abonnement Unibet Coolblue
pi_147059378
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 20:36 schreef BBach het volgende:

[..]

Je bedoelt zoiets denk ik (en alle mogelijke iteraries qua plaats van badkamer/slaapkamers):
[ afbeelding ]

Wij hebben daar heel hard over getwijfeld. Deze layout is logischer (maar niet efficienter), maar dan zit je met een heel lange gang. Terwijl ik de gang zodanig wil maken dat deze minder lijkt als een gang. Dat de kamers niet direct aan de buitenlucht grenzen vinden wij dan net weer leuk (al stelt het zijn uitdagingen naar ventilatie toe). We vinden ook dat slaapkamers eerder zijn om je af te zonderen/studeren/slapen en dat het daardoor niet nodig is om een aan buiten grenzende ruimte te zijn.

De windowseat zou inderdaad daar zijn, en het terras zal deels overdekt zijn door wat oversteken.
Ja zoiets bedoelde ik, maar dan de 'afslag' in de gang iets verder, ter hoogte van de windowseat. Dan lijkt de gang wat korter ;)

Wat komt er eigenlijk in de "groene" kamer die direct aan het woonhuis grenst? En ik zie in de andere plattegrond ook nog een "witte" kamer naast de trap?

En ik weet niet of het is toegestaan (of mogelijk) is, maar is het een idee om in de blinde muur ramen te maken, maar dan heel hoog, evt met matglas?

Wat zijn je plannen voor de zolder? Komen daar ook nog kamers? Of is dat te laag/klein?
pi_147060052
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:54 schreef popvette het volgende:

[..]

Ja zoiets bedoelde ik, maar dan de 'afslag' in de gang iets verder, ter hoogte van de windowseat. Dan lijkt de gang wat korter ;)

Wat komt er eigenlijk in de "groene" kamer die direct aan het woonhuis grenst? En ik zie in de andere plattegrond ook nog een "witte" kamer naast de trap?

En ik weet niet of het is toegestaan (of mogelijk) is, maar is het een idee om in de blinde muur ramen te maken, maar dan heel hoog, evt met matglas?

Wat zijn je plannen voor de zolder? Komen daar ook nog kamers? Of is dat te laag/klein?
Zo dan bijvoorbeeld:

Het kan ook, maar ik wil graag een gedeelde praktische badkamer. En anders is er 5m verder wéér een badkamer.

De groene kamer, net naast de keuken is een koele berging. De deur daarvan (zichtbaar vanuit de keuken), zal deze worden: de deur van de inloopfrigo.


De witte kamer is de technische ruimte (waar oa de cv ketel zal staan, die nu in bovenvernoemde groene ruimte staat). De trap ernaast is niet juist getekend.

De blinde muur staat op +- 1m van de perceelgrens. Naast deze muur begint de tuin van onze buurvrouw. Ik wil geen ramen die uitgeven op de tuin van de buren (ook al mag dat, van zodra ze een voldoende afstand hebben van de achtergevel en raamopeningen van de buren). Wij zijn gesteld op onze privacy en gunnen onze buren net hetzelfde. Heel hoge ramen zouden een uitkomst bieden voor het ventilatieprobleem, maar ook dat gaan we niet doen, want zie hieronder.
De zolder zal deels bergruimte zijn, en boven de kinderkamers een halfopen verdiep (waar het bed kan staan, eigenlijk boven de gang), en thv onze slaapkamer helemaal achteraan ook een wc en een dressing.

[ Bericht 6% gewijzigd door BBach op 27-11-2014 17:24:46 ]
pi_147060755
Ik zou proberen een toilet ook beneden te maken, ergens vlak bij een achterdeur.
Dit ivm spelende kinderen en zand dat anders door het hele huis gaat
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_147060991
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:18 schreef BBach het volgende:

[..]

Zo dan bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Het kan ook, maar ik wil graag een gedeelde praktische badkamer. En anders is er 5m verder wéér een badkamer.
Dat is snel :) Ik bedoelde eigenlijk de badkamer en roze slaapkamer verwisseld. Vind de maten alleen wat moeilijk in te schatten, dus het zou kunnen dat de slaapkamer dan te klein wordt. Weet ook niet of het stukje gang nog iets naar rechts te schuiven is.

quote:
De groene kamer, net naast de keuken is een koele berging. De deur daarvan (zichtbaar vanuit de keuken), zal deze worden: de deur van de inloopfrigo.
[ afbeelding ]
Geweldig om die deur te hergebruiken!

quote:
De witte kamer is de technische ruimte (waar oa de cv ketel zal staan, die nu in bovenvernoemde groene ruimte staat). De trap ernaast is niet juist getekend.
Vroeg me af of je er over hebt nagedacht (jou kennende wel ;) ) om de trap door een kamer heen te laten lopen. Onder zo'n trap kun je dan bergruimte maken, maar ook een toilet zou daar passen.
En is dat trouwens niet erg ver voor de cv-ketel? Aangenomen dat hier ook je warm water vandaan moet komen. Op de zolder boven de koele berging lijkt me praktischer... maar ik kan het mis hebben ;)

quote:
De blinde muur staat op +- 1m van de perceelgrens. Naast deze muur begint de tuin van onze buurvrouw. Ik wil geen ramen die uitgeven op de tuin van de buren (ook al mag dat, van zodra ze een voldoende afstand hebben van de achtergevel en raamopeningen van de buren). Wij zijn gesteld op onze privacy en gunnen onze buren net hetzelfde. Heel hoge ramen zouden een uitkomst bieden voor het ventilatieprobleem, maar ook dat gaan we niet doen, want zie hieronder.
Daarom noemde ik al matglas (of folie). Kun je niet doorheen kijken, maar je hebt wel licht en de mogelijkheid tot ventilatie. Zou het zelf wel lekker vinden als ik de boel lekker kon laten doortochten als het 's zomers warm is ;)

quote:
De zolder zal deels bergruimte zijn, en boven de kinderkamers een halfopen verdiep (waar het bed kan staan, eigenlijk boven de gang), en thv onze slaapkamer helemaal achteraan ook een wc en een dressing.
Dit zie ik nog niet helemaal voor me ;) Begrijp ik goed dat de bedden van de kinderkamers boven de gang komen te staan? En dat de rest van hun kamers dus beneden is?
En is het een idee om badkamer en toilet van elkaar te scheiden? Je hebt dan geen tweede toilet achteraan nodig...

Ga je trouwens het dak van het woonhuis laten aansluiten op het nieuwe dak? Zodat je dus zo vanuit de bovenverdieping van het woonhuis de zolder op kunt lopen?
pi_147062170
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:49 schreef densmee het volgende:
Ik zou proberen een toilet ook beneden te maken, ergens vlak bij een achterdeur.
Dit ivm spelende kinderen en zand dat anders door het hele huis gaat
Ook al eens aan gedacht. Maar: om binnen te komen vanuit de tuin, moet je via de mudroom. Vuiligheid van buiten zou daar tegengehouden moeten worden. En als ze eens moeten plassen terwijl ze buiten spelen? Bomen genoeg :P

quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:59 schreef popvette het volgende:

[..]

Dat is snel :) Ik bedoelde eigenlijk de badkamer en roze slaapkamer verwisseld. Vind de maten alleen wat moeilijk in te schatten, dus het zou kunnen dat de slaapkamer dan te klein wordt. Weet ook niet of het stukje gang nog iets naar rechts te schuiven is.

[..]

Geweldig om die deur te hergebruiken!

[..]

Vroeg me af of je er over hebt nagedacht (jou kennende wel ;) ) om de trap door een kamer heen te laten lopen. Onder zo'n trap kun je dan bergruimte maken, maar ook een toilet zou daar passen.
En is dat trouwens niet erg ver voor de cv-ketel? Aangenomen dat hier ook je warm water vandaan moet komen. Op de zolder boven de koele berging lijkt me praktischer... maar ik kan het mis hebben ;)

[..]

Daarom noemde ik al matglas (of folie). Kun je niet doorheen kijken, maar je hebt wel licht en de mogelijkheid tot ventilatie. Zou het zelf wel lekker vinden als ik de boel lekker kon laten doortochten als het 's zomers warm is ;)

[..]

Dit zie ik nog niet helemaal voor me ;) Begrijp ik goed dat de bedden van de kinderkamers boven de gang komen te staan? En dat de rest van hun kamers dus beneden is?
En is het een idee om badkamer en toilet van elkaar te scheiden? Je hebt dan geen tweede toilet achteraan nodig...

Ga je trouwens het dak van het woonhuis laten aansluiten op het nieuwe dak? Zodat je dus zo vanuit de bovenverdieping van het woonhuis de zolder op kunt lopen?
Zal later eens jouw variant tekenen.

De trap zal idd door een andere ruimte lopen (de trap naar onze slaapkamer loopt door de nieuwe technische ruimte), de ruimte onder de trap zal benut worden. Het is ook ver voor een cv-ketel, maar het is even ver als de cv ketel blijft staan en de radiatoren ver staan, in een circuit maakt het weinig uit. Ik heb de vrijheid om te investeren in isolatie, de warmteproductie staat dus minder hoog op de prioriteitenlijst.

Het kan, die hoge, matte ramen naar de buren toe, maar ik wil het niet :) Ventilatie kan ook anders. Doordat de bedden boven de gang staan, kan ik daar een kleine velux steken en voor ventilatie zorgen. De rest van de kinderkamers is dus idd beneden, maar niet getekend.
Badkamer en toilet scheiden kan ook, maar is voor ons geen vereiste. Wij willen sowieso ons eigen toilet naast onze slaapkamer ('s nachts ben ik echt te lui om ver te lopen).

Het dak zal niet aansluiten, er zit daar een meter of 3 tussen. De enige toegangsweg zal via de benedenverdieping zijn. Ook hier: het had anders gekund, maar ergens moet je de keuze maken.

In woorden is het allemaal moeilijk samen te vatten, indien niet duidelijk zou ik zeggen: een jaartje geduld :P Zelfs mensen die hier op bezoek komen kunnen soms niet inschatten hoe de bebouwing precies loopt, laat staan dat ik het echt duidelijk kan overbrengen.
pi_147063550
Zoals wij gewend zijn, ben je goed ( voorbereidend) bezig.

Wij hebben door aanbouw een gek lang huis: oud (1902) met nieuw aangebouwd in een rijtje.
Dat werd ruim 15 meter lang en nog geen 4 meter breed: pijpela dus met éen trap in het midden waarboven een lichtkoepel.

Boven slapen wij onder het schuine dak aan de voorkant met 2 veluxramen, die kunnen draaien en uitgeklapt.
Achter ook 2 veluxramen.
Dit voor licht en ook voor als er eens brand zou uitbreken :X dat ik nu het idee heb dat wij eruit kunnen via de dakgoot.

Affijn, heb jij rekening gehouden met vluchtroutes? w/
pi_147073350
Nog een kleine opmerking die waarschijnlijk zwaar overbodig is: als ik het goed herinner zijn beukenbomen nogal gevoelige bomen en kunnen ze vooral slecht tegen beschadigingen aan de bast. Ik weet niet exact hoe dicht je bij de boom komt naar enige bescherming vd stam is denk ik verstandig.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_147152112
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:23 schreef AnneX het volgende:
Zoals wij gewend zijn, ben je goed ( voorbereidend) bezig.

Wij hebben door aanbouw een gek lang huis: oud (1902) met nieuw aangebouwd in een rijtje.
Dat werd ruim 15 meter lang en nog geen 4 meter breed: pijpela dus met éen trap in het midden waarboven een lichtkoepel.

Boven slapen wij onder het schuine dak aan de voorkant met 2 veluxramen, die kunnen draaien en uitgeklapt.
Achter ook 2 veluxramen.
Dit voor licht en ook voor als er eens brand zou uitbreken :X dat ik nu het idee heb dat wij eruit kunnen via de dakgoot.

Affijn, heb jij rekening gehouden met vluchtroutes? w/
Zo'n pijpenla zal het ook worden. Iets van een 25x4.5m. Vluchtwegen zouden er moeten zijn, elke bewoonbare kamer heeft minstens 2 uitgangen.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 23:02 schreef komrad het volgende:
Nog een kleine opmerking die waarschijnlijk zwaar overbodig is: als ik het goed herinner zijn beukenbomen nogal gevoelige bomen en kunnen ze vooral slecht tegen beschadigingen aan de bast. Ik weet niet exact hoe dicht je bij de boom komt naar enige bescherming vd stam is denk ik verstandig.
Goed mogelijk, maar ik blijf er verder van dan de vorige bebouwing en doe alles manueel en dus zonder grof geweld die de boom zou kunnen beschadigen.

Intussen is er een start van de fundering. De oude fundering blijkt in erg goede staat te zijn (en goed opgebouwd), wat best een meevaller is. Het beperkt het graafwerk van de vorstranden wat meer. Ik geef mezelf zo'n maand om alles uitgegraven te hebben. Het is toch te koud om beton te gieten in tussentijd.




  zondag 30 november 2014 @ 17:56:42 #134
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_147154329
Waarom graaf je een vorstrand? De huidige fundering ligt er toch ook al tientallen jaren?
Of heeft de huidige betonplaat al last van vorst die eronder slaat?
pi_147177087
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:56 schreef bleiblei het volgende:
Waarom graaf je een vorstrand? De huidige fundering ligt er toch ook al tientallen jaren?
Of heeft de huidige betonplaat al last van vorst die eronder slaat?
Ik graaf alleen een vorstrand waar die nodig is, dus op plaatsen waar er nu geen steekt en waar ze er vroeger dus geen hadden voorzien. Er is niets van vorstschade te zien. Ik maak me er eigenlijk geen zorgen in, omdat het zijn nut al tientallen jaren heeft bewezen en ik ook weet hoeveel gewicht de fundering heeft gedragen. Mijn houtskelet zal vele malen lichter zijn. Ik doe het meer om alles nog wat te versterken en risico's te verminderen.

En voor zij die het interessant vinden:

Sinds 1942 is het nooit meer koud genoeg geweest om (hier in deze streek, deze (lage)grondwaterstand en deze bodemsamenstelling) wat dieper (+45cm ) in de grond vorst te hebben. In theorie is een vorstgrens van 75cm mogelijk bij een extreem koude maand waar de gemiddelde temperatuur permanent onder 0 ligt, er geen sneeuw, geen begroeiing en geen beton op de grond ligt. Bijvoorbeeld in de winter van 54 is dit bij jullie gebeurd (lange periode vorst, zonder sneeuw)
En dan nog moet er grondwater of ander water aanwezig zijn om een probleem te kunnen hebben (ontstaan van ijslenzen die een funderingsplaat zou kunnen optillen en opnieuw (en scheef & minder ondersteund) neerzetten bij dooi. In de levensduur van een woonhuis in deze streek kan dit misschien 1 a 2 maal voorkomen. Voor een gewapende funderingsplaat zou dit eigenlijk weinig mogen uitmaken. Stenen huizen kunnen wel minder flexen en zouden dan wel gescheurd metselwerk kunnen hebben. Uiteraard zal een aannemer nooit dat risico willen nemen en standaard een 80cm diepe vorstrand bij een algemene funderingsplaat voorzien.

Hier wat Nederlandse data van die speciale winter:





Dit is dus bij kale grond.

En dit is dus wat een vorstrand zou moeten voorkomen:

Eens deze lenzen ontstaan, beginnen deze ook via capilairen (als de bodemsamenstelling zich daartoe leent) water op te zuigen van onder de vorstgrens en zo wordt het alleen maar erger.

De rand houdt de temperatuur onder de plaat zo hoog dat mocht er water in de grond onder de plaat zitten, deze niet bevriest. Boven de plaat staat een warme ruimte, dus langs daar komt alvast geen vorst. Langs de zijkanten van een plaat zou dit wel kunnen, maar omdat vorst bijna niet horizontaal beweegt door materie, zal deze ook niet door de vorstrand gaan en blijft het 'warm' onder de plaat.

PS: Aan andere medebouwers: doe nooit zomaar na wat ik bv kies van structurele oplossingen. Het is niet omdat het hier werkt, dat het op een andere locatie ook een veilige keuze is.

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 01-12-2014 10:53:53 ]
pi_147177167
...and that concludes the session for today, professor BBach _O_
In een fok topic.

Merci *O* :* ^O^
pi_147180405
Interessant BBach!

Vraag uit interesse : weet jij waarom vorst horizontaal minder door beton trekt dan verticaal? Gevoelsmatig zou je zeggen dat zowel beton als de grond alzijdig dezelfde eigenschappen heeft en dat het dus aan variaties in de grondwater spiegel moet liggen.

Toevoeging: en dan bedoel ik dus dat er verticaal veel meer waterdruk kan ontstaan dan horizontaal.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_147183207
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 12:43 schreef komrad het volgende:
Interessant BBach!

Vraag uit interesse : weet jij waarom vorst horizontaal minder door beton trekt dan verticaal? Gevoelsmatig zou je zeggen dat zowel beton als de grond alzijdig dezelfde eigenschappen heeft en dat het dus aan variaties in de grondwater spiegel moet liggen.

Toevoeging: en dan bedoel ik dus dat er verticaal veel meer waterdruk kan ontstaan dan horizontaal.
Vorst (= isotherm van 0°C) trekt niet alleen horizontaal minder in beton, maar overal. Er is vorst door een mooi homogeen verdeelde koudebron, die de lucht is.
Je kan het vergelijken met een elektrische kookplaat. Leg je er een tegel op, zal die eerst onderaan warm worden en stijgt de warmte omhoog in de tegel
In de verticale richting is er een temperatuurverschil en zal de warmte van warm naar koud gaan.
2 punten op hetzelfde oppervlak van de tegel naast elkaar hebben bijna geen temperatuursverschil ten op zichte van elkaar, er kan dus geen warmtestroom zijn van het ene punt naar het andere (horizontaal).
Kies je 1 punt onderaan de tegel (dat op de kookplaat ligt), en het andere bovenaan de tegel, dan is het onderste punt warm, het bovenste koud, tussen de 2 ontstaat een warmtestroom van warm naar koud, van beneden naar boven, verticaal.

Vorst is dus het gevolg van een grote koelende plaat die op je bodem ligt. En de koelte daalt dus van het oppervlak naar beneden (beter gezegd: de warmte wordt onttrokken van boven naar beneden). De afstand tot de koudebron bepaalt de temperatuur. Op een bepaald moment stopt die vorstindringing omdat er dan een evenwicht ontstaat met de aardwarmte. In koude klimaten blijft het langer koud en zit die grens dus dieper (bv bij permafrost - de permanent bevrozen bodems in arctische klimaten- zit die op enkele tientallen tot honderden meters ipv onze 80cm)

Daarbij komt nog dat er boven uw betonplaat (normaal gezien bij bewoning), geen vorst is, waardoor er ook nog een warmtestroom is van de funderingsplaat naar buiten toe.
Hier een fundering met vorstranden:


Hier bijvoorbeeld een fundering zonder vorstranden, maar met een verwarmde plaat.


En hier, bijvoorbeeld bij een fundering op staal (bijvoorbeeld een tuinmuurtje dat onvoldoende diep gefundeerd is)

Zoiets kan alleen maar optreden als 3 factoren zijn voldaan:
-de bodemsamenstelling is gevoelig aan ijslensvorming (ligt uw plaat bijvoorbeeld op gravel of is de ondergrond drainerend, dan sijpelt het water weg voor het kan bevriezen. Anderzijds heb je ook bodemsamenstellingen die sterk capillair zijn en dus nog meer water aantrekken uit de ondergrond tijdens het vriezen. Zo zal grove zandgrond bestaan uit korreltjes die te ver uit elkaar liggen om echt capillairen te vormen, terwijl klei dan weer te dicht is. Leemachtig (zoals op die foto met de ijslenzen) is ideaal, want het water kan er snel doorheen migreren en de partikels zitten dicht genoeg opeen om ertussen water aan te zuigen ).
-er is water (grondwater, dicht tegen de oppervlakte <60cm of water dat via de oppervlakte onder de fundering zou stromen)
-de temperatuur op die plaats is onder 0 (en deze parameter schakel je uit door de vorstrand)

Als er 1 van de 3 niet voldaan is, bestaat er ook geen risico. In landen waar het nooit vriest kan je gewoon de funderingsplaat op volle draagkrachtige grond leggen, zonder die randen. Er zijn ook andere manieren om dit tegen te gaan (bv isoleren van de funderingsvoet waardoor je niet zo diep moet graven, drainerende ondergrond, etc.), maar een diepe geul is eenvoudig.

Warmte gaat trouwens ongeveer dubbel tot drie keer zo snel door beton als het door grond gaat.

In mijn uitleg kan hier en daar een foutje staan, dit is wat ik ervan onthouden heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 01-12-2014 14:42:14 ]
pi_147190492
_O_ BBach
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_147192088
Ik weet zeker dat niemand maar dan ook echt niemand geen vertrouwen kan hebben in jouw kunnen, alles door en door grondig doordacht.
Supergaaf om weer te volgen ^O^
Waar het stinkt is het warm.
pi_147607267
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 18:28 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik weet zeker dat niemand maar dan ook echt niemand geen vertrouwen kan hebben in jouw kunnen, alles door en door grondig doordacht.
Supergaaf om weer te volgen ^O^
Dat zou ik zelf niet zo zeggen. Ik probeer wel over alles na te denken, maar dat betekent niet dat ik geen fouten of onlogische keuzes zou kunnen maken.

In the mean time verandert er weinig, behalve de funderingsvoeten die dieper worden. vandaag hebben we ook gesnoeid (het juiste moment om dit te doen), samen met een houthakker uit de buurt.
Naast de loods is de grote populier en es gesnoeid (en wat kleine sparren).







Die populier was best hoog




In het midden van de tuin, de 2 essen en de berk. De berk staat op juiste hoogte en is gezond, dus die is niet gesnoeid.





Alles ter plaatse gehakseld, dus ook de geiten hebben een nieuwe bodembedekker :) (in de winter grazen ze niet of weinig en worden dan toch bijgevoerd)

pi_147607307
Jij kunt gewoon álles _O_
Waar het stinkt is het warm.
  maandag 15 december 2014 @ 17:23:02 #143
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_147607453
Ik neem aan dat de "houthakker" daar in die boom hangt en de top eruit zaagt en niet jijzelf?
Siesta & Fiesta!
pi_147607564
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:23 schreef Bramito het volgende:
Ik neem aan dat de "houthakker" daar in die boom hangt en de top eruit zaagt en niet jijzelf?
Dat klopt. Zoiets risicovols laat je beter over aan kenners (zij kunnen ook heel goed de gezondheid van de boom inschatten van bovenaf en kunnen de dode takken er makkelijker zien). Zeker dicht bij bebouwing kennen die de kneepjes van het vak en kunnen die zware takken met geimproviseerde katrollen laten vallen. Mooi om die kunde aan het werk te zien. Maar het domme werk kan je zelf doen, zonder dat hij uit zijn boom moet komen. Zelf zou je het ook kunnen, maar er heel veel langer (en gevaarlijker) over doen.

De essen zijn zoals ik al zei een verhaal apart. Essen die later aangepland zijn, sterven massaal af in europa en zullen binnenkort verdwenen zijn. De oude varianten (+80 jaar zijn deze) zijn daar minder gevoelig aan. Ik heb grote stamdelen opzij gehouden om er misschien ooit een meubel van te maken. Over 5 jaar zijn ze trouwens opnieuw zo groot als ze nu waren.




[ Bericht 14% gewijzigd door BBach op 15-12-2014 17:35:31 ]
pi_147607700
Leuk die geiten, maak je ook kaas van de melk :P

En: kom maar door met de updates!
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  maandag 15 december 2014 @ 17:29:49 #146
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_147607709
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:25 schreef BBach het volgende:

[..]

Dat klopt. Zoiets risicovols laat je beter over aan kenners. Zeker dicht bij bebouwing kennen die de kneepjes van het vak en kunnen die zware takken met geimproviseerde katrollen laten vallen. Mooi om die kunde aan het werk te zien. Maar het domme werk kan je zelf doen, zonder dat hij uit zijn boom moet komen.
Ik had niet anders verwacht. Wat die gasten doen is echt mooi werk. Ze noemen ze niet voor niets boomchirurg.
Siesta & Fiesta!
pi_147607770
Dat is cool om van je eigen hout meubels te gaan maken _O_
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_147609121
Of een jaarringschijf van maken. Dan neem je een plak en bewerk je hem zo ( schuren en lakken) totdat de jaarringen heel goed te zien zijn. En dan de ringen tellen van jaar 1 tot laatste jaar en dan bij bijzondere jaren zoals start van WO2 of je geboorte of je huwelijk, wat dan ook en dan met een klein bordje erbij markeren. En dan zo hup , in je woonkamer.
pi_147675695
Omdat het bijna mijn verjaardag/kerstdag is, heb ik mezelf een cadeautje gegeven.
Iedereen kent min of meer het principe van een pasdarm/communicerende vaten.

De meest precieze manier om een horizontaal niveau te bepalen.
Een modern alternatief is de laser waterpas die een horizontale lijn projecteert op zijn omgeving. Toch ben ik daar geen fan van. Niet alleen dikt de laserlijn uit hoe verder je van de laserbron bent, het is ook moeilijk te hanteren in realiteit. Eigenlijk moet je met 2 zijn om een goed niveau te kunnen uitzetten. Een rechtstreekse line of sight tussen de ontvanger en de laserbron is ook nodig, iets wat niet vanzelfsprekend is zodra er muren in een gebouw staan.

Toen ik even in de bouw werkte, ontdekte ik ook dat er een digitale variant van de pasdarm bestond.

Vloerders ed gebruikten dit toestel veelvuldig om een juist niveau te kunnen bepalen.

En dat ligt hier nu te blinken, wachtend op het uitzetten van de fundering :)

De nauwkeurigheid is ongeveer 1mm op 48m als je de randvoorwaarden respecteert. Je kan op het schermpje op de millimeter na, aflezen hoeveel het hoogteverschil is tussen een origineel meetpunt als referentie. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet in de realiteit.

Terzijde: al een tijd geleden had iemand al gevraagd hoe dat nu zat met die niveau's van de kinderkamers. Ik heb er nog een paar schetsen van op Sketchup (Normaal teken ik al mijn constructieve details in Solidworks, maar mijn licentie daarvan is intussen verlopen) van gevonden. In Floorplanner is zoiets eigenlijk niet te tekenen. Zoiets (van idee, intussen zijn er al veel details gewijzigd) is het opzet van de kinderkamers.






[ Bericht 28% gewijzigd door BBach op 17-12-2014 18:38:46 ]
pi_147678620
Cool apparaat Mmach! Meet dat apparaat verschillen in vloeistofdruk (en meet je dus relatieve hoogtes tov elkaar) of werkt het door het vloeistof niveau af te lezen en zodoende een zeer nauwkeurig waterpas te hebben?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')