abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150988548
Hallo, Ik heb een vraag omtrent systeem en regel techniek.

Als je een bode diagram hebt, staat er op de horizontale as de frequentie.
Maar waarvan is dit de frequentie? De motor die ronddraait ofzo? We zijn nu met een project bezig waarbij we een voice coil motor moeten aandrijven, maar dit is 1 keer op het juiste moment naar voren drukken met de goede snelheid. Waarvan is dan de frequentie?

Ook moeten we de crossover frequentie neerleggen op de frequentie waarop je wilt werken. (Hoe bepaal je die freqentie?)
Waarom wil je dit? Waarom wil je een overgang van 1db, en niet meer of minder?
pi_151065029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:09 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Als je weet hoeveel mg/ml aspirine er in je monsteroplossing heeft gezeten en je weet hoeveel mg/ml aspirinepil je had opgelost in diezelfde monsteroplossing dan weet je dus ook hoeveel massaprocent van die pil aspirine was. Dan is het verder een kwestie van een echte pil wegen, en dezelfde verhouding nemen.
dank je wel :)
pi_151161102
Kan iemand mij met de volgende vraag helpen?

A B C D E
-> toename aantal neutronen

Hierboven staan 5 isotopen van een element waarvan alleen het isotoop C stabiel is. Het aantal neutronen neemt naar recht toe.
Beredeneer welke van deze isotopen waarschijnlijk B- en B+ starlets zijn en bij welke K-vangst zou optreden.
pi_151169537
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 16:25 schreef jatochneetoch het volgende:
Als je een bode diagram hebt, staat er op de horizontale as de frequentie.
Maar waarvan is dit de frequentie? De motor die ronddraait ofzo? We zijn nu met een project bezig waarbij we een voice coil motor moeten aandrijven, maar dit is 1 keer op het juiste moment naar voren drukken met de goede snelheid. Waarvan is dan de frequentie?
Een Bode plot laat zien hoe een systeem reageert op een input met een bepaalde frequentie.

Als een motor je systeem aandrijft, dan zou je de frequentie van de motor in je Bode plot kunnen gebruiken.
Of in het geval van een electrisch systeem, de stroom.

quote:
Ook moeten we de crossover frequentie neerleggen op de frequentie waarop je wilt werken. (Hoe bepaal je die freqentie?)
Waarom wil je dit? Waarom wil je een overgang van 1db, en niet meer of minder?
Die frequentie kan je uit je Bode plot halen.
En die overgang van 1dB is vast gegeven in je opdracht, maar daar kunnen we je niet mee helpen als we niet weten wat de opdracht is.

Als je meer informatie wil zou je toch zelf eerst even moeten inlezen en je opdracht hier wat verder uitleggen.
pi_151194378
Gegeven:

Nu wil ik deze formule en gegevens graag gebruiken een éénwaardig zout (1M NaCl). Ik weet dat er dan 0,304 nm uit de formule moet komen. Helaas krijg ik als ik hem invul steeds 9,72*10^-9 m. Iemand die me kan helpen mijn fout te vinden?

Voor de sommatie doe ik dit;

\sum{\rho_i(z_i \cdot e)^2}=\rho_{-1}(-1e)^2+\rho_{+1}(+1e)^2=2 \rho_0 e^2

Waarbij rho 6,02*1023 deeltjes is (lijkt me).
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_151197156
quote:
9s.gif Op maandag 30 maart 2015 16:54 schreef Rezania het volgende:
Gegeven:

[ afbeelding ]

Nu wil ik deze formule en gegevens graag gebruiken een éénwaardig zout (1M NaCl). Ik weet dat er dan 0,304 nm uit de formule moet komen. Helaas krijg ik als ik hem invul steeds 9,72*10^-9 m. Iemand die me kan helpen mijn fout te vinden?

Voor de sommatie doe ik dit;

\sum{\rho_i(z_i \cdot e)^2}=\rho_{-1}(-1e)^2+\rho_{+1}(+1e)^2=2 \rho_0 e^2

Waarbij rho 6,02*1023 deeltjes is (lijkt me).
Niemand kan je helpen je fout te vinden als je niet je volledige berekening laat zien.Er zit overigens een factor 32 tussen jouw antwoord en het gezochte antwoord, en ik heb zodoende wel een vermoeden wat je fout doet, maar nu moet je zelf maar eens nadenken. En anders je studiepunten inleveren bij de Blokker voor een mooie staafmixer.
pi_151201103
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 18:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Niemand kan je helpen je fout te vinden als je niet je volledige berekening laat zien.Er zit overigens een factor 32 tussen jouw antwoord en het gezochte antwoord, en ik heb zodoende wel een vermoeden wat je fout doet, maar nu moet je zelf maar eens nadenken. En anders je studiepunten inleveren bij de Blokker voor een mooie staafmixer.
Dat er een factor 32 afwijking is wist ik al, dat had ik zelf ook al berekend terwijl ik zelf aan het nadenken was. Pas toen ik naar een uur nog steeds niet de fout kon vinden heb ik hier een post gemaakt. Dus nee, ik ga ook geen staafmixer bij de Blokker halen.

Mijn uitwerking:

\kappa^{-1}=(\frac{\epsilon k_B T}{4 \pi \sum \rho_i (z_i e)^2})^{1/2}

1M NaCl

\sum \rho_i (z_i e)^2}= \rho_{+1}(+1e)^2+\rho_{-1}(-1e)^2=2 \rho_0 e^2=2 \cdot 6,02 \cdot 10^{23} \cdot (1,6 \cdot 10^{-19})^2=3,08224*10^{-14}

Nou, als je dan gewoon invoert in de formule samen met de gegeven waardes krijg je (ongeveer):

\kappa^{-1}=9,72 \cdot 10^{-9} m

Wat inderdaad een factor 32 afwijkt van de waarde die ik behoor te verkrijgen.
Het moet wel aan de sommatie liggen, daarin zitten namelijk de enige variabelen die niet zijn gegeven en is dus de enige kans dat ik wat fout doe. Als ik terug ga rekenen van wat het hoort te zijn kom ik op een waarde van ongeveer 3,16*10-11 uit, wat een behoorlijke afwijking is van mijn eerder berekende waarde natuurlijk. Alleen zie ik echt niet in waar de fout zit. Rho is het aantal ionen in per volume, bij 1 M NaCl moet dat wel 2*NA zijn lijkt me. De valentie is -1 voor Cl, +1 voor Na, dus daar ligt de fout ook niet. En tot slot is ladingsconstante e natuurlijk gewoon gegeven. Dus vertel mij, graag, waar mijn fout zit?
pi_151202879
waarde van ε klopt niet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_permittivity

10-12
pi_151203168
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:37 schreef Anoonumos het volgende:
waarde van ε klopt niet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_permittivity

10-12
Volgens deze site:

\epsilon=\epsilon_r \cdot \epsilon_0

Jouw waarde voor epsilon is enkel die laatste term.
pi_151203368
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:42 schreef Rezania het volgende:

[..]

Volgens deze site:

\epsilon=\epsilon_r \cdot \epsilon_0

Jouw waarde voor epsilon is enkel die laatste term.
Ik studeerde Natuurkunde, dan is die e_r gewoon 1 (vacuüm). 8-)

rho is concentratie per m3 en niet per liter?
1000 liter = 1 m3

[ Bericht 9% gewijzigd door Anoonumos op 30-03-2015 20:55:34 ]
pi_151203552
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:47 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

rho is concentratie per m3 en niet per liter?
1000 liter = 1 m3
Oh mijn god, tering. Even huilen in een hoekje, brb.
pi_151203710
Bij nader inzien misschien toch maar een staafmixer halen.
pi_151203976
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 19:57 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat er een factor 32 afwijking is wist ik al, dat had ik zelf ook al berekend terwijl ik zelf aan het nadenken was. Pas toen ik naar een uur nog steeds niet de fout kon vinden heb ik hier een post gemaakt. Dus nee, ik ga ook geen staafmixer bij de Blokker halen.

Mijn uitwerking:

\kappa^{-1}=(\frac{\epsilon k_B T}{4 \pi \sum \rho_i (z_i e)^2})^{1/2}

1M NaCl

\sum \rho_i (z_i e)^2}= \rho_{+1}(+1e)^2+\rho_{-1}(-1e)^2=2 \rho_0 e^2=2 \cdot 6,02 \cdot 10^{23} \cdot (1,6 \cdot 10^{-19})^2=3,08224*10^{-14}

Nou, als je dan gewoon invoert in de formule samen met de gegeven waardes krijg je (ongeveer):

\kappa^{-1}=9,72 \cdot 10^{-9} m

Wat inderdaad een factor 32 afwijkt van de waarde die ik behoor te verkrijgen.

Met de getallen die je hebt gebruikt kom ik inderdaad ook op ca. 9,72·10−9 m uit.
quote:
Het moet wel aan de sommatie liggen, daarin zitten namelijk de enige variabelen die niet zijn gegeven en is dus de enige kans dat ik wat fout doe. Als ik terug ga rekenen van wat het hoort te zijn kom ik op een waarde van ongeveer 3,16*10-11 uit, wat een behoorlijke afwijking is van mijn eerder berekende waarde natuurlijk. Alleen zie ik echt niet in waar de fout zit. Rho is het aantal ionen in per volume, bij 1 M NaCl moet dat wel 2*NA zijn lijkt me. De valentie is -1 voor Cl, +1 voor Na, dus daar ligt de fout ook niet. En tot slot is ladingsconstante e natuurlijk gewoon gegeven. Dus vertel mij, graag, waar mijn fout zit?
Ik ben geen chemicus, maar kijk eens naar de dimensies in je formule: ρi moet de dimensie m−3 hebben, anders kan κ−1 niet de dimensie m hebben. Verder ligt 32 dicht bij de vierkantswortel uit 1000 en gaan er 1000 liters in een kubieke meter. Je rekent met een concentratie van 1 mol NaCl per kubieke meter terwijl het kennelijk de bedoeling is dat je rekent met een concentratie van 1 mol NaCl per liter. Wat denk je daarvan?
pi_151204342
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:00 schreef Riparius het volgende:

[..]

Met de getallen die je hebt gebruikt kom ik inderdaad ook op ca. 9,72·10−9 m uit.

[..]

Ik ben geen chemicus, maar kijk eens naar de dimensies in je formule: ρi moet de dimensie m−3 hebben, anders kan κ−1 niet de dimensie m hebben. Verder ligt 32 dicht bij de vierkantswortel uit 1000 en gaan er 1000 liters in een kubieke meter. Je rekent met een concentratie van 1 mol NaCl per kubieke meter terwijl het kennelijk de bedoeling is dat je rekent met een concentratie van 1 mol NaCl per liter. Wat denk je daarvan?
Bij de eenheid van rho ging het idd fout, voortaan dus maar een eenhedencheck uitvoeren als ik ergens fout uitkomt. Wel knap dat ik echt gewoon over zoiets simpels bleef heenkijken. :')
pi_151204555
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:08 schreef Rezania het volgende:

[..]

Bij de eenheid van rho ging het idd fout, voortaan dus maar een eenhedencheck uitvoeren als ik ergens fout uitkomt. Wel knap dat ik echt gewoon over zoiets simpels bleef heenkijken. :')
Tja, dat is gewoon je gebrek aan ervaring. Een uitdrukking met een vierkantswortel en dan (ongeveer) een factor √1000 ≈ 31,6 ernaast zitten is een dead giveaway.
pi_151256825
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een fotodiode precies is en waarom er in een stroomkring met zo'n fotodiode een weerstand moet zitten?
:)
pi_151265495
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 11:38 schreef BalotelliFan het volgende:
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een fotodiode precies is en waarom er in een stroomkring met zo'n fotodiode een weerstand moet zitten?
Dit is typisch een vraag waarvoor je in Wikipedia terecht kunt. De weerstand in de stroomkring kun je gebruiken om de sperstroom te bepalen, want de spanning over de weerstand is immers evenredig met de sperstroom terwijl de sperstroom door de diode vrijwel onafhankelijk is van de sperspanning over de diode zelf maar wel afhankelijk is van de hoeveelheid licht die op de diode valt.
pi_151297826
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moet hier het wrijvings coëfficiënt uit halen. De bijbehorende tabel is als volgt:

Massa Newton
118,7 0,21
132,1 0,27
250,8 0,58
343,96 0,77
369,4 0,97
426,66 0,78

Moet ik dan de laatste - de eerste waarde van de massa gedeeld door de laatste - eerste waarden van newton doen?

Dus zoiets; 0,78-0,2 / 426,66 – 118,7 ? Iets zegt me dat dat niet helemaal klopt..
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_151298657
quote:
99s.gif Op donderdag 2 april 2015 16:18 schreef Nelvalhil het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moet hier het de wrijvingscoëfficiënt uit halen.
Doe eens wat aan je Nederlands.

De (dynamische) wrijvingscoëfficiënt is een dimensieloze grootheid, aangezien deze het quotiënt is van twee krachten, namelijk de wrijvingskracht Fw en de normaalkracht Fn, waarbij de normaalkracht de zwaartekracht is die op het bewegende voorwerp wordt uitgeoefend dat de wrijving ondervindt, aangenomen dat de beweging plaatsvindt over een horizontaal oppervlak. Het is overigens niet duidelijk of je nu een statische of dynamische wrijvingscoëfficiënt wil bepalen, en ook is niet duidelijk of het oppervlak waarover de beweging plaatsvindt wel horizontaal is. Zie ook hier. Nu maar weer even zelf nadenken.
pi_151386002
Zou iemand kunnen uitleggen wat er bij deze DNA frequentietabel precies bij locus D21 wordt bedoeld? Bij locus D19 staat bijvoorbeeld 13,15, waarmee wordt bedoeld dat op het X-chromosoom 13 herhalingen zich bij de STR's bevinden en 15 herhalingen op het Y-chromosoom. Bij locus D21 staat een kommagetal, waar ik dus niet uitkom.

pi_151386441
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 13:49 schreef Enix het volgende:
Zou iemand kunnen uitleggen wat er bij deze DNA frequentietabel precies bij locus D21 wordt bedoeld? Bij locus D19 staat bijvoorbeeld 13,15, waarmee wordt bedoeld dat op het X-chromosoom 13 herhalingen zich bij de STR's bevinden en 15 herhalingen op het Y-chromosoom. Bij locus D21 staat een kommagetal, waar ik dus niet uitkom.

[ afbeelding ]
Gemiddelde?
pi_151387755
quote:
99s.gif Op donderdag 2 april 2015 16:18 schreef Nelvalhil het volgende:
SPOILER
Moet hier het wrijvings coëfficiënt uit halen. De bijbehorende tabel is als volgt:

Massa Newton
118,7 0,21
132,1 0,27
250,8 0,58
343,96 0,77
369,4 0,97
426,66 0,78

Moet ik dan de laatste - de eerste waarde van de massa gedeeld door de laatste - eerste waarden van newton doen?

Dus zoiets; 0,78-0,2 / 426,66 – 118,7 ? Iets zegt me dat dat niet helemaal klopt..
Alle newtons bij elkaar opgeteld gedeeld door alle massa's bij elkaar opgeteld.
Dan krijg je de gemiddelde weerstandcoefficient van al die punten.
pi_151389458
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 14:08 schreef Rezania het volgende:

[..]

Gemiddelde?
Hoe bedoel je gemiddelde?
pi_151389752
When an allele does not conform to the standard repeat motif of the system in question, it should be designated by the number of complete repeat units and the number of base pairs of the partial repeat. These two values should be separated by a decimal point {9}. For example, the STR locus HUMTH01 contains a nonconsensus allele which is relatively common in Caucasians. This allele is 1 bp shorter than 10 repeat units, due to the loss of an adenine in the 7th repeat unit {30,76}, and is thus designated 9.3. The ISFH also recommends using allelic ladders containing the commonly occurring alleles and establishing the size and sequence of those alleles through sequencing.

http://www.cstl.nist.gov/strbase/intro.htm
pi_151390709
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 15:44 schreef Enix het volgende:

[..]

Hoe bedoel je gemiddelde?
Misschien dat er de ene keer meer repeats waren dan de andere keer, en dat ze gewoon het gemiddelde hebben genomen. Maar blijkbaar niet dus. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')