Laatste updates De trein met de lichamen van ongeveer 200 slachtoffers staat nog steeds stil in de buurt van Torez. Onbekend is wanneer de trein zal vertrekken of waar de trein heengaat. Rebellen wachten de komst van een internationaal team van experts af voor inspectie alvorens toestemming te geven.
samenvatting briefing Tweede Kamer in de ochtend van 21 juli:
• Prioriteit blijft bij het bergen, identificeren en repatriëren van de slachtoffers • Rutte en andere internationale leiders proberen de druk hoog te houden om internationaal onafhankelijk onderzoek te bewerkstelligen • Een dag van nationale rouw zal waarschijnlijk niet afgekondigd worden, maar eventuele nationale herdenkingen gaan in overleg met de nabestaanden • Rutte benadrukt dat militair ingrijpen nog steeds niet aan de orde is, omdat het gebied politiek instabiel is • De berechting zal waarschijnlijk via nationale rechtbanken gaan in plaats van het Internationaal Gerechtshof
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Igor Bezler
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Waar de trein heengaat is nog niet bekend en is nog niet vertrokken. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Video Persconferentie 20 juli 17.50 uur (geluid ontbreekt eerste paar sec.)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwsberichten omtrent slachtoffers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gegevens van FlightRadar24 Signal from #MH17 was lost over Ukraine just before Russian border , Signal was lost around 13:21 UTC at 33,000 feet.
Amerika en Oekraine halen wel voordeel uit de crash, want ze willen al maanden dat de EU strengere sancties instelt. Reden waarom ik vind dat men ook eens kijkt naar de beslissing van Oekraine om het luchtruim veilig te verklaren nadat maandag één van hun vliegtuigen op 21,000 feet werd neergehaald. Toen was duidelijk dat de rebellen materiaal hadden dat veel hoger kon, waarschijnlijk BUK raketten die hoger gaan dan eender welk vliegtuig, maar in plaats van het luchtruim af te sluiten verhoogde Oekraine slechts de minimumhoogte waarop men mocht vliegen.
Dat is sowieso een enorme inschattingsfout van alle betrokkenen geweest om daar te blijven vliegen, maar goed als het kalf verdronken is dempt men doorgaans de put.
Oekraïne is juist extreem bezig om toenadering te zoeken tot het westen die gaan echt niet een jetliner voel toeristen uit de lucht vagen met het risico alle sympathie in één keer te verliezen want dan weten ze dat ze net zo goed gelijk voorover kunnen bukken voor de spreekwoordelijke erectie van Poetin.
Dag van Nationale Rouw lijkt mij trouwens wel een prima idee wat jullie.
Volgens verslaggever Kees van Dam zijn zo'n duizend mensen aanwezig op de bijeenkomst voor nabestaanden in Nieuwegein met onder anderen koning Willem-Alexander.
Ja ik blijf het vreemd vinden. Ergens hoop ik nog dat Rusland op een of andere manier hier niet bij betrokken is en alles een beetje kan de-escaleren maar ik ben er bang voor.
Ja ik blijf het vreemd vinden. Ergens hoop ik nog dat Rusland op een of andere manier hier niet bij betrokken is en alles een beetje kan de-escaleren maar ik ben er bang voor.
Nee ze hebben echt wel alle medewerking nu volgens mij... Er zal wel een simpele reden voor zijn...
One good thing about music: When it hits, you feel no pain, So hit me with music.. Bob Marley
Dat zeg ik niet. De VS is in oorlog, ieg war on terror. Dat rechtvaardigt het gebruik van dit soort wapens, en is colleral damage mogelijk. Dan is het een ongeluk.
In dit geval mogen die rebellen dit soort wapens niet hebben, laat staan ze gebruiken. Dit is geen ongelukkig foutje.
Rebellen zijn per definitie fout, wat ze ook doen.
Je bent niet in Oekraine geweest dus weet je niet wat zich er daar allemaal afspeelt tussen de bevolking. De hele regering is daar op on democtratische wijze aan de macht gekomen. Dan mogen sommige delen van van de bevolking daaro zich daar best tegen afzetten .
Er zijn de afgelopen weken en maanden honderden doden gevallen in het oosten door bombardementen vanuit de Oekraine kant. De rebellen, seperatisten of whatever hebben alle recht zich te verdedigen als zij zich bedreigt voelen imo.
ja en? als Nederland al besluit om militaire middelen in te zetten om de daders te pakken zal Rusland die losgeslagen rebellenbende echt niet gaan helpen hoor...
Dat zeg ik niet. De VS is in oorlog, ieg war on terror. Dat rechtvaardigt het gebruik van dit soort wapens, en is colleral damage mogelijk. Dan is het een ongeluk.
In dit geval mogen die rebellen dit soort wapens niet hebben, laat staan ze gebruiken. Dit is geen ongelukkig foutje.
Rebellen zijn per definitie fout, wat ze ook doen.
War on terror? dacht dat die pas in 2001 begon. De Amerikanen voeren bovendien op dat moment in de territoriale wateren van Iran, dus als iemand het recht had om te schieten was dat Iran, niet de VS. Komt nog bij dat het Amerikaanse schip op dat moment daar voer in overtreding van uitdrukkelijke en herhaalde bevelen van de fleet commander. De CO verdiende voor de krijgsraad te komen, zelfs al was dat passagiiersvliegtuig niet neergehaald, maar in de plaats daarvan kreeg ie een onderscheiding.
Op maandag 21 juli 2014 16:01 schreef Cherna het volgende: [..] Dat het de separatisten zijn geweest geloof ik wel. Maar alleen rest mij de vraag expres. Daar ben ik niet zeker van.
Lijkt me wel dat ze expres hebben geschoten. Wellicht hadden ze een ander doelwit voor ogen. Maar het afvuren was, volgens mij, opzettelijk.
dus de oekrainers hebben hun eigen BUK gebruikt... in vijandig gebied, en die rebellen dachten niet eerst even dat te melden maar er pas na 4 dagen mee aan te komen
Op maandag 21 juli 2014 16:13 schreef Re het volgende: dus de oekrainers hebben hun eigen BUK gebruikt... in vijandig gebied, en die rebellen dachten niet eerst even dat te melden maar er pas na 4 dagen mee aan te komen
Ik heb dat de rebellen op tv inderdaad zien roepen, maar niemand die dat serieus nam. Net als een bewoner gisteren uit dat gebied.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel Do nothing.....and apply!
Je bent niet in Oekraine geweest dus weet je niet wat zich er daar allemaal afspeelt tussen de bevolking. De hele regering is daar op on democtratische wijze aan de macht gekomen. Dan mogen sommige delen van van de bevolking daaro zich daar best tegen afzetten .
Er zijn de afgelopen weken en maanden honderden doden gevallen in het oosten door bombardementen vanuit de Oekraine kant. De rebellen, seperatisten of whatever hebben alle recht zich te verdedigen als zij zich bedreigt voelen imo.
Er was destijds toen die crisis net begon zo'n journalist een Nederlander, die werkte in Rusland die dit exact voorspelde. Althans dat Rusland de komende jaren een dodelijk kat en muis spel met de NAVO zal gaan spelen.
Wat ben ik blij dat dit speelt nu er een gematigde Democraat in het Witte Huis zit je zal een type Bush of erger aan het roer hebben.
Op maandag 21 juli 2014 16:13 schreef Re het volgende: dus de oekrainers hebben hun eigen BUK gebruikt... in vijandig gebied, en die rebellen dachten niet eerst even dat te melden maar er pas na 4 dagen mee aan te komen
Mwa, er zijn van de andere kant ook genoeg vreemde dingen, MH17 die zijn route moest aanpassen, het in beslag nemen van de communicatie met MH17 door de Oekraïense geheime dienst.
Op maandag 21 juli 2014 16:02 schreef Swetsenegger het volgende: Waarom komen die russen trouwens pas na 4 dagen met allerlei nieuw bewijsmateriaal. De photoshoppers hadden wat tijd nodig.
Vooralsnog komen ze eerder dan USA, die hebben nog geen enkel bewijs getoond?
Mwa, er zijn van de andere kant ook genoeg vreemde dingen, MH17 die zijn route moest aanpassen, het in beslag nemen van de communicatie met MH17 door de Oekraïense geheime dienst.
Daar is in het alu-hoedje gedeelte ruimte te over om over te speculeren.
Dat is sowieso een enorme inschattingsfout van alle betrokkenen geweest om daar te blijven vliegen, maar goed als het kalf verdronken is dempt men doorgaans de put.
Oekraïne is juist extreem bezig om toenadering te zoeken tot het westen die gaan echt niet een jetliner voel toeristen uit de lucht vagen met het risico alle sympathie in één keer te verliezen want dan weten ze dat ze net zo goed gelijk voorover kunnen bukken voor de spreekwoordelijke erectie van Poetin.
Dag van Nationale Rouw lijkt mij trouwens wel een prima idee wat jullie.
Ze gaan geen lijnvliegtuigen uit de lucht schieten, maar beletten dat de rebellen het doen was ook geen prioriteit.
Koning Willem-Alexander zal zo een korte toespraak houden over de vliegramp in Oost-Oekraïne. Hij zal dat naar verwachting rond 16.45 uur doen, na de bijeenkomst voor nabestaanden in Nieuwegein.
De toespraak wordt rechtstreeks uitgezonden op Nederland 1, 2 en alle publieke radiozenders. 16:13 uur Moskou: Oekraïens toestel vloog mee
Het Russische ministerie van Defensie zegt dat vlucht MH17 boven Oekraïne begeleid werd door een Oekraïens gevechtsvliegtuig. De jager zou op 3 tot 5 kilometer afstand van het passagierstoestel hebben gevlogen. Volgens Moskou moet de regering in Kiev daarover uitleg geven.
Toch bekruipt me een beetje naar gevoel over de Amerikanen over die Iran air vlucht 655, wat al eerder aangekaart werd in dit topic, die door een Amerikaanse kruiser uit de lucht is geschoten. Iedereen aan boord dood waaronder 66 kinderen. Dit is door Amerika in de doofpot geduwd en ook nooit iemand voor berecht.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
Op maandag 21 juli 2014 16:21 schreef controlaltdelete het volgende: Toch bekruipt me een beetje naar gevoel over de Amerikanen over die Iran air vlucht 655, wat al eerder aangekaart werd in dit topic, die door een Amerikaanse kruiser uit de lucht is geschoten. Iedereen aan boord dood waaronder 66 kinderen. Dit is door Amerika in de doofpot geduwd en ook nooit iemand voor berecht.
ze hebben in ieder geval toegegeven dat ze het gedaan hebben
Op maandag 21 juli 2014 16:18 schreef meth1745 het volgende: Ze gaan geen lijnvliegtuigen uit de lucht schieten, maar beletten dat de rebellen het doen was ook geen prioriteit.
Tja waarom boden die jets geen bescherming? Die moeten toch instaat zijn een afgevuurde raket te onderscheppen. Ze waren er toch nabij? Er deugt veel niet aan al die berichtgeving en dat van beide kanten. Wat hebben die jets verder ondernomen? Zijn die gevlucht of in de lucht opgelost? Niet eens proberen deze installatie uit te schakelen?