Ik gebruik het inmiddels alweer een paar jaartjes. De beste XBMC-ervaring krijg je IMO op een computer. Mijn favoriete machine is op het moment de Intel NUC DN2820FKYH. Er zijn oneindige opties voor zelfbouw, maar de NUCs zijn gewoon erg compacte en voor het geld zeer complete machientjes, en XBMC vliegt erop, zelfs op de low-end Celeron-versie die ik heb.
Ik heb het ook een poos op Raspberry Pi gedraaid, maar daar zitten toch nogal wat keerzijden aan: geklooi met USB-apparaten die meer stroom willen dan de Pi kan leveren, gebrek aan ergonomie waardoor je er allerlei losse apparaten aan moet hangen (afstandsbediening, storage, wifi, etc) en het ding is gewoon langzaam. Dat laatste merk je niet continu, maar als hij libraries aan het verversen is o.i.d. of bij zwaardere bestanden, hapert ie nogal eens. Maar ja, het ding is dan ook een stuk goedkoper dan bijv. bovengenoemde NUC, met een kleine SSD en wat geheugen gaat die richting de 200 euro - was voor mij het geld dubbel en dwars waard trouwens.
Pluspunt van XBMC op computerhardware is dat (mits je TV het ondersteunt) je het zo in kunt stellen dat je bestanden op de originele framerates worden afgespeeld en gesynct worden met de refresh rate van je TV. Audio via passthrough naar een redelijke receiver en het speelt alles gewoon af zoals het bedoeld is, zonder tearing of andere artifacten. Dat is de keerzijde van veel van die Android-machientjes: meestal 1 refreshrate, als je pech hebt 60Hz, als je mazzel hebt 24Hz, maar ze kunnen niet schakelen.
Ik weet niet precies wat je wilt met je AppleTV, Airplay vanuit XBMC is redelijk onstabiel, dat zou ik afraden. De AppleTV zelf draait ook geen XBMC (afgezien van de allereerste versie, maar die is zou verouderd dat je beter een modernere machine kunt aanschaffen). Persoonlijk vind ik het prettig als ik gewoon 1 machine dedicated voor XBMC heb, die altijd aan m'n TV hangt (en nog net niet altijd aanstaat), gedoe met kabels en andere machines heb ik geen zin in als ik een film wil kijken. Mijn XBMC-machine haalt z'n films van mijn desktopcomputer (die altijd aanstaat, dus eigenlijk net als een NAS) via een Windows-share.
Ik gebruik trouwens OpenELEC, dat is een versie van XBMC die nog het meest op een "appliance" lijkt: niet al teveel opties, maar gewoon een simpele setup die je computer haast verandert in een soort set top box. Ik heb er verder ook nooit een toetsenbord o.i.d. aanhangen, alleen een infraroodafstandsbediening (hoewel toetsenbord voor sommige plugins wel handig is, als je wilt zoeken bijvoorbeeld).
Ondanks alles blijft XBMC een beetje voor de knutselaars, maar daar krijg je ook zeker veel voor terug. Het heeft weinig limieten ten opzichte van die kant-en-klaar-machientjes en op de juiste hardware is het ook gewoon veel sneller, zelfs als je grote libraries aan gaat leggen met duizenden bestanden, of als je idioot grote bestanden af gaat spelen.