Maar zijn ze in staat die logica binnen het geloof toe te passen?quote:Op maandag 23 juni 2014 22:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Net iets te makkelijk. Tal van mensen die overduidelijk hebben bewezen tot logisch nadenken in staat te zijn zijn desalniettemin gelovig.
Was het maar zo simpel.
ja hoor, ze kunnen hun logica zelf OM het geloof heen vouwenquote:Op maandag 23 juni 2014 22:55 schreef AjaxS het volgende:
[..]
Maar zijn ze in staat die logica binnen het geloof toe te passen?
Soms is een briljante geest gewoon niet toereikend. Neem bijvoorbeeld Isaac Newton... briljante man, maar hij slaagde er niet in om in zijn berekeningen van het zonnestelsel te komen tot een model waarin de planeten stabiele banen hebben. Zijn conclusie was: de banen kunnen niet stabiel zijn, en daarom moet er 'iets' zijn dat ze stabiel houdt, ergo, God.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:55 schreef AjaxS het volgende:
[..]
Maar zijn ze in staat die logica binnen het geloof toe te passen?
De uiteenzetting van deze vond ik wel een inzichtelijk, - al dan wel oppervlakkig - stuk.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Maar ook dat geldt, in principe, voor elke wetenschappelijke theorie. Er is altijd ruimte voor falsificatie. Absolute waarheden zoals in de wiskunde bestaan daar niet.
Dat wil echter niet zeggen dat kennis onmogelijk is, die conclusie gaat mij weer te ver.
[..]
Klopt. Je begint met een model... dat model doet voorspellingen ten aanzien van waarnemingen... en die voorspellingen zijn toetsbaar. (Anders is het geen goed model.)
[..]
Niet. Het interessante detail is dat de verklaringsmodellen voor die twee verschijnselen die het beste werken uitgaan van virtuele deeltjes die uit niets ontstaan. Dat wil niet zeggen dat die modellen onweerlegbaar of absoluut waar zijn, maar het is op dit moment wel de beste verklaring.
Interessant, die gaan we straks even lezen.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De uiteenzetting van deze vond ik wel een inzichtelijk, - al dan wel oppervlakkig - stuk.
Over de varierende opvattingen en gedachtenexperimenten die er momenteel worden uitgevoerd.
Het is zeker zo dat specifieke religies in de vorm van cultuur worden doorgegeven. Maar er is ook heel duidelijk een natuurlijke aanleg voor religieus denken. Mensen die religie niet aangeleerd krijgen hebben een sterke neiging dit soort ideeën uit zichzelf te ontwikkelen.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:23 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Een kind leert geloven ongeveer op dezelfde manier als het een taal leert. Je kunt het daarna niet meer "afleren", ook al gaat dit geloof op latere leeftijd conflicteren met het gezond verstand. Dit is tegelijkertijd ook de verklaring waarom religie überhaupt bestaat: het is erfelijk.
Newton geloofde dan ook in allerlei zaken. Dat neemt af met het weten, kijk hoeveel prijswinnende wetenschappers er nu geloven, dat zijn bijna geen enkele. De god waar de ts het over heeft is de god van de gaten, een god die kleiner en kleiner wordt naarmate het inzicht voort gaat.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:59 schreef Molurus het volgende:
Het is een beetje pijnlijk dat zulke briljante mensen zo kunnen dwalen wanneer ze iets niet begrijpen. Laplace toonde later aan dat de banen wel stabiel kunnen zijn, ook zonder goddelijke bemoeienis.
Klopt. Zoals Herman Philipse (Nederlands filosoof) ook opmerkt, de religieuze content wordt steeds verder ingeperkt door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:35 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Newton geloofde dan ook in allerlei zaken. Dat neemt af met het weten, kijk hoeveel prijswinnende wetenschappers er nu geloven, dat zijn bijna geen enkele. De god waar de ts het over heeft is de god van de gaten, een god die kleiner en kleiner wordt naarmate het inzicht voort gaat.
Zo vreemd vind ik niet eens, aangezien het idee god vrij flexibel is, dat je het om één of andere reden altijd wel kunt toepassen. Veel mensen, ook in dit topic, denken bij god voornamelijk aan de Abrahamitische god en aan de hand daarvan beslissen of ze wel of niet geloven. Hoewel beslissen misschien niet het juiste woord is, aangezien ik zelf geloof dat je geloven in god niet volledig zelf kunt beïnvloeden, heeft de definitie van een god wel invloed.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Zoals Herman Philipse (Nederlands filosoof) ook opmerkt, de religieuze content wordt steeds verder ingeperkt door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht.
Desalniettemin lijkt dat niet tot totaal ongeloof te leiden, zelfs niet onder die 'prijswinnende wetenschappers'. Het laagste percentage dat is vastgesteld onder academici was een onderzoek naar de religiositeit van leden van de British Royal Society, en dat kwam nog steeds uit op 15%, niet 0%. Kennelijk zijn kennis, begrip en intelligentie geen garantie voor ongeloof.
Over welke kennis heb je het dan ?quote:Op maandag 23 juni 2014 23:43 schreef Molurus het volgende:
Kennelijk zijn kennis, begrip en intelligentie geen garantie voor ongeloof.
Ik geloof niet in goden omdat ze zulke slechte marketing hebben.quote:Op maandag 23 juni 2014 19:23 schreef Wereldveroveraar het volgende:
[..]
Dit zijn de gebruikelijke termen om mijn geloof te verspreiden, zie het als marketing.
Hoe vaak moet ik dat herhalen?
Als jij ooit nog Life 3.0 wordt in een volgend leven zou ik iets beter mijn best gaan doen op school....quote:Op maandag 23 juni 2014 21:41 schreef Life2.0 het volgende:
dus iemand heeft het bewezen? tot hoe veel cijfers kwam hij tot hij besloot dat het oneindig was?
bid zequote:Op dinsdag 24 juni 2014 07:25 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Als jij ooit nog Life 3.0 wordt in een volgend leven zou ik iets beter mijn best gaan doen op school....
Al eens opium geprobeerd?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:09 schreef Untermenschlich het volgende:
Godsbesef is denk ik het allerhoogste en allermooiste dat er in dit leven "te bereiken" valt. Een mooier gevoel ken ik eigenlijk niet.
ah je kletst dus maar wat.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het schijnt in elk geval tot mooie gevoelens te leiden.
Het is je misschien ontgaan, maar dat was precies het punt. Dit geldt namelijk net zoveel voor de mooie gevoelens die godsgeloof oplevert.quote:
Opium voor de people, net als de mode-industrie, de TV, de kroeg, de bioscoop, winkelcentra, vakantieoorden. De mens wil continue getroost en afgeleid worden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is je misschien ontgaan, maar dat was precies het punt. Dit geldt namelijk net zoveel voor de mooie gevoelens die godsgeloof opleveren.
Daarom wordt het ook wel eens "opium for the people" genoemd.
Klopt als een bus. Voor de gemiddelde mens gaat het niet over wat waar is, maar wat prettig is.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:33 schreef Untermenschlich het volgende:
[..]
Opium voor de people, net als de mode-industrie, de TV, de kroeg, de bioscoop, winkelcentra, vakantieoorden. De mens wil continue getroost en afgeleid worden.
De 'echte gelovige'.... dat lijkt me gewoon een 'no true Scotsman' drogreden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:33 schreef Untermenschlich het volgende:
Daadwerkelijk Godsbesef is vrij van iedere vorm.
Je hebt gevoelens gehad die je religieus interpreteert. Dat is niet hetzelfde als de aanwezigheid van een Schepper voelen, ook niet als je dat voor jezelf zo uitlegt. Ik heb geen reden om daarin iets anders te zien dan een psychologisch effect.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:33 schreef Untermenschlich het volgende:
Ik ben verder niet verlicht ofzo, maar ik heb vaak genoeg momenten gehad dat ik Gods aanwezigheid voelde of in ieder geval een diep besef van het hogere. Noem het God, noemt het Creatie of gewoon Dat. Maakt niet uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |