Oranje domineert niet alleen de Nederlandse media. Ook de buitenlandse pers verbaast zich steeds meer over de prestaties op het WK en de nieuwe zakelijkheid in het spel. Een rondje langs de lijn. 'Jullie zijn als wereldkampioen Brazilië in 2002. Geen avontuur, maar een duidelijke taakverdeling.'
Onder aanvoering van Ronaldo greep Brazilië in 2002 de wereldtitel. Dat team en die manier van spelen doet de Braziliaanse journalist Pedro Motta Gueiros denken aan het Oranje van nu. © anp.
Andrea Ramazzotti, Italië. Corriere dello Sport 'In Italië snappen wij één ding niet. Er is kritiek op het spel van Oranje, maar ze hebben gewoon vier keer op rij gewonnen. In Italië zouden wij daar heel anders mee omgaan. Van Gaal heeft een systeem ontwikkeld waarin alle spelers tot hun recht komen. Hij creëert ruimte voor de ervaren aanvallers en zorgt dat de onervaren verdedigers voldoende worden gesteund. De jongens die de finale in 2010 hebben gespeeld, maken nog steeds het verschil. Maar de spelers die mij echt hebben verrast zijn Depay en De Vrij. Grote talenten waar in Italië over wordt gesproken. Al denk ik dat Argentinië de titel pakt, dit is het toernooi van Lionel Messi. Oranje strandt in de halve finale.'
Voorspelling: Nederland wint met 1-0 van Costa Rica
Toru Nakata, Japan. Sports Navigation, Soccer Digest, Footballista. 'Nederland kan de finale bereiken, daar ben ik zeker van. Maar Oranje is nu wel in een andere fase van het WK aanbeland. Tegen Costa Rica zijn jullie de grote favoriet. En als jullie eventueel tegenover België zouden staan in de halve finale, precies hetzelfde. Stel dat Oranje weer de finale bereikt, voor de vierde keer in de historie. Dat zou jullie land ook gemengde gevoelens geven. Het land moet trots zijn op zo'n unieke prestatie, maar nóg een keer verliezen kan echt voor trauma zorgen, toch? Toen Oranje tegen in februari Japan oefende, dacht ik al dat Van Gaal iets moest doen met het systeem. Bij AZ bouwde hij de ploeg om Mounir El Hamdaoui. Nu doet hij dat rond Robben. Dit Oranje lijkt op het AZ van 2008 en eerlijk gezegd geniet ik ervan.'
Voorspelling: Nederland wint met 2-1
Hans-Günter Klemm, Duitsland. Der Kicker 'Ik heb deze week voor Kicker een commentaar geschreven met de titel: Louis van Gaal triomfeert over de romantici. Dat slaat natuurlijk in de eerste plaats op Cruijff. Ik ben zelf verrast dat het WK zo goed uitpakt voor jullie. Van Gaal doet het geweldig, hij heeft steeds de goede keuzes gemaakt en haalt het beste uit dit spelersmateriaal. De discussie over 4-3-3 of 5-3-2, het interessante vind ik dat Van Gaal het aandurft om te schakelen tussen die twee systemen. Juist deze 'Ritmus wechsel' maakt Oranje sterk. Een WK-finale voor Holland? Dat zit er zeker in.'
Voorspelling: Nederland wint met 3-1
Pedro Motta Gueiros, Brazilië. O Globo 'Arjen Robben lijkt me een goedaardige maniak, onvermoeibaar in zijn missie om dit keer te pakken wat hij vier jaar geleden liet liggen. Het Oranje van nu doet me denken aan het Brazilië van 2002, dat ook de lessen van het voorgaande WK gebruikte om compacter en agressiever te worden. Ik zie in dit Nederlands elftal niet de romantiek en het avontuur zoals op eerdere WK's, maar een duidelijke taakverdeling waarin het grootste deel van de ploeg het zware werk opknapt, zodat de meest getalenteerden beslissend kunnen zijn. Het Brazilië van 2002 had Rivaldo, Ronaldo en Ronaldinho Gaúcho die het wantrouwen omzetten in stimulans. In de analogie van nu zijn dat waarschijnlijk Robben, Van Persie en Sneijder. Het meest tastbare beeld daarvan is de 'duikgoal' van Van Persie tegen Spanje. Zoals we in Brazilië zeggen: je ergens aan overgeven is meer dan alleen maar springen, het is een duik in het onbekende, zonder angst om te vallen. De duik van Van Persie betekende ook een verandering van het lot. Wat moeilijk was, mondde uit in trots. Die geweldige goal markeerde niet alleen het optreden van Oranje, maar was na zoveel negatieve voorspellingen ook een omslag in de WK-beleving in Brazilië. Eigenlijk dook iedereen met Van Persie mee en geloofde sinds dat moment weer in de magie van het voetbal.'
Voorspelling: Nederland wint in verlenging met 2-1 (1-1 na negentig minuten)
Stephan Keygnaert, België. Chef voetbal Het Laatste Nieuws 'Ik deel de mening dat Oranje de verantwoordelijkheid draagt om dominant voetbal te spelen. Als uitvinder van het totaalvoetbal met vijf man achterin spelen, dat vloekt een beetje. Maar wat ik wel opvallend vind, is dat er met twee maten wordt gemeten. Ik heb Oranje vier jaar geleden gevolgd in Zuid-Afrika en toen was iedereen veel toleranter over het voetbal van Van Marwijk, terwijl er dat WK draken van wedstrijden werden gespeeld. Toen Nederland onder Van Basten in 2008 fantastisch reactievoetbal speelde, stond iedereen op de banken. Dan is het opmerkelijk dat Van Gaal nu wordt gelyncht.'
Voorspelling: Nederland-Costa Rica 2-0
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !