Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • OVSE experts zijn gearriveerd • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Waar de trein heengaat is nog niet bekend.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich Minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwsberichten omtrent slachtoffers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gegevens van FlightRadar24 Signal from #MH17 was lost over Ukraine just before Russian border , Signal was lost around 13:21 UTC at 33,000 feet.
Op zondag 20 juli 2014 20:39 schreef Bredemug het volgende: Er is geen enkel bewijs. Geef mij de bron maar waar ik het bewijs kan vinden, want alles is ''misschien'', ''blijkbaar''. Dat is geen bewijs. Tering.
Of er een vliegtuig is neergestort, daar twijfel je niet aan?
Dus toen de Duitsers hier binnenkwamen rollen met tanks hadden we geen oorlog maar een theekransje.
Dat is een invasie, dat is heel wat anders dan wat er nu in Oekraïne gaande is.
Er is geen enkele reden om je druk te maken over de situatie daar. Mensen schreeuwen nu moord en brand omdat het toevallig en vliegtuig vol Nederlanders was. Had het vol gezeten met Chinezen dan had jij niet eens gedacht aan wereldoorlogen.
Of er een vliegtuig is neergestort, daar twijfel je niet aan?
Het gaat over ''neergeschoten''. Niet neergestort.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
Je bent bekend met de term "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid"? En de term "de verdenking op zich laden"?
Ja, maar dat is geen zekerheid. Dat is het probleem. Dat betekent dat we dansen op de grens tussen objectiviteit en subjectiviteit.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
Het gaat over ''neergeschoten''. Niet neergestort.
Waarom zou je een link naar de bron willen hebben als bewijs want niets wat op internet staat is bewijs van een vliegtuigcrash. Men kan er alleen beweren maar tastbaar bewijs is er niet.
Waarom twijfel je daar nier aan eigenlijk? Omdat men zegt dat een vliegtuig is neergestort?
Omdat je bewijs hebt, namelijk dode lichamen, paspoorten, etc. Objectieve data. Geen subjectieve onzin.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
Waarom zou je een link naar de bron willen hebben als bewijs want niets wat op internet staat is bewijs van een vliegtuigcrash. Men kan er alleen beweren maar tastbaar bewijs is er niet.
Op zondag 20 juli 2014 20:45 schreef Brum_brum het volgende: Mocht ik ooit nog eens neergeschoten worden dan hoeft niemand te praten over oorlog om mij te wreken of zelfs terug te halen hoor.
Ja, maar dat is geen zekerheid. Dat is het probleem. Dat betekent dat we dansen op de grens tussen objectiviteit en subjectiviteit.
Die zekerheid kan waarschijnlijk nooit gegeven worden. Zo zijn er nog veel meer situaties in het verleden waarvan we de uitkomsten niet zeker weten, maar wel voor waar aannemen. Het hele profiel van deze ramp wijst op een incident door toedoen van luchtdoelraketten. Van alle bekende verklaringen is er geen andere die aan deze symptomen voldoet. Daarnaast helpt het gedrag van de separatisten niet mee. Dan kun je wel tot in den treure blijven beweren dat het definitieve bewijs niet geleverd is, maar dan negeer je wel de al wel bekende feiten.
Als jij rechter was, dan was heel moordend Nederland vrijuit gegaan.
Only on FOK
Die logica...wat de neuk gast, weet je wel waar ik het over heb?
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
Omdat je bewijs hebt, namelijk dode lichamen, paspoorten, etc. Objectieve data. Geen subjectieve onzin.
Ik begrijp niet WAAROM je zo MOEILIJK doet want tot nu toe zijn er nog geen CONCLUSIES gepresenteerd en zijn er nog geen GEVOLGEN kenbaar gemaakt. Dus waarom doe je niet gewoon even RUSTIG?
Eigenlijk heb ik nog best wel een domme vraag en misschien niet helemaal relevant aan de huidige toestand. Maar zo'n vliegtuig vliegt een vaste route en vliegt na Kuala Lumpur weer verder, dit vliegt heeft helaas nooit de eindbestemming gehaald maar op de eindbestemming moet zo'n vliegtuig wel verder (na een aantal uur of een halve dag), hoe lost men zo iets op?
Ik bedoel er is niet even een voorraad 777 bij de buurman en je vraagt of je er een kan lenen?
Die zekerheid kan waarschijnlijk nooit gegeven worden. Zo zijn er nog veel meer situaties in het verleden waarvan we de uitkomsten niet zeker weten, maar wel voor waar aannemen. Het hele profiel van deze ramp wijst op een incident door toedoen van luchtdoelraketten. Van alle bekende verklaringen is er geen andere die aan deze symptomen voldoet. Daarnaast helpt het gedrag van de separatisten niet mee. Dan kun je wel tot in den treure blijven beweren dat het definitieve bewijs niet geleverd is, maar dan negeer je wel de al wel bekende feiten.
Maar als de daders voor het internationaal strafhof moeten om berecht te worden, dan zal dat bewijs wel nodig zijn. Dit is nu een kwestie van, wij weten het, zij weten het...maar ja toon maar aan.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel Do nothing.....and apply!
Die zekerheid kan waarschijnlijk nooit gegeven worden. Zo zijn er nog veel meer situaties in het verleden waarvan we de uitkomsten niet zeker weten, maar wel voor waar aannemen. Het hele profiel van deze ramp wijst op een incident door toedoen van luchtdoelraketten. Van alle bekende verklaringen is er geen andere die aan deze symptomen voldoet. Daarnaast helpt het gedrag van de separatisten niet mee. Dan kun je wel tot in den treure blijven beweren dat het definitieve bewijs niet geleverd is, maar dan negeer je wel de al wel bekende feiten.
True. Er is niks mis met een aanname. Maar zodra mensen het als 100% feit zien, is wat mij irriteert. En dat is wat de meerderheid denkt hier. Als je zou zeggen:
Ik ga er vanuit dat het een raket was, MAAR het is nog niet 100%, dan kan je vanaf daar werken naar een objectiever doel.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
Op zondag 20 juli 2014 20:48 schreef Brembo het volgende: Eigenlijk heb ik nog best wel een domme vraag en misschien niet helemaal relevant aan de huidige toestand. Maar zo'n vliegtuig vliegt een vaste route en vliegt na Kuala Lumpur weer verder, dit vliegt heeft helaas nooit de eindbestemming gehaald maar op de eindbestemming moet zo'n vliegtuig wel verder (na een aantal uur of een halve dag), hoe lost men zo iets op?
Ik bedoel er is niet even een voorraad 777 bij de buurman en je vraagt of je er een kan lenen?
Zoek de definitie op van ''feiten''. En kijk dan of je nog steeds kan zeggen dat het een raket was. Je kan wel zeggen ''misschien''.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
Maar als de daders voor het internationaal strafhof moeten om berecht te worden, dan zal dat bewijs wel nodig zijn. Dit is nu een kwestie van, wij weten het, zij weten het...maar ja toon maar aan.
Ook in gewone moordzaken zijn mensen wel veroordeeld zonder dat er een bekentenis of moordwapen was. Ik denk dat er wel voldoende bewijslast is om een zaak te maken.
Ook in gewone moordzaken zijn mensen wel veroordeeld zonder dat er een bekentenis of moordwapen was. Ik denk dat er wel voldoende bewijslast is om een zaak te maken.
Dat weet ik niet, ik hoop het wel, maar ik heb geen idee wat daarvoor minimaal nodig is. Al denk ik dat dat bewijs er wel degelijk is, bij de Amerikanen, maar of zij het beschikbaar gaan stellen is een tweede.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel Do nothing.....and apply!
True. Er is niks mis met een aanname. Maar zodra mensen het als 100% feit zien, is wat mij irriteert. En dat is wat de meerderheid denkt hier. Als je zou zeggen:
Ik ga er vanuit dat het een raket was, MAAR het is nog niet 100%, dan kan je vanaf daar werken naar een objectiever doel.
Vanuit de aanname dat het een raket was wordt door de regeringen ook geredeneerd. De rebellen ontkennen het niet eens, die melden alleen dat de raket van Oekraïne kwam. Dat is heel onwaarschijnlijk, de rebellen hebben namelijk geen luchtmacht.
Het lijkt me heel veilig om te stellen dat het een raket was, en dat je graag onderzoekers in het gebied wilt om dat te bevestigen. Het feit dat de OVSE moeilijk werd gemaakt belooft niet veel goeds voor de rebellen.
Ook in gewone moordzaken zijn mensen wel veroordeeld zonder dat er een bekentenis of moordwapen was. Ik denk dat er wel voldoende bewijslast is om een zaak te maken.
Dat betwijfel ik ondertussen. Er was waarschijnlijk sowieso sprake van een typische Russische fuck-up en een uitgebreide poging om de sporen uit te wissen.
Maar dat neemt niet weg dat je voor het aanwijzen van de verantwoordelijken geen bewijs nodig hebt dat in een rechtbank overeind blijft.
De Russen gaan sowieso een zware prijs betalen voor deze actie: hun inmenging in Ukraïne werd nauwelijks bestraft tot nu toe. Vanaf nu zullen er meer en zwaardere sancties gaan volgen voor het simpele feit dat ze de democratisch gekozen regering in Kiev omver proberen te werpen.
Vanuit de aanname dat het een raket was wordt door de regeringen ook geredeneerd. De rebellen ontkennen het niet eens, die melden alleen dat de raket van Oekraïne kwam. Dat is heel onwaarschijnlijk, de rebellen hebben namelijk geen luchtmacht.
Het lijkt me heel veilig om te stellen dat het een raket was, en dat je graag onderzoekers in het gebied wilt om dat te bevestigen. Het feit dat de OVSE moeilijk werd gemaakt belooft niet veel goeds voor de rebellen.
Ik denk dat deze onderzoek nog jaren gaat duren waarbij elk partij de vinger naar de ander blijft wijzen. Erg triest dat we anno 2014 niet eens kunnen samenwerken. Maar ja mensheid he...
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
Op zondag 20 juli 2014 20:48 schreef Brembo het volgende: Eigenlijk heb ik nog best wel een domme vraag en misschien niet helemaal relevant aan de huidige toestand. Maar zo'n vliegtuig vliegt een vaste route en vliegt na Kuala Lumpur weer verder, dit vliegt heeft helaas nooit de eindbestemming gehaald maar op de eindbestemming moet zo'n vliegtuig wel verder (na een aantal uur of een halve dag), hoe lost men zo iets op?
Ik bedoel er is niet even een voorraad 777 bij de buurman en je vraagt of je er een kan lenen?
Geen domme vraag. Zo'n maatschappij moet ook door. Hoe hard het ook klinkt. Planning en veranderingen. MH is een redelijk grote maatschappij en heeft wel ergens een vliegtuig staan. Last minute changes kunnen vrij snel gemaakt worden bij dit soort carriers.
Of je schuift her en der met vliegtuigen zodat alles iets korter op elkaar zit zonder dat er extra kisten ingezet moeten worden.
Zelfde geval met de MH370. Dat vliegtuig kwam daarvoor ook zeer regelmatig in AMS. 1 a 2 keer in de week was meer regelmaat dan uitzondering. Maar geen enkele keer is de MH016/017 geannuleerd geweest. Ook niet gewisseld met een ander vliegtuig, of te wel een ander type.
Bij kleinere maatschappijen is dat net ff anders. Kist kapot? Dikke vette vertraging of annulering.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Dat betwijfel ik ondertussen. Er was waarschijnlijk sowieso sprake van een typische Russische fuck-up en een uitgebreide poging om de sporen uit te wissen.
Maar dat neemt niet weg dat je voor het aanwijzen van de verantwoordelijken geen bewijs nodig hebt dat in een rechtbank overeind blijft.
De Russen gaan sowieso een zware prijs betalen voor deze actie: hun inmenging in Ukraïne werd nauwelijks bestraft tot nu toe. Vanaf nu zullen er meer en zwaardere sancties gaan volgen voor het simpele feit dat ze de democratisch gekozen regering in Kiev omver proberen te werpen.
Ze kunnen ook gewoon hun handen er van af trekken. Die rebellen zoeken het dan maar lekker uit, en Rusland zoekt een nieuw toneel voor machtspolitiek. Dit incident heeft roet in het eten gegooid, en het feit dat ze altijd alle betrokkenheid bij het conflict hebben ontkend maakt het heel makkelijk om alles los te laten en te doen alsof je neus bloedt.
Deze al voorbij gekomen? Ik ben allergisch voor zogenaamd serieuze journalisten die er in werkelijkheid alleen maar een kick van krijgen om daar rond te lopen..
Vanuit de aanname dat het een raket was wordt door de regeringen ook geredeneerd. De rebellen ontkennen het niet eens, die melden alleen dat de raket van Oekraïne kwam. Dat is heel onwaarschijnlijk, de rebellen hebben namelijk geen luchtmacht.
Het lijkt me heel veilig om te stellen dat het een raket was, en dat je graag onderzoekers in het gebied wilt om dat te bevestigen. Het feit dat de OVSE moeilijk werd gemaakt belooft niet veel goeds voor de rebellen.
En daar zullen ze niet om wakker liggen. De druk komt op Poetins hoofd, die daar absoluut niet blij mee is. Maar ik denk zomaar dat er wel wat kopjes zullen rollen in het Kremlin en de Russische KGB vanwege dit "incident". En het zou mij niets verwonderen als de bemanning van de BUK al ergens onder de zoden liggen wegens onbekwaamheid en lastige getuigen.
Op zondag 20 juli 2014 20:56 schreef Bredemug het volgende: Ik denk dat deze onderzoek nog jaren gaat duren waarbij elk partij de vinger naar de ander blijft wijzen. Erg triest dat we anno 2014 niet eens kunnen samenwerken. Maar ja mensheid he...
Dat denk ik niet. Zodra dat BUK systeem zijn radar gaat gebruiken weten de VS en de Russen het, men weet vrij snel waar vandaan is geschoten. Men heeft dat bewijs denk ik al lang in handen alleen maakt men het (nog) niet openbaar,
En daar zullen ze niet om wakker liggen. De druk komt op Poetins hoofd, die daar absoluut niet blij mee is. Maar ik denk zomaar dat er wel wat kopjes zullen rollen in het Kremlin en de Russische KGB vanwege dit "incident". En het zou mij niets verwonderen als de bemanning van de BUK al ergens onder de zoden liggen wegens onbekwaamheid en lastige getuigen.
Eigenlijk is het wel slim dat Poetin niet in gaat op de eis van Rutte om zijn invloed aan te wenden om die lichamen terug te krijgen. Dat er nu niets gebeurt kan door Rusland worden afgedaan met "Zie je wel dat wij niets te zeggen hebben?". Vervolgens op de achtergrond je beleid wijzigen en verder vooral hopen dat de verontwaardiging snel overwaait.
Op zondag 20 juli 2014 20:45 schreef Brum_brum het volgende: Mocht ik ooit nog eens neergeschoten worden dan hoeft niemand te praten over oorlog om mij te wreken of zelfs terug te halen hoor.
Misschien denken je ouders er anders over.. kan me zo voorstellen dat ze je wel fatsoenlijk willen begraven en afscheid van je nemen.
Op zondag 20 juli 2014 20:48 schreef Brembo het volgende: Eigenlijk heb ik nog best wel een domme vraag en misschien niet helemaal relevant aan de huidige toestand. Maar zo'n vliegtuig vliegt een vaste route en vliegt na Kuala Lumpur weer verder, dit vliegt heeft helaas nooit de eindbestemming gehaald maar op de eindbestemming moet zo'n vliegtuig wel verder (na een aantal uur of een halve dag), hoe lost men zo iets op?
Ik bedoel er is niet even een voorraad 777 bij de buurman en je vraagt of je er een kan lenen?
Ik nam altijd aan dat ene maatschappij meerdere vliegtuigen achter de hand heeft. Dus meer vliegtuigen dan bestemmingen die zij aanbieden. Vliegtuigen hebben regelmatig onderhoud ed.
Ik vraag me af of de maatschappij zo'n tweede gecrashte vliegtuig financieel kan overleven, bijzonder grote schadepost
Ik nam altijd aan dat ene maatschappij meerdere vliegtuigen achter de hand heeft. Dus meer vliegtuigen dan bestemmingen die zij aanbieden. Vliegtuigen hebben regelmatig onderhoud ed.
Ik vraag me af of de maatschappij zo'n tweede gecrashte vliegtuig financieel kan overleven, bijzonder grote schadepost
Daar zijn ze voor verzekerd, en de maatschappij keert uit aan de vliegtuigmaatschappij, ongeacht de molestclausule.