Vooralsnog lijkt Har zich prima te voelen maar eerlijk gezegd zit ik steeds met argus ogen te kijken of ie weer tekenen vertoont van zich niet lekker voelenquote:Ziektegeschiedenis: Een week geleden braken. Daarna werd hij minder actief en
vertoonde anorexie. Drie dagen geleden is Harry bij u aangeboden en zijn sterk
verhoogde nierwaarden gevonden. Hij wordt sinds 3 dagen gedwangvoerd en krijgt
infuus.
In zomer 2013 slechte eetlust en uremie. Na sondevoeding is Harry opgeknapt en
waren in okt 2013 de nierwaarden hersteld.
Bloedonderzoek: kreatinine gedaald van 1210 naar 770 umol/l, ureum 35.8 mmol/l,
fosfaat gering verhoogd. TP/alb/ALT/glu binnen referentiewaarden
Algemeen onderzoek: slome kat, matige muscle condition score, verlengde turgor.
Echografische bevindingen: De beide nieren zijn afwijkend met een verwijd nierbekken
(circa 6 mm) en een verminderd schorsmerg onderscheid. Het merg is erg echorijk.
Links is het craniale deel van de ureter ook wat gedilateerd maar dit is te vervolgen naar
een normaal stuk ureter, zonder dat hier een steen zichtbaar is ertussen. Rechts is de
ureter niet gedilateerd.
De urineblaas is gering gevuld met echoloze inhoud. Andere organen niet afwijkend.
Bacteriologie: urine uit het rechter nierbekken: geen bacterien gekweekt
Urine onderzoek:
Conclusie: nierfalen, mogelijk pyelonefritis (ondanks dat de kweek negatief was, is een
bacteriele oorzaak nooit uit te sluiten)
Het is niet uitgesloten dat we te maken hebben met chronische nierinsufficientie met
acuut nierfalen erboven op.
![]()
Plan en advies:
- we hebben een slokdarmsonde geplaatst en de kat opgenomen voor geforceerde
diurese
- in afwachting van de kweekuitslag zijn we gestart met amoxycilline/clavulaanzuur
- medicatie: buprenorfine, omeprazol, cerenia, Vit B1/B12
Opvolging patiënt: Harry is 21/7 naar huis gegaan.
De antibiotica afmaken. Hoeft daarna niet te worden verlengd.
Controle 3-5 dagen na het stoppen met de antibiotica.
Afspraken over nazorg:
Volgende week vrijdag kan de eigenaresse bellen op telefonisch spreekuur om de
uitslag van de urinekweek te bespreken.
Je geef er niks erbij!!!quote:Op woensdag 23 juli 2014 15:51 schreef Qwea het volgende:
Wat geef ik dan bij als vitamine? Geen Bloemkool, wortel, broccoli, spitskool, boontjes.
+ 1quote:Op woensdag 23 juli 2014 23:02 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Mijn chinchillaervaring: Na een week kom je thuis en is de kooi een grote puinhoop. Een paar chins kijken je diep beledigd aan of slapen gewoon door onder hun wijnkist. Daarna eissen ze een rozijntje en nemen je dan weer op proef aan als personeel. (Een beetje zoals katten)
Als de kooi ruim genoeg kan het geen kwaad als ze er tijdelijk niet uitmogen. Misschien kun je ze een plezier doen met een loopwiel of flying saucer zodat ze toch kunnen bewegen.
Een nieuw speeltje of wc rollen met proppen papier en een kikkererwtje (of chinchillasnoepje) kan ze een tijdje bezig houden en geeft ze ook afleiding. Als je er een paar vantevoren klaar maakt kan de oppas ze in de kooi leggen en hebben ze toch elke dag iets nieuws.
Ow ja, pic van je chinnies.![]()
Aan ene kant: gelukkig. Aan de andere kant: jammer, want de diagnose blijft een raadsel. Nou ja, als Har het maar goed doet! Heb je hem al op een nierdieet?quote:Op donderdag 24 juli 2014 00:23 schreef tonja het volgende:
Bacteriologie: urine uit het rechter nierbekken: geen bacterien gekweekt
Sorryquote:Op donderdag 24 juli 2014 09:33 schreef MeneerLogica het volgende:
Hoi DDA,
Nog even een keer mijn vraag over voeding, misschien dat je er gister overheen gelezen hebt. Rocky heeft last van groeipijn en nu zei de dierenarts dat we helemaal moeten overstappen op adult voer (hij is pas 4 maanden). We hebben voor nu (omdat hij hinkt) een zak specific adult voer en dat geven we hem tot het weer wat minder is en dan gaan we mengen. Nu hoorde ik gister van onze hondentrainer dat we best ons eigen (royal canin maxi junior) kunnen geven en als hij pijn heeft gewoon even wat minder geven omdat hij dan te veel eiwit binnen krijgt.
Nu is mijn vraag, kunnen we gewoon bij royal canin maxi junior blijven of is het beter toch over te stappen?
Top, bedankt voor dit onderzoekquote:Op donderdag 24 juli 2014 11:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Sorry, de vraag idd niet gezien.
Bij de pups van reuzenrassen geef ik zeker voorkeur voor Specific boven RC! Nou is RC een heel goed voer hoor, en lekker, maar misschien dus minder geschikt voor plof extreem snel groeiende pups.
Waarom krijgt de hond groeipijn? Zijn botten groeien zo snel dat de voedingskanaaltjes in de botten (waar de bloedvaten lopen) in verdrukking komen. Dat veroorzaakt pijn. Dus je wil geen snelle botgroei! Dus je moet met mate eiwit, maar ook Calcium geven! Te veel calcium is funest voor een pup van groeiend ras.
Als je voer wil vergelijken, moet je kijken niet naar % calcium of eiwit in het voer, maar het uitrekenen naar eenheid energie in het voer. Voermerken hebben allemaal verschillende energie-inhoud (aantal kcal per 100 gram voer), dus dat is de enige manier om diverse voeders objectief met elkaar te vergelijken.
Nou is het heel net van Specific dat zij het al aangeven hoeveel voedingsstoffen hun voer bevat zowel per 100 gram als per 1 MJ energie! Namelijk 0,43 gram Calcium per 1 MJ energie voor Specific Adult Large breed. Nou bevat Specific Pup Large breed 0,48 gram Calcium per 1 MJ energie, dus nog niet zo gek veel meer. Maar ook meer eiwit, 13,8 gram eiwit/ MJ energie in Adult, en 15,3% in Pup.
Ik geef mijn eigenlijk honden als pup ook Specific pup. Rocky heeft al erg veel last van, dus overgaan op Specific Adult is zeker verstandig.
RC maakt het mij niet makkelijk qua vergelijking, want die heeft alleen % calcium en eiwit in het voer op hun website aangegeven. En metaboliseerbare energie in kcal ipv MJ. Maar DDA gaat het wel eff uitrekenen...
Voila, RC Maxi junior bevat per 1 MJ energie 0,72 gram calcium en 18,2 gram eiwit. Niet veel voor gemiddelde pup, maar Rocky geeft groeipijn!
Dus wij hebben per 1 MJ energie:
Specific Adult Large breed 0,43 gram Calcium en 13,8% eiwit
RC Maxi junior 0,72 gram Calcium en 18,2% gram
Dus als je RC maxi junior minder wil geven om calcium naar het niveau van Specific Adult te brengen, moet je 1,7 (bijna 2 x dus!) zo weinig voer gaan geven. A. Rocky gaat dat echt niet leuk vinden! B. Dan geef je te weinig eiwit.
Dus, conclusie: Specifc Adult is echt de beste keuze in dit geval. Luister eens naar je dierenarts (en DDA, want die heeft ook nog eens onderzoek gedaan op het gebied van voeding) en niet naar hondentrainer in dit soort vragen! Schoenmaker, blijft bij je leest! Je dierenarts heeft er voor gestudeerd en je hondentrainer (vast wel een heel lief persoon) weet waarschijnlijk geeneens wat de osteoclasten en osteoblasten zijn.
P.S. KVV is ook een optie, maar dan moet je precies weten hoeveel Calcium, fosfor en energie er inzit, dus je moet een specificatie hebben. En dan kan je dierenarts uitreken of het goed is voor Rocky en hoeveel hij er van moet hebben.
quote:Op donderdag 24 juli 2014 12:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Klinkt heel bekend wat Rocky nu heeftwij hebben Loebes ook van de pup brokken moeten halen toen. Was echt heel sneu en hij werd er veel te dik van. Snap ook niet zo goed waarom je je dierenarts in twijfel trekt
die heeft daar veel meer kennis van dan een hondentrainster. Tenzij hondentrainster van beroep dierenarts of voedingsdeskundige van honden is natuurlijk.
Ik ben de diereneigenaren-trainster. Veel ondankbaarder en gevaarlijker beroep dan hondentrainer hoorquote:Eehj DDA jij doet toch alles. Ook al hondentrainster toevallig?
Heel graag gedaan.quote:Op donderdag 24 juli 2014 12:20 schreef MeneerLogica het volgende:
Top, bedankt voor dit onderzoek Wij gaan denk ik onze zak nog maar even opmaken door te mengen met specific en dan over op specific. Viel me alleen wel op dat hij maar 70 gram van specific krijgt en 140 van RC, wel apart. Maar ik ga de 15 kg zak online zetten haha. Bedankt DDA!
Ja van de maaltijden van specific krijgt hij 220 gram per dag en rc 420 gram. Rocky is 18 kiloquote:Op donderdag 24 juli 2014 12:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel graag gedaan.![]()
Ik heb het voor je gekeken en zij bevatten wel beide ong dezelfde hoeveelheid energie, ong. 1,6 MJ per 100 gram. Dus het verschil in de dagelijkse hoeveelheid is dan opvallen. Hoe zwaar is Rocky?
70 gram per keer bedoel je, toch?
Handige honden werken nog een beetje mee maar die eigenaren pffffquote:Op donderdag 24 juli 2014 12:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Ik ben de diereneigenaren-trainster. Veel ondankbaarder en gevaarlijker beroep dan hondentrainer hoor, met veel concurrentie van dr. Google
220 is voor een volwassen hond, Rocky is nog in groei. Was dat de recommandatie van je dierenarts?quote:Op donderdag 24 juli 2014 12:49 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Ja van de maaltijden van specific krijgt hij 220 gram per dag en rc 420 gram. Rocky is 18 kilo
Mogelijk toch verergering van artrose in zijn rug en mogelijk ook spondylose (aan elkaar groeien van de rugwervels). Maar omdat hij van de vensterbank gevallen is, kan het natuurlijk ook een trauma is en bijv. een scheurtje in een van de wervels of bekken. De katten kunnen verrassend goed pijn maskeren en zij zijn lopen veel minder snel mank dan een hond. Het is toch verstandig om even je dierenarts te bellen.quote:Op donderdag 24 juli 2014 13:22 schreef MissJ het volgende:
Hallo DDA,
Even een vraag over mijn 14-jarige kater.
Vorige maand was ik bij mijn dierenarts (ivm jaarlijkse controle en inentingen) en alles was prima in orde. Omdat mijn kat al een paar jaren niet meer op iets hoogs (bijv. het aanrecht) springt vroeg ik aan mijn dierenarts of hier een reden voor is. Dierenarts gaf aan dat het zeer waarschijnlijk artrose is, dit vermoeden had ik zelf ook al.
Mijn kat functioneert verder prima trouwens, hij is helemaal blij, eet goed, ontlasting is prima, hij verzorgt zichzelf uitstekend, speelt geregeld met zijn speelgoedmuizen en is gek op knuffelen met mij![]()
Nu is sinds vorige week het geval dat zijn rug soms een krakend geluid heeft. Dit hoor ik als hij op mijn schoot aan het draaien is. Volgens mij heeft hij geen pijn en hij doet verder even normaal als altijd. Ik vroeg me dus af wat dat gekraak kan zijn en is het raadzaam om toch even mijn dierenarts te bellen?
Misschien ook handig om te melden dat hij vorige week tijdens zijn slaap van de vensterbank is gevallen, hoorde ineens boem (kon niet zien hoe hij was gevallen, was achter het gordijn namelijk), maar direct daarna kwam hij weer vrolijk achter het gordijn vandaan. Weet niet meer precies, maar heb wel het idee dat dat gekraak na die val is ontstaan..
Dank voor de snelle reactiequote:Op donderdag 24 juli 2014 13:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mogelijk toch verergering van artrose in zijn rug en mogelijk ook spondylose (aan elkaar groeien van de rugwervels). Maar omdat hij van de vensterbank gevallen is, kan het natuurlijk ook een trauma is en bijv. een scheurtje in een van de wervels of bekken. De katten kunnen verrassend goed pijn maskeren en zij zijn lopen veel minder snel mank dan een hond. Het is toch verstandig om even je dierenarts te bellen.
Verder is het misschien verstandig om een voedingssupplement te proberen om de verergering van artrose enigszins tegen te gaan. Bijv. glucosamine, chondroitine, groen lip mossel en/of omega 3 vetzuren (bijv. Beaphar Soepele gewrichten met glucosamine). Het zijn geen wondermiddelen, maar er zijn wel wat positieve studies bij mensen met artrose
Gaat een stuk beter, de koorts is weg. Hij is al wat actiever en nog wel een beetje mank.quote:Op donderdag 24 juli 2014 13:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
220 is voor een volwassen hond, Rocky is nog in groei. Was dat de recommandatie van je dierenarts?
420 gram/dag vind ik zeker te veel in dit geval, omdat je hem nu zo schraal mogelijk moet laten opgroeien.
Hoe gaat het met Rocky vandaag? Minder pijn?
Working on it. Hij krijgt ook nog sondevoeding, dat ben ik aan het afbouwen. Voeden gaat goed alleen wil ie tijdens het voeden met het slangetje spelenquote:Op donderdag 24 juli 2014 09:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Aan ene kant: gelukkig. Aan de andere kant: jammer, want de diagnose blijft een raadsel. Nou ja, als Har het maar goed doet! Heb je hem al op een nierdieet?
Beterschap voor Harry!
quote:Op donderdag 24 juli 2014 09:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je geef er niks erbij!!!
De bedoeling van een uitsluitingsdieet dat je het aantal variabelen zo laag mogelijk houden. Dus 1 eiwit bron (vlees en organen van 1 vreemd dierensoort) en 1 koolhydratenbron (moet ook vreemd zijn, of weinig allergie veroorzakend, dus aardappels, zoete aardappels, tapioca of rijst. Maar dus maar 1 er van kiezen!)
Een volwassen hond kan prima 10-12 weken op een onvolwaardig dieet. Als Link nog sterk in groei is, dan moet je misschien toch voor hypoallergene brokken kiezen.
Overleg sowieso even met je dierenarts! Ook als je konijn/rijst gaat voeren! Want hij/zij is nu natuurlijk in veronderstelling dat je RC hypoallergeen aan het voeren ben. Je DA moet op de hoogte zijn van alle veranderingen![]()
Als je konijn gaat voeren, hoop ik dat Link het lust (scheelt dat het Labrador is) Van konijn kan je dus ook orgaanvlees voeren (lever, hart, nieren). Vleesmolen is handig om zelf KVV te maken. Anders moet je met Link gaan barfen, maar dan begin je niet met een heel konijn... DDA wil natuurlijk het liefst dat je diervriendelijk vetgemeste konijnen voert. Misschien heeft miss Isis nog wat
Is de oudere beer wel gecastreerd? Als het wel het geval is, dan is het wel zeer verstandig om ook de jonge te laten castreren. Als zij beide niet gecastreerd en jij alleen de jongste laat castreren, dan kan het zijn dan hun rangorde omslaat (maar dat is dan de zorg voor later, misschien moet je dan de oude alsnog laten castreren).quote:Op donderdag 24 juli 2014 13:46 schreef dahippieunicorn het volgende:
Hallo!
Ik heb een vraagje over mijn cavia's. Allebei mannetjes.
We hebben al een hele tijd één cavia. In november hebben wij een tweede erbij genomen. Dit ging prima, tot na een maand of twee de kleine de hele tijd op de grote begon te rijden.
Ik weet dat dit normaal gedrag is, om de rangorde te bepalen enzo, maar het probleem is dat het nog steeds gebeurd. Het zijn allebei langharige cavia's en die troep krijg je er ook niet meer uitDaarnaast gaat de oudere cavia altijd erg hard piepen als het gebeurd.
Wat ik me afvroeg; helpt castreren? Er zijn namelijk periodes waarbij de kleine de grote gewoon echt niet met rust laat ondanks de vele plekjes waar hij naartoe kan vluchten, en ik wil niet een cavia die helemaal in de stress zit, arm ding.
quote:Op donderdag 24 juli 2014 13:54 schreef MissJ het volgende:
[..]
Dank voor de snelle reactie
Net gelijk naar de dierenarts gebeld. Kreeg de assistente aan de telefoon en zij zei dat ik het nog wel kon aankijken als ik het gevoel heb dat hij geen pijn heeft. Ze hoorde blijkbaar de twijfel in mijn stem (ik twijfelde aan haar antwoord namelijk) en ze gaat nu even overleggen met de dierenarts en belt mij dan vanmiddag terug.
Maar gaat de dierenarts gezegd dat je 220 gram per dag moet geven?quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:12 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Gaat een stuk beter, de koorts is weg. Hij is al wat actiever en nog wel een beetje mank.
Wij willen (omdat we veel maxi junior hebben) onze RC gaan mixen met Specific, dus 50/50. Is dat een idee? (dan hebben we alleen het probleem welke gram we moeten aanhouden). Dus specific adult met maxi junior.
Ps. Nogmaals bedankt voor het antwoorden, ben een beetje voorzichtig omdat dit mijn eerste pup is en dit is heel geruststellend om dit soort vragen te kunnen stellen
(hij krijgt trouwens buiten snoepjes geen extra voer op een dag, vlees etc krijgt hij niet. )
Hij wil haar zijn liefde verklarenquote:Op donderdag 24 juli 2014 14:23 schreef tonja het volgende:
[..]
Working on it. Hij krijgt ook nog sondevoeding, dat ben ik aan het afbouwen. Voeden gaat goed alleen wil ie tijdens het voeden met het slangetje spelen![]()
Har lijkt zich prima te voelen het is alleen vervelend dat Loes nog steeds blaast en gromt naar hem. Trucs zoals ze met elkaars geur insmeren, feliway helpt allemaal niet. Het lijkt heel langzaam wel iets beter te gaan met die 2, maar vriendjes zijn ze zeker nog niet.
Edit: Wat Harry nu doet helpt niet; Hij rent achter Loes aan die dat doodeng vindt(wel een teken dat ie zich niet ziek voelt)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |