Nee, dan komt er een no-fly zone. Wat de rebellen twee maand geleden reeds vroegen, maar Rusland besloot om geen voorstel in te dienen in de VN veiligheidsraad omdat uit gesprekken met de andere leden bleek dat het voorstel geen kans maakte.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 01:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zou het er niet op gokken, maar goed als ze nu nog een burgervliegtuig neerhalen heb je echt stront aan de knikker, dan gaat de NAVO het luchtruim overnemen denk ik.
Er is op dit moment al een no-fly zone boven het gebied.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:12 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Nee, dan komt er een no-fly zone. Wat de rebellen twee maand geleden reeds vroegen, maar Rusland besloot om geen voorstel in te dienen in de VN veiligheidsraad omdat uit gesprekken met de andere leden bleek dat het voorstel geen kans maakte.
En terecht, want nu hebben ze een oorlogsmisdaad begaan en zijn ze bijzonder de lul.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:12 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Nee, dan komt er een no-fly zone. Wat de rebellen twee maand geleden reeds vroegen, maar Rusland besloot om geen voorstel in te dienen in de VN veiligheidsraad omdat uit gesprekken met de andere leden bleek dat het voorstel geen kans maakte.
Ik heb die foto ook gemist denk ikquote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:14 schreef DaKKiE1984 het volgende:
CNN heeft echt nog geen enkele keer die foto laten zien met mogelijke 'raketsporen' op dat stuk van de cockpit. Of heb ik dat gemist?
Niet in het bewust en doelgericht neerhalen van dat vliegtuig - daar geloof ik niks van. Zeer waarschijnlijk is betrokkenheid bij het leveren van wapens (al is het nog niet zeker of dat voor deze raket ook opgaat). En betrokkenheid bij het neerhalen zelf is ook niet uitgesloten (op z'n minst in de vorm van trainingen).quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:11 schreef DaKKiE1984 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je betrokken? Betrokken door het leveren van wapens, of betrokken in het daadwerkelijk neerhalen van het vliegtuig?
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet in het bewust en doelgericht neerhalen van dat vliegtuig - daar geloof ik niks van. Zeer waarschijnlijk is betrokkenheid bij het leveren van wapens (al is het nog niet zeker of dat voor deze raket ook opgaat). En betrokkenheid bij het neerhalen zelf is ook niet uitgesloten (op z'n minst in de vorm van trainingen).
Overigens zou ik het ook niet een 'ongeluk' willen noemen. Ik heb te veel detectives gekeken dus vergeef me de terminologie en beperkte kennis van het recht, maar er lijkt me sprake van zoiets als 'reckless endangerment'. Als je een wapen hebt waar je grote schade mee aan kunt brengen en je laat dat wapen los in een luchtruim waar meerdere passagiersvliegtuigen gebruik van maken, dan valt je wel meer te verwijten dan een 'ongeluk' of een 'vergissing'.
Maar goed, dat is allemaal nog voorbarig. Eerst bewijs.
hmm ja dat is wel vreemd. Ben benieuwd of ze nog wat van de piloten terug vinden. dat zou dan een hoop bewijs kunnen zijnquote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:17 schreef DaKKiE1984 het volgende:
[..]
https://twitter.com/Justi(...)910872883200/photo/1
Ja joh, beetje Oekraïne verbieden om in hun eigen grondgebied rond te vliegen. Wat een top idee.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:12 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Maar de rebellen profiteren juist van een no-fly zone...quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En terecht, want nu hebben ze een oorlogsmisdaad begaan en zijn ze bijzonder de lul.
Dat daar fouten gemaakt zijn mag geen twijfel over bestaan lijkt me. Dat dit Oekraïne wel goed uitkomt lijkt me ook wel wat vergezocht, geen enkel land zal moedwillig dit risico nemen met alle gevolgen van dien als het uitkomt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:24 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik had een paar topics geleden nog een link gepost over hoe de Russische media over de situatie berichten. Er stond nog wel wat "creative onzin" tussen. Maar ook nog wel wat plausibele dingen stonden er tussen. Die chaos in Oekraïne kabbelt al maanden voort en sinds de overname van de Krim zit Oekraïne gewoon te wachten op steun van de NATO tegen Rusland. Ondertussen was al maanden bekend bij de geheime dienst van Oekraïne dat de seperatisten BUK raketten hadden bemachtigd. Echter is dit nooit bij de Internationale Burgerluchtvaart Raad (ben de naam effe kwijt) gemeldt. Ze weten wat het bereik van die raketten zijn, waarom is de safe fly zone dan maanden van te voren niet aangepast? Zo'n vliegverkeersleider is iemand die de levens van duizenden mensen in handen heeft. Dit kun je makkelijk misbruiken/misinformeren om dit soort precaire scenario's te creëeren. En ja, Oekraïne is veel gebaat bij zo'n "ongeluk". Klinkt als complot, maar foutje is op deze manier zo gemaakt natuurlijk.
Oekraïne is momenteel dan ook geen fantastisch functionerende natiestaat. Dus ja, een foutje als in vergeten bepaalde zaken door te geven is snel gemaakt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:24 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik had een paar topics geleden nog een link gepost over hoe de Russische media over de situatie berichten. Er stond nog wel wat "creative onzin" tussen. Maar ook nog wel wat plausibele dingen tussen. Die chaos in Oekraïne kabbelt al maanden voort en sinds de overname van de Krim zit Ukraine gewoon te wachten op steun van de NATO tegen Rusland. Ondertussen was al maanden bekend bij de geheime dienst van Oekraïne dat de seperatisten BUK raketten hadden bemachtigd. Echter is dit nooit bij de Internationale Burgerluchtvaart Raad (ben de naam effe kwijt) gemeldt. Ze weten wat het bereik van die raketten zijn, waarom is de safe fly zone dan maanden van te voren niet aangepast? Zo'n vliegverkeersleider is iemand die de levens van duizenden mensen in handen heeft. Dit kun je makkelijk misbruiken/misinformeren om dit soort precaire scenario's te creëeren. En ja, Oekraïne is veel gebaat bij zo'n "ongeluk". Klinkt als complot, maar foutje is op deze manier zo gemaakt natuurlijk.
Voor complotten loopt er een topic in BNWquote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:24 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik had een paar topics geleden nog een link gepost over hoe de Russische media over de situatie berichten. Er stond nog wel wat "creative onzin" tussen. Maar ook nog wel wat plausibele dingen stonden er tussen. Die chaos in Oekraïne kabbelt al maanden voort en sinds de overname van de Krim zit Oekraïne gewoon te wachten op steun van de NATO tegen Rusland. Ondertussen was al maanden bekend bij de geheime dienst van Oekraïne dat de seperatisten BUK raketten hadden bemachtigd. Echter is dit nooit bij de Internationale Burgerluchtvaart Raad (ben de naam effe kwijt) gemeldt. Ze weten wat het bereik van die raketten zijn, waarom is de safe fly zone dan maanden van te voren niet aangepast? Zo'n vliegverkeersleider is iemand die de levens van duizenden mensen in handen heeft. Dit kun je makkelijk misbruiken/misinformeren om dit soort precaire scenario's te creëeren. En ja, Oekraïne is veel gebaat bij zo'n "ongeluk". Klinkt als complot, maar foutje is op deze manier zo gemaakt natuurlijk.
Mwoah, het was meer om een beetje tegengas te geven betreft de Westerse media.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:27 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Voor complotten loopt er een topic in BNW
Enkele landen willen minder afhankelijk zijn van Oekraine, maar Europa, en vooral de Oostelijke staten doen er alles aan om dat te verhinderen: zie de South Stream, Europa heeft beslist dat de aanleg moet stopgezet worden. Bij de North stream (of hoe heet die) was het juist hetzelfde, hopen bezwaren tegen de aanleg omdat de staten waar nu het gas door loopt die macht en die inkomsten willen behouden. Het is simpel: hebben ze problemen met Rusland, dan weigeren ze te betalen, Rusland staat machteloos want ze moeten hun klanten aan de andere kant bevoorraden, en elke krisis tast het vertrouwen in Rusland als leverancier aan. Daarom wil Rusland af van die pijplijn door Oekraine.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 01:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd: ik sta eerder aan de kant van het westen dan aan de kant van de Russen. Maar er zit veel meer achter deze kwestie dan Poetin die rebellen van wapens voorziet. Gas speelt bijvoorbeeld een rol. In De Correspondent heeft daar een tijdje geleden een heel aardig artikel over gestaan ('Ondertussen achter de schermen: hoe Europa Oekraïne de das omdoet met Russisch gas'). Oekraïne is en wordt nog steeds als een speelbal gebruikt door Rusland en Europa doet er alles aan om minder afhankelijk te worden van het instabiele Oekraïne. Het land wordt eigenlijk door beide partijen gebruikt en in de steek gelaten. Een passage:
"De economische grootmachten vinden elkaar juist in het verminderen van de strategische rol van Oekraïne als doorvoerland van gas. Europa heeft zelfs bitter weinig over voor Oekraïne: het snijdt het land de pas af met directe pijpleidingen naar Rusland. Stroomde in 2006 nog 80 procent van het Russisch gas via Oekraïne naar Europa, acht jaar later is dat teruggelopen naar 50 procent (...) en binnen tien jaar zal het land haar positie als gasdoorvoerland geheel kunnen verliezen. En dat heeft flinke nadelige gevolgen voor Oekraïne. (...) In de steeds hechtere gasrelatie tussen de Europa en Rusland speelt Nederland als grootste gasproducent binnen de Europese Unie een belangrijke rol. Het heeft samen met Noorwegen een waarnemersstatus bij het Gas Exporting Countries Forum (GECF)Op de website van het forum zijn alle deelnemende landen zichtbaar waar het aan tafel zit met gasgrootmachten Rusland, Iran en Qatar. Die positie als voornaam gasland wil Nederland in de toekomst graag behouden, ook over veertig jaar wanneer onze eigen gasvoorraden zijn uitgeput. Die Groningse gasbel is eindig. En als je pas naar de Russen toegaat als het gas op is, dan heb je geen onderhandelingspositie, zegt George Verberg, voormalig directeur van de Gasunie, dan ook."
Ik kan een ieder adviseren om de diverse artikelen op De Correspondent hierover te lezen (bijv. ook 'Zo ontstond de opstand in Oekraïne' en 'In Oost-Oekraïne willen ze geen revolutie en geen Russen'). Dat kost je wel wat geld voor een lidmaatschap, maar daardoor ben je in staat om overzicht te houden temidden van de waan van de dag.
Ik ben geneigd de huidige verklaring van Oekraíne te geloven: op basis van de informatie die ze hadden, hebben ze de vlieghoogtes aangepast en dachten daarmee de nodige voorzorgsmaatregelen te hebben genomen. Maar je stelt legitieme vragen. Zeker als je ervan uitgaat dat de VS in de gaten houden wat er in Oekraïne zoal plaatsvindt aan grondbewegingen (van bijv. wapens), dan zou je verwachten dat de regering in Oekraïne ook op de hoogte was. Hangt de regering nu wel terecht de vermoorde onschuld uit? Of moeten we de VS kwalijk nemen dat ze belangwekkende partijen onvoldoende hebben ingelicht? Of doen de VS voorkomen dat ze meer weten dan ze eigenlijk weten?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:24 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik had een paar topics geleden nog een link gepost over hoe de Russische media over de situatie berichten. Er stond nog wel wat "creative onzin" tussen. Maar ook nog wel wat plausibele dingen tussen. Die chaos in Oekraïne kabbelt al maanden voort en sinds de overname van de Krim zit Ukraine gewoon te wachten op steun van de NATO tegen Rusland. Ondertussen was al maanden bekend bij de geheime dienst van Oekraïne dat de seperatisten BUK raketten hadden bemachtigd. Echter is dit nooit bij de Internationale Burgerluchtvaart Raad (ben de naam effe kwijt) gemeldt. Ze weten wat het bereik van die raketten zijn, waarom is de safe fly zone dan maanden van te voren niet aangepast? Zo'n vliegverkeersleider is iemand die de levens van duizenden mensen in handen heeft. Dit kun je makkelijk misbruiken/misinformeren om dit soort precaire scenario's te creëeren. En ja, Oekraïne is veel gebaat bij zo'n "ongeluk". Klinkt als complot, maar foutje is op deze manier zo gemaakt natuurlijk.
Dat zeg ik toch niet? alleen er over door willen gaan is wel BNW. En misschien wist de gene er nog niet van dat daar een topic liep?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:29 schreef gijsman het volgende:
het verwijzen naar berichtgeving vanaf de andere kant is meteen bnw.. triest
Waarschijnlijk omdat het een beetje veel van hetzelfde is steeds.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:29 schreef gijsman het volgende:
het verwijzen naar berichtgeving vanaf de andere kant is meteen bnw.. triest
vliegtuig 3.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 01:57 schreef Midnight_snack het volgende:
http://www.smh.com.au/wor(...)-20140721-zvgya.html
Dit meen je toch niet![]()
Zou je dat nou wel doen als Malaysia airlines zijnde?
Eens.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, zoveel heb je niet aan mijn reactie; ik weet erg weinig over de situatie in Oekraïne. Maar wat mij telkens weer enorm verbaast is de eenzijdigheid van de berichtgeving in kwesties als deze. Poeting doet dit, Poetin doet dat. En we zwijgen voor het gemak maar over de dubieuze rol die het westen al langere tijd speelt in deze kwestie, zoals altijd.
Ik begrijp dat het zwart-wit-denken verleidelijk is. Ik ben ook boos om hoe de rebellen daar omgaan met de lijken van onschuldige burgers. Maar je ondermijnt je eigen (politieke) positie alleen maar als je doet alsof Poetin fout zit en het westen louter een baken van licht is. Het westen kan deze situatie dan ook niet eventjes oplossen. Het heeft zelf al langere tijd een rol in het conflict en zal die verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |