abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 juli 2014 @ 22:30:32 #101
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142460766
Hmm, iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat de linebreaks die blijkbaar in mn .csv-bestand zitten verdwijnen? Nu werkt tekst-naar-kolommen namelijk niet goed.. -O-

In totaal zijn t 10731 regels, geen idee hoeveel daarvan verdwijnen als iedereen netjes op zijn eigen regel blijft staan :P Het is iig te veel werk om het handmatig te doen..

Oeps, probleem zat heel ergens anders :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142598290
Pls een vba macro die in kolom R in elke cel naar "LMD" zoekt. elke cel heeft een stuk tekst, maar als die tekst LMD bevat dan hoort die gehele rij verwijderd te worden. Stickers jouw manier van cdatum en verwijderen van bepaalde datums werkt super!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142601571
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 15:33 schreef DIlic het volgende:
Pls een vba macro die in kolom R in elke cel naar "LMD" zoekt. elke cel heeft een stuk tekst, maar als die tekst LMD bevat dan hoort die gehele rij verwijderd te worden. Stickers jouw manier van cdatum en verwijderen van bepaalde datums werkt super!
1
2
3
4
5
6
7
Sub fok()

For Each c In Range("R:R").Cells
If InStr(c.Value, "LMD") <> 0 Then c.EntireRow.Delete
Next c

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142629351
Deetch.Mijn dank is groot!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142630945
Alleen heb ik gemerkt dat hij elke rij verwijdert waarbij "LMD" in het begin van het zin voorkomt. Bestaat er een mogelijkheid dat die ook de rijen verwijdert waarbij "LMD" op een willekeurige plek staat in een zin. Dus voorbeeld:

A1. LMD is verwijderd
A2. Het is een LMD
A3. lageLMD
A4. LMDlaag

Rij A1 wordt verwijderd en rijen van A2,A3 en A4 niet, omdat inhoud van A2 niet met het woord "LMD" begint of er is tekst aangeplakt.

Weet er iemand een VBA oplossing voor dit probleem?
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142633649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:39 schreef DIlic het volgende:
Alleen heb ik gemerkt dat hij elke rij verwijdert waarbij "LMD" in het begin van het zin voorkomt. Bestaat er een mogelijkheid dat die ook de rijen verwijdert waarbij "LMD" op een willekeurige plek staat in een zin. Dus voorbeeld:

A1. LMD is verwijderd
A2. Het is een LMD
A3. lageLMD
A4. LMDlaag

Rij A1 wordt verwijderd en rijen van A2,A3 en A4 niet, omdat inhoud van A2 niet met het woord "LMD" begint of er is tekst aangeplakt.

Weet er iemand een VBA oplossing voor dit probleem?
Bij mij doet de macro exact wat je vraagt. De macro is wel hoofdletter gevoelig.

Ik neem aan dat je in je voorbeeld de "R:R" wel weer hebt vervangen door "A:A"?
Supra Groningam Nihil
pi_142633712
De macro van Deetch zoekt per rij of de cel LMD bevat, is dit het geval dan verwijderd hij deze rij. Met als gevolg dat de rijen één naar boven opschuiven, terwijl de for each verder gaat. Maw telkens als een cel LMD bevat, dan voert hij geen controle uit op de volgende cel.

Je kan net als de cdatum macro gebruik maken van een for x = lastRow to 1 step -1. Dan moet het goed gaan.

quote:
3s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:07 schreef Deetch het volgende:

[..]

Bij mij doet de macro exact wat je vraagt. De macro is wel hoofdletter gevoelig.

Ik neem aan dat je in je voorbeeld de "R:R" wel weer hebt vervangen door "A:A"?
met UCase() kun je een goede vergelijking forceren.
pi_142633785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:09 schreef Stickers het volgende:
De macro van Deetch zoekt per rij of de cel LMD bevat, is dit het geval dan verwijderd hij deze rij. Met als gevolg dat de rijen één naar boven opschuiven, terwijl de for each verder gaat. Maw telkens als een cel LMD bevat, dan voert hij geen controle uit op de volgende cel.

Je kan net als de cdatum macro gebruik maken van een for x = lastRow to 1 step -1. Dan moet het goed gaan.
klopt, ff herschrijven

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Sub fok()

Application.ScreenUpdating = False

ActiveSheet.Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Select

For x = ActiveCell.Row To 1 Step -1
Range("A" & x).Select
If InStr(ActiveCell.Value, "LMD") <> 0 Then ActiveCell.EntireRow.Delete
Next x

Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Wel onhandig dat je niet For each c in range in omgekeerde volgorde kunt gebruiken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Deetch op 23-07-2014 13:27:09 ]
Supra Groningam Nihil
pi_142636641
Ik weet dat er specifiek om een Macro wordt gevraagd, maar in mijn ogen is het handiger dat gebruik gemaakt wordt van Filter opties. Zorg dat je de filter aanzet op de betreffende kolommen. Zoek in je filter het criterium op van de cellen die je wilt verwijderen (dus bevat LMD). Vervolgens kan je in een keer al deze rijen verwijderen.

Het voordeel hiervan is dat iemand die niet echt met macro's kan werken, zelf ook tot een oplossing kan komen.
pi_142637512
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:22 schreef snabbi het volgende:
Ik weet dat er specifiek om een Macro wordt gevraagd, maar in mijn ogen is het handiger dat gebruik gemaakt wordt van Filter opties. Zorg dat je de filter aanzet op de betreffende kolommen. Zoek in je filter het criterium op van de cellen die je wilt verwijderen (dus bevat LMD). Vervolgens kan je in een keer al deze rijen verwijderen.

Het voordeel hiervan is dat iemand die niet echt met macro's kan werken, zelf ook tot een oplossing kan komen.
Klopt ook. Ik was in de veronderstelling dat het voor een geautmatiseerd programmaatje moest zijn om ruwe data voor te bewerken.
Supra Groningam Nihil
pi_142719696
Beste Excel guru's

Excel 2013 NL versie

Ik heb een excel file,met 1 "index" tabblad en met een behoorlijk aantal andere tabbladen en die aantallen worden alleen maar meer.

nu wil ik graag op die index-tabblad dat een bepaalde cel (allen uit zelfde kolom) naar de inhoud van die cell kijkt en daar vervolgens automatich een hyperlink maakt naar een tabblad

Als bv:
Tabbladen 'index' / '2001' / '2002' / '2003'
in cell C5 staat '2001'
en in cell C6 staat '2002'

dan moet die specifieke cell naar die specifieke tabblad wijzen, maar mocht ik bv '2001' veranderen naar '2003' dat dan de hyperlink dan naar tabblad '2003' zal verwijzen.

Via de {indirect} functie kan ik wel automatisch gegevens uit die tabblad halen, maar een hyperlinkje automatisch invullen lukte me niet...
  vrijdag 25 juli 2014 @ 15:15:35 #112
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142719934
Er is ook een functie =HYPERLINK(), lukt het daar niet mee?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142722865
Hyperlink zal, voor zover ik weet, niet werken, daar hij een string gebruikt als link en geen verwijzing. Misschien kun je met =cel("bestandsnaam"), =deel() en =vind.spec() het een en ander gebruiken als verwijzing, zodat je geen macro hoeft te gebruiken.

Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je onderstaande code plaatsen in het werkblad(rechtermuisknop op werkblad > Programmacode weergeven). Telkens als je hem activeert, dan creëert hij een nieuwe lijst hyperlinks in kolom C. Zie Cells(n, 3).Hier is 3 kolom C. Wil je dat ie begint vanaf rij 5? Dan n = 5.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub Worksheet_Activate()

n = 1

For Each wSheet In Worksheets
        If wSheet.Name <> Me.Name Then
            n = n + 1
        On Error Resume Next
                Me.Hyperlinks.Add Anchor:=Me.Cells(n, 3), Address:="", _
                SubAddress:="'" & wSheet.Name & "'!A1", TextToDisplay:=wSheet.Name

End If
    Next wSheet

End Sub
  vrijdag 25 juli 2014 @ 17:13:27 #114
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142723923
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:40 schreef Stickers het volgende:
Hyperlink zal, voor zover ik weet, niet werken, daar hij een string gebruikt als link en geen verwijzing. Misschien kun je met =cel("bestandsnaam"), =deel() en =vind.spec() het een en ander gebruiken als verwijzing, zodat je geen macro hoeft te gebruiken.
Jup.
=RECHTS(DEEL(CEL("bestandsnaam";A1);VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam";A1))+1;256);4)
En HYPERLINK() werkt gewoon samen met INDIRECT() :)

quote:
Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je onderstaande code plaatsen in het werkblad(rechtermuisknop op werkblad > Programmacode weergeven). Telkens als je hem activeert, dan creëert hij een nieuwe lijst hyperlinks in kolom C. Zie Cells(n, 3).Hier is 3 kolom C. Wil je dat ie begint vanaf rij 5? Dan n = 5.
[ code verwijderd ]

It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142733053
thnx :), ga het maandag proberen
pi_142804202
De add-in waar ik mee bezig was is inmiddels klaar. Nu wil ik een custom ribbon toevoegen met XML, maar deze ribbon mag alleen zichtbaar zijn in een bepaald aantal bestanden. Aangezien ik <ribbon startFromScratch="true"> gebruik.

Any ideas?
pi_142821052
Gebruik je Workbook_Open (en potentieel ook je beforeclose) event om de visibility aan te passen.
Zie bijvoorbeeld: http://stackoverflow.com/(...)ustom-ribbon-buttons
  dinsdag 29 juli 2014 @ 10:05:52 #118
67670 Skv
Cynist.
pi_142841007
Dag goeroes!

Ik ben doorverwezen naar dit topic vanuit mijn eigen topic. Mijn vraag is als volgt:

Ik heb nu cellen met een waarde van 1-10 er in. Als je op zo'n cel klikt, wordt je doorgelinkt naar een tweede tabblad met de legenda (1 = zeer slecht, 2 = slecht ...).

Ik wil het nu graag zo dat je moet dubbelklikken voordat hij doorgaat naar dat tabblad in plaats van enkel. Als je enkel klikt moet hij gewoon in de cel blijven staan.

Met andere woorden: de hyperlink moet pas geactiveerd worden bij dubbelklikken. Bij enkel klikken moet het invoerbericht (gegevensvalidatie) worden getoond.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_142841077
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:05 schreef Skv het volgende:
Dag goeroes!

Ik ben doorverwezen naar dit topic vanuit mijn eigen topic. Mijn vraag is als volgt:

Ik heb nu cellen met een waarde van 1-10 er in. Als je op zo'n cel klikt, wordt je doorgelinkt naar een tweede tabblad met de legenda (1 = zeer slecht, 2 = slecht ...).

Ik wil het nu graag zo dat je moet dubbelklikken voordat hij doorgaat naar dat tabblad in plaats van enkel. Als je enkel klikt moet hij gewoon in de cel blijven staan.

Met andere woorden: de hyperlink moet pas geactiveerd worden bij dubbelklikken. Bij enkel klikken moet het invoerbericht (gegevensvalidatie) worden getoond.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
In het geval dat de naam van de cel gelijk is aan de naam van het tabblad kan dit werken:
1
2
3
4
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
On Error Resume Next
Sheets(Target.Value).Activate
End Sub

Hiervoor geldt wel dat de cel geen link mag zijn, dan gaat ie alsnog naar het betreffende tabblad met 1 klik.

Ik heb een bestand gevonden met code waar ik wel iets mee kan. Nu begrijp ik alleen niet waarom iRibbonUI wordt gezien als Nothing.
SPOILER: Code in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik het bestand open, krijg ik altijd "Error has occured" te zien, terwijl de ribbon wel gewoon wordt getoond.

[ Bericht 7% gewijzigd door Stickers op 29-07-2014 10:22:04 ]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:54:29 #120
67670 Skv
Cynist.
pi_142843689
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:09 schreef Stickers het volgende:

[..]

In het geval dat de naam van de cel gelijk is aan de naam van het tabblad kan dit werken:
[ code verwijderd ]

Hiervoor geldt wel dat de cel geen link mag zijn, dan gaat ie alsnog naar het betreffende tabblad met 1 klik.

Ik heb een bestand gevonden met code waar ik wel iets mee kan. Nu begrijp ik alleen niet waarom iRibbonUI wordt gezien als Nothing.
SPOILER: Code in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik het bestand open, krijg ik altijd "Error has occured" te zien, terwijl de ribbon wel gewoon wordt getoond.
Is er een alternatief voor het geval dat de cel wél een link is? De geboden oplossing had ik via Google elders gevonden, maar die werkt helaas niet.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_142875190
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:40 schreef Stickers het volgende:

[ code verwijderd ]

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 17:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Jup.
=RECHTS(DEEL(CEL("bestandsnaam";A1);VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam";A1))+1;256);4)
En HYPERLINK() werkt gewoon samen met INDIRECT() :)

[..]

Die programmacode maakte van alle tabbladen een hyperlink, dat was niet echt de bedoeling :P

Ik had niet over "indirect" moeten beginnen, dat had er weinig tot niets mee te maken.

Ik heb nu gewoon met hand gedaan, is sneller zo :P tis ff 1x hoop werk daarna 2 extra klikjes.

Thanks iig voor jullie hulp.

[ Bericht 13% gewijzigd door spoorrails op 30-07-2014 10:28:29 ]
pi_142875600
@Skv

Ik heb zitten spelen met FollowHyperlink en BeforeDoubleClick, maar dat werkte voor geen meter. De macro die ik eerder heb gepost werkt wel goed. Echter alleen wanneer de cel géén hyperlink bevat. Ik vind het een mooie workaround, maar dat is niet altijd de bedoeling ;) Dan lijkt mij de enige oplossing de muis ingedrukt te houden, tenzij iemand anders alsnog een oplossing heeft.

@Spoorrails
Soms is dat de enige oplossing :)

ahdv jouw voorbeeld ging ik er vanuit dat van alle tabs een hyperlink gemaakt moest worden :s)
pi_142912035
Ben bezig met het maken van een overzicht in Excel 2010. Voorbeelddata: kolom met datums en kolom met bijbehorende aantallen. De bron bestaat uit willekeurige datums (02-01-2012, 05-03-2013, 18-08-2014, enz). Ik heb een grafiek (spreiding, met markeringen). De data in de grafiek is uiteraard gelukt.

Wat ik nog niet voor elkaar krijg, is de gewenste verdeling van de x-as. Iemand die mij op weg kan helpen om de x-as op hele kwartalen te krijgen? Excel werkt met seriële getallen (dagen vanaf 01-01-1900). Kwartalen hebben niet allemaal een gelijk aantal dagen. Daartussen wil ik graag maatstreepjes op elke hele maand, maar dat is ondergeschikt.

Alvast dank!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_142913195
Je moet er geen XYscatterplot van maken maar een lijngrafiek.
Dan kun je vervolgens de asopmaak aanpassen naar intervallen met 3 maanden en een andere startdatum kiezen.
Supra Groningam Nihil
pi_142914525
quote:
3s.gif Op donderdag 31 juli 2014 09:23 schreef Deetch het volgende:
Je moet er geen XYscatterplot van maken maar een lijngrafiek.
Dan kun je vervolgens de asopmaak aanpassen naar intervallen met 3 maanden en een andere startdatum kiezen.
Thanks! Dat komt in de buurt bij wat ik zoek.

Dit voldoet deels aan mijn wensen; hij start nu op het gewenste moment (een hele maand of de start van een kwartaal). Als ik 'm handmatig op 1-7 (start Q3) zet, wordt de volgende dan ook 1-7 en niet 1-10. Dat is wel overkomelijk door 'm bij 1-1 te laten starten (en een leeg deel in grafiek te accepteren). Helaas zie ik zo niet hoe ik de interval op kwartalen krijg (alleen dagen, maanden of jaren). Nog tips?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')