dat klinkt natuurlijk leuk en aardig, maar zelfs een hond is slimmer dan datquote:Op donderdag 26 juni 2014 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steeds meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
Slimmer dan een mens-achtige van een half miljoen jaar geleden? Mogelijk, en dan?quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dat klinkt natuurlijk leuk en aardig, maar zelfs een hond is slimmer dan dat
een half miljoen nog welquote:Op donderdag 26 juni 2014 16:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Slimmer dan een mens-achtige van een half miljoen jaar geleden? Mogelijk, en dan?
Om er even serieus op in te gaan.Wat bedoel je met welopgevoede en opgeleide theist ? Bedoel je dan iemand die veel verstand heeft van zijn geloof en van bijvoorbeeld de bijbel ? Of bedoel je iemand die Universiteit heeft gedaan maar toch gelovig is ?quote:Op donderdag 26 juni 2014 14:47 schreef jbo het volgende:
Als atheïst (en ik hekel deze term) heb ik verschillende verklaringen voor het feit dat zo velen in God geloven terwijl ik nooit een enkel goed argument heb gehoord om aan te nemen dat er een bestaat. Zo zijn er psychologische verklaringen voor de sterke overtuiging die sommigen voelen, is er een bepaald verlangen naar het kunnen verklaren van zaken, het geven van mening aan gebeurtenissen. Daarnaast is het Godsconcept zo gedefinieerd dat het inherent in staat is om alle vormen van kritiek af te weren: er is geen enkel fenomeen dat in strijd zou zijn met een Almachtige God. Kortom, ik denk dat er voor elk religieus fenomeen een voldoende antroposofische of psychologische verklaring te geven valt.
Maar wat is nu de visie van de welopgevoede en opgeleide theïst op atheïsme: wat is volgens hen een (epistemische) verklaring dat zovelen er heilig (pun intended) van overtuigd zijn dat er geen reden is om aan te nemen dat God bestaat?
hoe kan dat nou ? De bijbel zegt toch echt dat we pas een paar duizend jaar geschapen zijn hoorquote:
Ik denk dat hij het tweede bedoelt. Sowieso zal de visie per theïst wel verschillen. Heeft natuurlijk ook te maken of die persoon een religie aanhangt en zo ja, welke.quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:26 schreef TheListener het volgende:
[..]
Om er even serieus op in te gaan.Wat bedoel je met welopgevoede en opgeleide theist ? Bedoel je dan iemand die veel verstand heeft van zijn geloof en van bijvoorbeeld de bijbel ? Of bedoel je iemand die Universiteit heeft gedaan maar toch gelovig is ?
Ik denk eerder dat zij de causaliteit van hun eigen acties herkenden, waardoor elk gevolg een causale oorzaak moest hebben van een handelende entiteit. Eigen waarnemingen (en handelingen) werden op een grotere schaal als referentiemateriaal toegepast voor gebeurtenissen waarvan de oorzaak onbekend was. Er moest wel iets zijn dat deze gebeurtenissen teweeg bracht, een God of goden, menselijke entiteiten die alles in beweging zetten.quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Zeer interessante post. De auteurs van Genesis leken dit ook al door te hebben. Kennis en bewustzijn maakte de mens gelijk aan de Goden en vreesden toen reeds hierdoor overbodig te worden. Enkel met de mens in onwetendheid te laten kon hun bestaan garanderen.quote:Op donderdag 26 juni 2014 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steeds meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
Dat kan je net zo goed omdraaien, dat niet religieus zijn een afwijking is omdat dat stukje blijkbaar niet goed werkt dan.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:21 schreef Megumi het volgende:
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat er een bepaalde plek in de hersenen zit dat bij stimulatie religieuze gevoelens opwekt. Het is dus waarschijnlijk een overstimulatie van dit hersengebied. En dus een neurologische afwijking.
Die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Postzegelverzamelen is redelijk specifiek, religie is vrij algemeen. Beter zou wat mij betreft zijn: waarom zijn er mensen die niets verzamelen? Dan sluit je ook meteen het weerwoord uit dat mensen nu eenmaal geneigd zijn om te geloven in allerlei dingen die helemaal niet kunnen. Mensen zijn namelijk ook geneigd om zaken te verzamelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:49 schreef Molurus het volgende:
Sja, waarom zijn mensen geen postzegelverzamelaar? Atheisme is an sich helemaal niets, dus het is wat vreemd om je af te vragen waarom mensen atheist zijn.
We zijn in ieder geval ondergeschikt aan ons eigen bestaan. Zoveel is wel duidelijk.quote:Op donderdag 26 juni 2014 14:47 schreef jbo het volgende:
Als atheïst (en ik hekel deze term) heb ik verschillende verklaringen voor het feit dat zo velen in God geloven terwijl ik nooit een enkel goed argument heb gehoord om aan te nemen dat er een bestaat.
Ik denk dat de TS het vreemd vind om zichzelf iets te benoemen wat een gebrek is aan een bepaalde filosofische positie. Een beetje alsof je door het leven moet als niet-voetbal-kijker. Afgezien dat bijna iedereen voetbal kijkt, wat is er zo belangrijk aan voetbal dat zelfs jij als niet-kijker je identiteit er aan moet hangen.quote:
tja die detector gaat bij mij in werking als men over iets als evolutie en het ontstaan van de mens uit apen gaat lopen bazelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:38 schreef Monomeism het volgende:
[..]
We zijn in ieder geval ondergeschikt aan ons eigen bestaan. Zoveel is wel duidelijk.Die ondergeschiktheid aan de onbekende oorzaak van ons eigen bestaan en waar de wetenschap nog altijd in het duister tast daar heb ik wel groot respect voor. Respect voor mijn onwetendheid dus. Noem alles waar de wetenschap nog geen antwoord op heeft voor mijn part 'GOD' of "natuur". Dat mag men zelf weten. Wat dat betreft is het leven natuurlijk een bizar verschijnsel waar we niets over te zeggen hebben gehad. Tot zover kan ik met een theïst samen door één deur. Maar geen mm meer dan dat. Wanneer men namelijk met veel overtuiging en fantasie over een persoonlijke God en een "goddelijk plan" gaat bazelen zonder enig bewijs dan gaat mijn bullshitdetector onmiddellijk in werking.
Gelukkig zijn daar speciale andere topics voor dan hier om daar (weer) over te gaan lopen zeiken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
tja die detector gaat bij mij in werking als men over iets als evolutie en het ontstaan van de mens uit apen gaat lopen bazelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |