abonnement Unibet Coolblue
pi_141835240
Hallo,

Ik ben sander, 23 jaar oud en een half jaar geleden met mn vriendin ons eerste huisje gekocht. :) het is een relatief klein huisje, maar wel met redelijk veel grond. Perceel van 325 m2.

Huis is een oud huurhuis, hebben oude mensen gewoont en dat was te zien.

Ondertussen al veel gedaan in het huis, nieuwe wc, badkamer, rest vd ruimtes wat opgefrist, vliering helemaal beplankt.

Tuin was compleet kaal. Hier ben ik dus inmiddels bezig om een garage te bouwen. De reden van dit topic!

Ben redelijk handig, maar heb nog nooit zoiets gedaan. Daarom ljjkt t me ook leuk om een topic bijte houden.

Goed, het word een garage van 9 bij 5. Vooraan een roldeur, misschien een klein raampje en een raampje in de nok voor de zolder.(schuur komt in de lengte, dus roldeur komt aan de korte kant)

Rechts en achter komen geen ramen. Daar staat hij toch vlak tegen de schutting rn de schuur van de achterburen aan.

Links komt helemaal achterin een klein raampje voor de wc, daarnaast een loopdeur en dan wil ik 2 lange kozijnen hebben voor veel licht.

Garage word een stenen goed geisoleerde garage met zadeldak met een bruikbare zolder. Ik mag vergunningsvrij de dakgoot op 3m hebben en de nok op 5m. Misschien smokkel ik in de nok iets bij.

Fundering laat ik samen met de vloer in een keer storten.

Ook komt er in de schuur een smeerput. Hier ben ik al mee bezig. Heb een gat gegraven van 2.20 diep, 160 breed en 3m lang. Daar een betonplaat in gestort van 15 cm dik met 10 cm isolatie er onder. Wanden heb ik steens opgemetselt met weer 10 cm isolatie er achter.

Morgen komt er een update met foto's! Post dit vanaf tablet en dan is fotos plaatsen niet zo handig.

Voor vragen en reacties, kom maar op!
pi_141835362
Denk je aan afzuiging in de smeerput? Je zult niet de eerste wezen, die stikt door co vergiftiging
pi_141835548
Afzuiging heb ik al voorbeiding in de vorm van een 75 mm pvc pijp voor liggen!
pi_141835625
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 23:09 schreef Makrolon het volgende:
Afzuiging heb ik al voorbeiding in de vorm van een 75 mm pvc pijp voor liggen!
Met active ventilatie. Mechanische is pre
  Moderator zondag 6 juli 2014 @ 19:02:28 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_141976371
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 23:11 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Met active ventilatie. Mechanische is pre
En je moet natuurlijk ook denken aan voldoende goede verlichting, genoeg wandcontactdozen 230V en 400V, aanwezigheid van persluchtaansluitingen e.d.
pi_141977716
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 19:02 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En je moet natuurlijk ook denken aan voldoende goede verlichting, genoeg wandcontactdozen 230V en 400V, aanwezigheid van persluchtaansluitingen e.d.
Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentre
pi_141978941
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 19:42 schreef hoas het volgende:

[..]

Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentre
Als je eenmaal bezig bent kan je het meteen goed doen. Daarnaast zoveel kost het niet een paar extra wand contact dozen.
  Moderator zondag 6 juli 2014 @ 20:53:47 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_141981093
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 19:42 schreef hoas het volgende:

[..]

Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentre
Ook voor de hobby kan het natuurlijk heel handig zijn ! :)
pi_142016007
Foto's?
  maandag 7 juli 2014 @ 19:43:05 #10
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_142016305
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 19:42 schreef hoas het volgende:

[..]

Hallo hij bouwt een hobby-garage geen kwikfit servicecentre
Nou, als het ff kon had ik het ook hoor.

Goede compressor: 380. Goede kolomboor: 380. Draaibankje: 380. Lift: 380... kan nog wel ff doorgaan.

En verlichting, WCD's... logisch toch.

Man, had ik mijn eigen garage maar.
Laat die handjes wapperen!
pi_142016450
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:43 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Nou, als het ff kon had ik het ook hoor.

Goede compressor: 380. Goede kolomboor: 380. Draaibankje: 380. Lift: 380... kan nog wel ff doorgaan.

En verlichting, WCD's... logisch toch.

Man, had ik mijn eigen garage maar.
Dat dus, dat is de enige rede voor mij om te verhuizen.
Maar dan wordt het ook wel een garage aan het huis vast met een oprit.
In de winter heerlijk sleutelen aan auto en motor.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_142867343
Morgen een opdate met foto's zei ik, haha. :')

Ik heb al een nieuwe groepenkast liggen die met een krachtgroep is uitgevoerd. Ik leg ook een 5 x 2.5 ymvk naar de garage voor de krachtgroep. Verder zullen er uiteraard voldoende wcd's komen. Perslucht voorzieningen komen pas als de garage af is. Wel heb ik een loze 50 mm PVC leiding naar de put liggen waar de persluchtleiding doorheen kan mocht ik lucht in de smeerput willen.

Ook heb ik 2 leidingen van de CV naar de garage gelegd zodat ik m ook kan verwarmen. Het word afwachten of de ketel van het huis het kan bijbenen, krijg ik t niet warm met de cv stook ik bij met een houtkacheltje oid als ik in de schuur bezig ga.

Goed, de foto's:

Vrienden opgetrommelt om t gaatje voor de smeerput te graven. (lxbxh = 300 x 130 x 210)



Bijna klaar: (vrienden afgehaakt :') )



Klaar, beton bekisting aan het maken:



isolatie er in:



Folie er in, daar een netje op op betontegels als afstandhouders:



beton draaien, met mn molentje van 40 euro. :') 'in nieuwstaat'





bijna klaar



metselprofielen gestelt, begonnen met metselen - nog nooit gedaan, aan t begin leuk, na een paar honderd stenen, wat een kutwerk. :') En er moesten er ruim 2000 in. (alleen de put) Best lastig ook om t echt netjes te krijgen. Buitenmuren word nog een uitdaging.



hier zie je de muren bijna klaar, ik moet nog 2 lagen, maar wist nog niet exact hoe hoog ik uit moest komen. Ook zie je de uitsparingen voor de TL Buizen, en de riolering die ik aan het leggen was.


Inmiddels is de riolering tot achteraan de garage, die moet ik nog afmaken. Ik heb de geul gegraven voor de electra, die ga ik morgen afmaken. Ook de CV leidingen zijn ingegraven naar de garage en de waterleiding.

Te doen voor de vloer er in gestort kan worden:

riolering afmaken, electra afmaken, smeerput laatste stukje opmetselen en meten l profielen er op maken waar later hout of metalen roosters in kunnen om de put af te dekken, dan de hele vloer 35 cm afgraven, 10 cm geel zand er in (heb ik nog liggen van t graven van de put), 10 cm EPS isolatie er op, betonstaal vlechten en de betoncentrale bellen.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:12:52 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_142867869
Mooie klus! Ben benieuwd :)
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:13:30 #14
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_142867897
Complimenten, ziet er goed uit. Wordt hard gewerkt! Flinke klussen ook zo, ff gaatje graven, opmetselen.

Moest lachen om je betonmolentje in nieuwstaat ;)

Succes nog! Super!

PS. zorg dat je overal aan gedacht hebt qua infrastructuur van huis naar de schuur. Een 110 PVC pijp in de grond leggen naast je riolering kost nu weinig geld en energie... iets vergeten vervloek je.

Gas/water/licht/internet/telefoon/babyfoon/portofoon/xylofoon...
Laat die handjes wapperen!
  Knikkerking dinsdag 29 juli 2014 @ 23:17:02 #15
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_142868083
Mooi zeg :o
Goed bezig, dat is een mooi project :7

Succes met klussen verder!!
pi_142868958
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:02 schreef Makrolon het volgende:
Vrienden opgetrommelt om t gaatje voor de smeerput te graven. (lxbxh = 300 x 130 x 210)
Lol. Gewoon effe met het handje 8+ kuub zand uitgraven ^O^
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:39:40 #17
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_142869071
Mooi project! Handig om als newbie metselaar met zo'n smeerput te beginnen. Tegen de tijd dat je boven het maaiveld en dus in het zicht moet metselen heb je het kunstje onder de knie :-)
  Knikkerking dinsdag 29 juli 2014 @ 23:41:10 #18
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_142869124
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:36 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Lol. Gewoon effe met het handje 8+ kuub zand uitgraven ^O^
Heb ik vorige zomer ook gedaan, iets meer zelfs. Kostte heel wat kratjes Juup en pizza's :P
pi_142869467
Thanks voor de reacties en complimenten!
Hier ook een volger van jullie topics, atmoz bleiblei en gielovd

Ik denk dat k alle aansluitingen wel heb, ik heb voor de cv een 110 pvc buis naar de kruipruimte gebracht en dat vond ik toch best een kutwerk :+ om dat nu nog een keer te gaan doen voor de zekerheid...


Die bijna 10 kuub, want had me vegist in de maat. 1.30 was 1.50 was inderdaad een behoorlijke klus. Vooral als je wat dieper komt, dat zand zo hoog de lucht in slingeren is echt slopend.
pi_142869921
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:41 schreef Atmoz het volgende:
Heb ik vorige zomer ook gedaan, iets meer zelfs. Kostte heel wat kratjes Juup en pizza's :P
Had je bijna een graaf masjien voor kunnen huren misschien ;)
pi_142870730
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:04 schreef _Arthur het volgende:
Had je bijna een graaf masjien voor kunnen huren misschien ;)
Gemakkelijk zelfs, en was je in een paar uur klaar geweest. :Y

Ik moest voor mijn garage + tuinmuur 10m3 uitgraven, graafmachientje gehuurd, kostte 220,- ofzo voor heel het weekend. Zaterdagmorgen om 09:00 begonnen en om 16:00 klaar. Ik blij, (vroeg me vooraf al af of ik het wel zou redden in 1 weekend), dus ik bel de verhuurder op, kom hem morgen (zondag) maar gewoon vroeg halen als je wilt, ben er klaar mee. Zegt die pannekoek: 'OW, ik heb morgen eigenlijk weinig tijd, ik kom maandagavond wel als hij niet in de weg staat.'

Had ik hem dus sowieso maar voor 1 dag hoeven huren. :D

OT:

Puik werk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:02 schreef Makrolon het volgende:
, begonnen met metselen - nog nooit gedaan, aan t begin leuk, na een paar honderd stenen, wat een kutwerk. En er moesten er ruim 2000 in. (alleen de put) Best lastig ook om t echt netjes te krijgen. Buitenmuren word nog een uitdaging.
Wacht tot je aan het voegen moet beginnen... Dat is pas kutwerk. :X
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_142871577
Ziet er goed uit ts ^O^
pi_142873215
Ja, maar een graafmachientje was ik niet op 2.20 diep gekomen, of het gat had veel groter moeten worden. Al was t alleen maar voor t gevaar dat je met machine en al in t gat zou vallen...

Ja, voegen van de buitenmuren besteed ik misschien wel uit :9
  woensdag 30 juli 2014 @ 08:35:54 #24
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_142873635
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 07:42 schreef Makrolon het volgende:
Ja, maar een graafmachientje was ik niet op 2.20 diep gekomen, of het gat had veel groter moeten worden. Al was t alleen maar voor t gevaar dat je met machine en al in t gat zou vallen...

Ja, voegen van de buitenmuren besteed ik misschien wel uit :9
Met een 3.5tonnertje kom je rustig 2.2M diep hoor, bananenbak er aan, of de 60cm bak. Geen probleem.
pi_142873704
Maar: de TS heeft het reeds met het handje gedaan; waarvoor respect :Y)
pi_142876507
Zelf je garage mét smeerput bouwen: stoer! :) En dan 8 kuub met de hand uitgraven! Ik heb eens in m'n uppie 2 kuub zand mogen verplaatsen, nou pffft... Gelukkig had je hulp van vrienden.

Ik ga deze volgen. Waar ik wel benieuwd naar ben: je hebt redelijk diep gegraven voor de smeerput, dit is geen probleem met eventueel stijgend grondwater? (Bij veel regenval ofzo.)
pi_142882751
cool om dit 'even' zelf te doen. benieuwd naar het eindresultaat maar vind dit al indrukwekkend.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  woensdag 30 juli 2014 @ 14:55:29 #28
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_142883997
Gaaf werk!! Wordt mooi!

Hier ooit handmatig 14m3 uitgegraven (tot 2,60 diep) voor een koivijver. Wat een hel was dat.
(mooiste aan het verhaal, 11 maanden later weer 14m3 terug erin kunnen storten, knutselsmurfin wilde een huis kopen en de nieuwe bewoners wilden geen koivijver |:( )

Maar niet dat ik de feeststemming en goede moed wil verpesten:
Heb je een vergunning etc voor de smeerput? Ik heb het idee ook ooit gehad, maar kreeg het vergunningstechnisch niet voor elkaar. en als je het illegaal doet en ze komen erachter moet je een schoongrondverklaring etc zien te fixen.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  woensdag 30 juli 2014 @ 15:09:27 #29
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_142884467
Tevens ben ik telaat met onderstaande:

Voorzie in je smeerput altijd een putje / uitsparing in de vloer.
Mocht er water inlopen kun je hier je dompelpomp in zetten om hem leeg te zuigen.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_142892768
Laat dat 'even' maar weg hoor... hoop dat ik volgend jaar een eind ben. Had er wel wat makkelijk over gedacht. :p

Vergunning heb ik niet.. het is niet zoiets opvallends als een dakkapel oid dus ik hoop er op dat t goed gaat.

Die verdieping had ik al over geleden en was ik van plan, alleen mrt het storten weer vergeten. Als het toch nodig blijkt te zijn hak ik wel een stuk uit en stort ik dat weer netjes vol met een bakje oid als mal zodat ik de formaat van dat bakje als uitsparing krijg.
pi_142892787
Bedankt voor alle complimenten trouwens, erg leuk om te lezen
pi_142982346
Leuk project!
Als je dit doet op je 23ste, kunnen we in K&W vast nog veel plezier aan je beleven :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143142533
Ik heb altijd gedacht dat een smeerput een opvangbak is voor vloeistoffen zoals een vetput, naar kennelijk heb ik mij vergist.
pi_143143440
Dat is een beerput _O-
Laat die handjes wapperen!
pi_143143475
@icloud, Bij (auto)garagebedrijven zie je ze tegenwoordig dan ook al lang niet meer.
Nog wel bij vrachtwagen werkplaatsen, of bijvoorbeeld bij de RDW keuringstations

Tegenwoordig is een hefbrug ook niet meer zo duur, ¤500 voor een gebruikte van marktplaats, nieuwe heb je al voor ¤1200.
Als je gaat uitrekenen wat een waterdichte ! kelder je gaat kosten, dan scheelt dat niet zoveel met een brug denk ik.

Voor een brug moet je alleen wel de hoogte hebben in je schuur, maar dan kun je hem ook gelijk gebruiken als extra parkeerplek.
1 auto boven en 1 onder ^O^
  woensdag 6 augustus 2014 @ 22:47:08 #36
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143144623
Vergeet niet het keuren van zo'n brug en inderdaad in een eigen garage telt iedere centimeter.

Voor de rest goed bezig ts, ook mooi dat je het goed aanpakt met de isolatie enzo. CV leidingen had ik persoonlijk niet gedaan, je verliest ontzettend veel dure warmte voor het überhaupt in je garage is.

Ik denk dat een rocket stove wel op zijn plek is in jouw garage, kun je met een kacheltje wat niet groter is dan een campinggas fles lachend je garage op temperatuur houden met minimaal houtgebruik:
pi_143181327
Zo, tijd voor een update. Best weer veel gedaan, alleen zie je er zo op t eerste gezicht weinig van. :9

Allereerst de electriciteits kabels vanaf de voorkant van het huis (daar zit de meterkast) naar achter getrokken.

4 stuks, 2 normale groepen, 1 krachtgroep en een 3 x 2.5 in de toekomst wellicht voor zonnepanelen op de garage.



Ook de aardpen tegengekomen:



Verder heb ik de CV doorgetrokken naar de garage, 2 alupex buizen in buisisolatie in een 110 mm pvc buis. Ligt op ca 90 cm diep zodat het onder de vorstgrens blijft. Ook heb ik hierbij de waterleiding meteen doorgetrokken. Heb hier geen fotos van.

Vandaag de riolering klaar gemaakt.

Oude situatie geen foto van.



Dat is zoals het nu is, de buis over dwars helemaal vooraan is een 125 mm buis die van de schuur van de buurman af komt die achter onze tuin staat (ben ik niet zo heel blij mee) die was knullig met een verloop naar ik denk 100 mm gebracht en die zat met een bocht in een 110 mof. rest is ook 110 van ons huis naar de weg.

Nu heb ik de 125 mm buis verloopt (is dat een woord?) naar 110 mm voor in de mof, die gaat naar het nieuwe 110 y stuk. Daarvandaan gaat dan een 110 buis naar achter in de tuin naar garage.

Toen lekker buisjes lijmen, nergens opletten natuurlijk, met dit als resultaat...



De ene aftakking gaat nu de grond in :9

Dus de brander er maar op gezet en het even goed in elkaar gezet.

Dat ziet er dan zo uit:










Voorin komt de wc, daarna 2 keer 50 mm, een voor de gootsteen en een voor de vaatwasser (kan ik mooi motoronderdelen in schoonmaken) de buis die doorloopt is eigenlijk reserve, misschien wil ik het ooit eens bewoonbaar maken en er een douche maken, misschien komt het keukenblok toch beter in die hoek uit, of heb ik een afvoer nodig voor de pomp in de smeerput die toch wel erg nat word van binnen. Nu is het nog heel makkelijk te maken, als t beton er in ligt word het een flinke operatie. Ook ligt er al een aftakking waar de hwa op moet komen.

En dan heb ik de smeerput nog 3 lagen opgemetselt. Waarvan 2 lagen halfsteens, dan kan de betonvloer mooi op de muur van de smeerput komen te liggen.





Bovenop de bovenste stenen komt dan een metalen hoekprofiel en daarin wil ik eigenlijk industriele roosters hebben.

Nu heb ik al roosters gevonden, er staat bij dat die dingen een puntlast van 196 kilo kunnen hebben en bij een gelijke belasting 1200 kilo per m2 aankunnen. Zou zon rooster een auto kunnen houden? Zeg een auto van 1400 kilo, das zeg 400 kilo per voorwiel, ik weet alleen niet of je een wiel nu als puntlast moet rekenen??

[ Bericht 6% gewijzigd door Makrolon op 07-08-2014 22:40:50 ]
pi_143181408
#$%^#$%^doen de fotos t niet... Word aan gewerkt - fixed!

[ Bericht 8% gewijzigd door Makrolon op 07-08-2014 22:41:36 ]
pi_143182079
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 22:23 schreef bluemoon23 het volgende:
@icloud, Bij (auto)garagebedrijven zie je ze tegenwoordig dan ook al lang niet meer.
Nog wel bij vrachtwagen werkplaatsen, of bijvoorbeeld bij de RDW keuringstations

Tegenwoordig is een hefbrug ook niet meer zo duur, ¤500 voor een gebruikte van marktplaats, nieuwe heb je al voor ¤1200.
Als je gaat uitrekenen wat een waterdichte ! kelder je gaat kosten, dan scheelt dat niet zoveel met een brug denk ik.

Voor een brug moet je alleen wel de hoogte hebben in je schuur, maar dan kun je hem ook gelijk gebruiken als extra parkeerplek.
1 auto boven en 1 onder ^O^
Ja, deze put kost me wel meer dan 500 euro nu. Maar als ik hier de platen overheen leg heb ik er geen last meer van. Een normale brug staat altijd in de weg als je m niet gebruikt. Plus dat de hoogte ook een issue zou worden aangezien ik ook een fatsoenlijke zolder wil.

@ Sigme Dankje!

@ Erasmo

cv gaat maar een meter of 4 door de grond, en is geisoleerd. Ik zie het wel. Kost me relatief weinig, als het echt niet werkt is het gewoon pech en komt er iets van een houtkachel.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 23:19:17 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143183707
Grondige klus zo :o . Ik dacht dat ik erg was met water, riool, tv, internet en elektriciteit achter in de tuin :D

Is het anders geen optie om een klein CVtje in de garage op te hangen? Ik kende iemand die dat heeft gedaan nml.. uiteindelijk bleek dat die paar meter CV onder de grond te veel energie verloor.
pi_143190629
Leuk project!!!
Ik blijf het even volgen!!
(Stiekem wel jaloers...)
pi_143213654
Thnx barrakoe!

@ bleiblei

Haha, tv en internet heb ik niet hoor. :p cv ketel word me te gek.. heb ook geen gas naar de schuur gelegd. Mocht dit niet werken ga ik voor een houtkacheltje. Denk ook dat t best wel gas gaat kosten om een aparte ketel te hebben draaien.
pi_143216537
Mocht je dat willen trek je er zo gas in in plaats van die CV leidingen.

Gas is niet eindig, hout wel. Blijft gezeik met hout regelen en aansteken.

Het komt vast allemaal goed, links of rechtsom dus ga lekker door met je plan :)
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:55:39 #44
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143220291
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:19 schreef Gieliovd het volgende:
Mocht je dat willen trek je er zo gas in in plaats van die CV leidingen.

Gas is niet eindig, hout wel. Blijft gezeik met hout regelen en aansteken.

Het komt vast allemaal goed, links of rechtsom dus ga lekker door met je plan :)
Wij hebben ook een terrasoverkapping in de tuin, geen garage :P
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:58:18 #45
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143220374
Shit, ik wilde makrolon quoten maar mobiel corrigeren is iets te ambitieus.
pi_143242074
Zo, weer veel gedaan de afgelopen dagen.

We hadden al zon 15 cm afgegraven, maar dat was niet genoeg. Dus gister en vanochtend nog zon 20 cm afgegraven. Echt, als ik die garage klaar heb raak ik de komende tijd geen schep meer aan. :+ Heb al heel wat kuubs verplaats inmiddels...

Eerst had ik nog de buis vd afzuiging, en de loze leiding van de put naar de zijkant gebracht:



Toen begonnen aan het afgraven. Lijntje waterpas gespannen, en elke keer meten vanaf het lijntje hoe diep ik was.



Toen het afgegraven was sproeier er op op de zwarte grond nog wat te laten inklinken voor zover nodig:



Daarna het gele zand er in, had nog 'iets' liggen wat uit het gat vd smeerput is gekomen :P





Na het harde werken was het tijd voor ontspanning :+





Ging niet zo als ik t in mn hoofd had alleen :') Was net te krap om de bocht goed te maken eigenlijk.

Na wat gehark was t weer vlak en weer de sproeier er op om het wat te laten inklinken



Volgende week ga k op vakantie, als k terug kom huur ik een trilplaat om alles goed aan te trillen,
pi_143244351
Ghehe mooie actie! Nu maar hopen op veel regen, kan t nog meer inklinken ;)
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:01:21 #48
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_143338614
Waarom gebruik je lijmstukken geen manchetstukken voor die pvc buizen? Heb je geen probleem met verkeerd lijmen zoals je hebt gehad en in de toekomst kun je daar makkelijker op verder als je die garage wilt aanpassen naar woonruimte.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_143461296
Zover ik weet zijn manchetstukken er niet in 50 mm? Daarbij hoop er niet meer bij te hoeven onder 15 cm beton. ;)
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:35:29 #50
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_143465158
50mm manchet bestaat zeker wel ;) maar voor jou constructie nutteloos.
Wel ergens op een lang recht stuk een manchet gebruikt? Ivm uitzet/krimp?
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_143485256
Komt er nog een fundering voor de wanden van de garage? Of wordt het een lichte opbouw?
pi_143493844
@ knutselsmurf

Is dat noodzakelijk ja? Wist ik helemaal niet. Alle 110 verbindingen heb ik wel manchet voor gebruikt. Dat lijmen is geen doen, dus met die lange lengte zit t wel goed dan.

@void
Ja, ik graaf rondom 30 cm breed 80 cm diep tot de vaste zand laag. Maar die geul graaf ik zo kort mogelijk voor t beton er in gaat, anders zakt het weer helemaal in voor ik zover ben.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:07:44 #53
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_143495052
Noodzakelijk niet, maar mijn "rioleringsman" gaf het als tip. Maar je 110 zit al goed dus, en de rest is geen mega lengte. Komt goed dus!!
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_144015413
Zo, kleine update.

Vd week eindelijk mn roosters voor de afdekking vd smeerput binnen gekregen. Toch maar sterkere op maat laten maken, kan ik er iig gerust met mn auto overheen rijden. Roosters zijn 65 x 100 cm en 50 mm hoog.



Dus gister even hoekprofielen gehaald van 60 mm. Binnenin t hoekprofiel heb ik ongeveer 55 mm dus de roosters liggen mooi 5 mm verzinkt.





Zo komen ze dan op de put te liggen.

Inmiddels de hoekprofielen al in verstek gezaagd en aan elkaar gelast. Ik dacht dat ik er fotos van had gemaakt maar blijkbaar niet. :+ vd week las ik er elke 30 cm oid een stuk betonijzer aan zodat ze straks mooi stevig in t beton komen te zitten. Dan gaat t geheel in de ijzermenie en kan ik het monteren op de put!

Ben enorm blij dat ik voor roosters ben gegaan en niet voor dikke houten planken, dit zit er zoveel strakker uit.
  Moderator zondag 31 augustus 2014 @ 11:17:07 #55
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144015757
Dat gaat er straks super strak uitzien i.i.g. ^O^
Zijn die roosters nog een beetje te tillen ?
pi_144015833
Kilotje of 25, wel zwaar maar niet extreem onhandelbaar. Ik had vooraf gevraagd wat ze zouden gaan wegen, ik schrok wel even toen ik op de pakbon 200 kilo voor het totale pakket zag staan, das dus 50 kilo per rooster :+ Maar gelukkig hadden ze t voor verzending gewoon ruim aangehouden oid.
  Moderator zondag 31 augustus 2014 @ 11:32:05 #57
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144016118
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 11:21 schreef Makrolon het volgende:
Kilotje of 25, wel zwaar maar niet extreem onhandelbaar. Ik had vooraf gevraagd wat ze zouden gaan wegen, ik schrok wel even toen ik op de pakbon 200 kilo voor het totale pakket zag staan, das dus 50 kilo per rooster :+ Maar gelukkig hadden ze t voor verzending gewoon ruim aangehouden oid.
Je kunt altijd natuurlijk zelf nog een haak of iets dergelijks maken waar je de roosters eenvoudig mee op kunt tillen. Dat scheelt natuurlijk een hoop.
pi_144018791
balk erboven met een takel eraan: til je ze zo eraf (en ook nog eens heel handig voor andere dingen ;) )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Moderator zondag 31 augustus 2014 @ 13:10:04 #59
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144019015
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 13:03 schreef Leipo666 het volgende:
balk erboven met een takel eraan: til je ze zo eraf (en ook nog eens heel handig voor andere dingen ;) )
Elektrisch takeltje er aan ;)
pi_144019615
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 13:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Elektrisch takeltje er aan ;)
idd :Y

en indien zwaar genoeg uitgevoerd ook handig voor auto werk: als motortakel of bijvoorbeeld om een hele body van een chassis te tillen ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_144019859
Goed plan ja, ik zie mijn vinger al rollen als je blijft hangen met je rooster tijdens het tillen.
Laat die handjes wapperen!
pi_144021190
Ik zou wel zorgen voor wat plaatjes hardboard ofzo die je op de roosters legt.
Als je in de garage aan je auto werkt of met andere hobbydingen bezig bent, dan valt er gegarandeerd een cruciaal onderdeel door de roosters die je dan niet meer kunt vinden. _O-
  Moderator zondag 31 augustus 2014 @ 18:50:11 #63
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144031639
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 14:14 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik zou wel zorgen voor wat plaatjes hardboard ofzo die je op de roosters legt.
Als je in de garage aan je auto werkt of met andere hobbydingen bezig bent, dan valt er gegarandeerd een cruciaal onderdeel door de roosters die je dan niet meer kunt vinden. _O-
Hij kan er natuurlijk van de onderkant altijd nog een dunne plaat in leggen on de de roosters waardoor je ook minder stof en rotzooi hebt wat de put in kan vallen :)
pi_144185484
Haha, leuk dat jullie er zo over meedenken. :P Ik ben met die probleempjes echt nog totaal niet bezig.

Wel een aantal vorderingen.

Ik zag stiekem best op tegen de dag dat er 2 vrachtwagens voor de deur zouden staan, een met 15 kuub beton en een met een grote pomp. Heb natuurlijk amper ervaring daarmee, kans dat er wat verkeerd gaat, en vooral t vlak afrijen van de vloer, en dan ook nog t lucht er uit getrilt hebben, zorgen dat die mensen niet te lang moeten wachten enz enz enz.

Nu was ik bij mn pa, die heeft een loods laten bouwen een jaar of 10 geleden. en die zei dat ik bedrijf x eens moest opbellen.

Dat gedaan, veel uitleg gehad over de telefoon, mail gestuurd, en gister kreeg ik een prijsopgave

hun regelen het beton, de betonpomp, er komt een mannetje die zorgt dat t beton er in komt, lucht er uit getrilt word en vlak afgereid word. Daarna word de vloer gevlinderd en komt er een slijtlaag op.

Dit alles voor maar 250 euro meer dan het beton en de pomp me bij de centrale gekost had *O* *O* Grote druk van mn schouders af nu!

Ook een planning gemaakt, ik verwacht begin oktober het beton er in te kunnen hebben *O*

Hoop gelul, fotos!

Frame in elkaar gelast voor de roosters, ook rondom betonstaal aan gelast zodat ie goed vast in t beton komt dalijk



2 keer goed in de menie gezet:



Ennn op de put gemonteerd!



Put is nét niet helemaal haaks ben ik achter gekomen. En de bovenste rij stenen is net niet waterpas over de lange kant. Maar het is minder dan een halve centimeter. Dus daar kan ik wel mee leven.

En daar is ie dan, de mega barbeque! _O-

pi_144315130
Heb vorig jaar ook een smeerput gebouwd in mijn huidige garage. Enige verschil dat ik aan het voorkant van de put een minder diep stuk heb, met een trapje naar de diepere put. Tevens ook met dezelfde roosters die jij hebt.

Als je interesse hebt kan ik wel eens een foto ervan maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ratsnest89 op 08-09-2014 16:15:00 ]
  Moderator maandag 8 september 2014 @ 21:46:25 #66
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144331022
niet echt verstandig om boven gegalvaniseerd ijzer te gaan bbq'en wordt je niet gezonder van
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_144331561
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 16:08 schreef Ratsnest89 het volgende:
Heb vorig jaar ook een smeerput gebouwd in mijn huidige garage. Enige verschil dat ik aan het voorkant van de put een minder diep stuk heb, met een trapje naar de diepere put. Tevens ook met dezelfde roosters die jij hebt.

Als je interesse hebt kan ik wel eens een foto ervan maken.
Ja, vind ik leuk om te zien hoe andere t aangepakt hebben! Heb alle smeerputten op internet al gezien denk ik. :p

Nadat mn vriendin kippengaas op de bbq wou leggen omdat t vlees er steeds doorheen viel heb ik al eens opgezocht of dat een goed idee was. Was niet het geval inderdaad... :p
  dinsdag 9 september 2014 @ 07:52:16 #69
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144339776
Wauw, wat een toffe klus zeg! En wat pak je het netjes aan! _O_
***
pi_144372735
Dankjewel Brighteyes! Alles is echt niet zo netjes als het lijkt hoor. :+

Updatetje maarweer,

Vandaag met een maatje samen de randbekisting gemaakt. Was zondag in mn eentje begonnen met een lange waterpas maar dat werd niet wat. Dus vandaag een roterende lazer gehuurd. Wat een prachtding is dat zeg _O_ Ideaal.











Tussen de schoren gooi ik t nog weer dicht met zand, zodat t zand ook een deel vd krachten van het beton opvangt. Dan denk ik dat t moet houden.

Op de 2e foto zie je ook nog de deur die in de garage komt!
pi_144374268
Als je nog wat houten rachels "hebt liggen" dan zou je die nog aan de buitenkant van de bekisting kunnen maken.
Baat het niet dan schaadt het niet ;)
  vrijdag 12 september 2014 @ 18:15:25 #72
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_144461293
Vast al gevraagd. Maar heb je geen fundering voor de wanden? Als je ze gelijk op de betonvloer zet lijkt me dat niet voldoende als je er een puntdak etc op wil.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  vrijdag 12 september 2014 @ 19:52:06 #73
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_144464280
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:40 schreef Makrolon het volgende:
Dankjewel Brighteyes! Alles is echt niet zo netjes als het lijkt hoor. :+

Updatetje maarweer,

Vandaag met een maatje samen de randbekisting gemaakt. Was zondag in mn eentje begonnen met een lange waterpas maar dat werd niet wat. Dus vandaag een roterende lazer gehuurd. Wat een prachtding is dat zeg _O_ Ideaal.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tussen de schoren gooi ik t nog weer dicht met zand, zodat t zand ook een deel vd krachten van het beton opvangt. Dan denk ik dat t moet houden.

Op de 2e foto zie je ook nog de deur die in de garage komt!
:o :o Dure bekisting.

Waarom heb je geen vorstrand?
pi_144468210
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:02 schreef Makrolon het volgende:

metselprofielen gestelt, begonnen met metselen - nog nooit gedaan, aan t begin leuk, na een paar honderd stenen, wat een kutwerk. :') En er moesten er ruim 2000 in. (alleen de put) Best lastig ook om t echt netjes te krijgen. Buitenmuren word nog een uitdaging.
Natuurlijk kun je de buitenmuren zelf metselen, maar als je wat geld overhebt zou ik er een mannetje (of vrouwtje) voor inhuren.Die ervaren jongens metselen je in 2 of 3 dagen de hele schuur op en alles superstrak, het is echt een slag die je te pakken moet hebben. Zelf moet je dan gewoon zorgen dat er steeds voldoende stenen voor hem onder handbereik blijven, met een steigertje o.i.d. zorgen dat hij zonder nadenken doorkan en dat zijn specie emmers gevuld blijven. Scheelt je een hoop tijd, en die ervaren jongens metselen dat veel strakker dan jij en ik die een paar keer in hun leven een muurtje metselen.

Als je met spouwmuren werkt dan kun je de binnenmuren zelf doen natuurlijk, dat steekt iets minder nauw.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_144471387
smeerVETput project ^O^

Gaaf :)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_144493245
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 19:52 schreef betyar het volgende:

[..]

:o :o Dure bekisting.

Waarom heb je geen vorstrand?
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 18:15 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Vast al gevraagd. Maar heb je geen fundering voor de wanden? Als je ze gelijk op de betonvloer zet lijkt me dat niet voldoende als je er een puntdak etc op wil.
Hmmm. Bedoelen jullie soms zoiets?







;)

Ik ben er mee bezig! wou de gleuf zo laat mogelijk pas graven ivm instorten e.d. Vandaar. :)

Ben ook bij het vloerenbedrijf geweest, daar supporters voor de wapeningsnetten opgehaald. En een datum geprikt! Dinsdag de 23e moet het gebeuren!

Ben vandaag dus begonnen met de vorstrand, duurde natuurlijk weer langer dan ik wou, maarja, halverwege ook nog een lekke band met de kruiwagen. :+ Heb nu een lange kant af, en een korte kant voor de helft. Hoop dat ik morgen de hele vorstrand af kan hebben, kan ik dinsdag beginnen met de wapeningskorven lassen, volgend weekeind de netten op de vloer, tussendoor nog effe de electra. En dan ben ik er klaar voor!
pi_144497784
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 21:38 schreef hottentot het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je de buitenmuren zelf metselen, maar als je wat geld overhebt zou ik er een mannetje (of vrouwtje) voor inhuren.Die ervaren jongens metselen je in 2 of 3 dagen de hele schuur op en alles superstrak, het is echt een slag die je te pakken moet hebben. Zelf moet je dan gewoon zorgen dat er steeds voldoende stenen voor hem onder handbereik blijven, met een steigertje o.i.d. zorgen dat hij zonder nadenken doorkan en dat zijn specie emmers gevuld blijven. Scheelt je een hoop tijd, en die ervaren jongens metselen dat veel strakker dan jij en ik die een paar keer in hun leven een muurtje metselen.

Als je met spouwmuren werkt dan kun je de binnenmuren zelf doen natuurlijk, dat steekt iets minder nauw.
Ik ben eigenwijs. :+ Ik ga het zelf proberen. Meerdere mensen hebben me t al gezegd hoor. Ik begin gewoon bij de 2 muren die niet in het zicht zijn, daarna de 2 andere muren waar ik gewoon enorm veel tijd in ga steken om ze perfect strak te krijgen. Niet alleen om geld te besparen (de schuur kost straks peanuts van wat het gekost zou hebben deze te laten zetten) maar ook omdat ik het tof vind te kunnen zeggen dat ik elke steen zelf gemetselt heb. :) (als het enigsinds strak word dan natuurlijk :+)

Mocht het niet lukken kan ik altijd nog een 'mannetje' inschakelen.

@bluemoon, misschien doe ik dat nog wel aan de 2 zichtzijde.

@betyar, Duur?? Ik heb de betonplex stroken van marktplaats, houthandel die ze toch nog had liggen, 3 pakken 44x44 vuren vd gamma en dat was het. Ik denk niet dat ik een goedkopere bekisting had kunnen maken ;)

@nimby, Thanks!
pi_144509444
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 21:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik ben eigenwijs. :+ Ik ga het zelf proberen. Meerdere mensen hebben me t al gezegd hoor. Ik begin gewoon bij de 2 muren die niet in het zicht zijn, daarna de 2 andere muren waar ik gewoon enorm veel tijd in ga steken om ze perfect strak te krijgen. Niet alleen om geld te besparen (de schuur kost straks peanuts van wat het gekost zou hebben deze te laten zetten) maar ook omdat ik het tof vind te kunnen zeggen dat ik elke steen zelf gemetselt heb. :) (als het enigsinds strak word dan natuurlijk :+)

Mocht het niet lukken kan ik altijd nog een 'mannetje' inschakelen.

@bluemoon, misschien doe ik dat nog wel aan de 2 zichtzijde.

@betyar, Duur?? Ik heb de betonplex stroken van marktplaats, houthandel die ze toch nog had liggen, 3 pakken 44x44 vuren vd gamma en dat was het. Ik denk niet dat ik een goedkopere bekisting had kunnen maken ;)

@nimby, Thanks!
That's the spirit. Het duurt wat langer, is wat minder strak (tenzij je het voor de zichtmuren al onder de knie hebt), maar je hebt het dan tenminste zelf gedaan en weer wat bijgeleerd. En zo extreem moeilijk is metselen niet. Snel,veel & goed metsen, dat is dan weer wel moeilijk, maar is bij dit project ook niet echt nodig.

Verder lijkt het wel goed en degelijk gebouwd allemaal, chapeau :)
  zondag 14 september 2014 @ 19:04:07 #79
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_144522390
Ziet er goed uit!
En zelf metselen is wel te doen. Als je je profielen GOED stelt is de helft van het werk gedaan. Pietje precies werken is de truc. En verwacht geen 900 stenen op een dag weg te leggen zoals een pro.

(Al zou ik 2x nadenken voordat ik het weer zelf zou doen, blijf het grafwerk vinden, en daarbij is een maatje van me metselaar en bierliefhebber... :+ )
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  maandag 15 september 2014 @ 22:57:54 #80
347535 46
Kent Farm.
pi_144570728
Maar de belangrijkste vraag is, hou je genoeg ruimte over voor je KTM >:O
Wat een bakker met 40 broden verdient, verdient een hoer met 1 snee!
pi_144733933
Haha, de garage is mede voor de KTM! Hij staat nu in de keuken tot ie naar zn nieuwe huisje kan.

Bedankt voor de complimenten weer! Leuk te lezen. :)

Updeet!

Weer veel gedaan, afgelopen weekeind de vorstranden afgemaakt, de electra gedaan. Wil zoveel mogelijk de kabels wegwerken door de betonvloer. Wel zo netjes.En de isolatie op de vloer gelegd.





Allemaal niet super netjes, zeker niet voor iemand die opgeleid is tot electromonteur. :+ Maar dit ziet als t goed is toch nooit meer iemand. :)



en toen was de wapening vd vorstrand aan de beurt. Daar had ik me toch wel een beetje op verkeken, had het donderdag bijna opgegeven, maar toch doorgepakt, uiteindelijk was t wel redelijk te doen. Zal wel blij zijn als het beton er in zit zeg. Ben nu elk vrij uurtje bezig om alles gereed te krijgen voor Dinsdag.

Korven in elkaar gelast:



werkplaats :9



Korven er in









Toen nog even de supporters van het wapeningsnet voor de vloer neer gezet





Alleen die kunnen er weer uit, want ik bedacht me net dat het mooier is als ze dwars op de richting van de onderste staaf van de wapeningsnetten komen. En ze staan nu precies verkeerdom. :')

zoals jullie zien was het ook al donker, dus dat was t weer voor vandaag..

Morgen komt iemand me helpen de netten neer te leggen, dat hoop ik in een ochtendje toch wel te redden. Dan is t nog een kwestie van de laatste dingen doen, een paar buisjes voor electra die in t beton zelf komen leggen en wachten tot Dinsdag! :D :D
pi_144734628
Goed bezig!
pi_144735275
je had beter wat haarspelden in de hoeken van de vorstrand kunnen zetten. Nu loopt je balk niet door.

En hoe zit het met je dekking op je wapening? Wel minimaal 25 mm (liever meer) mag ik hopen?
pi_144735414
Haarspelden? Wat bedoel je daar mee?

En er zitten 35 mm afstandhouders tussen de korven. :) De supporters zijn 11 cm hoog, dus dat komt ook wel goed met de dekking.
pi_144737921
Haarspeld = gebogen korf zodat je hoekverbindingen creëert?

Hard gewerkt zo te zien, respect. K*tklus die korven maken me dunkt!

Goed bezig man, spannend voor dinsdag!
Laat die handjes wapperen!
pi_144751556
ik zou inderdaad de hoeken met elkaar verbinden.

hoe heb je die matten gebogen? want dat vond ik nog het meest vervelende om te doen
het lassen is zo gebeurd :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_144752954
De hoeken heb ik verbonden door er staven overheen te leggen overlappend aan beide kanten en toen vast getywrapped.

En ik heb niets gebogen, los geknipt en toen weer vast gelast met t lasapparaat. Zou niet weten hoe ik ze had moeten buigen :p
pi_144754896
Elbow grease :+
Laat die handjes wapperen!
pi_144761480
ik heb ze gebogen door steeds elke spijl een paar tikken met de moker te geven op een grote stalen werkbank, net zolang tot ik een hoek van 90 graden had. Dat was al een klotewerk en ik hoefde niet zoveel als jou te doen. dus ik hoopte dat jij een goede truc had :+
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  zondag 21 september 2014 @ 19:45:47 #90
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_144764797
Goed bezig! Alleen zie ik geen afstandhouders in je wapening. Stort je straks de beton en klapt je wapening naar buiten.........
pi_144768983
Hahaha leipo666, dit was niet weinig werk, maar dat lijkt me helemaal klote werk!

Er zitten wel degelijk afstandhouders tussen! Voor die dingen ben ik half nederland nog doorgecrost, want nergens hadden ze ze
pi_144796785
Laatste betonloze update! :9

Het geheel ligt helemaal klaar om gestort te worden (hoop ik)

Netjes er netjes in:





Na alle verhalen gelezen te hebben over hoeveel krachten er wel niet vrij komen als beton met de naald luchtvrij getrilt word de put maar even verstevigd aan de binnenkant:



Ook op de andere foto te zien de roosters ingepakt met folie zodat er geen beton op kan komen.

Detail vd verbinding tussen 2 netten



Normaal doen ze dit met vlechtdraad, maar mij is verteld dat het erg lastig is als je t nog nooit gedaan hebt en je het maar beter met tywraps kan doen. :)

Wapeningskorf waar ook de afstandhouders te zien zijn ;)



een bocht gemaakt door t beton waar ik de kabel door kan voeren om m netjes de spouw in te geleiden zodat ik niet over de muur naar de zolder hoef met de kabels



Enn omdat ik t toch niet erg mooi vond een dikke 110 mm rioolbuis links voorin mn garage te hebben voor de verwarming heb ik de isolatie om de buizen weg gesneden, de 110 mm verloopt naar 50 mm en ze daar samen doorheen geleid. Stuk netter lijkt me





Nou, dat was m dan. Morgen half 8 staat hier 15 kuub beton in de straat! Spannend *O*
  maandag 22 september 2014 @ 18:52:25 #93
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_144797095
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 18:42 schreef Makrolon het volgende:
Laatste betonloze update! :9

Het geheel ligt helemaal klaar om gestort te worden (hoop ik)

Netjes er netjes in:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Na alle verhalen gelezen te hebben over hoeveel krachten er wel niet vrij komen als beton met de naald luchtvrij getrilt word de put maar even verstevigd aan de binnenkant:

[ afbeelding ]

Ook op de andere foto te zien de roosters ingepakt met folie zodat er geen beton op kan komen.

Detail vd verbinding tussen 2 netten

[ afbeelding ]

Normaal doen ze dit met vlechtdraad, maar mij is verteld dat het erg lastig is als je t nog nooit gedaan hebt en je het maar beter met tywraps kan doen. :)

Wapeningskorf waar ook de afstandhouders te zien zijn ;)

[ afbeelding ]

een bocht gemaakt door t beton waar ik de kabel door kan voeren om m netjes de spouw in te geleiden zodat ik niet over de muur naar de zolder hoef met de kabels

[ afbeelding ]

Enn omdat ik t toch niet erg mooi vond een dikke 110 mm rioolbuis links voorin mn garage te hebben voor de verwarming heb ik de isolatie om de buizen weg gesneden, de 110 mm verloopt naar 50 mm en ze daar samen doorheen geleid. Stuk netter lijkt me

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nou, dat was m dan. Morgen half 8 staat hier 15 kuub beton in de straat! Spannend *O*
^O^ ^O^
pi_144800209
IK lurk al even een tijdje mee... maar kan niet anders zeggen ziet er top uit ^O^

Dit moet als alles klaar is een hele mooie klus garage zijn geworden!

Succes morgen :Y) maar dat moet wel goed gaan gezien al je voorbereidingen!
pi_144815107
Het ligt er in!!!

Stelde eigenlijk niks voor ook. :') toen de betonwagen kwam lag het er ook met een half uurtje in.

Toch wel indrukwekkend, die arm die effe vanaf de weg langs het huis helemaal tot achterin de tuin reikt.

fotos!































Ik had t gister nog eens nagerekend, dacht dat ik een dikke 2 kuub over zou houden oid (had 15 m3 besteld), bleek dat ik precies genoeg had. In de pomp zat nog heel iets. Geluk gehad dus!

Nu zijn de jongens van schipper even weg, om 11 uur komen ze terug en beginnen ze met vlinderen!
pi_144815142
quote:
12s.gif Op maandag 22 september 2014 20:04 schreef kingofcool het volgende:
IK lurk al even een tijdje mee... maar kan niet anders zeggen ziet er top uit ^O^

Dit moet als alles klaar is een hele mooie klus garage zijn geworden!

Succes morgen :Y) maar dat moet wel goed gaan gezien al je voorbereidingen!
Leuk om te lezen. :) Het bouwen vind ik (op sommige klusjes na) best leuk, maar ik kan niet wachten tot ie af is hoor!
pi_144815271
Wat heeft je dat nu gekost aan beton als ik vragen mag? 15m3
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_144815329
9 tientjes de kuub voor alleen het beton.

Dat was wel via de vloerenboer. direct bij de betoncentrale was het een stuk duurder.

Voor dat geld kan je echt nooit zelf draaien.
pi_144815450
Mooi man, nu al strak als een spiegeltje!
pi_144817119
90 de kuub! nette prijs hoor, hier betaal je 150,- de kuub(maar ja iets met alleenrecht enzo...., texel heeft maar een betoncentrale en aanrijdtijd met boot erbij is te groot om andere in overweging te nemen....)

Leuke klus hoor, we blijven hem volgen :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_144817135
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:15 schreef Makrolon het volgende:
9 tientjes de kuub voor alleen het beton.

Dat was wel via de vloerenboer. direct bij de betoncentrale was het een stuk duurder.

Voor dat geld kan je echt nooit zelf draaien.
Dat is erg mooi ja...
Hier in Zweden vragen ze ongeveer 300 euro per m3...

Niet te betalen dus...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  dinsdag 23 september 2014 @ 11:32:58 #102
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_144817213
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:15 schreef Makrolon het volgende:
9 tientjes de kuub voor alleen het beton.

Dat was wel via de vloerenboer. direct bij de betoncentrale was het een stuk duurder.

Voor dat geld kan je echt nooit zelf draaien.
Maar dat was excl. de pomp neem ik aan?
Was hier ook zoiets kwijt, is nog goed te doen. Alleen die pomp nekte mij dus heb 7 kuub gekrui'd :') .
Ziet er iig netjes uit!
pi_144817378
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:32 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Maar dat was excl. de pomp neem ik aan?
Was hier ook zoiets kwijt, is nog goed te doen. Alleen die pomp nekte mij dus heb 7 kuub gekrui'd :') .
Ziet er iig netjes uit!
Ex pomp ja! Maar de pomp was ook maar 200 hoor. :) Viel mij 100 % mee in ieder geval, en gezien de snelheid en het gemak waarmee het er vanochtend in lag had ik er niet op willen besparen.
  dinsdag 23 september 2014 @ 12:30:56 #104
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_144818993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:29 schreef Cybersijp het volgende:
90 de kuub! nette prijs hoor, hier betaal je 150,- de kuub(maar ja iets met alleenrecht enzo...., texel heeft maar een betoncentrale en aanrijdtijd met boot erbij is te groot om andere in overweging te nemen....)

Leuke klus hoor, we blijven hem volgen :)
:o ¤150
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:44:57 #105
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_144826905
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:05 schreef Makrolon het volgende:
[...]

Ik had t gister nog eens nagerekend, dacht dat ik een dikke 2 kuub over zou houden oid (had 15 m3 besteld), bleek dat ik precies genoeg had. In de pomp zat nog heel iets. Geluk gehad dus!

[...]
Duimen maar dat het verschil niet in je smeerkelder ligt :X
  dinsdag 23 september 2014 @ 17:11:04 #106
361851 Idanue
Polite as Fuck
pi_144827679
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:44 schreef Barrah het volgende:

[..]

Duimen maar dat het verschil niet in je smeerkelder ligt :X
:X
pi_144828236
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:44 schreef Barrah het volgende:

[..]

Duimen maar dat het verschil niet in je smeerkelder ligt :X
14.gif
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_144833492
Hahaha, ook geen ramp. De smeerput was toch te diep geworden. :9 hopen dat t wel een beetje egaal is geworden. :+

Inmiddels is de vloer ook gevlinderd. Half 3 waren ze klaar. Is super strak geworden!
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:50:50 #109
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_144839158
Gaaf!!!
En uiteraard wel pics van de gevlinderde vloer!
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  Moderator woensdag 24 september 2014 @ 20:40:09 #110
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_144869614
Leuk projectje :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 24 september 2014 @ 22:03:59 #111
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144874070
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 20:18 schreef Makrolon het volgende:
Hahaha, ook geen ramp. De smeerput was toch te diep geworden. :9 hopen dat t wel een beetje egaal is geworden. :+

Inmiddels is de vloer ook gevlinderd. Half 3 waren ze klaar. Is super strak geworden!
Sommige zaken moet je ook gewoon uitbesteden; beton is er daar één van :)
Tijdens onze verbouwing hebben we de vloer er zelf met de kruiwagen in gekruid, maar dit is natuurlijk ook wel uber relax met zo'n pomp.
pi_144874895
Ja klopt. Ik denk dat in jullie vloer ook geen 15 kuub ging? :p

Achteraf denk ik dat het best zelf had gekunt. Dat beton storten en vlinderen. Maar zo voor en eerste keer gaf het me gewoon een hoop rust dat dat t best kleine prijsverschil met de betoncentrale dubbel en dwars waard was!
pi_145024883
Misschien al een update?
pi_145025152
Wat voor update wil je? :p er ligt nog folie oo de vloer dus weinig te zien... Verder druk met uitzoeken wat voor stenen e.d. hoop er as weekeind een bestelling uit te kunnen doen.
pi_145028446
Hoopte op een foto van de vloer :) maar dat gaat nog niet dus...
  maandag 29 september 2014 @ 20:04:43 #116
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_145030349
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:26 schreef Makrolon het volgende:
e.d. hoop er as weekeind een bestelling uit te kunnen doen.
Nou, ik ben wel benieuwd of er nu 2 kuub beton in je smeerput ligt :') ;) .
pi_145033649
Misschien morgen!

De put heb ik nav de reacties hier gechecked. :+ die heeft geen extra dikke vloer gelukkig :+
  maandag 29 september 2014 @ 21:45:48 #118
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_145034616
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 21:23 schreef Makrolon het volgende:
Misschien morgen!

De put heb ik nav de reacties hier gechecked. :+ die heeft geen extra dikke vloer gelukkig :+
Netjes! :)
pi_145034659
Ploaaaatjuuus :)
Laat die handjes wapperen!
pi_145055515
Haha, u vraagt wij draaien!









Als t goed is trekken die strepen enzo nog weg. Zitten wel wat kleinigheidjes in de vloer, maar overall toch wel tevreden over t resultaat.

Van t weekeind ook de 2 achterste stroken met worteldoek bedekt en daarna grind er overheen gedaan, heb ik daar als t goed is ook nooit meer omkijken naar.

mezelf nog een cadeautje gedaan:



Digitale waterpas, dit moet t profielen stellen een stuk makkelijker maken zometeen! Hij piept als ie waterpas staat, dus ik zet m met een lijmklem aan een metselprofiel vast en ik hoef alleen nog maar te luisteren. :)

Ook nog een vraagje aan jullie,





Weten jullie hoe ik dit oplos? De deur steekt onder het kozijn uit. Ik heb begrepen dat je natuurstenen dorpels hebt met zogenaamde neuten oid? 2 uitstekende dingen die onder t kozijn vallen. Maar waar haal ik die??? Heb al bij de bouwmaat gekeken, daar hebben ze alleen vlakke hardstenen dorpels.

En dan vraag 2, hoe maak ik t kozijn aan de dorpel vast?
  Moderator dinsdag 30 september 2014 @ 19:10:05 #121
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_145063467
Neuten zijn losse stukken die je met speciale kit op de onderdorpel vast kunt kitten; het kozijn staat weer met kozijnankers vast in de muur; op de neuten van je dorpel. :)



Neuten en hardstenen dorpels zijn twee losse zaken die samengevoegd worden.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/neut.shtml
pi_145065487
Ahh oke, duidelijk, thanks!

Dus het kozijn staat gewoon los op de neut? :)
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:55:49 #123
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145065690
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:51 schreef Makrolon het volgende:
Ahh oke, duidelijk, thanks!

Dus het kozijn staat gewoon los op de neut? :)
Ik zou voor DTS-dorpels gaan.
pi_145065891
Wat zijn de voordelen van dts dorpels? Zal ook wel een prijskaartje aan hangen?
  dinsdag 30 september 2014 @ 20:06:19 #125
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145066149
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:59 schreef Makrolon het volgende:
Wat zijn de voordelen van dts dorpels? Zal ook wel een prijskaartje aan hangen?
Sowieso goedkoper dan natuursteen. Je kunt er ook voor kiezen om naar de houtboer te gaan en een onderdorpel te halen, kost je zo'n 13 euro per meter. Je deur zal niet meer dan 15 mm uit je kozijn steken (sponning kozijn is 17mm.)
pi_145070062
Zon natuurstenen dorpel was ook maar 15 euro oid... Alleen zonder neuten. Viel me wel mee eigenlijk.
pi_145070878
Was het zo goedkoop! Waar?

En geen composiet?
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 30 september 2014 @ 21:36:21 #128
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145071070
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 21:18 schreef Makrolon het volgende:
Zon natuurstenen dorpel was ook maar 15 euro oid... Alleen zonder neuten. Viel me wel mee eigenlijk.
Ooh, dat wist ik niet dat die zo goedkoop zijn.
pi_145072885
Bouwmaat. Volgens mij was het gewoon natuursteen? Wat is t verschil? :p
pi_145074022
Natuursteen = Big bang + zwaartekracht.
Composiet = afval van Big bang en zwaartekracht producten + hars.

Tja, nr. 2 krast sneller maar is ook mooi.

Ik heb een granito dorpel met neuten, goed te weten als die af is dat het weinig kost.
Laat die handjes wapperen!
pi_145074343
Hmm oke, misschien is t wel composiet dan. Ga daar toch voor denk ik, we moeten niet vergeten dat t maar om een garage gaat. :p

Ookal had ik er t liefst een mooie houten vloer in gelegd, wanden laten stucen, enz enz enz. :+
  dinsdag 30 september 2014 @ 23:12:04 #132
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_145076509
Ik denk idd. Kunststof of composiet. Aantal jaar terug was de offerte voor natuursteen dorpel van de achterpui hiero rond de 120 euro.
pi_145272449
Morgen ga ik even verder opzoek naar de onderdorpels. Dan meteen deurkozijn op de plek zetten en stellen en m nog eens in de grondverf zetten (als het weer t toelaat)

Verder klein updateje,
Van t weekeind al het puin wat ik in de grond tegen gekomen ben weg gebracht. 700 kilo. Ben erg gelukkig met de oude bewoners of de woningbouwvereniging die de halve oude schuur die er heeft gestaan (denk ik) in de grond heeft ingeraven met stukken zeil en worteldoel er tussendoor. Wat een hel was dat om doorheen te komen.....

Maargoed, ook nog naar een kozijn handelaar geweest. En meteen alle kozijnen + beglazing meegenomen die ik nodig heb voor de prijs van een opmaat kozijn met glas denk ik.

2 grote kozijnen, ca 2 meter lang, 1m30 hoog. 1 raam dat open kan, en een draai/kiep raam. Ze zullen wel weinig helemaal open zijn, maar op de kiep stand is het fijn om te ventileren. Deze komen naast elkaar aan de linker zijde, samen met de deur die ook aan die kant zit moet dit gaan zorgen voor een hele bult licht in de garage.



Dan een dubbel kozijn, even uit mn hoofd ca een meter breed en 1.30 hoog
Deze komt in de nok aan de voorzijde voor licht op de zolder Ook draai/kiep ramen.



Dan nog een smal raam, die komt naast de roldeur aan de voorzijde zodat ik kan zien als er iemand aan komt en de roldeur zit dicht.



allemaal uitgevoerd met dubbel HR++ glas en kunstof.

Nu alleen nog een liefst tweedehandse roldeur ergens scoren en dan ben ik helemaal gelukkig!

Ben er alleen nog niet uit hoe je die kozijnen het best kan monteren, kozijnen zijn smaller dan de spouw. Ik denk ze vast zetten aan het binnenblad met hoekijzers zodat ze iets in het buitenblad vallen en dan de binnenkant waar je dan dus zo de spouw in kijkt afwerken met hout oid? Ik hoor het graag als jullie een beter idee hebben.

Dan een du
pi_145273076
Goed bezig, het is echt top om gewoon wat kozijnen te scoren en hier je sparingen omheen te bepalen in plaats van andersom. Dan haal je voor een schijntje "verkeerd gemeten" ramen ofzo.

Waarom niet monteren op reguliere wijze met een regendorpel aan de onderkant en verder gewoon halfsteens verdiept?



Aan de binnenzijde strips met een lange geul erin om te stellen, die jas je vast tegen je binnenblad ofzo. Dat timmer je weer af.
Laat die handjes wapperen!
pi_145273490
Inderdaad! Het was wel lang zoeken naar 2 lange kozijnen in dezelfde maten en ook nog naar mijn wensen :P Die kozijnenhandel kocht alle verkeerd ingemeten kozijnen van een fabriek op geloof ik. Stonden er genoeg.

Ik wou het ook op de reguliere manier doen zoals jij zegt, maar mij is nog niet helemaal duidelijk hoe ik de kozijnen dan vast zet en hoe ik de spouw aan de binnenkant afwerk.

Zie nu je edit, kan je de geul nader verklaren? Snap nog niet helemaal wat je bedoeld.
pi_145273753


Raamanker lees ik net?

Ja, dit dus!



Goeie PUR er tussen en het zit als een huis.
Laat die handjes wapperen!
pi_145274280
Je maakt toch een stelkozijn in de spouw
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_145274316
Haha, ik snap het nu, Thanks! Dan maak ik ook eerst de uitsparing in het binnenblad en daarna plaats ik pas het kozijn?
pi_145274329
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 22:10 schreef densmee het volgende:
Je maakt toch een stelkozijn in de spouw
Weet ik niet? :+
pi_145274745
http://www.joostdevree.nl/shtmls/stelkozijn.shtml

http://www.kozijnenmaken.(...)zijnen/montage-strip

http://www.wikaza.nl/medi(...)ozijn_15_11_11-1.pdf



Tjongejonge zo leer je nog eens wat op een avond!

[ Bericht 31% gewijzigd door Gieliovd op 06-10-2014 22:25:02 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_145275170
Anders ik wel! Links had ik al gevonden, plaatsje nog niet. Thanks voor t meezoeken.

Wel veel informatie voor een avond :+ Maar langzaam maar zeker word t me steeds duidelijker! Gelukkig (helaas) ben ik nog lang niet toe aan de raamkozijnen. :9
pi_145379206
Dinsdag komen de stenen en lijm voor de binnenmuur!! *D

Nog even over die kozijnen, ik heb gekeken, maar k heb aan mijn kozijnen geen omgebogen rand zitten die om t hout heen zou kunnen vallen als k met stelkozijnen zou werken. Dat word lastig dus denk ik..
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 02:18:41 #143
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145384666
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Makrolon het volgende:
Dinsdag komen de stenen en lijm voor de binnenmuur!! *D
Nog even over die kozijnen, ik heb gekeken, maar k heb aan mijn kozijnen geen omgebogen rand zitten die om t hout heen zou kunnen vallen als k met stelkozijnen zou werken. Dat word lastig dus denk ik..
Nee, je kozijn komt in het stelkozijn.
pi_145386309
Maak eens een foto van de achterkant dan. Zit er geen soort van flens aan? Zeg maar aangelaste koplatten?
Laat die handjes wapperen!
pi_145459801
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:08 schreef Gieliovd het volgende:
Maak eens een foto van de achterkant dan. Zit er geen soort van flens aan? Zeg maar aangelaste koplatten?
Nee, volgens mij niet....





Maar ik denk dat ik weet hoe ik t ga doen. Hoor graag van jullie wat jullie er van vinden.

Ik haal geimpregneerde balken van 10 cm breed (spouwdikte). van die balken schroef ik een rechthoek in elkaar zodat het kozijn er later strak in past, dan spaar ik uit de binnenmuur gewoon een gat ter grootte van het kozijn, daar zet ik mn zelfgemaakte frame tegenaan met hoekijzers. En daar monteer ik dan later het kozijn weer in, maar wel zodat ie een cm of 4 uitsteekt zodat ie netjes verdiept komt te liggen in de buitenmuur. Ik hoop dat ik t zo een beetje duidelijk heb uitgelegd...

Goed idee??

Dan heb ik t probleem vd onderdorpel ook opgelost denk ik.



Ik heb een smalle en een brede dorpel op elkaar gelijmt, op de smalle staat het kozijn en daar valt later de deur weer tegenaan. Komt er ook nooit water naar binnen. De ruimte die nog onder het kozijn zit vul ik nog op met metselspecie.

Dan nog een vraagje over montage van t deurkozijn. Ik dacht zelf zo:



Ik lijm de binnenmuur gewoon een klein stukje de hoek om tot net naast t kozijn. Dan kan ik het kozijn vast zetten aan de binnenmuur (ik had begrepen dat dat beter was?) en hoef ik aan de binnenkant de spouw niet af te werken met een plankje. Alleen aan de bovenkant druk ik er dan gips tegenaan ofzo om t af te werken.

T leek me zelf goed opgelost allemaal zo, maar als jullie betere ideeen hebben hoor ik t graag!

Verder nog een sfeerplaatje zoals t er nu bij staat :9

  zondag 12 oktober 2014 @ 18:36:46 #146
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_145462216
Het moment dat je uit de grond bent is altijd fijn. Net als het moment dat je klaar bent met stenen slepen, het moment dat het dak erop zit en het moment dat alles wind en waterdicht is ;)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_145466892
Haha ja klopt, als ik nu fotos terug kijk dat ik nog met de smeerput bezig was ben ik zo blij dat ik nu zo ver ben. :p maar dat zal ik ook wel weer hebben als de muren staan.
pi_145553330
Er staan een kleine 1000 gigantische legostenen in de tuin! *D








Kan niet wachten om te beginnen. De bedoeling was zaterdag, maar nou kwam ik een partijtje goedkope vuren balken voor de balklaag tegen op marktplaats aan de andere kant van t land... Dus die ga ik nu zaterdag ophalen.
pi_145553369
Let niet op de zooi trouwens. :')
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 23:45:26 #150
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_145553633
Wow, dat gaat voortvarend!
Waarom duren mijn projecten toch altijd zo lang :') .
pi_145553816
Haha dankje, maar geloof me, voor mij (en mn vriendin) voelt dit prpject echt niet als snel hoor. :+

En als de garage klaar is kan ik mn spullen uit ons kleine rommel schuurtje weer een fstsoenlijke plek geven, kunnen we de keuken afmaken want dan kan mn motor uit de keuken :+ dat werkt wel motiverend!

Ik hoop dat de winter nog lang weg blijft want ik wil dooorrrr
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:52:53 #152
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_145574771
Geen vellingblokken voor de binnenmuur?
Vellingblokken werkt stukken makkelijker en het ziet er nog netjes uit ook vind ik.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_145578296
Heb je ook kimmen, of start je direct op de betonvloer?
En hou je er ook rekening mee om spouwankers voor je isolatie mee te nemen? Anders kan je die er straks allemaal in gaan boren..
Verder ziet er strak uit! Moet nog wel een hoop gebeuren idd ;) Succes.
pi_145587708
Geen vellingblokken idd. Waren 500 duurder, voor dat geld kan ik ook wel een paar zakken fix en finish halen wn t glad afwerken. Ben wel benieuwd wat er makkelijker aan werkt? Ik was in de veronderstelling dat de verwerking het zelfde gaat?

Ik begin direct op de betonvloer ja. Wel metsel ik de 1e laag, dat moet toch gewoon kunnen? Spouwankers liggen klaar!
pi_145590886
Inpakken die stenen ! (ook onderkant) als het nat is verwerkt t een stuk minder (lijm etc ) plus minder nauwkeurig op maat te maken (brokkelt makkelijker)

Voor de rest laat de klus maar komen, altijd leuk om een updeet te bekomen ! :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  donderdag 16 oktober 2014 @ 08:16:38 #156
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145593909
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 23:05 schreef Makrolon het volgende:

Wel metsel ik de 1e laag,
Dat valt onder "kimmen". Een klein waterpasje op de blokken leggen, dan verwerk je de blokken een stuk makkelijke later.
pi_145596212
Stenen liggen onder zeil!

Waterpasje is een goed idee, ga ik doen. Toevallig gister jouw topic over de bouw van jouw schuur nog eens terug gekeken betyar.

Thnx voor de tips allemaal!
pi_145684739
Vandaag de kimlaag ;) op zn plek gemetseld.

Eerst naar t verhuur bedrijf gegaan en mn nieuwe vriend opgehaald




Toen de maat op mn metselprofielen gezet, draadje gespannen. En begonnen met de 1e laag te metselen. De stootvoegen heb ik gelijmd.
Volgens mij heb ik m aardig recht en strak! Elke steen met een klein waterpasje recht gezet en met de laser gecontroleerd op hoogte.







Morgen ga ik verder met lijmen. Volgens mij gaat dat super snel, ben erg benieuwd!
pi_145685334
Heb je een lijmbak? Werkt super, voor de stootvoegen zet ik altijd een rijtje op de kopse kanten. Zo'n bak kost een paar euri maar verdien je qua tijd dubbel en dwars terug...
pi_145685375
Wow, nice _O_ . Nu gaat het hard _O_
pi_145685560
Ik heb een lijmbakje bij de gamma gehaald, wel voor cellenbeton. Moest m iets openbuigen want hij was iets te smal maar voor de stootvoegen deed ie zn werk iig prima. Deed het inderdaad op jouw manier ja. Ging perfect!

Heeft een speciaal lijmbakje soms ook een uitsparing voor de profilering op de blokken?
pi_145685602
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 23:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Wow, nice _O_ . Nu gaat het hard _O_
Ik hoop het! Word wel verwend met die blokken, zometeen lijkt het metselen nog langer te duren. :9
pi_145685734
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 23:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik hoop het! Word wel verwend met die blokken, zometeen lijkt het metselen nog langer te duren. :9
Als je de slag te pakken hebt dan gaat het wel hard :P
pi_145692786
Vergeet niet om een waterkering aan te brengen boven deze laag. Dpc folie met een knelstrip vastzetten tegen je binnenblad. Of opnemen in de lintvoeg
pi_145693112
Daar had ik al over gegoogled maar kon daar weinig over vinden... Das dus gewoon een strook tegen mn binnenblad aan die afloopt richting buitenblad zegmaar?

Ik heb nu die folie niet dus dat zet ik er later wel tegenaan dan.
pi_145696131
Plaatje
Bron: http://www.jellema-online(...)genservice/index.htm

Opnemen in lintvoeg is denk ik makkelijker, zo`n strip moet je ook weer kopen en vastmaken.
pi_145707518
Voor in de lintvoeg is t te laat. :p

Op jouw plaatje loopt de folie door tot onder de stenen door, dan zet je je muur dus op folie, dat lijkt me ook niet de bedoeling?
pi_145714892
Volgens mij wel, maar ik ben ook niet helemaal bouwkundig onderlegd :@
Misschien moet je user: ueberduitser even vragen, die weet vast wel wat de juiste opbouw is.
pi_145715580
Ik denk na wat gelezen te hebben dat t een gedeelte onder het buitenblad moet doorlopen.
pi_145723205
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:04 schreef Makrolon het volgende:
Voor in de lintvoeg is t te laat. :p

Op jouw plaatje loopt de folie door tot onder de stenen door, dan zet je je muur dus op folie, dat lijkt me ook niet de bedoeling?
Dat klopt. Water loopt dan tussen open stootvoegen weg.
  maandag 20 oktober 2014 @ 08:37:56 #171
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145724042
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 23:31 schreef Makrolon het volgende:
Vandaag de kimlaag ;) op zn plek gemetseld.

Eerst naar t verhuur bedrijf gegaan en mn nieuwe vriend opgehaald

[ afbeelding ]

Toen de maat op mn metselprofielen gezet, draadje gespannen. En begonnen met de 1e laag te metselen. De stootvoegen heb ik gelijmd.
Volgens mij heb ik m aardig recht en strak! Elke steen met een klein waterpasje recht gezet en met de laser gecontroleerd op hoogte.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Morgen ga ik verder met lijmen. Volgens mij gaat dat super snel, ben erg benieuwd!
Vergeet de DPC niet voor in de spouw.
  maandag 20 oktober 2014 @ 08:38:30 #172
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145724053
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:11 schreef _VoiD_ het volgende:
Vergeet niet om een waterkering aan te brengen boven deze laag. Dpc folie met een knelstrip vastzetten tegen je binnenblad. Of opnemen in de lintvoeg
:D :Y
pi_145724133
@betyar, klopt dat plaatje een beetje wat ik heb gepost ?
Of zou jij het anders doen ?
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:16:52 #174
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145724562
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:31 schreef bluemoon23 het volgende:
Misschien moet je user: ueberduitser even vragen, die weet vast wel wat de juiste opbouw is.
w/ Bin da!
Je plaatje is voor betonbouw, maar het principe is gelijk!
Voor folie onder de kim is het nu te laat, wat TS nu kan doen is een baan dakbedekking/bitumen volgens het getoonde detail tegen de gevel aan branden.
Een vochtkering moet er zeker tussen om het optrekkende vocht te weren.
pi_145725216
je buitengevel kan inderdaad op folie staan. Wel is het dan van belang dat je je eerste rij spouwankers voldoende laag aanbrengt. Ik neem aan dat je prikspouwankers hebt die je opneemt in de lijmvoegen? Of gewoon boorspouwankers?
pi_145747479
quote:
Voor folie onder de kim is het nu te laat, wat TS nu kan doen is een baan dakbedekking/bitumen volgens het getoonde detail tegen de gevel aan branden.
Een vochtkering moet er zeker tussen om het optrekkende vocht te weren.
Binnenspouwblad hoeft toch niet zo nodig op folie?
Buitenblad wel inderdaad, ook voor de afvoer van doorslaand vocht en ander vocht in je spouw. Optrekkend vocht door je folie/isolatie/betonvloer lijkt me vrij onwaarschijnlijk..
pi_145751207
Thanks voor alle input! Helpt me enorm.

Ok, dus voor ik aan de buitenmuur begin haal ik een stuk dakleer, en dat brand ik een cm of 15 hoog tegen t binnenblad aan in een half bochtje naar t buitenblad? Dan laat ik het half onder t buitnblad doorlopen. En in t buitenblad laat ik voldoende stootvoegen open voor afvoer van het water.

Ik gebruik inderdaad van die ankers die in de lintvoegen opgenomen worden, maar mn hele buitenmuur op folie, dus zonder hechting aan t beton vind ik geen prettig idee...
pi_145766033
Waarom is het niet gewoon droog met een zonnetje vandaag. hele dag vrij, maar niets kunnen doen...

Durf t ook niet aan een overkapping te maken met die wind :9
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:31:46 #179
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145766502
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:11 schreef Makrolon het volgende:
Dan laat ik het halfvolledig onder t buitnblad doorlopen
fixed... :P
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:32:07 #180
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145766511
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:02 schreef Makrolon het volgende:
Durf t ook niet aan een overkapping te maken met die wind :9
Vake bej te bange...
pi_145766543
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:31 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

fixed... :P
En dan toch het buitenblad volledig op de bitumen zetten? Mn gevoel zegt dat t steviger is als het op t beton staat.. Maar ik heb t idee dat jij er wat meer ervaring mee hebt als ik
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:47:13 #182
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145766777
Ja volledig erop, bitumen tot over de rand van de fundering plakken.
Qua stevigheid maakt het niks uit hoor, je muur gaat geen kant op, als je maar net zoals Void zegt voldoende laag je eerste rij spouwankers zet.
pi_145766869
Ik ben gewoon in de 1e lintvoeg begonnen met spouwankers. 20 cm vanaf t beton dus. Ongeveer elke 80 cm een. Eventueel kan ik er later nog wel wat bijboren mocht jij denken dat dat nodig is.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:59:42 #184
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145766985
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:53 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben gewoon in de 1e lintvoeg begonnen met spouwankers. 20 cm vanaf t beton dus. Ongeveer elke 80 cm een. Eventueel kan ik er later nog wel wat bijboren mocht jij denken dat dat nodig is.
^O^
gevoelsmatig lijkt me meer niet nodig, misschien dat _VoiD_ hier een andere mening over heeft?
Met h.o.h. 80cm heb je nu maximaal 2 strekken per laag die niet verankerd zijn, als je er midden nog 1 bij plaatst zijn alle stenen verankerd. tja....
pi_145767104
Je kan rekenen aan spouwankers :) Dan bepaal je het aantal op basis van je type binnenblad, je spouwbreedte, de windbelasting, de diameter, etc. Zie hiervoor NPR 9096-1-1 [2012].

Een goed uitgangspunt, dat vaak nog leidt tot teveel spouwankers, is 4 spouwankers per vierkante meter gevelmetselwerk. Dat is bij een schuurtje van 1 bouwlaag hoog met een geringe spouw (< 150 mm), ruim voldoende. Als je er echt aan zou rekenen kun je vaak met minder uit de voeten. Echter gebruik je de spouwankers ook voor het vastzetten van je isolatie (met schotels), dus is een en ander gedicteerd door de praktijk.

Bij 4 spouwankers per vierkante meter gevelmetselwerk kunje een patroon van 50x50 hanteren. Uiteraard dien je dit af te stemmen op je lagenmaat van je binnenspouwblad.

Zorg voor een verankering van minimaal 30 mm in het buitenspouwblad. Naast winddruk heb je natuurlijk ook windzuiging op je gevel.
pi_145767383
Ik ben uit gegaan van 5 ankers per m2, dat had ik gevonden op internet. Als ik elke 80 cm een anker plaats in iedere lintvoeg verspringens van elkaar kom ik aardig op 5 ankers per m2 uit.

Die spouwankers zijn 270 mm lang, dus aan die 30 mm kom ik makkelijk!

Denk dat ik er op de 1e laag voor de zekerheid nog wat bijboor dan. Al is t maar voor mn eigen gemoedsrust :9 denk trouwens dat de specie ook nog wel een beetje hecht op gebrande dakbedekking. Meer dan op folie lijkt me.

Gelijk nog een vraagje, bij de roldeur metsel ik de buitenmuur de hoek om tot ie gelijk is met de binnenmuur. Kan ik die gewoon tegen de binnenmuur aan metselen of krijg je dan prpblemen door spanningsverschil tussen beide muren?

Gelijk nog maar een vraag. :+ de overspanning van de binnenmuur bij de roldeur is 270 cm. Kan ik dat gewoon opvangen met een betonlatei? In de buitenmuur zet ik een hoekijzer van 100 x 150, maar een betonlatijtje is een stuk goedkoper...
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:34:25 #187
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145767770
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 10:17 schreef Makrolon het volgende:
Gelijk nog een vraagje, bij de roldeur metsel ik de buitenmuur de hoek om tot ie gelijk is met de binnenmuur. Kan ik die gewoon tegen de binnenmuur aan metselen of krijg je dan prpblemen door spanningsverschil tussen beide muren?
Dat kan zonder problemen hoor. Heb je de deur er tussen staan of erachter?

In ons vorige huis stond de deur(Novoferm) achter de muur, dus het buitenblad was helemaal naar binnen gemetseld.


quote:
0s.gif Op
dinsdag 21 oktober 2014 10:17 schreef
Makrolon het volgende:

Gelijk nog maar een vraag. de overspanning van de binnenmuur bij de roldeur is 270 cm. Kan ik dat gewoon opvangen met een betonlatei? In de buitenmuur zet ik een hoekijzer van 100 x 150, maar een betonlatijtje is een stuk goedkoper...
betonlatei moet wel volstaan, wederom aan _VoiD_ om daar wat van te zeggen.

Hoe zie je dat trouwens voor je met je stalen hoeklijn? Buitenblad naar binnen metselen betekend ook de rollaag dus naar binnen metselen, hoe ga je daar een stalen latei in verwerken?

In ons huis werd het buitenblad gewoon gedragen door de rollaag, is wel op de foto te zien volgens mij.
pi_145767945
heb je een doorsnede met wat details? Mag ook schetsmatig. Een betonlatei kan wel, maar er is een verschil tussen een zichzelf dragende latei en een samenwerkende latei. Bij een samenwerkende latei is het noodzakelijk om nog voldoende lagen metselwerk boven de latei te hebben om zo een drukboog te kunnen realiseren. Daarnaast moet je de latei dan tijdelijk ondersteunen met stempels.

Als je buitenblad wat terugloopt, heb je dus ook een terugvallende rollaag (als je begrijpt wat ik bedoel, zelfde wat ueber zegt). Dat metselwerk dient natuurlijk ook ergens aan vast te zitten. Je zou een betonbalk kunnen maken met het metselwerk als verloren bekisting, of je kan ervoor kiezen om het metselwerk boven de opening op te vangen met Murfor. De rollaag hang je dan met lateihaken aan de Murfor. Ook hier geldt dat je voldoende metselwerk boven de opening hebt, omdat het juist de combinatie tussen Murfor (trek) en metselwerk (druk) is die de overspanning realiseert.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:00:32 #189
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145768480
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 10:34 schreef ueberduitser het volgende:

In ons huis werd het buitenblad gewoon gedragen door de rollaag, is wel op de foto te zien volgens mij.
Dat mag niet, in feite draagt je kozijn dan de gevel.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:07:42 #190
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145768683
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:00 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat mag niet, in feite draagt je kozijn dan de gevel.
Waar zie jij een kozijn in mijn verhaal? Onze Novoferm garagedeur stond achter het binnenblad
En als je het principe van een rollaag snapt, weet je ook dat rollagen er in eerste plaats zijn om het bovenliggende metselwerk te dragen. Waarom denk je dat er vroeger veel hanekammen als rollagen gemetseld werden?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:08:38 #191
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145768713
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:07 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Waar zie jij een kozijn in mijn verhaal? Onze Novoferm garagedeur stond achter het binnenblad
En als je het principe van een rollaag snapt, weet je ook dat rollagen er in eerste plaats zijn om het bovenliggende metselwerk te dragen. Waarom denk je dat er vroeger veel hanekammen als rollagen gemetseld werden?
Excuses, niet goed gelezen dat het enkel om je garagedeur ging.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:09:48 #192
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145768749
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:08 schreef betyar het volgende:

[..]

Excuses, niet goed gelezen dat het enkel om je garagedeur ging.
^O^
pi_145769831
Allereerst bedankt voor alle hulp!

De deur komt inderdaad aan de binnenkant tegen de muur aan.

Ik had t zo in gedachte



Ben wel benieuwd hoe zon naar binnen gewerkte rollaag er dan uitziet, dan is mn afwerkplankje niet nodig begrijp ik?

En kan een rollaag icm murfor echt die hele overspanning dragen ja? De hele punt komt er nog boven te zitten, dus qua lagen die er boven komen zit het wel goed denk ik.
pi_145769859
Mooi huis trouwens!
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:52:08 #195
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145770015
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:47 schreef Makrolon het volgende:
Allereerst bedankt voor alle hulp!

De deur komt inderdaad aan de binnenkant tegen de muur aan.

Ik had t zo in gedachte

[ afbeelding ]

Ben wel benieuwd hoe zon naar binnen gewerkte rollaag er dan uitziet, dan is mn afwerkplankje niet nodig begrijp ik?
Stimmt! Daar heb ik volgens mij geen foto van zo, zal nog wel ff kijken.
Gevonden:
quote:
En kan een rollaag icm murfor echt die hele overspanning dragen ja? De hele punt komt er nog boven te zitten, dus qua lagen die er boven komen zit het wel goed denk ik.
Ja, dat is geen probleem.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:47 schreef Makrolon het volgende:
Mooi huis trouwens!
Dank je, 4 jaar gewoond en was ook echt ons droomhuisje.
pi_145782644
Ahh, dus dan maak je eigenlijk een hele dikke rollaag die door naar binnen loopt. Alleen waar hangt de rollaag dan aan? Onder de muur hangt ie aan de murfor, maar ter hoogte vd spouw dan? En ter hoogte van de binnenmuur?

Meteen schiet me nog een vraagje te binnen, boven de kozijnen (2 meter lang) heb ik zometeen maar 1 laag kalkzandsteen boven zitten. Daar bovenop komt de balklaag. Gaat dat wel goed met een betonlateitje?
pi_145867691
Iemand nog antwoorden op de bove staande vragen? :)

Updatje! Gister middagje vrij genomen, en nog effe lekkwr verder gelijmt. Zo staat t er nu bij.









Wat gaat dat mooi zeg, dat lijmen. Echt super snel, en als je de eerste laag goed hebt ook super strak. Ik had de smeerput ook met lijmblokken moeten doen, had me een hoop tijd gescheelt.

Bestaan er geen lijmblokken waar steenstrips op zitten gelijmt? Kan ik de buitenmuur ook lijmen :+
pi_145868115
Mooi man, fijn dat het zo goed gaat.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:14:31 #199
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_145874677
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 21:46 schreef Makrolon het volgende:

Wat gaat dat mooi zeg, dat lijmen. Echt super snel, en als je de eerste laag goed hebt ook super strak.
15-20 m2 per dag moet te halen zijn. ^O^
  Moderator vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:56:34 #200
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_146266315
Gebeurt hier wel eens wat? Ben wel benieuwd naar een update!
pi_146267197
Er gebeurt zeker nog wel wat! Alleen je ziet alleen de muren wat hoger worden, weinig spannends :p

Beetje slechte foto, meer heb k niet nu..



Achter wanden zijn nu 180 hoog, voorste 2 wanden iets lager. Dat is kutwerk omdat t zoveel zaagwerk is... Duurt wel 3 keer zolang dan de achtermuren waar geen kozijnen in komen.

Weer word wel slechter nu :( hoop dat er nog wat droge vrije dagen komen.
pi_146271994
Duimen voor goed weer, ik doe mee!

Succes he, wordt mooi :)
Laat die handjes wapperen!
  Knikkerking maandag 3 november 2014 @ 21:49:50 #204
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_146272265
Ik vind het ook nog steeds ontzettend knap, en erg gaaf worden!!
Keep up the good work :7 heerlijk zulke topics ^O^
pi_146275033
Thanks thanks thanks! :D

Ik wil eigenlijk de balklaag er un hebben voor de winter inkomt... Heb ik wel echt nog wat droge dagen nodig... Die blokken mag je ook niet lijmen onder de 5 graden heb ik begrepen, dus dat speelt ook nog mee...
pi_146275366
Duurt nog wel ff die 5 graden denk ik. Verdorie warmste zaterdag sinds 18.000 voor Christus afgelopen weekend.

Komt goed, ff wat maten optrommelen en dan lijm je die hut zo in elkaar. Iemand aangeven, iemand zagen, jij plakken... dan staat het eind van de dag rondom op 1,80 en volgend weekend je balken erin.
Laat die handjes wapperen!
pi_146277869
Calduran winterlijm kan gebruikt worden tot -3 graden... Maar of het dan nog prettig werken is weet ik niet 😄
pi_146279001
Anders even een Clipper stenenzaag scoren op Marktplaats, er staan wel een paar te koop voor ¤150.
Als je er klaar mee bent dan verkoop je hem gewoon weer.
Is heel wat makkelijker dan voorovergebukt met een grote slijptol in je handen. http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lr

[ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 04-11-2014 01:20:08 ]
  Moderator dinsdag 4 november 2014 @ 00:47:22 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146279777
Dat wordt echt een mooi hobby hok :) Ziet er goed uit
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_146397680
Ziet er goed uit.

Hoe zorg je ervoor dat die spouwmuurankers precies tussen de bakstenen in zullen komen? Of hebben die ytong blokken bepaalde afmetingen waardoor je bij het leggen van spouwmuurankers daar niet al te veel op moet letten?
pi_146399260
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:32 schreef Gruj0 het volgende:
Ziet er goed uit.

Hoe zorg je ervoor dat die spouwmuurankers precies tussen de bakstenen in zullen komen? Of hebben die ytong blokken bepaalde afmetingen waardoor je bij het leggen van spouwmuurankers daar niet al te veel op moet letten?
Dat vroeg ik mij ook al af.
  vrijdag 7 november 2014 @ 13:43:57 #212
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146400239
Die buig je gewoon naar beneden naar de dichtstbijzijnde laag van het buitenblad. Niet naar boven buigen als die laag dichter bij is. Eventueel vocht moet namelijk niet richting je binnenblad lopen, maar richting je buitenblad.
pi_146400648
En een beetje metselaar buigt de spouwankers natuurlijk met een klauwhamer voordat daar weer vragen over komen.
Ja, met die uitsparing waar je normaal spijkers er mee uittrekt. o|O
  vrijdag 7 november 2014 @ 14:05:50 #214
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146401118
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 13:54 schreef bluemoon23 het volgende:
En een beetje metselaar buigt de spouwankers natuurlijk met een klauwhamer voordat daar weer vragen over komen.
Ja, met die uitsparing waar je normaal spijkers er mee uittrekt. o|O
En verpoer dan niet je hele isolatie, maar doe het netjes! Eventuele weggedrukte isolatie herstellen. Laatst een dingetje gehad over luchtdicht bouwen, passief bouwen, isoleren etc. en daaruit bleek dat er nogal wat lucht- en warmtelekken te verhelpen zijn. Vooral zulke kleine lekken als bij spouwankers, isolatieplaten of -dekens die niet goed aansluiten, zijn grote boosdoeners qua energieverlies. Wandcontactdozen zijn ook van die enorme lekken, maar daar wordt aan gewerkt als ik het goed begrepen heb.
pi_146401831
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 13:43 schreef ueberduitser het volgende:
Die buig je gewoon naar beneden naar de dichtstbijzijnde laag van het buitenblad. Niet naar boven buigen als die laag dichter bij is. Eventueel vocht moet namelijk niet richting je binnenblad lopen, maar richting je buitenblad.
Dus eerst glas/steenwol er tegenaan, vervolgens buigen totdat het anker tussen de bakstenen past?
  vrijdag 7 november 2014 @ 14:35:39 #216
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146402124
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 14:26 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Dus eerst glas/steenwol er tegenaan, vervolgens buigen totdat het anker tussen de bakstenen past?
Ik denk het, ik ben geen metselaar ;) Maar volgens mij gaat dat vrij gemakkelijk hoor, het buigen. Isolatie dan weer fatsoeneren, rozetje erop en klaar.
pi_146403116
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 14:35 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik denk het, ik ben geen metselaar ;) Maar volgens mij gaat dat vrij gemakkelijk hoor, het buigen. Isolatie dan weer fatsoeneren, rozetje erop en klaar.
Ik heb me door iemand die iets met de bouw heeft laten vertellen dat het buigen van spouwmuurankers niet de bedoeling is. De reden staat me niet meer bij, maar ik denk omdat de buitenmuur dan kan schuren door krachten uit verschillende richtingen.
  vrijdag 7 november 2014 @ 15:18:36 #218
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146403422
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 15:08 schreef Gruj0 het volgende:
maar ik denk omdat de buitenmuur dan kan schuren door krachten uit verschillende richtingen.
dat kan volgens mij niet door spouwankers komen, ik ben het nog niet tegen gekomen in ieder geval.

Maar goed, je kunt ideaal gezien alles uitzoeken met je kalkzandsteen blokken en buitenmetselwerk, lagenmaten binnen en buiten, op elkaar afstemmen, dat kan...
Meestal is echter bovenkant van kozijnen de maatgevende factor bij de bepalen van start lagenmaat, en niet het gegeven dat spouwankers netjes 5 graden naar buiten moeten aflopen.
pi_146455421
Effe een vraagje waar ik hoop dat jullie t antwoord op hebben, heb me al helemaal suf gezocht op google...

Ik moet dus lateien gaan halen, de 2 kleintjes heb ik niet zulke zorgen over.

Maar bovn de 2 lange kozijnen (overspanning 200) met balklaag er boven en de overspanning voor de roldeur (250 cm) zonder balklaag er boven zit ik een beetje mee...

Je hebt lateien van 100 x 60mm. Maar ook 100 x 110 mm. Die laatste zijn dan wel ruim 4 keer zo duur.. Gaan die kleintjes voldoen of heb ik exht die dikkere nodig? Tussen de lateien boven de ramen zit 40 cm steen tot onderkant balklaag. Boven de roldeur komt de nok boven.
  Moderator zondag 9 november 2014 @ 10:16:41 #220
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_146455931
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 09:30 schreef Makrolon het volgende:
Effe een vraagje waar ik hoop dat jullie t antwoord op hebben, heb me al helemaal suf gezocht op google...

Ik moet dus lateien gaan halen, de 2 kleintjes heb ik niet zulke zorgen over.

Maar bovn de 2 lange kozijnen (overspanning 200) met balklaag er boven en de overspanning voor de roldeur (250 cm) zonder balklaag er boven zit ik een beetje mee...

Je hebt lateien van 100 x 60mm. Maar ook 100 x 110 mm. Die laatste zijn dan wel ruim 4 keer zo duur.. Gaan die kleintjes voldoen of heb ik exht die dikkere nodig? Tussen de lateien boven de ramen zit 40 cm steen tot onderkant balklaag. Boven de roldeur komt de nok boven.
Ik denk dat deze vraag zo specifiek is dat je hem beter bij de bouwhandel neer kunt leggen waar je de lateien koopt; die jongens hebben daar veel meer specifieke kennis over :)
  zondag 9 november 2014 @ 11:10:44 #221
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_146456778
Als het goed is levert de leverancier van de lateij daar een schemaatje bij. Mbt belasting etc. Zou inderdaad even je leverancier even bellen.

Al kan een goed gemetselde muur zonder balk al aardig wat aan ;) hier zat schijnbaar in het buitenblad boven de aanbouw (overspan 3,5m) totaal geen hoeklijn of lateij. Opgemetseld vanaf het kozijn. Dat is ook goed gegaan. Al heb ik er nu wel een hoeklijnt in gezet uiteraard.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  zondag 9 november 2014 @ 11:12:01 #222
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_146456800
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  zondag 9 november 2014 @ 11:42:11 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146457385
Wat een prachtklus _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 9 november 2014 @ 18:41:11 #224
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146471832
Hoe gaat ie met de bouw verder? Je hebt d'r nog super weer bij ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_146476023
Dankjewel leandra!

Derludolf, even weinig vooruutgang... Auto van de vd vriendin was kapot, daar moest een ander blok in... Dat is nu bijna afgerond dus vd week weer verder.


quote:
Daar heb ik wel wat aan ja! Als ik t zo zie kan ik rustig een 100 x 60 latei gebruiken boven de roldeur, alleen boven de kozijnen word t krap... Met de hoogte die ik er nog boven heb kan ik de latei maar met 250 kilo de meter belasten, das toch wel krap voor de zolder. :/ moet ik opzoek naar stalen hoeklijnen. Duuuur waarom moest ik ook alweer zulke grote kozijnen? :+
pi_146477321
Stalen hoeklijn moet je gewoon bij een metaalbedrijf in de buurt halen scheelt veel in kosten, laat je hem bij hun op lengte zagen en breng je het zelf naar de verzinkerij
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 9 november 2014 @ 21:19:45 #227
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_146478267
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 20:55 schreef densmee het volgende:
Stalen hoeklijn moet je gewoon bij een metaalbedrijf in de buurt halen scheelt veel in kosten, laat je hem bij hun op lengte zagen en breng je het zelf naar de verzinkerij
Beetje metaalbedrijf heeft gewoon verzinkt hoeklijn liggen, zaagkanten even in de zinkcompound en klaar is kees
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_146478479
Ik kan me voorstellen dat er nog wat aan gelast moet worden, of ligt die hoeklijn er gewoon zo in?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 9 november 2014 @ 21:48:31 #229
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_146479621
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:24 schreef densmee het volgende:
Ik kan me voorstellen dat er nog wat aan gelast moet worden, of ligt die hoeklijn er gewoon zo in?
De meeste lateien liggen er zo in, maar met de elektrode wil verzinkt staal best lassen. Alleen wel buiten doen en de wolkjes die er af komen niet inademen. O-)
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_146479669
Zover ik weet leg je die er zo in.

Ik heb op nternet 2 hoeklijnen 240 cm 20 cm hoog, 10 breed en 10 mm dik voor 175 euro gevonden. Gegalvaniseerd. Is dat redelijk?
pi_146480750
Is 111 kilo volgens mijn mcb boek, dus dan valt de prijs best mee
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_146481522
De opening voor je garagedeur is toch 250 cm ?
Dan heb je natuurlijk niets aan een hoeklijn van 240 cm.
En 2 stukken aan elkaar lassen is ook niks, ten eerste lijkt het nergens naar en ten tweede is de corrosie bescherming dan weg, en nee dat krijg je niet meer goed met zinkspray of zoiets.
Je hebt ook nog een beetje oplegging nodig aan beide kanten, als ik een beetje Google hierover dan vind ik minimaal 125mm oplegging, maar 200mm kan natuurlijk ook (just to be sure :Y )

Hier een gegalvaniseerde hoeklijn bij mijn garage (ja het was al donker buiten) oO/
pi_146482482
Die 240 hoeklijnen zijn voor mn raamkozijnen van 2m breed. ;) in de opening van de deur leg ik gewoon een betonlatei, daar zit nog voldoende hoogte boven en er komt geen gewocht van een balklaag op.

In t buitenblad bij de roldeur wou ik ook een hoeklijn gebruiken.

Flinke rollaag trouwens! Heeft dat een reden?
pi_146487461
Neuh, vonden de metselaars wel leuk geloof ik ^O^
Op ongeveer 80cm hoogte heb ik ook een rollaag in het metselwerk rondom (om een soort van trasraam suggestie te wekken).
Dat stond ook niet op tekening.
Ik was toevallig op de bouw op de dag dat de metselaars met de gevelstenen zouden beginnen, en toen zei de voorman dat een rollaag ook wel mooi zal lijken.
Even telefonisch overlegd met de buurman (is 2 onder 1 kap) en met de aannemer zelf, en toen kwam er dus een rollaag in :D
De rollaag zelf en de lagen daaronder zijn donker ingevoegd, maar daarboven lichtgrijs.
Lijkt wel mooi, al zeg ik het zelf.
pi_146505667
Haha oke, dacht misschin heeft t een speciale functie oid. Wel mooi altijd, van die aparte dingen in metselwerk. Ga ik me maar niet aan wagen denk ik :p

Heb net de dikste hoeklijn besteld die ze hadden, 100 mm x 200 mm 10 mm dik. Die komen boven de raamkozijnen. De rest, deur, kleine raam en roldeur gooi ik gewoon een dun betonlateitje in, de laaste 2 komen toch geen balken boven en de deur is maar een kleine overspanning.
pi_146530792
Even jullie mening horen:

Ik was van plan onderkant balklaag om 2.50 te leggen. Balken van 25 cm hoog. Nu heb ik de muur op 2.20, en vind dat al best hoog, zal ik die balklaag gewoon op 2.40 leggen? Is makkelijker, dan kan ik t gewoon op een hele steen leggen, en ik heb weer 10 cm extra op zolder. Optisch word de hoogte beneden dan dus 2.40 + 25 balk is 2.65 hoog. Dat lijkt me toxh hoog zat? Of hebben jullie een andere mening?
  dinsdag 11 november 2014 @ 13:55:57 #237
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_146532225
Voor een garage vind ik 240 zat. Zeker als deze een vliering krijgt en je de hoogte daar weer terugkrijgt in de vorm van extra ruimte.

Ruimte boven de garagedeur doe je in de praktijk toch niks mee, of het moet al zoveel zijn dat je deze nuttig kunt gebruiken voor opslag. Maar daar heb je je zolder al voor. Lager dan 240 zou ik niet gaan.
  dinsdag 11 november 2014 @ 17:20:09 #238
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146540784
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 13:13 schreef Makrolon het volgende:
Even jullie mening horen:

Ik was van plan onderkant balklaag om 2.50 te leggen. Balken van 25 cm hoog. Nu heb ik de muur op 2.20, en vind dat al best hoog, zal ik die balklaag gewoon op 2.40 leggen? Is makkelijker, dan kan ik t gewoon op een hele steen leggen, en ik heb weer 10 cm extra op zolder. Optisch word de hoogte beneden dan dus 2.40 + 25 balk is 2.65 hoog. Dat lijkt me toxh hoog zat? Of hebben jullie een andere mening?
Een balk van 250 op een overspanning van 5000? :o
pi_146541313
Overspanning van 4.60 ;) maar te dik??? Op klusidee staat zon balken pdf, daar had ik gevonden dat 75 x 250 toch wel minimaal was op een hoh afstand van 61 cm.
pi_146541362
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 13:55 schreef Barrah het volgende:
Voor een garage vind ik 240 zat. Zeker als deze een vliering krijgt en je de hoogte daar weer terugkrijgt in de vorm van extra ruimte.

Ruimte boven de garagedeur doe je in de praktijk toch niks mee, of het moet al zoveel zijn dat je deze nuttig kunt gebruiken voor opslag. Maar daar heb je je zolder al voor. Lager dan 240 zou ik niet gaan.
Nu ik t zo voor me zie lijkt mij dat ook ja. dus ik gooi ze gewoon op 240. :) heb zometeen wel een hoop kalkzandsteen blokken over ben ik bang. :+
pi_146541676
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 13:55 schreef Barrah het volgende:
Lager dan 240 zou ik niet gaan.
Dit. Hoger kan wel, 't is maar net wat je mooier vindt.
  dinsdag 11 november 2014 @ 17:58:26 #242
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146541948
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:38 schreef Makrolon het volgende:
Overspanning van 4.60 ;) maar te dik??? Op klusidee staat zon balken pdf, daar had ik gevonden dat 75 x 250 toch wel minimaal was op een hoh afstand van 61 cm.
Correct. Doch durf ik als particulier met minder te doen.
pi_146542025
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:58 schreef betyar het volgende:

[..]

Correct. Doch durf ik als particulier met minder te doen.
Balken van 200 hoog? Zou dit niet te veel veren in t midden? Denk dat we uiteindelijk een hoop spullen op zolder gaan zetten, t word tevens hobbyruimte van mn vriendin.
  dinsdag 11 november 2014 @ 18:08:12 #244
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146542312
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 18:00 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Balken van 200 hoog? Zou dit niet te veel veren in t midden? Denk dat we uiteindelijk een hoop spullen op zolder gaan zetten, t word tevens hobbyruimte van mn vriendin.
Durf ik best aan. C24 70*195 h.o.h 610 . Bolle kant boven (moet altijd) Let wel eigen risico he. :P
pi_146544608
Ja, ik heb soms ook wel eens mij bedenkingen bij die "balkenschuif"
Ik wil een carport zetten, als je dan kijkt wat je volgens zo`n balkenschuif voor houten balken nodig hebt, dat is niet grappig meer.
Er staan aardig wat woningen in NL waar ze van vroeger uit aardig dunnere balken voor de constructies hebben genomen
pi_146547414
Een houten balk is dan ook vaak op stijfheid gedimensioneerd en niet op sterkte. Als je de doorbuiging niet zo belangrijk vindt kun je vaak met minder af.
pi_146548849
Na al dat gelul maar weer eens een fotoupdate!

Vandaag de 2 lange muren op hoogte gemaakt voor de balklaag, 2.40 ga ik m toch maar opmaken. K kan die 10 cm op zolder goed gebruiken en zoals gezegd ga ik daar beneden toch geen profijt van hebben.











Ook nog lekker zitten dromen... :+


Ik was rechts in de hoek begonnen, had een klein steentje uitgemeten zodat t mooi halfsteens werd, heb m opmaat geslepen, en om een of andere reden heb ik toen onbewust toch een hele steen gepakt en ben ik daar mee begonnen met dit als resultaat. :+ Toen het kleine steentje er maar effe later tussen gedrukt om mn foutje enigsinds te herstellen. :P Ben blij dat ik geen vellingblokken heb want dan had t er weer uit gekunt, hier zie je later niets meer van.

Dan nog een meet foutje die al wat eerder was gebeurt, de wc...



Ergens heb ik iets verkeerd gemeten waardoor de afstand vd muur naar deurkozijn nu maar 80 cm is, daar moet t kozijn vd wc dan nog tussen komen... Word een krap wctje ben ik bang. :+ Tegen die tijd maar eens kijken of ik de wc schuin kan plaatsen oid.
pi_146549213
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 18:08 schreef betyar het volgende:

[..]

Durf ik best aan. C24 70*195 h.o.h 610 . Bolle kant boven (moet altijd) Let wel eigen risico he. :P
Haha, ik heb er even over nagedacht, maar ga denk ik toch maar gewoon op safe en voor 250 mm, niet dat ik twijfel aan je kennis hoor! Maar heb al een scherpe offerte liggen die al goedkoper uitvalt dan begroot voor t houtwerk. Anders had ik het zeker in overweging genomen. Hoor trouwens voor het eerst dat hout blijkbaar een bolle kant heeft die boven moet. Wat is de gedachte hier achter? Is t hout in die richting sterker oid?

Nu we t toch zo over t houtwerk hebben, graag jouw/jullie mening over hoe ik de kap had bedacht.

2 spanten van 75 x 200, daar gordingen tussen van 63 x 160 4 stuks per zijde, dat worden er dus 24 totaal, de gordingen zet ik vast met balkdragers tegen de spanten, en op de kopse kanten laat ik die gewoon op de binnenmuur rusten.

Daar bovenop schroef ik osb platen waar ik als ik de muren gemetseld heb tengels en panlatten op zet (met dampopen folie er tussen) en dakpannen. De isolatie doe ik dan aan de binnenzijde.

Dit heb ik met mn boerenverstand uit gedacht, maar misschien hebben jullie als ervaringsdeskundige er een andere kijk op? alle input word erg gewaardeerd!
  Knikkerking dinsdag 11 november 2014 @ 20:33:02 #249
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_146549253
Prachtig.
Echt, wat een gaaf project _O_
pi_146549360
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 november 2014 20:33 schreef Atmoz het volgende:
Prachtig.
Echt, wat een gaaf project _O_
Thanks man! :D
  dinsdag 11 november 2014 @ 21:36:00 #251
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146552685
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 20:32 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Haha, ik heb er even over nagedacht, maar ga denk ik toch maar gewoon op safe en voor 250 mm, niet dat ik twijfel aan je kennis hoor! Maar heb al een scherpe offerte liggen die al goedkoper uitvalt dan begroot voor t houtwerk. Anders had ik het zeker in overweging genomen. Hoor trouwens voor het eerst dat hout blijkbaar een bolle kant heeft die boven moet. Wat is de gedachte hier achter? Is t hout in die richting sterker oid?
Hout trekt krom, ook in de lengte, voor je de balken legt kijk je over de de balken en heen en zie je dat ie niet recht is. De bolle kant leg je boven.

Nu we t toch zo over t houtwerk hebben, graag jouw/jullie mening over hoe ik de kap had bedacht.

quote:
2 spanten van 75 x 200, daar gordingen tussen van 63 x 160 4 stuks per zijde, dat worden er dus 24 totaal, de gordingen zet ik vast met balkdragers tegen de spanten, en op de kopse kanten laat ik die gewoon op de binnenmuur rusten.
hoe hoog worden je spanten? Twee spanten kan maar je kunt ook kiezen voor een spant in het midden. de overspanning van je gordingen is dan +- 4200mm.

quote:
Daar bovenop schroef ik osb platen waar ik als ik de muren gemetseld heb tengels en panlatten op zet (met dampopen folie er tussen) en dakpannen. De isolatie doe ik dan aan de binnenzijde.
Ik weet niet of je flink gaat stoken en of je er veel aanwezig zult zijn, een dampremmende laag aan de binnenzijde nadat je hebt geïsoleerd zou ik aanbevelen, afwerken met gipsplaten ofzo.

Waarom heb je niet gekozen voor bijvoorbeeld Opstalan (tegenwoordig Unilin) b-keus dakplaten? Heb je meteen je isolatie en minder gordingen nodig.
pi_146553402
Het schuine dak begint op 2.65 en de nok komt op 5.5 meter.

2 spanten leek me een stuk steviger, en qua extra kosten is t te overzien.

De bedoeling was inderdaad om aan de binnenkant een damprem te plaatsen en af te werken met gips.plaatsen

Ik heb wel even kort gekeken naar die sandwich panelen, maar wat ik had gezien was dat een flink stuk duurder? die sandwich panelen vervangen dus eigenlijk het complete dakbeschot?
pi_146554074
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 21:50 schreef Makrolon het volgende:
Het schuine dak begint op 2.65 en de nok komt op 5.5 meter.

2 spanten leek me een stuk steviger, en qua extra kosten is t te overzien.

De bedoeling was inderdaad om aan de binnenkant een damprem te plaatsen en af te werken met gips.plaatsen

Ik heb wel even kort gekeken naar die sandwich panelen, maar wat ik had gezien was dat een flink stuk duurder? die sandwich panelen vervangen dus eigenlijk het complete dakbeschot?
ligt er een beetje aan welke je kiest en hoe groot de overspanningen zijn
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 12 november 2014 @ 09:37:21 #254
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_146564191
Heb je nog iets van een trekbalk of trekplaat gepland? Ik ben geen constructeur, maar bij een dak van deze proporties kon dat wel eens nodig zijn om de zijwaartse krachten van het dak op je muren op te vangen. Onder de vloerplaten langs is het mooiste omdat hij dan op je zolder niet in de weg zit.

Je kunt zo'n trekbalk tussen je spanten dan mooi opnemen in de balken die je vloer dragen. Een trekbalk door je balkenvloer is alleen lastiger wanneer je dak hoger begint dan je vloer. Je hebt net je vloer 10cm verlaagd :) Of zal het dak (de spanten) een stuk doorlopen aan de buitenkant, zodat je de trekbalk kunt laten doorlopen aan de buitenkant van je muur tot aan de spanten?
pi_146564892
Dat moet je inderdaad wel maken ja een trekbalk, een windverband zal niet perse nodig zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_146579717
Ik wou de spanten gewoon vast zetten op de balklaag, die zal dan dienst doen als trekbalk.

Vandaag het lateitje boven t smalle raam gelegd, de deur ingehangen om te passen, en nog wat laagjes er bij op gezet. Ook besloten dat ik boven de roldeur toch ook maar en hoeklijn opneem ipv een betonlatei.







Ik denk dat ik t volgend weekend zover klaar heb dat de balklaag er in kan.
pi_146582873
ziet er goed uit, toch zou ik iets van een hanebalk met makelaar erin maken om je dak stijf te maken.
Dit kan vrij hoog in je kap zodat je toch iets van zolder overhoudt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 12 november 2014 @ 19:43:15 #258
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_146584341
AH, ik had verwacht dat je muren een stukje zouden doorlopen boven de balklaag. En dat je die 10cm lagere vloer daardoor boven terug zou krijgen aan extra ruimte. Dan zou het dak een stukje moeten oversteken om balklaag/trekbalken en spanten buiten de muur op elkaar te laten aansluiten. Had mooi kunnen zijn maar op deze manier kan het ook en is het wel een tikje eenvoudiger allemaal.

Denk aan een goede verbinding tussen balklaag en spanten. Een flink driehoekig stuk multiplex op de verbinding aan beide kanten met flink wat nagels en eventueel verlijmen.
Zolang je dit ook bovenin de nok doet is een extra horizontale verbinding daar waarschijnlijk niet nodig.

Hier staan vergelijkbare dubbele garages houtenmet een totale overspanning van in totaal 6m. Daar is in de tussenwand wel een makelaar toegepast.
pi_146587714
Pure porno weer, ik wil ook wel zo'n toffe schuur ;)
pi_146587871
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:00 schreef usernaamvergeten het volgende:
Pure porno weer, ik wil ook wel zo'n toffe schuur ;)
^O^
Laat die handjes wapperen!
  Knikkerking woensdag 12 november 2014 @ 21:59:43 #261
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_146590956
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:00 schreef usernaamvergeten het volgende:
Pure porno weer, ik wil ook wel zo'n toffe schuur ;)
Tja, wie niet?! _O_
En echt sjiek als je zoiets allemaal zelf kan!!
  woensdag 12 november 2014 @ 22:10:56 #262
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146591748
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:59 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Tja, wie niet?! _O_
En echt sjiek als je zoiets allemaal zelf kan!!
Geen schuur kunnen bouwen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Knikkerking woensdag 12 november 2014 @ 22:17:05 #263
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_146592150
quote:
6s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:10 schreef betyar het volgende:

[..]

Geen schuur kunnen bouwen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
})

Zou 't wel weten met zo'n ruimte. Mooi inrichten, lekker volzetten (wel met beleid zodat alles nog overzichtelijk is natuurlijk) en dan iedere minuut dat je tijd hebt ---> HOBBY'en!!!! :7 8-) Eventueel koelkastje erbij voor wat biertjes. Man, wat wil je nog meer?
pi_146592304
quote:
6s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:10 schreef betyar het volgende:

[..]

Geen schuur kunnen bouwen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hahahaha :')

Dat kan jij ook wel atmoz, als je de ruimte hebt ga je gewoon lezen en lezen op internet en met wat hulp van fok vrienden bouw je zo een schuur. :p

Thnx voor de complimenten allemaal! Word bijna verlegen. :+
  woensdag 12 november 2014 @ 22:22:34 #265
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146592497
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:19 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hahahaha :')

Dat kan jij ook wel atmoz, als je de ruimte hebt ga je gewoon lezen en lezen op internet en met wat hulp van fok vrienden bouw je zo een schuur. :p

Thnx voor de complimenten allemaal! Word bijna verlegen. :+
Inderdaad gewoon doen. Doe bijna alles hier, gewoon omdat het kan.
pi_146592615
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:43 schreef Barrah het volgende:
AH, ik had verwacht dat je muren een stukje zouden doorlopen boven de balklaag. En dat je die 10cm lagere vloer daardoor boven terug zou krijgen aan extra ruimte. Dan zou het dak een stukje moeten oversteken om balklaag/trekbalken en spanten buiten de muur op elkaar te laten aansluiten. Had mooi kunnen zijn maar op deze manier kan het ook en is het wel een tikje eenvoudiger allemaal.

Denk aan een goede verbinding tussen balklaag en spanten. Een flink driehoekig stuk multiplex op de verbinding aan beide kanten met flink wat nagels en eventueel verlijmen.
Zolang je dit ook bovenin de nok doet is een extra horizontale verbinding daar waarschijnlijk niet nodig.

Hier staan vergelijkbare dubbele garages houtenmet een totale overspanning van in totaal 6m. Daar is in de tussenwand wel een makelaar toegepast.
Ik zal je vertellen dat ik al heel lang met dit idee heb gelope , maar dan een cm of 40 tussen de balklaag en de goot. Ik wou een soort driehoek maken met 2 balken om de krachten van het spant op de balk vd balklaag over te brengen.
Ik was toen tot de conclusie gekomen dat dit me te weinig ruimte zo opleveren voor de extra moeite die t zou kosten. Maar je hebt me nu weer aan het twijfelen gemaakt dus ga van t weekend nog eens met een touwtje aan een metselprofiel kijken hoeveel ruimte het opleverd. :+

Ik was eigenlijk van plan dat met stalen platen en dikke bouten te doen, maar jouw oplossing is, zeker in de nok, wel een stuk netter!
pi_146592852
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:22 schreef betyar het volgende:

[..]

Inderdaad gewoon doen. Doe bijna alles hier, gewoon omdat het kan.
Inderdaad, als je een beetje handig bent kan je met alle informatie die op internet staat alles. Ik heb verder geen relevante opleiding maar heb op die manier al verschillende blokken van autos vervangen, blok van mn motor uit elkaar gehaald als ie kapot was, de wc en badkamer gerenoveerd, en nu dus de schuur aan het bouwen. Als je er maar in gelooft!
  woensdag 12 november 2014 @ 22:39:37 #268
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_146593561
Leuk dat je tijdens de bouw naar je plannen blijft kijken en onze ideeën hierin meeneemt. Overstekend dak kan een mooie uitstraling kunnen geven.

Om de balken als trekbalk te laten werken zouden deze dwars door de muur naar buiten gaan zodat alles in één stuk doorloopt. Ik heb totaal geen ervaring of kennis op dit gebied dus ik heb geen idee of dit kan of wenselijk is. Misschien kan iemand anders hier nog wat gerichte tips geven om je verder op weg te helpen...
pi_146595477

Je kan het natuurlijk maken zoals bij afbeelding 4.
Maar dan zonder de kreupele stijl.
dan is het vrij eenvoudig om het spant vast te bouten aan een vloerbalk/trekbalk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 12 november 2014 @ 23:21:59 #270
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146595737
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Inderdaad, als je een beetje handig bent kan je met alle informatie die op internet staat alles. Ik heb verder geen relevante opleiding maar heb op die manier al verschillende blokken van autos vervangen, blok van mn motor uit elkaar gehaald als ie kapot was, de wc en badkamer gerenoveerd, en nu dus de schuur aan het bouwen. Als je er maar in gelooft!
Njah, je lijmwerk heeft wel wat kritische puntjes. Maat ziet er gewoon goed uit voor een klusser. ^O^ ^O^
pi_146596415
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:21 schreef betyar het volgende:

[..]

Njah, je lijmwerk heeft wel wat kritische puntjes. Maat ziet er gewoon goed uit voor een klusser. ^O^ ^O^
Oh, maar ik beweer ook nergens dt t perfect is. ;) ben wel erg benieuwd wat die kritische puntjes dan zijn!


Zoiets als in afbeelding 4 hierboven had ik in gedachte ja, snap alleen niet zogoed wat je bedoeld met kreupele stijl?

Ook nog gedacht aan een gebroken kap, dan heb je helemaal een bult meer ruimte.
pi_146596508
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:39 schreef Barrah het volgende:
Leuk dat je tijdens de bouw naar je plannen blijft kijken en onze ideeën hierin meeneemt. Overstekend dak kan een mooie uitstraling kunnen geven.

Om de balken als trekbalk te laten werken zouden deze dwars door de muur naar buiten gaan zodat alles in één stuk doorloopt. Ik heb totaal geen ervaring of kennis op dit gebied dus ik heb geen idee of dit kan of wenselijk is. Misschien kan iemand anders hier nog wat gerichte tips geven om je verder op weg te helpen...
Er is altijd ruimte voor verbetering! En hier zitten een hoop mensen die hier een hele hoop meer ervarinf mee hebben als ik. In waardeer alle input ook enorm! Heb er al een hoop aan gehad.
  donderdag 13 november 2014 @ 06:20:14 #273
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146601218
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:36 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Oh, maar ik beweer ook nergens dt t perfect is. ;) ben wel erg benieuwd wat die kritische puntjes dan zijn!
Open naden en je kunt vanuit de sparingen beginnen, dan heb je een strakke sparing en in de hoeken heb je dan de ongelijkheid van het knipwerk, maar dat zie je toch niet.
Tip: loop de muur na en zet alle open naden dicht met lijm.

quote:
kreupele stijl
Dat was ik niet, maar een kreupele stijl staat op de balklaag (recht boven een balk) om zo de muren te ontlasten.
pi_146636748
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 06:20 schreef betyar het volgende:

[..]

Open naden en je kunt vanuit de sparingen beginnen, dan heb je een strakke sparing en in de hoeken heb je dan de ongelijkheid van het knipwerk, maar dat zie je toch niet.
Tip: loop de muur na en zet alle open naden dicht met lijm.

[..]

Dat was ik niet, maar een kreupele stijl staat op de balklaag (recht boven een balk) om zo de muren te ontlasten.
ahh oke, ja die sparingen waren ook wel netter geweest als het later in t zicht had gezeten. ;)

Wat voor functie heeft t dichtsmeren van de naden met lijm? Is dat alleen optisch?
  vrijdag 14 november 2014 @ 16:30:48 #275
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146650451
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2014 08:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]

ahh oke, ja die sparingen waren ook wel netter geweest als het later in t zicht had gezeten. ;)

Wat voor functie heeft t dichtsmeren van de naden met lijm? Is dat alleen optisch?
Dichtzetten met lijm oftewel je vult de ruimtes op, is beter en sterker.
pi_146661295
Oke, dan loop ik m nog even na! :)
pi_146706985
Gister nog even wat kunnen doen, helaas niet zo veel, moest uit eten en daarna een verjaardag. Stomme sociale verplichtingen, snappen ze niet dat mijn garage zo niet af komt??? :+

Eerst vrijdag morgen de stalen hoeklijnen op gehaald, damn, wat zijn die dingen zwaar.

Mn geimproviseerde bouwvakkersbus :P



Koste me bijna mn rug om die lange van t dak te krijgen bij gebrek aan hulp, maar t is gelukt

Toen gister de laatste 2 muren opgelijmt tot de lateien, en de betonlatei boven de deur er ingelegd





Het lijmwerk boven de deur ziet er niet uit... Daar begin ik met stuccen denk ik. :9

Verder dus de rest gereed, de stalen hoeklijnen kunnen er zo in.





Vandaag helaas regen regen regen... Muurtje lijmen in de regen is niet zon probleem, maar stenen op maat slijpen, en klooien met die profielen enzo in de regen heb ik niet zon zin in. Dus vandaag maar eens een dagje niets.

Nog even 2 vraagjes,

De balken verankeren in de muur, hoe zouden jullie dat doen? Ik dacht ze 5 cm door te laten steken in de spouw, en dan aan de achterkant er een metalen hoekje tegenaan te zetten met 2 bouten in de muur en 2 in de balk. Maar als jullie een beter idee hebben hoor ik die graag.

Dan de DPC Folie, hoe laat ik die langs de spouwlatten vd kozijnen lopen? En waar laat ik de dpc folie eindigen? Net voor t kozijn? net als een loodslab zegmaar iets aan de buitenzijde van t kozijn laten uitsteken?

En hoe doe ik dat boven de roldeur?
pi_146717741
Balken verankeren met opwaaiankers. Hoe langer hoe beter.
  zondag 16 november 2014 @ 19:54:54 #279
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146720215
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 12:36 schreef Makrolon het volgende:

Dan de DPC Folie, hoe laat ik die langs de spouwlatten vd kozijnen lopen? En waar laat ik de dpc folie eindigen? Net voor t kozijn? net als een loodslab zegmaar iets aan de buitenzijde van t kozijn laten uitsteken?

En hoe doe ik dat boven de roldeur?
DPC aan de zijkanten van het kozijn plaatsen, pak zo'n 50 mm op het kozijn de rest komt achter de isolatie.
Boven de kozijnen plaats je lateislabben, deze hebben een hoekje met een overlapping onder deze overlapping niet je het hoekje vast op van het kozijn.
De slabbe zelf komt wederom tegen de binnengevel achter de isolatie.
Onder hetzelfde als de zijkanten. Let er wel op dat je ervoor zorgt dat de lateislabbe over het DPC hangt en de zijkanten over de DPC onder het kozijn.
  zondag 16 november 2014 @ 19:55:56 #280
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146720260


Hoe heb je dat hier gedaan?
  zondag 16 november 2014 @ 19:57:04 #281
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146720314
pi_146722514
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 19:55 schreef betyar het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe heb je dat hier gedaan?
Ik heb t even gegoogled, het is dus gewoon een stukje folie met een profieltje er aan. Dat profieltje haak ik als het ware achter de bovenkant van mn kozijn. Duidelijk.

Ik heb hier dpc folie boven de latei in de lintvoeg opgenomen. Ik dacht eigenlijk dat dat zo hoorde. Kan ik die lateislabbe niet gewoon onder de doormij aangebrachte dpc folie laten vallen? Dan kan er nooit vocht onder komen.


@void
Ik heb even een plaatje opgezocht van zon opwaaianker,maar het is me noet helemaal duidelijk... Aan de ene kant zit een stripje met wat gaatkes, die schroef ik tegen de balk? Aan de andere kant zit een soort haakje, wat doe ik daar dan mee? Dingen zijn niet goedkoop trouwens. :p
pi_146722617
En de lateislabbe en de dpc aan de zijkanten gaan dus om de spouwlat heen?
pi_146723337
Je moet gewoon een strip hebben die getordeerd is (90 graden). Die zet je dan met schroeven tegen de zijkant van de balk vast en met pluggen en schroeven in de muur.
pi_146739542
Die strip met haakjes zet je tegen de balk en de haak zit vastgemetseld in de muur. Althans zo is het de bedoeling. Maar dit wordt meestal gebruikt aan de binnenkant bij halfsteens muurtjes (dus zonder binnenmuur).

Jij krijgt een binnen- en een buitenblad. De balklaag komt op het binnenblad. Waar komen de muurankers van 90 graden dan? Theoretisch zou een platte strip toch voldoende zijn (of steekt de balkenlaag de spouw in?).
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_146787545
Zo, vandaag de eerste laag helemaal rondom er in gemaakt! Voor jullie misschien weinig bijzonders, maar ik vind t er echt mooi uitzien!

Helaas geen fotos van de laag boven de roldeur, het was toen al donker, wel fotos van de lagen boven de kozijnen.



Geprobeerd om 5 cm van een lijmblok af te slijpen, dat lukte niet met mn 125 mm tolletje, toen bedacht ik me dat ik nog metselstenen had liggen, dus het daar maar mee opgevuld. Zie je later toch niets meer van.





Vrijdag ochtend word al het hout afgeleverd. Dus van t weekeind kan ik beginnen met de balklaag!
pi_146790032
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:19 schreef Makrolon het volgende:
Geprobeerd om 5 cm van een lijmblok af te slijpen, dat lukte niet met mn 125 mm tolletje,
Hoe heb je het andere zaagwerk bij al die blokken gedaan dan, toch niet allemaal met dat kindertolletje ?
Tijd voor een 230mm tol.
  Knikkerking dinsdag 18 november 2014 @ 22:10:56 #288
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_146790196
Ziet d'r weer goed uit hier.
Hopelijk nog even goed weer de komende tijd.

Hoe lang denk je nog totaal (in weken) bezig te zijn voordat ALLES klaar is?

Keep it up!!
pi_146790271
Haha, toch wel. Ik zag laatst iemand, volgens mij in het gereedschaps topic die een 230 mm tol met diamant schijf had, toen dacht ik, dat was handig geweest. :+ mn pa heeft zon grote tol liggen, die had k zo kunnen lenen. Maar ga nu ik bijna klaar ben niet meer zon duur blad kopen.
pi_146790375
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:10 schreef Atmoz het volgende:
Ziet d'r weer goed uit hier.
Hopelijk nog even goed weer de komende tijd.

Hoe lang denk je nog totaal (in weken) bezig te zijn voordat ALLES klaar is?

Keep it up!!
Thanks!

Weer werkt tot nu toe super mee! Eerst wwas t doel voor de winter t beton er in te hebben, toen een begin maken met de binnen muren, en nu wil ik eogenlijk gewoon de balkconstructie vd kap af hebben. :D

Ik ben nu een half jaar bezig, hoop met nog een half jaar een heel eind te zijn. Vooral t metselwerk gaat een hoop tijd kosten denk ik.
pi_146790425
Maargoed, dan zeg je alles, ik wil nog een nette wc er in maken, zolder mooi afwerken, wanden vd smeerput afwerken, nog wat andere dingetjes. Denk dat ik nooit op t punt ga komen dat echt alles af is. :p
  dinsdag 18 november 2014 @ 23:02:23 #292
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_146792982
Laat maar varen die hoop ;)
AF is iets nooit ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  Knikkerking dinsdag 18 november 2014 @ 23:05:27 #293
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_146793126
Das ook weer waar :D
pi_146799082
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:12 schreef Makrolon het volgende:
Haha, toch wel. Ik zag laatst iemand, volgens mij in het gereedschaps topic die een 230 mm tol met diamant schijf had,
Diamant schijf is nergens voor nodig, gewoon doorslijpschijven voor steen, die kosten een paar ¤ per stuk.
http://www.slijpschijvenw(...)ctgroep=372&zoeken=1
pi_146853966
Dat kende ik nieteens! Maar eens kijken waar ik die kan krijgen dan!


Effe een ander vraagje, de schroeven waarmee ik de balken vast ga zetten in de spouw enzo, kan ik daar gewoon gegalvaniseerde voor gebruiken of moet ik rvs halen?
pi_146891895
Gister is het hout binnen gekomen! *D





Alleen ik zag wat geks, op de balken staat bovenop op allemaal c24, alleen op de kopse kanten staat op de ene c16 en op de andere c24. Iemand die dat kan verklaren? Heeft de leverancier zitten kloten?





pi_146947757
230mm diamantschijven zijn o.a. bij toolstation voor een redelijke prijs te krijgen. Schroeven in het binnenblad t.b.v. de balken kunnen gewoon gegalvaniseerd zijn. Zou je ze in het buitenblad schroeven (bijv. als je geen spouwmuur hebt) zou ik RVS gebruiken.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_146949033
http://www.joostdevree.nl(...)w_centrumhout_nl.pdf

C16 is relatief zwak hout lees ik net. C24 voor grenen/vuren is top of the bill.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 28 november 2014 @ 14:09:14 #299
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147086802
Dat het een klasseaanduiding was wist ik al ;)
Maar inderdaad opvallend dat op 1 balk zowel C16 als C24 staat....
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  vrijdag 28 november 2014 @ 14:22:47 #300
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147087249
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 08:17 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Diamant schijf is nergens voor nodig, gewoon doorslijpschijven voor steen, die kosten een paar ¤ per stuk.
http://www.slijpschijvenw(...)ctgroep=372&zoeken=1
Sneller en veiliger.
pi_147087550
Gaat dat ook goed met gevelsteen, breken daar geen stukjes af ?
Ik dacht dat die dingen meer voor stratenmakers waren :@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')