quote:Op zondag 13 juli 2014 08:11 schreef Cockwhale het volgende:
Doordat (religieuze) moraal ons emotioneel onderdrukt. Wat dat betreft sta ik één lijn met "filosoof" Bataille en in een zekere mate met Nietzsche. De moraal is doorgeslagen en sluit natuurlijke behoeften en emoties uit. Die mogen niet langer aanwezig zijn. Zo is seks (voor plezier) in de maatschappij tot in een zekere mate een taboe en mag men vaak geen angst, verdriet of boosheid tonen. We onderdrukken en bouwen deze gevoelens van binnen op. Dit leidt tot extreem gewelddadige uitspattingen. Geweld is waarschijnlijk een noodzaak, maar het geweld zou geen extreme vormen aannemen en minder voorkomen wanneer deze onderdrukking zou verdwijnen.
Dat geweld een natuurlijk behoefte is, is te herleiden uit de dominante aanwezigheid van geweld in kunst, games, films, media, maar ook in sport. Beelden, teksten e.d. maar ook sportieve activiteiten bieden ons nog een vorm van geritualiseerd geweld. Het is dan ook niet vreemd dat dit vaak een emotionele verlichting met zich meebrengt. Zou je deze dingen echter wegnemen dan zou het geweld, naar mijn mening, nog vele malen extremer worden. Het tegengaan van de onderdrukking van emoties en seksuele activiteit is de eerste stap om de samenleving minder (extreem) gewelddadig te laten worden, want op de huidige wijze vecht de mens tegen zichzelf en de natuur. (de natuur die niet extreem gewelddadig is om het geweld zelf, slechts ter noodzaak)
Ik vraag me dus af hoe het komt dat de één toleranter is dan de ander. Heeft het met opvoeding te maken of komt er ook meer bij kijken zoals persoonlijkheid en intelligentie.quote:Op zondag 13 juli 2014 02:01 schreef Monopoly het volgende:
Waarom kan men niet goed leven en elkaar accepteren hoe ze zijn. Religieus of niet, zwart of blank, ziek of homosexueel....
Door de mens van nature ziek te noemen waar een oplossing voor moet komen (verlichting door beperkingen en moraal op te leggen) wordt het probleem alleen maar verergerd. Het denkbeeld dat wij niet mogen zijn wat wij zijn heeft er voor gezorgd dat we alleen maar extremer zijn gaan handelen en denken.quote:Op zondag 13 juli 2014 11:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Omdat de mens in en in ziek is, zowel lichamelijk als geestelijk. (Boeddha).
De mens kan bijzonder goed zijn. de mens moet enkel haar eigen zware ziekte erkennen en daar iets aan doen.
Je zult zien dat hier misschien veel mensen op reageren..allemaal mensen die wel eens jaloers of bezitterig, afgunstig, hatend of etc etc zijn. Ziek dus....maar op het moment dit even ontkennend gelijk de pastoor die kinder-rape onder het tafelkleed veegt.
Want het is zo menselijk...fouten...ja..
ik denk eerder schaarste van ruimte, grondstoffen en energie.quote:Op zondag 13 juli 2014 09:22 schreef FANN het volgende:
Religie is het grootste gevaar voor wereldvrede.
Ik denk dat de mens zelf het grootste gevaar is voor wereldvrede.quote:Op zondag 13 juli 2014 11:48 schreef n8n het volgende:
[..]
ik denk eerder schaarste van ruimte, grondstoffen en energie.
ja, dat ook nog, maar daar was vroeger méér dan genoeg van en toen had je ookquote:Op zondag 13 juli 2014 11:48 schreef n8n het volgende:
[..]
ik denk eerder schaarste van ruimte, grondstoffen en energie.
Dat dus. Overal ter wereld kom je religieuze conflicten en andere reli-ellende tegen, maar vreemd genoeg komt dat volgens de goedpraters nooit door religie.quote:Op zondag 13 juli 2014 12:40 schreef FANN het volgende:
[..]
ja, dat ook nog, maar daar was vroeger méér dan genoeg van en toen had je ook
al oorlogen en als je de geschiedenis er op naleest ging dat toch érg vaak samen met
religie.
dat ondersteund de theorie. Blijkbaar weten we met theologische conflicten altijd goed weg te komen. Echte schaarste hebben we nog niet gekend als mensheid.quote:Op zondag 13 juli 2014 12:40 schreef FANN het volgende:
[..]
ja, dat ook nog, maar daar was vroeger méér dan genoeg van en toen had je ook
al oorlogen en als je de geschiedenis er op naleest ging dat toch érg vaak samen met
religie.
Devolutie van de mensheid, ja, dat is wat ik altijd al zei, ja, dat is duidelijk.quote:Op zondag 13 juli 2014 12:56 schreef Molurus het volgende:
Menselijke moraliteit is een mengelmoesje van persoonlijke belangen en groepsbelangen, die geleidelijk, over een lange periode, door evolutie zijn ontstaan.
'Devolutie' is niet wat ik zei.quote:Op zondag 13 juli 2014 13:02 schreef belijder het volgende:
[..]
Devolutie van de mensheid, ja, dat is wat ik altijd al zei, ja, dat is duidelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |