Je moet vooraf afspraken maken(bijvoorbeeld een werkvergunning). Hoe moeilijk kan het zijn dat je NL moet verlaten als je geen werk hebt of niet kunt aantonen dat je hier al een aantal jaren werkt. En ik neem aan als je hier in NL een aantal jaren gewerkt heb dan beheers je de NL taal voldoende om je te behelpen. Zelfs in de VS heb je een greencard nodig die zelfs voor mij als westerling amper te bemachtigen is al beheers ik de taal in die mate dat ik me kan behelpen..quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Overschatting? Kijk eens hoeveel niet-westerse allochtonen wél gewoon Nederlands leren. Tot perfectie aan toe, denk aan figuren als Aboutaleb en Hirsi Ali.
Serieus. Iedereen kan het, maar het gaat niet vanzelf en je moet er geestelijk hard voor werken. Dingen zoals "ik heb nou eenmaal geen talenknobbel" zijn gewoon een kutsmoes om niet te hoeven toegeven dat je er gewoon te lui voor bent.
Het kan gewoon niet-. Dat is ook eerder al aangegeven.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om alles wat je niet naar de zin is zonder fatsoenlijke onderbouwing "onuitvoerbaar" te noemen.
Ah, vanwege het "gelijkheidsbeginsel". En hoe zou zo'n regel het gelijkheidsbeginsel schaden? Dat is toch puur een aan de haren erbij getrokken gelegenheidsargument van mensen die allochtonen niet als gewone mensen zien, maar als zielige domme sukkels zodat zij met hun vrijgevige linkse goedheid zich moreel verheven kunnen voelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan gewoon niet-. Dat is ook eerder al aangegeven.
http://www.refdag.nl/nieu(...)uitvoerbaar_1_617212
Dus beter stopt het kabinet met mensen voor de gek te gaan houden.
Nee het wordt erbij getrokken omdat gemeenten geen zin hebben de troep van slechte wetgeving uit Den Haag te moeten gaan opruimen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah, vanwege het "gelijkheidsbeginsel". En hoe zou zo'n regel het gelijkheidsbeginsel schaden? Dat is toch puur een aan de haren erbij getrokken gelegenheidsargument van mensen die allochtonen niet als gewone mensen zien, maar als zielige domme sukkels zodat zij met hun vrijgevige linkse goedheid zich moreel verheven kunnen voelen.
Welke troep? Ik lees in dat artikel niks over praktische problemen qua uitvoerbaarheid.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee het wordt erbij getrokken omdat gemeenten geen zin hebben de troep van slechte wetgeving uit Den Haag te moeten gaan opruimen.
Criminaliteit. Je kunt iedereen alles afnemen of korten, maar dan zal de leefbaarheid in het land snel afnemen. Criminaliteit zal stijgen, voedselbanken zullen toenemen. Enfin geen ideale situatie.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Welke troep? Ik lees in dat artikel niks over praktische problemen qua uitvoerbaarheid.
Ten eerste kan dat alvast niet voor mensen die uit een EU-land komen. Bovendien wil je het ook niet voor mensen die in eerste instantie met bijv. het Engels toe kunnen, zoals expats. (Edit: Ik neem tenminste aan dat je die liever met open armen wil ontvangen en hen wil toestaan om later pas Nederlands te leren.) Daarnaast gaat het volgens de OP (deels?) slechts om een inspanningsverplichting.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Criminaliteit. Je kunt iedereen alles afnemen of korten, maar dan zal de leefbaarheid in het land snel afnemen. Criminaliteit zal stijgen, voedselbanken zullen toenemen. Enfin geen ideale situatie.
Ik ben van menig dat je vooraf moet toetsen alvorens je iemand toelaat(werkvergunning etc) tenzij tijdelijk asiel. Maar ja zelfs dan krijg je al gauw het stempel PVV stemmer opgedrukt.
Het probleem is dat gemeenten te maken krijgen met lastige juridische problemen waarbij ze vermoedelijk aan het kortste eind trekken enn waarschijnlijk ook nog de schuld van Den Haag gaan krijgen. Bovendien mogen ze ook nog met alle andere zooi die dit beleid oplevert gaan dealen. Niet vreemd dat ze hiervoor passen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Welke troep? Ik lees in dat artikel niks over praktische problemen qua uitvoerbaarheid.
En van de gastarbeiders dachten we ook dat ze alleen tijdelijk zouden blijven.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:48 schreef Cherna het volgende:
Expats zullen veelal terug gaan naar hun geboorte land. Velen worden door bedrijven hier tijdelijk aan het werk gezet omdat de opdrachtgever niet in NL gevestigd is. Zie ook het voorbeeld van
Bedrijf uit Medemblik laat personeel moslim worden. Dat is tijdelijk. Natuurlijk zullen er altijd een aantal blijven, maar dat zijn dan toch meestal hoger opgeleiden die dan veelal altijd aan het werk blijven en zelden van de sociale voorzieningen gebruik maken.
Zo ook studenten die hier tijdelijk studeren.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe kan een maatregel nou subjectief zijn? Vrouwe justitia is blind hè.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:44 schreef Civilian het volgende:
[..]
Waarom? Ze kiezen er zelf voor om naar Nederland te komen.
Precies, einde aan het parasiteren op de werkende nederlander.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:50 schreef KoosVogels het volgende:
Gewoon de bijstand helemaal afschaffen.
Ja, het zou suggereren dat ongeciviliseerde dialect sprekende provincialen niet beschaafd zouden zijn, en dat kan natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:07 schreef Leafeon672 het volgende:
Tegenwoordig is het toch AN (Algemeen Nederlands)? ABN was al een tijdje afgeschaft, dacht ik.
Zie het inderdaad op Wikipedia staan.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, het zou suggereren dat ongeciviliseerde dialect sprekende provincialen niet beschaafd zouden zijn, en dat kan natuurlijk niet.
Tegenwoordig is de term trouwens "Standaardnederlands".
Door met ogen te kijken schrift en door met oren te luisteren naar stem.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 11:38 schreef moussie het volgende:
Hoe wil je dat meten, of iemand al dan niet zijn best doet om de taal te leren?
Die werkten... dus geen bijstand.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:21 schreef TresBon het volgende:
Ik zou me ook schamen als ik de taal van een land waar ik al een jaar woon niet op een redelijk niveau spreek. (Ik kan me voorstellen dat het voor een oude, laagopgeleide arbeidsmigrant destijds net wat anders lag)
Nou sorry hoor, maar ook die werkende Nederlander kan plots op straat komen te staan. Zou er dan geen vangnet mogen zijn als het niet snel lukt om weer werk te vinden of als je alleen een baantje kunt vinden waarbij je een kwart van je oude salaris verdient? Moet dat dan niet aangevuld om te kunnen blijven wonen waar je woont en te kunnen blijven eten?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:34 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Precies, einde aan het parasiteren op de werkende nederlander.
Dat vind ik niet. Ook al omdat die inburgeringscursus ook al niet hielp. Daarbij is niet te meten of nou iemand zijn best doet de taal te leren of gewoon puur lichamelijk aanwezig is.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 12:39 schreef Gia het volgende:
Als je werkt bouw je recht op ww op. Verlies je je baan, om wat voor reden dan ook, krijg je eerst WW. Daarna krijg je bijstand.
Maar dat is inderdaad een vangnet.
Bijstand geldt voor het hele gezin. M.i. moet dan elk volwassen gezinslid, die geen volledige opleiding volgt of de zorg heeft over kinderen onder de 4 jaar, er alles aan doen om een baan te vinden.
Als dat cursussen, omscholingen zijn, of het leren van de Nederlandse taal, dan dien je daar aan mee te werken.
Is het leren van de Nederlandse taal voor niet-Nederlanders nou echt teveel gevraagd?
Ik vind wel dat dit gesubsidieerd moet worden.
Misschien is het een idee om hier werkloze taalgenoten voor om te scholen.
Dus, een werkzoekende, mbo-afgestudeerde Marokkaan(se), wordt omgeschoold tot leerkracht Nederlands voor Marokkanen. Enz.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |