abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:32:02 #76
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_142185021
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 20:39 schreef Sorella het volgende:
Piet, ik wil (soft)ijs maken en nu heb ik maltodextrine nodig dus ik d8 dat haal ik wel even, blijken er twee soorten te zijn grof en fijn maar dat staat natuurlijk niet in het recept.
Enig idee welke ik het beste kan gebruiken ?
Grof kan je altijd nog fijn maken in een vijzel eventueel, van fijn grof maken lijkt me lastiger.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:53:51 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142185873
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 20:39 schreef Sorella het volgende:
Piet, ik wil (soft)ijs maken en nu heb ik maltodextrine nodig dus ik d8 dat haal ik wel even, blijken er twee soorten te zijn grof en fijn maar dat staat natuurlijk niet in het recept.
Enig idee welke ik het beste kan gebruiken ?
Ik maak ijs zonder maltodextrine, maar zou fijn gebruiken, beter voor de structuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:54:26 #78
45206 Pietverdriet
pi_142185902
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 20:58 schreef uniekhoorn het volgende:
Piehietttt???
Welk stuk lever vind jij het lekkerst? Afgezien van kalfs.

En heb je een mooi verrassend receptje???.
Ik bak normaal gesproken lever met veel ui, zout/peper, snufje cayenne, beetje soja, soms spekjes, champignons en verse peterselie.
Nou wil ik wel wat anders.

Vroeger kregen wij vers van de koe een lever die mijn moeder dan kookte en dan de nog warme lever op witbrod met roomboter met zout/peper... Zo simpel maar het lekkerste wat er is (nutteloze info :D)
Gestopte ganzen en eendenlever
Gekookte lever dun gesneden op een broodje met pekelvlees (half om half)
Heerlijk
Recept moet ik ff zoeken
  vrijdag 11 juli 2014 @ 21:56:49 #79
45206 Pietverdriet
pi_142186000
Bekleed een patevorm van 0,8 liter met keukenpapier en dungesneden vet spek
Neem 800 gram vette ganzelever ontdoe deze van vliezen en zenen en snij deze grof klein.
Stamp in een vijzel 10 peperkorrels, een klein blaadje foelie en een koffielepel grof zeezout fijn en haal dat door een zeefje zodat er geen stukjes meekomen.
Bestrooi de lever met het kruidenzout mengsel en doe er 2 medium eieren doorheen.
Meng het geheel door elkaar en stort het in de patevorm. Doe de deksel erop en zet het in een waterbad in de oven tot een kerntemperatuur van 80 graden is bereikt. Laat het geheel afkoelen en opstijven.

Snij het aan plakken en serveer het met wat sla, wat toast en een lepel appelstroop of perenstroop als voor of tussengerecht.
Je kan ook een coulis maken van bramen of zo, maar persoonlijk vind ik dat afleiden van de zachte, volle smaak van de ganzelever.
Je kan ook eendenlever gebruiken, smaak bijna net zo goed
Als hij een nacht in de koelkast heeft gestaan is hij het lekkers
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:05:03 #80
45206 Pietverdriet
pi_142186364
Gevulde Zanglijsters
Neem 4-6 Zanglijsters, jonge spreeuwen zijn ook erg lekker, of kwartels
250-400 gram Foie gras
100 gram coppa
250 gram pitloze druiven
versgemalen zwarte peper
Glas witte wijn
De lijsters peperen, met Foie gras vullen en met de coppa overdekken. In een ovenschotel leggen en omlijsten met de druiven.
Met de wijn overgieten en bij 240 graden ca 40 minuten in de oven.
Serveren met stokbrood, ook om de saus mee te deppen.
Als je aan verse truffels kan komen is dat een welkome aanvulling op de vulling, of dungesneden morieljes..
Nom Nom Nom
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:09:49 #81
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_142186555
Nog nooit ganzenlever gehad, volgens mij lust ik dat wel! :9
En een wit wijntje erbij :D
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:13:56 #82
45206 Pietverdriet
pi_142186740
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:09 schreef uniekhoorn het volgende:
Nog nooit ganzenlever gehad, volgens mij lust ik dat wel! :9
En een wit wijntje erbij :D
Geen droog wijntje nemen, maar een zoetige, droge wijn combineerd niet met foie gras.
pi_142186851
Dank jullie voor de antwoorden
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:21:39 #84
45206 Pietverdriet
pi_142187087
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:16 schreef Sorella het volgende:
Dank jullie voor de antwoorden
Graag gedaan
Wat voor een ijsmachine heb je?
En zou je dat softijsrecept willen posten?

Heb net mango en frambozensorbet gemaakt, mango met een klein handje frambozen gepureerd, suiker.
pi_142187426
Het is een zelfvriezende ijsmachine bij bcc vandaan van het merk proline, was in de aaanbieding verleden jaar, 70 euro ofzo, goed genoeg om te kijken of ik het vaak gebruik of dat het dezelfde kant op zou gaan als een broodbakmachine :).

Ijsrecept in het engels en volgens mij een redelijk grote hoeveelheid, ik moet het nog aanpassen in vieren delen ofzo en vertalen.

3000 g milk
200 g egg yolks
70 g maltodextrine
300 g melkpoeder
20 g rivier zout
800 g castersugar
1000 g slagroom

• To make the gelato, place milk in a 7 L saucepan, set over medium heat and heat to 40C.
• Place egg yolks in a bowl and whisk till pale.
• Place malodextrine, skim milk powders and salt in a bowl and mix until combined.
• Once the milk hits 40 C, add the powders and blend. Pour about ¼ of the mix slowly into the egg yolks and keep whisking. Then, pour the yolks with a ¼ mix, back into the saucepan with the rest of the mixture and bring up to 75 C. Take off the heat and let stand.
• In a large saucepan, place the sugar with a little water and make a slurry and put on a stove on highest heat and let sugar caramelize till you get a dark amber colour.
• At the same time, place the cream in a saucepan and heat to just before boiling, careful not to burn the cream.
• Once sugar is dark amber colour, take off heat and very slowly pour the hot cream in, being careful that it doesn’t bubble over.
• Once sugar and cream are combined, add to the reserved mixture. Blend with a stick blender and strain into shallow pans. Transfer to the blast chiller and cool until the mix gets to around 5 degrees.
• Transfer mix to the soft serve machine and set to production mode.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:32:43 #86
45206 Pietverdriet
pi_142187597
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:29 schreef Sorella het volgende:
Het is een zelfvriezende ijsmachine bij bcc vandaan van het merk proline, was in de aaanbieding verleden jaar, 70 euro ofzo, goed genoeg om te kijken of ik het vaak gebruik of dat het dezelfde kant op zou gaan als een broodbakmachine :).

Ijsrecept in het engels en volgens mij een redelijk grote hoeveelheid, ik moet het nog aanpassen in vieren delen ofzo en vertalen.

3000 g milk
200 g egg yolks
70 g maltodextrine
300 g melkpoeder
20 g rivier zout
800 g castersugar
1000 g slagroom

• To make the gelato, place milk in a 7 L saucepan, set over medium heat and heat to 40C.
• Place egg yolks in a bowl and whisk till pale.
• Place malodextrine, skim milk powders and salt in a bowl and mix until combined.
• Once the milk hits 40 C, add the powders and blend. Pour about ¼ of the mix slowly into the egg yolks and keep whisking. Then, pour the yolks with a ¼ mix, back into the saucepan with the rest of the mixture and bring up to 75 C. Take off the heat and let stand.
• In a large saucepan, place the sugar with a little water and make a slurry and put on a stove on highest heat and let sugar caramelize till you get a dark amber colour.
• At the same time, place the cream in a saucepan and heat to just before boiling, careful not to burn the cream.
• Once sugar is dark amber colour, take off heat and very slowly pour the hot cream in, being careful that it doesn’t bubble over.
• Once sugar and cream are combined, add to the reserved mixture. Blend with a stick blender and strain into shallow pans. Transfer to the blast chiller and cool until the mix gets to around 5 degrees.
• Transfer mix to the soft serve machine and set to production mode.
Zo de hoeveelheden door 10 delen
pi_142187649
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo de hoeveelheden door 10 delen
In tienen delen is makkelijk uit te rekenen :)
rivier zout kan ik toch ook zeezout voor gebruiken lijkt mij ?

Ik kwam deze ook nog tegen, erg makkelijk
Instant Apricot Ice Cream:

425 g can of apricot halves, drained
395 g can sweetened condensed milk

Place ingredients in a food processor and process to combine. Transfer to a container and place in the freezer overnight.

Is wel erg zoet.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sorella op 11-07-2014 22:40:08 ]
  vrijdag 11 juli 2014 @ 22:39:47 #88
45206 Pietverdriet
pi_142187869
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:34 schreef Sorella het volgende:

[..]

In tienen delen is makkelijk uit te rekenen :)
rivier zout kan ik toch ook zeezout voor gebruiken lijkt mij ?
Zou het gewoon weglaten. Zouten genoeg in melk en room
pi_142189780
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou het gewoon weglaten. Zouten genoeg in melk en room
Okidokie, morgen shoppen, zondag ijs maken :)
pi_142202323
Ik wil vanmiddag kaassoufflé proberen te maken, gewoon om te kijken of ik het kan, maar ik ben nogal bang omdat het schijtmoeilijk schijnt te zijn :')
Dus, tips zijn welkom! Waar moet ik echt rekening mee houden?
pi_142202546
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 12:37 schreef _Loki het volgende:
Ik wil vanmiddag kaassoufflé proberen te maken, gewoon om te kijken of ik het kan, maar ik ben nogal bang omdat het schijtmoeilijk schijnt te zijn :')
Dus, tips zijn welkom! Waar moet ik echt rekening mee houden?
Oven niet tussentijds openen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 12 juli 2014 @ 14:04:50 #92
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_142204287
De eiwitten moet stijf geslagen, maar niet te stijf. Anders dan bij meringue dus. Veel wolkeriger.
En de truc is eerst een beetje stijfgeslagen eiwit door je kaasmengsel mengen en daarna voorzichtig de rest erdoor vouwen.

En oja, ook belangrijk: de vorm beboteren in rechte strepen van bodem naar rand. Dat helpt het egale/gelijkmatige rijzen.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 14:10:23 #93
45206 Pietverdriet
pi_142204432
Enveloperen, of omslaan, niet roeren als je het eiwit erdoor mengt.
pi_142208882
Piet, ik heb een zak postelein bij de markt gekocht voor 1 euro. Meestal is dit volgens mij duurder dus ik sloeg mijn slag (en het is ook weer wat anders dan altijd supermarktgroente).

Wat zal ik doen? Ik zat te denken aan stamppot (het enige 'klassieke' met postelein dat ik kan bedenken) en dan serveren met veel speklapjes (die moeten op :') ). Maar misschien maak ik niet alles op, dus nog ideeën?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_142209040
Op internet vind ik voornamelijk oma's 'groente-in-papje' recepten (postelein half uur koken en dan binen met aardappelmeel :'( ). Ik hoop dus op een beter idee.

Alternatief is de postelein te stoven in boter maar dan maak ik liever stamppot denk ik. Maar misschien kan ik er iets van een soep of salade mee maken of zoiets? Geen idee...
  zaterdag 12 juli 2014 @ 17:28:28 #96
45206 Pietverdriet
pi_142209911
Postelein stamp ik door gekookte aardappels (bloemige) met een kluit boter en wat zout.
Heerlijk in zijn eenvoud.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 18:30:06 #97
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_142211741
Misschien brengt dit je op een idee, Sirdanilot?

Pumpkin, lentils, purslane and feta salad

Enigzins aanpassen aan het jaargetijde. ;-)
pi_142213035
Dank voor de ideeën :Y

Ik dacht overigens dat postelein echt typisch Nederlands was maar blijkbaar heeft men het elders ook
  zaterdag 12 juli 2014 @ 19:11:59 #99
45206 Pietverdriet
pi_142213064
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 19:11 schreef sirdanilot het volgende:
Dank voor de ideeën :Y

Ik dacht overigens dat postelein echt typisch Nederlands was maar blijkbaar heeft men het elders ook
Meest Nederlandse wat ik ken zijn Capucijners
  zaterdag 12 juli 2014 @ 19:58:38 #100
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_142214970
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meest Nederlandse wat ik ken zijn Capucijners
Echt kut dat die niet in Spanje te krijgen zijn inderdaad. Ze hebben hier echt heel mooie peulvruchten, maar af en toe wil ik gewoon Capucijners.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')