quote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:25 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Je kunt dat natuurlijk wel steeds meer afvangen door al die kinderstimulerende belastingvoordelen af te schaffen. Je dwingt het daarmee niet af, maar je laat wel het belachelijke idee los dat iedereen maar een kind moet kunnen hebben.
Als je bedenkt dat we in een tijd leven waarin door overbevolking belangrijke grondstoffen steeds schaarser worden, we de planeet steeds verder kapotmaken, dan kan je er toch werkelijk met je hoofd niet bij hoe we dan willen stimuleren dit probleem groter te maken.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
De aarde raakt helemaal niet overbevolkt, het is een mythe, al meer dan 100 jaar roepen mensen dat wegens gebrek aan statistieken en propaganda.
De wereld is wel inefficiënt ingedeeld, we zouden met alle mensen in de wereld met gemak in Australië kunnen wonen in een groot huis met flinke tuin en dan zou er nog ruimte over zijn. Urbanisatie is in een paar decennia tijd flink toegenomen, terwijl het platteland steeds leger wordt.
Ook zijn er voldoende grondstoffen en voeding, we produceren momenteel voeding voor 10 miljard mensen per dag, terwijl er maar 7 miljard mensen zijn, we gooien dus iedere dag 3 miljard voeding weg .
Het eten is dus ook gewoon oneerlijk verdeeld, armoede heeft niks te maken met we weinig voeding in de wereld, het heeft te maken met te weinig voeding in bepaalde werelddelen.
Het feit dat een kwart van de wereldbevolking nog altijd geen toegang heeft tot genoeg voeding, heeft te maken met economische redenen.
Er is genoeg voedsel voor iedereen. Alleen al het continent Afrika kan de gehele wereldbevolking van 7 miljard volwaardig voeden.
Ook is er nog nooit in de geschiedenis van de mensheid zo weinig leed, moorden, zelfmoorden, overvallen, verkrachtingen enz. zijn allemaal nog steeds aan het dalen.
Dus geen kinderen wegens overbevolking is bullshit!
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen produceren we die voeding wel voor een groot deel met behulp van fossiele brandstoffen (kunstmest is niet voor niets zo energierijk). Het zou waarschijnlijk beter zijn voor de lange termijn om de bevolkingsgrootte niet toe te laten nemen. We hebben immers genoeg mensen om alle voordelen te hebben die een grotere populatie biedt (meer uitzonderlijk talentvolle mensen, arbeidsverdeling etc.), waarom zouden we dan de populatie nog groter laten worden?
Dat het voedsel wat momenteel wordt gemaakt slecht is verdeeld ben ik met je eens.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Er is geen extreme bevolkingstoename, mensen hebben zich nog nooit zo weinig voortgeplant.
Waar tussen 1950 en 2000 nog een toename van 1.76% was, is dat nu gezakt naar 0.77%
en dat is voornamelijk in Afrika.
In Europa is er zelfs geen tot gering sprake van bevolkingstoename, wel van vergrijzing wat juist voor veel problemen kan zorgen.
Waar we nu nog 452-455 miljoen mensen in Europa hebben (volgens de cijfers in 2005) verwachten ze dat als we zo door gaan zoals nu dat dat aantal in het jaar 2300 gezakt zal zijn naar 59 miljoen.
Ongeveer de helft van de Europese landen zou meer dan 95% van zijn bevolking verliezen. Italië zou statistisch gezien zelfs nog maar 1% van zijn bevolking over hebben.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik stel voor dat we hier in een andere draad verder over discussiëren. Maak er een voor aan en ik zal daar reageren.
ik zie geen problemen met zuivering, dat kunnen we enorm goed. Ook zout water kunnen we gewoon drinkbaar maken (hoewel enorm kostbaar nog, maar ook daar zijn ontwikkelingen in).quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nederland : 17% bewoont, de rest is leeg.
Er is dus wel een kern van waarheid als je zegt : er is geen sprake van overbevolking.
Ook qua eten, als je ziet de enorme hoeveelheden dat iedere dag weggegooid word door burger zowel als supermarkten, het is simpelweg niet eerlijk verdeeld.
Dat is wat anders dan dat er sprake zou zijn van een tekort.
However, schoondrink water is een ander verhaal.
Van al het water op aarde is op natuurlijke wijze maar 2% gewoon drinkbaar.
Daar zie ik dan ook wel een probleem ontstaan als er niet beter gezuiverd word wereldwijd.
Met andere woorden: als wij niet vrijwillig de bevolking beperken dan helpt de natuur ons wel een handje via een gebrek aan voeding. Dan toch maar liever voorkomen dat dat nodig is, het scheelt een hoop ellende. Waar ze het armst zijn zullen de mensen sterven.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:41 schreef voederbietel het volgende:
[ afbeelding ]
(t=0 is het jaar 2008)
De vraag of een geboortebeperking wereldbevolking tegen zal gaan is dan ook in de kern onzinnig. Het is een vraag die niet gesteld hoeft te worden. De grote van de wereldbevolking is namelijk niet in functie van het aantal geboortes. De grote van de wereldbevolking ligt in functie van de totale hoeveelheid biomassa.
Voor mensen zoals jou zijn er gelukkig nog andere middelen beschikbaar dan vrijwillige geboortebeperking. knipknip of een forse extra belastingquote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:15 schreef theunderdog het volgende:
Het collectief boven je eigen geluk zetten...![]()
![]()
Als ik kinderen wil, dan neem ik kinderen. Wat dat teweeg brengt interesseert mij 0,0.
jijquote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor mensen zoals jou zijn er gelukkig nog andere middelen beschikbaar dan vrijwillige geboortebeperking. knipknip
Jij hebt duidelijk niet GC / Geen kinderen wegens overbevolking. gelezen. Eerst lezen en dan pas reageren kan helpen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:11 schreef TserrofEnoch het volgende:
De 7 miljard mensen zouden met zijn allen in Texas kunnen wonen.
[ afbeelding ]
Dus neen er is geen overbevolking.
Slotje?
Dat sterven gebeurt ook al in de zin dat gebieden dunner bevolkt raken. In het hele verhaal van hierboven is verzilting en verwoestijning nog niet eens opgenomen, dat is op korte termijn de grootste boef in het hele verhaal.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met andere woorden: als wij niet vrijwillig de bevolking beperken dan helpt de natuur ons wel een handje via een gebrek aan voeding. Dan toch maar liever voorkomen dat dat nodig is, het scheelt een hoop ellende. Waar ze het armst zijn zullen de mensen sterven.
Dat is nogal een gok, als die gok verkeerd uitpakt dan is de beslisser om niets aan de overpopulatie te doen de grootste massamoordenaars in de geschiedenis van de mensheid.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:38 schreef snakelady het volgende:
En tegen de tijd dat we niet genoeg energiebronnen hebben op aarde kunnen we altijd die nog op de maan halen.
http://wetenschap.infonu.(...)als-energiebron.html
Oh ja, het gebrek aan zoet water. We mogen nog hopen dat we een technologie ontwikkelen waarmee zonder al teveel energie nodig te hebben zout water zoet kan worden gemaakt maar zo ver zijn we helaas nog lang niet dus beter maar niet hier op speculeren.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:36 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dat sterven gebeurt ook al in de zin dat gebieden dunner bevolkt raken. In het hele verhaal van hierboven is verzilting en verwoestijning nog niet eens opgenomen, dat is op korte termijn de grootste boef in het hele verhaal.
Men is nu bezig zoutminnende of droogte tolerante cultuurgewassen te veredelen. Ik zie daar mee licht in dan in grootschalige zuivering omdat dat moker veel energie kost.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh ja, het gebrek aan zoet water. We mogen nog hopen dat we een technologie ontwikkelen waarmee zonder al teveel energie nodig te hebben zout water zoet kan worden gemaakt maar zo ver zijn we helaas nog lang niet dus beter maar niet hier op speculeren.
Dan moeten die nieuwe groenten wel voldoende voedingsstoffen bevatten en moeten we maar hopen dat ze voldoende lekker zijn. Ik zou er niet aan moeten denken om bijv. geen paprika en prei meer te kunnen eten.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:18 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Men is nu bezig zoutminnende of droogte tolerante cultuurgewassen te veredelen. Ik zie daar mee licht in dan in grootschalige zuivering omdat dat moker veel energie kost.
Paprika en prei zijn niet echt de producten die in de woestijngebieden gegeten worden denk ik. Ik ken wel een aantal lui die bezig zijn droogte tolerante aardappels te kweken met het idee dat doordat ze minder water nodig hebben ze ook minder last van zout hebben. Er is ook wel een projecten met zout tolerante aardappels maar daar heb ik al een tijdje niks meer van vernomen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan moeten die nieuwe groenten wel voldoende voedingsstoffen bevatten en moeten we maar hopen dat ze voldoende lekker zijn. Ik zou er niet aan moeten denken om bijv. geen paprika en prei meer te kunnen eten.
Overbevolking is geen kwestie van wel of niet vinden, het is een feit of niet. Als er genoeg is om van te leven voor de gehele wereldbevolking, voor zolang iedereen normaal zou leven, dan is er geen overbevolking.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:36 schreef Convergence het volgende:
Ik vind de wereld ook niet overbevolkt, maar "we passen met z'n allen in Australie/Texas" is wel het slechtste argument ervoor..
wtf nog een post?.. wou de* toevoegen o0quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:06 schreef hyrule20 het volgende:
ik zou best willen dat er actief eisen worden gesteld via internationale organisaties om wereldwijde bevolking te reguleren. Alhoewel de huidige democratie incapabel is om dat voor elkaar te krijgen ..
Waarom moet het verstandig zijn dan?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:46 schreef AjaxS het volgende:
Overbevolking: nee, maar er zijn plekken op de wereld waar ze als konijnen fokken, of het verstandig is
Welke overpopulatie? daar is nog helemaal geen sprake van en dat gebeurd in de nabije toekomst ook echt nog niet.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nogal een gok, als die gok verkeerd uitpakt dan is de beslisser om niets aan de overpopulatie te doen de grootste massamoordenaars in de geschiedenis van de mensheid.
Ik had van jou toch wel een Boserup verwacht.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:23 schreef sonnyspek het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus
Moral restraint
Omdat ik het wreed vind om kinderen te baren als je zelf niks te eten hebt of in een oorlog zit, leren verantwoordelijk denken.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom moet het verstandig zijn dan?
Nee, ik schijt op het collectief.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:14 schreef AjaxS het volgende:
[..]
Omdat ik het wreed vind om kinderen te baren als je zelf niks te eten hebt of in een oorlog zit, leren verantwoordelijk denken.
In China heb je nog steeds de 1kindpolitiek, Misschien wereldwijd?
Hoe sta je tegenover co2 uitstoot en andere broeikasgassen?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:50 schreef snakelady het volgende:
[..]
Welke overpopulatie? daar is nog helemaal geen sprake van en dat gebeurd in de nabije toekomst ook echt nog niet.
Ik ben er niet van overtuigd dat de mens de oorzaak is van het broeikaseffect, als je kijkt naar het verleden is duidelijk dat er altijd al fluctuaties zijn geweest, zo ongeveer iedere 100.000 jaar veranderd het klimaat, dat was dus al gaande ver voor de mens er was en voor dat de mens gebruik maakte van bv kolen, gas enz.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:55 schreef Convergence het volgende:
[..]
Hoe sta je tegenover co2 uitstoot en andere broeikasgassen?
Je verhaal klopt alleen je conclusie dat geboortebeperking onzinnig is ben ik niet direct met je eens.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:41 schreef voederbietel het volgende:
De vraag of een geboortebeperking wereldbevolking tegen zal gaan is dan ook in de kern onzinnig. Het is een vraag die niet gesteld hoeft te worden. De grote van de wereldbevolking is namelijk niet in functie van het aantal geboortes. De grote van de wereldbevolking ligt in functie van de totale hoeveelheid biomassa.
Inderdaad, dus overbevolking is een feit aangezien we nu kunstmatig (dankzij olie) vér boven het natuurlijke vermogen van deze planeet leven.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:48 schreef Blindboy het volgende:
[..]
Overbevolking is geen kwestie van wel of niet vinden, het is een feit of niet. Als er genoeg is om van te leven voor de gehele wereldbevolking, voor zolang iedereen normaal zou leven, dan is er geen overbevolking.
Jij gelooft een econoom eerder dan de complete wetenschap? Laat ik je even helpen door te zeggen dat economen over het algemeen een ander doel hebben dan wetenschappers. Dat soort bronnen vind ik dus nog ongeloofwaardiger dan de grootste troll op fok.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:31 schreef snakelady het volgende:
Dit is wel een goed stukje waar ik ook achter sta.
http://www.forbes.com/sit(...)rime-of-the-century/
Niet zinnig zeg ik niet. Ze zijn niet nodig. Daar kom ik zo op terug.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:12 schreef Metro2005 het volgende:
Je verhaal klopt alleen je conclusie dat geboortebeperking onzinnig is ben ik niet direct met je eens.
Dit is niet waar. Er zijn best landbouwsystemen te bedenken welke met een minimale input toch een dergelijk resultaat kunnen realiseren. Bovendien is het huidige resultaat niet eens nodig. Het rendement van de uiteindelijke producten van de agrarische sector is laag. We stellen enorm hoge kwaliteitseisen aan producten, we willen allemaal een enorm uitgebreid dieet, producten die op andere continenten geteeld worden, moeten hier binnen 24 uur beschikbaar zijn.quote:Ja er is een 1 op 1 relatie tussen de aanwezigheid van olie, technologie en de groei van de wereldbevolking en dat is niet zo gek aangezien de hoeveelheid voedsel en grondstoffen bepalen hoe groot een populatie wordt, dat is bij dieren en dat is net zo goed bij mensen.
Dankzij olie en moderne landbouwtechnieken kan er heel efficient voedsel worden verbouwd (landbouwvoertuigen, vervoer en nog veel belangrijker: kunstmest en pesticiden) . Zonder olie is het onmogelijk om bijna 7 miljard mensen van voedsel te voorzien. De aarde kan zonder deze technieken ongeveer een mondje of anderhalf tot 2 miljard voeden.
Mensen worden zo oud omdat we werkelijk alles mee hebben. Een divers dieet, producten met een enorme voedingswaarde, een gezondheidszorg waar je u tegen zegt, etc. etc. Als die pijlers weg gaan vallen, een eenzijdiger dieet, minder voedingswaarde in het dieet, minder gezondheidszorg, dan zul je zien dat de mensen 1) een stuk minder oud gaan worden en 2) de vruchtbaarheid, en daarmee de vermenigvuldiging, heel sterk gaat afnemen. Het regelt zichzelf wel, een kunstgreep is daar niet voor nodig denk ik.quote:Aangezien we peak oil al voorbij zijn zal het een kwestie van tijd zijn voor olieprijzen torenhoog worden en domweg onbetaalbaar (best case scenario) en domweg niet meer leverbaar wordt (worst case scenario). Dat betekend dus honger en massale sterfte.
Je kan natuurlijk stellen: dat laten we gewoon gebeuren en geboortebeperking is dus niet nodig, je kan ook zeggen: dat willen we voorkomen en voeren wel geboortebeperking in.
Dat ben ik in zoverre met je eens dat het hele systeem op de schop moet. Of we daar, als burger, direct veel van gaan merken weet ik niet. Hooguit in de producten die in de supermarkt liggen.quote:1 ding is zeker: Binnen nu en 100 jaar is onze westerse levensstijl zoals we die nu kennen er niet meer.
Overbevolking, mwah, overconsumptie. Als we niks willen veranderen in onze huidige consumptie is er inderdaad sprake van overbevolking. Als we daarin wel willen veranderen, dan is er niks aan de hand.quote:Ontopic: ik ben op zich niet direct voor geboortebeperking maar dat we met een enorm overbevolkingsprobleem zitten is toch wel duidelijk lijkt me. Alleen al het feit dat we alleen met zijn allen kunnen overleven dankzij een goedje dat richting 'op' gaat en dat we met zijn allen het milieu, het klimaat en de leefomgeving van ongeveer alle andere dieren verzieken geeft dat al aan.
Dat is namelijk de definitie van overpopulatie:
Dat zal de eerste stap worden natuurlijk, zodra olie te duur wordt liggen er echt geen aarbeien uit zuid amerika en spinazie uit China meer in de supermarkten en worden de mindere producten alsnog in de schappen gelegd. Het grootste probleem is wat er gebeurd als de overuitgeputte grond straks niet meer kunstmatig bemest kan worden omdat er domweg geen kunstmest meer is. Hele eenzijdige landbouw en overmatig gebruik van kunstmest zorgt ervoor dat veel landbouw grond gewoon niet gebruikt kan worden zodra olie op is. Grootschalige hongersnood zal dan , in elk geval tijdelijk, echt wel plaatsvinden. Dat er uiteindelijk een oplossing voor komt geloof ik best maar dat betekent wel dat er landbouw op veel meer plaatsen beoefend moet worden en dat er veel meer gerouleerd moet worden qua gewassen en dat we qua opbrengst gewoon met minder zullen moeten doen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:36 schreef voederbietel het volgende:
Dit is niet waar. Er zijn best landbouwsystemen te bedenken welke met een minimale input toch een dergelijk resultaat kunnen realiseren. Bovendien is het huidige resultaat niet eens nodig. Het rendement van de uiteindelijke producten van de agrarische sector is laag. We stellen enorm hoge kwaliteitseisen aan producten, we willen allemaal een enorm uitgebreid dieet, producten die op andere continenten geteeld worden, moeten hier binnen 24 uur beschikbaar zijn.
In dit soort rare eisen gaat heel veel energie verloren, wat ook gewoon echt niet nodig is. Met het stijgen van de olieprijs zal dat ook heel snel over zijn denk ik, de transportkosten worden simpelweg te hoog. Sowieso is het nu ook al dat van veel producten meer dan de helft van de kostprijs bestaat uit transport. Wie bedenkt zo iets?
Het reguleert zichzelf , ben ik met je eens ja.quote:Mensen worden zo oud omdat we werkelijk alles mee hebben. Een divers dieet, producten met een enorme voedingswaarde, een gezondheidszorg waar je u tegen zegt, etc. etc. Als die pijlers weg gaan vallen, een eenzijdiger dieet, minder voedingswaarde in het dieet, minder gezondheidszorg, dan zul je zien dat de mensen 1) een stuk minder oud gaan worden en 2) de vruchtbaarheid, en daarmee de vermenigvuldiging, heel sterk gaat afnemen. Het regelt zichzelf wel, een kunstgreep is daar niet voor nodig denk ik.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik ben bang dat we er héél veel van gaan merken. Sowieso beidt geen enkel economisch model een oplossing voor dit probleem. Alles gaat uit van oneindige groei en dat is helaas op een planeet met eindige grondstoffen onmogelijk. Dat gaat een keer als een kaartenhuis tegen de vlakte.quote:Dat ben ik in zoverre met je eens dat het hele systeem op de schop moet. Of we daar, als burger, direct veel van gaan merken weet ik niet. Hooguit in de producten die in de supermarkt liggen.
Ik denk niet dat mensen hun consumptiepatroon snel aan zullen passen. Niet voordat het te laat is in elk geval. Zeker nu opkomende landen als China ook een fikse vlucht maken in energie afname.quote:Overbevolking, mwah, overconsumptie. Als we niks willen veranderen in onze huidige consumptie is er inderdaad sprake van overbevolking. Als we daarin wel willen veranderen, dan is er niks aan de hand.
Ik denk dat je hierin onderscheid moet maken tussen landbouw in Europa en daar buiten. Rond de gebieden die aan het verwoestijnen zijn (die zie je ook wel in Europa, in Portugal en Spanje bijvoorbeeld, maar dat is meer uitzondering dan regel), zijn wel gebieden waar geen landbouw meer mogelijk is. Dit komt voort uit een gebrek aan biodiversiteit wat geresulteerd heeft in een dode bodem. Er zijn daar gebieden waar ook het aanvoeren van kunstmest (minerale stikstof e.d.) gewoon geen zin meer heeft, het land is letterlijk dood, het bodemleven is weg, mineralen die toegevoegd worden zijn niet meer mobiel en de plant kan ze niet meer opnemen (de cohesie tussen bodemleven en wortels ontbreekt volledig). Dit soort gebieden waren tot voor kort ten doden opgeschreven. Echter zijn er diverse projecten, bijvoorbeeld het graven van lange geulen in de grond. Maar ook het verhogen van de biodiversiteit door op kleinschalige wijze organische stof aan te voeren om het bodemleven weer op gang te krijgen om vervolgens ecosysteempjes op te zetten. Vooralsnog zijn deze projecten heel veel belovend.quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:16 schreef Metro2005 het volgende:
Dat zal de eerste stap worden natuurlijk, zodra olie te duur wordt liggen er echt geen aarbeien uit zuid amerika en spinazie uit China meer in de supermarkten en worden de mindere producten alsnog in de schappen gelegd. Het grootste probleem is wat er gebeurd als de overuitgeputte grond straks niet meer kunstmatig bemest kan worden omdat er domweg geen kunstmest meer is. Hele eenzijdige landbouw en overmatig gebruik van kunstmest zorgt ervoor dat veel landbouw grond gewoon niet gebruikt kan worden zodra olie op is. Grootschalige hongersnood zal dan , in elk geval tijdelijk, echt wel plaatsvinden. Dat er uiteindelijk een oplossing voor komt geloof ik best maar dat betekent wel dat er landbouw op veel meer plaatsen beoefend moet worden en dat er veel meer gerouleerd moet worden qua gewassen en dat we qua opbrengst gewoon met minder zullen moeten doen.
In wezen is door het gebruik van kunstmest de natuurlijke balans veranderd. Alle energie die opgeslagen lag in de olie is weer in de kringloop gebracht. Bijv. stikstof bestaat in minerale vorm (beschikbaar voor de plant) en organisch gebonden (niet beschikbaar, moet eerst vrijgemaakt worden). Omdat de totale som mineralen op aarde nooit veranderd, enkel de som binnen de kringloop, kunnen we best de totale wereldbevolking voeden. Het vereist echt wel andere landbouwtechnieken. En daar wordt momenteel, de Heer zij geprezen, heel erg veel onderzoek naar gedaan.quote:Voor de industriele revolutie zag je dat de wereldbevolking redelijk strak op 1 miljard mensen stond, dat is dus ongeveer een uitgangspunt voor wat er duurzaam aan voedsel geproduceerd kan worden dus als ik uitga van wat modernere technieken maar wel zonder olie dan mogen we blij zijn als we 2 miljard mensen duurzaam van voedsel kunnen voorzien.
Als we zo doorgaan zoals we dat nu doen, zijn we inderdaad verlorenquote:Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik ben bang dat we er héél veel van gaan merken. Sowieso beidt geen enkel economisch model een oplossing voor dit probleem. Alles gaat uit van oneindige groei en dat is helaas op een planeet met eindige grondstoffen onmogelijk. Dat gaat een keer als een kaartenhuis tegen de vlakte.
China is inderdaad een probleem, zeker als je het landbouwkundig bekijkt. Wetgeving bestaat er niet en alles is mogelijk qua infrastructuur en teelten omdat ze nogal wat geld beschikbaar hebben. Maar ik denk dat met het onvermijdelijke veranderende consumptiepatroon ook de globalisatie sterk zal afnemen. Je ziet dit nu al op kleinere schaal, lokale groentes, lokaal vlees e.d. Wie weet is de toekomst wel dat we helemaal geen sodemieter met China meer uit te staan hebben, ik zou dat niet betreuren geloof ik.quote:Ik denk niet dat mensen hun consumptiepatroon snel aan zullen passen. Niet voordat het te laat is in elk geval. Zeker nu opkomende landen als China ook een fikse vlucht maken in energie afname.
Ik hoop dat je gelijk krijgt en dat vooral dat alles op tijd komt maar er is nog een probleem en dat is klimaat verandering (man made of niet, het is er en het is er nu) , veel plaatsen op aarde hebben straks geen zoet water meer door bv het smelten van Gletsjers, zullen we in NL inderdaad niet téveel last van hebben maar vergeet niet dat mensen uit de drogere onvruchtbare gebieden daar echt niet op een steen gaan zitten wachten tot ze dood gaan, die gaan massaal emigreren naar vruchtbare gebieden waardoor de druk op de weinige landbouwgrond alleen maar toe zal nemen. hoe je het ook wendt of keer, qua voedselvoorziening zijn we gewoon fucked als we met 7 miljard mensen op aarde blijven leven dus dat gaat ook gewoon niet gebeuren, de wereldbevolking zal af gaan nemen.quote:
Inderdaad met je eens, de energieconsumptie loopt gewoon de spuigaten uit. Dat is uiteindelijk véél belangrijker dan hoe het opgewekt wordt. Als iedereen morgen zijn energieverbruik halveert dan halveert ook de hoeveelheid kolen, olie etc die nodig is en kun je er al 2 keer zo lang mee doen, als iedereen nog maar een honderdste zou verbruik van nu dan is global warming niet eens een issue meer (bij wijze van), ook al wordt alles opgewekt met kolen.quote:Als we zo doorgaan zoals we dat nu doen, zijn we inderdaad verloren. Maar ik vermoed dat er wel een oplossing gevonden wordt. Met een oplossing bedoel ik dan wel structurele oplossingen, niet zuiniger met energie omgaan. Dat stoort me altijd vreselijk in de maatschappij, de term duurzaam wordt overal opgeplakt. Neem zonnepanelen, wees duurzaam. Zonnepanelen zijn niet duurzaam, ze kosten energie om te produceren, te vervoeren, te installeren en te gebruiken. Het gaat om de energie behoefte, die is fout, en daar is helemaal geen aandacht voor, enkel worden er wat led lampjes gekocht.
Ik ben daar verder totaal niet in onderbouwt maar volgens mij is energie-opwekking en consumptie sowieso aan een eindpunt verheven.quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:42 schreef Metro2005 het volgende:
Inderdaad met je eens, de energieconsumptie loopt gewoon de spuigaten uit. Dat is uiteindelijk véél belangrijker dan hoe het opgewekt wordt. Als iedereen morgen zijn energieverbruik halveert dan halveert ook de hoeveelheid kolen, olie etc die nodig is en kun je er al 2 keer zo lang mee doen, als iedereen nog maar een honderdste zou verbruik van nu dan is global warming niet eens een issue meer (bij wijze van), ook al wordt alles opgewekt met kolen.
We zullen uiteindelijk naar véél minder energieconsumptie toe moeten, dan worden alternatieve energiebronnen (zon en wind) ook veel meer een optie.
Heel veel van wat nu geproduceerd wordt bevat olie of een variant daarvan maar bv hout is vernieuwbaar zoals je al terecht opmerkt maar ook bv een houtkachel kun je maken van ijzer, ijzer is recyclebaar alleen zul je daar eens in de 10 jaar wat extra bomen voor moeten kappen om om te smelten en een nieuwe voor te maken, die bomen groeien wel weer terug (even simpel gesteld).quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:54 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik ben daar verder totaal niet in onderbouwt maar volgens mij is energie-opwekking en consumptie sowieso aan een eindpunt verheven.
Als we bijvoorbeeld stoppen met het gebruik van fossiele brandstof. Iedere mens op de wereld gaat in z'n eigen energiebehoefte voorzien. Ik koop dus een stuk bos en een houtkachel. Dat bos houdt zichzelf wel in stand, ik hak jaarlijks 10 bomen om en plant er weer 10 bij, dat zit wel snor. Maar die verdraaide kachel, dat ding gaat 10 jaar mee, heeft qua energie zichzelf terug verdiend maar er moet een nieuwe komen. Die nieuwe bestaat uit staal wat gemaakt en bewerkt moet worden. En dus moet er weer een stukje fossiele brandstof gebruikt worden, en dat is eindig.
In dit verhaal kan je iedere mogelijke "duurzame" energiebron invullen denk ik.
Zolang vraag en aanbod van energie in evenwicht zijn is het eeuwig vol te houden maar zoals ik eerder al opmerkte: Dat betekent 100% zeker het einde van de westerse manier van leven. Auto's? Vergeet het maar, airco's? No way , computers, radio's en televisies? Wellicht als ze energiezuinig genoeg zijn.quote:Is dat nou een hele naïeve gedachtegang of zal, op een tijdlijn die lang genoeg is, het opwekken van extra energie, niet meer mogelijk zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |