Hmmmmm, wij hoeven tot op heden helemaal niet streng te zijn denk ik. Als wij iets hebben wat zij graag vast wil houden, dan mag dat eigenlijk altijd van ons (theekopje bijv.), het gevolg is dat als zij iets heeft dat wij graag vast willen houden (

), dat ze dat dan ook gewoon aan ons geeft.
Verder mag ze gewoon in de keuken en in de keukenkastjes, of spelen op het balkon of in de badkamer. Het is ook haar huis, dus ze mag overal komen vinden wij. En spullen die we echt niet willen dat ze er (nu) aan zit, die zijn op plekken waar zij niet komt. Hoog in een kast of zo.
Ze mag ons altijd helpen met alles, vaatwasser in ruimen, was uitzoeken of was opvouwen, maar ook klussen, dus hameren of schroevedraaieren. Ze speelt ook met de onderdelen van de boor

en het koffertje waar ie in zit, of spijkers of zo. Ze helpt met tuinieren, aarde in een pot doen (en er uit halen).
Tijdens het koken krijgt ze wat te eten en een pollepel of een garde of zo. En tijdens het eten krijgt ze d'r eigen vork of lepel. Ze mag altijd uit ons beker/glas drinken en wij krijgen ook altijd hapjes van haar en zij van ons.
Als ze soms heel moe is, niet kan/wil slapen en daarvan verdrietig is, dan is het vooral knuffelen wat helpt. Dus dan zit ze op onze arm of in de draagdoek of zo. Verder is ze eigenlijk altijd gewoon vrolijk en blij en vindt ze alles leuk <3
Zelf heb ik het idee dat juíst doordat ze eigenlijk alles mag, er ook geen beladenheid aan dingen zit. Ook als we ergens anders zijn, laat ze alles gewoon staan waar ze bij kan bijv. Op het salontafeltje en zo. Het heeft allemaal geen speciale aantrekkingskracht, omdat het thuis ook niet iets speciaals is.
Als het al een keer voorkomt dat ze toch iets heeft gespot wat niet echt de bedoeling is (?), dan is ze ook weer makkelijk af te leiden met iets anders.
Het is wel zo dat ze dus altíjd heel graag mee wil doen met wat wij doen. Ze kan ook heel lief/goed zelf spelen, maar dan als ik rustig op de bank zit en een kopje thee drink (waar ze dan af en toe een slokje van komt halen). Als ik iets ga doen, dan wil ze meedoen, en groot gelijk heeft ze natuurlijk, dat is nu eenmaal hoe het werkt

dus daarom mag dat ook altijd, dingen die voor haar niet boeiend zijn, die doe ik dan wel als ze slaapt, zoals zulke verhalen typen hier

Ook andersom trouwens, als zij iets wil doen wat nog niet helemaal goed lukt of waarvan we denken dat ze er nog wat aan de kleine kant voor is, dan helpen we haar. Zodat ze het gewoon kan zien en doen zonder dat het dus beladen wordt. Ik heb zelf ook het idee dat juist door haar nu te helpen, ze over een poosje daarin ook juist goed zelfstandig kan zijn, dan weet ze hoe het werkt en kan ze het eerder 'zelf doen'.
Tot nu toe werkt dit allemaal nog prima hier, maar wie weet wat er nog komen gaat

Aan de andere kant, ik was zelf vroeger trouwens ook zo, en dat is altijd prima gegaan. Dus wie weet werkt deze aanpak voor haar ook wel gewoon zo goed!