abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 8 juli 2014 @ 11:46:07 #126
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_142039769
Kort samengevat: Kimi had gewoon eerder naar links moeten sturen in plaats van gelijk de hele uitloopstrook gebruiken (zijn fout), de re-entry op de baan is te kort waardoor het niet altijd even veilig is om de baan weer op te rijden :Y
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:53:13 #127
131800 Tarado
capô de fusca
pi_142039946
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:42 schreef TagForce het volgende:

[..]

Ja, maar als er asfalt ligt is dat aanpassen dus niet nodig. DAN moet er gewoon weer grind komen te liggen. En als er toch asfalt ligt, dan moet dat op zo'n manier liggen dat je ook gewoon op gewone snelheid de baan weer veilig op kunt rijden, en dat is hier dan duidelijk niet het geval.

Maar goed, wij gaan het niet eens worden. Dat kan, no problem. Dat houdt ons, en de racerij, scherp :)
je moet asfalt en racetrack van elkaar scheiden, het ene is het andere niet, hij maakt gewoon 2 inschattingsfouten achter elkaar, verneukt een andermans race (en hindert nog een paar anderen).
Als jij dat racen vindt, prima, ik vind het gewoon dom en wat ik al zei als het Maldonado was geweest was 99% het daar mee eens maar nu het Kimi is ligt het aan een graspolletje
pi_142041195
En toen het Maldonado was die een ander er af beukte tijdens een race (Hamilton) kreeg hij wel een straf, en nu het Raikkonen is geen straf...
  dinsdag 8 juli 2014 @ 12:31:16 #129
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_142041216
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:23 schreef TagForce het volgende:
[..]

Onzin... Al sinds jaar en dag worden grindbakken gebruikt om auto's af te remmen. Ja, asfalt is in sommige gevallen veiliger (bijvoorbeeld wanneer het droog is), en in sommige gevallen gevaarlijker (bijvoorbeeld wanneer het nat is en totaal niet af remt). Het enige wat er zou kunnen gebeuren is dat een auto het grind hapt en gaat rollen, maar dat gebeurde al bijna nooit bij de F1. Daar zijn de auto's te laag voor. Daarnaast remt grind in veel gevallen veel beter dan asfalt, en moeten coureurs beter uitkijken om niet naast de baan te belanden. Dat maakt dan weer dat de betere coureurs in de F1 terecht komen, en de kamikaze piloten thuis blijven. Nu doen die het in verhouden ook goed, omdat ze geen hinder ondervinden van het missen van een rempunt.
Het vetgedrukte is dus niet waar. Op lage snelheid remt grind nog wel af (maar asfalt ook), omdat je dan 'in het grind zakt', maar op hoge snelheid schuif je er gewoon overheen, waardoor de auto niet geremd wordt. Asfalt is daar vele malen effectiever in, maar heeft wel als nadeel dat er contact met de banden nodig is om voor die afremming te zorgen. Als je auto een paar banden kwijt is dan glij je op asfalt juist weer door. Gelukkig gebeurt dat bijna nooit op hoge snelheid (alhoewel er volgens mij wel eens zo'n geval is geweest met Hakinnen zo uit mijn hoofd?).

Dat er betere coureurs in de F1 rijden met grind is mijns inziens onzin. Het blijven grotendeels dezelfde coureurs, maar rijden ze dan op 98% i.p.v. 100%. Het jammere is dat als er een keer een foutje gemaakt wordt met grind vaak de race afgelopen is voor die coureur. Dat vind ik wat zinloos voor als je één van de honderden rempunten in een race mist. Wat ik wel vind is dat coureurs wat meer aan de track limits gehouden mogen worden wanneer er geen foutjes gemaakt worden. Soms krijg ik het idee dat die witte lijnen er voor spek en bonen liggen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_142041835
In mijn ogen is het simpel. Als je buiten de baan komt zoals Kimi, moet je uitkijken bij het terug de baan opgaan en als je daardoor anderen hindert/raakt ben je gewoon schuldig aan het ongeluk. Zelfs als het ongeluk veroorzaakt wordt door zoiets als een greppeltje op de rand van het asfalt of het gras, wat je niet gezien hebt. De manier waarop hij daar dus de baan opging was unsafe.
Dus een straf vind ik wel op zijn plaats. Een raceban zoals Will Buxton voorstelt is dan weer wat overdreven, maar een 5/10 plaatsen grid penalty kan ik uitstekend mee leven.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:23:19 #131
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_142043652
Mee eens.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
pi_142049913
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 01:37 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dit plaatje bevestigt voor mij dat de terugkeer met die snelheid an sich niet gevaarlijk was. Hij kreeg al alle ruimte van de anderen, zoals ook hoort in de racerij. Mijn die domme domme Kimi had gewoon over het asfalt moeten gaan en nooit een stuk gras mee moeten pakken.
Waarschijnlijk omdat de auto's die wel op de baan wisten te blijven zich daar positioneren voor de bocht, waardoor hij gewoon ouderwets door kan stampen. Maar ja, het is aan hem om de veilige terugkeer te kiezen, en dan moet je niet vol gas over het gras gaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 17:03:21 #133
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_142052387
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat de auto's die wel op de baan wisten te blijven zich daar positioneren voor de bocht, waardoor hij gewoon ouderwets door kan stampen. Maar ja, het is aan hem om de veilige terugkeer te kiezen, en dan moet je niet vol gas over het gras gaan.
Nou, je ziet de lijn die ze rijden voor de bocht aan de auto's daarvoor. Twee gaan al duidelijk aan de kant en Kobayashi wil ook al meer naar links. Voor de race vind ik het persoonlijk goed dat hij door kan blijven gaan en ook nog op snelheid zich in het veld zou kunnen vechten. Hij had echter nooit over het gras mogen gaan en mag van mij daar ook wel een gridstraf voor krijgen (zelf zou ik 5 posities doen). Overigens, mocht hij het wel gehaald hebben, had hij misschien nog mensen voorbij moeten laten gaan, want hij zou er wel tijdsvoordeel van gehad kunnen hebben.
pi_142053149
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 17:03 schreef twiFight het volgende:

[..]

Nou, je ziet de lijn die ze rijden voor de bocht aan de auto's daarvoor. Twee gaan al duidelijk aan de kant en Kobayashi wil ook al meer naar links. Voor de race vind ik het persoonlijk goed dat hij door kan blijven gaan en ook nog op snelheid zich in het veld zou kunnen vechten.
Als anderen voor je aan de kant moeten ben je natuurlijk al verkeerd bezig, en zich in het veld vechten is helemaal uit den boze.

quote:
Hij had echter nooit over het gras mogen gaan en mag van mij daar ook wel een gridstraf voor krijgen (zelf zou ik 5 posities doen). Overigens, mocht hij het wel gehaald hebben, had hij misschien nog mensen voorbij moeten laten gaan, want hij zou er wel tijdsvoordeel van gehad kunnen hebben.
Dat zei ik in eerste instantie ook, maar het is echt een dwaze actie waarvoor een weekendje straf ook niet misplaatst is. Juist omdat hij, net als enkelen hier, doet alsof het racen gewoon doorgaat als je buiten de baan bent beland.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 20:37:04 #135
369251 Geralt
of Rivia
pi_142061024
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 01:37 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dit plaatje bevestigt voor mij dat de terugkeer met die snelheid an sich niet gevaarlijk was. Hij kreeg al alle ruimte van de anderen, zoals ook hoort in de racerij. Mijn die domme domme Kimi had gewoon over het asfalt moeten gaan en nooit een stuk gras mee moeten pakken.
Lijkt mij hetzelfde als een remfoutje maken, dat doen die knakkers ook nog wel eens en ja ook wereldkampioenen.

Metertje eerder terug op de baan en er was niets aan de hand geweest, maar dat zag ik tijdens de race al. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_142062010
Is het hele asfalt gebeuren niet begonnen door oa. het ongeluk van Diniz in Duitsland '99, die over de kop sloeg en door het gras gleed, waarbij de rollbar brak en hij met z'n hoofd over het gras schraapte. En de Nederlandse coureur die (ook rond die tijd) in een lagere klasse hetzelfde meemaakte in de grindbak, waardoor hij nu verlamd is.

Dat ze er daarna achterkwamen dat auto's minder snel crashten, langer in de race bleven en de sponsoren langer de tijd kregen om evt in beeld te blijven is een ander verhaal.. ;)

[ Bericht 40% gewijzigd door Bluurgh op 08-07-2014 21:02:28 ]
pi_142062634
Een meter grof asfalt na de curb is dus best een goed idee of die curb zo hoog maken, dat je er echt niet overheen wilt treden.
.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 21:57:53 #138
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_142065692
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 17:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als anderen voor je aan de kant moeten ben je natuurlijk al verkeerd bezig, en zich in het veld vechten is helemaal uit den boze.
Daarover verschillen wij van mening. Afgezien van het lapje gras was het terugkeren op de baan hier prima veilig te doen en dan heb ik liever dat ze doorracen. Uiteraard is het niet de bedoeling buiten de baan te gaan om meer snelheid te halen, maar daarvoor bestaan al een regel (4 banden buiten de baan = plek teruggeven). Het verschilt natuurlijk wel per plek, qua snelheid en qua drukte op de baan of het te doen is, maar als het te doen is dan heb ik liever dat ze doorracen.

quote:
[..]

Dat zei ik in eerste instantie ook, maar het is echt een dwaze actie waarvoor een weekendje straf ook niet misplaatst is. Juist omdat hij, net als enkelen hier, doet alsof het racen gewoon doorgaat als je buiten de baan bent beland.
Zoals ik eerder al zei: als ze zwaar gaan straffen dan moeten ze dat in alle situaties doen. Niet alleen hier omdat het zo dramatisch leek en Massa de race niet uit kon rijden. Er zijn in de afgelopen paar jaren tientallen momenten geweest waar dit gebeurde, alleen omdat er nu een crash was is het opeens ongehoord. Als hij de controle niet verloren had dan was hier niet langer dan 2 minuten over gepraat.
  woensdag 9 juli 2014 @ 08:49:05 #139
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_142082896
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:57 schreef twiFight het volgende:

[..]

Daarover verschillen wij van mening. Afgezien van het lapje gras was het terugkeren op de baan hier prima veilig te doen en dan heb ik liever dat ze doorracen. Uiteraard is het niet de bedoeling buiten de baan te gaan om meer snelheid te halen, maar daarvoor bestaan al een regel (4 banden buiten de baan = plek teruggeven). Het verschilt natuurlijk wel per plek, qua snelheid en qua drukte op de baan of het te doen is, maar als het te doen is dan heb ik liever dat ze doorracen.

[..]

Zoals ik eerder al zei: als ze zwaar gaan straffen dan moeten ze dat in alle situaties doen. Niet alleen hier omdat het zo dramatisch leek en Massa de race niet uit kon rijden. Er zijn in de afgelopen paar jaren tientallen momenten geweest waar dit gebeurde, alleen omdat er nu een crash was is het opeens ongehoord. Als hij de controle niet verloren had dan was hier niet langer dan 2 minuten over gepraat.
Als het nu Maldonado was ipv Raikonnen dan was de hel losgebroken.
Raikonnen maakte gewoon een inschattingsfout en kwam daardoor gevaarlijk terug de baan op. Een straf was op z'n plek geweest, maar is niet gegeven. Klaar dus
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_142083753
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 08:49 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Als het nu Maldonado was ipv Raikonnen dan was de hel losgebroken.
Raikonnen maakte gewoon een inschattingsfout en kwam daardoor gevaarlijk terug de baan op. Een straf was op z'n plek geweest, maar is niet gegeven. Klaar dus
Sterker nog.

Tijdens GP van Europa 2012 kwam Maldonado ook "unsafe" de baan weer op, en kreeg daarvoor wel een straf.

Wel degelijk met 2 maten gemeten.
pi_142085096
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:57 schreef twiFight het volgende:

[..]

Buiten de baan is er geen race. De volgorde is dan ook: uit de bocht vliegen - terugkeren op de baan - doorracen, en niet eerst doorracen en dan terugkeren op de baan. Eenmaal buiten de baan heeft veiligheid absolute voorrang op snelheid, en hebben coureurs binnen de baan voorrang op de uit de bochtvliegers.

quote:
De regelhandhaving mag sowieso consequenter. Dit soort momenten heb ik niet veel gezien, maar het gaat erom dat het de coureur is die moet zorgen dat hij veilig terugkeert op de baan, bij zo'n crash was dat duidelijk niet het geval. Het is in zo'n situatie helemaal niet raar dat een coureur moet wachten tot het hele treintje voorbij is, het is niet zo dat de coureurs op de baan moeten ritsen.

2 jaar geleden of zo was er nog een gespinde coureur die met een halve donut de auto weer goed zette om zijn race te vervolgen, maar die bracht daarmee een ander in gevaar. Hij had gewoon moeten wachten tot die voorbij was. Die heeft toen een S&G of 10 plaatsen gekregen, zoiets. Dat vind ik qua regels dan de meest vergelijkbare zaak, al was de situatie totaal anders.
pi_142091675
Charlie Whiting vindt dat Kimi een 'vermaning' moet krijgen

quote:
In de afgelopen jaren zijn de circuits ook veiliger geworden. In plaats van stenen en gras bevindt zich nu geasfalteerde uitloopstroken op het circuit. Toch was het een oneffenheid in de grasstrook die voor de problemen bij Kimi Raikkone zorgde, omdat hij zo snel mogelijk het circuit weer op wilde. Dit had echter niet kunnen gebeuren als naast het circuit een grindbak lag. Toch ziet Charlie Whiting hier geen argument voor meer grindbakken: “Het asfalt is daar vanwege bekende gronden. Hij is er voor de veiligheid.” De wedstrijdleider wijst daarbij op de verantwoordelijkheid van de coureur: “In dit geval was het beter geweest als de coureur voorzichtiger de baan op gereden was. De coureur moet hier gemaand worden, dat hij in de toekomst in zo’n geval met minder snelheid op de baan terug moet keren.”
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 juli 2014 @ 14:14:25 #143
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_142091737
Om vervolgens van achteren genomen te worden met 100km/h verschil, puik idee ^O^
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_142092021
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:14 schreef Nattekat het volgende:
Om vervolgens van achteren genomen te worden met 100km/h verschil, puik idee ^O^
Nee, dan moet hij wachten tot die auto voorbij is.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 juli 2014 @ 14:27:18 #145
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_142092216
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, dan moet hij wachten tot die auto voorbij is.
Stilstaan naast de baan? :')
Dit gebeurt bijna elke race, een incident kan altijd gebeuren, gewoon verdergaan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 9 juli 2014 @ 14:56:24 #146
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_142093523
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:12 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ze kunnen toch makkelijk een of meerdere punten geven op zijn 'rij'bewijs? Dit is echt weer zo'n besluiteloos iets van de FIA. Nu gaat hij niet vrijuit, maar hij krijgt ook geen straf, waardoor hij in feite dus wel vrijuit gaat.
pi_142093910
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Stilstaan naast de baan? :')
Dit gebeurt bijna elke race, een incident kan altijd gebeuren, gewoon verdergaan.
DAt zien we toch wel vaker? Degene die spint staat even stil tot er 3 auto's gepasseerd zijn, en gaat dan pas weer de baan op. Dat is 'gewoon' verder gaan.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 juli 2014 @ 15:13:05 #148
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_142094237
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

DAt zien we toch wel vaker? Degene die spint staat even stil tot er 3 auto's gepasseerd zijn, en gaat dan pas weer de baan op. Dat is 'gewoon' verder gaan.
Brilliant argument weer, top! :')

Denk je dat coureurs die midden op de baan de verkeerde kant opkijken niet even in hun billen knijpen? Denk je dat het niet levensgevaarlijk is om vlak naast de baan, waar ze met 200 voorbij komen even rustig te gaan staan wachten? Kimi heeft het gewoon prima gedaan, gewoon met een slechte afloop.

Wat jij hier allemaal loopt te verkondigen gaat helemaal nergens over, anders ga je de coureurs ook even zeggen dat ze naast de baan moeten gaan wachten tot de rest voorbij is als ze tijdens de start rechtoor schieten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_142095490
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 15:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Brilliant argument weer, top! :')

Denk je dat coureurs die midden op de baan de verkeerde kant opkijken niet even in hun billen knijpen?
Jawel, maar het is het veiligst om dan even stil te blijven staan tot er niks aankomt, dus blijven ze even met hun billen knijpen.

quote:
Denk je dat het niet levensgevaarlijk is om vlak naast de baan, waar ze met 200 voorbij komen even rustig te gaan staan wachten?
Nee. hij reed 30 meter verderop, weinig kans dat er daar een auto er op dat rechte stuk vanaf vliegt en hem raakt.

quote:
Kimi heeft het gewoon prima gedaan, gewoon met een slechte afloop.
Dat klopt niet helemaal met elkaar.

quote:
Wat jij hier allemaal loopt te verkondigen gaat helemaal nergens over, anders ga je de coureurs ook even zeggen dat ze naast de baan moeten gaan wachten tot de rest voorbij is als ze tijdens de start rechtoor schieten.
Ze moeten een plekje vinden om er veilig tussen te kunnen schuiven, en zonder de coureurs die wel binnen de baan wisten te blijven van hun lijn af te dwingen. Dat laatste komt niet zo heel precies in de praktijk, maar de veiligheid wel.

Wat is nou je punt eigenlijk? Heeft de coureur die uit de baan is gevlogen het recht om weer de baan op te komen op de manier zoals hem het beste uitkomt?
  woensdag 9 juli 2014 @ 16:01:56 #150
131800 Tarado
capô de fusca
pi_142096864
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:12 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Komt hij er goed vanaf, maar goed zo werkt het nu eenmaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: