abonnement Unibet Coolblue
pi_141851091


laatste update 15/08/2013

Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:

(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn.
Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...

Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden), vetverbranding en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure . Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen.
HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine

Peptides: peptides zijn aminozuurketens die de bouwstenen vormen van proteïnen. Peptides zijn de nieuwe generatie van dopingmiddelen te noemen.
- GHRP: afkorting voor growth hormone releasing peptide.
aminozuurketens die ons lichaam triggeren om meer groeihormoon af te geven waardoor het lichaam de voordelen van extra groeihormoon krijgt. Worden blijkbaar vrij snel gemetaboliseerd en zijn daardoor niet makkelijk op te sporen.
Bv. GHRP - 6, CJC 1295, TB-500, ...

- GW1516:een stofje dat zich bind aan de PPARdelta receptor en er voor zorgt dat er meer proteïnen vrijkomen die helpen bij de energie uitstoot. In combinatie met AICAR zou het een erg goede verbetering moeten geven van het uithoudingsvermogen.
Bij ratten hielp GW1516 bij het vetmetabolisme en bescherming tegen zwaarlijvigheid. Omdat het erg kankerverwekkend was, werd deze stof niet meer verder ontwikkeld en is enkel op de zwarte markt te verkrijgen. Ze is zo gevaarlijk dat het WADA atleten specifiek voor deze stof waarschuwt , maar ondanks deze waarschuwing zijn er toch al meerdere atleten betrapt op het gebruik ervan.

- SARM: afkorting voor Selective Androgen Receptor Modulator.
SARMs binden aan de androgeen receptor, maar hebben weefselafhankelijke effecten door bijv. de verschillen in co-expressie van relevante cofactoren. Streven in het kader van sport is hierbij het maximaliseren van androgene activiteit in skeletspierweefsel, maar het minimaliseren in bijv. de prostaat om zodoende sportprestaties te maximaliseren, en tegelijkertijd androgene bijwerkingen te minimaliseren.

- AICAR afkorting voor amino-imidazole carboxamide ribotide
een stof die de aanmaak van nucleotiden stimuleert. Nucleotiden spelen een rol bij het doorgeven van signalen in en tussen cellen en de energielevering in cellen. Het zorgt voor een verandering naar spiervezeltype 1 dat belangrijk is bij duursporten, zorgt voor een betere doorbloeding en heeft effect op het koolhydraat en vetmetabolisme. Gebruik is moeilijk te traceren omdat het een lichaamseigen stof is, maar ondertussen zijn er wel limieten vastgesteld.

- GAS6 een lichaamseigen eiwit dat de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. Is ontwikkeld om nierpatiënten met anemie, die slecht of niet reageren op EPO, te helpen om hun hematocriet terug richting een normaler niveau te brengen. Als GAS6 werd gebruikt, reageerde de patient ook beter op EPO. Terwijl bij EPO voorzichtig moet omgesprongen worden met de dosering om geen trombose te veroorzaken, is dit bij GAS6 minder het geval en dus veiliger in gebruik. dan EPO. Volgens de onderzoeken gaf de combinatie van de 2 de beste resultaten in functie van het hematocrietniveau.

EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden.
Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA

Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.

Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker.
efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...

Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen.
Clenbuterol, Salbutamol

Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.

Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen.
Furosemide, Xipamide, ...

Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.

Dopingtesten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Docu's, interviews en lezingen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Filmpjes van legendarische prestaties op doping :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Opgelet!
OP is tot aan de nok gevuld, dus er kan niet echt meer iets bijgevoegd worden.
pi_141851105
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:07 schreef THEFXR het volgende:

[..]

gewoon een undercover doping schorsing, vorige jaar vielen er bij bosjes uit op Wimbledon, een daarvan was dus gewoon een doping schorsing, waar rook is, is vuur.
pi_141851429
van nu.nl:
quote:
Andy Schleck

Fränk Schleck en Haimar Zubeldia zijn de voornaamste troeven van Trek in het algemeen klassement. Vorig jaar dacht Andy Schleck daar nog een kans op te maken, maar de jongste van de gebroeders is nu een knecht in de bergen.

"Ik ben hier met lagere ambities, maar dat lijkt me realistisch gezien de laatste jaren. Toch blijf ik een renner met veel capaciteiten en zou ik best een rit kunnen winnen. Het zou ongepast zijn als ik nu de leider van het team wilde worden, ik ga de andere klimmers helpen en daar ben ik tevreden mee."

De 29-jarige Schleck, in 2010 nog winnaar van de Tour omdat Alberto Contador uit de uitslag werd geschrapt, denkt ooit weer te kunnen strijden om de eindzege in een grote ronde.

"Anders had ik hier niet gezeten. Mijn doel blijft terugkomen op mijn oude niveau en daar geloof ik heilig in. Het zal niet gemakkelijk worden, maar ik ben een vechter. Het leven zit vol verrassingen."
Blijft toch toevallig dat net nadat zijn broer gepakt is, hij daarna totaal niks meer presteert :')
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:17:34 #4
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_141853685
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:16 schreef planethugo het volgende:
van nu.nl:

[..]

Blijft toch toevallig dat net nadat zijn broer gepakt is, hij daarna totaal niks meer presteert :')
Mwah, bekken gebroken in de Dauphine van dat jaar. Voor wielrenners vaak een vrij zware blessure.
The more debt, the better
pi_141860089
Die Mannschaft een infuusje gehad met bedorven Intralipid?
  maandag 7 juli 2014 @ 10:15:47 #6
40566 Ericr
Livewrong
pi_141997621
quote:
Ángel Di María zal hoogstwaarschijnlijk niet meer in actie komen tijdens het WK. Tijdens de kwartfinale tegen België (1-0 winst) liep de dribbelaar van Real Madrid een hamstringblessure op. Hiervan hoopt hij echter versneld te herstellen middels bloedtherapie.

"Ik doe er alles aan om in ieder geval de finale te halen", aldus Di María, wiens ploeggenoten in de halve finale eerst moeten zien te winnen van Nederland. Het injecteren van plasmarijke bloedplaatjes moet het herstelproces van de vleugelaanvaller doen versnellen.

Het duel met Nederland komt hoe dan ook te vroeg voor Di María, die Argentinië in de achtste finale voorbij Zwitserland schoot (1-0). De aanvaller denkt door de bloedplaatjes een goede kans te maken op de eindstrijd.
http://www.elfvoetbal.nl/(...)e-om-finale-te-halen

:')

Waarschijnlijk PRP-therapie maar dan nog vrij dubieus lijkt me.
  maandag 7 juli 2014 @ 10:27:59 #7
14505 OProg
A Life in Music
pi_141997856
Het is wel gewoon toegestaan vanaf 1 januari 2010.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  maandag 7 juli 2014 @ 10:44:14 #8
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_141998178
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:15 schreef Ericr het volgende:

[..]

http://www.elfvoetbal.nl/(...)e-om-finale-te-halen

:')

Waarschijnlijk PRP-therapie maar dan nog vrij dubieus lijkt me.
hetzelfde als dit?
http://en.wikipedia.org/wiki/Blood-spinning
  maandag 7 juli 2014 @ 10:57:03 #9
40566 Ericr
Livewrong
pi_141998453
quote:
Waarschijnlijk wel of een variant daarvan.

Blijft hoe dan ook dubieus dat sporters zich mogen bedienen van welke bloedtherapie ook. Eenmaal geblesseerd mag je veel meer dan in gezonde staat, kans op misbruik is dus groot.
pi_142128715
quote:
Oud-wielrenner Voskamp bekent dopinggebruik
Oud-wielrenner Bart Voskamp geeft toe dat hij tijdens zijn loopbaan doping heeft gebruikt.

Dat doet de 46-jarige Nederlander in het programma Andere Tijden Sport. Voskamp reed tussen 1993 en 1999 voor TVM.
Deze Nederlandse ploeg raakte in 1998 betrokken bij een dopingaffaire, toen tijdens de Tour de France naar buiten kwam dat eerder dat jaar een TVM-vrachtwagen met daarin 104 ampullen epo werd aangehouden.
Dit gebeurde door de Franse douane in Reims. De vrachtwagen kwam uit het Spaanse Murcia.
Ploegleider Cees Priem, verzorger Jan Moors en ploegarts Andrej Michailov belandden enkele weken in de gevangenis en werden in 2002 veroordeeld voor georganiseerd dopinggebruik.
Blijlevens
Voskamp en zijn voormalige ploeggenoot Jeroen Blijlevens erkennen dat een deel van de epo voor hen bestemd was.
"Ik was een van die renners die daar wat ampullen gekocht had", aldus Blijlevens, die medio 2013 al dopinggebruik bekende. "Ik ben ervan overtuigd dat Cees dat niet wist."
Voskamp was tussen 1993 en 2005 actief als prof. De Nederlander won in 1994 en 1997 een etappe in de Ronde van Spanje en toonde zich in 1996 de sterkste in een rit in de Tour de France.
Verrassend...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 juli 2014 @ 09:11:31 #11
426493 crew  PippenScottie
pi_142129184
Natuurlijk Jeroen, Priem wist van niets...

Heeft Voskamp niet ook al tien kansen gehad om schoon schip te maken, bij de commissie Sorgdrager en bij de KNWU?
Waarom dan zo lang wachten?

En bij Erik Dekker blijft het nog altijd oorverdovend stil.
pi_142131469
15 jaar geleden. :O
Dit boeit echt niemand meer.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 10 juli 2014 @ 11:23:52 #13
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_142131870
Vraag me af wanneer Knaven gaat bekennen.
  donderdag 10 juli 2014 @ 15:02:45 #14
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_142138600
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:06 schreef superniger het volgende:
15 jaar geleden. :O
Dit boeit echt niemand meer.
Dit soort oude dingen komen altijd voor of tijdens de TDF naar buiten, kun je de klok op gelijk zetten. Media scoort weer lekker, maar de sport gaat er niet op vooruit.
  donderdag 10 juli 2014 @ 15:07:23 #15
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_142138747
quote:
10s.gif Op donderdag 10 juli 2014 08:24 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Verrassend...
Die touretappe was hem toch al afgenomen.
pi_142139119
Dit is wel een aardige

http://www.nrc.nl/sport/2(...)erecht-vast-in-1998/

Blijlevens en Voskamp pleiten Cees Priem vrij van betrokkenheid bij dat Epo-transport.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 juli 2014 @ 15:25:59 #17
426493 crew  PippenScottie
pi_142139369
quote:
2s.gif Op donderdag 10 juli 2014 15:19 schreef 99.999 het volgende:
Dit is wel een aardige

http://www.nrc.nl/sport/2(...)erecht-vast-in-1998/

Blijlevens en Voskamp pleiten Cees Priem vrij van betrokkenheid bij dat Epo-transport.
Als ze dit in 1998 hadden gedaan had Priem niet een half jaar in de gevangenis hoeven zitten...
pi_142139389
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2014 15:25 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Als ze dit in 1998 hadden gedaan had Priem niet een half jaar in de gevangenis hoeven zitten...
Juist, het heeft nogal consequenties gehad.
  donderdag 10 juli 2014 @ 15:27:43 #19
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_142139428
quote:
2s.gif Op donderdag 10 juli 2014 15:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist, het heeft nogal consequenties gehad.
En nog steeds niet het complete verhaal :(

Ook wel raar dat Priem zonder direct bewijs dan veroordeeld is.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 15:55:35 #20
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_142206882
Dit document dook op: http://www.uci.ch/Modules(...)&id=Nzk5OTY&LangId=1

Vandaar dat Menchov ging stoppen.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 16:07:20 #21
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_142207185
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:55 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Dit document dook op: http://www.uci.ch/Modules(...)&id=Nzk5OTY&LangId=1

Vandaar dat Menchov ging stoppen.
Lekker vaag weer dat dat niet eerder naar buiten is gebracht :')
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 16:12:08 #22
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_142207300
Maar menchov mocht alleen tijdens de Tour niet meedoen? :?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 juli 2014 @ 16:12:10 #23
426493 crew  PippenScottie
pi_142207303
Dus ook wielrennen doet aan silent bans.
Staat genoteerd (maar ik ben totaal niet verrast).
  zaterdag 12 juli 2014 @ 16:12:26 #24
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_142207311
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:55 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Dit document dook op: http://www.uci.ch/Modules(...)&id=Nzk5OTY&LangId=1

Vandaar dat Menchov ging stoppen.
Wat betekent Biological Passport Finding?
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  zaterdag 12 juli 2014 @ 16:13:43 #25
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_142207355
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 16:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Maar menchov mocht alleen tijdens de Tour niet meedoen? :?
Als ik het goed heb begrepen vervallen zijn resultaten in de Tour van 2009, 2010 en 2012.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')