We kunnen hier nog een uur over door bakkeleien, maar er had gewoon een legale afzettingsprocedure gestart moeten worden i.p.v. illegaal het heft in eigen handen te nemen en hem met kalasjnikovs te verjagen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:34 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En blijkbaar wilde de meerderheid van de bevolking ee president niet meer.
quote:'Zo bizar is het niet dat we via-via slachtoffers van MH17 kennen'
Die 193 Nederlanders hakken er zo in, omdat het mensen zijn die je had kunnen tegengekomen, schrijft columniste Ionica Smeets. Het is ongeveer één op de 90 duizend inwoners. Als je zelf een paar honderd mensen kent, en die kennen ook een paar honderd mensen, dan is het bijna onvermijdelijk dat je een link hebt met een van de slachtoffers.
Dit weekend hoorde ik steeds verhalen van mensen die iemand kennen die is omgekomen bij de vliegramp. Een buurmeisje van vroeger, oud-collega's, de moeder van een leerling. Eén vriendin vertelde dat er triest en bizar genoeg zowel vrienden van haar broer als de vriendin van een jeugdvriend in het neergeschoten vliegtuig zaten.
Helaas is het helemaal niet zo bizar dat we allemaal via-via mensen kennen die bij de vliegramp zijn overleden: 193 doden is erg veel voor een klein land. Het is ongeveer één op de 90 duizend inwoners. Als je zelf een paar honderd mensen kent, en die kennen ook een paar honderd mensen, dan is het bijna onvermijdelijk dat je een link hebt met een van de slachtoffers.
Gemopperd over de tranen
Daarom is de impact van deze ramp zo groot, het verdriet treft zoveel Nederlanders. Desondanks werd er dit weekend alweer gemopperd over de tranen van hen die zelf geen dierbaren verloren. Wilden zij ook even denken aan de andere, niet-Nederlandse inzittenden van het vliegtuig? Huilden ze nog om de vier Palestijnse jongens die vermoord werden tijdens het voetballen? Pakten ze elke avond de zakdoeken voor de kindersterfte in Mali? Of vonden ze dat alleen Hollandse doden meetellen?
Dit aapje ligt bovenop de spullen die de rebellen en lokale brandweermannen verzameld hebben. De aap die alles zag. pic.twitter.com/VylORZfuef
En natuurlijk zou je om elke zinloze dood waar dan ook ter wereld moeten huilen en beseffen dat het keer op keer een persoonlijke tragedie is. Maar als je dat doet, dan zit je de hele dag te snikken en gebeurt er verder niets. We moeten onze empathie en medeleven dus doseren.
Tegenkomen
Die 193 Nederlanders hakken er zo in, omdat het mensen zijn die je had kunnen tegengekomen. Sterker nog, je had zelf één van de slachtoffers kunnen zijn. Ik kan me gemakkelijk verplaatsen in de toeristen die zich verheugden op een tropische reis, of in de onderzoekers op weg naar een conferentie. Mijn hart breekt nog het meest als ik denk aan de ouders met kinderen. De spelletjes en boekjes die ze meenamen om de lange vlucht door te komen. Ik moet er steeds van huilen, omdat ik zo'n moeder had kunnen zijn.
Die herkenbaarheid is ook zo vreselijk pijnlijk in de verslagen van correspondent Olaf Koens. Tussen de lichamen en de brokstukken lagen de Linda, een Friese kruidkoekreep en een ANWB-reisgids. De knullige dingen die je zelf ook mee zou nemen op vakantie. En hypocriet of niet, de dood komt zo heel dichtbij.
Ik besef heel goed dat ik blij moet zijn dat ik in een land woon waar geen aanslagen op spelende kinderen worden gepleegd. En niet in een land waar ruim één op de zeven kinderen sterft voor de vijfde verjaardag. We hebben het enorm goed hier, ondanks al onze kleine gezeik.
Maar laat ons nu eerst even rouwen om onze eigen doden. Ik hoop voor de nabestaanden dat de lijken van hun geliefden zo waardig mogelijk terugkomen. Dat ze afscheid kunnen nemen zoals zij dat willen. Ik hoop dat duidelijk wordt wie er achter de aanslag zat en dat de daders worden gestraft. Maar ik hoop boven alles dat Nederland een land blijft waar 193 doden bij een aanslag een bizarre en uitzonderlijke gebeurtenis blijft.
Ionica Smeets is columniste van de Volkskrant
Bron: Volkskrant
Jawel , spreek maar eens met russen in je vakantie erover, die vinden dat NIET goedquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik heb niet echt het idee dat de Russen dat kut vinden.
Die verdwijnt nog wel eens een keer.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:37 schreef homme7 het volgende:
[..]
Het ergste voor de |Russen is dat Poetin NOOIT meer weg gaat , net als Stalin , die blijft tot zijn dood
Die ben ik echt nog nooit tegen gekomen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:38 schreef homme7 het volgende:
[..]
Jawel , spreek maar eens met russen in je vakantie erover, die vinden dat NIET goed
Over het algemeen wel.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Niet alle russen via Poetin reflecteren. Er zijn genoeg Russen die het niet met hem eens zijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het merendeel van de Russen is simpelweg geen fan van Poetin.quote:
De rijke elite vindt het niet leuk, nee. Maar dat is slechts een klein groepje.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:38 schreef homme7 het volgende:
[..]
Jawel , spreek maar eens met russen in je vakantie erover, die vinden dat NIET goed
De volkskrant heeft er al veel verzamelt:quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:35 schreef Scrummie het volgende:
Nog meer gezicht bij 2 van de slachtoffers:
http://instagram.com/p/qv_3BOzGPo/
Ja, dat begrijp ik. En degene die fel tegen zijn zullen hun klep wel houden na het zien van die Pussy Riot-straffen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Niet alle russen via Poetin reflecteren. Er zijn genoeg Russen die het niet met hem eens zijn.
quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef BorusBulldog het volgende:
Even tussendoor he, iedereen die hier over de situatie in Oekraine als geheel aan het praten zijn. Dit topic gaat over de vliegtuigramp er is een topic speciaal voor Oekraine, kunnen jullie dat gewoon daarin doen?
Ik hoef hier niet te lezen hoe iedereen denkt te weten wat de politieke verhoudingen zijn in Oekraine vanachter hun PC.
Ik zal even de link geven Crisis in Oekraïne #104 De bevrijding van Oost-Oekraine
Hoe weet jij dat nouquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:40 schreef Voszje het volgende:
[..]
Het merendeel van de Russen is simpelweg geen fan van Poetin.
De Russen hebben het dankzij Poetin een stuk beter gekregen, vergeet dat niet.quote:
Helaas ja, verspilde adem en voornamelijk omdat je met het internet alle crazies van de wereld en hun opinies krijgt die je de echte echte echte waarheid die niemand anders heeft gezien willen gaan uitleggen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:36 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Onzin, het is hier allemaal besproken.
Als de ene partij geleid wordt door een pathologisch liegende misdadiger is het niet zo zinvol om al zijn bewijzen serieus te nemen. Vooral niet als hij voor je ogen met het bewijs zit te rotzooien.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:36 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Nee, je moet beide partijen hun woord laten doen vind ik.
Met welk bewijs is het westen nu al gekomen dan wat klopt volgens jou ?
Dit is toch zo'n lomp argument dat ik van binnen een beetje moest huilen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ok, en hoe dom je precies moet zijn om een KGB agent meer te vertrouwen of evenveel te vertrouwen als de eerste beste westerse politicus, daar heb ik geen woorden meer voor. Dat Putin niet deugt had ie al bewezen toen hij voor die misdadigers ging werken. Dat was lang voordat hij in de politiek ging.
Ja klopt, dat is het grote probleem....Een verkeerd woord en je bent je leven niet meer zeker daar. Het is gewoon triest voor de gewone burgers daar.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik. En degene die fel tegen zijn zullen hun klep wel houden na het zien van die Pussy Riot-straffen.
Omdat er gewoonweg niet massaal voor Poetin werd gestemd, ook al had hij door een 'rekenfoutje' natuurlijk meer dan 100% van de stemmen.quote:
Tja, die mensen zijn minder belangrijk. Net als mensen in Afrika, die zijn ook minder belangrijk.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:42 schreef Goldenrush het volgende:
Ondertussen zijn er tientallen doden gevallen bij gevechten in Donetsk tussen rebellen en het leger. En voorpaginanieuws is dat de trein is aangekomen in Charkov
Soms snap ik nieuwscriteria niet.
http://nos.nl/artikel/677419-gevechten-in-donetsk-laaien-op.html
Honderden Nederlandse burgerslachtoffers zijn natuurlijk belangrijker dan tientallen Oekraïense/Russische slachtoffers die voor een deel ook niet onschuldig zijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:42 schreef Goldenrush het volgende:
Ondertussen zijn er tientallen doden gevallen bij gevechten in Donetsk tussen rebellen en het leger. En voorpaginanieuws is dat de trein is aangekomen in Charkov
Soms snap ik nieuwscriteria niet.
http://nos.nl/artikel/677419-gevechten-in-donetsk-laaien-op.html
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |