abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156713728
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:54 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Hoe weet je dat er geen elektronenoverdracht plaatsvind? Een van de stappen om een redoxreactie op te schrijven is namelijk de reactievergelijking kloppend maken door het aantal elektronen voor de pijl gelijk te krijgen aan het aantal elektronen na de pijl, waarna je ze dus kan wegstrepen. Vraag 6 lijkt mij in elk geval geen redoxreactie ... over 5 twijfel ik, dat is een beetje weggezakt.

Vraag 7 slaat terug op vraag 6. Klopt die (s) na de pijl of moet dat (aq) zijn (bij 6 dus).
2Mg- + O2- --> 2MgO

is denk ik geen redoxreactie omdat er geen nieuwe stof ontstaat/verdwijnt en de lading van de deeltjes veranderd ook niet, lijkt me.

Verder weet ik eerlijk gezegd niet of die (s) veranderd moet worden naar een (aq). Bij beide stoffen na de pijl van 6 niet :@ . Dan wordt dat toch gewoon een oplosvergelijking? :P
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_156713932
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 18:05 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

2Mg- + O2- --> 2MgO

is denk ik geen redoxreactie omdat er geen nieuwe stof ontstaat/verdwijnt en de lading van de deeltjes veranderd ook niet, lijkt me.

Verder weet ik eerlijk gezegd niet of die (s) veranderd moet worden naar een (aq). Bij beide stoffen na de pijl van 6 niet :@ . Dan wordt dat toch gewoon een oplosvergelijking? :P
Het is wel een redoxreactie. Je zet daar namelijk magnesium om in een magnesiumzout.

Mg -> Mg2+ + 2 e-
O2 + 4 e- -> 2 O2-
pi_156713964
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 18:24 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het is wel een redoxreactie. Je zet daar namelijk magnesium om in een magnesiumzout.

Mg -> Mg2+ + 2 e-
O2 + 4 e- -> 2 O2-
Oh :o De totaalreactie blijft nog wel gewoon zoals ik al had genoteerd?
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_156714560
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 18:27 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Oh :o De totaalreactie blijft nog wel gewoon zoals ik al had genoteerd?
De reactie die je hebt gepost, klopt niet. Mg staat elektronen af en krijgt derhalve een positieve lading. En zoals je kunt zien in mijn vorige post wordt de lading 2+.

Edit: en je hebt 2 oxide-ionen i.o.v. 1.
pi_156727745
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:02 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De reactie die je hebt gepost, klopt niet. Mg staat elektronen af en krijgt derhalve een positieve lading. En zoals je kunt zien in mijn vorige post wordt de lading 2+.

Edit: en je hebt 2 oxide-ionen i.o.v. 1.
Oh, ja :+ Hoe zit het dan met de ontleding van zilverchloride klopt het volgende?

Ag (aq) + e- --> Ag (s)
AgCl (s) + e- --> Ag+ (s) Cl- (aq)
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_156727940
En je maakt er toch gewoon een oplossing van? :D
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_156728304
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 11:12 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Oh, ja :+ Hoe zit het dan met de ontleding van zilverchloride klopt het volgende?

Ag (aq) + e- --> Ag (s)
AgCl (s) + e- --> Ag+ (s) Cl- (aq)
Nee, je gooit hier alles door elkaar.

Zilverchloride is al een zout. Er vindt daarom geen elektronenoverdracht plaats.

Wat er wel gebeurt, is dat zilverchloride (op zeer beperkte schaal) uiteenvalt in zilver- en chloride-ionen. Dit proces noemen we dissociatie.

In formulevorm: AgCl -> Ag+ + Cl-

Wat betreft de toestandsaanduidingen:
- zilverchloride is een vaste stof dus aanduiding (s)
- de ionen lossen op, dus krijgen aanduiding (aq)

Samengenomen: AgCl(s) -> Ag+(aq) + Cl-(aq)

Hou er wel rekening mee dat zilverchloride slecht oplost in water (zie ook Binas, bij mij tabel 45a Zouten in water). In de praktijk zal er daarom nauwelijks zilverchloirde dissociëren.
pi_156729463
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 11:47 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Nee, je gooit hier alles door elkaar.

Zilverchloride is al een zout. Er vindt daarom geen elektronenoverdracht plaats.

Wat er wel gebeurt, is dat zilverchloride (op zeer beperkte schaal) uiteenvalt in zilver- en chloride-ionen. Dit proces noemen we dissociatie.

In formulevorm: AgCl -> Ag+ + Cl-

Wat betreft de toestandsaanduidingen:
- zilverchloride is een vaste stof dus aanduiding (s)
- de ionen lossen op, dus krijgen aanduiding (aq)

Samengenomen: AgCl(s) -> Ag+(aq) + Cl-(aq)

Hou er wel rekening mee dat zilverchloride slecht oplost in water (zie ook Binas, bij mij tabel 45a Zouten in water). In de praktijk zal er daarom nauwelijks zilverchloirde dissociëren.
Dan kan ik misschien fout zitten, maar er staat volgens mij nergens bij dat het in water zou moeten oplossen, je moet alleen de vergelijking van de ontleding geven, maar die staat hierboven. Trouwens nog nooit van 'Dissociatie ' gehoord :P
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
  maandag 12 oktober 2015 @ 00:50:32 #259
368331 Miraculously
A chi vuole, non mancano modi.
pi_156774392
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 12:49 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Dan kan ik misschien fout zitten, maar er staat volgens mij nergens bij dat het in water zou moeten oplossen, je moet alleen de vergelijking van de ontleding geven, maar die staat hierboven. Trouwens nog nooit van 'Dissociatie ' gehoord :P
De toestandsaanduiding (aq) betekent dat het over een aqueous solution gaat wat vertaald naar het Nederlands staat voor een waterige oplossing.
pi_156968570
Ik heb een vraag uit een oefen tentamen waar ik niet helemaal uit kom:

Een trekstang van 20m lengte moet een kracht doorleiden van 100.000N. De verlenging mag niet meer bedragen dan 8mm. E=210GPa. Wat is de benodigde dikte?

De formule die ik hiervoor afgeleid heb is: d=√4F ℓo/∏E ℓ∆. Ik kom dan uit op 3,1 10^-4, oftewel 0,311 mm, maar het antwoord moet zijn 39 mm. Iemand die kan zien waar ik fout zit?
pi_157020333
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 15:23 schreef Boarderzip het volgende:
Ik heb een vraag uit een oefen tentamen waar ik niet helemaal uit kom:

Een trekstang van 20 m lengte moet een kracht doorleiden van 100.000 N. De verlenging mag niet meer bedragen dan 8 mm. E = 210 GPa. Wat is de benodigde dikte?

De formule die ik hiervoor afgeleid heb is: d=√4F ℓo/∏E ℓ∆. Ik kom dan uit op 3,1 10^-4, oftewel 0,311 mm, maar het antwoord moet zijn 39 mm. Iemand die kan zien waar ik fout zit?
Als je je volledige berekening niet post, hoe wil je dan dat iemand ziet waar je fout zit? Dat kan niet.

Niettemin zit je er ongeveer een factor (4/π)·102 naast, wat erop duidt dat je meerdere fouten hebt gemaakt, niet alleen een fout met je eenheden maar ook nog tenminste één andere fout.

Je hebt

\rm \frac{F}{S_0}\,=\,\rm E\cdot\frac{\mathrm{\Delta}L}{L_0}

en dus

\rm S_0\,=\,\rm\frac{F\cdot L_0}{E\cdot\mathrm{\Delta}L}

waarbij F de trekkracht is, S0 de oppervlakte van een dwarsdoorsnede van de staaf als er geen trekkracht op wordt uitgeoefend, E de elasticiteitsmodulus, ΔL de toename van de lengte onder invloed van de trekkracht F en L0 de lengte van de staaf als er geen kracht op wordt uitgeoefend. Is nu de staaf rond en dus de dwarsdoorsnede een cirkelschijf, dan hebben we uiteraard ook

\rm S_0\,=\,\rm\frac{1}{4}\cdot\pi\cdot d^2

waarbij d de dikte is van de staaf, zodat voor de dikte van de staaf geldt

\rm d\,=\,\rm\sqrt{\frac{4\cdot F\cdot L_0}{\pi\cdot E\cdot\mathrm{\Delta}L}}

Druk je nu F uit in Newton en E in N/mm2 oftewel MPa, dan krijgen we d uitgedrukt in mm, aangezien het quotiënt L0/ΔL dimensieloos is.

Invullen van je gegevens levert

\rm d\,=\,\rm\sqrt{\frac{4\cdot 10^5\cdot 2\cdot 10}{\pi\cdot 2,1\cdot 10^5\cdot 8\cdot10^{-3}}

en dit is te vereenvoudigen tot

\rm d\,=\,10^2\cdot\sqrt{\frac{1}{\pi\cdot2,1}}

en dat geeft inderdaad

\rm d\,\approx\,38,9 mm

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 23-10-2015 00:28:37 ]
pi_157021864
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 17:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je je volledige berekening niet post, hoe wil je dan dat iemand ziet waar je fout zit? Dat kan niet.

Niettemin zit je er ongeveer een factor (4/π)·102 naast, wat erop duidt dat je meerdere fouten hebt gemaakt, niet alleen een fout met je eenheden maar ook nog tenminste één andere fout.

Je hebt

\rm \frac{F}{S_0}\,=\,\rm E\cdot\frac{\mathrm{\Delta}L}{L_0}

en dus

\rm S_0\,=\,\rm\frac{F\cdot L}{E\cdot\mathrm{\Delta}L_0}

waarbij F de trekkracht is, S0 de oppervlakte van een dwarsdoorsnede van de staaf als er geen trekkracht op wordt uitgeoefend, E de elasticiteitsmodulus, ΔL de toename van de lengte onder invloed van de trekkracht F en L0 de lengte van de staaf als er geen kracht op wordt uitgeoefend. Is nu de staaf rond en dus de dwarsdoorsnede een cirkelschijf, dan hebben we uiteraard ook

\rm S_0\,=\,\rm\frac{1}{4}\cdot\pi\cdot d^2

waarbij d de dikte is van de staaf, zodat voor de dikte van de staaf geldt

\rm d\,=\,\rm\sqrt{\frac{4\cdot F\cdot L_0}{\pi\cdot E\cdot\mathrm{\Delta}L}}

Druk je nu F uit in Newton en E in N/mm2 oftewel MPa, dan krijgen we d uitgedrukt in mm, aangezien het quotiënt L0/ΔL dimensieloos is.

Invullen van je gegevens levert

\rm d\,=\,\rm\sqrt{\frac{4\cdot 10^5\cdot 2\cdot 10}{\pi\cdot 2,1\cdot 10^5\cdot 8\cdot10^{-3}}

en dit is te vereenvoudigen tot

\rm d\,=\,10^2\cdot\sqrt{\frac{1}{\pi\cdot2,1}}

en dat geeft inderdaad

\rm d\,\approx\,38,9 mm
Ontzettend bedankt voor je antwoord! Mijn excuses voor het onvolledig posten van mijn berekening, mag ik je vragen hoe je de formules in jou post zo mooi weergegeven krijgt?

Ik ben de fout in gegaan bij het omrekenen van vierkante meters naar vierkante millimeters.
pi_157033986
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 18:14 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Ontzettend bedankt voor je antwoord! Mijn excuses voor het onvolledig posten van mijn berekening, mag ik je vragen hoe je de formules in jou post zo mooi weergegeven krijgt?
Je kunt op FOK gebruik maken van inline TeX. Dat kon je trouwens ook zien in je quote van mijn post.
quote:
Ik ben de fout in gegaan bij het omrekenen van vierkante meters naar vierkante millimeters.
Dat kan niet je enige fout zijn geweest gezien je antwoord, want dan zou je er geen factor (4/π)·102 naast hebben kunnen zitten.
  zondag 1 november 2015 @ 14:03:53 #264
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_157244373
Scheikundigen, ik heb hulp nodig.

Het gaat over een complexometrische titratie van een Kobalt(II) complex met EDTA (0,05M)

Het complex is [Co2F2(Hdmpz)6](BF4)2
Hdmpz = 3,5-dimethylpyrazole

Ik moest 0.35 mmol (omgerekend 3,2 g) [Co2F2(Hdmpz)6](BF4)2 in een erlenmeyer doen, (daarbij 10 druppelss 37% HCL toevoegen, 25 mL water, 10 mL 4 M NaOAc (Ph 5,5) toevoegen en als indicator Xylenol oranje) en vervolgens met een 0,05 M EDTA oplossing titreren. Volgens mij hoef ik niks te doen qua berekening met de HCL en NaOAc.

Bij ongeveer 16 mL (significantie maakt me niet zoveel uit) was er een kleuromslag.

Nu moet ik het percentage Kobalt(II) berekenen en daaruit het moleculaire gewicht van het complex (Wat volgens het optellen van de atomen 906 g/mol moet zijn).

Maar ik heb geen idee hoe die berekening moet. Vooral het deel van percentage kobaltionen naar het moleculaire gewicht van het complex begrijp ik niet.

Ook snap ik de molverhouding Co2+:EDTA niet helemaal.

Alvast bedankt.
Spatieboos
pi_157249289
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 14:03 schreef Spatieloos het volgende:
Scheikundigen, ik heb hulp nodig.

Het gaat over een complexometrische titratie van een Kobalt(II) complex met EDTA (0,05M)

Het complex is [Co2F2(Hdmpz)6](BF4)2
Hdmpz = 3,5-dimethylpyrazole

Ik moest 0.35 mmol (omgerekend 3,2 g) [Co2F2(Hdmpz)6](BF4)2 in een erlenmeyer doen, (daarbij 10 druppelss 37% HCL toevoegen, 25 mL water, 10 mL 4 M NaOAc (Ph 5,5) toevoegen en als indicator Xylenol oranje) en vervolgens met een 0,05 M EDTA oplossing titreren. Volgens mij hoef ik niks te doen qua berekening met de HCL en NaOAc.

Bij ongeveer 16 mL (significantie maakt me niet zoveel uit) was er een kleuromslag.

Nu moet ik het percentage Kobalt(II) berekenen en daaruit het moleculaire gewicht van het complex (Wat volgens het optellen van de atomen 906 g/mol moet zijn).

Maar ik heb geen idee hoe die berekening moet. Vooral het deel van percentage kobaltionen naar het moleculaire gewicht van het complex begrijp ik niet.

Ook snap ik de molverhouding Co2+:EDTA niet helemaal.

Alvast bedankt.
Co2+ reageert met EDTA in een 1:1 verhouding.

Is het niet zo dat er gevraagd wordt wat een massafractie kobalt in het kobalt-EDTA-complex is?
pi_157662109
Goededag leden van fok.nl
Ik heb hulp nodig.
Vak : Natuurkunde
Hoofdstuk : Bewegingsleer - Toepassingen : de valbeweging en de vertikale worp.

Voorlopig heb ik geen problemen met anderen sommen maar wel met 1tje

Hier is de vraag :
Een schip heeft een snelheid van 5m/s. Aan boord van dit schip bevindt zich een kanon waaruit een kogel vertikaal omhoog geschoten wordt met een snelheid van 200m/s. Komt de kogel voor of achter het schip in het water terecht, of treft de kogel het schip?

Okey ten eerste wat ik weet is dat de Vo(beginsnelheid) van de kannon 200m/s is(omdat hij constant is)
en de snelheid van het schip is 5m/s.

Daarna heb ik de tijd berekend van 't kogel hoe langt het duurt tot dat hij te top bereikt en weer valt -> met de formule : Vyt=Vo-g.t

Dus dan wordt het :
0=200-10.t
10t=200
t=20s , dus t = 40s (2x20s , omdat hij 20s stijgt en nog 20s valt tot dat 't de grond bereikt)

tot zo ver weet ik wat ik moet doen...

Mijn vraag is nu hoe moet ik verder gaan?

Ow nog iets. Bij verticale worp omhoog heb ik de formule :
Yt=Yo+Vo.t-½g.t²

[ Bericht 0% gewijzigd door Nilkanth op 19-11-2015 00:12:36 ]
pi_157663508
quote:
5s.gif Op woensdag 18 november 2015 23:34 schreef Nilkanth het volgende:
Goededag leden van fok.nl
Ik heb hulp nodig.
Vak : Natuurkunde
Hoofdstuk : Bewegingsleer - Toepassingen : De valbeweging en de verticale worp.

Voorlopig heb ik geen problemen met andere opgaven maar wel met ééntje.

Hier is de vraag :

Een schip heeft een snelheid van 5 m/s. Aan boord van dit schip bevindt zich een kanon waaruit een kogel verticaal omhoog geschoten wordt met een snelheid van 200 m/s. Komt de kogel voor of achter het schip in het water terecht, of treft de kogel het schip?

Je hoeft hier helemaal niet te rekenen. Je kunt de beweging van de afgeschoten kogel ontbinden in een horizontale en een verticale component. De horizontale snelheid van de kogel is constant (als we de wrijving met de lucht mogen verwaarlozen) en deze horizontale snelheid is in grootte en in richting gelijk aan de snelheid waarmee het schip beweegt. De afgeschoten kogel bevindt zich zo de gehele kogelbaan loodrecht boven het schip en zal dus het schip treffen. Zie je?

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 20-11-2015 10:54:19 ]
pi_157840340
Hallo iedereen, ik heb een vraag over mijn natuurkunde stof die ik moet kennen.
Het gaat over een energievergelijking.
Een voorwerp beweegt door een ruimte als val of worp zonder luchtweerstand, met zwaartekracht. Je krijgt dus een parabool beweging.
De vergelijking die je dan krijgt is:
Ek+Ez=Ek+Ez
waarbij de Ek en Ez links van de "=" op punt A en rechts ervan op punt B.
Punt A en B liggen beide aan een andere zijden van de parabool.
Mijn vraag is waarom er nou een Zwaarte-energie op punt B is, deze zou op het hoogste punt toch volledig naar kinetische energie omgezet moeten zijn?
.
  donderdag 26 november 2015 @ 19:08:33 #269
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_157840746
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 18:56 schreef orang1120 het volgende:
Hallo iedereen, ik heb een vraag over mijn natuurkunde stof die ik moet kennen.
Het gaat over een energievergelijking.
Een voorwerp beweegt door een ruimte als val of worp zonder luchtweerstand, met zwaartekracht. Je krijgt dus een parabool beweging.
De vergelijking die je dan krijgt is:
Ek+Ez=Ek+Ez
waarbij de Ek en Ez links van de "=" op punt A en rechts ervan op punt B.
Punt A en B liggen beide aan een andere zijden van de parabool.
Mijn vraag is waarom er nou een Zwaarte-energie op punt B is, deze zou op het hoogste punt toch volledig naar kinetische energie omgezet moeten zijn?
Waar ligt punt B precies? Op dezelfde hoogte als punt A?
leef de leven
pi_157840940
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 18:56 schreef orang1120 het volgende:

Mijn vraag is waarom er nou een Zwaarte-energie op punt B is, deze zou op het hoogste punt toch volledig naar kinetische energie omgezet moeten zijn?
Je vraagstelling is onduidelijk, maak een tekening die laat zien wat je bedoelt. Uit deze opmerking blijkt overigens al dat je het niet begrijpt. De zwaarte-energie (beter: potentiële energie) bereikt op het hoogste punt van de paraboolbaan namelijk een maximum en is dus zeker niet volledig omgezet in kinetische energie.
pi_157841920
quote:
19s.gif Op donderdag 26 november 2015 19:08 schreef RRuben het volgende:

[..]

Waar ligt punt B precies? Op dezelfde hoogte als punt A?
Punt A en B zijn 2 willekeurige tijdstippen.
.
pi_157844932
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 18:56 schreef orang1120 het volgende:
Hallo iedereen, ik heb een vraag over mijn natuurkunde stof die ik moet kennen.
Het gaat over een energievergelijking.
Een voorwerp beweegt door een ruimte als val of worp zonder luchtweerstand, met zwaartekracht. Je krijgt dus een parabool beweging.
De vergelijking die je dan krijgt is:
Ek+Ez=Ek+Ez
waarbij de Ek en Ez links van de "=" op punt A en rechts ervan op punt B.
Punt A en B liggen beide aan een andere zijden van de parabool.
Mijn vraag is waarom er nou een Zwaarte-energie op punt B is, deze zou op het hoogste punt toch volledig naar kinetische energie omgezet moeten zijn?
op het hoogste punt is alle kinetische energie omgezet in hoogte energie

En daarna in de val naar beneden wordt de hoogte energie weer omgezet in kinetische energie
pi_157846681
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 21:07 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

op het hoogste punt is alle kinetische energie omgezet in hoogte energie

Nee, dat geldt alleen als je een projectiel loodrecht omhoog afschiet. Als het projectiel een paraboolbaan aflegt - en we de luchtwrijving mogen verwaarlozen - dan is de horizontale component van de snelheid constant en is de kinetische energie op het hoogste punt dus niet gelijk aan nul.
pi_157901769
Goededag leden van fok.nl

Ik heb weer moeite met een opgage.

Vak : Natuurkunde

Vraag :
Van een 45m hoge toren wordt een bal in de horizontale richting weggeworpen. De bal komt op 60m van de voet van de toren op de grond terecht. Neem g= 10m/s² en verwaarloos de invloed van de luchtwrijving.
a) Met welke snelheid is de bal weggeworpen?
b) Bereken de grootte en richting van de snelheid waarmee de bal de grond treft.
c) Bereken de grootte en richting van de gemiddelde snelheid van de bal in het tijdsinterval [ 0,0 s; 3,0 s]
d) Leg uit waarom de richting van deze gemiddelde snelheid niet samenvalt met de richting van de snelheid waarmee de bal de grond treft.

Zo ik snap bijna niets.... kan iemand mij helpen om ze te beantwoorden met een kleine uitleg.
dank u :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Nilkanth op 29-11-2015 16:35:40 ]
pi_157902303
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 16:10 schreef Nilkanth het volgende:
Goededag leden van fok.nl

Ik heb weer moeite met een som opgave.

Vak : Natuurkunde

Vraag :

Van een 45m hoge toren wordt een bal in de horizontale richting weggeworpen. De bal komt op 60m van de voet van de toren op de grond terecht. Neem g= 10m/s² en verwaarloos de invloed van de luchtwrijving.

a) Met welke snelheid is de bal weggeworpen?
b) Bereken de grootte en richting van de snelheid waarmee de bal de grond treft.
c) Bereken de grootte en richting van de gemiddelde snelheid van de bal in het tijdsinterval [ 0,0 s; 3,0 s]
d) Leg uit waarom de richting van deze gemiddelde snelheid niet samenvalt met de richting van de snelheid waarmee de bal de grond treft.

Zo ik snap bijna niets.... kan iemand mij helpen om ze te beantwoorden met een kleine uitleg.
dank u :)
Laat eerst eens zien wat je zelf hebt geprobeerd. Bedenk dat je zowel de verplaatsing als de snelheid van de bal kunt opvatten als vectoren in functie van de tijd en dat je deze vectoren kunt ontbinden in een horizontale component en een verticale component. De horizontale component van de snelheidsvector is constant aangezien je de luchtwrijving mag verwaarlozen. De verticale component van de snelheid is niet constant, aangezien de bal onderhevig is aan de zwaartekracht.
pi_158155136
Hallo iedereen, mijn vraag was of er misschien een applicatie is waarmee een natuurkundige foutenanalyse kan worden uitgerekend. Ik moet namelijk van veel verschillende metingen de gemiddelde waarde, de laagste waarde en de grootste waarde bepalen en daarmee moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid metingen. Kennen jullie misschien zo'n applicatie?
:)
  donderdag 10 december 2015 @ 18:53:25 #277
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158155846
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:20 schreef BalotelliFan het volgende:
Hallo iedereen, mijn vraag was of er misschien een applicatie is waarmee een natuurkundige foutenanalyse kan worden uitgerekend. Ik moet namelijk van veel verschillende metingen de gemiddelde waarde, de laagste waarde en de grootste waarde bepalen en daarmee moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid metingen. Kennen jullie misschien zo'n applicatie?
Kan dat niet gewoon met Excel.
pi_158156704
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:53 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Kan dat niet gewoon met Excel.
Weet je misschien hoe deze optie op Excel heet?
:)
  donderdag 10 december 2015 @ 19:57:47 #279
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158157785
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 19:25 schreef BalotelliFan het volgende:

[..]

Weet je misschien hoe deze optie op Excel heet?
Ik ben niet echt thuis in welke statistiek in welke situatie toegepast moet worden.

Maar als je gegevens invoert kan excel over al die gegevens veel betrouwbaarheidstesten uitvoeren.

Edit: Hier kan je zien waar je de functies kunt vinden. Uiteraard moet je zelf eerst de meetgegevens invoeren in een kolom en weten wat je precies wilt weten van die gegevens, bijvoorbeeld hoeveel een bepaalde waarde afwijkt van het gemiddelde of iets compleet anders, dat heb ik nog niet helemaal begrepen uit je vraagstelling.



[ Bericht 27% gewijzigd door Scuidward op 10-12-2015 21:06:57 ]
pi_158626601
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:20 schreef BalotelliFan het volgende:
Hallo iedereen, mijn vraag was of er misschien een applicatie is waarmee een natuurkundige foutenanalyse kan worden uitgerekend. Ik moet namelijk van veel verschillende metingen de gemiddelde waarde, de laagste waarde en de grootste waarde bepalen en daarmee moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid metingen. Kennen jullie misschien zo'n applicatie?
Kun je uitleggen waarom de laagste waarde en de hoogste waarde van belang zijn voor een foutenanalyse?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 25 januari 2016 @ 19:30:11 #281
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159389726
Goedenavond FOK!kers,

Ik heb een vraagje over dynamica/krachten.

Het vraagstuk gaat over een trein die met een bepaalde snelheid door een bocht gaat. Om die bocht goed te kunnen nemen zijn de rails onder een bepaalde hoek gezet. Deze hoek moet ik uitrekenen. Prima te doen dacht ik, totdat ik de normaal kracht (deze kracht dient als middelpuntzoekende kracht) op de trein wilde uitrekenen. Check de foto hieronder:


Kan iemand mij uitleggen waarom de normaal kracht N op de linker manier wordt uitgereken en niet op de rechter manier?
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 21:37:39 #282
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159394236
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 19:30 schreef RRuben het volgende:
Goedenavond FOK!kers,

Ik heb een vraagje over dynamica/krachten.

Het vraagstuk gaat over een trein die met een bepaalde snelheid door een bocht gaat. Om die bocht goed te kunnen nemen zijn de rails onder een bepaalde hoek gezet. Deze hoek moet ik uitrekenen. Prima te doen dacht ik, totdat ik de normaal kracht (deze kracht dient als middelpuntzoekende kracht) op de trein wilde uitrekenen. Check de foto hieronder:
[ afbeelding ]

Kan iemand mij uitleggen waarom de normaal kracht N op de linker manier wordt uitgereken en niet op de rechter manier?
In je linkerplaatje is N de diagonaal van je rechthoek, en kan je hem dus ontleden in een X en Y component.

In je rechterplaatje is je Y component groter dan de N, en kom je niet uit. N is te klein, of mg is te groot.

Sinus, cosinus en tangus werken alleen volgens die regels als je een rechthoekige driehoek hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 25 januari 2016 @ 22:30:06 #283
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159396034
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 21:37 schreef Scuidward het volgende:

[..]

In je linkerplaatje is N de diagonaal van je rechthoek, en kan je hem dus ontleden in een X en Y component.

In je rechterplaatje is je Y component groter dan de N, en kom je niet uit. N is te klein, of mg is te groot.

Sinus, cosinus en tangus werken alleen volgens die regels als je een rechthoekige driehoek hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja oke, dat is wel logisch.

Maar ik vind het dan wel raar, dat de normaalkracht N groter is dan m*g. Normaal gesproken (als bijv. een voorwerp een helling oprijdt) ontbind je de zwaartekracht in een component loodrecht en parallel aan de helling. De loodrechte component is dan de normaalkracht en die is dus kleiner dan m*g. Of zie ik iets helemaal verkeerd? Of komt het doordat in het ene geval de trein op dezelfde hoogte blijft en in het andere geval omhoog rijdt?
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 22:47:06 #284
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159396624
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:30 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ja oke, dat is wel logisch.

Maar ik vind het dan wel raar, dat de normaalkracht N groter is dan m*g. Normaal gesproken (als bijv. een voorwerp een helling oprijdt) ontbind je de zwaartekracht in een component loodrecht en parallel aan de helling. De loodrechte component is dan de normaalkracht en die is dus kleiner dan m*g. Of zie ik iets helemaal verkeerd? Of komt het doordat in het ene geval de trein op dezelfde hoogte blijft en in het andere geval omhoog rijdt?
Ik ga even mijn gedachten ordenen.

- De normaalkracht is de kracht die het voorwerp ondervind van het oppervlak waar hij op rust.
- De 'tegenkracht' noemden ze die dacht ik.
- Op een tafel is die gelijk aan m*g (als de tafel waterpas staat).
- Als je een helling op gaat is die groter, want de normaalkracht staat loodrecht op de lijn van de helling.
- Ik denk dat je in bovenstaande verhaal dat vergat.

De horizontale component is denk ik de wrijving (als het systeem in balans is).


Misschien is een heeeeel kort stukje bocht net als een helling.

[ Bericht 2% gewijzigd door Scuidward op 25-01-2016 23:13:42 ]
  maandag 25 januari 2016 @ 22:54:42 #285
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159396843
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:47 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik ga even mijn gedachten ordenen.

- De normaalkracht is de kracht die het voorwerp ondervind van het oppervlak waar hij op rust.
- De 'tegenkracht' noemden ze die dacht ik.
- Op een tafel is die gelijk aan m*g (als de tafel waterpas staat).
- Als je een helling op gaat is die groter, want de normaalkracht staat loodrecht op de lijn van de helling.
- Ik denk dat je in bovenstaande verhaal dat vergat.

De horizontale component is denk ik de wrijving (als het systeem in balans is).
Hmm ja je een na laatste puntje wist ik niet, maar ik snap het nu wel denk ik :P Bedankt voor je hulp.

Edit op jouw edit: Nee in mijn geval wilde je een horizontale kracht weten. Maar wat ik deed met de zwaartekracht ontbinden, dan krijg je een component parallel aan de helling i.p.v. horizontaal.
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 22:55:54 #286
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159396870
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:54 schreef RRuben het volgende:

[..]

Hmm ja je een na laatste puntje wist ik niet, maar ik snap het nu wel denk ik :P Bedankt voor je hulp
Even een quote gevonden zonet.

quote:
Bij een voorwerp op een helling (zie figuur) is er een normaalkracht loodrecht op het hellend vlak (N). Deze normaalkracht N is een reactiekracht van de helling, en is in tegengestelde richting met de loodrechte component van de zwaartekracht ( m\cdot g\cdot \cos (\theta) ). De andere component van de zwaartekracht m·g is de component parallel aan de helling met grootte m\cdot g\cdot \sin (\theta), en deze wordt in geval van een voorwerp in rust opgeheven door de wrijvingskracht f.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht

Succes.
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:54 schreef RRuben het volgende:
Edit op jouw edit: Nee in mijn geval wilde je een horizontale kracht weten. Maar wat ik deed met de zwaartekracht ontbinden, dan krijg je een component parallel aan de helling i.p.v. horizontaal.
Ja, mijn plaatje maakt het lastiger, ik had hem ook fout getekend :') jij had wel gelijk, ik heb teveel prikkels hier.

Dan is je linkerplaatje goed omdat de middelpuntzoekende kracht loodrecht staat op de rijrichting, de trein een snelheid heeft die hem dus niet uit de rails laat schieten of op zijn zijkant laat vallen, de zwaartekracht constant is, en je in die situatie dus een balans hebt waarin je die 3 componenten in zo'n rechthoek kan plaatsen als je links hebt gedaan.

Rechts lijk ik te zien wat er zou zijn als de trein stilstaat in de bocht. Met een snelheid van 0 heb je geen middelpuntzoekende kracht en bereken je dus de wrijving tussen de wielen en de rails :s)

Hopelijk klopt dit en is mijn uitleg te volgen (anders heb je kans dat iemand het later voor je toelicht).

[ Bericht 16% gewijzigd door Scuidward op 25-01-2016 23:14:29 ]
pi_159397331
Niet zo moeilijk doen. De verticale component van de normaalkracht en de zwaartekracht moeten elkaar opheffen. Met andere woorden die krachten moeten gelijk zijn van grootte, maar tegengesteld van richting. In de foute berekening is daarvan geen sprake, in de goede berekening wel.
  maandag 25 januari 2016 @ 23:18:03 #288
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159397357
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:55 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Even een quote gevonden zonet.

[..]

[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht

Succes.

[..]

Ja, mijn plaatje maakt het lastiger, ik had hem ook fout getekend :') jij had wel gelijk, ik heb teveel prikkels hier.

Dan is je linkerplaatje goed omdat de middelpuntzoekende kracht loodrecht staat op de rijrichting, de trein een snelheid heeft die hem dus niet uit de rails laat schieten of op zijn zijkant laat vallen, de zwaartekracht constant is, en je in die situatie dus een balans hebt waarin je die 3 componenten in zo'n rechthoek kan plaatsen als je links hebt gedaan.

Rechts lijk ik te zien wat er zou zijn als de trein stilstaat in de bocht. Met een snelheid van 0 heb je geen middelpuntzoekende kracht en bereken je dus de wrijving tussen de wielen en de rails :s)

Hopelijk klopt dit en is mijn uitleg te volgen (anders heb je kans dat iemand het later voor je toelicht).
Haha ja ik snap het nu, het fucked gewoon op de een of andere manier met mn hersens omdat de normaal kracht groter wordt dan m*g, maar dat komt natuurlijk omdat de trein rijdt. Bedankt voor je hulp ^O^
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 23:19:52 #289
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159397394
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:17 schreef lyolyrc het volgende:
Niet zo moeilijk doen. De verticale component van de normaalkracht en de zwaartekracht moeten elkaar opheffen. Met andere woorden die krachten moeten gelijk zijn van grootte, maar tegengesteld van richting. In de foute berekening is daarvan geen sprake, in de goede berekening wel.
true, maar in het geval van een voorwerp dat een helling oprijdt gebruik je wel de rechter methode. Daardoor was ik een beetje in de war.
leef de leven
pi_159397764
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:19 schreef RRuben het volgende:

[..]

true, maar in het geval van een voorwerp dat een helling oprijdt gebruik je wel de rechter methode. Daardoor was ik een beetje in de war.
In dat geval heb je dan ook een versnelling in de opwaartse richting die het verschil maakt.

Dan moet de som van de verticale component van de normaalkracht en de massa * opwaartse versnelling gelijk zijn aan de zwaartekracht: Nv + m*a = m*g ofwel Nv = m*(g-a).

Met andere woorden de verticale component van de normaalkracht is dan kleiner dan de zwaartekracht.
pi_159398126
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:17 schreef lyolyrc het volgende:
Niet zo moeilijk doen. De verticale component van de normaalkracht en de zwaartekracht moeten elkaar opheffen. Met andere woorden die krachten moeten gelijk zijn van grootte, maar tegengesteld van richting. In de foute berekening is daarvan geen sprake, in de goede berekening wel.
Nee de verticale component van de normaal kracht is juist kleiner. Daarom glijd iets ook van een helling af als er geen wrijvingskracht is.
pi_159398964
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:56 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Nee de verticale component van de normaal kracht is juist kleiner. Daarom glijd iets ook van een helling af als er geen wrijvingskracht is.
Uiteraard, maar in dit specifieke voorbeeld van een trein in een bocht met verkanting wordt de wrijvingskracht niet meegenomen. Althans die is niet ingetekend.
pi_159401042
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 00:54 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Uiteraard, maar in dit specifieke voorbeeld van een trein in een bocht met verkanting wordt de wrijvingskracht niet meegenomen. Althans die is niet ingetekend.
Maar dan veranderd de normaal kracht ten opzichte van de zwaartekracht niet opeens.
De normaalkracht is hier groter omdat er ook nog een middelpuntvliedendekracht is.(Niet getekend, wel beschreven)
pi_159401784
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 08:57 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Maar dan veranderd de normaal kracht ten opzichte van de zwaartekracht niet opeens.
De normaalkracht is hier groter omdat er ook nog een middelpuntvliedendekracht is.(Niet getekend, wel beschreven)
Als je de verticale component van de wrijving niet meeneemt, zijn er nog maar twee verticale krachten, die dan van gelijke grootte moeten zijn. Dat verandert de verhouding tussen die twee krachten wel.

En de middelpuntzoekende kracht is wél ingetekend als horizontale component van de normaalkracht. Kijk maar op de foto.
pi_159401960
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 10:02 schreef lyolyrc het volgende:
En de middelpuntzoekende kracht is wél ingetekend als horizontale component van de normaalkracht. Kijk maar op de foto.
Ah nou snap ik de verwarring. Maar het is natuurlijk niet zo dat de zwaartekracht voor de verticale component zorgt en de middelpuntvliedendekracht voor de horizontale component zorgt.
pi_159948398
Hallo,

Ik ben aan het studeren voor mijn theorie rijbewijs B.
Ik snap niet wat het verschil is tussen de volgende situaties (qua verkeersregels)
(zie afbeeldingen)

1: http://postimg.org/image/lxfdsqfxh/
2: http://postimg.org/image/hhytrx4pp/

Hulde aan degene die mij helpt,

Gr

Karaktereigenschapjes
  dinsdag 16 februari 2016 @ 00:48:29 #297
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159954912
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 21:34 schreef Karaktereigenschapjes het volgende:
Hallo,

Ik ben aan het studeren voor mijn theorie rijbewijs B.
Ik snap niet wat het verschil is tussen de volgende situaties (qua verkeersregels)
(zie afbeeldingen)

1: http://postimg.org/image/lxfdsqfxh/
2: http://postimg.org/image/hhytrx4pp/

Hulde aan degene die mij helpt,

Gr

Karaktereigenschapjes
Volgende keer zou ik deze vraag elders stellen op dit forum, bijvoorbeeld in PTA.

Maar;

1: Geef het door, rechts gaat voor. Fietser heeft de rode auto rechts, jij hebt de fietser rechts, dus die volgorde.
2: Jij komt voor de rode auto gezien van rechts, dus jij mag voor op de auto. De bus moet daarna wachten op de auto (rechtdoorgaand verkeer), waarna vervolgens de bus ook linksaf kan slaan. Dat is simpelweg de verkeersregel ...

Als je er moeite mee hebt moet je eens een uurtje bij een kruispunt gaan staan met je notitieblokje.
pi_159956768
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 00:48 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Volgende keer zou ik deze vraag elders stellen op dit forum, bijvoorbeeld in PTA.

Maar;

1: Geef het door, rechts gaat voor. Fietser heeft de rode auto rechts, jij hebt de fietser rechts, dus die volgorde.
2: Jij komt voor de rode auto gezien van rechts, dus jij mag voor op de auto. De bus moet daarna wachten op de auto (rechtdoorgaand verkeer), waarna vervolgens de bus ook linksaf kan slaan. Dat is simpelweg de verkeersregel ...

Als je er moeite mee hebt moet je eens een uurtje bij een kruispunt gaan staan met je notitieblokje.
maar in plaatje 1 slaat de rode auto toch ook af, waarommoet deze danniet op de fietser wachten en de bus in plaatje 2 wel op de rode auto
  dinsdag 16 februari 2016 @ 23:25:25 #299
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159980546
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 07:57 schreef Karaktereigenschapjes het volgende:

[..]

maar in plaatje 1 slaat de rode auto toch ook af, waarommoet deze danniet op de fietser wachten en de bus in plaatje 2 wel op de rode auto
Plaatje 1 komt de rode auto voor de fietser van rechts, dus hoeft die niet te wachten.

Plaatje 2 komt de bus de auto tegemoet, waar de auto rechtdoor wilt en de bus naar links. De auto is rechtdoorgaand verkeer, en dat gaat voor. De bus kruist hier het pad van de auto, dus moet hij eerst wachten tot de auto voorbij is.

In plaatje #1 slaat de rode auto af en komt hij voor de fietser wel van rechts.
In plaatje #2 komt de rode auto voor de bus gezien niet van rechts.

Weet niet hoe ik het beter / anders moet uitleggen, misschien een goede vraag voor je instructeur? :)
pi_160444693
Hallo vrienden,

Ik moet maandag een presentatie houden over database modeling. Nu heb ik voor een bijbehorende opdracht een E-R diagram gemaakt, maar ik ben er niet zeker van of deze 100% klopt. Ik hoop dat er iemand is die zou kunnen checken of het er goed uitziet of dat er nog fouten inzitten.

Dit is de opdracht:

quote:
5. Consider the following 3NF relations about a sorority or fraternity:

MEMBER(Member_ID, Name, Address, Dues_Owed)
OFFICE(Office_Name, Officer_ID, Term_Start_Date, Budget)
EXPENSE(Ledger_Number, Office_Name, Expense_Date, Amt_Owed)
PAYMENT(Check_Number, Expense_Ledger_Number, Amt_Paid)
RECEIPT(Member_ID, Receipt_Date, Dues_Received)
COMMITTEE(Committee_ID, Officer_in_Charge)
WORKERS(Committee_ID, Member_ID)

(a) Foreign keys are not indicated in these relations. Decide which attributes are foreign keys and justify your decisions.
(b) Draw an E-R diagram for these relations, using your answer to part “a”.
(c) Explain the assumptions you made about cardinalities in your answer to part “b”. Explain why it is said that the E-R data model is more expressive or more semantically rich than the relational data model.
Dit is het diagram dat ik vervolgens heb gemaakt:


De onderstreepte attributes zijn de primary keys en ik heb voor de duidelijkheid ook de foreign keys benoemd (schuingedrukt) waar die normaal gesproken worden weggelaten.

Ik heb geen idee wat de key van RECEIPT is (ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat de context erachter is), maar zou het kunnen zijn dat het een composite key betreft van alle 3 de attributes oid?
Ook ben ik niet zeker van de associative entity WORKERS, aangezien er geen verdere attributes zijn buiten de 2 foreign keys Committee_ID en Member_ID.

Bij voorbaat dank!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')