Nou, hij ligt daar zodat je na een fout weer de baan op kunt sturen en dan je race kunt vervolgen, ipv dat er grint of gras ligt waarna je race over is.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:22 schreef k_man het volgende:
[..]
Er ligt een grote plak asfalt naast het circuit. Die ligt daar zodat je toch je weg kunt vervolgen als je bocht niet haalt.
Nee, dat ligt niet voor hand. Maar het ligt ook niet voor de hand dat je daarop je race kunt vervolgen alsof het het circuit is. Uitkijken dus en het zekere voor het onzekere nemen.quote:Als het aldus en zodoende de bedoeling is om vanaf daar weer verder te gaan, ligt het niet voor de hand dat daartussen nog een greppel ligt die dat tot een heel gevaarlijke exercitie maakt..
Precies, ze moeten gewoon stapvoets rijden naast het circuit.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nou, hij ligt daar zodat je na een fout weer de baan op kunt sturen en dan je race kunt vervolgen, ipv dat er grint of gras ligt waarna je race over is.
[..]
Nee, dat ligt niet voor hand. Maar het ligt ook niet voor de hand dat je daarop je race kunt vervolgen alsof het het circuit is. Uitkijken dus en het zekere voor het onzekere nemen.
Ten eerste keerden die zonder gevaar voor anderen terug binnen de lijnen, ten tweede hadden die de lijnen slechts overschreden, maar waren ze niet uit de bocht gevlogen en op de asfaltstrook naast de grasstrook beland, dus was zo snel mogelijk terugkeren naar de baan sowieso het veiligste. Ten derde was er plek zat waar Raikkonen veilig op de baan kon terugkeren, maar moest hij per se de snelst mogelijke lijn nemen, maar lette daarbij niet op want hij ging pas daar de baan waar het verharde gedeelte ophield en waar weer gras lag. Daar was gras ligt, ligt het niet voor de hand dat je er met vol gas overheen kan.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Precies, ze moeten gewoon stapvoets rijden naast het circuit.
Als Alonso en Vettel dat gisteren nu ook gedaan hadden elke keer als ze buiten het circuit kwamen...
Dat is precies wat ik zei ja. Je moet je getroll wel iets minder doorzichtig maken hoor. Zo is de lol er snel af.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Nou, hij ligt daar zodat je na een fout weer de baan op kunt sturen en dan je race kunt vervolgen, ipv dat er grint of gras ligt waarna je race over is.
Ik nou, omdat zoals jij het zegt je zou kunnen impliceren dat je je weg ook naast de baan gewoon zou mogen vervolgen.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:05 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zei ja. Je moet je getroll wel iets minder doorzichtig maken hoor. Zo is de lol er snel af.
Er ligt ook geen greppel tussen het asfalt en het circuit. Die greppel ligt tussen het gras en het circuit voorbij het asfalt. Kimi maakt de fout om een meter te ver de baan op te gaan waardoor hij over het gras en de greppel heen rijdt. Een meter eerder de baan op en er was niets aan de hand geweest.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:22 schreef k_man het volgende:
[..]
Er ligt een grote plak asfalt naast het circuit. Die ligt daar zodat je toch je weg kunt vervolgen als je bocht niet haalt. Als het aldus en zodoende de bedoeling is om vanaf daar weer verder te gaan, ligt het niet voor de hand dat daartussen nog een greppel ligt die dat tot een heel gevaarlijke exercitie maakt..
zijn rijstijl sluit beter aan op de hardere band.quote:Op maandag 7 juli 2014 22:08 schreef Fer het volgende:
Kan iemand mij nog eens de banden op dit circuit uitleggen, want ik snap er echt niets meer van.
Hamilton deed zeker bijna een halve race op zijn mediums, dat was dus het zwaarste deel. Vervolgens start hij de tweede helft op hard, maar haalt met daarmee snellere tijden dan Rosberg op mediums.
Tenslotte, pit hij nogmaals voor een tweede set harde banden.
Waarom de eerste (zware) helft van de race afleggen op 1 set mediums en de tweede (lichtere) helft op 2 setjes harde banden?
Na afloop zei het Toto Wolff dat ze op safe waren gegaan met een extra stop en harde banden op het eind. Eén stop was ook heel goed mogelijk geweest, hoorde je Hamilton en Bottas meteen na de race ook tegen elkaar zeggen. De banden waren veel beter dan verwacht, maar met de gebeurtenissen van vorig jaar durfden ze ze denk ik niet helemaal op te rijden.quote:Op maandag 7 juli 2014 22:08 schreef Fer het volgende:
Waarom de eerste (zware) helft van de race afleggen op 1 set mediums en de tweede (lichtere) helft op 2 setjes harde banden?
Niet expres aangelegd, maar ik denk niet dat je er vanuit kan gaan dat ze er niet zijn. Regenval kan best een stuk gras/modder veroorzaken en ook de supportraces kunnen voor wat 'schade' aan het gras zorgen.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Aan de andere kant mag je er vanuit gaan dat er naast het circuit geen greppeltjes liggen die de auto lanceren.
Dit plaatje bevestigt voor mij dat de terugkeer met die snelheid an sich niet gevaarlijk was. Hij kreeg al alle ruimte van de anderen, zoals ook hoort in de racerij. Mijn die domme domme Kimi had gewoon over het asfalt moeten gaan en nooit een stuk gras mee moeten pakken.quote:
Dan heb je 2 dingen gemist sinds vorig jaar:quote:Op maandag 7 juli 2014 22:53 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
maar met de gebeurtenissen van vorig jaar durfden ze ze denk ik niet helemaal op te rijden.
Volgens mij was het vorig jaar dat de WTCC ergens ging racen en dat er zeer grof asfalt lag op de uitloop stroken. Dat remde sowieso al veel af + het vrat banden. Vond ik ook wel een mooi alternatief.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 10:44 schreef twiFight het volgende:
Mja lastige kwestie, want bijna alles heeft niet alleen voordelen, maar ook nadelen.
Ik ben denk ik voor een kort stuk asfalt, zodat je als het nodig is even buiten de baan kan en bij een remfout niet gelijk de race eindigt. Achter dat asfalt dan een grindbak, zodat grote fuckups of compleet kansloze inhaalacties wel bestraft worden. Door dit grind zal de snelheid ook terug moeten naar 60 km/u, waardoor de coureur (wanneer die niet vastloopt) sowieso veel tijdsverlies heeft. Waarschijnlijk is het niet onverstandig om op sommige plekken een soort 'uitvalsweg' van asfalt te hebben, op plekken waar bv. regelmatig incidenten zijn.
Voordelen:
- coureurs kunnen iets meer 'on the edge' racen, omdat het rempunt met 5 meter missen niet gelijk einde race betekent. Ik persoonlijk ben blij dat de grindbakken teruggebracht zijn, omdat vroeger het veld regelmatig 1/3e kleiner was door autos die vast kwamen te zitten in het grind. Minder autos = minder gevechten op de baan.
- door toch grind te hebben na x meter kunnen coureurs niet ongestraft de uitloopstrook gebruiken als uitgerekte track.
- bij een pile up of debris op de baan kunnen achterop komende autos nog wel uitwijken, waardoor ze niet slachtoffer worden van een incident waar ze niet bij betrokken waren.
Nadelen:
- asfalt remt de auto meer af en is dus veiliger. Minder asfalt kan hogere impactsnelheden betekenen.
- kan natuurlijk alleen op plekken waar voldoende ruimte is om beide aan te leggen
Als het goed afloopt wat hij deed is het geen probleem maar het liep niet goed af en dan hij is hij wel verantwoordelijk en niet een greppeltje wat er wel of niet had moeten zitten, hij komt gewoon gevaarlijk de baan weer op, nu is het Kimi en Ferrari maar als Malle Naldo was geweest hadden velen hier een andere mening gehad, die is dacht ook ik ook eens bestraft voor iets soort gelijks dus waarom Kimi niet.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 09:16 schreef TagForce het volgende:
Ik denk dat de conclusie van de actie en daaropvolgende crash simpelweg kan zijn dat het stuk asfalt daar 10 meter te kort is om veilig de baan weer op te kunnen sturen gezien de snelheid waarmee ze de bocht uit komen.
Je kan wel zeggen, dan moet ie langzamer rijden, of scherper sturen, maar dat impliceert 2 andere gevaren:
1. Hij komt met een veel groter snelheidsverschil de baan weer op, wat het gevaarlijk maakt voor de achterliggers.
2. Hij komt onder een grotere hoek de baan weer op, wat er voor zorgt dat hij veel verder naar links uit komt op de racelijn, wat het natuurlijk ook weer gevaarlijker maakt.
In de jaren 70, in de beginjaren van de aerodynamica in de formule 1, ontstond er een discussie over de veiligheid van de circuits, aangezien de snelheid van de auto's drastisch omhoog ging.
Het antwoord van de FISA op de zorgen van de coureurs: "Dan rijden jullie toch langzamer? Als het niet veilig is volgens jullie, dan gaan jullie toch minder hard rijden?"
Deze discussie is dezelfde, en slaat nergens op.
Buiten dat ben ik van mening dat die asfaltstroken weg moeten en de grindbakken (in ieder geval de eerste 5 meter naast de baan) weer terug moeten, zodat niemand er ooit vol gas uit kan vliegen zonder gevolgen.
Hij komt helemaal niet gevaarlijk weer de baan op. Hij is EN op racesnelheid, EN blijft uiterst rechts...quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:19 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als het goed afloopt wat hij deed is het geen probleem maar het liep niet goed af en dan hij is hij wel verantwoordelijk en niet een greppeltje wat er wel of niet had moeten zitten, hij komt gewoon gevaarlijk de baan weer op, nu is het Kimi en Ferrari maar als Malle Naldo was geweest hadden velen hier een andere mening gehad, die is dacht ook ik ook eens bestraft voor iets soort gelijks dus waarom Kimi niet.
Onzin... Al sinds jaar en dag worden grindbakken gebruikt om auto's af te remmen. Ja, asfalt is in sommige gevallen veiliger (bijvoorbeeld wanneer het droog is), en in sommige gevallen gevaarlijker (bijvoorbeeld wanneer het nat is en totaal niet af remt). Het enige wat er zou kunnen gebeuren is dat een auto het grind hapt en gaat rollen, maar dat gebeurde al bijna nooit bij de F1. Daar zijn de auto's te laag voor. Daarnaast remt grind in veel gevallen veel beter dan asfalt, en moeten coureurs beter uitkijken om niet naast de baan te belanden. Dat maakt dan weer dat de betere coureurs in de F1 terecht komen, en de kamikaze piloten thuis blijven. Nu doen die het in verhouden ook goed, omdat ze geen hinder ondervinden van het missen van een rempunt.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:21 schreef JohnB52 het volgende:
Als je echt spectaculaire ongelukken wilt hebben, is dat inderdaad de beste oplossing.
wat een onzin, het asfalt houdt niet te vroeg op, hij rijdt te lang door en nam dus een risico, niet vergeten dat hij gewoon van de baan af wasquote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:23 schreef TagForce het volgende:
[..]
Hij komt helemaal niet gevaarlijk weer de baan op. Hij is EN op racesnelheid, EN blijft uiterst rechts...
Het enige wat deze actie gevaarlijk maakte was het feit dat het asfalt 10 meter te vroeg ophoudt, en er blijkbaar een bult in het gras ligt.
Dan verschillen wij van mening. Mijn mening is namelijk dat dat asfalt daar ligt om zo veilig mogelijk weer op de baan te komen. Dus niet met 100km/u snelheidsverschil, en niet te veel naar links.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:28 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat een onzin, het asfalt houdt niet te vroeg op, hij rijdt te lang door en nam dus een risico, niet vergeten dat hij gewoon van de baan af was
Het asfalt ligt daar zodat coureurs die fouten maken niet meteen uit de race liggen, dat je daar dan net zo hard mag/moet als op de baan lijkt me een misverstand, hij maakt een fout en verneukt een andermans race ook nog eens en het had nog erger af kunnen lopen, dit had hij kunnen voorkomen door af te remmen en achteraan te sluiten, dat is veilig.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:31 schreef TagForce het volgende:
[..]
Dan verschillen wij van mening. Mijn mening is namelijk dat dat asfalt daar ligt om zo veilig mogelijk weer op de baan te komen. Dus niet met 100km/u snelheidsverschil, en niet te veel naar links.
Als dat het doel is is het asfalt dus te kort, want dat was beiden voor Kimi niet mogelijk zonder het gras mee te pakken.
Maar we zien het volgend jaar wel, ik gok dat het lichtgroene strookje dan doorgetrokken is tot onder de brug.
Maar DAT is dezelfde discussie als begin jaren ' 70... "Dan ga je langzamer rijden." Zo werkt het niet bij een snelheidssport. Als je hard kan rijden doe je het.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het asfalt ligt daar zodat coureurs die fouten maken niet meteen uit de race liggen, dat je daar dan net zo hard mag/moet als op de baan lijkt me een misverstand, hij maakt een fout en verneukt een andermans race ook nog eens en het had nog erger af kunnen lopen, dit had hij kunnen voorkomen door af te remmen en achteraan te sluiten, dat is veilig.
Hij is toch buiten de baanquote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:37 schreef TagForce het volgende:
[..]
Maar DAT is dezelfde discussie als begin jaren ' 70... "Dan ga je langzamer rijden." Zo werkt het niet bij een snelheidssport. Als je hard kan rijden doe je het.
Ja, maar als er asfalt ligt is dat aanpassen dus niet nodig. DAN moet er gewoon weer grind komen te liggen. En als er toch asfalt ligt, dan moet dat op zo'n manier liggen dat je ook gewoon op gewone snelheid de baan weer veilig op kunt rijden, en dat is hier dan duidelijk niet het geval.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:39 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hij is toch buiten de baandan moet hij zich gewoon aanpassen
je moet asfalt en racetrack van elkaar scheiden, het ene is het andere niet, hij maakt gewoon 2 inschattingsfouten achter elkaar, verneukt een andermans race (en hindert nog een paar anderen).quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:42 schreef TagForce het volgende:
[..]
Ja, maar als er asfalt ligt is dat aanpassen dus niet nodig. DAN moet er gewoon weer grind komen te liggen. En als er toch asfalt ligt, dan moet dat op zo'n manier liggen dat je ook gewoon op gewone snelheid de baan weer veilig op kunt rijden, en dat is hier dan duidelijk niet het geval.
Maar goed, wij gaan het niet eens worden. Dat kan, no problem. Dat houdt ons, en de racerij, scherp
Het vetgedrukte is dus niet waar. Op lage snelheid remt grind nog wel af (maar asfalt ook), omdat je dan 'in het grind zakt', maar op hoge snelheid schuif je er gewoon overheen, waardoor de auto niet geremd wordt. Asfalt is daar vele malen effectiever in, maar heeft wel als nadeel dat er contact met de banden nodig is om voor die afremming te zorgen. Als je auto een paar banden kwijt is dan glij je op asfalt juist weer door. Gelukkig gebeurt dat bijna nooit op hoge snelheid (alhoewel er volgens mij wel eens zo'n geval is geweest met Hakinnen zo uit mijn hoofd?).quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:23 schreef TagForce het volgende:
[..]
Onzin... Al sinds jaar en dag worden grindbakken gebruikt om auto's af te remmen. Ja, asfalt is in sommige gevallen veiliger (bijvoorbeeld wanneer het droog is), en in sommige gevallen gevaarlijker (bijvoorbeeld wanneer het nat is en totaal niet af remt). Het enige wat er zou kunnen gebeuren is dat een auto het grind hapt en gaat rollen, maar dat gebeurde al bijna nooit bij de F1. Daar zijn de auto's te laag voor. Daarnaast remt grind in veel gevallen veel beter dan asfalt, en moeten coureurs beter uitkijken om niet naast de baan te belanden. Dat maakt dan weer dat de betere coureurs in de F1 terecht komen, en de kamikaze piloten thuis blijven. Nu doen die het in verhouden ook goed, omdat ze geen hinder ondervinden van het missen van een rempunt.
Waarschijnlijk omdat de auto's die wel op de baan wisten te blijven zich daar positioneren voor de bocht, waardoor hij gewoon ouderwets door kan stampen. Maar ja, het is aan hem om de veilige terugkeer te kiezen, en dan moet je niet vol gas over het gras gaan.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:37 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit plaatje bevestigt voor mij dat de terugkeer met die snelheid an sich niet gevaarlijk was. Hij kreeg al alle ruimte van de anderen, zoals ook hoort in de racerij. Mijn die domme domme Kimi had gewoon over het asfalt moeten gaan en nooit een stuk gras mee moeten pakken.
Nou, je ziet de lijn die ze rijden voor de bocht aan de auto's daarvoor. Twee gaan al duidelijk aan de kant en Kobayashi wil ook al meer naar links. Voor de race vind ik het persoonlijk goed dat hij door kan blijven gaan en ook nog op snelheid zich in het veld zou kunnen vechten. Hij had echter nooit over het gras mogen gaan en mag van mij daar ook wel een gridstraf voor krijgen (zelf zou ik 5 posities doen). Overigens, mocht hij het wel gehaald hebben, had hij misschien nog mensen voorbij moeten laten gaan, want hij zou er wel tijdsvoordeel van gehad kunnen hebben.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat de auto's die wel op de baan wisten te blijven zich daar positioneren voor de bocht, waardoor hij gewoon ouderwets door kan stampen. Maar ja, het is aan hem om de veilige terugkeer te kiezen, en dan moet je niet vol gas over het gras gaan.
Als anderen voor je aan de kant moeten ben je natuurlijk al verkeerd bezig, en zich in het veld vechten is helemaal uit den boze.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 17:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Nou, je ziet de lijn die ze rijden voor de bocht aan de auto's daarvoor. Twee gaan al duidelijk aan de kant en Kobayashi wil ook al meer naar links. Voor de race vind ik het persoonlijk goed dat hij door kan blijven gaan en ook nog op snelheid zich in het veld zou kunnen vechten.
Dat zei ik in eerste instantie ook, maar het is echt een dwaze actie waarvoor een weekendje straf ook niet misplaatst is. Juist omdat hij, net als enkelen hier, doet alsof het racen gewoon doorgaat als je buiten de baan bent beland.quote:Hij had echter nooit over het gras mogen gaan en mag van mij daar ook wel een gridstraf voor krijgen (zelf zou ik 5 posities doen). Overigens, mocht hij het wel gehaald hebben, had hij misschien nog mensen voorbij moeten laten gaan, want hij zou er wel tijdsvoordeel van gehad kunnen hebben.
Lijkt mij hetzelfde als een remfoutje maken, dat doen die knakkers ook nog wel eens en ja ook wereldkampioenen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:37 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit plaatje bevestigt voor mij dat de terugkeer met die snelheid an sich niet gevaarlijk was. Hij kreeg al alle ruimte van de anderen, zoals ook hoort in de racerij. Mijn die domme domme Kimi had gewoon over het asfalt moeten gaan en nooit een stuk gras mee moeten pakken.
Daarover verschillen wij van mening. Afgezien van het lapje gras was het terugkeren op de baan hier prima veilig te doen en dan heb ik liever dat ze doorracen. Uiteraard is het niet de bedoeling buiten de baan te gaan om meer snelheid te halen, maar daarvoor bestaan al een regel (4 banden buiten de baan = plek teruggeven). Het verschilt natuurlijk wel per plek, qua snelheid en qua drukte op de baan of het te doen is, maar als het te doen is dan heb ik liever dat ze doorracen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 17:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als anderen voor je aan de kant moeten ben je natuurlijk al verkeerd bezig, en zich in het veld vechten is helemaal uit den boze.
Zoals ik eerder al zei: als ze zwaar gaan straffen dan moeten ze dat in alle situaties doen. Niet alleen hier omdat het zo dramatisch leek en Massa de race niet uit kon rijden. Er zijn in de afgelopen paar jaren tientallen momenten geweest waar dit gebeurde, alleen omdat er nu een crash was is het opeens ongehoord. Als hij de controle niet verloren had dan was hier niet langer dan 2 minuten over gepraat.quote:[..]
Dat zei ik in eerste instantie ook, maar het is echt een dwaze actie waarvoor een weekendje straf ook niet misplaatst is. Juist omdat hij, net als enkelen hier, doet alsof het racen gewoon doorgaat als je buiten de baan bent beland.
Als het nu Maldonado was ipv Raikonnen dan was de hel losgebroken.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:57 schreef twiFight het volgende:
[..]
Daarover verschillen wij van mening. Afgezien van het lapje gras was het terugkeren op de baan hier prima veilig te doen en dan heb ik liever dat ze doorracen. Uiteraard is het niet de bedoeling buiten de baan te gaan om meer snelheid te halen, maar daarvoor bestaan al een regel (4 banden buiten de baan = plek teruggeven). Het verschilt natuurlijk wel per plek, qua snelheid en qua drukte op de baan of het te doen is, maar als het te doen is dan heb ik liever dat ze doorracen.
[..]
Zoals ik eerder al zei: als ze zwaar gaan straffen dan moeten ze dat in alle situaties doen. Niet alleen hier omdat het zo dramatisch leek en Massa de race niet uit kon rijden. Er zijn in de afgelopen paar jaren tientallen momenten geweest waar dit gebeurde, alleen omdat er nu een crash was is het opeens ongehoord. Als hij de controle niet verloren had dan was hier niet langer dan 2 minuten over gepraat.
Sterker nog.quote:Op woensdag 9 juli 2014 08:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Als het nu Maldonado was ipv Raikonnen dan was de hel losgebroken.
Raikonnen maakte gewoon een inschattingsfout en kwam daardoor gevaarlijk terug de baan op. Een straf was op z'n plek geweest, maar is niet gegeven. Klaar dus
Buiten de baan is er geen race. De volgorde is dan ook: uit de bocht vliegen - terugkeren op de baan - doorracen, en niet eerst doorracen en dan terugkeren op de baan. Eenmaal buiten de baan heeft veiligheid absolute voorrang op snelheid, en hebben coureurs binnen de baan voorrang op de uit de bochtvliegers.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:57 schreef twiFight het volgende:
[..]
Daarover verschillen wij van mening. Afgezien van het lapje gras was het terugkeren op de baan hier prima veilig te doen en dan heb ik liever dat ze doorracen. Uiteraard is het niet de bedoeling buiten de baan te gaan om meer snelheid te halen, maar daarvoor bestaan al een regel (4 banden buiten de baan = plek teruggeven). Het verschilt natuurlijk wel per plek, qua snelheid en qua drukte op de baan of het te doen is, maar als het te doen is dan heb ik liever dat ze doorracen.
De regelhandhaving mag sowieso consequenter. Dit soort momenten heb ik niet veel gezien, maar het gaat erom dat het de coureur is die moet zorgen dat hij veilig terugkeert op de baan, bij zo'n crash was dat duidelijk niet het geval. Het is in zo'n situatie helemaal niet raar dat een coureur moet wachten tot het hele treintje voorbij is, het is niet zo dat de coureurs op de baan moeten ritsen.quote:Zoals ik eerder al zei: als ze zwaar gaan straffen dan moeten ze dat in alle situaties doen. Niet alleen hier omdat het zo dramatisch leek en Massa de race niet uit kon rijden. Er zijn in de afgelopen paar jaren tientallen momenten geweest waar dit gebeurde, alleen omdat er nu een crash was is het opeens ongehoord. Als hij de controle niet verloren had dan was hier niet langer dan 2 minuten over gepraat.
quote:In de afgelopen jaren zijn de circuits ook veiliger geworden. In plaats van stenen en gras bevindt zich nu geasfalteerde uitloopstroken op het circuit. Toch was het een oneffenheid in de grasstrook die voor de problemen bij Kimi Raikkone zorgde, omdat hij zo snel mogelijk het circuit weer op wilde. Dit had echter niet kunnen gebeuren als naast het circuit een grindbak lag. Toch ziet Charlie Whiting hier geen argument voor meer grindbakken: “Het asfalt is daar vanwege bekende gronden. Hij is er voor de veiligheid.” De wedstrijdleider wijst daarbij op de verantwoordelijkheid van de coureur: “In dit geval was het beter geweest als de coureur voorzichtiger de baan op gereden was. De coureur moet hier gemaand worden, dat hij in de toekomst in zo’n geval met minder snelheid op de baan terug moet keren.”
Nee, dan moet hij wachten tot die auto voorbij is.quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:14 schreef Nattekat het volgende:
Om vervolgens van achteren genomen te worden met 100km/h verschil, puik idee
Stilstaan naast de baan?quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dan moet hij wachten tot die auto voorbij is.
Ze kunnen toch makkelijk een of meerdere punten geven op zijn 'rij'bewijs? Dit is echt weer zo'n besluiteloos iets van de FIA. Nu gaat hij niet vrijuit, maar hij krijgt ook geen straf, waardoor hij in feite dus wel vrijuit gaat.quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:12 schreef sasquatsch het volgende:
Charlie Whiting vindt dat Kimi een 'vermaning' moet krijgen
[..]
DAt zien we toch wel vaker? Degene die spint staat even stil tot er 3 auto's gepasseerd zijn, en gaat dan pas weer de baan op. Dat is 'gewoon' verder gaan.quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Stilstaan naast de baan?
Dit gebeurt bijna elke race, een incident kan altijd gebeuren, gewoon verdergaan.
Brilliant argument weer, top!quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
DAt zien we toch wel vaker? Degene die spint staat even stil tot er 3 auto's gepasseerd zijn, en gaat dan pas weer de baan op. Dat is 'gewoon' verder gaan.
Jawel, maar het is het veiligst om dan even stil te blijven staan tot er niks aankomt, dus blijven ze even met hun billen knijpen.quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Brilliant argument weer, top!
Denk je dat coureurs die midden op de baan de verkeerde kant opkijken niet even in hun billen knijpen?
Nee. hij reed 30 meter verderop, weinig kans dat er daar een auto er op dat rechte stuk vanaf vliegt en hem raakt.quote:Denk je dat het niet levensgevaarlijk is om vlak naast de baan, waar ze met 200 voorbij komen even rustig te gaan staan wachten?
Dat klopt niet helemaal met elkaar.quote:Kimi heeft het gewoon prima gedaan, gewoon met een slechte afloop.
Ze moeten een plekje vinden om er veilig tussen te kunnen schuiven, en zonder de coureurs die wel binnen de baan wisten te blijven van hun lijn af te dwingen. Dat laatste komt niet zo heel precies in de praktijk, maar de veiligheid wel.quote:Wat jij hier allemaal loopt te verkondigen gaat helemaal nergens over, anders ga je de coureurs ook even zeggen dat ze naast de baan moeten gaan wachten tot de rest voorbij is als ze tijdens de start rechtoor schieten.
Komt hij er goed vanaf, maar goed zo werkt het nu eenmaalquote:Op woensdag 9 juli 2014 14:12 schreef sasquatsch het volgende:
Charlie Whiting vindt dat Kimi een 'vermaning' moet krijgen
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |