abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 maandag 30 juni 2014 @ 23:07:20 #1
414785 sirdanilot
pi_141746419
Dit topic is bedoeld voor de mensen onder ons die het wat minder breed hebben, maar die toch lekker, natuurlijk, gezond en gevariëerd willen koken. Hier kunnen de armere medemensen onder ons (of de rijkere die gewoon zonder reden krenterig willen doen, of nee zeggen tegen de consumptiemaatschappij) recept-ideeën posten.

Ik zal zelf beginnen met het ultieme budget voedsel: uiensoep.

Uiensoep
Niks is zo goedkoop als uien, en de rest van de ingrediënten hoeft ook niet duur te zijn. De uien (1 euro de kilo op de markt) schillen en in reepjes snijden, dan je ogen onder de koude kraan spoelen ( :') ), dan flinke klont echte boter (hier bezuinigen we niet op !) in een pan, hier de uien langzaam in garen (zout toevoegen zodat het iets sneller gaat). Als je het hebt kun je ook kruiden toevoegen zoals thijm en laurier, knoflook is optioneel maar dan wel helemaal op het eind, vlak voordat je het vocht erbij doet. Je kunt heus af en toe weglopen tijdens het bruinen van de uien, je hoeft niet continu te roeren, langzaam is beter.

Dan als het bruin is bouillon erbij (voor de meesten onder ons gemaakt van blokje, voor de die-hards van vlees- en groenteresten echte bouillon getrokken), goedkope huiswijn als je het hebt (maar is m.i. niet een noodzakelijk ingrediënt) en laten pruttelen maar. Afsmaken met peper en evt. zout.

Lekker met croutons of toast (natuurlijk zelf gemaakt van 75 cents-brood van de albert heijn met een 35% kortingsticker), of gegratineerd in de oven met plastic geraspte kaas van 1,09 van de digros, of beide.

Pauper pasta carbonara
Weinig is zo goedkoop als dit, maar het is zó lekker ! Spaghetti (pakje 30 cent bij de digros) koken volgens de gebruiksaanwijzing in ruim water met zout
- Spek (pakje 40 cent digros) lekker uitbakken in wat echte boter of olijfolie. Als het spek even bezig is gesnipperd uitje toevoegen, op het laatst knoflook.
- Pasta afgieten, maar natuurlijk niet afspoelen. Beetje olie/boter tegen het plakken kan wel.
- Twee eitjes kraken bovenop de pasta, hier HEEL VEEL zwarte peper bij doen (dit is echt cruciaal, hoe meer hoe beter, en met zelfgemalen peper is het goddelijk), goed roeren. Dan je spek e.d. (inclusief vet !) toevoegen en goed roeren. Dan pakje nepgerasptekaas erbovenop en roeren tot dit een beetje smelt.
Serveren met een zakje enigszins verlepte sla met dressing naar keuze. Of je doet wat groenten bij het spek, b.v. champignons, prei, doperwtjes (zo'n diepvrieszak met piepkleine erwtjes à 59 cent, digros) e.d.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_141747087
Zoek eens op het kniertentopic. Hele reeks al met ladingen tips!
Ja doei.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 30 juni 2014 @ 23:18:11 #3
414785 sirdanilot
pi_141747156
Hutspot
Leienaars weten ^O^

Ik maak de hutspot op een niet zo klassieke wijze. Ik hou namelijk niet van die harde stukken wortel, dat vind ik echt goor. De wortel moet m.i. best wel heel gaar zijn (niet uit elkaar vallend natuurlijk). Ook houd ik niet van gekookte ui, maar bak/stoof ik deze.

- Aardappels schillen, in gelijke brokken snijden en koken in een klein laagje water met wat zout (de meest gemaakte fout is aardappelen in ruim water koken waardoor je smaak verliest). De aardappels hoeven niet eens onder te staan, gewoon langzaam koken en zorgen dat het water niet opraakt.

- Koop je een zakje 'hutspotgroenten' bij de digros. Anders: veel uien schillen en in repen snijden; peen onder de lopende kraan raspen met een groentemesje, kontjes eraf snijden, en dit in repen snijden (juliënne, maar dan wel ietsjes groter).

- Wortels aan de pan met aardappels toevoegen (nogmaals, hoeft niet onder te staan, stoomt echt wel gaar), een minuutje of wat nadat de aardappels op staan. De wortel moet naar mijn mening bijna even lang als de aardappel, maar als je van harde wortel houdt voeg je het later toe of je kookt het apart.

-- Spek in wat echte boter uitbakken. Hier de uien aan toevoegen en mee stoven. Je kunt ook nog een derde wortel erbij doen zodat je een deel van de wortelstukjes hebt die wat harder zijn (als het meestooft met de ui wordt het niet heel zacht), en de rest zacht gekookt samen met de aardappels.

- Aardappels en wortels afgieten, stampen, Dan melk toevoegen (niet te veel want de ui/spek/wortel bevat vet en maakt het nog iets dunner), versgeraspte nootmuskaat en zwarte peper. Dan de ui/spek/wortel toevoegen en mengen.

optioneel: Vlees naar keuze (b.v. verse worst) braden in boter. Vlees apart houden, dan bloem toevoegen aan de boter en aanbaksels van de worst, even bloem garen, dan melk toevoegen zodat je een jus hebt
(dit kun je ook skippen en jus uit een pakje en geen vlees erbij serveren, maar... :') )
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 30 juni 2014 @ 23:18:24 #4
414785 sirdanilot
pi_141747175
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 23:17 schreef motorbloempje het volgende:
Zoek eens op het kniertentopic. Hele reeks al met ladingen tips!
Wat? Link?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_141747299
Wordt eens in de zoveel tijd (terecht) omhoog geschopt met nieuwe tips en recepten!
Ja doei.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 11:32:10 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141758401
Als je echt goedkoop wilt eten ga dan dumpster-diven, stropen, foerageren en vissen.
Vang eenden in park, laat de vrouwtjes los en slacht de mannetjes, die doen namelijk niet veel meer dan vrouwtjes verkrachten omdat ze veel te veel eten gebracht krijgen (brood) en niet hoeven te zoeken naar eten in het wild.
Ga oesters en mossels van zandbanken halen of van het wad, vang rivierkreeft, vis op karper, snoekbaars, snoek, meerval.
Koop zilvervlies of parboiled rijst in 10-20 KG zakken (geen witte rijst, te weinig vitamines) en gedroogde bonen in grote pakken. Het gros van de wereldbevolking leeft op rijst en bonen, op smaak gebracht met wat Soy is het eigenlijk heel lekker.
Kijk rond waar je wild fruit ziet, bramen, hazelnoot, appels, pruimen, Johannisbrood, als je er op let is het verbazingwekkend waar er overal bomen/struiken staan met eetbare vruchten.
Wilde groenten, wilde kool, zuring, wilde asperge, vreselijk lekker maar wel weten wat je doet. Daslook is erg lekker maar het blad lijkt op lelietjes van dale en die zijn gruwelijk giftig.
Neem zaden en bouw zelf aan, pompoen, gourgette, tomaat, allerlei kruiden doen het erg goed in de tuin. Sperziebonen, tuinbonen, geven meer opbrengst dan je lief is.
Doe je boodschappen bij discounters als Aldi/Lidl, scheelt enorm.
Koop geen kant en klaar producten, maar kook zelf, is gezonder en goedkoper
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 17:42:22 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141771833
Gratis eten in de lounge
quote:
Man boekt 35 keer ticket om voor gratis hapjes

MÜNCHEN -
Vliegen wilde hij niet, maar toch kocht een man uit het Duitse München bij Lufthansa een vliegticket München - Zürich voor 745 euro. Met het biljet had de man recht op gebruik van de Lufthansa business lounge waar gratis ontbijt, lunch, avondeten en drankjes worden geserveerd.

Foto: ANP
De man liet het zich smaken, en smaken en smaken. Hij boekte hetzelfde ticket 35 keer kosteloos om, en verscheen doodleuk keer op keer op een andere dag weer aan het buffet in de lounge.
In een jaar tijd checkte de man 35 keer in om meteen daarna zijn ticket te laten veranderen. Na een jaar kreeg de man het bedrag van 745 euro terug omdat hij nog geen meter had gevlogen en prompt kocht hij er een nieuw biljet voor.
Hij wilde zich graag opnieuw uitgebreid laten fêteren in de lounge; maar Lufthansa had er volgens de Duitse krant Die Welt lucht van gekregen. Bij de eerstvolgende omboeking bracht de luchtvaartmaatschappij hem ook 1980 euro in rekening voor de 36 loungebezoekjes. De zaak eindigde uiteindelijk voor de rechter, die maandag Lufthansa in het gelijk stelde.
http://www.telegraaf.nl/b(...)eer_ticket_om__.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_141772174
Ik doe de uien er altijd pas op het laatst bij...
pi_141772727
quote:
:D

Maar uiteindelijk kreeg de man die het onderste uit de kan wilde, alsnog het lid op de neus. 55 euro per maaltijd, met terugwerkende kracht. :P

Ken je trouwens het verhaal van de dakloze in Duitsland, die al jaren leeft door met de trein het land door te reizen om statiegeldflessen te verzamelen en daarmee een jaarnetabonnement Bahncard 100 kan betalen, en daarmee ook onbeperkt toegang heeft tot de DB lounges? http://www.faz.net/aktuel(...)gnomade-1580277.html :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2014 18:02:28 ]
  dinsdag 1 juli 2014 @ 19:59:08 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141779196
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 18:02 schreef Igen het volgende:

[..]

:D

Maar uiteindelijk kreeg de man die het onderste uit de kan wilde, alsnog het lid op de neus. 55 euro per maaltijd, met terugwerkende kracht. :P

Ken je trouwens het verhaal van de dakloze in Duitsland, die al jaren leeft door met de trein het land door te reizen om statiegeldflessen te verzamelen en daarmee een jaarnetabonnement Bahncard 100 kan betalen, en daarmee ook onbeperkt toegang heeft tot de DB lounges? http://www.faz.net/aktuel(...)gnomade-1580277.html :D
Heb het gelezen, mooi verhaal over iemand die emotioneel een paar flinke klappen heeft gehad.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pietverdriet op 01-07-2014 20:25:36 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 1 juli 2014 @ 20:21:02 #12
414785 sirdanilot
pi_141780812
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je echt goedkoop wilt eten ga dan dumpster-diven, stropen, foerageren en vissen.
Vang eenden in park, laat de vrouwtjes los en slacht de mannetjes, die doen namelijk niet veel meer dan vrouwtjes verkrachten omdat ze veel te veel eten gebracht krijgen (brood) en niet hoeven te zoeken naar eten in het wild.
Ga oesters en mossels van zandbanken halen of van het wad, vang rivierkreeft, vis op karper, snoekbaars, snoek, meerval.
Koop zilvervlies of parboiled rijst in 10-20 KG zakken (geen witte rijst, te weinig vitamines) en gedroogde bonen in grote pakken. Het gros van de wereldbevolking leeft op rijst en bonen, op smaak gebracht met wat Soy is het eigenlijk heel lekker.
Kijk rond waar je wild fruit ziet, bramen, hazelnoot, appels, pruimen, Johannisbrood, als je er op let is het verbazingwekkend waar er overal bomen/struiken staan met eetbare vruchten.
Wilde groenten, wilde kool, zuring, wilde asperge, vreselijk lekker maar wel weten wat je doet. Daslook is erg lekker maar het blad lijkt op lelietjes van dale en die zijn gruwelijk giftig.
Neem zaden en bouw zelf aan, pompoen, gourgette, tomaat, allerlei kruiden doen het erg goed in de tuin. Sperziebonen, tuinbonen, geven meer opbrengst dan je lief is.
Doe je boodschappen bij discounters als Aldi/Lidl, scheelt enorm.
Koop geen kant en klaar producten, maar kook zelf, is gezonder en goedkoper
Wij deden dit vroeger in Zeeland heel veel. Nu, vissen daar waren we niet zo goed in (is echt een vak apart wij zijn geen vissers), maar alikruiken en mosselen verzamelen tussen de rotsen aan de dijk, zeekraal en lamsoren plukken bij 't schor, bramen plukken, appels plukken, hazelnoten rapen, etc. etc.

Maar hier in de stad? Nergens bramen of hazelnoten gezien, in de gracht ga ik niet vissen, mosselen en alikruiken heb je niet. Ja ik kan wel een eend of een gans doden maar dan heb ik meteen de politie aan m'n broek door groenlinkshippies die meteen 112 bellen. Duif is er genoeg maar dat lijkt me ook smerig, zo'n stadsduif ;)

Je zult vast wel wat plekjes hebben waar wat te bikken valt, maar die hebben alle andere 100.000 mensen dan ook al ontdekt...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 1 juli 2014 @ 20:24:35 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141781071
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 20:21 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wij deden dit vroeger in Zeeland heel veel. Nu, vissen daar waren we niet zo goed in (is echt een vak apart wij zijn geen vissers), maar alikruiken en mosselen verzamelen tussen de rotsen aan de dijk, zeekraal en lamsoren plukken bij 't schor, bramen plukken, appels plukken, hazelnoten rapen, etc. etc.

Maar hier in de stad? Nergens bramen of hazelnoten gezien, in de gracht ga ik niet vissen, mosselen en alikruiken heb je niet. Ja ik kan wel een eend of een gans doden maar dan heb ik meteen de politie aan m'n broek door groenlinkshippies die meteen 112 bellen. Duif is er genoeg maar dat lijkt me ook smerig, zo'n stadsduif ;)

Je zult vast wel wat plekjes hebben waar wat te bikken valt, maar die hebben alle andere 100.000 mensen dan ook al ontdekt...
In de stad waar ik een tijd woonde groeide johannisbroodbomen en tamme kastanjes in het park, appelbomen op braakliggende grond. Fourageer niet meer zoveel, maar heb het idd ook gedaan, niet zozeer om het geld maar om het lekker. Tamme kastanjes zijn gewoon erg lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 1 juli 2014 @ 20:27:25 #14
414785 sirdanilot
pi_141781337
Johannisbrood ken ik totaal niet (wel van ingrediëntenlijsten 'johannisbroodpitmeel'), maar dat ga ik eens googlen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 1 juli 2014 @ 20:34:46 #15
414785 sirdanilot
pi_141782156
Google zegt dat het voornamelijk veevoer is. Wat kun je met dat johannisbrood doen?

Heb het - nogmaals - in Zeeland wel eens gezien maar niet hier in de stad.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 1 juli 2014 @ 20:43:21 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141782808
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 20:34 schreef sirdanilot het volgende:
Google zegt dat het voornamelijk veevoer is. Wat kun je met dat johannisbrood doen?

Heb het - nogmaals - in Zeeland wel eens gezien maar niet hier in de stad.
De zaadjes maakt men bindmiddel van, de peulen kan je op kauwen, het vruchtvlees is zoet, heb het geleerd van mijn Kroatische familie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 20:46:31 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141782969
Je vind het trouwens als Carob in natuurwinkels, dat zijn de geroosterde peulen en is een alternatief voor cacao
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_142137552
Een echte budget maaltijd is volgens mij een Groninner rijst tafel / Captains dinner. Alleen gezien op schepen gehad trouwens...

Zilvervlies rijst uit een 20 kg zak koken volgens recept

Buikspek in blokjes en koken

Bruine bonen uit een grootverpakking wellen en koken

Ui in reepjes en even aan fruiten

Serveren augurk zilveruitjes en mosterd.
  donderdag 10 juli 2014 @ 14:26:12 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142137593
Met capucijners is het lekkerder trouwens
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 12 juli 2014 @ 13:56:16 #20
414785 sirdanilot
pi_142204042
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 14:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Met capucijners is het lekkerder trouwens
Mwah ik vind bruine bonen minstens zo lekker hoor.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 13 juli 2014 @ 21:55:41 #21
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_142259700
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 14:24 schreef Eris het volgende:
Een echte budget maaltijd is volgens mij een Groninner rijst tafel / Captains dinner. Alleen gezien op schepen gehad trouwens...

Zilvervlies rijst uit een 20 kg zak koken volgens recept

Buikspek in blokjes en koken

Bruine bonen uit een grootverpakking wellen en koken

Ui in reepjes en even aan fruiten

Serveren augurk zilveruitjes en mosterd.
En verdomd lekker
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 15 juli 2014 @ 09:00:58 #22
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_142314887
Dit.



Kan je heel veel kanten mee op.
pi_142314936
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 09:00 schreef Redcoon het volgende:
Dit.

[ afbeelding ]

Kan je heel veel kanten mee op.
QFT. Heb er altijd een voorraad van staan (van de LIdl dan wel), van pasta's tot curry's tot ovenschotels. Gisteren nog een soort van improv-moussaka mee gemaakt!
Ja doei.
pi_142345992
Sowieso zo min mogelijk vlees. Word creatief met eieren,scheelt veel geld. Eet seizoensgroenten, haal die op de markt of bij de boer. Kook zelf, koop alleen basisingredienten, geen pakjes zakjes, halfbereid of kant-en -klaar.

Dat zijn zo ongeveer de grootste klappers die je kunt maken. De rest is dan leuk voor de fanatiekelingen.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')