Dat is heel kritisch, prima.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:57 schreef El_Matador het volgende:
Als je spreekt van "de wetenschap afwijzen", spreek je in religieuze tongen.
Zo werkt wetenschap niet. Wetenschap is bij uitstek gedekt door een filosofische basis waarin twijfel en het bekritiseren van bestaande concepten aangemoedigd worden.
Het simpele feit dat men zo hamert op "settled science", "goed begrepen systemen" en "consensus" bij de climate scam maakt het op juist die basis al zo verdacht.
Gelovers hechten geen waarde aan die basale kernwaarden van wetenschap die per definitie dynamisch, falsifieerbaar en nooit "settled" is.
Dat wat "flauwekul is"?quote:Op zondag 13 juli 2014 23:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is heel kritisch, prima.
Maar stellen dat het flauwekul is staat dan weer volledig haaks op die houding.
Stellen dat de mens geen rol speelt in klimaatverandering bedoel ik bijvoorbeeld. Als je zo kritisch bent op wetenschap, dan is die conclusie onmogelijk.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat wat "flauwekul is"?
Creationisme is inderdaad om wetenschappelijke redenen flauwekul.
Die vraag is veel te algemeen om zomaar te beantwoorden.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Stellen dat de mens geen rol speelt in klimaatverandering bedoel ik bijvoorbeeld. Als je zo kritisch bent op wetenschap, dan is die conclusie onmogelijk.
Maar jij stelt dat de mens er geen rol in speelt toch? Of heb ik dat nou de hele tijd verkeerd begrepen?quote:Op zondag 13 juli 2014 23:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die vraag is veel te algemeen om zomaar te beantwoorden.
Microklimaten veranderen aantoonbaar door ontbossing en verstedelijking, voot een mondiale global warming is geen bewijs noch dat de mens daar een rol in speelt.
In mijn fobo staat uitgebreid hoe ik het zie.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar jij stelt dat de mens er geen rol in speelt toch? Of heb ik dat nou de hele tijd verkeerd begrepen?
Maar goed, dat klimaatgebeuren is niet echt het meest sprekende voorbeeld van niburuisme. De echte complotters zijn wat dat betreft representatiever.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In mijn fobo staat uitgebreid hoe ik het zie.
Meer ontopic hier zie ik echter de overeenkomsten tussen Ickisten en Gorianen in het benaderen van de feiten en in de bochten die worden genomen om het goed te praten.
Holle manen, vaccinaties die autisme zouden veroorzaken en CO2 als vervuiling zien hebben de overeenkomst dat het geloof elke ratio overstijgt.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar goed, dat klimaatgebeuren is niet echt het meest sprekende voorbeeld van niburuisme. De echte complotters zijn wat dat betreft representatiever.
Precies. En daar doelde ik eigenlijk ook op.quote:Op zondag 13 juli 2014 23:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Holle manen, vaccinaties die autisme zouden veroorzaken en CO2 als vervuiling zien hebben de overeenkomst dat het geloof elke ratio overstijgt.
Dat laatste zegt zowat iedereen graag van zichzelf. Wederom een gemeenplaats van heb ik jou daar. Wat zeg je hier nu helemaal: "Ja, je hebt gelovigen aan de ene kant, maar hullie zijn het net zo goed, en daarbij wil graag nog even benadrukken wat voor een zelfstandige helder denker ik ben." Oké jongen.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De fout die zowel jij als Jigzoz maken is wat ik al zei; op een hoop vegen.
De complottist (David Icke stijl) is een andersgelovige.
De "alles wat media en NASA zeggen is waar"-gelovige zet zich daartegen af.
Ik ben in beide gevallen een atheist, ik ga niet uit van een geloof maar van wat wetenschappelijk is en wat dat niet kan zijn.
Dat is een beetje flauw en tegelijkertijd besef ik dat ik dat zelf ook deed.quote:Op maandag 14 juli 2014 23:35 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat laatste zegt zowat iedereen graag van zichzelf. Wederom een gemeenplaats van heb ik jou daar. Wat zeg je hier nu helemaal: "Ja, je hebt gelovigen aan de ene kant, maar hullie zijn het net zo goed, en daarbij wil graag nog even benadrukken wat voor een zelfstandige helder denker ik ben." Oké jongen.
Het is an sich wel een voorspelbare push-back van Matador, alleen heb ik er niet het geduld voor om hem dat te gunnen. Ik ken dat riedeltje ondertussen wel. Ja je bent niet volledig zwart en ook niet volledig wit, dat beweert ook helemaal niemand, maar om je egootje te strelen wil ik best erkennen dat jij een uniek tintje grijs bent, etc etc etc. Het zijn allemaal onnodige hoffelijkheden die wmb best overgeslagen kunnen worden. De toonzetting van je OP was duidelijk zat, en de goede verstaander had echt wel door dat je niet met de botte bijl hakte. Dat gesputter dat je de "echte" waarheidszoekers op één hoop zou gooien met de gekkies is daarom ook zoquote:Op maandag 14 juli 2014 23:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is een beetje flauw en tegelijkertijd besef ik dat ik dat zelf ook deed.
Natuurlijk zijn er nuances te zien in dat complotdenken. Reptilianzooi en bilderberggeneuzel is van een andere orde dan complexe wetenschap als klimatologie. De overeenkomst blijft alleen dat de kritische vragen door al die complotdenkers zelf beantwoord worden met conclusies die op zichzelf veel discutabeler zijn dan de zaken die ze bestrijden.
Is dat zo? Ik spreek niet voor anderen, dus dat lijkt me niet zo rullevant.quote:Op maandag 14 juli 2014 23:35 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat laatste zegt zowat iedereen graag van zichzelf.
Wat zeg jij nu helemaal?quote:Wederom een gemeenplaats van heb ik jou daar. Wat zeg je hier nu helemaal: "Ja, je hebt gelovigen aan de ene kant, maar hullie zijn het net zo goed, en daarbij wil graag nog even benadrukken wat voor een zelfstandige helder denker ik ben." Oké jongen.
Nee, juist niet. Als ze eens wat meer aan cognitieve dissonantie zouden lijden, zouden ze zich misschien eens wat kritischer opstellen. Deze figuren nemen klakkeloos alles aan zonder enig gewetensbezwaar of mentale stress over de juistheid of coherentie van hun ideeën.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 06:56 schreef IsaacCuenca het volgende:
Zijn dit soort figuren niet gewoon figuren die aan cognitieve dissonantie lijden?
Ik vatte dat gebrabbel van je even samen.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 04:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik spreek niet voor anderen, dus dat lijkt me niet zo rullevant.
[..]
Wat zeg jij nu helemaal?
Juist!quote:
Wantrouwen tegenover het koninklijk huis en overheden is niets mis mee.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 10:53 schreef hoatzin het volgende:
Het valt mij op dat mensen die een complot aanhangen vaak ook andere complotten als waarheid zien. Een goede vriend van mij hangt o.a. de volgende complotten aan:
• De maanlanding Hoax
• de moord op Kennedy was een inside-job
• 9-11 was een inside job
• Chemtrails
• Bilderberg, Rothschild, (illuminatie) etc etc
• Marianne Vaatstra is vermoord door een lid van het koninklijk huis. De veroordeelde dader is een zondebok en onschuldig
• de USA houdt informatie over UFO's en aliens verborgen voor het publiek
en andere zaken. Hij heeft een diep wantrouwen, zelfs haat tegen het koninklijk huis. Hij heeft sowieso een diep wantrouwen tegen overheden, artsen, politie en justitie en ga maar door.
Het is in mijn ogen een psychologische kewestie of je er in gelooft of niet. Want voor argumenten, ook al zijn ze overduidelijk, sluiten ze de ogen. Hierbij gevoed door bepaalde websites natuurlijk.
Het is net religie.
"Gebrabbel", trol.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 09:43 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik vatte dat gebrabbel van je even samen.
Ik zie dat "hameren" vooral in de media gebeuren. En verdacht is het niet, althans niet in het geval van die "climate scam". Integendeel, daar doen juist de hakkenzanders, die zichzelf heel eufemistisch skeptici noemen, graag alsof zij een stroming van enige betekenis vertegenwoordigen. Verder is het natuurlijk domweg een feit, dat HIV-ontkenners, klimaat"skeptici", chemtrail-believers enz. door de meeste wetenschappers niet serieus genomen worden. Een feit, dat in de media eerder onder- dan overbelicht wordt.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:57 schreef El_Matador het volgende:
Als je spreekt van "de wetenschap afwijzen", spreek je in religieuze tongen.
Zo werkt wetenschap niet. Wetenschap is bij uitstek gedekt door een filosofische basis waarin twijfel en het bekritiseren van bestaande concepten aangemoedigd worden.
Het simpele feit dat men zo hamert op "settled science", "goed begrepen systemen" en "consensus" bij de climate scam maakt het op juist die basis al zo verdacht.
Er is wel meer waar dat type gelovers geen waarde aan hecht. Evenwichtig kijken naar zogenaamde bewijzen voor hun gekoesterde complottheorieën bijvoorbeeld, maar ook naar de bewijzen ertegen. Of naar het totaal van de feiten. Zo'n complottheorie hoeft niet te kloppen, twijfels aan de "officiele versie" blijven voeden is genoeg om te blijven geloven. Dat ze met zo weinig concreets toe kunnen, is omdat er een andere drijvende kracht zit achter hun geloof: het gevoel superieur te zijn aan de sheeple, de domme massa die door de mainstream media in slaap wordt gehouden. Let maar eens op, hoe vaak ze "word eens wakker" zeggen. Of "dream on". Want wakkere mensen spreken Engels.quote:Gelovers hechten geen waarde aan die basale kernwaarden van wetenschap die per definitie dynamisch, falsifieerbaar en nooit "settled" is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |