abonnement Unibet Coolblue
pi_142448234
Beste mensen,

Hierbij een vraagje mbt opzeggen van de huur voor een kamer.

Ik huur een kamer (al 2 jaar ondertussen), maar nu moet ik dus voor mijn werk per 1-9-2014 gaan verhuizen naar een andere stad. Vandaar dat ik dus ook mijn huur wil opzeggen, aangezien ik een nieuwe kamer heb gevonden. Ik zal verhuizen in augustus (waarschijnlijk laatste week).

Afgelopen week heb ik aangegeven bij mijn huisbaas dat ik mijn huur wil opzeggen. Daarbij heb ik vermeld dat ik dus 1 maand opzegtermijn in acht zal nemen. Hij wees mij op het feit dat er in mijn contract staat dat ik 3 maanden opzegtermijn in acht moet nemen. Dit heb ik nagekeken, en er stond dus inderdaad in mijn contract dat ik 3 maanden opzegtermijn heb.

Hier was ik het dus niet mee eens, het is namelijk in de wet opgenomen dat mijn opzegtermijn gelijk is aan de betalingstermijn (ik betaalde altijd per maand, dus cf art 7:291 lid 5a). Het feit dat er in mijn contract staat dat ik 3 maanden opzegtermijn heb, is dus in strijd met de wet en dus ook nietig (art. 7:291 lid 7). Althans mijn redenering.

Is mijn redenering juist? Hij heeft namelijk een juridisch adviseur o.i.d. ingeschakeld die verwees naar jurisprudentie ouzo waarin het tegenstelde is gebleken.

Daarnaast staat er in de wet ook dat opzegging schriftelijk en aangetekend moet gebeuren.
Nu heb ik ondertussen een getekende opzegging, waarin staat dat ik op 18-07-14, met in achtneming van opzegtermijn van 1 betalingstermijn, mijn huur opzeg. Dus per 31-08-2013.
Deze heeft hij ook ondertekend voor akkoord.

Moet ik nu alsnog een aangetekende brief sturen, of is het voldoende/rechtsgeldig dat ik een voor akkoord ondertekende opzegging heb gekregen? (ik weet namelijk niet helemaal wat zijn positie is, of hij mij probeert te naaien of het geaccepteerd heeft dat ik in mijn recht sta. Hij zei dat hij nog het e.a.a. moest uitzoeken).
pi_142448413
Je bent akkoord gegaan en dat is schriftelijk vast gelegd. Jammer voor jou. Goed voor hem.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:48:15 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142448483
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:47 schreef spierbal het volgende:
Je bent akkoord gegaan en dat is schriftelijk vast gelegd. Jammer voor jou. Goed voor hem.
Je kunt wel akkoord gaan met het afstaan van je linkerpink bij het opzeggen van je contract. Dat maakt het nog niet noodzakelijk rechtsgeldig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142448573
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kunt wel akkoord gaan met het afstaan van je linkerpink bij het opzeggen van je contract. Dat maakt het nog niet noodzakelijk rechtsgeldig.
In de stompzinnige zwart wit wereld van spierbal wel.
pi_142448675
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kunt wel akkoord gaan met het afstaan van je linkerpink bij het opzeggen van je contract. Dat maakt het nog niet noodzakelijk rechtsgeldig.
Juist, dat dacht ik dus ook. Wet komt voor een contract, dus als een contract zich niet houdt aan de wet, dan is een contract ook niet geldig.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/271.html

In artikel 7 is ook nog eens vermeld dat elk beding dat afwijkt van artikel 5a (dus opzegtermijn 1 betalingstermijn) nietig is, dus geen rechtsgeldig heid heeft.

Dus zoals in spierbal zijn woorden: jammer voor hem, goed voor mij.

Of, zoals mijn vraag ook luidde, wordt er in jurisprudentie anders bepaald?
pi_142448680
Je moet zeker ook borg terug krijgen? Want dan wordt het nog een leuk verhaal...
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:52:40 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142448706
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:52 schreef superman1221 het volgende:

[..]

Juist, dat dacht ik dus ook. Wet komt voor een contract, dus als een contract zich niet houdt aan de wet, dan is een contract ook niet geldig.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/271.html

In artikel 7 is ook nog eens vermeld dat elk beding dat afwijkt van artikel 5a (dus opzegtermijn 1 betalingstermijn) nietig is, dus geen rechtsgeldig heid heeft.

Dus zoals in spierbal zijn woorden: jammer voor hem, goed voor mij.

Of, zoals mijn vraag ook luidde, wordt er in jurisprudentie anders bepaald?
Had je een huurcontract voor bepaalde tijd? Want dan is het in sommige gevallen wel mogelijk. Zo niet, dan heb jij gelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142448711
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In de stompzinnige zwart wit wereld van spierbal wel.
hij had ook even wat beter kunnen lezen, nu gaat het nog langer duren dan 3 maanden :')
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_142448800
Ik had een contract voor onbepaalde tijd.

Ik heb destijds inderdaad nog 1 maandhuur borg betaald. Ik ben ook van plan om niet te betalen voor augustus, dan mag hij dat verrekenen met de borg.

@spierbal: waar baseer jij je uitspraak op? Op wet/jurisprudentie? Zou je dan deze met mij kunnen delen? Dan kan ik me beter voorbereiden op mijn volgende gesprek :)
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:56:53 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142448924
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:54 schreef superman1221 het volgende:
Ik heb destijds inderdaad nog 1 maandhuur borg betaald. Ik ben ook van plan om niet te betalen voor augustus, dan mag hij dat verrekenen met de borg.
Dat mag alleen als je daarvoor toestemming hebt van de verhuurder!

Link vanwege het leuke plaatje:
http://kassa.vara.nl/vraa(...)den-op-laatste-huur/
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142448949
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:54 schreef superman1221 het volgende:
Ik had een contract voor onbepaalde tijd.

Ik heb destijds inderdaad nog 1 maandhuur borg betaald. Ik ben ook van plan om niet te betalen voor augustus, dan mag hij dat verrekenen met de borg.

@spierbal: waar baseer jij je uitspraak op? Op wet/jurisprudentie? Zou je dan deze met mij kunnen delen? Dan kan ik me beter voorbereiden op mijn volgende gesprek :)
de wet is voor mietjes. Los het zelf op.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:58:16 #12
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_142448994
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:52 schreef spierbal het volgende:

[..]

hij had ook even wat beter kunnen lezen, nu gaat het nog langer duren dan 3 maanden :')
Hij heeft immers ook al getekend voor huuropzegging met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand...
dus snijd aan twee kanten.. :')
quote:
Daarnaast staat er in de wet ook dat opzegging schriftelijk en aangetekend moet gebeuren.
Nu heb ik ondertussen een getekende opzegging, waarin staat dat ik op 18-07-14, met in achtneming van opzegtermijn van 1 betalingstermijn, mijn huur opzeg. Dus per 31-08-2013.
Deze heeft hij ook ondertekend voor akkoord.
Ik zou zeggen; inpakken en wegwezen. Wel foto's maken van hoe je je kamer achterlaat voor het geval er een muur vol met gaten op miraculeuze wijze op je kamer verschijnt.
zo goed..?
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:58:32 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_142449007
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:54 schreef superman1221 het volgende:
Ik heb destijds inderdaad nog 1 maandhuur borg betaald. Ik ben ook van plan om niet te betalen voor augustus, dan mag hij dat verrekenen met de borg.
Dat zou ik sowieso nooit doen
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_142449298
Juist, spierbal is dus zoals zijn naam al suggereert. Veel praatjes, weinig inhoud.
Als je geen verstand van zaken heb, ga dan niet lopen bleeren, help je niemand mee.

Maar hij heeft dus inderdaad getekend voor de opzegging. Moet ik nu nog wel een aangetekend brief sturen of is deze opzeggingsovereenkomst voldoende?

Daarnaast lees ik dat het inderdaad niet slim is om op eigen houtje de borg te verrekenen. Ik zal het wel in goed overleg proberen af te handelen.

[ Bericht 22% gewijzigd door superman1221 op 18-07-2014 17:15:25 ]
pi_142451516
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:05 schreef superman1221 het volgende:
Juist, spierbal is dus zoals zijn naam al suggereert. Veel praatjes, weinig inhoud.
Als je geen verstand van zaken heb, ga dan niet lopen bleeren, help je niemand mee.

Maar hij heeft dus inderdaad getekend voor de opzegging. Moet ik nu nog wel een aangetekend brief sturen of is deze opzeggingsovereenkomst voldoende?

Daarnaast lees ik dat het inderdaad niet slim is om op eigen houtje de borg te verrekenen. Ik zal het wel in goed overleg proberen af te handelen.
Volgens mij er ergens wel een bepaling die stelt dat je jouw nakomen van de overeenkomst mag opschorten als je gegronde vrees hebt dat de wederpartij ook niet zal nakomen.

Als verhuurder zich op het standpunt stelt dat hij nog 2 maanden van je tegoed heeft, en 'dus' de borg niet zal teruggeven tot je dat betaald hebt, dan zou die vrees wel eens gegrond kunnen zijn. Maar dat is wat anders dan verrekenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_142462594
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:05 schreef superman1221 het volgende:
Maar hij heeft dus inderdaad getekend voor de opzegging. Moet ik nu nog wel een aangetekend brief sturen of is deze opzeggingsovereenkomst voldoende?
Dit is voldoende. :)

Ik snap trouwens niet waarom-ie dat ondertekend heeft als-ie het er niet mee eens is.
pi_142472506
Zou de borg wel verrekenen, al mag het niet. Je mag tegenwoordig blij zijn als je wel je borg terug krijgt
Eerst denken, dan typen
pi_142497341
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:05 schreef superman1221 het volgende:
Juist, spierbal is dus zoals zijn naam al suggereert. Veel praatjes, weinig inhoud.
Als je geen verstand van zaken heb, ga dan niet lopen bleeren, help je niemand mee.

Maar hij heeft dus inderdaad getekend voor de opzegging. Moet ik nu nog wel een aangetekend brief sturen of is deze opzeggingsovereenkomst voldoende?

Daarnaast lees ik dat het inderdaad niet slim is om op eigen houtje de borg te verrekenen. Ik zal het wel in goed overleg proberen af te handelen.
Hij is op de hoogte van je opzegging, dat is voldoende. Aangetekend versturen is alleen nodig om als huurder bewijs te hebben op welke datum de verhuurder de opzeggingsbrief aangeboden heeft gekregen. De datum waarop de brief voor het eerst door de postbezorger is aangeboden op het adres van de ontvanger, is juridisch ook de datum van ontvangst. Het maakt daarbij niet uit of de brief daadwerkelijk is in ontvangst is genomen, is geweigerd, of pas na een paar weken later bij het postkantoor is opgehaald omdat de ontvanger na zijn vakantie een 'niet-thuis' briefje van de postbode heeft gevonden.

Inderdaad van alles scherpe foto's maken nadat je de kamer hebt leeggehaald. Liefst bij daglicht.

Nodig ook de verhuurder uit om nu alvast een voor-controle uit te voeren zodat jij kunt zorgen voor een correcte oplevering. Verzoek tevens om een overzicht van de opleverpunten waar je op moet letten.

De sleutel lever je alleen in op de laatste (werk)dag dat jij de kamer huurt ín de kamer zelf en na controle en (contant) verrekenen van de borg.

Als het enigszins mogelijk is, zorg je dat bij de voor-controle de kamer al zo veel mogelijk leeg is.
pi_142498048
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:43 schreef superman1221 het volgende:
waarin staat dat ik op 18-07-14, met in achtneming van opzegtermijn van 1 betalingstermijn, mijn huur opzeg. Dus per 31-08-2013.
Weet je dat zeker?
pi_142617233
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 23:56 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Weet je dat zeker?
Ja want ik heb het zelf geschreven haha
pi_142617297
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 22:51 schreef superman1221 het volgende:

[..]

Ja want ik heb het zelf geschreven haha
Gelukkig zal de verhuurder dan wel begrijpen dat je je een jaar vergist hebt.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:22:24 #22
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_142618776
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 11:03 schreef Piger het volgende:
Zou de borg wel verrekenen, al mag het niet. Je mag tegenwoordig blij zijn als je wel je borg terug krijgt
Nee, gewoon nee. Dat is een slecht advies, als je alles op een fatsoenlijke manier wil afhandelen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_142626839
quote:
Artikel 263

1. De partij die verplicht is het eerst te presteren, is niettemin bevoegd de nakoming van haar verbintenis op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst te harer kennis gekomen omstandigheden haar goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar daartegenover staande verplichtingen niet zal nakomen.

2. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal worden nagekomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 23 juli 2014 @ 10:57:51 #24
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_142629555
Toen mijn vriendin vroeg om bij haar in te trekken zei ik tegen de woningbouwvereniging dat ik over 2 weken pleite ben en dat ik de automatische incasso heb ingetrokken. Hun moeilijk doen want dat kan niet blablabla, opzegtermijn blablabla, boete blablabla. Ik zei tegen ze dat ze me dan maar voor de rechter moeten dagen maar dat ik ze toch echt 2 weken geef. Vreemd genoeg heb ik nooit meer wat van ze gehoord :P

[ Bericht 0% gewijzigd door PalmRoyale op 23-07-2014 15:34:49 ]
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  woensdag 23 juli 2014 @ 14:22:34 #25
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_142636627
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 10:57 schreef PalmRoyale het volgende:
Toen ik bij mijn vriendin vroeg om bij haar in te trekken zei ik tegen de woningbouwvereniging dat ik over 2 weken pleite ben en dat ik de automatische incasso heb ingetrokken. Hun moeilijk doen want dat kan niet blablabla, opzegtermijn blablabla, boete blablabla. Ik zei tegen ze dat ze me dan maar voor de rechter moeten dagen maar dat ik ze toch echt 2 weken geef. Vreemd genoeg heb ik nooit meer wat van ze gehoord :P
Het zal te veel moeite zijn en teveel kosten met zich meebrengen, maar het blijft natuurlijk slecht gedrag van jou kant. Opzegtermijnen staan gewoon in je contract en daar teken je dan ook voor.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_142648882
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:22 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee, gewoon nee. Dat is een slecht advies, als je alles op een fatsoenlijke manier wil afhandelen.
Slecht advies, als je het van jouw kant netjes wilt afhandelen.
Goed advies als je kijkt naar het aantal verhuurders die de borg zeer laat of helemaal niet terugbetalen zonder dat hiervoor enige legitieme reden voor is.

Wat denk je dat die verhuurder gaat doen als hij het niet eens is met die 3 maanden opzegtermijn? TS eerst de borg terugbetalen en vervolgens de 2 opzegmaanden juridisch opeisen?
Eerst denken, dan typen
  woensdag 23 juli 2014 @ 18:56:01 #27
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_142648936
quote:
7s.gif Op woensdag 23 juli 2014 18:54 schreef Piger het volgende:

[..]

Slecht advies, als je het van jouw kant netjes wilt afhandelen.
Goed advies als je kijkt naar het aantal verhuurders die de borg zeer laat of helemaal niet terugbetalen zonder dat hiervoor enige legitieme reden voor is.

Wat denk je dat die verhuurder gaat doen als hij het niet eens is met die 3 maanden opzegtermijn? TS eerst de borg terugbetalen en vervolgens de 2 opzegmaanden juridisch opeisen?
Geen idee, maar verrekenen van borg is altijd een slecht idee. Mocht het op een zaak aankomen, dan sta je daardoor al zwakker.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_143044532
Ik heb geen borg verrekend nog, ergens over 2 weken ga ik er wel uit. Hij is er ook mee akkoord gegaan, dus ik verwacht dat er verder geen gedoe over gaat komen.

Lijkt mij indd ook slimmer om het alleen te verrekenen in goed overleg,

Als ik mijn borg niet terug krijgt, krijgt hij natuurlijk zijn sleutel niet terug op sleuteloverdrachtdatum.
  maandag 4 augustus 2014 @ 10:56:02 #29
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_143045269
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:22 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het zal te veel moeite zijn en teveel kosten met zich meebrengen, maar het blijft natuurlijk slecht gedrag van jou kant. Opzegtermijnen staan gewoon in je contract en daar teken je dan ook voor.
Een opzegtermijn langer dan de betalingstermijn is volstrekt illegaal.
pi_143046256
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:15 schreef superman1221 het volgende:
Als ik mijn borg niet terug krijgt, krijgt hij natuurlijk zijn sleutel niet terug op sleuteloverdrachtdatum.
Zal dat veel invloed hebben?

Op het moment dat jij je sleutel niet inlevert dan zet hij er een nieuw slot in. Dikke kans dat jij die dan betaald van je borg.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_143063574
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:15 schreef superman1221 het volgende:
Ik heb geen borg verrekend nog, ergens over 2 weken ga ik er wel uit. Hij is er ook mee akkoord gegaan, dus ik verwacht dat er verder geen gedoe over gaat komen.

Lijkt mij indd ook slimmer om het alleen te verrekenen in goed overleg,

Als ik mijn borg niet terug krijgt, krijgt hij natuurlijk zijn sleutel niet terug op sleuteloverdrachtdatum.
sleutel niet inleveren? Dan kan je misschien juist nog als huurder gezien worden en meer problemen krijgen?

En zoals iemand hierboven al zei: als je idd 31-08-2013 als einddatum hebt dan gaat die ondertekening nergens over denk ik :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 20:42:56 #32
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_143100144
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:56 schreef Zelva het volgende:

[..]

Een opzegtermijn langer dan de betalingstermijn is volstrekt illegaal.
Vast wel, maar dat staat er dan ook niet. Als ik een opzegtermijn heb van een maand (normale betaaltermijn) maar ik zeg dat ik binnen 2 weken vertrokken ben en ze het verder maar uit moeten zoeken dan ben ik gewoon fout bezig.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_143190210
Wat als e nu zelf voor een nieuwe huurder zorgt?
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:35:45 #34
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_143217239
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 08:14 schreef gargamel het volgende:
Wat als e nu zelf voor een nieuwe huurder zorgt?
Dan zal de verhuurder die ook moeten accepteren natuurlijk
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')