijk standaard, ik zou bijtend mij mijn Brest moeten doen er niet overheen te gaan)

Ik kom echt niet over vandaag geloof ik :')
Kwak
pi_142631320
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:48 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Kun je zo'n diastase herkennen door op je rug te liggen en dan een beetje omhoog te komen als bijv buikspieroefening en dat je buik dan in een punt omhoog loopt? Iig mijn buik is een soort van piramide als ik dat doe
Volgens mij hebben alle zwangeren een diastase. Als je in niet-zwangere toestand (langer dan 6 weken na de bevalling) alsnog zo'n punt krijgt, dan moet je er iets mee doen :).
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_142631414
SQ
Duidelijk :+

Ik leer nog eens wat hier ^O^

KwakzOr
Je bent zeker wel duidelijk! Ben alleen nooit bezig met koolhydraten en dat soort dingen dus een beetje abracadabra. Het lijkt me voor een meting idd handig als zwangeren allemaal van te voren een soortgelijke hoeveelheid voeding nuttigen om tot goede resultaten te komen.
Ik vind het advies om koekjes,snoepjes en suikerklontjes te nuttigen alleen een beetje vreemd :9 maar dat liever dan een suiker verbod.
pi_142631450
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Volgens mij hebben alle zwangeren een diastase. Als je in niet-zwangere toestand (langer dan 6 weken na de bevalling) alsnog zo'n punt krijgt, dan moet je er iets mee doen :).
Ah ok :)
Het viel me laatst toevallig op. Leek een beetje vreemd.
pi_142631636
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:56 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Ah ok :)
Het viel me laatst toevallig op. Leek een beetje vreemd.
Ik vond een artikel dat diastase toch niet per se tijdens een zwangerschap optreedt. Hier kan je wat meer info vinden. Gezien je bekkenklachten is het misschien wel iets om aan te kaarten?
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:02:27 #87
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_142631647
Anders gewoon een mars bij elke maaltijd >:)

Ik mag over een paar weken ook voor de ogtt.. fijnnnn.
Tot nu toe waren alle glucose testjes gewoon goed gelukkig.

Heb wel de laatste 1,5 week ofzo dat ik een koolhydraten craving heb. Boterhammen (vroegah zat ik aan de koolhydraatloze crackers.. maar die heb ik na de test meteen de deur uit gedaan) en tussendoor chocolade koekjes 8)7 En dan 's avonds wel salade want dan krijg ik bijna niks anders weg..In het begin had ik juist geen behoefte aan chocolade/zoettigheid. Echt zo raar dat je voorkeur voor eten steeds weer veranderd tijdens het zwanger zijn. Gelukkig nog geen behoefte gehad aan augurk met slagroom :9
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_142631835
Ik lees wel mee maar het gaat snel en m'n hoofd is zo zwangerschapswazig dat ik niet meer weet waar ik op wilde reageren :@ sorry ladies.

In elk geval yay voor derde trimesters, tripjes naar La France, mamafietsen, 3D-echo's en lieve reacties van oma's! En boooh voor stomme echodames, prilzwangeronzekerheden, en kwaaltjes en klachten.

Gisteren ben ik op kraambezoek bij collega geweest. Zo lief zo'n kindje, maar ik schrok ervan hoe eng ik het toch nog altijd vind om een baby vast te houden! Ik heb ook zo weinig (lees: geen) ervaring met baby's van familie of vrienden.. En toen lag ik dus vannacht te piekeren of ik dat straks allemaal wel kan :') . Heel zinvol ook, enzo :+ .
pi_142631909
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:02 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Ik vond een artikel dat diastase toch niet per se tijdens een zwangerschap optreedt. Hier kan je wat meer info vinden. Gezien je bekkenklachten is het misschien wel iets om aan te kaarten?
Ga ik zeker doen.
De vk voelde altijd aan mijn buik enzo maar de gyn voelt nooit..

Misschien is het wel normaal (of heb ik gewoon een vreemd buikje) maar kijk;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik voel trouwens geen ruimte tussen buikspieren, mijn buik is gewoon te hard dus dat lukt me niet meer.
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:16:31 #90
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_142632079
Jemig, dat verschil zie je goed zeg.
En inderdaad een lege linkerkant hihi.

Had nog nooit van diastase gehoord..
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_142632125
Het ziet er wel uit als een typische diastasebuik idd. Een heel groot deel van de zwangeren heeft dit, en vaak gaat het vanzelf weer over. Maar wellicht is professioneel advies wel nuttig omdat jij al bekkenklachten hebt en een diastase toch zorgt voor verzwakking van de hele bekkenbodem.

Ik bleek na de zwangerschap (denk zo'n half jaar later) diastase te hebben. Had er niet echt last van (en het was nooit gecheckt bij de nacontrole), maar het leek me toch niet zo prettig om het zo te laten. Na bekkenfysio was ik er in 2 maanden al helemaal vanaf!

Risicofactoren:

Zwangerschap > 34 jaar
Al eerder een keer bevallen zijn
Eerder bevallen zijn met een keizersnede
Vaker zwanger zijn geweest
Zwanger zijn van een meerling
Een grote baby verwachten
Een hoog gewicht hebben tijdens de zwangerschap
Veel vruchtwater hebben

Ik voldeed aan geen enkel punt :'). Maar had wel een vrij lange persfase, dat kan ook de trigger zijn.

[ Bericht 59% gewijzigd door Phaidra op 23-07-2014 12:23:16 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_142632337
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:48 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Nou, dat klopt bijna. Idd op je rug liggen en je hoofd omhoog doen. Dan ontstaat er bij een serieuze diastase een uitstulping en een deuk óf bij je navel óf onder je borstbeen. Ziet er nogal freaky uit :Y.
Ook kun je dan je vingers in de 'deuk' zetten.

Dat je buik puntvorming is bij zo'n oefening, is dan weer niet zo gek :D. Dat heeft wel met wijken te maken, maar is normaal voor elke zwangere.

Omdat DnD aangaf pijn te hebben, zou het ook scheuren kunnen duiden. Dat moet wel in de gaten gehouden worden ivm maagbeklemming (die ik godzijdank niet gehad heb).
Home is where the O+ is...
pi_142633544
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:25 schreef Cwen het volgende:

[..]

Nou, dat klopt bijna. Idd op je rug liggen en je hoofd omhoog doen. Dan ontstaat er bij een serieuze diastase een uitstulping en een deuk óf bij je navel óf onder je borstbeen. Ziet er nogal freaky uit :Y.

Dat je buik puntvorming is bij zo'n oefening, is dan weer niet zo gek :D. Dat heeft wel met wijken te maken, maar is normaal voor elke zwangere.

Omdat DnD aangaf pijn te hebben, zou het ook scheuren kunnen duiden. Dat moet wel in de gaten gehouden worden ivm maagbeklemming (die ik godzijdank niet gehad heb).
maag beklemming? Dat.klinkt echt nasty. Ik zal het effe in de gaten houden! Thanks!
pi_142634164
Diastase is heel normaal tijdens je zwangerschap hè... Die buikspieren maken plaats voor je groeiende baarmoeder, vrijwel iedere zwangere met redelijk formaat buik zal zo'n bult in het midden hebben, zeker als het niet meer je eerste is.
Je kunt eigenlijk pas echt spreken van een diastase als die zes weken na de bevalling nog steeds aanwezig is en breder dan 1 cm tot 2 vingers is. En zelfs dan kan het nog wat bijtrekken, maar goed, das wel het moment om richting fysio te gaan.

En die gtt, ik heb dat wel vaker gehoord/gelezen van dat dieet van tevoren, nog nagevraagd aan een diëtiste van het ziekenhuis, de een had er nog nooit van gehoord (zegt al wat lijkt me...) de ander had er wel van gehoord maar gaf aan dat men er van was teruggekomen omdat het geen klap uitmaakt.

Wat Wup zegt ja, je wilt weten wat die 75 gram suiker met jouw lijf doet op dit moment. Door van tevoren extra veel koolhydraten te gaan eten (als je nog niet aan die hoeveelheid zat) vervormd dus het beeld wat je krijgt van hoe jouw lijf onder voor jou normale omstandigheden reageert op suikers.
:)
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:21:23 #95
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142634213
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:18 schreef Phaidra het volgende:
Het ziet er wel uit als een typische diastasebuik idd. Een heel groot deel van de zwangeren heeft dit, en vaak gaat het vanzelf weer over. Maar wellicht is professioneel advies wel nuttig omdat jij al bekkenklachten hebt en een diastase toch zorgt voor verzwakking van de hele bekkenbodem.

Ik bleek na de zwangerschap (denk zo'n half jaar later) diastase te hebben. Had er niet echt last van (en het was nooit gecheckt bij de nacontrole), maar het leek me toch niet zo prettig om het zo te laten. Na bekkenfysio was ik er in 2 maanden al helemaal vanaf!

Risicofactoren:

Zwangerschap > 34 jaar
Al eerder een keer bevallen zijn
Eerder bevallen zijn met een keizersnede
Vaker zwanger zijn geweest
Zwanger zijn van een meerling
Een grote baby verwachten
Een hoog gewicht hebben tijdens de zwangerschap
Veel vruchtwater hebben

Ik voldeed aan geen enkel punt :'). Maar had wel een vrij lange persfase, dat kan ook de trigger zijn.
Ja dat van Zoë heb ik dus ook. Puntje twee om aan te stippen bij de haptonoom/fysio volgende week. Bekken begint nl ook lichtelijk uit elkaar te vallen zo langzamerhand. Op zich geen last als ik niks doe/niet langer dan een half uur iets doe :')
Kwak
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:22:03 #96
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142634238
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:25 schreef Cwen het volgende:

[..]

oh dan heb ik het toch niet :P
Kwak
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:23:26 #97
149959 SQ
snelle trees
pi_142634300
ik ook niet! Ben wel een vetzak met dikke buik, grote baby en veel vruchtensap, maar mijn buikspieren waren al niet veel waard :')

Mijn rechterzij maakt steeds golfbewegingen :')
disclaimer
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:24:00 #98
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142634315
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:20 schreef mignonne het volgende:
Diastase is heel normaal tijdens je zwangerschap hè... Die buikspieren maken plaats voor je groeiende baarmoeder, vrijwel iedere zwangere met redelijk formaat buik zal zo'n bult in het midden hebben, zeker als het niet meer je eerste is.
Je kunt eigenlijk pas echt spreken van een diastase als die zes weken na de bevalling nog steeds aanwezig is en breder dan 1 cm tot 2 vingers is. En zelfs dan kan het nog wat bijtrekken, maar goed, das wel het moment om richting fysio te gaan.

En die gtt, ik heb dat wel vaker gehoord/gelezen van dat dieet van tevoren, nog nagevraagd aan een diëtiste van het ziekenhuis, de een had er nog nooit van gehoord (zegt al wat lijkt me...) de ander had er wel van gehoord maar gaf aan dat men er van was teruggekomen omdat het geen klap uitmaakt.

Wat Wup zegt ja, je wilt weten wat die 75 gram suiker met jouw lijf doet op dit moment. Door van tevoren extra veel koolhydraten te gaan eten (als je nog niet aan die hoeveelheid zat) vervormd dus het beeld wat je krijgt van hoe jouw lijf onder voor jou normale omstandigheden reageert op suikers.
Duidelijk!

Overigens: als t om 75 gram gaat, zou ik denk ik liever 700 ml appelsap drinken dan zo'n speciaal drankje :@ ik knijp m echt een beetje, met MN voedselfobieen en sterke gag-reflex... :@
Kwak
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:27:04 #99
149959 SQ
snelle trees
pi_142634438
Gewoon neus dicht en atten. Het valt echt best mee.
Het enige wat me tegenviel was het feit dat het zoet was, maar ik vind appelsap al te zoet om te drinken, dus mja :')
disclaimer
pi_142634441
En Kwak, ik blijf het een vreemde bedoening vinden, hoe het naar je verwoord is. Er zijn idd 'harde' indicaties waarbij een gtt standaard gedaan wordt, zoals tweelingen, hoog bmi en bepaalde ethnische achtergronden of bijv. eerdere zw.schap met diabetes. In die gevallen moet er dus altijd direct een gtt gedaan worden en voor zover ik weet (en jij al aangaf) gebeurd dat ook in jouw zh.

Een nuchtere glucose wordt in sommige praktijken en ziekenhuizen ook standaard geprikt rond de 30e week, tegelijk met het ijzer. Dat gebeurd in lang niet alle praktijken en ziekenhuizen overigens. En aan de hand van die uitslag wordt er verder gekeken of er aanvullend onderzoek nodig is. Maar dat gaat dus over de 'normale' populatie die niet al een risico voor DG hebben.

Ik vind het vreemd dat je aan iemand die niets te maken heeft met dat tweede onderzoek die wel uit te gaan leggen, dat zorgt, lijkt me, alleen maar voor verwarring.
:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')