abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142245469
Er is een verschil tussen goedheid an sich en onze waarneming van het goede. We kunnen dingen waarnemen die goed zijn zoals altruļsme en aardigheid. Maar goedheid zelf is een ideaal dat niet an sich waar te nemen is. We kunnen slechts de nominale wereld waarnemen en nominale goedheid waarnemen.
Plato lost dit op door goedheid an sich in de metafysische wereld te plaatsen. Het goede is ook het goede, het ware en het schone. Alleen via de kennis kunnen we het ware aanschouwen.
pi_142246166
Op ethisch vlak levert dat nog geen antwoorden op. Daarnaast is Plato de koning der moraalridders. Als Plato het einddoel is voor jou, dan kan je beter naar Iran verhuizen. Dat komt namelijk dichter in de buurt bij Plato's ideaal dan Nederland.

Het woord ideaal alleen al bij Plato is totaal misplaatst. Plato plaatst het ideale in een wereld die onwerkelijk is. Daarom zou het nooit een ideaal of streven van de mens mogen zijn.
  zondag 13 juli 2014 @ 17:12:28 #28
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_142246239
omdat bij 'goed' god overbodig is
pi_142247201
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 11:45 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Door de mens van nature ziek te noemen waar een oplossing voor moet komen (verlichting door beperkingen en moraal op te leggen) wordt het probleem alleen maar verergerd. Het denkbeeld dat wij niet mogen zijn wat wij zijn heeft er voor gezorgd dat we alleen maar extremer zijn gaan handelen en denken.
Je conclusie : verlichting door beperking en moraal is totaal onjuist. Ik ben altijd wel benieuwd hoe je aan zo een gedachtegang komt.
En het BEnoemen van de ziekte van de mens is een constatering, geen punt van twijfel of discussie. ik heb zelfs uitgelegd hoe dit komt. Dus snap het of snap het niet.
Je maakte dus 2 vergissingen in een zeer kort stukje tekst.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_142254843
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 17:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:

En het BEnoemen van de ziekte van de mens is een constatering,
Voor jou wel. Voor heel veel anderen niet.
pi_142265085
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 17:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Je conclusie : verlichting door beperking en moraal is totaal onjuist. Ik ben altijd wel benieuwd hoe je aan zo een gedachtegang komt.
En het BEnoemen van de ziekte van de mens is een constatering, geen punt van twijfel of discussie. ik heb zelfs uitgelegd hoe dit komt. Dus snap het of snap het niet.
Je maakte dus 2 vergissingen in een zeer kort stukje tekst.
De ziekte wordt veroorzaakt door de doorgeslagen moraal die de mens eigen natuur als onnatuurlijk bestempeld. Moord, wreedheid en andere extremiteiten zijn gevolgen van de doorgeslagen moraal die lichamelijke en emotionele behoeften aan banden legt. Geweld om het geweld is een gevolg van onderdrukking, niet een natuurlijke behoefte die door de moraal wordt weerhouden.

Overigens je hebt helemaal niets uitgelegd. Je preekt alleen. De oorzaak van de ziekte heb je nooit aangewezen, noch de oplossing.
pi_142270408
- 2 reacties is teveel van het goede ;) -
Daar waar de nood het hoogst is, treft men een camera
pi_142270455
Wat goed is voor de ene, kan voor de andere slecht zijn. Zo kun je dus nooit goed zijn voor iedereen tegelijk. Je kunt te goed zijn voor bepaalde personen, waardoor andere personen zich buitengesloten voelen.

Genoeg voorbeelden in het dagelijkse leven zichtbaar.
Daar waar de nood het hoogst is, treft men een camera
  maandag 14 juli 2014 @ 06:29:06 #34
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_142272995
Wat denk je over magie?

Magiėrs, die pacten met duivels hebben maken levens van mensen miserabel.

Magie kan heel je leven overhoop halen en je niet meer jezelf laten zijn.
9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’
pi_142272997
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:29 schreef belijder het volgende:
Wat denk je over magie?

Verwar je dit niet met religie ?
  maandag 14 juli 2014 @ 06:35:01 #36
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_142273004
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja, tuurlijk, geraak je er wel nog aan uit na wat ik allemaal gezegd heb hier op het forum?
9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’
pi_142273018
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:35 schreef belijder het volgende:

Ja, tuurlijk, geraak je er wel nog aan uit na wat ik allemaal gezegd heb hier op het forum?
Eigenlijk niet nee... ik mis er wat evenwicht in.
  maandag 14 juli 2014 @ 06:44:56 #38
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_142273030
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Eigenlijk niet nee... ik mis er wat evenwicht in.
Tja, je zult er mee moeten leren leven.
pi_142273046
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:44 schreef belijder het volgende:
Tja, je zult er mee moeten leren leven.
Nou, ik niet. Jij wel. Maar als het troost mag zijn; de goden moeten van ieders soort hun getal hebben.
En gaan we nu terug on topic? Duivels, vampieren, magie en religie ?
  maandag 14 juli 2014 @ 06:51:11 #40
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_142273053
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Nou, ik niet. Jij wel. Maar als het troost mag zijn; de goden moeten van ieders soort hun getal hebben.
En gaan we nu terug on topic? Duivels, vampieren, magie en religie ?
Je beslist maar voor jezelf om ontopic te blijven. _O-
pi_142274482
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Voor jou wel. Voor heel veel anderen niet.
Geheel correct.
  maandag 14 juli 2014 @ 12:31:53 #42
430601 belijder
de enige juiste mens
pi_142278054
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 10:02 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Geheel correct.
Ja, zeer zeker realiteit.
pi_142315227
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 23:19 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

De ziekte wordt veroorzaakt door de doorgeslagen moraal die de mens eigen natuur als onnatuurlijk bestempeld. Moord, wreedheid en andere extremiteiten zijn gevolgen van de doorgeslagen moraal die lichamelijke en emotionele behoeften aan banden legt. Geweld om het geweld is een gevolg van onderdrukking, niet een natuurlijke behoefte die door de moraal wordt weerhouden.

Overigens je hebt helemaal niets uitgelegd. Je preekt alleen. De oorzaak van de ziekte heb je nooit aangewezen, noch de oplossing.
Het lijkt wel of je nog vanuit kerks en moraal trauma praat. Dit is gelukkig in boeddhisme volledig afwezig. Zelfs die historistische gekleurde aversie is er niet. Nee Cockwale. je geboorte is je ziekte.
Wees vooral mens en leef je driften uit.
Het feit dat je het ene moment inziet dat je enkele verkeerde eigenschappen hebt (mentaal ) en het volgende moment je kunt of zelfs durft te profileren als mentaal gezond is in en in ZIEK.
Geen enkele boeddhist zal dit ooit durven doen. Deze pedantie.
Je hebt een schier waardeloos lichaam wat je het best goed onderhoudt omdat je drager van je scherpe geest is. En je hebt een geest welke uiterst onstabiel is welke constant je inclinaties wil volgen . Ongetrainde uiterst slappe shit die zich als sterk naar mij wil presenteren. En jij niet alleen ..ook de anderen hier including de geest van mijzelf. Ik heb een iQ van 157, jullie hebben ook een iig redelijk hoog intellect, maar wij allen hebben ongeloofkijk slappe ongetrainde geesten.
Het verschil is enkel dat ik de lat wat hoger leg, wat harder ben voor mezelf.
De oplossing voor ziekte is wel heel eenvoudig , want die bestaat slechts uit goed onderricht.
pi_142315235
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Of wetenschap?
pi_142315279
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 09:23 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Of wetenschap?
Zeker niet. Wetenschap wordt stelselmatig bijgestuurd, dit in tegenstelling tot religie.
pi_142315514
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 09:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeker niet. Wetenschap wordt stelselmatig bijgestuurd, dit in tegenstelling tot religie.
Ik heb je net in het andere topic beantwoord. boeddhisme een religie noemen is een zeer kwalijke zaak. Het is ouder en veel meer bijsturend dan wetenschap, veel eerlijker en academischer Aton.
Wel is er een onophoudelijke stroom van wetenschappers die blij worden van het academisch gehalte in boeddhisme en tegelijkertijd is er de constante groep die stelt: deze mensen vluchten in een religie Wat feitelijk geheel en bijzonder onjuist is. Hoe dit op te lossen weet ik niet. Maar zeer vreemd is het wel en erg erg ver bezijden de waarheid.
Het meest logische lijkt me: waar komt dat uiterst vreemde idee vandaan dat boeddhisme een religie is of zich op enig vlak met "geloven" bezig houdt?
het is echt net zo vreemd om te zeggen dat en auto een vliegmachien is hoor.
Ik zal vandaag denk ik niet mer kunnen antwoorden want....een werkje gelukkig weer eens.
pi_142315591
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 09:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik heb je net in het andere topic beantwoord. boeddhisme een religie noemen is een zeer kwalijke zaak. Het is ouder en veel meer bijsturend dan wetenschap, veel eerlijker en academischer Aton.
Boeddhisme is geen religie maar een levenshouding. Een vriend van me, ondertussen overleden, was een vooraanstaand boeddhist. Hierdoor kwam ik al eens in contact met deze gemeenschap.
pi_142315730
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 09:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Boeddhisme is geen religie maar een levenshouding. Een vriend van me, ondertussen overleden, was een vooraanstaand boeddhist. Hierdoor kwam ik al eens in contact met deze gemeenschap.
Uit de grond van mijn hart Aton, het is uiterst moeilijk om boeddhisme juist te beschrijven. Het is helaas geen levenshouding, geen religie , geen wetenschap die instrumenteel werkt, zeker geen filosofie,, het is enkel uitleg hoe de dingen zijn met de vraag, verbeter ons als we iets fout mochten zien. het is in de kern de meest arrogante leer ..nou arrogant..lastig...Ik kan je deze link geven die weird is...maar waar je uit kunt halen dat Boeddha weliswaar ruimte geeft voor evt tegenspraak, maar waar eigenlijk gewoon geen ruimte is omdat ie gelijk heeft. Maar als je het PROBEERT, behandel het dan als muziek van Frank Zappa. oordeel pas als je helemaal aan het einde bent gekomen en er even over hebt nagedacht, want in deze link kun je leren waarom je geboorte verkoos en waarom je leed ervaart bij tijd en wijle. Het antwoord is in beide gevallen: Onwetendheid, dat is de wortel.
Als je stopt voordat je het uit hebt dan mis je alles.
We willen geboren worden uit onwetendheid en lijden vanuit onwetendheid. Boeddhisme is dus een school, niks meer en niks minder.
Ik waarschuw nog maar..taai taai taai. zet door, zet door, zet door Aton.
http://www.leighb.com/mn38.htm
  dinsdag 15 juli 2014 @ 15:30:02 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_142325332
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 05:28 schreef belijder het volgende:
18-19 "Waarom noemt u Mij goed?" vroeg Jezus. "Alleen God is toch goed?
Dus Jezus is niet goed. Anders had Jezus die vraag niet gesteld. Jezus maakt een heel duidelijk onderscheid tussen hem en God.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 15:32:22 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_142325410
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 06:29 schreef belijder het volgende:
Wat denk je over magie?

Magie, toverij, bestaat niet. Het is nog nooit aangetoond. Wie dit wel meent te kunnen is een rijk man, er ligt 1 miljoen dollar klaar voor de eerste de beste die kan aantonen magie te kunnen bedrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')