Natuurlijk is het een plan dat uitkomsten bied. Maar dat dat door iemand gezegd wordt die nooit en te nimmer zich zorgen hoeft te gaan maken over haar eigen pensioen, maakt het geheel best zuur.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:13 schreef SiGNe het volgende:
Het is natuurlijk wel een mooie manier om geld te besparen.
Maar lang niet alle ouderen zijn fit genoeg om zo'n tuintje te onderhouden, moet toch zeker wekelijks gebeuren en het liefst vaker.
Mijn ouders hebben in hun tuin 4 wijnranken, vooral als overdekking voor het terras maar elk jaar hebben ze wel enorm veel druiven, 50 trossen halen ze er wel vanaf.
Geven het dus ook veel weg aan vrienden maar in principe zou je er natuurlijk ook 1 euro ofzo voor kunnen vragen.
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgens Klijnsma moeten we daarom een landelijke discussie voeren over het pensioenstelsel van de toekomst. Daarbij zijn er geen taboes. 'Het is zelfs bespreekbaar of we nog wel verplicht allemaal moeten sparen voor ons pensioen.'
Dat zeker ja.. vast ook nooit last van een pensioenbreuk (zoals m'n vader, dat kwam door de crisis in de jaren '80)quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een plan dat uitkomsten bied. Maar dat dat door iemand gezegd wordt die nooit en te nimmer zich zorgen hoeft te gaan maken over haar eigen pensioen, maakt het geheel best zuur.
Dus alleen maar omdat andere mensen jonger zijn, zou je als oudere geld moeten weggeven? WTF?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:42 schreef Spanky78 het volgende:
Het kan niet anders dan dat de ouderen meebetalen. Zij hebben tov de jongeren enorme pensioenen. Ja echt.
Daar hebben ze helemaal geen recht op. Zij hebben in de tijd dat zij werkten niet genoeg pensioenpremie afgedragen. Ze blijken ouder te worden dan toen voorspeld, de rendementen vielen even tegen in de crisis en in de jaren 90 is er zelfs geld uit de pensioenpot gehaald. Waar stonden ze toen te protesteren?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dus alleen maar omdat andere mensen jonger zijn, zou je als oudere geld moeten weggeven? WTF?
Zij hebben gewoon recht op hun pensioen. Dat het voor de toekomst door de vergrijzing en daardoor scheve bevolkingspiramide lastiger is, is waar. Het is echter geen reden anderen zomaar hun geld af te pakken, wat zullen we nou krijgen zeg?
Er valt uiteraard wel een balletje op te gooien dat ze weliswaar recht hebben op geld wat ze hebben ingelegd, maar dat dat in het overgrote deel van de gevallen hooguit dekkend is voor een middelloonpensioen, niet het nu beloofde eindloonpensioen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dus alleen maar omdat andere mensen jonger zijn, zou je als oudere geld moeten weggeven? WTF?
Zij hebben gewoon recht op hun pensioen.
Jawel, wel volgens de toen geldende maatstaven.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Daar hebben ze helemaal geen recht op. Zij hebben in de tijd dat zij werkten niet genoeg pensioenpremie afgedragen.
Daar zijn die ouderen hopelijk niet schuldig aan, wel?quote:Ze blijken ouder te worden dan toen voorspeld,
Irrelevant.quote:de rendementen vielen even tegen in de crisis en in de jaren 90 is er zelfs geld uit de pensioenpot gehaald. Waar stonden ze toen te protesteren?
Jij gebruikt het verleden als argument om nu HUN geld te roven?quote:Nu betalen jongeren een hele hoge doorsneepremie, waarmee het gat dat ik hierboven noem wordt gedempt. Er is een flinke netto geldstroom van jong naar oud in het pensioenstelsel. En dat naar mensen die grotendeels heel jong emt pensioen zijn gegaan, vaak met riante regelingen. Hiernaast hebben ze enorm economische meewind gehad op andere vlakken.
Van jou ja. Werk gewoon voor je eigen oudedagvoorziening en steel het niet van andere mensen die er hard voor gewerkt hebben.quote:Dus nee. Ze hebben en geen 'recht' op. Ze hebben recht op wat ze hebben opgebouwd en dat is minder dan men had gehoopt. Jammerdebammer. Moeten de jongeren dat anders betalen? Hoezo? Wij delen toch ook niet mee in hun hoge huizenprijzen, de flinke salarissen die ze verdienden in tijden dat je met een stuk lagere opleiding toch nog hoog kon uitkomen...
Nee, krokodillentranen zoals ik al zei.
Tussentijds de regels veranderen kan natuurlijk niet. Net als bij die studenten, prima als het voor nieuwe studenten geldt, die langstudeerboete en stufilening, maar niet tijdens de studie.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:28 schreef Litpho het volgende:
[..]
Er valt uiteraard wel een balletje op te gooien dat ze weliswaar recht hebben op geld wat ze hebben ingelegd, maar dat dat in het overgrote deel van de gevallen hooguit dekkend is voor een middelloonpensioen, niet het nu beloofde eindloonpensioen.
Ik ben het in theorie helemaal met je eens, de onbetrouwbare overheid is mij ook een doorn in het oog.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Tussentijds de regels veranderen kan natuurlijk niet.
ja, eens. Het probleem vind ik het creeeren van strijd binnen de samenleving en vooral tussen generaties.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:42 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik ben het in theorie helemaal met je eens, de onbetrouwbare overheid is mij ook een doorn in het oog.
Helaas denkt de Nederlandse overheid (en daar zijn ze geenszins uniek in) hier heel anders over. Die kan je er wellicht op specifieke punten nog van overtuigen dat het niet zou moeten, maar dat het niet kan? Dat schip is lang geleden gepasseerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |