abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141857392
In Nederland kunnen we voor de landelijke parlementsverkiezingen kiezen voor kandidaten uit heel Nederland. Wij weten niet beter en voor ons is dit de normaalste zaak van de wereld. Er zijn echter veel landen waarin ze met een districtenstelsel werken, het gebied - laten we maar even van een land uitgaan - wordt opgedeeld in districten. Elk district krijgt op basis van een verdeelsleutel - het percentage inwoners ligt voor de hand - een bepaald aantal zetels in het parlement en binnen het district worden deze zetels verdeeld met verkiezingen. Je kan als burger enkel op een kandidaat uit je eigen district stemmen.
Dit heeft een aantal voor- en nadelen, het lijkt me aardig als we deze hier bespreken. Ik ben vooral benieuwd naar de democratische legitimiteit, je kan immers niet stemmen op een goede kandidaat van buiten je district terwijl hij wel beslissingen kan nemen die invloed hebben op jouw leven. Als je Piet van een ander district een betere kandidaat vindt dan Jan uit jouw eigen district, waarom dan niet op Piet mogen stemmen?
Een ander nadeel is het winner takes all principe. Kleinere partijen zullen niet snel voldoende stemmen halen binnen het district om een kandidaat verkozen te krijgen. Je krijgt hierdoor al snel dat er landelijk maar een paar grote partijen bestaan.
Wat zijn andere nadelen en wat zijn de voordelen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:18:57 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_141857481
Moet je dan ook voor je eigen district gaan 'vechten' als politicus? Is het niet gewoon verstandig om in landsbelang te denken?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:23:00 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_141857619
Je noemt al het grote nadeel. De landelijke volksvertegenwoordiging gaat bestaan uit 2, hooguit 3 partijen, en vertegenwoordigt feitelijk maar een fractie van de bevolking. Dat kan leiden tot een systeem waarbij er nauwelijks verschil is tussen de landelijke partijen bestaat (zoals in de VS, waar de regering een vertegenwoordiging is van de hogere middenklasse en de elite), of uit twee tegenpolen, zodat er altijd een extreem beleid gevoerd wordt (het VK totdat er recentelijk een derde partij groot genoeg werd).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_141857634
quote:
9s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:18 schreef Faux. het volgende:
Moet je dan ook voor je eigen district gaan 'vechten' als politicus? Is het niet gewoon verstandig om in landsbelang te denken?
Whehe, alsof politici aan het landsbelang denken.
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:23:17 #5
66825 Reya
Fier Wallon
pi_141857635
quote:
9s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:18 schreef Faux. het volgende:
Dat verschilt van land tot land, maar is wel vaak onderdeel van het spel, inderdaad.
pi_141857667
Een nadeel kan zijn dat de bevolking in bepaalde gebieden kan groeien of dalen.
Denk bijvoorbeeld aan Almere of Zoetermeer. Een lage zetelaantal kunnen hebben en het systeem moet worden aangepast.

Een andere nadeel is dat een partij van de bevolking de meeste stemmen krijgt maar verliest omdat ze per district minder zetels hebben.

[ Bericht 11% gewijzigd door superdrufus op 03-07-2014 17:29:34 ]
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:25:06 #7
8252 mvdejong
pi_141857703
O ja, en er bestaat een grote verleiding voor de regerende partij om met de district-grenzen te gaan schuiven zodat een groep kiezers van een district waar je deze keer ruim gewonnen hebt, belanden in een district waar je net tekort kwam. In het VK is dat een tijdje schering en inslag geweest.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:25:51 #8
66825 Reya
Fier Wallon
pi_141857731
Quote-alert voor Freako:

quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 09:19 schreef freako het volgende:
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:28:12 #9
66825 Reya
Fier Wallon
pi_141857808
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:23 schreef mvdejong het volgende:
Je noemt al het grote nadeel. De landelijke volksvertegenwoordiging gaat bestaan uit 2, hooguit 3 partijen, en vertegenwoordigt feitelijk maar een fractie van de bevolking. Dat kan leiden tot een systeem waarbij er nauwelijks verschil is tussen de landelijke partijen bestaat (zoals in de VS, waar de regering een vertegenwoordiging is van de hogere middenklasse en de elite), of uit twee tegenpolen, zodat er altijd een extreem beleid gevoerd wordt (het VK totdat er recentelijk een derde partij groot genoeg werd).
Dat geldt specifiek voor een stelsel met districten met één zetel, zonder dat daarvoor wordt gecompenseerd (zoals in Duitsland). In Europa is daar enkel in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk sprake van; in veel andere landen is er eveneens een districtenstelsel, maar met districten met meerdere zetels. In dergelijke landen zie je vaak partijstelsels die meer op het Nederlandse partijstelsel lijken.
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:29:16 #10
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_141857848
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:23 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat verschilt van land tot land, maar is wel vaak onderdeel van het spel, inderdaad.
Dan zie ik niet echt in waarom er in zo'n klein land als Nederland ergens om gevochten moet worden. Provincies zijn toch al vertegenwoordigd in de Staten?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_141858033
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:25 schreef mvdejong het volgende:
O ja, en er bestaat een grote verleiding voor de regerende partij om met de district-grenzen te gaan schuiven zodat een groep kiezers van een district waar je deze keer ruim gewonnen hebt, belanden in een district waar je net tekort kwam. In het VK is dat een tijdje schering en inslag geweest.
Gerrymandering, welkom in de V.S.
Burning bridges gives you so much more
pi_141858271
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:35 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Gerrymandering, welkom in de V.S.
pi_141858299
Nog niemand heeft een voordeel van het districtenstelsel genoemd.
#NoDAPL
pi_141858375
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nou, vooruit dan maar:

Bij een districtenstelsel heeft een politicus een krachtiger mandaat dan nu het geval zou zijn in Nederland, hij/zij heeft zijn zetel niet te danken aan de plaats waar de partijleiding hem op de kieslijst heeft neergezet maar aan de keuze van de bevolking van dat specifieke district.
pi_141858403
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nou, vooruit dan maar:

Bij een districtenstelsel heeft een politicus een krachtiger mandaat dan nu het geval zou zijn in Nederland, hij/zij heeft zijn zetel niet te danken aan de plaats waar de partijleiding hem op de kieslijst heeft neergezet maar aan de keuze van de bevolking van dat specifieke district.
Dat is waar maar hoe vertaalt zich dat concreet naar een beter bestuur of meer democratische legitimiteit (afwegende tegenover het nadeel dat je niet kan stemmen op een geschiktere kandidaat van buiten je district)?
#NoDAPL
pi_141858419
Zijn bijna alleen maar nadelen die ik kan bedenken.
pi_141858541
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:47 schreef TserrofEnoch het volgende:
Zijn bijna alleen maar nadelen die ik kan bedenken.
Die indruk heb ik ook. Toch is Nederland een uitzondering met haar keuze om niet een districtenstelsel te gebruiken. Zien die anderen landen het verkeerd? Zien wij het verkeerd? Denk ik nu te teleologisch en is het gewoon ontstaan omdat mensen dat graag wilden zonder dat er rationaliteit achter zat?
#NoDAPL
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:50:42 #18
8252 mvdejong
pi_141858562
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nou, vooruit dan maar:

Iedereen in Nederland heeft de keuze uit een fors aantal kandidaten voor zijn partij, een echt goede kandidaat kan met voorkeursstemmen gekozen worden. Het gebeurt niet veel, omdat de mensen meestal niet echt een voorkeur hebben, maar meer voor het programma van de partij dan voor een bepaald persoon stemmen.

Met een districten-stelsel beperk je de keuze voor een landelijke vertegenwoordiging, die zich met name met landelijke politiek bezig moet houden, tot enkel de kandidaten die jouw specifieke district vertegenwoordigen, en je loopt grote kans de landelijke politiek te "vervuilen" met regio-specifieke probleempjes.
pi_141858581
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Directere vertegenwoordiging uit dat district in het parlement.
pi_141858622
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Directere vertegenwoordiging uit dat district in het parlement.
Daar mis ik eerlijk gezegd het voordeel.
Iemand is niet beter in zijn vak omdat hij uit hetzelfde district als jij komt.
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:51:51 #21
8252 mvdejong
pi_141858624
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die indruk heb ik ook. Toch is Nederland een uitzondering met haar keuze om niet een districtenstelsel te gebruiken. Zien die anderen landen het verkeerd? Zien wij het verkeerd? Denk ik nu te teleologisch en is het gewoon ontstaan omdat mensen dat graag wilden zonder dat er rationaliteit achter zat?
Het is ontstaan doordat een eeuw of twee geleden communicatie en transport te traag waren om een direct kiesstelsel mogelijk te maken, met name in grotere of zeer grote landen.
pi_141858682
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Daar mis ik eerlijk gezegd het voordeel.
Iemand is niet beter in zijn vak omdat hij uit hetzelfde district als jij komt.
In theorie zorgt het voor een betere vertegenwoordiging in het parlement voor je district. Mensen uit je eigen omgeving zullen meer oog hebben voor de regionale belangen.
pi_141858745
quote:

[..]

Ik snap het ook niet. Zal wel door historische redenen komen. En ze zullen het wel nooit aangepast hebben, omdat het nu traditie is geworden dat het zo gedaan wordt.
pi_141858788
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:51 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Het is ontstaan doordat een eeuw of twee geleden communicatie en transport te traag waren om een direct kiesstelsel mogelijk te maken, met name in grotere of zeer grote landen.
Waarom hebben die landen dat nu dan nog steeds niet aangepast? Ik weet dat landen huiverig zijn om iets aan de grondwet te veranderen maar dit zou toch relatief gemakkelijk door te voeren moeten zijn indien de meeste mensen 'ons' systeem een beter systeem vinden.
#NoDAPL
pi_141858823
quote:

[..]

We hebben het in Nederland ooit gebruikt, maar dat is al vroeg in de 20e eeuw afgeschaft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')