Dat is voor een andere discussie. Die afspraak met Ocalan is voor mij reden om te denken dat Turkije geen centimeter van hun grondgebied gaan weggeven.quote:Op maandag 30 juni 2014 13:32 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De theorie komt dus niet overeen met de praktijk c.q. werkelijkheid. Opdoeken dat Irak.
Hmm het zit je zwaar dat Koerden het goed voor elkaar hebben en sijieten er een puinhoop van maken.quote:Op maandag 30 juni 2014 13:32 schreef Peunage het volgende:
[..]
Er bestaat op dit moment geen Koerdistan. Het zijn Turken die naar Irak zijn 'terug' gegaan.
Je kan mij nog 1 miljoen keer een schuldgevoel aan proberen te praten maar het gaat niet lukken hoorquote:Op maandag 30 juni 2014 14:29 schreef Djibril het volgende:
[..]
Hmm het zit je zwaar dat Koerden het goed voor elkaar hebben en sijieten er een puinhoop van maken.
Waarom zijn het Turken die naar Irak zijn terug gegaan? Zelfs Turken erkennen dat er Koerden bestaan.
Irak bestaat op papier, Koerdistan bestaat in werkelijkheid.
Syrie niet, maar Iran en Turkije zijn veel te sterk en geen failed-states dus daar gaat het de Koerden niet lukken om een eigen staat te vormen. Irak en Syrie wel.quote:Op maandag 30 juni 2014 14:38 schreef Peunage het volgende:
Ik zeg dat het Turkse Koerden zijn. Koerden uit Turkije, hun nationaliteit is Turks. Zij moesten zich terug trekken naar Noord-Irak. Wat zegt dat? Dat de Koerden de claim op een deel van Turkije opgegeven hebben. De staat die in Noord-Irak opgericht zal worden is de enige Koerdische staat die gaat bestaan. Iran, Turkije en zelfs Syrië kunnen straks heel makkelijk alle Koerden naar Koerdistan verwijzen, wat het huidige Noord-Irak is. Dat is een observatie, of in ieder geval hoe ik het zie. Heeft niks te maken met hoe goed of slecht partij X het heeft.
Schuldgevoelens voor?quote:Op maandag 30 juni 2014 14:38 schreef Peunage het volgende:
[..]
Je kan mij nog 1 miljoen keer een schuldgevoel aan proberen te praten maar het gaat niet lukken hoorVan mij mag Koerdistan zich vandaag nog onafhankelijk verklaren. Liever vandaag dan morgen zelfs.
Ik zeg dat het Turkse Koerden zijn. Koerden uit Turkije, hun nationaliteit is Turks. Zij moesten zich terug trekken naar Noord-Irak. Wat zegt dat? Dat de Koerden de claim op een deel van Turkije opgegeven hebben. De staat die in Noord-Irak opgericht zal worden is de enige Koerdische staat die gaat bestaan. Iran, Turkije en zelfs Syrië kunnen straks heel makkelijk alle Koerden naar Koerdistan verwijzen, wat het huidige Noord-Irak is. Dat is een observatie, of in ieder geval hoe ik het zie. Heeft niks te maken met hoe goed of slecht partij X het heeft.
twitter:RudawEnglish twitterde op maandag 30-06-2014 om 13:42:09Member of #IS says, “If Allah wills, we will kill those who worship stones in Mecca and destroy the Kaaba" http://t.co/jJM7LNsvqo #Iraq reageer retweet
quote:Islamic Caliphate member (formerly known as ISIS) Abu Turab Al Mugadassi said they will destroy the Kaaba in Mecca: “If Allah wills, we will kill those who worship stones in Mecca and destroy the Kaaba. People go to Mecca to touch the stones, not for Allah.”
Jawel hoor, ik heb het de hele tijd over Turkse Koerden gehad. En die hebben de Turkse nationaliteit, dus ze zijn Turks, zo simpel is het.quote:Op maandag 30 juni 2014 14:46 schreef Djibril het volgende:
[..]
Schuldgevoelens voor?
Nu zeg je dat het Turkse Koerden zijn, eerder zei je dat niet.
Terug trekken naar Noord-Irak kan dan niet. Omdat zij, zoals je zelf zegt, de Turkse nationaliteit hebben.
En Noord-Irak betekent in de toekomst Samarra en Tikrit, daar hebben ze niks te zoeken.
Neem je verlies nouri en roep een onafhankelijke sijitistan uit in het zuiden.
Ik denk dat Syrië ook niet gaat toegeven.quote:Op maandag 30 juni 2014 14:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Syrie niet, maar Iran en Turkije zijn veel te sterk en geen failed-states dus daar gaat het de Koerden niet lukken om een eigen staat te vormen. Irak en Syrie wel.
Ze willen niet toegeven, dat staat vast. Maar ze hebben niet veel (meer) te willen tot ze geheel (Noord-)Syrie weer terugveroveren....en dat zie ik ondanks de recente overwinningen echt nog niet gebeuren. Dus dan blijft Syrisch-Koerdistan een defacto eigen "staat" en hoe langer dat het geval is hoe dichterbij volledige afscheiding komt of in ieder geval vergaande autonomie en zelfbeschikking.quote:Op maandag 30 juni 2014 14:54 schreef Peunage het volgende:
Ik denk dat Syrië ook niet gaat toegeven.
Ik denk inderdaad ook dat het een soort 'eigen staat' wordt, maar ik zie niet gebeuren dat ze zich volledig gaan afscheiden.quote:Op maandag 30 juni 2014 14:58 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ze willen niet toegeven, dat staat vast. Maar ze hebben niet veel (meer) te willen tot ze geheel (Noord-)Syrie weer terugveroveren....en dat zie ik ondanks de recente overwinningen echt nog niet gebeuren. Dus dan blijft Syrisch-Koerdistan een defacto eigen "staat" en hoe langer dat het geval is hoe dichterbij volledige afscheiding komt of in ieder geval vergaande autonomie en zelfbeschikking.
PJAK is geen separatistische groepering; Jundullah trouwens ook niet. Verschil tussen Iran en andere landen met een Koerdische minderheid is dat de Koerden in Iran zich veel meer identificeren met de Iraanse identiteit dan de Koerden in andere landen met de inheemse nationale identiteit.quote:Op maandag 30 juni 2014 15:02 schreef Senor__Chang het volgende:
Iran lijkt me echter een ander verhaal. Ben ook niet bekend met andere separatistische groepen behalve de Balochis. Maar mocht het regime daar klappen, liggen er wel kansen. Maar oost Koerdistan is dus meer afhankelijk van een black swan dan de andere gebieden.
Waarom doe jij geen bayah dan.quote:Op maandag 30 juni 2014 13:38 schreef Aloulou het volgende:
Ik heb begrepen dat het kalifaat nu officieel uitgeroepen en het geen ISIS maar IS (Islamitische Staat) heet nu met Al-Baghdadi als Kalief. Hij is ook nog Quraishi als we de verhalen mogen geloven en voldoet daarmee meer dan goed aan de voorwaarden. Ben benieuwd of sommige users op dit forum zich verleidt voelen om bay'ah (eed van trouw) aan de kalief te geven:
''Whosoever dies without a bay'ah on his neck dies the death of Jahiliyyah.'' Hadith.
Misschien dat Baklava, Hiper, ilias etc kunnen reageren hierop?
Of ook wel K en K genoemd.quote:Op zondag 29 juni 2014 20:44 schreef Charismatisch het volgende:
Netanyahu calls for Kurdish independence from Iraq
Prime Minister Benjamin Netanyahu announced Sunday evening that Israel supports the establishment of an independent Kurdish state in northern Iraq, where the autonomous Iraqi Kurdistan lies.
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/.premium-1.601997
Twee nieuwe staten dus, Kalifaat en Koerdistan.
Die 1/4e zullen vast Sjiieten en die CHP en MHP Turken zijn die tegen alles zijn wat naar Islam ruikt.quote:Op zondag 29 juni 2014 22:04 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Die 1/4e zullen voornamelijk Turken zijn neem ik aan (en sji'ieten) dus ja...
Turkije zal en moet noodzakelijk een partnerschap met de Koerden aangaan.quote:Op maandag 30 juni 2014 16:00 schreef UpsideDown het volgende:
De vraag is natuurlijk ook wat het doet met de Koerden in Turkije en Iran als het Iraaks/Syrische deel daadwerlijk een eigen staat gaat worden. Dat kan best eens het gevoel oproepen dat er toch meer mogelijk is, waardoor een katalysator ontstaat. Als het Koerdisch seperatisme aanwakkert, zal Turkije daar op den duur niets anders dan geweld tegenover kunnen stellen, en staat de internationale gemeenschap massaal achter de Koerden, die dan bovendien op steun van de Koerdische staat kunnen rekenen.
En daarbij, de aanhouder wint altijd leert de geschiedenis, Turkije zal dat heus wel inzien. Eigenlijk zouden de Turken, in eigenbelang dan moeten kiezen voor partnerschap ipv oorlog. Maar zover is het nu nog niet.
Koerdistan zou het beste partnerland uit de recente Turkse geschiedenis kunnen worden. Beide landen kunnen enorm van elkaar profiteren, zoals Nederland en Duitsland van elkaar profiteren. Veel Turken zien de voordelen niet van een partner als buurland.quote:Op maandag 30 juni 2014 16:05 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Turkije zal en moet noodzakelijk een partnerschap met de Koerden aangaan.
Want Koerdistan kan dan als buffer dienen voor Turkije tegen IS.
De PKK zoekt officieel ook geen onafhankelijkheid, maar ik ga er vanuit dat dat enkel pragmatisme is. Als de kans daar is, zal men dat ook uiten.quote:Op maandag 30 juni 2014 15:07 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
PJAK is geen separatistische groepering; Jundullah trouwens ook niet. Verschil tussen Iran en andere landen met een Koerdische minderheid is dat de Koerden in Iran zich veel meer identificeren met de Iraanse identiteit dan de Koerden in andere landen met de inheemse nationale identiteit.
Volgens mij kunnen de regionaal verdeelde Koerden niet eens onderling in een dezelfde taal communiceren dus wat dat betreft zie ik een vergaande samenwerking somber in.quote:Op maandag 30 juni 2014 15:03 schreef Senor__Chang het volgende:
Ook wel grappig trouwens dat men zo graag wil doen lijken alsof de Koerden enorm verdeeld zijn en nooit met elkaar gaan samenwerken. Natuurlijk zijn er politieke verschillen, maar dat is niet meer dan normaal. De angst zit er goed in bij de fascisten.
Dat zegt niks. Wat telt, is het gevoel van eenheid en Koerd-zijn en dat zit wel goed bij de Koerden. Behalve misschien de shia Kermanshahi Koerden, maar verder niet.quote:Op maandag 30 juni 2014 16:17 schreef happinessfordogs het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen de regionaal verdeelde Koerden niet eens onderling in een dezelfde taal communiceren dus wat dat betreft zie ik een vergaande samenwerking somber in.
Shia-Koerden waren vroeger tegen Koerdische autonomie in Iran, maar nu willen ze het ook omdat ze ook worden gediscrimineerd door het Iraanse regime.quote:Op maandag 30 juni 2014 16:22 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Dat zegt niks. Wat telt, is het gevoel van eenheid en Koerd-zijn en dat zit wel goed bij de Koerden. Behalve misschien de shia Kermanshahi Koerden, maar verder niet.
Hoe?quote:Op maandag 30 juni 2014 16:32 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Shia-Koerden waren vroeger tegen Koerdische autonomie in Iran, maar nu willen ze het ook omdat ze ook worden gediscrimineerd door het Iraanse regime.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |