quote:
Op woensdag 26 november 2014 21:21 schreef komrad het volgende:Mooi project!
wat is de reden dat de bouwcontour behouden blijft? Is dat alleen omdat je dat graag wilt, is het opgelegd door de vergunningverlener of zit het nog anders?
Ben ook je vorige verbouwing aan het teruglezen en haal misschien ook wat dingen door elkaar.
Het is niet alleen eenvoudiger om iets dat reeds vergund is in het verleden te saneren/herop te bouwen, het behoudt ook het karakter van het landschap. We hebben andere ideëen ook gehad hoor, maar keren telkens terug naar de originele situatie. Dat ik de funderingen en een deel van de structuur kan hergebruiken vermindert ook het kostenplaatje. Het is totaal geen vierkantshoeve, maar het is leuk om zo omsloten te zijn in de tuin door je eigen huis, en dat is moeilijk anders te realiseren.
quote:
Op woensdag 26 november 2014 21:28 schreef bleiblei het volgende:Inefficiëntie in huizen is juist zo gaaf. We maken alles al zo rechttoe rechtaan allemaal.
Kruip door, sluip door huizen met gekke hoekjes en nisjes zijn zo sfeervol en je komt dan elke keer weer wat geks tegen

.
Al blijf ik de opvatting rond daglicht vreemd vinden, maar het is je goed recht om het zo te doen

.
Vind ik ook. Maar de moderne bouwstijl is dan ook kosteneffectiever, eenvoudiger te bouwen en eenvoudiger te isoleren. Maar het is ook niet mijn meug. Ik heb liever iets dat de kinderen visueel meer stimuleert dan een lange gang.

Niet te vergeten dat het eigenlijke huis er ook nog is, dat bijna alleen maar open ruimtes heeft. Zo'n slaapdeel mag gerust wat knusser zijn.
Over daglicht heb ik toch niets gezegd? De ramen van de gang, en dus ook die van de kamers zijn Z-gericht en hebben de hele dag zonlicht. 2 ramen tegenover elkaar laten ook genoeg licht door. er is ook nergens hoogbouw in de buurt, dus er is ook nergens schaduw thv de ramen.
Het is vooral de ventilatie die een probleem zou kunnen zijn, maar het is niet onoverkomelijk.
quote:
Op donderdag 27 november 2014 07:38 schreef komrad het volgende:En nog een vraag over de bomen: wat voor soort is het? Ik vraag het ivm wortelgroei en stabiliteit van de boom irt de fundering.
De bomen zijn een berk en 2 beuken. Dat boomwortels door betonnen funderingen groeien is een mythe. Een boomwortel groeit daar waar water en plaats is. Een getuige hiervan bv dit stuk oude bebouwing. Op 0cm van de stam. Dat staat er al 60jaar+ zonder dat daar iets omhoog is geduwd oid.
![DSC_6941_zpsdc20d36d.jpg]()
aan de fundering onder de grond zal ook niet veel wijzigen. De stabiliteit van de bomen zou niet aangetast worden. Ik heb het onlangs nog bekeken met biologieleerkracht van vroeger (na meer dan 15 jaar komen wij nog heel goed overeen

), die bomenkenner is en die zag er in elk geval totaal geen graten in. Achter de loods staan heel wat iepen, en daar was ie dan wel weer in geinteresseerd (vooral dat ze nog gezond zijn, terwijl die soort aan het uitsterven is in bijna heel Europa). Naast bomen bouwen is altijd een risico, het is gewoon belangrijker om de gezondheid van de boom in de gaten te houden.
Nog een 'leuk' iets: in de vorige bebouwing stond zo'n inloopfrigo van uit de jaren 30/40. Hoewel het heel moeilijk af te breken was door de structuur en de materialen, getuigt die toch van de nodige vakkennis van de plaatser destijds. Zo heb je de vloeropbouw:
![DSC_6928_zpse98a29d9.jpg]()
Zoals die nu vandaag verplicht aan het worden is bij nieuwbouwhuizen

met een dubbele geschrankte isolatielaag (piepschuim in dit geval). De connectie tussen de verticale wanden en de koude beton was uitgevoerd met harde kurk (waar we nu foamglas zouden gebruiken) en ook aan dampschermen en muurisolatie was gedacht.
quote:
Op donderdag 27 november 2014 10:20 schreef Bramito het volgende:Die kamers zijn dus allemaal zonder daglicht? Daar ga je spijt van krijgen denk ik. Anyway, mooi project en vooral heul veul werk. Dit wordt weer een mooi topic!
Edit: waar halen jullie dat dat de kamers geen ramen/daglicht zouden hebben?

Ze hebben binnenramen die uitgeven op de gang. Maar die gang is ook niet donker hoor.
Je moet in die aard (het raam rechts) denken:
![21240_0_8-1395-traditional-living-room.jpg]()
![106099_0_8-0338-traditional-dining-room.jpg]()
Normaal gezien zou je het omgekeerd doen: de blinde donkere gang verlichten met een raam tussen de slaapkamer en de gang. Maar wij willen het omgekeerd: een goed verlichte gang die de kamers verlicht. Omdat het kan en er door de zuidrichting licht genoeg is. (en ideaal om winkeltje te spelen als je klein bent toch?)
![zon_zps2bbc4959.jpg]()
En wat betreft het vele werk: dat klopt, zeker even zoveel als de vorige verbouwing. Maar nu heb ik tijd. Ik ben 28, zelfs als ik er 10 jaar over zou doen zijn de kinderkamers op tijd klaar

Als ze klein zijn, dan slapen ze nog boven in de kamer naast de onze.
[ Bericht 6% gewijzigd door BBach op 27-11-2014 10:51:55 ]