abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 juli 2014 @ 20:28:02 #1
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142182512
We zijn met klussen aangekomen bij de badkamer. We hebben inmiddels een fantastische douchecabine met regendouche op de kop getikt, maar onze waterdruk is erg laag.
In eerste instantie dachten we dat dit aan de standaard cv lag (CW3 ;( ), maar nu zie ik dat het water wat het huis binnen komt, ook maar op 1 bar staat. Niet heel fantastisch dus.

Helaas heb ik niet veel kaas gegeten van cv installaties en alles wat daar aan vast zit.
Volgens mij zijn mijn opties:

• Nieuwe CV, CW5
• Klagen bij Waternet (check, dit heb ik al gedaan per mail)
• een hydrofoor plaatsen

De eerste twee opties snap ik, al vraag ik me af hoeveel nut een betere cv heeft als de waterdruk sowieso al kut is. Als iemand me hierop een antwoord kan geven zou dat tof zijn :)

Optie 3 lijkt mij de meest praktische. Het idee is om de hydrofoor tussen de aanvoer en cv te plaatsen (direct na elkaar). Kan dit en heeft dit zin met mijn huidige cv? :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Saisai op 11-07-2014 20:38:56 ]
O+
pi_142183280
Hydrofoor kan, maar volgens mij moet je contractueel een bepaalde minimale statische druk binnen krijgen terwijl er een bepaald debiet (dynamisch) stroomt. De druk meten terwijl alles dicht staat, heeft niet zoveel zin; je merkt dan niets van de leidingweerstand. Best kans dat de hoofdleiding half dichtgeroest zit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_142183311
Nieuwe richtlijn
De nieuwe drinkwaterwet vervangt de Waterleidingwet uit 1957. Nieuw in deze wet is dat er eisen zijn gesteld aan de waterdruk op de watermeter bij de klant thuis. Voorheen was er nooit een richtlijn, waardoor drinkwaterbedrijven met elkaar afspraken dat de druk op de waterleiding in de straat minimaal 20 meter waterkolom (200 kPa) moest zijn. Het nieuwe criterium in Nederland is een minimale druk van 15 meter waterkolom (150 kPa) bij de watermeter.


Blijven bellen/mailen naar de leverancier.
pi_142183331
Wat heeft waterdruk met de CV te maken?

De waterleiding gaat alleen maar door je CV ketel ten einde het warm te maken. De waterleiding is niet gekoppeld aan het water in je verwarmingssysteem.

Water bij binnenkomst op 1 bar is verdomde weinig. Of je meter is kapot, of je woont vrij hoog, op een heuvel o.i.d.

De enige oplossing is een hydrofoorpomp te plaatsen. Die zal de druk inderdaad verhogen. Kost je wel een berg stroom op jaarbasis.

Hierboven genoemde ? meter waterkolom: 9.81 meter is 1 bar. Oftewel: het mzou aldus bovengenoemden op 1,5 bar binnen moeten komen.

Is je drukmeter correct? Valt de druk weg als je kranen opendraait? Na, een aar seconden, of na enkele minuten?
  vrijdag 11 juli 2014 @ 20:53:05 #5
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142183395
Een hydrofoor is een buffer, bufferen heeft alleen zin bij een onderbroken afname, bij een continu afname zoals een douche heb je dan een lekkere dikke straal tot de tank van de hydrofoor leeg is, voor een douche zou je dan dus al gauw een tank van 200 a 300 liter nodig hebben, das al een serieus tankje die je niet ff in het keukenkastje op hangt.

Je zou iig eens naar de leiding diameters moeten kijken, mijn ervaring is mensen zich doorgaans vergissen in hoe veel er door een 12 of 1`5 mm pijpje kan,zeker als die wat langer word.

Ook bij 1 bar kun je een doorvoer krijgen van bv 15 liter/minuut maar dan moet de leiding wel aanzienlijk groter worden dan de standaard 12 of 15 mm.
Nadeel van hele dikke leidingen is dat er blinde hoeken kunnen ontstaan waar de doorstroming erg laag is, dat kan resulteren in meer bezinksel en aanslag maar verhoogd ook de kans op legionella .
pi_142183612
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 20:53 schreef robber57 het volgende:
Een hydrofoor is een buffer, bufferen heeft alleen zin bij een onderbroken afname, bij een continu afname zoals een douche heb je dan een lekkere dikke straal tot de tank van de hydrofoor leeg is, voor een douche zou je dan dus al gauw een tank van 200 a 300 liter nodig hebben, das al een serieus tankje die je niet ff in het keukenkastje op hangt.

Je zou iig eens naar de leiding diameters moeten kijken, mijn ervaring is mensen zich doorgaans vergissen in hoe veel er door een 12 of 1`5 mm pijpje kan,zeker als die wat langer word.

Ook bij 1 bar kun je een doorvoer krijgen van bv 15 liter/minuut maar dan moet de leiding wel aanzienlijk groter worden dan de standaard 12 of 15 mm.
Nadeel van hele dikke leidingen is dat er blinde hoeken kunnen ontstaan waar de doorstroming erg laag is, dat kan resulteren in meer bezinksel en aanslag maar verhoogd ook de kans op legionella .
Je vergeet dat ze een pomp hebben. Hoe denk je anders dat het water boven in een flat komt? Met 15 meter waterkolom kom je precies op 15 meter hoogte.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:08:34 #7
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142184006
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 20:51 schreef beerten het volgende:
Wat heeft waterdruk met de CV te maken?

De waterleiding gaat alleen maar door je CV ketel ten einde het warm te maken. De waterleiding is niet gekoppeld aan het water in je verwarmingssysteem.

Water bij binnenkomst op 1 bar is verdomde weinig. Of je meter is kapot, of je woont vrij hoog, op een heuvel o.i.d.

De enige oplossing is een hydrofoorpomp te plaatsen. Die zal de druk inderdaad verhogen. Kost je wel een berg stroom op jaarbasis.

Hierboven genoemde ? meter waterkolom: 9.81 meter is 1 bar. Oftewel: het mzou aldus bovengenoemden op 1,5 bar binnen moeten komen.

Is je drukmeter correct? Valt de druk weg als je kranen opendraait? Na, een aar seconden, of na enkele minuten?
Even per vraag reageren hoor.
Dat weet ik niet precies, vandaar dit topic.
Hmm.. ik was in de veronderstelling dat het 1 bar was, maar ik kom er nu achter dat dit om de centrale verwarming gaat, die kan ik zelf verhogen dus niet relevant.

Nog meer info: Ik woon op 4 hoog, het hoogste appartement in het gebouw. Dus ik ga ervan uit dat er helemaal geen pomp aanwezig is.

Nu vraag ik me alleen nog af, hoe kom ik er nu achter hoeveel bar ik heb vanaf de meter?
En hoeveel 'helpt' zo'n hydrofoor eigenlijk? genoeg om mijn regendouche prettig te gebruiken?
O+
pi_142184095
Niet, ik was al verbaasd dat je die 1 bar noemde, want er zit normaal geen drukmeter op je waterleidingen.
pi_142184391
Er is wel een inschatting te maken.

Je kan natuurlijk je cv gewoon maximaal op druk zetten, dan weet je wel de druk van je waterleiding. Een lompe methode, maar zou moeten werken.

Wat je ook kan, is kijken hoe snel een emmer zich vult bij een kraan die hopelijk heel dichtbij de watermeter is. Zeefje eruit, en kijken wat je maximaal uit de leidingnet kan halen.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:30:14 #10
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142184949
10 liter p minuut bij koud water
5,4 liter per minuut bij warm (60 graden) water.

Wat kan ik doen? ;(
Nieuwe cv hè
O+
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:39:41 #11
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142185304
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 20:58 schreef beerten het volgende:

[..]

Je vergeet dat ze een pomp hebben. Hoe denk je anders dat het water boven in een flat komt? Met 15 meter waterkolom kom je precies op 15 meter hoogte.
Ja een hydrofoor heeft een pomp maar uiteindelijk zal die pomp het water uit het net moeten halen en als dat net niet meer dan zeg 5 liter/minuut levert dan vul je de hydrofoor met 5 l/m, als de hydrofoor leeg raakt val je dus in debiet gewoon weer terug naar datgene wat er maximaal uit de leiding komt, het is en blijft een accumulator oftewel een buffer en die kan tijdelijk het debiet verhogen maar niet meer dan tijdelijk.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:41:03 #12
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142185358
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 21:39 schreef robber57 het volgende:

[..]

Ja een hydrofoor heeft een pomp maar uiteindelijk zal die pomp het water uit het net moeten halen en als dat net niet meer dan zeg 5 liter/minuut levert dan vul je de hydrofoor met 5 l/m, als de hydrofoor leeg raakt val je dus in debiet gewoon weer terug naar datgene wat er maximaal uit de leiding komt, het is en blijft een accumulator oftewel een buffer en die kan tijdelijk het debiet verhogen maar niet meer dan tijdelijk.
Kan ik een hydrofoor op de warm waterleiding plaatsen nadat het de cv ketel uitkomt?
O+
pi_142185437
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 21:30 schreef Saisai het volgende:
10 liter p minuut bij koud water
5,4 liter per minuut bij warm (60 graden) water.

Wat kan ik doen? ;(
Nieuwe cv hè
Dat is toch niet slecht :?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:44:16 #14
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142185487
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 21:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is toch niet slecht :?
Ik ben bang dat het voor een regendouche wel écht te weinig is
O+
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:44:52 #15
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142185519
Ja dat zou je kunnen doen maar dan ben je zelf een CW6 ketel aan het bouwen.

Ga voor de aardigheid eerst eens meten wat je nu krijgt aan hoeveelheden op diverse plekken in je huis, dus een emmer van 10 liter en hoe lang duurt het om hem te vullen tot het streepje, zowel koud als warm water.

Er hoeft in je warm water circuit maar op 1 plaats een stukje 12 mm of zelfs 10 mm te zitten en je douche werkt niet/geeft te weinig
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:50:02 #16
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142185728
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 21:44 schreef robber57 het volgende:
Ja dat zou je kunnen doen maar dan ben je zelf een CW6 ketel aan het bouwen.

Ga voor de aardigheid eerst eens meten wat je nu krijgt aan hoeveelheden op diverse plekken in je huis, dus een emmer van 10 liter en hoe lang duurt het om hem te vullen tot het streepje, zowel koud als warm water.

Er hoeft in je warm water circuit maar op 1 plaats een stukje 12 mm of zelfs 10 mm te zitten en je douche werkt niet/geeft te weinig
Ik heb het net gemeten, zie een paar posts hierboven. dat was echter door 5 seconden een maatbeker eronder te houden en dan x 12 te doen.

Het vervelende is dat ik veel verschillende dingen hoor over 12mm buis. De één zegt dat een klein stukje niets uitmaakt, de ander zegt dat het ontzettend veel uitmaakt. Ik ben ondertussen het spoor bijster.

Maar wat is ertegen om zelf een CW6 te maken? liever 100 euro extra uitgeven dan 2000 voor een nieuwe cv ketel. De ketel die we nu hebben doet het gewoon.
O+
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:03:22 #17
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142186293
Leidingdiameters werkt als een ketting: de zwakstste schakel in de ketting bepaald de sterkte van de ketting.

Als je hele net is uitgevoerd in 15 mm maar er zit ergens 1 diameter van 12 dan bepaald die 12 mm de doorstroom capaciteit.
Net zoals een "water bespaar inzet stukje" in je kraanuitloop , dat is niet meer dan een klein gaatje in een plaatje ( een smoring) , de diameter van het gaatje is kleiner dan het leidingwerk er voor en zo zorgt dat kleinere gaatje er voor dat er minder liters per minuut uit de kraan komt.
pi_142186602
Om je te verblijden, ik heb nog meer vragen....

Je woont 4 hoog. Dan is het niet verbazend dat er weinig druk is. Is er een pomp in je flat/appartement aanwezig? Ik gok van niet. Durf wel te wedden van niet. In dat geval heb je gewoon pech.
Je kan een pomp plaatsen. Bij voorkeur op de benedenverdieping of halverwege.
Doe je dit boven, kan de pomp het water sneller wegpompen dan de leiding het aan kan leveren.

De meest zinnige bijdrage die ik je kan geven: je hebt er weinig verstand van. Wij kunnen de situatie ter plekke niet bekijken.
Vraag een installateur wat in jouw geval verstandig is. Aangezien je 4 hoog woont is de druk hoe dan ook vrij laag en zal je regendouche nooit goed werken.
Als het geen nieuw huis is, als in 10 a 20 jaar oud, ben ik bang dat de leidingen vrij dun zijn uitgevoerd. Hoe dunner de buis, hoe groter de weerstand, hoe minder water er per minuut doorheen kan. Het enige dat je kan doen is de druk verhogen op de benedenverdieping. Met het risico dat je leidingen knappen omdat de druk te hoog wordt.
Bezit je de tussenliggende 3 verdiepingen ook? Kan je uberhaupt iets aan de leidingen veranderen?

Vraag een installateur om advies. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:14:38 #19
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142186776
!0 l/m koud water is niet bijster veel , je wilt eigenlijk naar 15 a 20 l/m aangezien de ketel een weerstand is en dus altijd minder zal geven dan de koudwater capaciteit, voor een regendouche wil je eigenlijk al 10 a 15 l/m warm water, dat is voor een cw3 ketel al net aan.

Je koud water capaciteit is laag, zaak dus om uit te zoeken waar de rem zit, houd er rekening mee dat dit al VOOR jouw woning kan zitten.
Zoek de hoofdleiding op waar hij je woning binnen komt en meet op het eerste dichtsbijzijnde aftap punt het debiet, als dat ook 10 l/m is en die betreffende kraan is afdoende groot gedimensioneerd dan heb je een smoring ergens voor je woning zitten.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:16:13 #20
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142186849
We wonen in een appartement van 4 hoog. We bezitten de huizen onder ons appartement niet.

10 liter per minuut is toch niet heel slecht? Dit heb ik bij koud water. Echter is de toevoer van warm water bijna de helft minder, namelijk 5,4 liter per minuut.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de volgende vraag:
Kan je een hydrofoor plaatsen tussen de cv en de douche op de warm water leiding, en heeft dit zin?
O+
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:17:22 #21
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142186896
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:14 schreef robber57 het volgende:
!0 l/m koud water is niet bijster veel , je wilt eigenlijk naar 15 a 20 l/m aangezien de ketel een weerstand is en dus altijd minder zal geven dan de koudwater capaciteit, voor een regendouche wil je eigenlijk al 10 a 15 l/m warm water, dat is voor een cw3 ketel al net aan.
Dus een hydrofoor direct na de watermeter, nog vóór de cv heeft wel zin? De buizen naar de douche zijn 15mm op een klein stukje na (12mm), maar die wil ik toch vervangen.
O+
pi_142186956
Om inschattingen te geven :

Mijn douche geeft 7,5 liter per minuut koud water.
Maar met 38 graden kom ik bijna op hetzelfde getal, scheelt niet veel.

Vind zelf 7,5 liter per minuut net acceptabel voor een gewone douche.

Maar ik heb ook een koudwater-kraan direct na mijn watermeter, nog in mijn put. Ik tap daar zo'n 17 liter per minuut koud water.

Ik trek de conclusie dat bij mij het leidingwerk de bepalende factor is wat bij mij uit de douche komt. Maar dat klopt wel, ik heb 15 mm, maar dan wel 15 meter lang voordat de ketel is bereikt. En dan moeten de leidingen nog naar de douche, maar dat is bij mij een heel klein stukje, zo'n twee meter.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:22:23 #23
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142187122
Ja dat kan maar dat is dan dus feitelijk een boiler met een pomp(niet helemaal want een hydrofoor heeft een luchtkamer en een boiler niet), als de boiler groot genoeg is heb je de pomp zelfs niet nodig.
Als die boiler een paar honderd liter is en het leiding werk van boiler naar aftap punt voldoende ruim bemeten hoef je de druk niet te verhogen met een pomp.


Eh nee dus, ik zit met mijn hoofd bij planet of the apes :@ , sorry

Even heel simpel: wat zegt de documentatie van de regendouche over de minimale/optimale flow die de douche nodig heeft?
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:26:12 #24
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142187286
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:22 schreef robber57 het volgende:
Ja dat kan maar dat is dan dus feitelijk een boiler met een pomp(niet helemaal want een hydrofoor heeft een luchtkamer en een boiler niet), als de boiler groot genoeg is heb je de pomp zelfs niet nodig.
Als die boiler een paar honderd liter is en het leiding werk van boiler naar aftap punt voldoende ruim bemeten hoef je de druk niet te verhogen met een pomp.


Even heel simpel: wat zegt de documentatie van de regendouche over de minimale/optimale flow die de douche nodig heeft?
Dat staat er niet op. Maar het is echt een enorm grote, 20cm diameter is het zeker.
O+
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:27:11 #25
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142187329
Merk?
Daar moet toch wat over op te zoeken zijn, ik weet iig dat een regendouche veeeel water nodig heeft om mooi te werken.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:28:34 #26
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142187391
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:27 schreef robber57 het volgende:
Merk?
Daar moet toch wat over op te zoeken zijn, ik weet iig dat een regendouche veeeel water nodig heeft om mooi te werken.
geen idee, het is via marktplaats gekocht en maakt onderdeel uit van een stoomcabine. Ik kan geen merk vinden. de cabine heeft trouwens ook massagejets, dus de druk moet echt hoog worden.
O+
pi_142187514
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:17 schreef Saisai het volgende:

[..]

Dus een hydrofoor direct na de watermeter, nog vóór de cv heeft wel zin? De buizen naar de douche zijn 15mm op een klein stukje na (12mm), maar die wil ik toch vervangen.
Pompen moet je niet te laat in het leidingwerk aansluiten, want dan trek je je buizen voor de pomp vacuum. Dus ja, in principe meteen als het water het huis binnenkomt. Of bij een overvang van een hele dikke buis naar een dunnere, dat zou ook kunnen.

Maar je wilt natuurlijk dat, als je gewoon (warm) water gebruikt, niet dat ding hoeven te laten werken?
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:34:04 #28
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142187643
Geen idee, ik wil gewoon lekker douchen :'(
O+
pi_142187653
Volgens mij heb je twee problemen.

1.waterdruk, ga je niet zomaar oplossen en kan duur zijn.
2.stel je hebt wel voldoende water, dan gaat je cv niet voldoende warm water maken.
Whatever...
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:37:39 #30
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142187781
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:34 schreef Spanky78 het volgende:
Volgens mij heb je twee problemen.

1.waterdruk, ga je niet zomaar oplossen en kan duur zijn.
2.stel je hebt wel voldoende water, dan gaat je cv niet voldoende warm water maken.
Heb je ook een mogelijk oplossing?
O+
pi_142187783
Nou, een CW5 moet wel voldoende zijn!

Klinkt gewoon als een te lage druk. En dus zijn er twee opties:

1) leidingwerk aanpassen
2) drukverhogende apparaten aanbrengen.

Dus : leidingwerk eerst in kaart brengen. Hoe ver liggen de punten van elkaar af, hoe lopen de leidingen? En sloop eventuele waterbesparende features uit de douche als die erin zitten.
pi_142187928
Oh sorry je hebt CW3, vergeet het.

Maar goed, blijf erbij, eerst leidingwerk controleren!
pi_142187973
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:37 schreef Saisai het volgende:
Heb je ook een mogelijk oplossing?
CW6 ketel met boiler; http://zakelijk.ithodaald(...)assic-3880-073668075

Zorg wel voor genoeg mm-buis tussen de CV en je douche.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:45:47 #34
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142188126
Het is niet om het in te wrijven maar dit is typisch een geval "bezint eer ge begint" , je zit nu met een douche cabine die een enorme hoeveelheid water nodig heeft terwijl het gebouw hoogstwaarschijnlijk niet het water kan leveren dat je nodig hebt voor die cabine, das wel sneu natuurlijk maar je zit nu met een probleem dat alleen met kostbare oplossingen verholpen kan worden, vergis je niet in de kosten (aanschaf,stroom en onderhoud) van een hydrofoor, dat worden kostbare douche minuutjes...
Vergeet ook niet dat ej een hydrofoor hoort, de pomp die aan en uit gaat hoor je in het leidingwerk en ook om dat tegen te gaan is kennis vereist, akoestische ontkoppeling aan het net en waterslag dempers op de juiste plaats kunnen het beperken maar toen ik vaarde(schip) hoorde je dat ding ook altijd dag en nacht aan en uit gaan en op boerderijen met een grondwater hydrofoor is het niet anders.
ik kan me voorstellen dat de andere flatbewoners daar ook niet blij mee zullen zijn

Ik denk dat je ook om de kosten enigszins onder controle te houden er beter aan doet om er een vakman bij te halen zodat deze bij jou in huis(en het gebouw) de situatie kan beoordelen om te zien wat de beste oplossing is.
pi_142188881
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:37 schreef Saisai het volgende:

[..]

Heb je ook een mogelijk oplossing?
Voor 1.een professional. Kan nog een heel gedoe zijn. Als het leidingwerk niet geschikt is, heeft een pomp weinig zin. En pompen voor je hele gebouw is veel gedoe...

Voor twee heb je een cw 5 nodig. Dat is niet zo moeilijk.
Whatever...
pi_142188947
Een inderdaad de enige hydrifoor die ik van dichtbij heb gezien maakt een tukken herrie
Whatever...
  vrijdag 11 juli 2014 @ 23:04:17 #37
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142189017
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:02 schreef Spanky78 het volgende:
Een inderdaad de enige hydrifoor die ik van dichtbij heb gezien maakt een tukken herrie
Dat boeit me niet echt eigenlijk.
O+
  vrijdag 11 juli 2014 @ 23:08:49 #38
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_142189270
Ik zou als stromingskundige eerst eens beginnen met kijken of je ketel misschien een kraan voor de ketel heeft (bij of als onderdeel van de inlaat combinatie) die een beetje dicht staat en zodoende de boel smoort. Die 100% open zetten scheelt je al -iets- debiet.

Dan: Kijken hoeveel liter/minuut je douchecabine nodig heeft. Voor je allerlei maatregelen gaat nemen: Eerst gewoon uitzoeken hoeveel liters je nodig hebt en dan uitzoeken wat nodig is om dat te doen.

Zeker omdat je op de 4e woont is de kans aanwezig dat een CW4/5 ketel je met onaangepast leidingwerk gewoon niet gaat helpen.

Als je de liters per minuut weet is stap 1 om te kijken welk vermogen daarbij hoort en of je ketel die hoeveelheid water uberhaupt warm krijgt. Waarschijnlijk staat wel in je handleiding hoe ver de ketel kan in liters per minuut. Zo niet, dan staan de kW's brander vermogen er wel in en dan moet je even omrekenen.
Als je CW3 ketel in principe in staat is om voldoende vermogen te leveren moet je je beperken tot het aanpassen van je leidingwerk. Dat betekent:
-Mogelijk omhoog in diameter
-Alle obstructies tot een minimum beperken, dus: Zo weinig mogelijk bochten, indien toch bochten nodig dan lange bochten, geen knietjes, bij T-stukken moet de douchecabine aan de rechtdoorgaande aansluiting hangen.
pi_142189315
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:04 schreef Saisai het volgende:
Dat boeit me niet echt eigenlijk.
Dat boeit je wel, lees maar: http://kassa.vara.nl/vraa(...)drukregelaar-lawaai/
  vrijdag 11 juli 2014 @ 23:10:54 #40
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142189357
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:04 schreef Saisai het volgende:

[..]

Dat boeit me niet echt eigenlijk.
Totdat je de hele godganselijke nacht dat ding om het uur hoort aan springen?
4 hoog?, ik weet er zijn pandjes van 4 hoog zijn met 500 vierkante meter oppervlakte en daar zou je die hydrofoor wel weg kunnen werken zonder dat je hem hoort maar iets zegt me dat je in een gewone normale woning woont waarbij die hydrofoor niet verder dan een meter of hooguit 10 van je oor komt te staan.
Ik denk dat je (ook) dit onderschat,evenals de kosten die voor iemand die zijn douche op marktplaats koopt pittig hoog zal zijn.

We denken alleen maar mee he!? , om verdere narigheid te voorkomen,niet om je te pesten.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 23:13:52 #41
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142189483
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:10 schreef robber57 het volgende:

[..]

Totdat je de hele godganselijke nacht dat ding om het uur hoort aan springen?
4 hoog?, ik weet er zijn pandjes van 4 hoog zijn met 500 vierkante meter oppervlakte en daar zou je die hydrofoor wel weg kunnen werken zonder dat je hem hoort maar iets zegt me dat je in een gewone normale woning woont waarbij die hydrofoor niet verder dan een meter of hooguit 10 van je oor komt te staan.
Ik denk dat je (ook) dit onderschat,evenals de kosten die voor iemand die zijn douche op marktplaats koopt pittig hoog zal zijn.

We denken alleen maar mee he!? , om verdere narigheid te voorkomen,niet om je te pesten.
Ja ik weet het, ik vat het ook niet als zodanig op. Ik heb een ruimte van 1m2 naast de cv ketel, daar kan zo'n pomp in staan. deze hele ruimte gebruik in niet en zou geïsoleerd kunnen worden.
O+
pi_142189818
Ik ben het eens met robber57. Ik zou een pomp echt als laatste redmiddel zien. Ik weet niet hoe het leidingwerk voor je watermeter is geregeld, misschien is het zo dat je wel echt te weinig waterdruk hebt?
  vrijdag 11 juli 2014 @ 23:24:42 #43
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_142189999
ok, we gaan eerst de leiding vervangen, dit was toch al het plan.
O+
  vrijdag 11 juli 2014 @ 23:51:05 #44
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142191458
Haal er iemand bij die verstand heeft van leidingwerk voor je spul gaat kopen, ook in bochten,t stukken en knie-en heb je kwaliteits verschil dat tot uiting komt in de weerstand en ruis geluid, er is zeker het eea te winnen door alle knieen er uit te gooien en ruime bochten te nemen,evt gebogen bochten in de pijpen ruimer te maken enz enz., een kogelkraan heeft bv echt veel minder weerstand (bijna nul) tov een normale waterkraan,zo is er door slim te vervangen wel het nodige te verbeteren maar dan moet je wel verstand van zaken hebben.
pi_142191916
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:13 schreef Saisai het volgende:

[..]

Ja ik weet het, ik vat het ook niet als zodanig op. Ik heb een ruimte van 1m2 naast de cv ketel, daar kan zo'n pomp in staan. deze hele ruimte gebruik in niet en zou geïsoleerd kunnen worden.
De pomp maakt nauwelijks herrie als je er naast staat.
Water is een meer dan uitstekende geleider van geluid. Alsmede het koperen buizenstelsel. Ieder geluidje van de pomp verplaatst zich door het leidingwerk, in alle richtingen. Zowel naar boven de eindgebruiker als in de aanvoerleiding. Die bij je 3 onder buren door het huis loopt.
Elke keer als je water vraagt hoort het hele huis de pomp lopen door de waterleidingen. Dat is het probleem. En dat is moeilijk te isoleren en zo ontzettend vervelend.

In echt hoge gebouwen gebruiken ze dan ook bij voorkeur een tank op de bovenverdieping. Het is zijn eigen watertoren. De pomp vult alleen de bak. Er is daar helemaal geen directe verbinding tussen pomp en leidingnet. (Er zijn overigens nog wel meer redenen dit zo te doen, dit voorbeeld is meer een prettige bijkomstigheid.)

Kan in jouw huis overigens niet. 10 meter waterkolom = 1 bar. En je zal een enorme buffer nodig hebben ;)
  zaterdag 12 juli 2014 @ 02:37:09 #46
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_142196805
Een andere mogelijke oplossing: als je een huurhuis bewoond neem je contact op met de huismeester van de woningbouwvereniging en bij een eigen woning de huismeester van de bewoners vereniging.

Er moet nl in jouw gebouw een hydrofoor installatie staan, je woont 4 hoog ,zonder hydrofoor zou bij jou er nog maar 0,15 bar water druk op aanrechtniveau zijn, dat kan niet want daar werkt bv een (vaat)was machine niet meer op,dat moet hoger.
Dus is er een hydrofoor in je gebouw, wellicht is die wat ontregelt waardoor jij wat minder druk krijgt?

Je zult voor dat je dat doet eigenlijk dan eerst moeten meten wat je waterdruk is,bij de gamma is wel een waterdruk metertje te krijgen,bedoelt voor cv maar ook hier voor bruikbaar ,als er maar een schaal op staat van 0 tot 2,5 bar minimaal dan kun je hem gebruiken.
Met een beetje geluk hangt naast de manometer een of meerdere adapters om de manometer aan een tap punt(kraan,wasmachine,aftapkraan bij de hoofdafsluiter) te kunnen bevestigen.
Je zult ongetwijfeld kleine schommelingen zien maar laat op de avond moet je wel een gemiddelde kunnen vaststellen , ik zou zeggen dat als dat lager dan 1,5 uitpakt je wel reden hebt om te eisen dat ze dit fiksen.

[ Bericht 0% gewijzigd door robber57 op 12-07-2014 03:02:48 ]
pi_142202991
Je zegt dat de waterdruk 1 bar is, normaal gesproken zit er geen manometer op de waterleiding, wel op de cv-installatie maar die geeft de installatiedruk van de cv en niet van het drinkwater aan.
Weet je zeker dat je op de juiste manometer kijkt?

Ten tweede ook al zou de deuk ruim voldoende zijn, dan red je het jog niet met je cv ketel, die is namelijk te klein.
CW3 of CW4 is wel degelijk een verschil in wateropbrengst.

De cv ketel kan maar een x-aantal liter drinkwater opwarmen, hoe hoger de CW- waarde des te meer liters water deze kan opwarmen.
Om te voorkomen dat het water er dus te koud uitkomt wordt de maximale doorstroomsnelheid verlaagd.

10 liter per minuut koud water kan dus ook theoretisch maximaal 10 liter warm water worden.
Voor je fantastische douche cabine met regendouche heb je dus sowieso een hogere CW waarde nodig, CW3 is hier echt te klein.

Ipv een hydrofoor kun je ook een drukverhogingspompje toepassen van grundfoss, deze kan de druk maximaal 1 bar verhogen.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 16:16:27 #48
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142207443
Nou ben ik zelf meer van de spaardouche dus zit ik met enig afgrijzen dit topic te lezen :o

Maar eh, kan je die vierkante meter naast je ketel niet gebruiken om een boiler te plaatsen? Veel ketels kan je gebruiken om een boiler te vullen. Zeer grote kans dat je dan warm water ook tegen de 10 l/m kan tappen. Douchen doe je op hooguit veertig graden, niet op zestig. Zonder boiler kan je de ketel thermostaat lager zetten, dan krijg je meer water van veertig graden dan dat je heel heet water gaat bijmengen. Met een boiler moet je juist weer een hoger temperatuur aanhouden, dan kan je meer bijmengen.

Zoals eerder genoemd, ga eerst eens uitzoeken wat die tropische regenbui nodig heeft. Zonder dat gegeven heeft het geen zin verder te fantaseren.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')