quote:
Op vrijdag 18 juli 2014 19:43 schreef snakelady het volgende:Ik ben geen feministe, ik ben ook geen fat lover of hoe je het wil noemen, maar ik raak soms wel moe van de huidige maatschappij en hoe er naar vrouwen wordt gekeken.
Voornamelijk omdat ik twee dochters heb, en ik niet wil dat ze op hun 14de dadelijk sexy foto's van zichzelf op instagram dumpen omdat ze dan denken positieve aandacht van jongens/mannen te kunnen krijgen.
Ik begrijp je bezorgdheid. Maar iedere vorm van aandacht kan leuk zijn. Als seks verkoopt. Als seks een spel is, dan kan het plezant zijn dit spelletje mee te spelen. Als sexy zijn scoort, dan kan dit (voor een tiener) misschien wel levensnoodzakelijk zijn om erbij te "willen" horen.
Echter, dit alles valt en staat, waar JOUW dochters zichzelf mee willen verbinden. Dat kun je als moeder niet echt tegenhouden. Je kan regels stellen (die ze elders kunnen overtreden), je kan je wensen uiten (die ze naast zich neer kunnen leggen). Dat hoort er allemaal bij. Puberen is puberen.
Ieder mens bouwt zijn EIGEN waarheid op. Ieder mens maakt zijn eigen keuzes (of leeft/volgt de keuzes van anderen). Je kan jouw keuzes daarin kenbaar maken. Hen eventueel wijzen op de mogelijke gevaren (volgens jou). Maar meer kun je niet doen.
Sommige mensen zoeken verbinding IN zichzelf en niet zozeer BUITEN zichzelf.
(1) Een verbinding in jezelf zoeken is veel stabieler. Je hoeft dan niet zo nodig aandacht van wie ook, of je aan te passen aan de mode van vandaag (dit vergt een wat eigenzinnige geest, die daarin soms alleen kan komen te staan). Echter blijft zo iemand wel TROUW aan zichzelf en zijn eigen idealen.
(2) Andere mensen zijn daarin labieler (meer afhankelijk) van hun omgeving. Die aandacht (waardering, liefde, projecties, verwachtingen, idealen) met anderen voedt hun ziel. Als anderen willen dat ze mee ROKEN (om stoer te zijn, erbij te horen, etc) dan roken ze mee. Als anderen verwachten dat ze wat bloot laten zien (om erbij te horen), dan tonen ze wat bloot. Als anderen verwachten dat je op instagram sexy fotos van zichzelf laten zien, om zo in de kijker te lopen, dan doen ze dit. Men heeft niet echt een eigen grond (bodem) waaraan men trouw tracht te blijven. De honger naar de Ander is te groot. Sommige mensen zouden daarvoor (of daarin) hun eigen ziel verkopen.
quote:
Op vrijdag 18 juli 2014 19:43 schreef snakelady het volgende:Want als meisje is dat haast de enige manier nog dat je positief aandacht kan krijgen, het gaat niet meer om je intelligentie, om je gevoel voor humor, om je sociale kwaliteiten, het gaat er om of je er seksueel gezien aantrekkelijk genoeg uitziet.
Voor mij doet geen enkel van die bovenvermelde criteria er echt toe. Of iemand nu heel knap is (of gewoon). Heel intelligent (of gewoon). Heel grappig (of gewoon). Dat doet niets terzake (wat mij betreft).
In welke mate kun (en wil) je jezelf verbinden met anderen ?
Welke 'klik' wil (en kun) je daarin maken ?
Dat is de vraag die er voor mij toe doet.
Met de ene persoon kun je misschien een heel intelligent gesprek hebben, met de ander onnozel doen, met nog een ander leuk sporten, bij een ander liefdevol stil zijn, of wil seksen, etc. Dit kan van alles zijn (die verbinding). Die eigenlijke inhoud doet er niet toe. Die is persoonlijk (om in te vullen).
Wat ik zelf heel belangrijk vind, is REKENING houden met elkaar. Zoveel als mogelijk. Begrip, mededogen, empathie, eerlijkheid, duidelijkheid, etc. Zo al die dingen.
Wat is er bv mis met seks zonder liefde ?
Of je lichaam 'verkopen' voor aandacht of geld ?
Als je jezelf daar goed bij voelt ?
Besef, dat wat je doet, je jezelf aandoet.
Dit zijn je eigen keuzes om te maken in dit leven.
Tijdje geleden een reportage gezien over de seksclubs in Duitsland (die business boemt goed). Toen men de uitbater vroeg of zijn zoon in het bedrijf (die seksclub) van zijn vader mocht komen werken (als baas), was dit ok (heel graag zelfs). Of zijn dochter zich als prostitués mochten aanbieden was niet ok. Hij wou niet zeggen, dat die prostitués geen 'leuke' (of eerbiedwaardige) job hadden. Al die aandacht van mannen. Al dat plezier en geld gewin. Echter vond hij dat zijn dochters een diploma dienden te halen en 'intelligenter' werk zochten. Een vrij dubbele moraal dus. De moraal van het geld. Of de moraal van (seksuele) aandacht.
Groetjes,
JTL