abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 juli 2014 @ 08:00:55 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142430444
quote:
A French blogger has been fined ¤1,500 (£1,180) after being sued for writing a negative blogpost about a restaurant.

Caroline Doudet was sued by the restaurant's owner because her blogpost featured highly on Google searches for the restaurant, Il Giardino in Cap-Ferret, south-west France.

"I was really stunned and disgusted, and of course I will worry now [whenever I] write a negative review," Doudet said of the effect of the case on her in an email to Wired.co.uk. "I regret the article, because it's so much noise for nothing."

The blogpost in question was published in August 2013 and headlined: "The place to avoid in Cap-Ferret, Il Giardino".

According to French website Arrêt sur Images, the restaurant's owner admitted that the service Doudet received may not have been perfect, but that the article was "more of an insult than criticism" and was doing his business harm when it appeared in Google searches.

In typical internet style, Google searches for the restaurant now prominently feature articles about it suing Caroline Doudet.

Although the restaurant sued about the entire article, the judge's decision was limited to the headline, which Doudet was ordered to change. In addition to the ¤1,500 fine she had to pay ¤1,000 (£790) in court costs, bringing her total bill for writing a blogpost to ¤2,500 (£2,000).

Instead of changing the title, Doudat deleted the article, because it was "easier".

Doudet's blog, Cultur'elle, has just over 2,000 followers on Twitter and just over 3,000 Wordpress followers. The judge suggested that this exacerbated the harm her blogpost had caused to the restaurant.

"Maybe there were some errors in the service, that happens sometimes in the middle of August -- I recognise that," the restaurant owner told Arrêt sur Images. "But this article showed in the Google search results and did my business more and more harm, even though we have worked seven days a week for 15 years. I could not accept that."

Doudet said the restaurant did not contact her about the post before beginning legal proceedings, which did not amount to a full trial but rather an emergency hearing, and that she did not have time to find a lawyer, so had to represent herself.

As it was an emergency hearing, the decision will not create a legal precedent, but comes amid criticism of the European Court of Justice recently ruling in favour of a "right to be forgotten" online.

Bron: Wired
Holy fuck, je mag in Frankrijk dus al niet meer klagen over een bedrijf - zelfs niet terecht - als dat bedrijf daardoor schade oploopt?! Dat is juist het hele idee van een review schrijven: anderen aanraden om er wel/niet heen te gaan.

Weer een verlies voor de vrijheid van meningsuiting in Frankrijk...
pi_142430460
Frankrijk. :')
(she/her)
pi_142430508
Het leuke is dat je de rechtbank betaalt om je te veroordelen.
Er is iets heel erg misgegaan ergens.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_142430545
Wat :')
pi_142430588
En een 'emergency trial' voor zoiets :?
Wat een bizarre manier van werken.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_142430776
Oud nieuws toch? Die rechter heeft blijkbaar niks begrepen van vrijheid van meningsuiting en vrijheid van pers.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 18 juli 2014 @ 08:33:41 #7
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_142430862
Hier is sprake van laster en smaad, dus terecht.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_142430929
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 08:12 schreef Njosnavelin het volgende:
En een 'emergency trial' voor zoiets :?
Wat een bizarre manier van werken.
Kort geding noemen wij dat.
Da's voor als je geen jaren wil wachten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_142430934
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 08:33 schreef Ringo het volgende:
Dat dus.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 18 juli 2014 @ 08:44:18 #10
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142431013
quote:
Wat is er lasterlijk dan wel smadelijk aan 'hier moet je noet gaan eten'?
pi_142431028
quote:
Jij hebt de inhoud van het verwijderde artikel bestudeerd? Dat is knap. :+
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_142431042
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 08:05 schreef thom_05 het volgende:
Het leuke is dat je de rechtbank betaalt om je te veroordelen.
Er is iets heel erg misgegaan ergens.
Eh, nee. De veroordeelde moet de proceskosten betalen. Dat is in veel landen het geval.
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_142431068
Politiestaat weer een stapje dichterbij.
Ура для россии
pi_142431171
Volgens de Franse advocaat en blogger genaamd Maître Eolas kan in het Franse recht kan via een kort geding relatief makkelijk een persoon gedwongen worden een activiteit te stoppen die schadelijk zou zijn voor een ander. De rechter moet dan een fout aan de kant van de gedaagde signaleren, het negatieve effect bij de eiser zien en een causaal verband tussen de twee kunnen leggen.

Niks politiestaat, niks verbod op negatieve recensies. Gewoon Frans recht waar je rekening mee moet houden als Fransman.
pi_142431175
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de review.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
  vrijdag 18 juli 2014 @ 09:32:04 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142431902
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 08:54 schreef sigme het volgende:
Volgens de Franse advocaat en blogger genaamd Maître Eolas kan in het Franse recht kan via een kort geding relatief makkelijk een persoon gedwongen worden een activiteit te stoppen die schadelijk zou zijn voor een ander. De rechter moet dan een fout aan de kant van de gedaagde signaleren, het negatieve effect bij de eiser zien en een causaal verband tussen de twee kunnen leggen.

Niks politiestaat, niks verbod op negatieve recensies. Gewoon Frans recht waar je rekening mee moet houden als Fransman.
Welke fout heeft de gedaagde hier gemaakt door haar mening te geven?
pi_142431975
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 09:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Welke fout heeft de gedaagde hier gemaakt door haar mening te geven?
De fout iemand anders schade te berokken.

Vrijheid van meningsuiting gaat echt over iets anders. Wanneer je iemand schade berokkent, is dat geen mening, dat is een daad. En in het Franse recht is heet eenvoudig om daarover een zaak aan te spannen, en ook niet heel bijzonder om dat te winnen. Hoewel men van mening is dat de blogger best had kunnen worden vrijgesproken wanneer ze wat juridische bijstand had ingeschakeld.
pi_142432151
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 09:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Vrijheid van meningsuiting gaat echt over iets anders. Wanneer je iemand schade berokkent, is dat geen mening, dat is een daad. En in het Franse recht is heet eenvoudig om daarover een zaak aan te spannen, en ook niet heel bijzonder om dat te winnen. Hoewel men van mening is dat de blogger best had kunnen worden vrijgesproken wanneer ze wat juridische bijstand had ingeschakeld.
Dit is echt een rare redenering van je, als ik zo vrij mag zijn. Dus als een bedrijf, in mijn ogen, slechte service levert, mag ik dit niet zeggen omdat een gevolg zou kunnen zijn dat andere mensen dit bedrijf links laten liggen en het bedrijf zo benadeeld wordt. Dat kan nooit de bedoeling van de wetgever zijn geweest.
pi_142432243
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 09:43 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Dit is echt een rare redenering van je, als ik zo vrij mag zijn. Dus als een bedrijf, in mijn ogen, slechte service levert, mag ik dit niet zeggen omdat een gevolg zou kunnen zijn dat andere mensen dit bedrijf links laten liggen en het bedrijf zo benadeeld wordt. Dat kan nooit de bedoeling van de wetgever zijn geweest.
Je mag het natuurlijk wel zeggen, maar binnen de redelijke grenzen. Hoeveel invloed heb je (deze blogger had veel volgers, en dus vrij veel invloed, dat was een belangrijke reden voor de rechter om te komen tot de uitspraak). Hoe verwoord je het? Hoe redelijk is je constatering? Hoe verhoudt zich de constatering tot de verwoording?

In *dit* geval was de 'rellerige' kop bóven het artikel het probleem (voor de rechter). Niet de inhoud van het stuk.
pi_142432449
quote:

[..]

Vrijheid van meningsuiting gaat echt over iets anders. Wanneer je iemand schade berokkent, is dat geen mening, dat is een daad.
Een mening uiten is natuurlijk ook een daad in dat opzicht en dat moet gewoon kunnen in een beschaafd land.

quote:
2s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 09:47 schreef sigme het volgende:

In *dit* geval was de 'rellerige' kop bóven het artikel het probleem (voor de rechter). Niet de inhoud van het stuk.
Is het al rellerig als iemand je zegt ergens niet heen te gaan? Kan Oekraïne me aanklagen als ik een artikel schrijf met "Het land in Europa waar je niet heen moet gaan"?

En wat betreft invloed: Betekent dat dat een landelijke krant geen recensies meer mag plaatsen omdat het wel eens invloed zou kunnen hebben op het succes van het product of de dienst die gerecenseerd wordt?
  vrijdag 18 juli 2014 @ 10:01:10 #21
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142432562
quote:

[..]

Precies. Je mag je mening dus niet meer geven, als je daar iemand schade mee berokkent. Ook al is het een gefundeerde mening.

Waar stopt dit? Mag een Fransman straks ook niet meer zeggen dat hij McDonalds niet te vreten vindt, omdat mensen zouden kunnen luisteren en de Mac daardoor schade zou lopen?
pi_142432593
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 09:56 schreef Operc het volgende:

[..]

Een mening uiten is natuurlijk ook een daad in dat opzicht en dat moet gewoon kunnen in een beschaafd land.

[..]

Is het al rellerig als iemand je zegt ergens niet heen te gaan? Kan Oekraïne me aanklagen als ik een artikel schrijf met "Het land in Europa waar je niet heen moet gaan"?

En wat betreft invloed: Betekent dat dat een landelijke krant geen recensies meer mag plaatsen omdat het wel eens invloed zou kunnen hebben op het succes van het product of de dienst die gerecenseerd wordt?
Het betekent dat een landelijke krant alleen redelijke recensies mag plaatsen, binnen de normale grenzen dus. En dat je in een zelfgestencild buurtkrantje daar minder rekening mee hoeft te houden. En dat wanneer je iets op internet knalt, je óók verantwoordelijkheid draagt.

De kop was natuurlijk niet 'ik ga hier niet meer heen', maar : 'de plaats om te mijden: <naam restaurant>'.

Wat je voorbeeld van Oekraïne, en een stukje daarover in Nederland, te maken heeft met de Franse wet, of met civiel recht in het algemeen, ontgaat me.
pi_142432617
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 10:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Precies. Je mag je mening dus niet meer geven, als je daar iemand schade mee berokkent. Ook al is het een gefundeerde mening.

Waar stopt dit? Mag een Fransman straks ook niet meer zeggen dat hij McDonalds niet te vreten vindt, omdat mensen zouden kunnen luisteren en de Mac daardoor schade zou lopen?
Waarom denk je zoiets idioots? In het land van Michemin nota bene? Wat denk je zelf?
pi_142433031
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 10:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom denk je zoiets idioots? In het land van Michemin nota bene? Wat denk je zelf?
idioots ?
dat staat toch duidelijk in het artikel.
als jij schrijft dat jij het kut vind, en de persoon of bedrijf over wie dit gaat vind dat te ver gaan en gaat naar de rechter en wint.

en de eigenaar geeft het zelf nog toe ook!
pi_142433209
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 10:17 schreef kovenant het volgende:

[..]

idioots ?
dat staat toch duidelijk in het artikel.
als jij schrijft dat jij het kut vind, en de persoon of bedrijf over wie dit gaat vind dat te ver gaan en gaat naar de rechter en wint.

en de eigenaar geeft het zelf nog toe ook!
Het is idioot om te denken dat 'een Fransman straks ook niet meer zeggen dat hij McDonalds niet te vreten vindt, omdat mensen zouden kunnen luisteren en de Mac daardoor schade zou lopen'

Dat is geen logische uitkomst van deze uitspraak. Bovendien en nogmaals en het staat ook in alle artikelen: er gaat GEEN precedentwerking uit van deze uitspraak.
Geen. Precedentwerking.

Doen alsof er dus allerlei andere reviews last zouden hebben van deze rechterlijke uitspraak is dan ook al niet bijster snugger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')