quote:
Op woensdag 2 juli 2014 13:49 schreef sommeltje het volgende:[..]
Op het eerste stuk (tot aan de Mirador) komen wel veel mensen, maar de trail als zodanig (het gedeelte 'pianista' bij Boquete is onderdeel van de oude verbindingsroute naar Bocas) schijnt eigenlijk helemaal niet meer (goed) onderhouden te worden. Ik heb dit gidsen in een van de filmpjes horen verklaren. Moeilijk, stijl, modderig, met snel wisselende temperatuur/weerschommelingen: het ene half uur zon, dan weer regen, richting naar de top kan het ook zeer koud zijn (met een koude wind worden). De mirador ligt op ca. 2000 meter (echt een stuk lager dan Boquete). Die gidsen verklaren daarover dat het pad steeds meer 'jungle' wordt....
Nou weten we 1 ding zeker en dat is dat die Oliva de Kam verklaarde dat het die middag 'een lelijke' dag 'boven' zou worden. En dat de lucht 'opaque' was ( 'dicht' zat). Daar stel ik me dan vooral kou + mist/nevel bij voor.
Het kan in die omstandigheden zelfs heel goed dat ze hele mirador hierdoor gemist hebben, en doorgelopen zijn op 'het pad', zonder te weten dat ze niet meer in de richting van Boquete liepen... dus idd eens met jou laatste zin.
Hey sommeltje, dank voor de links, nu ff een FOK!break, en ik ga het erna doornemen.
De Mirador is mij niet precies bekend waar ie ligt, maar 2000 meter lijkt me sterk. De routes naar de rugzak vanaf de Pianista lopen over een kam van ongeveer 1850-1900 m.
De Mirador moet lager op de helling zijn dan de top, want je "hebt een prachtig uitzicht over Boquete en kan de Pacifische Oceaan zien liggen" en er wordt niet gerept over beide oceanen kunnen zien liggen, wat je vanaf de top zou moeten kunnen.
AlgemeenDe kaartjes geven de stand van zaken van het moment hier en gezien de snelheid van het topic, de reflectie die we met zijn allen geven en de vele uren van hard werk van een aantal hier is de OP m.i. dynamisch genoeg om kaartjes die de huidig bekende feiten in kaart brengen erin te hebben. Een disclaimer erin over de waarde van de kaartjes lijkt me een prima oplossing.
Het is voor velen nog steeds onduidelijk hoe het nou zit met die waterscheiding en het verdwalen. Gelukkig heeft de NOSvideo flink wat duidelijk gemaakt, maar het zijn echt 2 verschillende gebieden/provincies; daar waar men gezocht heeft (Chiriqui) en daar waar Lisanne en Kris zijn gevonden (Bocas del Toro).
Zonder kaartje is dat echt onmogelijk te visualiseren, zeker in deze rivier'jungle' wat het stroomgebied van de Changuinola vormt.
Stacey, over de kaartjes: De vindplaats van de rugzak op ~7-10 km vanaf de Mirador is coherent met:
• gevonden in Alto Romero - correcte nieuwsberichten
• gevonden op 8 uur lopen vanaf Boquete - door Feliciano (~5 uur vanaf Mirador)
• gevonden bij de monding van de
lokaal zo genoemde Rio Culebra - dat is de arm die op het kaartje van miura van rechts (oost) naar de rugzak (noordwest) stroomt
Ik zag welke monding jij gebruikte, maar die is gezien het onherbergzame terrein echt te ver van het "gehucht" Alto Romero vandaan. Het is niet te lopen in 5 uur, zoals Feliciano deed.
Die monding was wel dichterbij Boquete dan de oude, verkeerde met de Culubré (die NOS, Volkskrant en RTL in kaart brachten).
Ja, de "feiten" zijn diffuus, maar het is nu eenmaal verdomd moeilijk te scheiden wat nu echt feiten zijn en de feiten die de media verspreiden zijn tegenstrijdig.
Mij lijkt het dan juist goed die tegenstrijdige berichten te noemen, zodat we een overzicht hebben en later, met meer informatie de juiste eruitpikken/de rest vervangen. Met name primaire data, live op video, is het beste. Dat om vertaalfouten, interpretatiefouten en alle kopieen en aanpassingen daarvan (journalistiek) te verkleinen; je kan met je eigen ogen zien wat er aan de hand is.
Dat is de reflectie die hier plaatsvindt, met een paar tiental mensen die
meedenken. De OP is slechts een resultaat daarvan; een samenvatting van wat we tot nu toe weten of denken te weten.
In een zaak als dit met vele malen meer vragen dan antwoorden is een OP (verzameling nuttige informatie en laatste nieuwsupdates) nou eenmaal dynamisch en aan verandering onderhevig.
ZaakBij een scenario waar geen derden bij betrokken zijn (iets dat volgens de nieuwsberichten "de ouders het eerst willen uitsluiten/onderzoeken") zijn en blijven er 4 opties hoe je het wendt of keert, de 4 in het onderste kaartje uit de OP.
De media lijken te suggereren dat de meiden samen met de rugzak in de rivier zijn gevallen en de rugzak dus verder is afgedreven door dezelfde rivier dan de lichamen.
Ik blijf dat moeilijk te geloven vinden, maar dat is optie 4; het plaatje rechtsonder.
In alle gevallen waar de rugzak in situ is, zijn de meiden dus van de rugzak weggelopen, iets wat ik ook heel raar vind.
Wat Ouder zegt over drijvende rugzakken in een rivier is waar; zolang het blijft drijven, kan het de rotsen ontwijken.
Statistisch gezien is de kans dat een rugzak een laagstaande rivier ongeschonden overleeft, veel kleiner dan bij hoogwater. Simpelweg minder rotsen om tegenaan te botsen als het water hoog staat.
Ook de afstand maakt uit (en wederom, daarom die kaartjes).
Hoe langer de afstand, hoe meer kans op schade.
Hoe langer de tijdsduur van transport, hoe meer kans op schade.
In 72 dagen kan de rugzak natuurlijk makkelijk wat kilometers in een sterk in waterpeil wisselende tropische regenrivier afleggen. De vraag blijft of alles (als er schade zou zijn hadden we dat echt wel in de media gehoord) dan in een simpel rugzakje (geen beschermde trekrugzak, zie foto's) ongeschonden kan blijven.
Voordat je over misdrijven kan speculeren (en helemaal zonder verdachten op het oog -Panamese politie-), zijn en blijven er voor mij, en het lijkt me dat dat voor iedereen hier geldt, 3 fundamentele vragen waar de antwoorden onduidelijk op zijn:
1 -
waarom gingen Kris en Lisanne zo laat nog naar boven? - zonsondergang op de Mirador is het enige wat ik me kan voorstellen, meer serieuze antwoorden zou goed zijn
2 -
waarom hebben ze niet gemerkt dat ze het "verkeerde" pad namen? (het is gewoon de El Pianista die doorloopt, na het rustpunt Mirador), in het pikkedonker - ik kan me niet voorstellen dat je dat niet merkt na max een half uur, en dat je dan zeker geen volslagen onbekende rivieren gaat oversteken
3 - wat is er gebeurd dat de resten en rugzak zo 'ver' (het valt nog best mee in km's) van elkaar zijn gevonden;
welke van de slechts 4 mogelijke opties is het meest logisch?BreakZoals gezegd, ik neem nu even een FOK!break want er is veel teveel werk dat ik heb uitgesteld door deze veel te boeiende zaak.
Tot later een keer, succes met de waarheidsvinding.