Hmmmm.quote:
http://www.skins.nl/catalogsearch/result/?q=laura+mercierquote:Op maandag 21 juli 2014 03:17 schreef Bortecinem het volgende:
Weten jullie waar ik Laura Mercier kan kopen?
Nee, klopt, zijn uitleg hierover zint mij ook niet helemaal.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In jouw video zegt hij letterlijk vanaf minuut 4:
[..]
- Dus wat Is dat gene wat Allah niet weet, wat we als gevolg van ons beproeving wel of niet gaan doen. -
En eindigt met:
[..]
-Allah heeft niet bepaald in jouw beproeving wat jij wel of niet gaat doen, aan jou overgelaten, als gevolg daarvan zegt hij zelf dat hij het niet weet. -
Zegt jouw fitrat niet dat dit voorbij twijfelachtig is maar gewoon rondom onjuist en gevaarlijk, eerlijk?
Shafieyah, wat ik ben, is op veel vlakken Ashari ja.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:33 schreef AbdulMalik het volgende:
[..]
de rest wel? welke mening neem je dan aan voor qadr?
Ik was serieus even bang dat ik iets over het hoofd zag. Maar dit gaat vrijwel tegen alles in wat ik ooit heb geleerd / gelezen / geloof.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:35 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Nee, klopt, zijn uitleg hierover zint mij ook niet helemaal.
De fatalistische houding heeft de grootste aanhang in Turkije, is mijn observatie. Maar ze spreken zich dus inderdaad daartegen uit.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Maar dit zegt ook de traditionele opvatting, verschillende tafsirs/exegeses van het vers "Allah leidt wie Hij wil" benadrukken dit ook altijd. Zowel klassieke als modernere. Voor mij is dit niets nieuws, hoewel je inderdaad onder Moslims wel vaak een wat fatalistische houding tegenkomt.
hebben maturidi niet zelfde mening?quote:Op maandag 21 juli 2014 03:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Shafieyah, wat ik ben, is op veel vlakken Ashari ja.
Dat er veel zaken Qadr zijn, zoals dat ik een jongen ben, hier ben geboren, wanneer ik dood ga etc, maar veel andere zaken, met name wat ik doe en laat mijn eigen keuzes zijn, meer richting moetazila dus.
Zelfde mening waarover, voor zover ik het weet plaatst Maturidi Allah minder centraal in je leven dan de Ashari en meer dan mutazila, of bedoel je met hoe ik er tegenover sta?quote:
zelfde mening over qadrquote:Op maandag 21 juli 2014 03:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zelfde mening waarover, voor zover ik het weet plaatst Maturidi Allah minder centraal in je leven dan de Ashari en meer dan mutazila, of bedoel je met hoe ik er tegenover sta?
Dat meen ik mij wel te herinneren, dat maturidi idd meer ruimte biedt voor eigen verantwoordelijkheid itt Ashari's, maar durf niet met zekerheid te zeggen.quote:
Maar de soennitische orthodoxie gelooft ook niet in een fatalistisch concept, niet de Ashari's/Maturidi's noch Athari's. Noch salafi's. "dhahara al fasad...bima kasabat aydi al-nass" (wordt directe relatie in dit Koranvers gelegd tussen "fasad" (corruptie/slechtheid) en "wat de mensenhanden hebben veroorzaakt"...ben vers vergeten in soerah al-Rum dacht ik).quote:Op maandag 21 juli 2014 03:26 schreef Triggershot het volgende:
Precies, hij bekritiseert moslims die maar alles op zich laten afkomen omdat het simpelweg 'Qadr' is, hij gaat richting een Ashari opvatting denk ik, maar hij koppelt er onder meer aan dat 'waarom zou Allah je beproeven als hij de uitkomst al weet'
Vers 41:quote:Op maandag 21 juli 2014 03:48 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Maar de soennitische orthodoxie gelooft ook niet in een fatalistisch concept, niet de Ashari's/Maturidi's noch Athari's. Noch salafi's. "dhahara al fasad...bima kasabat aydi al-nass" (wordt directe relatie in dit Koranvers gelegd tussen "fasad" (corruptie/slechtheid) en "wat de mensenhanden hebben veroorzaakt"...ben vers vergeten in soerah al-Rum dacht ik).
quote:Evil (sins and disobedience of Allah, etc.) has appeared on land and sea because of what the hands of men have earned (by oppression and evil deeds, etc.), that Allah may make them taste a part of that which they have done, in order that they may return (by repenting to Allah, and begging His Pardon).
Daar gaat hij meer op in door een onderscheid te maken, tussen datgene wat Allah voor jou heeft besloten dus dat je XYZ gaat overkomen met zijn bepalen, dat al die zaken al bekend en geschreven zijn, maar dat het wat anders is met je beproeving en de uitkomst daarvan, de uitkomst daarvan zal voor Allah ook een as it happens moment zijn volgens hem. Maar idd, beetje lastig om te combineren met de verzen wanneer het gaat om alwetendheid.quote:Waarom zou Allah je beproeven is een hele goede vraag waar ik dan wel een antwoord van hem op zou willen. Want dit kan je weldegelijk in de Koran vinden met beetje overpeinzen. De Koran staat vol met letterlijke verwijzingen dat God niets ontgaat, zijn kennis alles omvat, het geziene en ongeziene kent etc etc. Het is absurd op basis van een specifieke interpretatie van dat ene vers te stellen dat God "sommige zaken nog niet weet". Ik hoef het jou niet te vertellen, maar wat doet hij dan met de andere vele verzen die de alomvattende kennis van God benadrukken? Dat zijn er veel meer dan eentje.
Ok, ze proberen zaken dus nog wel enigzins te verenigen. Maar nemen hier en daar afscheid van overtuigingen waarvan men meent dat die niet in de Koran en dus kernbron van de Islam terugkomen.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:29 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik zie Turkije op dit gebied eigenlijk als een redelijke voorloper in de islamitische wereld, maar ik weet dan ook niet precies hoe sterk deze stroming buiten Turkije vertegenwoordigd is. Dit zijn niet de bekende Koranisten die de soenna volledig verwerpen, maar prediken juist overeenstemming tussen Koran en soenna. Ze houden bijvoorbeeld het gebed zoals de soennieten doen, maar verwerpen overleveringen over de mahdi, dajjal of de wederkering van Jezus, omdat deze geen basis hebben in de Koran.
Denk je dat de AKP-ers meer op de lijn van deze zitten in tegenstelling tot de "hurafas"? Ik vind het wel interessant om te zien zo'n fenomeen. Hebben deze mensen bijv ook ingangen tot het "religieuze establishment" (instituten), worden hun werken daar als gezaghebbend aangenomen? En/of bij diyanet zelfs?quote:Ik zou niet precies kunnen benoemen waar deze toegenomen populariteit aan te danken is, maar ik denk dat het een reactie is op het enorm wijdverspreid zijn van hurafa in Turkije, zoals het bezoeken van en wensen uitspreken bij graven van mensen die men onder 'awliya' heeft geschaard, etcetera. De laatste jaren, vooral sinds de AKP-regering, is religie ook steeds vaker onderwerp van gesprek op televisie en dergelijke, dus ik denk dat het hierdoor ook meer wijdverspreid is geworden en aanhang heeft gekregen.
Begrijp jij mijn insteek dan? Niet te serieus opvatten pannenkoek.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal waar we het over hebben he?
Oh het getroll was al duidelijk met je eerste woord, maar het is wel ergerlijk, maak je verder niet druk overigens, jou heb ik nog nooit serieus genomen suikerwafel.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:56 schreef Santello het volgende:
[..]
Begrijp jij mijn insteek dan? Niet te serieus opvatten pannenkoek.
waar heb jij gestudeerd eigelijk?quote:Op maandag 21 juli 2014 03:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal waar we het over hebben he?
Oh. Dat is best jammer om te horen.quote:Op maandag 21 juli 2014 03:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Oh het getroll was al duidelijk met je eerste woord, maar het is wel ergerlijk, maak je verder niet druk overigens, jou heb ik nog nooit serieus genomen suikerwafel.
Had niet tegen jou.quote:Op maandag 21 juli 2014 04:08 schreef AbdulMalik het volgende:
[..]
als je aandacht wilt mag je ook gewoon vragen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |