abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 juni 2014 @ 11:18:16 #151
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_141568450
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, de duivel verleidde de mens. De duivel is dus schuldig, en Adam en Eva zijn schuldig. Wij zitten simpelweg met de gevolgen van hun daden opgezadeld.
Onzin, als uiteindelijke alles-bepalende god die uiteindelijk verantwoordelijk is voor "spelregels" is die uiteraard (mede)verantwoordelijk voor de gevolgen die daaruit voortvloeien.

Of hij is niet degene die niet verantwoordelijk is voor die "spelregels", maar waarom moet hij dan aanbeden worden?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 26 juni 2014 @ 11:19:15 #152
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_141568482
quote:
2s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:14 schreef Tijn het volgende:
Het is bijna chantage.
Laten we gewoon eerlijk zijn over de situatie zoals de bijbel die beschrijft. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_141568705
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:09 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Uiteraard, ik begrijp wat je bedoelt. Maar valt je taalgebruik je zelf niet op als je een situatie als deze beschrijft? Ik wil je gewoon woorden in de mond leggen ofzo. Maar je zegt: schuldig aan.
Volgens mij is dat de meest gangbare manier in het Nederlands om dit te beschrijven. Schuldig aan, of verantwoordelijk voor, wat je wilt. Wat ik bedoel is, mensen maken fouten, zadelen anderen met de gevolgen op, en zijn daar verantwoordelijk voor. Echter vraagt het doorgaans een zekere investering van degenen die met de gevolgen zit om daar een positieve verandering in aan te brengen. En vaak heeft hij ook gewoon hulp nodig, of simpelweg de aanwezigheid en invloed van anderen. We zijn niet alleen op de wereld.

quote:
Dat duidt op dat iemand iets verkeerd heeft gedaan. Natuurlijk gaan mensen bizar vaak de fout in. Maar dat is toch geen verklaring voor het feit dat iedereen altijd opgezadeld wordt met de dood en pijn en lijden en alles wat naar is, puur en alleen door een ander? Iets waar god dus schuldig aan is, als ik je woorden even in mijn zienswijze ombouw.
Nee, de duivel en Adam en Eva zijn schuldig, dat is hoe de bijbel het presenteert. De mens is besmet met een erfelijke ziekte. Daar kan niemand wat aan doen, behalve God. Wil je genezen worden?

quote:
Het lijkt mij stug dat als je god vraagt: waarom al dat lijden? Dat hij zegt: ja, alsof jullie lekker perfect zijn! Jullie doen je kinderen ook zo vaak wat aan, dus laat mij iedereen gewoon allerlei vreselijks aandoen en dan mogen jullie het goed maken ook al kan dat niet omdat iedereen zondigt en bovendien ook door niet te zondigen zaken als lijden en dood niet uit de dagelijkse realiteit kan halen.
Maar God biedt een oplossing voor dat lijden. Dat is het bewaren van Zijn geboden: elkaar liefhebben. Een groot deel van al het lijden op aarde zou verdwijnen indien we die geboden zouden bewaren. Dus we zijn ziek, God biedt het medicijn, aan ons om het te nemen.

De rest van het lijden, ziekte, verlies van geliefden, enzovoorts, maken simpelweg deel uit van deze wereld, en zullen niet ophouden tot deze wereld ten einde komt. God belooft een nieuwe wereld. Tot die tijd dienen we soms te lijden om te veranderen, opdat onze persoonlijkheid meer in overeenstemming komt met die van God.
God heeft zichzelf ook niet van het lijden afgetrokken, maar is geincarneerd in een mensenlichaam op aarde. Hij is hen die lijden tegemoet getreden, heeft hen bemoedigende woorden gesproken, mensen genezen, en uiteindelijk zelf geleden en gestorven voor de zonden van de hele wereld. Degene die dus uiteindelijk de grootste prijs heeft betaald, is God zelf, door zelf te sterven, terwijl Hij niet schuldig was.

quote:
Natuurlijk moet je zelf verantwoordelijkheid nemen. Maar zoals ik zei: je ergens bij neerleggen betekent nog niet dat het allemaal goed is. Je kan zeggen: waarom zeurt dat onderdrukte volk zo? Ze kunnen er toch ook zelf nog wel wat van maken door gewoon mee te werken met de onderdrukkers? Misschien wordt hun leven dan een stuk mooier. En dat zou best eens zo kunnen zijn. Maar dat maakt de dwang die aan de basis staat nog niet goed en dat blijft in essentie de oorzaak van het probleem.
God zegt niet dat we zeuren. God heeft compassie en begrip voor ons. God als mens op aarde in de vorm van Jezus heeft zelf ondervonden wat het is om een mens te zijn, en is daarom in staat met ons mee te lijden.

15 Want wij hebben geen hogepriester (Jezus), die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht (verleid) geweest, doch zonder zonde.

1 Indien er dan enige vertroosting is in Christus, indien er enige troost is der liefde, indien er enige gemeenschap is des Geestes, indien er enige innerlijke bewegingen en ontfermingen zijn;
2 Zo vervult mijn blijdschap, dat gij moogt eensgezind zijn, dezelfde liefde hebbende, van een gemoed en van een gevoelen zijnde.
3 Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
4 Een iegelijk zie niet op het zijne, maar een iegelijk zie ook op hetgeen der anderen is.
5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
  donderdag 26 juni 2014 @ 11:32:37 #154
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_141568883
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:19 schreef Semisane het volgende:

[..]

Laten we gewoon eerlijk zijn over de situatie zoals de bijbel die beschrijft. :)
Ik zei bewust "bijna" omdat het allemaal dingen zijn die mensen zichzelf wijsmaken. Als je simpelweg niet meegaat in de redenatie van het christendom, word je ook niet gegijzeld door god en is er niks aan de hand. Dus van echte chantage is geen sprake, dat gebeurt pas als je deze religie omarmt. En als je dat zelf bewust doet, is er ook geen sprake van chantage, want dan wil je het blijkbaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tijn op 26-06-2014 11:42:27 ]
  donderdag 26 juni 2014 @ 11:35:51 #155
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_141568966
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:32 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik zei bewust "bijna" omdat het allemaal dingen zijn die mensen zichzelf wijsmaken. Als je simpelweg niet meegaat in de redenatie van het christendom, word je ook niet gegijzeld door god en is er niks aan de hand. Dus van echte chantage is geen sprake, dat gebeurt pas als je deze religie omarmt.
Goed punt ja. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_141569089
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat ik zelf wil weet ik doorgaans vrij aardig. Daarnaast heet iets pas een handicap als je er last van hebt. Ik heb nergens last van.
Ok.

quote:
Over vergeving hebben we het pas al eens vrij uitgebreid gehad. Voor de dingen die ik echt fout heb gedaan wil ik geen vergeving. Voor de zaken die buiten mijn invloed liggen wil ik ook geen vergeving, want daarmee zou ik schuld erkennen voor iets wat ik niet gedaan heb.
Oke, je wilt zelf je schuld dragen, dat is een keuze.
God wil niet dat je je schuld draagt, heeft de prijs voor je schulden al betaald.
Hij zal je niet dwingen dat te aanvaarden.

quote:
Is dit een welles/nietes? Oké. Nietes.
Je zei: de mens is slaaf van zijn eigen wil.
Ik zei: de mens is slaaf van zijn zwakte.

quote:
Ik ben van mezelf al bijzonder geduldig. Ik schreeuw of scheld nooit naar geliefden. En als ik dan eens onenigheid heb met mijn vrouw, dan zwijgen we een tijdje, dan gaan we neuken en dan praten we het daarna wel gewoon uit.

Ruzie komt voort uit emotie. Als je daar rekening mee houdt, dan hoeft het helemaal nooit uit de hand te lopen.
Het was een voorbeeld ter illustratie, niet specifiek gericht op jouw leven.

Ik geloof niet dat je superman bent en in alles altijd slaagt. Dat geloof je zelf ook niet is mijn indruk.

Wat ik aan wil geven is dat met God we vooruitgang kunnen boeken op gebieden waar we moeilijkheden hebben. Mijn eigen ervaring is, op een manier die bovennatuurlijk is, die duidelijk van buitenaf geinspireerd wordt.
Dit omdat ik een merkbaar verschil ervaarde, onmiddellijk, vanaf het moment dat ik gelovig werd, en daadwerkelijk op mijn knieen ging voor God, iets wat me tot dat moment vreemd was. Sindsdien is een groeiproces in gang gezet wat merkbaar heel anders was dan alles wat ik voorheen ervaren had en aan pogingen tot groei en zelfverbetering had gedaan.
Het was ook letterlijk alsof ik voor het eerst in mijn leven, na dat gebed, wakker was geworden. Alsof ik mijn hele leven in een soort coma had geleefd, en voor het eerst echt bewust werd. Een ervaring die ik nooit zal vergeten.

Ik weet niet wat voor ervaringen je met christenen of het christelijk geloof hebt. Wat ik probeer is je een visie te bieden van bijbels christelijk geloof. Niet alle christelijke stromingen zijn erg trouw aan de bijbel, en al zijn ze het in theorie, is het niet altijd de praktijk.
De boodschap van de bijbel is positief, en niet alleen maar hel en verdoemenis en schuld en veroordeling. In tegendeel, de bijbel presenteert een messias die dicht bij mensen staat, en het beste met hen voor heeft. Wat Hij gebiedt en opdraagt is voor ons bedoeld, Hij zelf heeft er verder niets aan. Dus als God ons gebiedt elkaar te lief te hebben, is dat omdat Hij weet dat we gelukkiger zijn als we elkaar liefhebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 26-06-2014 11:50:00 ]
pi_141569646
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ok.

[..]

Oke, je wilt zelf je schuld dragen, dat is een keuze.
God wil niet dat je je schuld draagt, heeft de prijs voor je schulden al betaald.
Hij zal je niet dwingen dat te aanvaarden.

[..]

Je zei: de mens is slaaf van zijn eigen wil.
Ik zei: de mens is slaaf van zijn zwakte.

[..]

Het was een voorbeeld ter illustratie, niet specifiek gericht op jouw leven.

Ik geloof niet dat je superman bent en in alles altijd slaagt. Dat geloof je zelf ook niet is mijn indruk.

Wat ik aan wil geven is dat met God we vooruitgang kunnen boeken op gebieden waar we moeilijkheden hebben. Mijn eigen ervaring is, op een manier die bovennatuurlijk is, die duidelijk van buitenaf geinspireerd wordt.
Dit omdat ik een merkbaar verschil ervaarde, onmiddellijk, vanaf het moment dat ik gelovig werd, en daadwerkelijk op mijn knieen ging voor God, iets wat me tot dat moment vreemd was. Sindsdien is een groeiproces in gang gezet wat merkbaar heel anders was dan alles wat ik voorheen ervaren had en aan pogingen tot groei en zelfverbetering had gedaan.
Het was ook letterlijk alsof ik voor het eerst in mijn leven, na dat gebed, wakker was geworden. Alsof ik mijn hele leven in een soort coma had geleefd, en voor het eerst echt bewust werd. Een ervaring die ik nooit zal vergeten.

Ik weet niet wat voor ervaringen je met christenen of het christelijk geloof hebt. Wat ik probeer is je een visie te bieden van bijbels christelijk geloof. Niet alle christelijke stromingen zijn erg trouw aan de bijbel, en al zijn ze het in theorie, is het niet altijd de praktijk.
De boodschap van de bijbel is positief, en niet alleen maar hel en verdoemenis en schuld en veroordeling. In tegendeel, de bijbel presenteert een messias die dicht bij mensen staat, en het beste met hen voor heeft. Wat Hij gebiedt en opdraagt is voor ons bedoeld, Hij zelf heeft er verder niets aan. Dus als God ons gebiedt elkaar te lief te hebben, is dat omdat Hij weet dat we gelukkiger zijn als we elkaar liefhebben.
We kunnen het er lang of kort over hebben, maar de beide visies zijn volgens mij wel duidelijk. We kunnen het er dus verder net zo goed bij laten.

De reden voor mijn aversie tegen het christendom heb ik ook al vrij uitgebreid uitgelegd, maar ik kan daar nog wel aan toevoegen dat die aversie nog veel groter is geworden sinds ik begonnen ben met het uitbannen van alles in mij wat nog iets met christendom te maken had.

Ik ga nu vast zweverig klinken, maar dat was echt nog veel meer dan ik dacht. Het uitbannen van die restjes christendom heeft me niet alleen een nog veel evenwichtiger en beheerster mens gemaakt, maar ook gelukkiger.
pi_141569774
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

We kunnen het er lang of kort over hebben, maar de beide visies zijn volgens mij wel duidelijk. We kunnen het er dus verder net zo goed bij laten.
Dat denk ik ook. Dankje voor een prettige gedachtenwisseling.

quote:
De reden voor mijn aversie tegen het christendom heb ik ook al vrij uitgebreid uitgelegd, maar ik kan daar nog wel aan toevoegen dat die aversie nog veel groter is geworden sinds ik begonnen ben met het uitbannen van alles in mij wat nog iets met christendom te maken had.
Oke, die posts heb ik gemist denk ik. Staan die ergens in de vorige delen van dit topic?

quote:
Ik ga nu vast zweverig klinken, maar dat was echt nog veel meer dan ik dacht. Het uitbannen van die restjes christendom heeft me niet alleen een nog veel evenwichtiger en beheerster mens gemaakt, maar ook gelukkiger.
Ik sta me toe: naar mijn mening klink je niet zweverig maar menselijk.
Een verschil met de meer verharde kant die je tot nu toe hebt laten zien.

Het is jammer dat een positieve boodschap vaak op een verkeerde manier overgebracht wordt.
Soms gaat het ronduit om mishandeling, brainwashing.

Daarvan genezen is een lang en pijnlijk proces.
  Moderator donderdag 26 juni 2014 @ 12:01:01 #159
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_141569787
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

We kunnen het er lang of kort over hebben, maar de beide visies zijn volgens mij wel duidelijk. We kunnen het er dus verder net zo goed bij laten.

De reden voor mijn aversie tegen het christendom heb ik ook al vrij uitgebreid uitgelegd, maar ik kan daar nog wel aan toevoegen dat die aversie nog veel groter is geworden sinds ik begonnen ben met het uitbannen van alles in mij wat nog iets met christendom te maken had.

Ik ga nu vast zweverig klinken, maar dat was echt nog veel meer dan ik dacht. Het uitbannen van die restjes christendom heeft me niet alleen een nog veel evenwichtiger en beheerster mens gemaakt, maar ook gelukkiger.
Jou ja, niet de hele wereld :')
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_141569839
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:01 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Jou ja, niet de hele wereld
Daarom zei ik ook 'mij' en niet 'de hele wereld'.
pi_141569970
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]Niet alle christelijke stromingen zijn erg trouw aan de bijbel, en al zijn ze het in theorie, is het niet altijd de praktijk.
De "christelijke God" is in elke kerk volkomen anders. Precies zoals de bezoekers en eigenaars van een bepaald "merk" kerk hun christelijke God willen zien binnen 'aanvaardbare lijnen' van een eventueel iets moeilijker kneedbaar "dogma". God in de refo-kerk die zal geen enkele vinger uitsteken naar een zieke. God in de evangelische kerk daarentegen die geneest lammen en blinden bij de vleet. Wekelijks. Jezus is in de ene kerk "super-cool" en je "vriend" maar waar de Grieks orthodoxen en de koptische kerk walgt van zoveel modernistische 'Jezus-lastering' door het vrijzinnige westen. Tongentaal, profetieen uitspreken. Raar in de rondte dansen, schreeuwend bidden, sekten en bewegingen. Het is een zootje. De mensen schiepen door de eeuwen heen - "goden" - naar gelang hun eigen emoties. En zo bezien huist en leeft er door alle stok-oude geschriften en de moderne hardcover overschreeuwende christelijke boekjes heen, een collectieve en uiterst abstracte en gestoorde erfenis van "wat-goden-allemaal-van-je-willen" als een door een collectief spreekkoor van mensen "ontworpen persoonlijkheid" dwars door alle eeuwen heen gericht aan een stoet modernere gelovigen die vanzelfsprekend zijn verwaaid in alle kerkrichtingen, groeperingen en sekten. Tot alles uiteindelijk écht een keer allemaal is "opgedroogt in wetenschap" en het "godsbeeld" alleen nog maar breken kan. Er zijn zoveel kerken en verschillende religies dat zelfs 'God' geen idéé meer heeft wie of wat Hij is. En dan komt daar ook nog die verdraaide wetenschap "Zijn verhaal" verknallen.

Goden kunnen totaal niet zonder hun eigen gelovigen. Dat is hun almachtige zwakte. Geheel afhankelijk te zijn van gelovigen.

Zeus, Apollo, Mardoek, Loki en Odin en vele vele andere goden daar worden door ernstig "gebrek aan gelovigen" natuurlijk geen wervingsacties en volksgerichten meer voor gehouden. Goden hebben voortdurend weer opnieuw volgelingen en aanbidders nodig die vóór hen de levens lucht inademen en 'hun woorden' uitspreken want anders houden ze compleet op te bestaan. Zonder gelovigen die hen in leven houden zijn ze niets meer waard. Goden lopen feitelijk altijd gedwee achter hun eigen volgelingen aan. Goden die eeuwen lang in leven zijn gehouden door de gelovigen en door geschriften. Zijn er geen gelovigen meer (door oorlogen en annexaties of nog beter: gezond verstand).....dan verdwijnt ook betreffende "God" of godsbeeld.

Goden waar vandaag de overblijfselen en relikwieën ervan alleen nog maar in musea en vervallen tempels te zien zijn. Vele ooit 'machtige goden' waar hele beschavingen hun motor, moreel, mascotte, oorlogsmachine, en sociologische binding en nationaliteit in vonden zijn hulpbehoevende goden geworden. Geheel teruggedrongen in de inmiddels dode herinneringen van de menselijke verbeelding vanuit het collectief van lang overleden gelovigen, waar hij ooit eens triomfantelijk uit voortkwam en generaties lang door werd herinnerd.. .Net als Zeus, Apollo, Marduk, Wodan, Huichtlopochtli, en wat andere Azkteken godjes zal in principe ooit elke "god" in leven gehouden door gelovigen, zoals ook op de intensive care van een E.O. Jongerendag, in een museum eindigen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat discussies als deze gevoerd moeten worden. Bij een pratende slang en een magische wandelstok ben je toch al klaar met deze onzin? Hoe zeg ik dit nu samengevat? Ik stel. Wonderen uit Heilige boeken zijn on-waar. Niet gebeurd. De bron van alle religie is zo menselijk als het maar zijn kan. Mozes is een Mythe. Zeus. Mardoek. Adam en Noach, Krishna etc. etc. etc. etc. Een religieus geïndoctrineerde harde schijf moet eigenlijk geheel door de scanner.

Religie is een hardnekkig psychologisch verschijnsel wanneer er geen "realiteit als antibiotica" wordt bij-gevoederd. Met of zonder religie spoort de mens al niet helemaal. Dat religie nog steeds bestaat is het feit dat we slechts een paar honderd jaar meer van deze wereld zijn gaan begrijpen. We komen nauwelijks uit de middeleeuwen. Vraag het de weinigen die iets meer dan honderd jaar leven hoeveel zij hebben zien veranderen in 100 jaar. Religie (in de huidige vorm) loopt op zijn einde. De realiteit is al surrealistisch genoeg dus we kunnen het dagelijkse leven beter niet besmetten met het christelijk glimlachende bedreigen van onze buren met leugens over een eeuwige hel en met plagen en vuur en duivels die krijsend in je huiskamer in de rondte fladderen. Doe gewoon normaal, kijk ontspannen naar COSMOS met Neil deGrasse Tyson en geef niet toe aan je wanen en je nachtmerries. :)
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_141570111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:07 schreef Monomeism het volgende:

[..]

De "christelijke God" is in elke kerk volkomen anders. Precies zoals de bezoekers en eigenaars van een bepaald "merk" kerk hun christelijke God willen zien binnen 'aanvaardbare lijnen' van een eventueel iets moeilijker kneedbaar "dogma". God in de refo-kerk die zal geen enkele vinger uitsteken naar een zieke. God in de evangelische kerk daarentegen die geneest lammen en blinden bij de vleet. Wekelijks. Jezus is in de ene kerk "super-cool" en je "vriend" maar waar de Grieks orthodoxen en de koptische kerk walgt van zoveel modernistische 'Jezus-lastering' door het vrijzinnige westen. Tongentaal, profetieen uitspreken. Raar in de rondte dansen, schreeuwend bidden, sekten en bewegingen. Het is een zootje. De mensen schiepen door de eeuwen heen - "goden" - naar gelang hun eigen emoties. En zo bezien huist en leeft er door alle stok-oude geschriften en de moderne hardcover overschreeuwende christelijke boekjes heen, een collectieve en uiterst abstracte en gestoorde erfenis van "wat-goden-allemaal-van-je-willen" als een door een collectief spreekkoor van mensen "ontworpen persoonlijkheid" dwars door alle eeuwen heen gericht aan een stoet modernere gelovigen die vanzelfsprekend zijn verwaaid in alle kerkrichtingen, groeperingen en sekten. Tot alles uiteindelijk écht een keer allemaal is "opgedroogt in wetenschap" en het "godsbeeld" alleen nog maar breken kan. Er zijn zoveel kerken en verschillende religies dat zelfs 'God' geen idéé meer heeft wie of wat Hij is. En dan komt daar ook nog die verdraaide wetenschap "Zijn verhaal" verknallen.

Goden kunnen totaal niet zonder hun eigen gelovigen. Dat is hun almachtige zwakte. Geheel afhankelijk te zijn van gelovigen.

Zeus, Apollo, Mardoek, Loki en Odin en vele vele andere goden daar worden door ernstig "gebrek aan gelovigen" natuurlijk geen wervingsacties en volksgerichten meer voor gehouden. Goden hebben voortdurend weer opnieuw volgelingen en aanbidders nodig die vóór hen de levens lucht inademen en 'hun woorden' uitspreken want anders houden ze compleet op te bestaan. Zonder gelovigen die hen in leven houden zijn ze niets meer waard. Goden lopen feitelijk altijd gedwee achter hun eigen volgelingen aan. Goden die eeuwen lang in leven zijn gehouden door de gelovigen en door geschriften. Zijn er geen gelovigen meer (door oorlogen en annexaties of nog beter: gezond verstand).....dan verdwijnt ook betreffende "God" of godsbeeld.

Goden waar vandaag de overblijfselen en relikwieën ervan alleen nog maar in musea en vervallen tempels te zien zijn. Vele ooit 'machtige goden' waar hele beschavingen hun motor, moreel, mascotte, oorlogsmachine, en sociologische binding en nationaliteit in vonden zijn hulpbehoevende goden geworden. Geheel teruggedrongen in de inmiddels dode herinneringen van de menselijke verbeelding vanuit het collectief van lang overleden gelovigen, waar hij ooit eens triomfantelijk uit voortkwam en generaties lang door werd herinnerd.. .Net als Zeus, Apollo, Marduk, Wodan, Huichtlopochtli, en wat andere Azkteken godjes zal in principe ooit elke "god" in leven gehouden door gelovigen, zoals ook op de intensive care van een E.O. Jongerendag, in een museum eindigen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat discussies als deze gevoerd kunnen worden. Hoe zeg ik dit nu samengevat? Ik stel. Wonderen uit Heilige boeken zijn on-waar. Niet gebeurd. De bron van alle religie is zo menselijk als het maar zijn kan. Mozes is een Mythe. Zeus. Mardoek. Adam en Noach, Krishna etc. etc. etc. etc. Een religieus geïndoctrineerde harde schijf moet eigenlijk geheel door de scanner.

Religie is een hardnekkig psychologisch verschijnsel wanneer er geen "realiteit als antibiotica" wordt bij-gevoederd. Met of zonder religie spoort de mens al niet helemaal. Dat religie nog steeds bestaat is het feit dat we slechts een paar honderd jaar meer van deze wereld zijn gaan begrijpen. We komen nauwelijks uit de middeleeuwen. Vraag het de weinigen die iets meer dan honderd jaar leven hoeveel zij hebben zien veranderen in 100 jaar. Religie (in de huidige vorm) loopt op zijn einde. De realiteit is al surrealistisch genoeg dus we kunnen het dagelijkse leven beter niet besmetten met het christelijk glimlachende bedreigen van onze buren met leugens over een eeuwige hel en met plagen en vuur en duivels die krijsend in je huiskamer in de rondte fladderen. Doe gewoon normaal, kijk ontspannen naar COSMOS met Neil deGrasse Tyson en geef niet toe aan je wanen en je nachtmerries. :)
Zou je iets anders verwachten in een wereld die verwikkeld is in een cosmisch conflict tussen goed en kwaad? Hoe zou het iets anders kunnen zijn dan een ongeregelde zooi. Desondanks, temidden van alle verwarring, is de Waarheid te kennen, door Hem te geloven.
pi_141570124
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 21:48 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Op dat onderwerp is dit filmpje zéér interessant.
Het gaat over het begrip niets, wat is niets? Geen atomen? Geen ruimtetijd? Geen wetten?
En over het feit dat er continu "iets" uit "niets" ontstaat.

Heel erg interessant, maar ook heel erg theoretisch, hoe vaak hij wel niet zegt: 'We think'.
Als je een niets hebt waar constant dingen in en uit bestaan knallen er in lege ruimte energie is etc., dan is dat in mij optiek niet NIETS. Dus iets kwam uit iets. Daarnats is de ruimte waarin het onstaat zelf ook iets.
Het kan geen niets zijn als er deeltjes zijn, het kan geen niets zijn als het energie bevat. Heel mooi wat hij weet te vertellen en veel wist ik zelf al, maar zijn niets is niet hetzelfde als het filosofische absolute niets (het niets waarvan ik spreek). Physics is mooi, maar iedere wetenschapper daar leert iets of ontdekt iets en dan later ontdekt een ander weer dat het toch anders is, dus ik neem physics nooit als waarheid, maar als plausible uitleg.
pi_141570343
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zou je iets anders verwachten in een wereld die verwikkeld is in een cosmisch conflict tussen goed en kwaad? Hoe zou het iets anders kunnen zijn dan een ongeregelde zooi. Desondanks, temidden van alle verwarring, is de Waarheid te kennen, door Hem te geloven.
Begrijp jij doorgaans wat anderen je zeggen? Nee he? Dat is je handicap. Ik begrijp jou namelijk 100%
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_141570618
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:18 schreef Monomeism het volgende:

[..]

Begrijp jij doorgaans wat anderen je zeggen? Nee he? Dat is je handicap. Ik begrijp jou namelijk 100%
Dankzij mij of dankzij jou?
pi_141570758
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dankzij mij of dankzij jou?
Je ziet maar leest niet. Wat zit daarachter? Kijk .... Je quote mijn gehele bericht (alsof je het allemaal snapt wat ik daar bedoel) en geeft een antwoord wat totáál niets mee van doen heeft met wat ik daar zeg.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_141570963
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:07 schreef Monomeism het volgende:

[..]

Ingekort voor de overzichtelijkheid.
Goed stuk! ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_141570984
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:31 schreef Monomeism het volgende:

[..]

Je ziet maar leest niet. Wat zit daarachter? Kijk .... Je quote mijn gehele bericht (alsof je het allemaal snapt wat ik daar bedoel) en geeft een antwoord wat totáál niets mee van doen heeft met wat ik daar zeg.
Ik vind je schrijfstijl vermakelijk en kan het eens zijn met een aantal dingen die je zegt. Echter is je hele betoog geen reden om niet in God te geloven, in tegendeel, indien de bijbel waar is, is datgene wat je beschrijft exact datgene wat we kunnen verwachten: een grote spirituele puinhoop, waar mensen onbetrouwbaar zijn, goden naar ons evenbeeld worden gemaakt, en zelfs, of juist, in de christelijke wereld een heleboel ongeregeldheden zijn. Dit is allemaal geen verrassing.

Bijv.
1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,

14 En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.
15 Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken.
  donderdag 26 juni 2014 @ 12:45:45 #169
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_141571176
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Dat "sommigen" dat is tegenwoordig het overgrote deel van de mensheid he?

Zo ben ik ook af gevallen. Maar ik begeef me geenszins tot verleidende geesten, leringen of duivelen.

De bijbel is altijd zwart-wit. Wie niet goed is is slecht. Wie niet voor mij is is tegen mij. Maar zo is het natuurlijk niet. Ik kan geen enkele reden bedenken om in de Gods van de bijbel te geloven. Maar ik ben niet tegen hem (hoe kun je tegen iets wat je niet gelooft zijn?) en geloof ook niet in andere goden of duivelen.
pi_141571756
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat "sommigen" dat is tegenwoordig het overgrote deel van de mensheid he?

Zo ben ik ook af gevallen. Maar ik begeef me geenszins tot verleidende geesten, leringen of duivelen.

De bijbel is altijd zwart-wit. Wie niet goed is is slecht. Wie niet voor mij is is tegen mij. Maar zo is het natuurlijk niet. Ik kan geen enkele reden bedenken om in de Gods van de bijbel te geloven. Maar ik ben niet tegen hem (hoe kun je tegen iets wat je niet gelooft zijn?) en geloof ook niet in andere goden of duivelen.
Er is een middenweg: onwetendheid.

Onwetendheid wordt geexcuseerd.

24 De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;
25 En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;
26 En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.
29 Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.
30 God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren.
31 Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.
32 Als zij nu van de opstanding der doden hoorden, spotten sommigen daarmede; en sommigen zeiden: Wij zullen u wederom hiervan horen.
pi_141571947
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik vind je schrijfstijl vermakelijk en kan het eens zijn met een aantal dingen die je zegt. Echter is je hele betoog geen reden om niet in God te geloven, in tegendeel, indien de bijbel waar is, is datgene wat je beschrijft exact datgene wat we kunnen verwachten: een grote spirituele puinhoop
Het is een ménselijke puinhoop. Je veralgemeend/verkleint "God" hier ineens door te zeggen dat mijn betoog geen reden is om niet in God te geloven. Dat zeg ik dus ook helemaal niet. Ik heb het over "godsbeeld". Jij leeft ook een "godsbeeld". Een duidelijk verschil. Daarom zeg ik: Je ziet maar leest niet.

Rationaliteit kan niet winnen hier. Dat weet ik met gelovigen. Dan komen er weer bijbelteksten. Dat er over zaken heengelezen wordt weet ik ook. Het waarom "gelovigen dat doen" is des te interessanter. Waarom is het zo dat gelovigen systematisch rationaliteit ontwijken op elk moment waar die het geloof weerlegd of kan ondermijnen? Ik denk omdat elke twijfel over het geloof samen met de onrust en angst de weg opent naar een mogelijke afvalligheid en de gelovige zo nog verder afglijdend naar een "eeuwige verdoemenis" zal leiden. Alleen al de angst om te dúrven vermoeden dat het héél héél misschien wel eens allemaal niet waar zou kúnnen zijn...Daar gaan 100 alarmbellen af bij de gelovige. Angst. Want je had immers al besloten te "geloven"! Je hart gegeven! Ja dán ga ik niet eens probéren te twijfelen. Ik geef de satan daar geen ruimte voor. Daarom zeg ik: Ik begrijp je 100%

Onderwerping aan dogmatische dreiging met daar bovenop ook nog eens de angst je vrienden en familie voor eeuwig te (kunnen) verliezen of alleen al aan de gedachte jezelf of anderen voor altijd naar de hel te moeten zien vertrekken. Dat is het grootste christelijke "emotionele argument" en mentale gevangenis die wordt aangevoerd en in stand gehouden. Tenzij je wedergeboren bent of blijft kom je er niet in die hemel. Conclusie. Er hangt teveel vanaf om over bijvoorbeeld de oorsprong en geschiedenis van de tot stand koming van alle religie na te denken. Of wetenschap of evolutie etc. etc.

Daarom gaan gelovigen niet in op details maar quoten meestal als een Ninja hele lappen tekst tegelijk en gebruiken bijbelteksten als semantische werpsterren en manoeuvreren over de hordes van de rede waarna ze in een rookwolk weer verdwijnen en aan de andere kant weer verschijnen met een gods-kreet.

Leerzaam? Jazeker! :)
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  donderdag 26 juni 2014 @ 13:35:30 #172
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_141572703
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Er is een middenweg: onwetendheid.

Onwetendheid wordt geexcuseerd.

24 De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;
25 En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;
26 En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.
29 Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.
30 God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren.
31 Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.
32 Als zij nu van de opstanding der doden hoorden, spotten sommigen daarmede; en sommigen zeiden: Wij zullen u wederom hiervan horen.
Ik ben, zoals je weet, niet onwetend. Maar ik ageer tegen de uitspraak:

"Wie niet met Mij is, is tegen Mij" (Mt.12, 30 = Lk.11, 23)

Ik ben niet (meer) "met" Jezus maar ik ben ook niet tegen hem omdat ik niet in hem geloof. Wel dat er een persoon of personen hebben bestaan met die naam maar niet in de christelijke versie daarvan.
  donderdag 26 juni 2014 @ 13:52:47 #173
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_141573256
quote:
Nee, de duivel en Adam en Eva zijn schuldig, dat is hoe de bijbel het presenteert. De mens is besmet met een erfelijke ziekte. Daar kan niemand wat aan doen, behalve God. Wil je genezen worden?
Ik zou niet ziek geboren of genoemd willen worden. Dat is nou juist de kern. Wel een hele goede vergelijking. Nog beter dan dat tientje van mij hehe.

Ok, ik ga met je mee ( geen zin om uit te leggen dat de duivel in de tijd van genesis überhaupt niet bestond, als je wil stuur ik je wel een filmpje daarover. En ook geen zin om te discussieren of god niet de schuldige was ipv ''de duivel'' ). Dus ok, de duivel en A&E zijn de schuldige. Vervolgens worden alle mensen ooit ziek gemaakt. Door god welteverstaan. Dus wij worden besmet met een ziekte door een algoed iets als vergelding voor een daad van een al-slecht iets en twee prototype mensen. En dat moeten we zelf goed maken om het medicijn te krijgen. Terwijl dat ons nooit echt zal lukken omdat iedereen ook nog eens zondigt en daardoor dus gevangen is in zonde.

Je moet er maar opkomen als god zijnde bij de beantwoording van de vraag: ok, ik heb een aarde met mensen geschapen en twee ervan zijn de mist in gegaan op aangeven van de duivel. Wat zal ik doen? Ik heb mijn onmetelijke aantal keuzes om hierna verder te gaan maar even teruggebracht tot 2.

1. Ik straf Adam en Eva voor de ongehoorzaamheid doordat ze strafregels moeten schrijven en gooi die duivel uit het universum. Dit was duidelijk geen goede combo. Het leven van de aankomende mensen zal in ieder geval aangenaam zijn! Ik wil het beste voor deze ''mensen''; ik ben immers verantwoordelijk voor de omstandigheden waarin ze leven en het lichaam dat ze krijgen en eigenlijk voor alles. En wat A&E deden kunnen zij niks aan doen. En ik ben liefde.

2. Wel godverpielekes! Wat Adam en Eva nu doen is zo erg dat ik de slang op z'n buik zal laten kruipen en hij zal stof eten! Ja, goeie straf zeg! En de nakomelingen moeten de gevolgen ook maar dragen want ehhh...zo doen sommige mensen het nou eenmaal ook in de opvoeding ofzo! Dus voortaan zal iedereen standaard dood gaan! Ik heb een aantal varianten ontwikkeld en wat interessante middelen. Te weten: verdrinking, verbranding, ziekte, doodbloeden, etc etc. Aanschouw mijn prototypes van liefdesverspreiders: virussen, bacteriën, orkanen, tsunami's, aardbevingen en genetische afwijkingen! Dat zagen ze niet aankomen toen ze tegen me zondigden. Wat denken Adam en Eva wel? Een beetje een hapje nemen van een appel? Dat is ECHT HEEL ERG!! En willen die kinderen ervan af? Dan moeten ze van me houden. En ondertussen blijft iedereen gewoon ziek worden. En pijn hebben. En dood gaan.

En hij kiest 2. Wat lief.

Weet je waar me dat aan doet denken? Aan van die gefrustreerde ouders die ZO kwaad zijn om wat er met hun kinderen gebeurt na een scheiding, dat ze hun kinderen ( en zichzelf ) vermoorden. Een totaal overtrokken, zwaar emotionele en compleet onrechtvaardige, gewelddadige reactie op iets dat iemand anders dan het uiteindelijke slachtoffer hen aangedaan heeft ( de ex? de rechter? zij zelf? In ieder geval niet de kinderen ).

Snap je dat ik het zo zie of vind je dit heel raar? Natuurlijk kun je gods eisen proberen in te willigen. En in jouw geval maakt je dat niet zoveel uit omdat je je sindsdien veel beter voelt, zoals je zelf zegt. En dat vind ik allemaal prima. Maar dat betekent nog steeds niet dat het feit dat jij ( en ik en iedereen ) in de eerste plaats ziek zijn goedgepraat kan worden.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_141573552
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 13:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]Wel dat er een persoon of personen hebben bestaan met die naam maar niet in de christelijke versie daarvan.
Tip: :)


En ook leerzaam voor christenen om zich te realiseren is dit lijstje van "Jezus" geschriften.

________________________
-Het Evangelie van de Hebreeën (in de Aramese taal).
-Het Evangelie volgens de Egyptenaren.
-Het Evangelie van Perfectheid.
-Het Evangelie volgens Andreas.
-Het Evangelie volgens Bartolomeüs.
-Het Evangelie volgens Filippus.
-Het Evangelie van de Syriërs.
-Het Evangelie van Eva.
-Het Evangelie volgens Mattias.
-Het Evangelie volgens Judas.
-Het Evangelie van Maria Magdalena.
-Het Evangelie volgens Nicodemus.
-Het Evangelie volgens Apelles.
-Het Evangelie volgens Barnabas.
-Het Evangelie volgens Basilides.
-Het Evangelie volgens Cerintus.
-De afdaling van het kruis, volgens Johannes.
-Het Evangelie van de Encriten.
-Het Evangelie van Thomas.
-Het Evangelie volgens Jacobus (ook wel Protevangelie).
-Het Evangelie van de jeugd van Christus (volgens Thomas).
-Het Evangelie van Petrus.
-Het Evangelie van het Leven.
-Het Evangelie van Marcion.

Daarnaast vinden we nog een lange lijst met andere geschriften die aan de apostelen zijn toegeschreven:

-Het onderwijs van de apostelen (Didachè).
-De Handelingen van Petrus.
-De Handelingen en het Martelaarschap van Andreas.
-De Handelingen van Petrus en Andreas.
-De Handelingen van Andreas en Mattias.
-De Handelingen van Johannes.
-De Handelingen van Maria.
-De Handelingen van Petrus en Paulus.
-De Handelingen van Paulus en Tekla.
-De Handelingen van Filippus.
-De Handelingen en het Martelaarschap van Mattheüs.
-De Handelingen van de heilige apostel Thomas.
-De Handelingen van Pilatus.
-De Openbaring van Petrus.
-De Openbaring van Paulus.
-De Openbaring van Bartolomeüs.
-De (tweede) Openbaring van Johannes.
-De Tenhemelvaring van Maria.
-De Geschiedenis van Jozef de timmerman.
-De Geschiedenis van Jozef van Arimathea.
-De Visioenen van Hermas.
-De Apocalyps van Petrus.

In de bibliotheek van Nag Hammadi die in 1945 werd ontdekt, bevonden zich naast bovengenoemd Evangelie van Thomas en het Evangelie van Filippus de volgende evangeliën en geschriften op naam van een apostel:

-Het gebed van de apostel Paulus.
-Een brief van Jacobus, de broer van Jezus.
-Het Evangelie van de Egyptenaren (een ander evangelie dan het hiervoor genoemde Evangelie van de Egyptenaren).
-De leer en openbaring van geheimenissen gegeven aan de apostel Johannes.
-Een conversatie van de Verlosser.
-De Apocalyps van Paulus.
-De Eerste Apocalyps van Jacobus.
-De Tweede Apocalyps van Jacobus.
-De Handelingen van Petrus en van de Twaalf apostels.
-De Apocalyps van Petrus (een andere Apocalyps dan de Apocalyps van Petrus gevonden in Akhmim).
-Een brief van Petrus aan Filippus.

___________________________________

[ Bericht 0% gewijzigd door Monomeism op 26-06-2014 14:11:17 ]
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  donderdag 26 juni 2014 @ 14:05:35 #175
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_141573647
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 13:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ben, zoals je weet, niet onwetend. Maar ik ageer tegen de uitspraak:

"Wie niet met Mij is, is tegen Mij" (Mt.12, 30 = Lk.11, 23)

Ik ben niet (meer) "met" Jezus maar ik ben ook niet tegen hem omdat ik niet in hem geloof. Wel dat er een persoon of personen hebben bestaan met die naam maar niet in de christelijke versie daarvan.
Als je niet gelooft, waarom kan het je dan iets schelen wat er in die bijbeltekst staat? Mensen zeggen dingen, zo ook Jezus. Dat heeft toch geen gevolgen voor jou?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')