Laatste updates De trein met de lichamen van ongeveer 200 slachtoffers staat nog steeds stil in de buurt van Torez. Onbekend is wanneer de trein zal vertrekken of waar de trein heengaat. Rebellen wachten de komst van een internationaal team van experts af voor inspectie alvorens toestemming te geven.
Rutte hield om 18.45 een toespraak: • Nederland leidt momenteel het identificeren en bergen van de slachtoffers • Militair vliegtuig met forensisch experts onderweg naar Oekraïne om een onderzoekscentrum in te richten • Rutte spreekt later op de avond opnieuw met Poetin om druk op de zaak te houden • Timmermans is onderweg naar New York voor overleg met de VN veiligheidsraad • Rutte ziet geen rol voor de NAVO en zal vooralsnog niet militair ingrijpen
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Waar de trein heengaat is nog niet bekend en is nog niet vertrokken. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Video Persconferentie 20 juli 17.50 uur (geluid ontbreekt eerste paar sec.)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwsberichten omtrent slachtoffers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gegevens van FlightRadar24 Signal from #MH17 was lost over Ukraine just before Russian border , Signal was lost around 13:21 UTC at 33,000 feet.
Nee, serieus, jij denkt dat het geen verschil maakt of je daar direct kunt gaan onderzoeken of pas na 3 dagen? Even los van waar eventuele bewijsstukken dan naartoe zouden zijn verplaatst.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
Nee, serieus, jij denkt dat het geen verschil maakt of je daar direct kunt gaan onderzoeken of pas na 3 dagen? Even los van waar eventuele bewijsstukken dan naartoe zouden zijn verplaatst.
Godverdomme zeg, ook die EU komt me mijlenver de strot uit in deze hele kwestie. Als je wat eenheidsgevoel en verbondenheid tussen die lidstaten wil kweken dan is het juist nu wellicht verstandig om je uiterste collectieve best te doen in een situatie als deze. Korte lijnen, weinig bureaucratie, snel een plan van actie en het daadwerkelijk uitvoeren van die rotzooi. Desnoods nachtwerk, schouders eronder, doe iets en blijf niet alleen maar dralen. Zolang je geen offensieve handelingen gaat uitvoeren op dat gebied zullen ze je weinig durven te maken, of ben ik nu zo naief?
Ja, dat is andere koek dan miljoenen pegels pompen in een Europees volkslied en Europese cultuur en weet-ik-veel welke nepsentimenten ze allemaal nog meer willen kweken. Een daadkrachtige no-bullshit samenwerking van de bovenste plank zou nu nog voor de EU pleiten ook, maar ho maar. Er zijn zeker nog niet genoeg doden gevallen, of ze zijn gewoon compleet incapabel in een situatie als deze. Dan vraag ik me oprecht af wat er gebeurt als de pleuris eens echt losbreekt.
Je hoort nu bijna niets van die toko behalve dat ze onderling een beetje belletje trekken in hun gebrekkige Engels, 'invloed aanwenden' tot aan Bombay en terug en een beetje loze 'sancties' aankondigen. Overbetaalde slappe zakken, gegijzeld in hun eigen overdiplomatieke poppenkast. Het zijn net kleine kinderen en Poetin lacht zich rot.
Het is niet alsof de EU nog enig krediet had op dit gebied. Euroburgers voelen precies aan waar hun nep-unie is wanneer ze die nodig hebben: helemaal nergens. Foute boel.
@Borus, welnee man. Ze hebben maar weinig inwoners, gigantische oppervlakten met vruchtbare bodems, allerlei soorten klimaten, etc.
Wellicht dat het land nu niet zo effecief werkt en de Elite in Moskou de gorgonzola en stroopwafels moet importeren, maar als er nou 1 zelfvoorzienend land is op Aarde, dan is het Rusland wel.
Ook qua olie en gas en kolen hebben ze voor tientallen jaren genoeg. En dat is alleen nog maar wat nu ontdekt is, de gehele arctic ligt nog open. Mijnbouwgebieden van Kaliningrad tot Wladiwostok.
Rusland is heer en meester over de wereld.
Wil echter volgens mij niet zeggen dat je ze niets kan maken. Zorg maar dat je enorme visabeperkingen oplegt aan Russen, dan luistert Poetin wel, want de Elite wil ook gewoon blijven reizen.
The only limit is your own imagination Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Waarom staat die locomotief godverdomme nog steeds stil. Vanmorgen rond een uur of 11 had ik enige hoop toen ze daar in geladen werden. Nu ongeveer 12 uur later staat de trein nog steeds stil op een afgelegen station.
Op zondag 20 juli 2014 23:58 schreef Nintex het volgende: Waarom staat die locomotief godverdomme nog steeds stil. Vanmorgen rond een uur of 11 had ik enige hoop toen ze daar in geladen werden. Nu ongeveer 12 uur later staat de trein nog steeds stil op een afgelegen station.
Wat een blamage.
Lijkt wel of ze tijd aan het rekken zijn voor iets.
Op zondag 20 juli 2014 23:58 schreef Nintex het volgende: Waarom staat die locomotief godverdomme nog steeds stil. Vanmorgen rond een uur of 11 had ik enige hoop toen ze daar in geladen werden. Nu ongeveer 12 uur later staat de trein nog steeds stil op een afgelegen station.
Wat een blamage.
Omdat de rebellen pas toestemming geven voor vertrek als een internationaal team van experts (lees: vermoedelijk Rusland) de treinen heeft geïnspecteerd.
Dank voor het diagram. Maar dat we 990 miljoen aan melk en kaas verkopen wil natuurlijk niet zeggen dat Rusland daar niet zonder zou kunnen. Het land is zo ongelooflijk onmetelijk groot dat een paar miljoen koeien erbij echt geen probleem vormt.
The only limit is your own imagination Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Op zondag 20 juli 2014 23:56 schreef Panzermaus het volgende: Godverdomme zeg, ook die EU komt me mijlenver de strot uit in deze hele kwestie. Als je wat eenheidsgevoel en verbondenheid tussen die lidstaten wil kweken dan is het juist nu wellicht verstandig om je uiterste collectieve best te doen in een situatie als deze. Korte lijnen, weinig bureaucratie, snel een plan van actie en het daadwerkelijk uitvoeren van die rotzooi. Desnoods nachtwerk, schouders eronder, doe iets en blijf niet alleen maar dralen. Zolang je geen offensieve handelingen gaat uitvoeren op dat gebied zullen ze je weinig durven te maken, of ben ik nu zo naief?
Ja, dat is andere koek dan miljoenen pegels pompen in een Europees volkslied en Europese cultuur en weet-ik-veel welke nepsentimenten ze allemaal nog meer willen kweken. Een daadkrachtige no-bullshit samenwerking van de bovenste plank zou nu nog voor de EU pleiten ook, maar ho maar. Er zijn zeker nog niet genoeg doden gevallen, of ze zijn gewoon compleet incapabel in een situatie als deze. Dan vraag ik me oprecht af wat er gebeurt als de pleuris eens echt losbreekt.
Je hoort nu bijna niets van die toko behalve dat ze onderling een beetje belletje trekken in hun gebrekkige Engels, 'invloed aanwenden' tot aan Bombay en terug en een beetje loze 'sancties' aankondigen. Overbetaalde slappe zakken, gegijzeld in hun eigen overdiplomatieke poppenkast. Het zijn net kleine kinderen en Poetin lacht zich rot.
Het is niet alsof de EU nog enig krediet had op dit gebied. Euroburgers voelen precies aan waar hun nep-unie is wanneer ze die nodig hebben: helemaal nergens. Foute boel.