Mijn eigen uiterlijk doet niets af aan de correctheid van mijn argumenten en mijn redenatie. Of ik nu Schwarzenegger zelve ben of een walvis van 500kg.quote:
Dat laatste is 100% afhankelijk van de context. De ene werkgever heeft nood aan een werknemer met doorzettingsvermogen (bijv. een bouwvakker die hard doorwerkt) de ander heeft nood aan een werknemer met een mooi frontje (bijv. een receptionist die het gezicht van de firma moet zijn).quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:49 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik denk dat het komt omdat uiterlijk niet direct een probleem voor een ander oplevert. Als jij dik bent heb ik daar geen centje last van (okee, misschien druk je iets meer op de zorgkosten dan als je normaal was, maar er zijn nog veel meer factoren in het spel en ik hoef dat niet alleen te betalen dus merk daar niets van). Als jij asociaal bent en bijvoorbeeld mij geen voorrang verleent terwijl ik het wel heb, heb ik er wel direct last van.
Net zoals een werkgever natuurlijk last heeft van een werknemer zonder doorzettingsvermogen en niet van eentje met een minder mooi hoofd.
Ja ja... Omdat ik niet reageer hoe jij (en eventueel de 'FOK!maatschappij') wil, hoef je me nog geen commentaar te geven!quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn eigen uiterlijk doet niets af aan de correctheid van mijn argumenten en mijn redenatie. Of ik nu Schwarzenegger zelve ben of een walvis van 500kg.
Misschien wil je nog eens proberen met inhoudelijke argumenten?
Maar dat is wel een héél minimaal niveau. Waarom is het acceptabel om te eisen dat mensen duizenden euro's uitgeven aan opleidingen, maar kan uiterlijk stoppen met honderd euro aan kleding, tandpasta en shampoo? Waarom kan een lelijk iemand volstaan met een net shirt en gepoetste tanden, terwijl een lui iemand geacht wordt z'n hele karakter om te gooien? Daar zit naar mijn mening een enorme discrepantie tussen...quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:58 schreef Morrigan het volgende:
Er wordt wel op uiterlijk gelet, maar dan voornamelijk lichamelijke verzorging. Niet iedereen kan eruit zien als een topmodel, maar shampoo, tandpasta en schone kleding moet voor de meeste wel haalbaar zijn. Er zijn dan ook genoeg functies waarbij het uiterlijk belangrijk is, voornamelijk op de frontoffice, omdat de werknemers ook het visitekaartje zijn.
En wat Tja ook al zei, van een lelijk uiterlijk heb je minder last dan van een lelijk innerlijk.
Jouw redenatie is gebaseerd op niet erg gangbare definitie van innerlijke schoonheid, want jij stelt dat de universiteit innerlijke schoonheid kan vergroten, terwijl in het algemeen gesproken met innerlijke schoonheid eigenschappen worden bedoeld zoals zachtaardig, vriendelijk etc of soms ook wel een gezonde ziel.quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn eigen uiterlijk doet niets af aan de correctheid van mijn argumenten en mijn redenatie.
Alles wat mensen aantrekkelijk vinden aan een persoon, dat niet tot het uiterlijk behoort. Dus ook bijvoorbeeld kennis, verfijndheid en intelligentie. Dat zijn dingen die je bij een goede opleiding leert of verbetert.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:07 schreef schaakkipje het volgende:
[..]
Jouw redenatie is gebaseerd op niet erg gangbare definitie van innerlijke schoonheid, want jij stelt dat de universiteit innerlijke schoonheid kan vergroten, terwijl in het algemeen gesproken met innerlijke schoonheid eigenschappen worden bedoeld zoals zachtaardig, vriendelijk etc of soms ook wel een gezonde ziel.
Wat bedoel je nou precies met innerlijke schoonheid?
mijns inziens is dat ontwikkeling of misschien kan je dat wel vaardigheden noemen. Beiden houden slechts zijdelings verband met innerlijke schoonheid.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alles wat mensen aantrekkelijk vinden aan een persoon, dat niet tot het uiterlijk behoort. Dus ook bijvoorbeeld kennis, verfijndheid en intelligentie. Dat zijn dingen die je bij een goede opleiding leert of verbetert.
Innerlijke schoonheid is leuk voor later als we allemaal oud en verlept zijn.quote:Uiterlijke vs. innerlijke schoonheid
Hoezo zijdelings? Dat is iets wat mensen aantrekkelijk vinden, dus schoonheid en het is iets dat van binnen zit, dus innerlijk. Dat lijkt mij innerlijke schoonheid bij uitstek.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:21 schreef schaakkipje het volgende:
[..]
mijns inziens is dat ontwikkeling of misschien kan je dat wel vaardigheden noemen. Beiden houden slechts zijdelings verband met innerlijke schoonheid.
Waarom? Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom het naar mijn mening best te vergelijken valt.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:24 schreef Fierce. het volgende:
Je vergelijkt dik zijn met asociaal gedrag vertonen. Dat vind ik raar.
Het is ook geaccepteerd om duizenden Euro's uit te geven aan cosmetica en plastische chirurgie. Veel mensen hebben alleen dat geld niet en niet alle behandelingen worden vergoed. Een lui iemand kan zonder geld zijn karakter aanpassen, maar een lelijk iemand kan niet zonder geld zijn uiterlijk veranderen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar dat is wel een héél minimaal niveau. Waarom is het acceptabel om te eisen dat mensen duizenden euro's uitgeven aan opleidingen, maar kan uiterlijk stoppen met honderd euro aan kleding, tandpasta en shampoo? Waarom kan een lelijk iemand volstaan met een net shirt en gepoetste tanden, terwijl een lui iemand geacht wordt z'n hele karakter om te gooien? Daar zit naar mijn mening een enorme discrepantie tussen...
Mensen kunnen zonder geld hun kleding of kapsel aanpassen (tenminste: zonder er meer voor uit te geven). Toch is het niet gepast om mensen aan te spreken op een lelijk kapsel of een lelijke outift.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het is ook geaccepteerd om duizenden Euro's uit te geven aan cosmetica en plastische chirurgie. Veel mensen hebben alleen dat geld niet en niet alle behandelingen worden vergoed. Een lui iemand kan zonder geld zijn karakter aanpassen, maar een lelijk iemand kan niet zonder geld zijn uiterlijk veranderen.
Zonder "veel" geld kan je ook je uiterlijk veranderen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het is ook geaccepteerd om duizenden Euro's uit te geven aan cosmetica en plastische chirurgie. Veel mensen hebben alleen dat geld niet en niet alle behandelingen worden vergoed. Een lui iemand kan zonder geld zijn karakter aanpassen, maar een lelijk iemand kan niet zonder geld zijn uiterlijk veranderen.
Eerst ging het over lichamelijk en nu opeens over kleding en kapsel. Met een leuk kapsel en nette kleding blijf je nog steeds een lelijk hoofd houden. Dat gaf je zelf ook aan.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mensen kunnen zonder geld hun kleding of kapsel aanpassen (tenminste: zonder er meer voor uit te geven). Toch is het niet gepast om mensen aan te spreken op een lelijk kapsel of een lelijke outift.
Daarnaast, zo geaccepteerd is het niet om duizenden euro's uit te geven aan plastische chirurgie of cosmetica. Het gebruik van veel cosmetica wordt gezien als afkeurenswaardig en zelfs uitgelachen. En vertel eens aan je omgeving dat je een borstvergroting of een liposuctie gaat laten doen, en zie eens hoe ze dan reageren. Maar als je besluit om duizenden euro's uit te geven aan een opleiding om je innerlijk te verbeteren, staan de mensen te juichen.
Ik denk gewoon dat innerlijke schoonheid meer betrekking heeft op karaktereigenschappen, maar als je bijvoorbeeld leergierig bent en dus meer kennis op doet, dat dat een gevolg is van en dus zijdelings te noemen is.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoezo zijdelings? Dat is iets wat mensen aantrekkelijk vinden, dus schoonheid en het is iets dat van binnen zit, dus innerlijk. Dat lijkt mij innerlijke schoonheid bij uitstek.
Kleding en kapsel zijn toch zeker ook onderdelen van het uiterlijk? En dat uiterlijk is een geheel, het gaat om meer dan alleen gezicht.quote:Op woensdag 18 juni 2014 14:10 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Eerst ging het over lichamelijk en nu opeens over kleding en kapsel. Met een leuk kapsel en nette kleding blijf je nog steeds een lelijk hoofd houden. Dat gaf je zelf ook aan.
Overigens denk ik dat veel mensen zo reageren over plastische chirurgie uit jaloezie, omdat ze het zelf niet kunnen betalen en door onwetendheid vanwege al die verspookte celebs. Ik ken iemand die wat aan haar lichaam heeft laten doen en dat ziet en vrij natuurlijk uit.
Nou goed: we mogen mensen bij innerlijk dus wel afrekenen op aangeboren eigenschappen als leergierigheid, maar bij uiterlijk mogen we mensen niet afrekenen op zulke eigenschappen. Is dat niet een beetje hypocriet?quote:Op woensdag 18 juni 2014 14:13 schreef schaakkipje het volgende:
[..]
Ik denk gewoon dat innerlijke schoonheid meer betrekking heeft op karaktereigenschappen, maar als je bijvoorbeeld leergierig bent en dus meer kennis op doet, dat dat een gevolg is van en dus zijdelings te noemen is.
Invulling, aanname... Niet erg valide.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat betreft de negatieve reacties op zorg voor het uiterlijk: vraag eens aan een willekeurige voorbijganger wat hij of zij vindt van metromannen, plastische chirurgie, bodybuilders, miss-verkiezingen, etc. Tien tegen een is de reactie iets als: "Onzin voor ijdeltuiten", "nergens voor nodig want iedereen is goed zoals hij is" of "Uiterlijk doet er niet toe, innerlijk is wat telt".
Dat geeft toch duidelijk aan hoe negatief wij tegenover zorg voor het uiterlijk staan. Iedereen die meer dan het minimale voor zijn uiterlijk doet, wordt ijdel genoemd. Terwijl het van mensen wordt verwacht dat ze meer dan een beetje hun best doen voor hun innerlijk.
Denk jij oprecht dat mensen anders zullen reageren dan? Zie jij in jouw omgeving werkelijk dat mensen net zulke hoge eisen stellen aan uiterlijk als aan innerlijk? Ik betwijfel het.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:23 schreef schaakkipje het volgende:
[..]
Invulling, aanname... Niet erg valide.
Bovendien erg gechargeerd. Vraag eens aan een willekeurige voorbijganger in hoeverre hij/zij het belangrijk vind dat iemand fris ruikt.
Je kan eventueel een ander karakter aannemen als dat nodig is (acteren) je hoeft niet een ander karakter te zijn.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar dat is wel een héél minimaal niveau. Waarom is het acceptabel om te eisen dat mensen duizenden euro's uitgeven aan opleidingen, maar kan uiterlijk stoppen met honderd euro aan kleding, tandpasta en shampoo? Waarom kan een lelijk iemand volstaan met een net shirt en gepoetste tanden, terwijl een lui iemand geacht wordt z'n hele karakter om te gooien? Daar zit naar mijn mening een enorme discrepantie tussen...
Hoe de reactie zal zijn is voor mij niet zo interessant. Ik reageer omdat jij aangaf dat jouw argumenten en redenatie correct waren. Ik denk dat er nog al wat hapert aan jouw redenatie, want de gehanteerde definitie was al wat twijfelachtig, maar ook de rest is gebaseerd op invullingen en aannames en onevenredige vergelijkingen. Zoals je nu "net zulke hoge eisen"noemt.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Denk jij oprecht dat mensen anders zullen reageren dan? Zie jij in jouw omgeving werkelijk dat mensen net zulke hoge eisen stellen aan uiterlijk als aan innerlijk? Ik betwijfel het.
Overigens is 'fris ruiken' ongeveer de enige uiterlijke factor waar men tegenwoordig nog eisen aan durft te stellen.
Dat vind ik een redelijk argument tegen plastische chirurgie. Maar dan zitten we nog steeds met een hoop dingen die wél binnen bereik liggen (niet-ingrijpende plastische chirurgie zoals botox, afvallen, make-up, kleding, kapsel, etc.) waar nog steeds weinig eisen aan gesteld mogen worden. En het stigma van plastische chirurgie als ware dat alleen voor oppervlakkige en ijdele mensen is er nog steeds.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:36 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Je kan eventueel een ander karakter aannemen als dat nodig is (acteren) je hoeft niet een ander karakter te zijn.
Als het om plastische chirurgie gaat hebben we het over een operatie die al dan niet fout kan aflopen eventueel met dodelijke afloop, daarom kan je niemand dwingen zo'n operatie te ondergaan.
Ik vind het eigenlijk net zo asociaal om domme mensen uit te lachen als om dikke mensen uit te lachen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Toch wordt het enorm afgekeurd als we mensen aan een bepaalde standaard van uiterlijke schoonheid houden, terwijl het de normaalste zaak is om mensen aan een bepaalde standaard van innerlijke schoonheid te houden.
Iemand die dik is, mag je daar niet op aanspreken. Iemand die zich asociaal gedraagt, wel - het wordt zelfs verwacht. Je mag niet lachen met mensen die een grote neus hebben, terwijl je wel mag lachen met iemand die weinig kennis heeft.
Als die persoon vervolgens 10.000 euro uitgeeft aan plastische chirurgie om z'n neus te laten verkleinen, wordt daar schande over gesproken. Maar als iemand 10.000 euro uitgeeft aan een opleiding om z'n kennis te laten vergroten, wordt dat geprezen.
Er zit nogal een verschil in een beslissing van een werkgever om door te gaan met een werknemer en het tot op het bot beledigen van een persoon.quote:Zeker als we mensen gaan beoordelen, wordt dat heel duidelijk. Het is de normaalste zaak van de wereld voor een werkgever om z'n werknemers te beoordelen op intelligentie, doorzettingsvermogen et cetera. Maar een werkgever die z'n werknemers beoordeelt op uiterlijk, wordt voor rotte vis uitgemaakt. Idem voor het zoeken van een partner: een man of vrouw die graag een partner met een mooi lichaam wil, is oppervlakkig. Een man of vrouw die graag een partner met een goed gevoel voor humor wil, wordt niets verweten.
Kortom: mensen worden geacht innerlijk zo optimaal te zijn als ze kunnen, terwijl we accepteren dat ze dat uiterlijk niet zijn (of zelfs: dat ze niet eens proberen optimaal te zijn).
Omdat het innerlijk het meest bijdraagt aan het resultaat m.b.t. werk b.v.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kleding en kapsel zijn toch zeker ook onderdelen van het uiterlijk? En dat uiterlijk is een geheel, het gaat om meer dan alleen gezicht.
Wat betreft de negatieve reacties op zorg voor het uiterlijk: vraag eens aan een willekeurige voorbijganger wat hij of zij vindt van metromannen, plastische chirurgie, bodybuilders, miss-verkiezingen, etc. Tien tegen een is de reactie iets als: "Onzin voor ijdeltuiten", "nergens voor nodig want iedereen is goed zoals hij is" of "Uiterlijk doet er niet toe, innerlijk is wat telt".
Dat geeft toch duidelijk aan hoe negatief wij tegenover zorg voor het uiterlijk staan. Iedereen die meer dan het minimale voor zijn uiterlijk doet, wordt ijdel genoemd. Terwijl het van mensen wordt verwacht dat ze meer dan een beetje hun best doen voor hun innerlijk.
Ik denk dat dat komt omdat iedereen het erover eens is dat het uiterlijk genetisch bepaald is en dat je daar dus niks aan kunt doen. En dan heb ik het over zaken zoals lichaamslengte, een knap of lelijk gezicht, kaalheid, huidskleur....quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Beste mensen, vandaag wil ik het eens hebben over wat in mijn optiek een van de grootste paradoxen van de 21e eeuw is: de verschillende manieren waarop we uiterlijke en innerlijke schoonheid bejegenen.
Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee. Zowel uiterlijke en innerlijke schoonheid zijn deels genetisch bepaald, en mensen kunnen het dus niet ingrijpend veranderen. Toch kunnen we eraan werken: mensen kunnen naar de sportschool of plastische chirurgie om hun uiterlijke schoonheid te verbeteren, en ze kunnen naar de universiteit of naar een cursus om hun innerlijke schoonheid te verbeteren.
Toch wordt het enorm afgekeurd als we mensen aan een bepaalde standaard van uiterlijke schoonheid houden, terwijl het de normaalste zaak is om mensen aan een bepaalde standaard van innerlijke schoonheid te houden.
Iemand die dik is, mag je daar niet op aanspreken. Iemand die zich asociaal gedraagt, wel - het wordt zelfs verwacht. Je mag niet lachen met mensen die een grote neus hebben, terwijl je wel mag lachen met iemand die weinig kennis heeft.
Als die persoon vervolgens 10.000 euro uitgeeft aan plastische chirurgie om z'n neus te laten verkleinen, wordt daar schande over gesproken. Maar als iemand 10.000 euro uitgeeft aan een opleiding om z'n kennis te laten vergroten, wordt dat geprezen.
Zeker als we mensen gaan beoordelen, wordt dat heel duidelijk. Het is de normaalste zaak van de wereld voor een werkgever om z'n werknemers te beoordelen op intelligentie, doorzettingsvermogen et cetera. Maar een werkgever die z'n werknemers beoordeelt op uiterlijk, wordt voor rotte vis uitgemaakt. Idem voor het zoeken van een partner: een man of vrouw die graag een partner met een mooi lichaam wil, is oppervlakkig. Een man of vrouw die graag een partner met een goed gevoel voor humor wil, wordt niets verweten.
Kortom: mensen worden geacht innerlijk zo optimaal te zijn als ze kunnen, terwijl we accepteren dat ze dat uiterlijk niet zijn (of zelfs: dat ze niet eens proberen optimaal te zijn).
Ik vind het persoonlijk een beetje een schizofrene opstelling. Zowel uiterlijke als innerlijke schoonheid kennen veel raakvlakken. Toch behandelen we ze op zo'n verschillende manier. Het lijkt mij logischer om als samenleving te accepteren dat er zowel qua innerlijk als qua uiterlijk bepaalde eisen worden gesteld. Natuurlijk moeten we ons hoeden voor al te extreme eisen: niet iedereen kan van buiten zijn als een supermodel of van binnen zijn als een professor. Maar een bepaald niveau van zowel uiterlijke als innerlijke schoonheid lijkt me niet teveel gevraagd.
Goed, dit is mijn kant van het verhaal. Wat vinden jullie ervan? Zijn uiterlijk en innerlijk zo te vergelijken? Is het te rechtvaardigen om ook een bepaalde uiterlijke standaard te mogen hebben? Of doen we daarmee mensen te kort? En waarom zouden we mensen dan niet te kort doen door een bepaalde innerlijke standaard te hebben?
Ja, precies, op dat niveau is het goed te vergelijken. Maar kijk nu ook eens naar de sociaal geaccepteerde reactie daarop:quote:Op zondag 22 juni 2014 11:49 schreef Jigzoz het volgende:
Is iemand lelijk, dan wordt dat onaantrekkelijk gevonden.
Is iemand dom, dan wordt dat onaantrekkelijk gevonden.
Ziet iemand er onverzorgd uit, dan wordt dat onaantrekkelijk gevonden.
Gedraagt iemand zich asociaal, dan wordt dat onaantrekkelijk gevonden.
Als je de juiste zaken maar naast elkaar zet, dan valt het volgens mij best mee met die discrepantie.
Ik wil geen lelijke vriendin, ik wil geen domme vriendin. Ik vind het een niet vreemder klinken dan het ander.quote:Op zondag 22 juni 2014 12:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, precies, op dat niveau is het goed te vergelijken. Maar kijk nu ook eens naar de sociaal geaccepteerde reactie daarop:
Is iemand lelijk, dan wordt men geacht dat te negeren (ook bij dingen waar uiterlijk wél belangrijk is: zeg maar eens dat je geen relatie met een lelijkerd wilt en peil dan eens de reactie van je toehoorders).
Is iemand dom, dan kun je er openlijk voor uitkomen dat je dat afkeurt (ook als dat absoluut niet relevant is).
Maar die twee zaken zijn niet te vergelijken. Van asociaal gedrag heb je acuut last. Een andere kant opkijken is geen optie.quote:Ziet iemand er onverzorgd uit, dan moet je dat heel voorzichtig en met zo veel mogelijk tact proberen duidelijk te maken
Gedraagt iemand zich asociaal, dan mag je dat botweg zeggen en is een confronterende reactie niet afkeurenswaardig.
Daar zie je duidelijk die rare dubbele standaard die we hebben als het gaat om innerlijk vs. uiterlijk.
Het eerste wordt veel eerder afgekeurd dan het tweede. Ik daag je uit om eens naar een groepje mensen te stappen en elk van beide dingen te zeggen. Kijk dan eens hoe ze reageren.quote:Op zondag 22 juni 2014 12:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik wil geen lelijke vriendin, ik wil geen domme vriendin. Ik vind het een niet vreemder klinken dan het ander.
Van onverzorgd zijn heb je ook acuut last. Daarnaast is het last hebben ook deels sociaal bepaald: waarom mag je je wel ergeren aan iemand die gaat zitten neuspeuteren, maar niet aan iemand die z'n haar al enkele jaren niet meer heeft gewassen?quote:[..]
Maar die twee zaken zijn niet te vergelijken. Van asociaal gedrag heb je acuut last. Een andere kant opkijken is geen optie.
Als je je bewustzijnsstroom wat zuivert wordt je geest schoner, (dat heeft natuurlijk niks met een universiteit te maken. Op een universiteit leer je, als je niet scherp op past, onder anderen veel "trots, daar wordt je geest juist lelijker van.quote:Op zondag 22 juni 2014 15:06 schreef MrMofo het volgende:
Schoonheid is afhankelijk van meningen en is daardoor subjectief. Dus schoonheid bestaat eigenlijk niet.
Leergierigheid is niet aangeboren.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou goed: we mogen mensen bij innerlijk dus wel afrekenen op aangeboren eigenschappen als leergierigheid, maar bij uiterlijk mogen we mensen niet afrekenen op zulke eigenschappen. Is dat niet een beetje hypocriet?
Die bouwvakker wordt dan ook op uiterlijk beoordeeld, lijkt me. Een gespierd iemand word dan eerder aangenomen dan meneer bochel.quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De ene werkgever heeft nood aan een werknemer met doorzettingsvermogen (bijv. een bouwvakker die hard doorwerkt)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |