quote:
Op zondag 6 juli 2014 23:43 schreef TheMagnificent het volgende:Ik was voorheen iemand die alle sahih ahadith accepteerde, maar naarmate ik heb gelezen en geluisterd zijn veel daarvan mij echt tegen de borst gaan stuiten. Heel veel dingen gaan zelfs recht tegen de boodschap van de Koran en het verstand in en hoe de Profeet in de Koran en soenna wordt gepresenteerd. Ik ben hierdoor ook een tijdje vrij areligieus geweest.
In tegenstelling tot dit heb ik nooit moeite gehad met de boodschap, leringen en nuances van de Koran en accepteer ik dit, alhamdulillah, nog steeds als onveranderde woord van God. Gevoelsmatig merk je ook dat de ahadith mensenwerk zijn. Ik verwerp ahadith die overeenkomen met de leer van de Koran overigens niet, maar ben slechts kritischer naar het totaal gaan kijken. Ik ben groot voorstander van een Koranistische benadering van het geloof (zoals de Koran zelf ook wilt) en denk dat dit de enige redding van de moslims is.
Sowieso volgt 99% van de Moslims die veronderstellen dat de ahadith "sahih" zijn de standaarddogma's waarvan men/wij niet eens duidelijk kunnen uitleggen waarom hadith A nou exact sahih is, volgens wie, welke voorwaarden etc. Het is een pure aanname dus.
Daarnaast zijn ook de acceptatie van die ahadith, classificering, voorwaarden etc opgesteld door uiteindelijk slechts mensen van vlees en bloed die tientallen tot honderden jaren na de profeet leefden...en zelf met de regels en methodologie kwamen om de overleveringen te onderzoeken op authenticiteit. Geen directe openbaring kwam eraan te pas bij die methodologie.
Het is dus eigenlijk allemaal mensenwerk, zoals vrijwel de gehele orthodoxie van elke religie die zich verder ontwikkelt en Islam is daarop geen uitzondering met haar wetscholen, methodologien etc. Als je het zo bekijkt is het opeens een stuk minder van belang of iemand hier wel of niet ingelooft, en op welke manier. Vandaar focus ik mezelf liever op hoofdpunten, hoewel het wel interessant is je hier en daar in te lezen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Aloulou op 07-07-2014 00:07:14 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz