Met active ventilatie. Mechanische is prequote:Op woensdag 2 juli 2014 23:09 schreef Makrolon het volgende:
Afzuiging heb ik al voorbeiding in de vorm van een 75 mm pvc pijp voor liggen!
En je moet natuurlijk ook denken aan voldoende goede verlichting, genoeg wandcontactdozen 230V en 400V, aanwezigheid van persluchtaansluitingen e.d.quote:Op woensdag 2 juli 2014 23:11 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Met active ventilatie. Mechanische is pre
Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentrequote:Op zondag 6 juli 2014 19:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
En je moet natuurlijk ook denken aan voldoende goede verlichting, genoeg wandcontactdozen 230V en 400V, aanwezigheid van persluchtaansluitingen e.d.
Als je eenmaal bezig bent kan je het meteen goed doen. Daarnaast zoveel kost het niet een paar extra wand contact dozen.quote:Op zondag 6 juli 2014 19:42 schreef hoas het volgende:
[..]
Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentre
Ook voor de hobby kan het natuurlijk heel handig zijn !quote:Op zondag 6 juli 2014 19:42 schreef hoas het volgende:
[..]
Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentre
Nou, als het ff kon had ik het ook hoor.quote:Op zondag 6 juli 2014 19:42 schreef hoas het volgende:
[..]
Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentre
Dat dus, dat is de enige rede voor mij om te verhuizen.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:43 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Nou, als het ff kon had ik het ook hoor.
Goede compressor: 380. Goede kolomboor: 380. Draaibankje: 380. Lift: 380... kan nog wel ff doorgaan.
En verlichting, WCD's... logisch toch.
Man, had ik mijn eigen garage maar.
Lol. Gewoon effe met het handje 8+ kuub zand uitgravenquote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:02 schreef Makrolon het volgende:
Vrienden opgetrommelt om t gaatje voor de smeerput te graven. (lxbxh = 300 x 130 x 210)
Heb ik vorige zomer ook gedaan, iets meer zelfs. Kostte heel wat kratjes Juup en pizza'squote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:36 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Lol. Gewoon effe met het handje 8+ kuub zand uitgraven
Had je bijna een graaf masjien voor kunnen huren misschienquote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:41 schreef Atmoz het volgende:
Heb ik vorige zomer ook gedaan, iets meer zelfs. Kostte heel wat kratjes Juup en pizza's
Gemakkelijk zelfs, en was je in een paar uur klaar geweest.quote:Op woensdag 30 juli 2014 00:04 schreef _Arthur het volgende:
Had je bijna een graaf masjien voor kunnen huren misschien
Wacht tot je aan het voegen moet beginnen... Dat is pas kutwerk.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:02 schreef Makrolon het volgende:
, begonnen met metselen - nog nooit gedaan, aan t begin leuk, na een paar honderd stenen, wat een kutwerk. En er moesten er ruim 2000 in. (alleen de put) Best lastig ook om t echt netjes te krijgen. Buitenmuren word nog een uitdaging.
Met een 3.5tonnertje kom je rustig 2.2M diep hoor, bananenbak er aan, of de 60cm bak. Geen probleem.quote:Op woensdag 30 juli 2014 07:42 schreef Makrolon het volgende:
Ja, maar een graafmachientje was ik niet op 2.20 diep gekomen, of het gat had veel groter moeten worden. Al was t alleen maar voor t gevaar dat je met machine en al in t gat zou vallen...
Ja, voegen van de buitenmuren besteed ik misschien wel uit
Ja, deze put kost me wel meer dan 500 euro nu. Maar als ik hier de platen overheen leg heb ik er geen last meer van. Een normale brug staat altijd in de weg als je m niet gebruikt. Plus dat de hoogte ook een issue zou worden aangezien ik ook een fatsoenlijke zolder wil.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:23 schreef bluemoon23 het volgende:
@icloud, Bij (auto)garagebedrijven zie je ze tegenwoordig dan ook al lang niet meer.
Nog wel bij vrachtwagen werkplaatsen, of bijvoorbeeld bij de RDW keuringstations
Tegenwoordig is een hefbrug ook niet meer zo duur, ¤500 voor een gebruikte van marktplaats, nieuwe heb je al voor ¤1200.
Als je gaat uitrekenen wat een waterdichte ! kelder je gaat kosten, dan scheelt dat niet zoveel met een brug denk ik.
Voor een brug moet je alleen wel de hoogte hebben in je schuur, maar dan kun je hem ook gelijk gebruiken als extra parkeerplek.
1 auto boven en 1 onder
Wij hebben ook een terrasoverkapping in de tuin, geen garagequote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:19 schreef Gieliovd het volgende:
Mocht je dat willen trek je er zo gas in in plaats van die CV leidingen.
Gas is niet eindig, hout wel. Blijft gezeik met hout regelen en aansteken.
Het komt vast allemaal goed, links of rechtsom dus ga lekker door met je plan
Je kunt altijd natuurlijk zelf nog een haak of iets dergelijks maken waar je de roosters eenvoudig mee op kunt tillen. Dat scheelt natuurlijk een hoop.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:21 schreef Makrolon het volgende:
Kilotje of 25, wel zwaar maar niet extreem onhandelbaar. Ik had vooraf gevraagd wat ze zouden gaan wegen, ik schrok wel even toen ik op de pakbon 200 kilo voor het totale pakket zag staan, das dus 50 kilo per rooster Maar gelukkig hadden ze t voor verzending gewoon ruim aangehouden oid.
Elektrisch takeltje er aanquote:Op zondag 31 augustus 2014 13:03 schreef Leipo666 het volgende:
balk erboven met een takel eraan: til je ze zo eraf (en ook nog eens heel handig voor andere dingen )
iddquote:
Hij kan er natuurlijk van de onderkant altijd nog een dunne plaat in leggen on de de roosters waardoor je ook minder stof en rotzooi hebt wat de put in kan vallenquote:Op zondag 31 augustus 2014 14:14 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik zou wel zorgen voor wat plaatjes hardboard ofzo die je op de roosters legt.
Als je in de garage aan je auto werkt of met andere hobbydingen bezig bent, dan valt er gegarandeerd een cruciaal onderdeel door de roosters die je dan niet meer kunt vinden.
quote:Op donderdag 4 september 2014 22:19 schreef Makrolon het volgende:
En daar is ie dan, de mega barbeque!
Ja, vind ik leuk om te zien hoe andere t aangepakt hebben! Heb alle smeerputten op internet al gezien denk ik. :pquote:Op maandag 8 september 2014 16:08 schreef Ratsnest89 het volgende:
Heb vorig jaar ook een smeerput gebouwd in mijn huidige garage. Enige verschil dat ik aan het voorkant van de put een minder diep stuk heb, met een trapje naar de diepere put. Tevens ook met dezelfde roosters die jij hebt.
Als je interesse hebt kan ik wel eens een foto ervan maken.
Dure bekisting.quote:Op dinsdag 9 september 2014 22:40 schreef Makrolon het volgende:
Dankjewel Brighteyes! Alles is echt niet zo netjes als het lijkt hoor.
Updatetje maarweer,
Vandaag met een maatje samen de randbekisting gemaakt. Was zondag in mn eentje begonnen met een lange waterpas maar dat werd niet wat. Dus vandaag een roterende lazer gehuurd. Wat een prachtding is dat zeg Ideaal.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tussen de schoren gooi ik t nog weer dicht met zand, zodat t zand ook een deel vd krachten van het beton opvangt. Dan denk ik dat t moet houden.
Op de 2e foto zie je ook nog de deur die in de garage komt!
Natuurlijk kun je de buitenmuren zelf metselen, maar als je wat geld overhebt zou ik er een mannetje (of vrouwtje) voor inhuren.Die ervaren jongens metselen je in 2 of 3 dagen de hele schuur op en alles superstrak, het is echt een slag die je te pakken moet hebben. Zelf moet je dan gewoon zorgen dat er steeds voldoende stenen voor hem onder handbereik blijven, met een steigertje o.i.d. zorgen dat hij zonder nadenken doorkan en dat zijn specie emmers gevuld blijven. Scheelt je een hoop tijd, en die ervaren jongens metselen dat veel strakker dan jij en ik die een paar keer in hun leven een muurtje metselen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:02 schreef Makrolon het volgende:
metselprofielen gestelt, begonnen met metselen - nog nooit gedaan, aan t begin leuk, na een paar honderd stenen, wat een kutwerk. En er moesten er ruim 2000 in. (alleen de put) Best lastig ook om t echt netjes te krijgen. Buitenmuren word nog een uitdaging.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:52 schreef betyar het volgende:
[..]
Dure bekisting.
Waarom heb je geen vorstrand?
Hmmm. Bedoelen jullie soms zoiets?quote:Op vrijdag 12 september 2014 18:15 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Vast al gevraagd. Maar heb je geen fundering voor de wanden? Als je ze gelijk op de betonvloer zet lijkt me dat niet voldoende als je er een puntdak etc op wil.
Ik ben eigenwijs. Ik ga het zelf proberen. Meerdere mensen hebben me t al gezegd hoor. Ik begin gewoon bij de 2 muren die niet in het zicht zijn, daarna de 2 andere muren waar ik gewoon enorm veel tijd in ga steken om ze perfect strak te krijgen. Niet alleen om geld te besparen (de schuur kost straks peanuts van wat het gekost zou hebben deze te laten zetten) maar ook omdat ik het tof vind te kunnen zeggen dat ik elke steen zelf gemetselt heb. (als het enigsinds strak word dan natuurlijk )quote:Op vrijdag 12 september 2014 21:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je de buitenmuren zelf metselen, maar als je wat geld overhebt zou ik er een mannetje (of vrouwtje) voor inhuren.Die ervaren jongens metselen je in 2 of 3 dagen de hele schuur op en alles superstrak, het is echt een slag die je te pakken moet hebben. Zelf moet je dan gewoon zorgen dat er steeds voldoende stenen voor hem onder handbereik blijven, met een steigertje o.i.d. zorgen dat hij zonder nadenken doorkan en dat zijn specie emmers gevuld blijven. Scheelt je een hoop tijd, en die ervaren jongens metselen dat veel strakker dan jij en ik die een paar keer in hun leven een muurtje metselen.
Als je met spouwmuren werkt dan kun je de binnenmuren zelf doen natuurlijk, dat steekt iets minder nauw.
That's the spirit. Het duurt wat langer, is wat minder strak (tenzij je het voor de zichtmuren al onder de knie hebt), maar je hebt het dan tenminste zelf gedaan en weer wat bijgeleerd. En zo extreem moeilijk is metselen niet. Snel,veel & goed metsen, dat is dan weer wel moeilijk, maar is bij dit project ook niet echt nodig.quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik ben eigenwijs. Ik ga het zelf proberen. Meerdere mensen hebben me t al gezegd hoor. Ik begin gewoon bij de 2 muren die niet in het zicht zijn, daarna de 2 andere muren waar ik gewoon enorm veel tijd in ga steken om ze perfect strak te krijgen. Niet alleen om geld te besparen (de schuur kost straks peanuts van wat het gekost zou hebben deze te laten zetten) maar ook omdat ik het tof vind te kunnen zeggen dat ik elke steen zelf gemetselt heb. (als het enigsinds strak word dan natuurlijk )
Mocht het niet lukken kan ik altijd nog een 'mannetje' inschakelen.
@bluemoon, misschien doe ik dat nog wel aan de 2 zichtzijde.
@betyar, Duur?? Ik heb de betonplex stroken van marktplaats, houthandel die ze toch nog had liggen, 3 pakken 44x44 vuren vd gamma en dat was het. Ik denk niet dat ik een goedkopere bekisting had kunnen maken
@nimby, Thanks!
quote:Op maandag 22 september 2014 18:42 schreef Makrolon het volgende:
Laatste betonloze update!
Het geheel ligt helemaal klaar om gestort te worden (hoop ik)
Netjes er netjes in:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na alle verhalen gelezen te hebben over hoeveel krachten er wel niet vrij komen als beton met de naald luchtvrij getrilt word de put maar even verstevigd aan de binnenkant:
[ afbeelding ]
Ook op de andere foto te zien de roosters ingepakt met folie zodat er geen beton op kan komen.
Detail vd verbinding tussen 2 netten
[ afbeelding ]
Normaal doen ze dit met vlechtdraad, maar mij is verteld dat het erg lastig is als je t nog nooit gedaan hebt en je het maar beter met tywraps kan doen.
Wapeningskorf waar ook de afstandhouders te zien zijn
[ afbeelding ]
een bocht gemaakt door t beton waar ik de kabel door kan voeren om m netjes de spouw in te geleiden zodat ik niet over de muur naar de zolder hoef met de kabels
[ afbeelding ]
Enn omdat ik t toch niet erg mooi vond een dikke 110 mm rioolbuis links voorin mn garage te hebben voor de verwarming heb ik de isolatie om de buizen weg gesneden, de 110 mm verloopt naar 50 mm en ze daar samen doorheen geleid. Stuk netter lijkt me
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou, dat was m dan. Morgen half 8 staat hier 15 kuub beton in de straat! Spannend
Leuk om te lezen. Het bouwen vind ik (op sommige klusjes na) best leuk, maar ik kan niet wachten tot ie af is hoor!quote:Op maandag 22 september 2014 20:04 schreef kingofcool het volgende:
IK lurk al even een tijdje mee... maar kan niet anders zeggen ziet er top uit
Dit moet als alles klaar is een hele mooie klus garage zijn geworden!
Succes morgen maar dat moet wel goed gaan gezien al je voorbereidingen!
Dat is erg mooi ja...quote:Op dinsdag 23 september 2014 10:15 schreef Makrolon het volgende:
9 tientjes de kuub voor alleen het beton.
Dat was wel via de vloerenboer. direct bij de betoncentrale was het een stuk duurder.
Voor dat geld kan je echt nooit zelf draaien.
Maar dat was excl. de pomp neem ik aan?quote:Op dinsdag 23 september 2014 10:15 schreef Makrolon het volgende:
9 tientjes de kuub voor alleen het beton.
Dat was wel via de vloerenboer. direct bij de betoncentrale was het een stuk duurder.
Voor dat geld kan je echt nooit zelf draaien.
Ex pomp ja! Maar de pomp was ook maar 200 hoor. Viel mij 100 % mee in ieder geval, en gezien de snelheid en het gemak waarmee het er vanochtend in lag had ik er niet op willen besparen.quote:Op dinsdag 23 september 2014 11:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar dat was excl. de pomp neem ik aan?
Was hier ook zoiets kwijt, is nog goed te doen. Alleen die pomp nekte mij dus heb 7 kuub gekrui'd .
Ziet er iig netjes uit!
¤150quote:Op dinsdag 23 september 2014 11:29 schreef Cybersijp het volgende:
90 de kuub! nette prijs hoor, hier betaal je 150,- de kuub(maar ja iets met alleenrecht enzo...., texel heeft maar een betoncentrale en aanrijdtijd met boot erbij is te groot om andere in overweging te nemen....)
Leuke klus hoor, we blijven hem volgen
Duimen maar dat het verschil niet in je smeerkelder ligtquote:Op dinsdag 23 september 2014 10:05 schreef Makrolon het volgende:
[...]
Ik had t gister nog eens nagerekend, dacht dat ik een dikke 2 kuub over zou houden oid (had 15 m3 besteld), bleek dat ik precies genoeg had. In de pomp zat nog heel iets. Geluk gehad dus!
[...]
quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:44 schreef Barrah het volgende:
[..]
Duimen maar dat het verschil niet in je smeerkelder ligt
quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:44 schreef Barrah het volgende:
[..]
Duimen maar dat het verschil niet in je smeerkelder ligt
Sommige zaken moet je ook gewoon uitbesteden; beton is er daar één vanquote:Op dinsdag 23 september 2014 20:18 schreef Makrolon het volgende:
Hahaha, ook geen ramp. De smeerput was toch te diep geworden. hopen dat t wel een beetje egaal is geworden.
Inmiddels is de vloer ook gevlinderd. Half 3 waren ze klaar. Is super strak geworden!
Nou, ik ben wel benieuwd of er nu 2 kuub beton in je smeerput ligt .quote:Op maandag 29 september 2014 17:26 schreef Makrolon het volgende:
e.d. hoop er as weekeind een bestelling uit te kunnen doen.
Netjes!quote:Op maandag 29 september 2014 21:23 schreef Makrolon het volgende:
Misschien morgen!
De put heb ik nav de reacties hier gechecked. die heeft geen extra dikke vloer gelukkig
Ik zou voor DTS-dorpels gaan.quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:51 schreef Makrolon het volgende:
Ahh oke, duidelijk, thanks!
Dus het kozijn staat gewoon los op de neut?
Sowieso goedkoper dan natuursteen. Je kunt er ook voor kiezen om naar de houtboer te gaan en een onderdorpel te halen, kost je zo'n 13 euro per meter. Je deur zal niet meer dan 15 mm uit je kozijn steken (sponning kozijn is 17mm.)quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:59 schreef Makrolon het volgende:
Wat zijn de voordelen van dts dorpels? Zal ook wel een prijskaartje aan hangen?
Ooh, dat wist ik niet dat die zo goedkoop zijn.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:18 schreef Makrolon het volgende:
Zon natuurstenen dorpel was ook maar 15 euro oid... Alleen zonder neuten. Viel me wel mee eigenlijk.
Weet ik niet?quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:10 schreef densmee het volgende:
Je maakt toch een stelkozijn in de spouw
Nee, je kozijn komt in het stelkozijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Makrolon het volgende:
Dinsdag komen de stenen en lijm voor de binnenmuur!!
Nog even over die kozijnen, ik heb gekeken, maar k heb aan mijn kozijnen geen omgebogen rand zitten die om t hout heen zou kunnen vallen als k met stelkozijnen zou werken. Dat word lastig dus denk ik..
Nee, volgens mij niet....quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 09:08 schreef Gieliovd het volgende:
Maak eens een foto van de achterkant dan. Zit er geen soort van flens aan? Zeg maar aangelaste koplatten?
Dat valt onder "kimmen". Een klein waterpasje op de blokken leggen, dan verwerk je de blokken een stuk makkelijke later.quote:
Ik hoop het! Word wel verwend met die blokken, zometeen lijkt het metselen nog langer te duren.quote:
Als je de slag te pakken hebt dan gaat het wel hardquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 23:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik hoop het! Word wel verwend met die blokken, zometeen lijkt het metselen nog langer te duren.
Dat klopt. Water loopt dan tussen open stootvoegen weg.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:04 schreef Makrolon het volgende:
Voor in de lintvoeg is t te laat. :p
Op jouw plaatje loopt de folie door tot onder de stenen door, dan zet je je muur dus op folie, dat lijkt me ook niet de bedoeling?
Vergeet de DPC niet voor in de spouw.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 23:31 schreef Makrolon het volgende:
Vandaag de kimlaag op zn plek gemetseld.
Eerst naar t verhuur bedrijf gegaan en mn nieuwe vriend opgehaald
[ afbeelding ]
Toen de maat op mn metselprofielen gezet, draadje gespannen. En begonnen met de 1e laag te metselen. De stootvoegen heb ik gelijmd.
Volgens mij heb ik m aardig recht en strak! Elke steen met een klein waterpasje recht gezet en met de laser gecontroleerd op hoogte.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Morgen ga ik verder met lijmen. Volgens mij gaat dat super snel, ben erg benieuwd!
quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:11 schreef _VoiD_ het volgende:
Vergeet niet om een waterkering aan te brengen boven deze laag. Dpc folie met een knelstrip vastzetten tegen je binnenblad. Of opnemen in de lintvoeg
Bin da!quote:Op zondag 19 oktober 2014 21:31 schreef bluemoon23 het volgende:
Misschien moet je user: ueberduitser even vragen, die weet vast wel wat de juiste opbouw is.
Binnenspouwblad hoeft toch niet zo nodig op folie?quote:Voor folie onder de kim is het nu te laat, wat TS nu kan doen is een baan dakbedekking/bitumen volgens het getoonde detail tegen de gevel aan branden.
Een vochtkering moet er zeker tussen om het optrekkende vocht te weren.
fixed...quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:11 schreef Makrolon het volgende:
Dan laat ik het halfvolledig onder t buitnblad doorlopen
Vake bej te bange...quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:02 schreef Makrolon het volgende:
Durf t ook niet aan een overkapping te maken met die wind
En dan toch het buitenblad volledig op de bitumen zetten? Mn gevoel zegt dat t steviger is als het op t beton staat.. Maar ik heb t idee dat jij er wat meer ervaring mee hebt als ikquote:
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:53 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben gewoon in de 1e lintvoeg begonnen met spouwankers. 20 cm vanaf t beton dus. Ongeveer elke 80 cm een. Eventueel kan ik er later nog wel wat bijboren mocht jij denken dat dat nodig is.
Dat kan zonder problemen hoor. Heb je de deur er tussen staan of erachter?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:17 schreef Makrolon het volgende:
Gelijk nog een vraagje, bij de roldeur metsel ik de buitenmuur de hoek om tot ie gelijk is met de binnenmuur. Kan ik die gewoon tegen de binnenmuur aan metselen of krijg je dan prpblemen door spanningsverschil tussen beide muren?
betonlatei moet wel volstaan, wederom aan _VoiD_ om daar wat van te zeggen.quote:Op
dinsdag 21 oktober 2014 10:17 schreef
Makrolon het volgende:
Gelijk nog maar een vraag. de overspanning van de binnenmuur bij de roldeur is 270 cm. Kan ik dat gewoon opvangen met een betonlatei? In de buitenmuur zet ik een hoekijzer van 100 x 150, maar een betonlatijtje is een stuk goedkoper...
Dat mag niet, in feite draagt je kozijn dan de gevel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:34 schreef ueberduitser het volgende:
In ons huis werd het buitenblad gewoon gedragen door de rollaag, is wel op de foto te zien volgens mij.
Waar zie jij een kozijn in mijn verhaal? Onze Novoferm garagedeur stond achter het binnenbladquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat mag niet, in feite draagt je kozijn dan de gevel.
Excuses, niet goed gelezen dat het enkel om je garagedeur ging.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:07 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Waar zie jij een kozijn in mijn verhaal? Onze Novoferm garagedeur stond achter het binnenblad
En als je het principe van een rollaag snapt, weet je ook dat rollagen er in eerste plaats zijn om het bovenliggende metselwerk te dragen. Waarom denk je dat er vroeger veel hanekammen als rollagen gemetseld werden?
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:08 schreef betyar het volgende:
[..]
Excuses, niet goed gelezen dat het enkel om je garagedeur ging.
Stimmt! Daar heb ik volgens mij geen foto van zo, zal nog wel ff kijken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:47 schreef Makrolon het volgende:
Allereerst bedankt voor alle hulp!
De deur komt inderdaad aan de binnenkant tegen de muur aan.
Ik had t zo in gedachte
[ afbeelding ]
Ben wel benieuwd hoe zon naar binnen gewerkte rollaag er dan uitziet, dan is mn afwerkplankje niet nodig begrijp ik?
Ja, dat is geen probleem.quote:En kan een rollaag icm murfor echt die hele overspanning dragen ja? De hele punt komt er nog boven te zitten, dus qua lagen die er boven komen zit het wel goed denk ik.
Dank je, 4 jaar gewoond en was ook echt ons droomhuisje.quote:
15-20 m2 per dag moet te halen zijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:46 schreef Makrolon het volgende:
Wat gaat dat mooi zeg, dat lijmen. Echt super snel, en als je de eerste laag goed hebt ook super strak.
Dat vroeg ik mij ook al af.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:32 schreef Gruj0 het volgende:
Ziet er goed uit.
Hoe zorg je ervoor dat die spouwmuurankers precies tussen de bakstenen in zullen komen? Of hebben die ytong blokken bepaalde afmetingen waardoor je bij het leggen van spouwmuurankers daar niet al te veel op moet letten?
En verpoer dan niet je hele isolatie, maar doe het netjes! Eventuele weggedrukte isolatie herstellen. Laatst een dingetje gehad over luchtdicht bouwen, passief bouwen, isoleren etc. en daaruit bleek dat er nogal wat lucht- en warmtelekken te verhelpen zijn. Vooral zulke kleine lekken als bij spouwankers, isolatieplaten of -dekens die niet goed aansluiten, zijn grote boosdoeners qua energieverlies. Wandcontactdozen zijn ook van die enorme lekken, maar daar wordt aan gewerkt als ik het goed begrepen heb.quote:Op vrijdag 7 november 2014 13:54 schreef bluemoon23 het volgende:
En een beetje metselaar buigt de spouwankers natuurlijk met een klauwhamer voordat daar weer vragen over komen.
Ja, met die uitsparing waar je normaal spijkers er mee uittrekt.
Dus eerst glas/steenwol er tegenaan, vervolgens buigen totdat het anker tussen de bakstenen past?quote:Op vrijdag 7 november 2014 13:43 schreef ueberduitser het volgende:
Die buig je gewoon naar beneden naar de dichtstbijzijnde laag van het buitenblad. Niet naar boven buigen als die laag dichter bij is. Eventueel vocht moet namelijk niet richting je binnenblad lopen, maar richting je buitenblad.
Ik denk het, ik ben geen metselaar Maar volgens mij gaat dat vrij gemakkelijk hoor, het buigen. Isolatie dan weer fatsoeneren, rozetje erop en klaar.quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:26 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Dus eerst glas/steenwol er tegenaan, vervolgens buigen totdat het anker tussen de bakstenen past?
Ik heb me door iemand die iets met de bouw heeft laten vertellen dat het buigen van spouwmuurankers niet de bedoeling is. De reden staat me niet meer bij, maar ik denk omdat de buitenmuur dan kan schuren door krachten uit verschillende richtingen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:35 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Ik denk het, ik ben geen metselaar Maar volgens mij gaat dat vrij gemakkelijk hoor, het buigen. Isolatie dan weer fatsoeneren, rozetje erop en klaar.
dat kan volgens mij niet door spouwankers komen, ik ben het nog niet tegen gekomen in ieder geval.quote:Op vrijdag 7 november 2014 15:08 schreef Gruj0 het volgende:
maar ik denk omdat de buitenmuur dan kan schuren door krachten uit verschillende richtingen.
Ik denk dat deze vraag zo specifiek is dat je hem beter bij de bouwhandel neer kunt leggen waar je de lateien koopt; die jongens hebben daar veel meer specifieke kennis overquote:Op zondag 9 november 2014 09:30 schreef Makrolon het volgende:
Effe een vraagje waar ik hoop dat jullie t antwoord op hebben, heb me al helemaal suf gezocht op google...
Ik moet dus lateien gaan halen, de 2 kleintjes heb ik niet zulke zorgen over.
Maar bovn de 2 lange kozijnen (overspanning 200) met balklaag er boven en de overspanning voor de roldeur (250 cm) zonder balklaag er boven zit ik een beetje mee...
Je hebt lateien van 100 x 60mm. Maar ook 100 x 110 mm. Die laatste zijn dan wel ruim 4 keer zo duur.. Gaan die kleintjes voldoen of heb ik exht die dikkere nodig? Tussen de lateien boven de ramen zit 40 cm steen tot onderkant balklaag. Boven de roldeur komt de nok boven.
Daar heb ik wel wat aan ja! Als ik t zo zie kan ik rustig een 100 x 60 latei gebruiken boven de roldeur, alleen boven de kozijnen word t krap... Met de hoogte die ik er nog boven heb kan ik de latei maar met 250 kilo de meter belasten, das toch wel krap voor de zolder. :/ moet ik opzoek naar stalen hoeklijnen. Duuuur waarom moest ik ook alweer zulke grote kozijnen?quote:Op zondag 9 november 2014 11:12 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Wellich heb je hier iets aan,
http://www.herculesbeton.(...)nd/samenwerkend.html
Beetje metaalbedrijf heeft gewoon verzinkt hoeklijn liggen, zaagkanten even in de zinkcompound en klaar is keesquote:Op zondag 9 november 2014 20:55 schreef densmee het volgende:
Stalen hoeklijn moet je gewoon bij een metaalbedrijf in de buurt halen scheelt veel in kosten, laat je hem bij hun op lengte zagen en breng je het zelf naar de verzinkerij
De meeste lateien liggen er zo in, maar met de elektrode wil verzinkt staal best lassen. Alleen wel buiten doen en de wolkjes die er af komen niet inademen.quote:Op zondag 9 november 2014 21:24 schreef densmee het volgende:
Ik kan me voorstellen dat er nog wat aan gelast moet worden, of ligt die hoeklijn er gewoon zo in?
Een balk van 250 op een overspanning van 5000?quote:Op dinsdag 11 november 2014 13:13 schreef Makrolon het volgende:
Even jullie mening horen:
Ik was van plan onderkant balklaag om 2.50 te leggen. Balken van 25 cm hoog. Nu heb ik de muur op 2.20, en vind dat al best hoog, zal ik die balklaag gewoon op 2.40 leggen? Is makkelijker, dan kan ik t gewoon op een hele steen leggen, en ik heb weer 10 cm extra op zolder. Optisch word de hoogte beneden dan dus 2.40 + 25 balk is 2.65 hoog. Dat lijkt me toxh hoog zat? Of hebben jullie een andere mening?
Nu ik t zo voor me zie lijkt mij dat ook ja. dus ik gooi ze gewoon op 240. heb zometeen wel een hoop kalkzandsteen blokken over ben ik bang.quote:Op dinsdag 11 november 2014 13:55 schreef Barrah het volgende:
Voor een garage vind ik 240 zat. Zeker als deze een vliering krijgt en je de hoogte daar weer terugkrijgt in de vorm van extra ruimte.
Ruimte boven de garagedeur doe je in de praktijk toch niks mee, of het moet al zoveel zijn dat je deze nuttig kunt gebruiken voor opslag. Maar daar heb je je zolder al voor. Lager dan 240 zou ik niet gaan.
Correct. Doch durf ik als particulier met minder te doen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:38 schreef Makrolon het volgende:
Overspanning van 4.60 maar te dik??? Op klusidee staat zon balken pdf, daar had ik gevonden dat 75 x 250 toch wel minimaal was op een hoh afstand van 61 cm.
Balken van 200 hoog? Zou dit niet te veel veren in t midden? Denk dat we uiteindelijk een hoop spullen op zolder gaan zetten, t word tevens hobbyruimte van mn vriendin.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:58 schreef betyar het volgende:
[..]
Correct. Doch durf ik als particulier met minder te doen.
Durf ik best aan. C24 70*195 h.o.h 610 . Bolle kant boven (moet altijd) Let wel eigen risico he.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:00 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Balken van 200 hoog? Zou dit niet te veel veren in t midden? Denk dat we uiteindelijk een hoop spullen op zolder gaan zetten, t word tevens hobbyruimte van mn vriendin.
Haha, ik heb er even over nagedacht, maar ga denk ik toch maar gewoon op safe en voor 250 mm, niet dat ik twijfel aan je kennis hoor! Maar heb al een scherpe offerte liggen die al goedkoper uitvalt dan begroot voor t houtwerk. Anders had ik het zeker in overweging genomen. Hoor trouwens voor het eerst dat hout blijkbaar een bolle kant heeft die boven moet. Wat is de gedachte hier achter? Is t hout in die richting sterker oid?quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:08 schreef betyar het volgende:
[..]
Durf ik best aan. C24 70*195 h.o.h 610 . Bolle kant boven (moet altijd) Let wel eigen risico he.
Hout trekt krom, ook in de lengte, voor je de balken legt kijk je over de de balken en heen en zie je dat ie niet recht is. De bolle kant leg je boven.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:32 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha, ik heb er even over nagedacht, maar ga denk ik toch maar gewoon op safe en voor 250 mm, niet dat ik twijfel aan je kennis hoor! Maar heb al een scherpe offerte liggen die al goedkoper uitvalt dan begroot voor t houtwerk. Anders had ik het zeker in overweging genomen. Hoor trouwens voor het eerst dat hout blijkbaar een bolle kant heeft die boven moet. Wat is de gedachte hier achter? Is t hout in die richting sterker oid?
hoe hoog worden je spanten? Twee spanten kan maar je kunt ook kiezen voor een spant in het midden. de overspanning van je gordingen is dan +- 4200mm.quote:2 spanten van 75 x 200, daar gordingen tussen van 63 x 160 4 stuks per zijde, dat worden er dus 24 totaal, de gordingen zet ik vast met balkdragers tegen de spanten, en op de kopse kanten laat ik die gewoon op de binnenmuur rusten.
Ik weet niet of je flink gaat stoken en of je er veel aanwezig zult zijn, een dampremmende laag aan de binnenzijde nadat je hebt geïsoleerd zou ik aanbevelen, afwerken met gipsplaten ofzo.quote:Daar bovenop schroef ik osb platen waar ik als ik de muren gemetseld heb tengels en panlatten op zet (met dampopen folie er tussen) en dakpannen. De isolatie doe ik dan aan de binnenzijde.
ligt er een beetje aan welke je kiest en hoe groot de overspanningen zijnquote:Op dinsdag 11 november 2014 21:50 schreef Makrolon het volgende:
Het schuine dak begint op 2.65 en de nok komt op 5.5 meter.
2 spanten leek me een stuk steviger, en qua extra kosten is t te overzien.
De bedoeling was inderdaad om aan de binnenkant een damprem te plaatsen en af te werken met gips.plaatsen
Ik heb wel even kort gekeken naar die sandwich panelen, maar wat ik had gezien was dat een flink stuk duurder? die sandwich panelen vervangen dus eigenlijk het complete dakbeschot?
quote:Op woensdag 12 november 2014 21:00 schreef usernaamvergeten het volgende:
Pure porno weer, ik wil ook wel zo'n toffe schuur
Tja, wie niet?!quote:Op woensdag 12 november 2014 21:00 schreef usernaamvergeten het volgende:
Pure porno weer, ik wil ook wel zo'n toffe schuur
Geen schuur kunnen bouwenquote:Op woensdag 12 november 2014 21:59 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Tja, wie niet?!
En echt sjiek als je zoiets allemaal zelf kan!!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 12 november 2014 22:10 schreef betyar het volgende:
[..]
Geen schuur kunnen bouwenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou 't wel weten met zo'n ruimte. Mooi inrichten, lekker volzetten (wel met beleid zodat alles nog overzichtelijk is natuurlijk) en dan iedere minuut dat je tijd hebt ---> HOBBY'en!!!! Eventueel koelkastje erbij voor wat biertjes. Man, wat wil je nog meer?
quote:Op woensdag 12 november 2014 22:10 schreef betyar het volgende:
[..]
Geen schuur kunnen bouwenHahahahaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat kan jij ook wel atmoz, als je de ruimte hebt ga je gewoon lezen en lezen op internet en met wat hulp van fok vrienden bouw je zo een schuur. :p
Thnx voor de complimenten allemaal! Word bijna verlegen.
Inderdaad gewoon doen. Doe bijna alles hier, gewoon omdat het kan.quote:Op woensdag 12 november 2014 22:19 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Hahahaha
Dat kan jij ook wel atmoz, als je de ruimte hebt ga je gewoon lezen en lezen op internet en met wat hulp van fok vrienden bouw je zo een schuur. :p
Thnx voor de complimenten allemaal! Word bijna verlegen.
Ik zal je vertellen dat ik al heel lang met dit idee heb gelope , maar dan een cm of 40 tussen de balklaag en de goot. Ik wou een soort driehoek maken met 2 balken om de krachten van het spant op de balk vd balklaag over te brengen.quote:Op woensdag 12 november 2014 19:43 schreef Barrah het volgende:
AH, ik had verwacht dat je muren een stukje zouden doorlopen boven de balklaag. En dat je die 10cm lagere vloer daardoor boven terug zou krijgen aan extra ruimte. Dan zou het dak een stukje moeten oversteken om balklaag/trekbalken en spanten buiten de muur op elkaar te laten aansluiten. Had mooi kunnen zijn maar op deze manier kan het ook en is het wel een tikje eenvoudiger allemaal.
Denk aan een goede verbinding tussen balklaag en spanten. Een flink driehoekig stuk multiplex op de verbinding aan beide kanten met flink wat nagels en eventueel verlijmen.
Zolang je dit ook bovenin de nok doet is een extra horizontale verbinding daar waarschijnlijk niet nodig.
Hier staan vergelijkbare dubbele garages houtenmet een totale overspanning van in totaal 6m. Daar is in de tussenwand wel een makelaar toegepast.
Inderdaad, als je een beetje handig bent kan je met alle informatie die op internet staat alles. Ik heb verder geen relevante opleiding maar heb op die manier al verschillende blokken van autos vervangen, blok van mn motor uit elkaar gehaald als ie kapot was, de wc en badkamer gerenoveerd, en nu dus de schuur aan het bouwen. Als je er maar in gelooft!quote:Op woensdag 12 november 2014 22:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Inderdaad gewoon doen. Doe bijna alles hier, gewoon omdat het kan.
Njah, je lijmwerk heeft wel wat kritische puntjes. Maat ziet er gewoon goed uit voor een klusser.quote:Op woensdag 12 november 2014 22:27 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Inderdaad, als je een beetje handig bent kan je met alle informatie die op internet staat alles. Ik heb verder geen relevante opleiding maar heb op die manier al verschillende blokken van autos vervangen, blok van mn motor uit elkaar gehaald als ie kapot was, de wc en badkamer gerenoveerd, en nu dus de schuur aan het bouwen. Als je er maar in gelooft!
Oh, maar ik beweer ook nergens dt t perfect is. ben wel erg benieuwd wat die kritische puntjes dan zijn!quote:Op woensdag 12 november 2014 23:21 schreef betyar het volgende:
[..]
Njah, je lijmwerk heeft wel wat kritische puntjes. Maat ziet er gewoon goed uit voor een klusser.
Er is altijd ruimte voor verbetering! En hier zitten een hoop mensen die hier een hele hoop meer ervarinf mee hebben als ik. In waardeer alle input ook enorm! Heb er al een hoop aan gehad.quote:Op woensdag 12 november 2014 22:39 schreef Barrah het volgende:
Leuk dat je tijdens de bouw naar je plannen blijft kijken en onze ideeën hierin meeneemt. Overstekend dak kan een mooie uitstraling kunnen geven.
Om de balken als trekbalk te laten werken zouden deze dwars door de muur naar buiten gaan zodat alles in één stuk doorloopt. Ik heb totaal geen ervaring of kennis op dit gebied dus ik heb geen idee of dit kan of wenselijk is. Misschien kan iemand anders hier nog wat gerichte tips geven om je verder op weg te helpen...
Open naden en je kunt vanuit de sparingen beginnen, dan heb je een strakke sparing en in de hoeken heb je dan de ongelijkheid van het knipwerk, maar dat zie je toch niet.quote:Op woensdag 12 november 2014 23:36 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Oh, maar ik beweer ook nergens dt t perfect is. ben wel erg benieuwd wat die kritische puntjes dan zijn!
Dat was ik niet, maar een kreupele stijl staat op de balklaag (recht boven een balk) om zo de muren te ontlasten.quote:kreupele stijl
ahh oke, ja die sparingen waren ook wel netter geweest als het later in t zicht had gezeten.quote:Op donderdag 13 november 2014 06:20 schreef betyar het volgende:
[..]
Open naden en je kunt vanuit de sparingen beginnen, dan heb je een strakke sparing en in de hoeken heb je dan de ongelijkheid van het knipwerk, maar dat zie je toch niet.
Tip: loop de muur na en zet alle open naden dicht met lijm.
[..]
Dat was ik niet, maar een kreupele stijl staat op de balklaag (recht boven een balk) om zo de muren te ontlasten.
Dichtzetten met lijm oftewel je vult de ruimtes op, is beter en sterker.quote:Op vrijdag 14 november 2014 08:17 schreef Makrolon het volgende:
[..]
ahh oke, ja die sparingen waren ook wel netter geweest als het later in t zicht had gezeten.
Wat voor functie heeft t dichtsmeren van de naden met lijm? Is dat alleen optisch?
DPC aan de zijkanten van het kozijn plaatsen, pak zo'n 50 mm op het kozijn de rest komt achter de isolatie.quote:Op zondag 16 november 2014 12:36 schreef Makrolon het volgende:
Dan de DPC Folie, hoe laat ik die langs de spouwlatten vd kozijnen lopen? En waar laat ik de dpc folie eindigen? Net voor t kozijn? net als een loodslab zegmaar iets aan de buitenzijde van t kozijn laten uitsteken?
En hoe doe ik dat boven de roldeur?
Ik heb t even gegoogled, het is dus gewoon een stukje folie met een profieltje er aan. Dat profieltje haak ik als het ware achter de bovenkant van mn kozijn. Duidelijk.quote:Op zondag 16 november 2014 19:55 schreef betyar het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe heb je dat hier gedaan?
Hoe heb je het andere zaagwerk bij al die blokken gedaan dan, toch niet allemaal met dat kindertolletje ?quote:Op dinsdag 18 november 2014 21:19 schreef Makrolon het volgende:
Geprobeerd om 5 cm van een lijmblok af te slijpen, dat lukte niet met mn 125 mm tolletje,
Thanks!quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:10 schreef Atmoz het volgende:
Ziet d'r weer goed uit hier.
Hopelijk nog even goed weer de komende tijd.
Hoe lang denk je nog totaal (in weken) bezig te zijn voordat ALLES klaar is?
Keep it up!!
Diamant schijf is nergens voor nodig, gewoon doorslijpschijven voor steen, die kosten een paar ¤ per stuk.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:12 schreef Makrolon het volgende:
Haha, toch wel. Ik zag laatst iemand, volgens mij in het gereedschaps topic die een 230 mm tol met diamant schijf had,
Sneller en veiliger.quote:Op woensdag 19 november 2014 08:17 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Diamant schijf is nergens voor nodig, gewoon doorslijpschijven voor steen, die kosten een paar ¤ per stuk.
http://www.slijpschijvenw(...)ctgroep=372&zoeken=1
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |