Je vergeet dat ze een pomp hebben. Hoe denk je anders dat het water boven in een flat komt? Met 15 meter waterkolom kom je precies op 15 meter hoogte.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:53 schreef robber57 het volgende:
Een hydrofoor is een buffer, bufferen heeft alleen zin bij een onderbroken afname, bij een continu afname zoals een douche heb je dan een lekkere dikke straal tot de tank van de hydrofoor leeg is, voor een douche zou je dan dus al gauw een tank van 200 a 300 liter nodig hebben, das al een serieus tankje die je niet ff in het keukenkastje op hangt.
Je zou iig eens naar de leiding diameters moeten kijken, mijn ervaring is mensen zich doorgaans vergissen in hoe veel er door een 12 of 1`5 mm pijpje kan,zeker als die wat langer word.
Ook bij 1 bar kun je een doorvoer krijgen van bv 15 liter/minuut maar dan moet de leiding wel aanzienlijk groter worden dan de standaard 12 of 15 mm.
Nadeel van hele dikke leidingen is dat er blinde hoeken kunnen ontstaan waar de doorstroming erg laag is, dat kan resulteren in meer bezinksel en aanslag maar verhoogd ook de kans op legionella .
Even per vraag reageren hoor.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:51 schreef beerten het volgende:
Wat heeft waterdruk met de CV te maken?
De waterleiding gaat alleen maar door je CV ketel ten einde het warm te maken. De waterleiding is niet gekoppeld aan het water in je verwarmingssysteem.
Water bij binnenkomst op 1 bar is verdomde weinig. Of je meter is kapot, of je woont vrij hoog, op een heuvel o.i.d.
De enige oplossing is een hydrofoorpomp te plaatsen. Die zal de druk inderdaad verhogen. Kost je wel een berg stroom op jaarbasis.
Hierboven genoemde ? meter waterkolom: 9.81 meter is 1 bar. Oftewel: het mzou aldus bovengenoemden op 1,5 bar binnen moeten komen.
Is je drukmeter correct? Valt de druk weg als je kranen opendraait? Na, een aar seconden, of na enkele minuten?
Ja een hydrofoor heeft een pomp maar uiteindelijk zal die pomp het water uit het net moeten halen en als dat net niet meer dan zeg 5 liter/minuut levert dan vul je de hydrofoor met 5 l/m, als de hydrofoor leeg raakt val je dus in debiet gewoon weer terug naar datgene wat er maximaal uit de leiding komt, het is en blijft een accumulator oftewel een buffer en die kan tijdelijk het debiet verhogen maar niet meer dan tijdelijk.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:58 schreef beerten het volgende:
[..]
Je vergeet dat ze een pomp hebben. Hoe denk je anders dat het water boven in een flat komt? Met 15 meter waterkolom kom je precies op 15 meter hoogte.
Kan ik een hydrofoor op de warm waterleiding plaatsen nadat het de cv ketel uitkomt?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 21:39 schreef robber57 het volgende:
[..]
Ja een hydrofoor heeft een pomp maar uiteindelijk zal die pomp het water uit het net moeten halen en als dat net niet meer dan zeg 5 liter/minuut levert dan vul je de hydrofoor met 5 l/m, als de hydrofoor leeg raakt val je dus in debiet gewoon weer terug naar datgene wat er maximaal uit de leiding komt, het is en blijft een accumulator oftewel een buffer en die kan tijdelijk het debiet verhogen maar niet meer dan tijdelijk.
Dat is toch niet slechtquote:Op vrijdag 11 juli 2014 21:30 schreef Saisai het volgende:
10 liter p minuut bij koud water
5,4 liter per minuut bij warm (60 graden) water.
Wat kan ik doen?
Nieuwe cv hè
Ik heb het net gemeten, zie een paar posts hierboven. dat was echter door 5 seconden een maatbeker eronder te houden en dan x 12 te doen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 21:44 schreef robber57 het volgende:
Ja dat zou je kunnen doen maar dan ben je zelf een CW6 ketel aan het bouwen.
Ga voor de aardigheid eerst eens meten wat je nu krijgt aan hoeveelheden op diverse plekken in je huis, dus een emmer van 10 liter en hoe lang duurt het om hem te vullen tot het streepje, zowel koud als warm water.
Er hoeft in je warm water circuit maar op 1 plaats een stukje 12 mm of zelfs 10 mm te zitten en je douche werkt niet/geeft te weinig
Dus een hydrofoor direct na de watermeter, nog vóór de cv heeft wel zin? De buizen naar de douche zijn 15mm op een klein stukje na (12mm), maar die wil ik toch vervangen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 22:14 schreef robber57 het volgende:
!0 l/m koud water is niet bijster veel , je wilt eigenlijk naar 15 a 20 l/m aangezien de ketel een weerstand is en dus altijd minder zal geven dan de koudwater capaciteit, voor een regendouche wil je eigenlijk al 10 a 15 l/m warm water, dat is voor een cw3 ketel al net aan.
Dat staat er niet op. Maar het is echt een enorm grote, 20cm diameter is het zeker.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 22:22 schreef robber57 het volgende:
Ja dat kan maar dat is dan dus feitelijk een boiler met een pomp(niet helemaal want een hydrofoor heeft een luchtkamer en een boiler niet), als de boiler groot genoeg is heb je de pomp zelfs niet nodig.
Als die boiler een paar honderd liter is en het leiding werk van boiler naar aftap punt voldoende ruim bemeten hoef je de druk niet te verhogen met een pomp.
Even heel simpel: wat zegt de documentatie van de regendouche over de minimale/optimale flow die de douche nodig heeft?
geen idee, het is via marktplaats gekocht en maakt onderdeel uit van een stoomcabine. Ik kan geen merk vinden. de cabine heeft trouwens ook massagejets, dus de druk moet echt hoog worden.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 22:27 schreef robber57 het volgende:
Merk?
Daar moet toch wat over op te zoeken zijn, ik weet iig dat een regendouche veeeel water nodig heeft om mooi te werken.
Pompen moet je niet te laat in het leidingwerk aansluiten, want dan trek je je buizen voor de pomp vacuum. Dus ja, in principe meteen als het water het huis binnenkomt. Of bij een overvang van een hele dikke buis naar een dunnere, dat zou ook kunnen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 22:17 schreef Saisai het volgende:
[..]
Dus een hydrofoor direct na de watermeter, nog vóór de cv heeft wel zin? De buizen naar de douche zijn 15mm op een klein stukje na (12mm), maar die wil ik toch vervangen.
Heb je ook een mogelijk oplossing?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 22:34 schreef Spanky78 het volgende:
Volgens mij heb je twee problemen.
1.waterdruk, ga je niet zomaar oplossen en kan duur zijn.
2.stel je hebt wel voldoende water, dan gaat je cv niet voldoende warm water maken.
CW6 ketel met boiler; http://zakelijk.ithodaald(...)assic-3880-073668075quote:
Voor 1.een professional. Kan nog een heel gedoe zijn. Als het leidingwerk niet geschikt is, heeft een pomp weinig zin. En pompen voor je hele gebouw is veel gedoe...quote:
Dat boeit me niet echt eigenlijk.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 23:02 schreef Spanky78 het volgende:
Een inderdaad de enige hydrifoor die ik van dichtbij heb gezien maakt een tukken herrie
Totdat je de hele godganselijke nacht dat ding om het uur hoort aan springen?quote:
Ja ik weet het, ik vat het ook niet als zodanig op. Ik heb een ruimte van 1m2 naast de cv ketel, daar kan zo'n pomp in staan. deze hele ruimte gebruik in niet en zou geïsoleerd kunnen worden.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 23:10 schreef robber57 het volgende:
[..]
Totdat je de hele godganselijke nacht dat ding om het uur hoort aan springen?
4 hoog?, ik weet er zijn pandjes van 4 hoog zijn met 500 vierkante meter oppervlakte en daar zou je die hydrofoor wel weg kunnen werken zonder dat je hem hoort maar iets zegt me dat je in een gewone normale woning woont waarbij die hydrofoor niet verder dan een meter of hooguit 10 van je oor komt te staan.
Ik denk dat je (ook) dit onderschat,evenals de kosten die voor iemand die zijn douche op marktplaats koopt pittig hoog zal zijn.
We denken alleen maar mee he!? , om verdere narigheid te voorkomen,niet om je te pesten.
De pomp maakt nauwelijks herrie als je er naast staat.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 23:13 schreef Saisai het volgende:
[..]
Ja ik weet het, ik vat het ook niet als zodanig op. Ik heb een ruimte van 1m2 naast de cv ketel, daar kan zo'n pomp in staan. deze hele ruimte gebruik in niet en zou geïsoleerd kunnen worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |