http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-we-nog-leven.dhtmlquote:
Rijinstructeur Sudesh Lachman uit Spijkenisse zag zijn leven aan zich voorbij flitsen nadat iemand tijdens een rijles een lichtkogel op zijn lesauto afvuurde. De Rotterdamse leerling, die de auto bestuurde, raakte gewond door rondvliegende glasscherven en de auto brandde deels uit. 'Als we een halve meter harder hadden gereden was mijn leerling in haar gezicht geraakt', zegt Lachman ontzet.
De ruit sprong en een brandende bal vloog door de auto. We waren totaal gedesoriënteerd. Ik was doodsbang omdat ik dacht dat het een vuur- of lawinepijl was die nog zou ontploffen. We moesten zo snel mogelijk de auto uit.
Ik kon er niet meer uit. En al snel begon mijn kant van de auto te branden. Een andere automobilist stopte en hielp ons. Gelukkig konden we allebei de auto uitkomen voordat de hele binnenkant in brand stond.
Lachman stoomde xxxxxxxxxx (18), het buurmeisje van zijn moeder, twee weken geleden klaar voor haar naderende rijexamen op de Straatweg in de Rotterdamse wijk Hillegersberg. 'We reden die woensdagavond een route die vaak tijdens examens wordt genomen,' vertelt de rijinstructeur van 'Smart 2 Drive'.
Tijdens de rijles werd de WK-wedstrijd tussen Australië en Nederland gespeeld, het was rust. 'In de verte zag ik een groepje feestende Oranjesupporters staan bij het café ter hoogte van de Ceintuurbaan. Omdat er net een oranjerookpot was afgestoken langs de weg, minderden we vaart en vroeg ik aan mijn leerlinge of ze haar raam dicht wilde doen.'
Brandende bal
Net toen ze door de rookwolk reden, hoorden de inzittenden van de leswagen een enorme knal. 'De ruit sprong en een brandende bal vloog door de auto. We waren totaal gedesoriënteerd. Ik was doodsbang omdat ik dacht dat het een vuur- of lawinepijl was die nog zou ontploffen. We moesten zo snel mogelijk de auto uit.'
De zogenoemde 'flare' ging dwars door de zijruit aan de bestuurderskant en kaatste via de voorruit in de schoot van de instructeur. 'Als we een halve meter harder hadden gereden was mijn leerling in haar gezicht geraakt. Dan was het leed niet te overzien geweest. Het is een godswonder dat we dit kunnen navertellen.'
Wand van het viaduct
In paniek trapte de bestuurster van de leswagen op haar rem en de auto gleed met de rechterflank tegen de wand van het viaduct. 'Hierdoor kon ik er niet meer uit,' zegt Lachman. 'En al snel begon mijn kant van de auto te branden. Een andere automobilist stopte en hielp ons. Gelukkig konden we allebei de auto uitkomen voordat de hele binnenkant in brand stond.'
Sinds het incident is de politie op zoek naar de dader. Getuigen, waaronder bezoekers van het café, zijn gehoord, maar dat heeft nog niet tot een aanhouding geleid. De dader stond volgens Lachman tussen de cafébezoekers. Het was een blanke man met donkerblond, kortgeknipt haar van ongeveer 25 jaar oud. Hij droeg een donkere broek en een oranje T-shirt en heeft een tatoeage in zijn nek.
'Ik geloof niet dat niemand daar weet wie hij is. Ik heb gehoord dat een van de getuigen verklaard heeft dat direct na de inslag iemand tegen één van de bezoekers riep 'beter ga jij rennen'.'
Leed
Hoewel de wonden goed genezen, schieten gedachten over hoe dit anders had kunnen aflopen dagelijks door de hoofden van de slachtoffers: 'Als we een halve meter harder hadden gereden was de kogel in mijn gezicht gekomen', zegt Hardenbol. 'Dan was het leed niet te overzien geweest', valt Lachman haar bij.
Hoewel de dader vooralsnog op het kerkhof ligt, laat Lachman het er niet bij zitten. 'Als niemand zich meldt ga ik het café aansprakelijk stellen. Zij zijn immers verantwoordelijk voor hun gasten. Het gaat mij niet om de verloren lesauto, maar om de veiligheid van mijn leerlinge en het feit dat mijn dochter van 1 jaar oud bijna zonder vader verder moest.'
Tijdstip vergrijp + omschrijving dader = priceless