ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (Brabant ). DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
[ Bericht 0% gewijzigd door _JdM_ op 16-06-2014 19:30:12 ]
Doordat de bussen al in vakantiemodus zitten, wordt het wat makkelijker: Als de bussen weer -10 halen tov aankomsttijd, wordt de IC van 6.46 interessant en anders de SPR naar Apeldoorn van 6.49 ook te halen. Indien IC dan via Deventer en daar mijn koffiemomentje scoren, en anders de SPR naar Hengelo en dan daar het koffiemomentje.
Klinkt eigenlijk als een zware vorm van een 'eerste wereldprobleem'
Doordat de bussen al in vakantiemodus zitten, wordt het wat makkelijker: Als de bussen weer -10 halen tov aankomsttijd, wordt de IC van 6.46 interessant en anders de SPR naar Apeldoorn van 6.49 ook te halen. Indien IC dan via Deventer en daar mijn koffiemomentje scoren, en anders de SPR naar Hengelo en dan daar het koffiemomentje.
-10? -5 haal ik wel vaak, maar -10 is wel heel veel Vanaf Glanerbrug kun je wel -7/-8 halen als het rustig is trouwens.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
-10? -5 haal ik wel vaak, maar -10 is wel heel veel Vanaf Glanerbrug kun je wel -7/-8 halen als het rustig is trouwens.
Vanaf Stadsveld in de ochtend. Dan rijden ze in ochtendspitspatroon een halfuursdienst, terwijl dat nog niet nodig is. Vooral nu dat ommetje via Heekplein er niet meer inzit is die extra tijd niet nodig
Op maandag 16 juni 2014 19:23 schreef greavy het volgende: De ex-NSR 1823 wordt momenteel een dieselmotor ingebouwd, en zal niet meer elektrisch kunnen rijden. [ afbeelding ]
Vanaf Stadsveld in de ochtend. Dan rijden ze in ochtendspitspatroon een halfuursdienst, terwijl dat nog niet nodig is. Vooral nu dat ommetje via Heekplein er niet meer inzit is die extra tijd niet nodig
Ik stond dankzij een chauffeur met haast op lijn 8 in de ochtend een keer met -12 in Hengelo op het station.
Op maandag 16 juni 2014 19:23 schreef greavy het volgende: De ex-NSR 1823 wordt momenteel een dieselmotor ingebouwd, en zal niet meer elektrisch kunnen rijden. [ afbeelding ]
HSL had eerst de bedoeling 1823 en 1832 te kopen, maar is alleen 1832 geworden. Loc is nu eigendom van Shunter, en als de proef slaagt is er bij Locon wel aandacht voor om met die lok te gaan rijden. Maar eerst ff afwachten hoe de proef gaat slagen.
HSL had eerst de bedoeling 1823 en 1832 te kopen, maar is alleen 1832 geworden. Loc is nu eigendom van Shunter, en als de proef slaagt is er bij Locon wel aandacht voor om met die lok te gaan rijden. Maar eerst ff afwachten hoe de proef gaat slagen.
1832 is de blokjesloc als ik mij niet vergis? Die 1823 geeft wel weer variatie in het dieselloccen-segment, mits alles natuurlijk slaagt.
Hoewel, ik roep dat het elektrische deel zou verdwijnen: Ik heb het verkeerd begrepen. Elektrisch onder de draad, en dan nog de diesel erbij voor de laatste kilometers, een 'last-mile'. Ook DB Schenker heeft interesse: die wilden 2 jaar terug met een aparte wagen gaan rijden voor de last-mile, maar dat project is (uiteraard) nooit opgestart. Ik denk dat als Shunter dit goed werkend krijgt, dat er ook nog wel een DBS 1600 omgebouwd gaat worden ...
Op maandag 16 juni 2014 19:50 schreef greavy het volgende: Hoewel, ik roep dat het elektrische deel zou verdwijnen: Ik heb het verkeerd begrepen. Elektrisch onder de draad, en dan nog de diesel erbij voor de laatste kilometers, een 'last-mile'. Ook DB Schenker heeft interesse: die wilden 2 jaar terug met een aparte wagen gaan rijden voor de last-mile, maar dat project is (uiteraard) nooit opgestart. Ik denk dat als Shunter dit goed werkend krijgt, dat er ook nog wel een DBS 1600 omgebouwd gaat worden ...
Last mile-concept is wel aantrekkelijk. Hoeft niet een hele sterke motor te zijn, zolang die het gewicht op lage snelheid maar kan trekken
Lijkt me gewoon iets tussen 100-140 Trouwens: Welke trein heb jij tussen Budapest en Praag dan? Vagonweb zegt dat ze allemaal met zo'n Slowaakse loc rijden
Op maandag 16 juni 2014 19:57 schreef b2py het volgende: Weet iemand wat globaal de baanvaksnelheden op Budapest - Praha zijn? Kan het nergens vinden..
Op een heuvelachtig stuk in Tsjechië na reed de trein best goed door, dus ergens tussen de 100 en 140 in.
Het stuk Praag - Ceska Trebova is iig max. 120-140 ofzo. Maar momenteel zijn er daar allemaal vernieuwingswerken, en dus enkelspoor knallen. Max. 60 op die trajecten bij de werkzaamheden.
'Elektrificatie Maaslijn maakt sneltrein mogelijk'
Gedeputeerde Patrick van der Broeck verwacht dat door de elektrificatie van de Maaslijn een sneltrein kan gaan rijden tussen Nijmegen en Maastricht.
Die sneltrein stopt op minder stations en levert een half uur reistijdwinst op.
Dubbel spoor Door de elektrificatie en andere aanpassingen is in de toekomst 41 procent van de Maaslijn dubbel spoor. Nu is dat 27 procent. Daardoor wordt een sneltrein mogelijk, aldus de gedeputeerde.
Akkoord Rijk en provincie hebben een akkoord bereikt over de financiering van de elektrificatie van de Maaslijn.
Gelderland Gedeputeerde Van der Broeck zegt er ook vertrouwen in te hebben dat Gelderland zijn aandeel van de elektrificatie betaalt. In de afspraken met het rijk is ervan uitgegaan dat Gelderland 15 miljoen bijdraagt. Maar het provinciebestuur en de stadsregio Arnhem-Nijmegen hebben tot nu toe slechts de helft daarvan toegezegd.
"Het lijkt mij stug dat provinciale staten van Gelderland de overeenkomst met het rijk daarop laten knallen," zo verwacht de gedeputeerde.
Financiering De provincie Noord-Brabant legt ruim 17 miljoen op tafel voor de Maaslijn. Limburg bijna 36 miljoen en het rijk ruim 31 miljoen. Verder neemt het rijk de extra kosten voor beheer en onderhoud voor zijn rekening. Daarbij gaat het om ruim 31 miljoen euro.
De elektrische bovenleiding van de Maaslijn moet in 2020 gereed zijn.
Op maandag 16 juni 2014 19:58 schreef GlennQuagmire het volgende: Lijkt me gewoon iets tussen 100-140 Trouwens: Welke trein heb jij tussen Budapest en Praag dan? Vagonweb zegt dat ze allemaal met zo'n Slowaakse loc rijden
Op een heuvelachtig stuk in Tsjechië na reed de trein best goed door, dus ergens tussen de 100 en 140 in.
Danku.
quote:
Op maandag 16 juni 2014 20:01 schreef greavy het volgende: Het stuk Praag - Ceska Trebova is iig max. 120-140 ofzo. Maar momenteel zijn er daar allemaal vernieuwingswerken, en dus enkelspoor knallen. Max. 60 op die trajecten bij de werkzaamheden.
Op maandag 16 juni 2014 19:50 schreef greavy het volgende: Hoewel, ik roep dat het elektrische deel zou verdwijnen: Ik heb het verkeerd begrepen. Elektrisch onder de draad, en dan nog de diesel erbij voor de laatste kilometers, een 'last-mile'. Ook DB Schenker heeft interesse: die wilden 2 jaar terug met een aparte wagen gaan rijden voor de last-mile, maar dat project is (uiteraard) nooit opgestart. Ik denk dat als Shunter dit goed werkend krijgt, dat er ook nog wel een DBS 1600 omgebouwd gaat worden ...
Het elektrische deel gaat er wel uit volgens de reacties op de OdR-facebook.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik neem aan dat je doelt op lijn 5? Daar zit sinds de overgang naar Syntus geen extra tijd meer in tijdens de spits hoor (was altijd 4 minuten extra, ten koste van de tijd voor het Hogeland). Wel kun je daar soms aardig vroeg zijn (-3 kun je wel hebben bij WKC Stadsveld als je doorrijdt).
Dat kan me dan weer eigenlijk weinig schelen, al is het wel opvallend, die dingen zien er vrij nieuw uit En dan te bedenken dat deze zooi 160 mag [ afbeelding ]
Volgens OdR heeft de NMBS de locs uit de reeksen HLE 11.8 (oude Benelux) en 12 weten te verpatsen aan de Tsjechen. Die gaan ermee rijden onder 3 kV en 25 kV, al moeten ze voor die laatste spanning nog geschikt worden gemaakt.
Ik neem aan dat je doelt op lijn 5? Daar zit sinds de overgang naar Syntus geen extra tijd meer in tijdens de spits hoor (was altijd 4 minuten extra, ten koste van de tijd voor het Hogeland). Wel kun je daar soms aardig vroeg zijn (-3 kun je wel hebben bij WKC Stadsveld als je doorrijdt).
Lijn 4 is erger; die heeft 32 minuten rijtijd voor Stadsveld, terwijl -zeker de eerste twee ritten- dat wel in 20 minuten kan. Lijn 5 haalt -6/-8 op die twee eerste ochtendritten
Op maandag 16 juni 2014 20:41 schreef Peterselieman het volgende: Volgens OdR heeft de NMBS de locs uit de reeksen HLE 11.8 (oude Benelux) en 12 weten te verpatsen aan de Tsjechen. Die gaan ermee rijden onder 3 kV en 25 kV, al moeten ze voor die laatste spanning nog geschikt worden gemaakt.
Bijzonder, de Tsjechen zijn juist druk bezig alle oude meuk te vervangen.
Op maandag 16 juni 2014 20:41 schreef Peterselieman het volgende: Volgens OdR heeft de NMBS de locs uit de reeksen HLE 11.8 (oude Benelux) en 12 weten te verpatsen aan de Tsjechen. Die gaan ermee rijden onder 3 kV en 25 kV, al moeten ze voor die laatste spanning nog geschikt worden gemaakt.
HLE12 is dat al. HLE11 zal wel alleen onder 3KV ingezet worden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Verklaar je nader? Heb daar inmiddels 3x gestaan (elke keer zo'n 2-3 uur), en je ziet ze pas tevoorschijn komen vlak voordat de Eurostar daar moet halteren of passeren. Verder zag ik ze nergens.
Maar dan wil dan niet zeggen dat als jij ze niet ziet dat ze dan maar in een kantine zitten. Ik walg van die uitspraak, Ze hebben de infrastructuur te bewaken en dat is niet alleen het station, beetje uit of de box denken Greavy. De wereld is groter daar dan alleen stationCalais Fréthun...
Toen NS er nog reed, was er toch al een sneltrein? In theorie moet dat dus ook met de huidige situatie kunnen, hoewel dat ongetwijfeld ten koste gaat van het aantal stoppers.
Toen NS er nog reed, was er toch al een sneltrein? In theorie moet dat dus ook met de huidige situatie kunnen, hoewel dat ongetwijfeld ten koste gaat van het aantal stoppers.
Toen was de frequentie van de stoptreinen lager, en ik geloof dat de stoptreinen destijds ook niet het hele traject deden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Toen reed er een uursdienst stoptrein en uursdienst sneltrein. Nu rijdt het veel frequenter..
Toen was de frequentie van de stoptreinen lager, en ik geloof dat de stoptreinen destijds ook niet het hele traject deden.
Klopt. Ze hadden over drie trajectdelen stoptreinen rijden en een doorgaande sneltrein. Als je tussen sommige stations wilde reizen moest je eerst de andere kant op om met de sneltrein op je bestemming te komen.
Later was het een doorgaande sneltrein en een doorgaande stoptrein per uur.
Toch een gemis, het ontbreken van een sneltrein op dat traject. Zou een handig alternatief zijn bij werkzaamheden op het NS-traject bijvoorbeeld. Dus hopen dat er een terugkomt. Nog maar zes jaartjes slapen.
Klopt. Ze hadden over drie trajectdelen stoptreinen rijden en een doorgaande sneltrein. Als je tussen sommige stations wilde reizen moest je eerst de andere kant op om er met de sneltrein te komen.
Later was het een doorgaande sneltrein en een doorgaande stoptrein per uur.
In den beginne waren er alleen doorgaande stoptreinen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
In den beginne waren er alleen doorgaande stoptreinen.
De NS heeft het daar in de jaren 90 knap ingewikkeld gemaakt. Nu mis je nog de doorgaande sneltrein. Kon je op de reis zo twintig minuten schelen tov een doorgaande stoptrein als die er was
Op maandag 16 juni 2014 22:04 schreef b2py het volgende: Vrije baan is allemaal enkelspoor en alle stations dubbelspoor. Dat scheelt best wel.
met strategisch verdubbelen kun je een heel eind komen zodat er rijdend gekruist kan worden. Anders heb je situaties zoals bij Laren-Almen waar de ene trein stilstaat terwijl de andere er op volle snelheid langs komt.
met strategisch verdubbelen kun je een heel eind komen zodat er rijdend gekruist kan worden. Anders heb je situaties zoals bij Laren-Almen waar de ene trein stilstaat terwijl de andere er op volle snelheid langs komt.
Nou, zulke grote stukken als tussen Veenwouden en Grijpskerk aansluiting zullen ze inderdaad niet zomaar meer gaan verdubbelen nee, hoewel Zuidhorn - Hoogkerk nog wel op de rol staat
Je kunt beter iets maken als Zoeterwoude (Leiden-Alphen). Daar ligt zo'n 3,5km dubbelspoor en kan op volle snelheid gekruist worden.
klopt, maar het is om maar aan te geven dat ze niet maar kilometers en kilometers spoor neerleggen zonder te kijken of het ook efficiënter kan.
Ach kom op Die hele lijn verdubbelen is absoluut geen overbodige luxe en strategisch ook nog eens belangrijk. Sowieso Nijmegen-Venlo maar naar Roermond kan ook uit. Met extra perron in Roermond trouwens.
klopt, maar het is om maar aan te geven dat ze niet maar kilometers en kilometers spoor neerleggen zonder te kijken of het ook efficiënter kan.
Er zitten daar geen mbo mensen hoor bij een ingenieursbureau die dat moeten verzinnen, kom op zeg Je doet nou net alsof die gasten niets voor mekaar bakken
Op maandag 16 juni 2014 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende: Maar de enige spoorverbinding in Nederland die echt verdubbeld moet worden is Olst-Deventer natuurlijk. De rest kan de tering krijgen.
Op maandag 16 juni 2014 22:50 schreef James1988 het volgende: Een dive-under bij Den Haag HS richting Den Haag Centraal lijkt me anders ook geen overbodige luxe
Een brievenbus in Huize James zou ook geen overbodige luxe zijn...
Voor de dienstregeling geldt dat er een extra intercity stop wordt geïntroduceerd op een station tussen Gouda en Den Haag om met alle sprinters tussen Den Haag en Gouda te kunnen halteren op station BleiZo. Het toevoegen van een intercity stop in de dienstregeling is noodzakelijk om station BleiZo te kunnen realiseren. Naar verwachting zal de intercity gaan stoppen op station Zoetermeer als grootste station tussen Gouda en Den Haag
Kansloos...
Maak lekker een paar inhaalsporen bij BleiZo en laat de IC daar de sprinters inhalen. Kunnen de sprinter-reizigers meteen zien waarom ze een langere reistijd hebben gekregen
Maak lekker een paar inhaalsporen bij BleiZo en laat de IC daar de sprinters inhalen. Kunnen de sprinter-reizigers meteen zien waarom ze een langere reistijd hebben gekregen
Precies en bij Betty de Boer maken we een bushalte met tijd afwachten voor de deur
Op maandag 16 juni 2014 23:25 schreef James1988 het volgende: Een IC-stop te Zoetermeer lijkt me toch wel te rechtvaardigen? Vervult volgens mij ongeveer een gelijke rol als Rotterdam Alexander.
mja, de reizigers moeten de stop op Gouda ook al slikken ...
Naar Den Haag is Voorburg gelukkig dan weer geschrapt
Op maandag 16 juni 2014 23:25 schreef James1988 het volgende: Een IC-stop te Zoetermeer lijkt me toch wel te rechtvaardigen? Vervult volgens mij ongeveer een gelijke rol als Rotterdam Alexander.
mja, de reizigers moeten de stop op Gouda ook al slikken ...
Wat me gezien het reizigerspotentieel (vooral Gouda - Utrecht denk ik zo) wel terecht lijkt. Gouda heeft 70k inwoners, dat is min of meer vergelijkbaar met Schiedam. Fors meer dan Heemstede-Aerdenhout, dat wel 4 IC's per uur krijgt met slechts 1/3e de hoeveelheid inwoners.
quote:
Naar Den Haag is Voorburg gelukkig dan weer geschrapt
En terecht. Vanuit Voorburg is er genoeg ander vervoer in de vorm van sprinters, RandstadRail, trams en bussen.
Op maandag 16 juni 2014 23:31 schreef dennistd het volgende: Een andere oplossing is het sluiten van Zoetermeer Oost: dat ligt op maar 850 meter van Zoetermeer. Dat stuk kunnen mensen best lopen/fietsen.
Wat me gezien het reizigerspotentieel (vooral Gouda - Utrecht denk ik zo) wel terecht lijkt. Gouda heeft 70k inwoners, dat is min of meer vergelijkbaar met Schiedam. Fors meer dan Heemstede-Aerdenhout, dat wel 4 IC's per uur krijgt met slechts 1/3e de hoeveelheid inwoners.
Heb laats een presentatie van Prorail gezien waarin de in-/uitstappers stonden op de stations op de reisrelatie Den Haag - Utrecht. Gouda valt daarbij echt in het niet bij Den Haag en Utrecht.
Heb laats een presentatie van Prorail gezien waarin de in-/uitstappers stonden op de stations op de reisrelatie Den Haag - Utrecht. Gouda valt daarbij echt in het niet bij Den Haag en Utrecht.
Maar is het dan dus terecht om 4x per uur een IC aan te bieden naar Utrecht, Den Haag en Rotterdam? Als je een IC-stop wil inplannen is Gouda wel de beste, Zoetermeer zijn er nog minder
[..]
En terecht. Vanuit Voorburg is er genoeg ander vervoer in de vorm van sprinters, RandstadRail, trams en bussen.
Olst met 8k inwoners heeft ook 4 ic's per uur anders..
Zoetermeer mag best een IC stop hebben. Maar er zijn ook tal van stations die geen IC status verdienen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op dinsdag 17 juni 2014 00:00 schreef GlennQuagmire het volgende: Als er een driestreinensysteem was was Gouda een goed sneltreinstation geweest, net als Zoetermeer en Woerden
Maar dat systeem is er dus niet (nouja, misschien als je de ICd meetelt), dus moet je het op een andere manier op zien te lossen.
Zaterdag na ruim 13 jaar het Spoorwegmuseum in Utrecht bezocht. Ik ben persoonlijk meer een liefhebber van locomotieven, treinstellen en wagons vanaf de jaren 60, waarvan helaas een klein deel aanwezig was in de collectie. Het merendeel blijkt in Venlo - Blerick te staan.
Gelukkig was de 1312 wel aanwezig. Mijn favoriete loc / serie. Ook een paar foto's voor HDR gebruik geschoten. Vanavond kort de tijd gehad een paar foto's te bewerken:
Maar dat systeem is er dus niet (nouja, misschien als je de ICd meetelt), dus moet je het op een andere manier op zien te lossen.
Nou dat systeem is er in dat geval wel want Arrifaal heeft sneltreinen. Dan hebben we verder nog ICd, Thalys, ICE, CNL, EN en diverse seizoenstreinen. Maakt niet uit dus.
Nou dat systeem is er in dat geval wel want Arrifaal heeft sneltreinen. Dan hebben we verder nog ICd, Thalys, ICE, CNL, EN en diverse seizoenstreinen. Maakt niet uit dus.
Arrifaal, serieus? Ik dacht dat we de middelbare school hier wel ontgroeid waren
Anyway, wat Arriva een sneltrein noemt, noemt NS een intercity (al dan niet 'direct'). Al die andere treinen die je noemt vallen niet binnen het normale bedieningspatroon of binnen de normale doelgroep. Dat kun je net zo goed besloten vervoer noemen.
quote:
Op dinsdag 17 juni 2014 00:04 schreef DeaDLocK2K het volgende: Oh ik vergeet de stoptreinen nog daar waar vervoerders anders dan NS de Sprinter niet hebben ingevoerd.
Sprinter is gewoon een nieuwe naam voor stoptrein. Qua lijnvoering is het precies hetzelfde: het stopt op alle stations tussen A en B*
*Met uitzondering van de stoptrein Arnhem - Tiel die Arnhem Zuid overslaat
Arrifaal, serieus? Ik dacht dat we de middelbare school hier wel ontgroeid waren
Zei iemand IC defect?
quote:
Anyway, wat Arriva een sneltrein noemt, noemt NS een intercity (al dan niet 'direct'). Al die andere treinen die je noemt vallen niet binnen het normale bedieningspatroon of binnen de normale doelgroep. Dat kun je net zo goed besloten vervoer noemen.
Ja en wat de NS een IC noemt noem ik soms een stoptrein ook al bestaat die hele Zuggattung niet meer. Is ook niet zo relevant.
quote:
Sprinter is gewoon een nieuwe naam voor stoptrein. Qua lijnvoering is het precies hetzelfde: het stopt op alle stations tussen A en B*
Misschien snap je mijn punt dus niet helemaal.
Dat ding is ook meer stuk dan dat hij rijdt. En als hij wel rijdt zijn er altijd wel dingen stuk of te ranzig om vast te pakken
Maar, fair point.
quote:
Ja en wat de NS een IC noemt noem ik soms een stoptrein ook al bestaat die hele Zuggattung niet meer. Is ook niet zo relevant.
Eens.
quote:
Misschien snap je mijn punt dus niet helemaal.
Nee, want je loopt een eind uit je nek te zwetsen.
Het punt is dat NS op het NS-netwerk een strak tweetreinensysteem hanteert, waardoor het soort randgevallen als Gouda en Zoetermeer negatief uitslaan voor de reizigers. De stations zijn qua reizigerspotentieel te groot om ze alleen door een stoptrein te laten bedienen, maar door er ook IC's te laten stoppen verleng je de reis van veel reizigers onnodig.
Een derde treintype, tussen stoptrein/sprinter en IC gelegen (bijvoorbeeld een sneltrein of desnoods Regional-Express) zou een oplossing kunnen zijn voor deze situatie. De keerzijde van de medaille is dan weer dat op sommige lijnen het huidige aanbod (met 4 IC's per uur) terug wordt aangepast naar bijvoorbeeld 2 IC/2 RE/2 SPR. Ik weet niet of je reizigers daar echt blij mee maakt.
Nee, ze zeggen dat er een tweetreinensysteem is maar dat is er uiteraard niet. Het is nu allemaal arbitrair en ongeloofwaardig maar in de praktijk werkt het toch anders. En waar ik vooral op ageerde was 'als' ga weg met je als, er is geen als.
Op dinsdag 17 juni 2014 00:06 schreef James1988 het volgende: Sprinter is gewoon een nieuwe naam voor stoptrein. Qua lijnvoering is het precies hetzelfde: het stopt op alle stations tussen A en B*
En de sprinter Almere Oostvaarders-Utrecht Centraal die Bussum Zuid, Hilversum Media Park en Hollandsche Rading overslaat.
Op dinsdag 17 juni 2014 00:13 schreef James1988 het volgende: Een derde treintype, tussen stoptrein/sprinter en IC gelegen (bijvoorbeeld een sneltrein of desnoods Regional-Express) zou een oplossing kunnen zijn voor deze situatie. De keerzijde van de medaille is dan weer dat op sommige lijnen het huidige aanbod (met 4 IC's per uur) terug wordt aangepast naar bijvoorbeeld 2 IC/2 RE/2 SPR. Ik weet niet of je reizigers daar echt blij mee maakt.
Op veel plekken past het ook gewoon niet om met een drietreinensysteem dan ook nog een hogere frequentie te gaan rijden
Met een aantal inhaalsporen zou het moeten kunnen, maar voor een oplossing waarbij je geen enorme kettingreactie krijgt bij een verstoring heb je gewoon meer viersporigheid nodig.
Op dinsdag 17 juni 2014 00:30 schreef GlennQuagmire het volgende: Met een aantal inhaalsporen zou het moeten kunnen, maar voor een oplossing waarbij je geen enorme kettingreactie krijgt bij een verstoring heb je gewoon meer viersporigheid nodig.
Er kan heel veel bereikt worden met hogere snelheden en niet anale plannormen.
Paar politieke apen in Zwijndrecht vinden dat de IC daar moet gaan stoppen. 'Want Blaak heeft dat ook, en er zijn veel reizigers' NSR is dat niet van plan, nu wil Zwijndrecht 4 sprinters/uur, de gehele dag, 7 dagen/week Hoorde ik gisteravond.
Ze hebben ook al eens gelobbyd voor een metro van- en naar Rotterdam/Zwijndrecht
[ Bericht 21% gewijzigd door greavy op 17-06-2014 05:51:21 ]
[..]
Inwoneraantallen relateren aan de hoeveelheid inwoners is ook scheef vergelijken. Vaak is het goedkoper of efficiënter om intercity's te laten stoppen. Als je de IC's Gouda laat overslaan richting Den Haag, Rotterdam of Utrecht kom je gigantisch in de knoop met je sprinters en zal je moeten gaan schrappen.
Ben wel benieuwd of die kwartiersdienst nu gehandhaafd blijft in het dal, zal me niets verbazen als die geschrapt wordt.
Op dinsdag 17 juni 2014 00:00 schreef GlennQuagmire het volgende: Als er een driestreinensysteem was was Gouda een goed sneltreinstation geweest, net als Zoetermeer en Woerden
Zoals vroeger dus. Twee sneltreinen en twee intercity's per uur op dat traject. Met een IC stop op Voorburg. Zodat je weer Utrecht - Den Haag in < 30 minuten kan doen om de vertraging van voor Utrecht eruit te rijden. Dat terwijl je zit op rood skailerenbankjes en tijdens de rit van het ene naar andere treinstel kan lopen.[/opoe vertelt]
Sinds de laatste update van de NS Reisplanner Xtra (Android hier) kan je eindelijk ook op stationsafkortingen zoeken Nu nog de actuele treinsamenstelling zoals Rijden de Treinen dat ook heeft en ik ben weer helemaal blij
Edit: oh, en wat die nieuwe NS International app ook heeft: reizen plannen door heel Europa met live vertragingen van diverse andere landen (lees: voeg die twee apps gewoon samen en maak er één prima app van).
Op dinsdag 17 juni 2014 05:43 schreef greavy het volgende: Paar politieke apen in Zwijndrecht vinden dat de IC daar moet gaan stoppen. 'Want Blaak heeft dat ook, en er zijn veel reizigers' NSR is dat niet van plan, nu wil Zwijndrecht 4 sprinters/uur, de gehele dag, 7 dagen/week Hoorde ik gisteravond.
Ze hebben ook al eens gelobbyd voor een metro van- en naar Rotterdam/Zwijndrecht
Het is ook wel erg druk moet ik zeggen, ik reis ook regelmatig op dit traject.
Ook vandaag. Om 749 een tijd stilgestaan op Lombardijen. Politie en ambulance gekomen, ik denk dat het om een hartaanval ging (zat maar 1 deur verder maar weinig zicht). Goed gehandeld door treinpersoneel en hulpdiensten en de man kwam er levend uit, al lag hij er niet best bij. Of all places zit je bij Lombardijen wel ideaal naast het ziekenhuis
Klinkt eigenlijk als een zware vorm van een 'eerste wereldprobleem'
Vanochtend werd het de SPR van 6.49. Kon ik in Hengelo mooi kijken naar de prachtige voorlangkruisende trein. Niet dus. Niks, en vanaf het perron kon je mooi zien dat de SPR van 7.04/7.06 naar Zwolle voor rood liep. Voor niks dus.
Overigens staat op de vertrekstaten netjes 7.04 (elke dag) en vanochtend ook op het TBP 7.04. Roar.
Vanochtend werd het de SPR van 6.49. Kon ik in Hengelo mooi kijken naar de prachtige voorlangkruisende trein. Niet dus. Niks, en vanaf het perron kon je mooi zien dat de SPR van 7.04/7.06 naar Zwolle voor rood liep. Voor niks dus.
Overigens staat op de vertrekstaten netjes 7.04 (elke dag) en vanochtend ook op het TBP 7.04. Roar.
Klopt inderdaad, de komende weken staat hij overal gewoon voor 7:04 gepland. Wel een beetje vreemd dat ze hem dan voor één maandag op 7:06 zetten, maar goed er zal wel een of andere logica achter zitten.
Het kabinet trekt samen met een aantal regio's 1,1 miljard euro uit voor nieuwe investeringen op en rond het Nederlandse spoor.
Op Amsterdam Centraal worden de perrons en de oosttunnel onder het spoor verbreed, in Vught komt er een verdiept spoor en bij Meteren komt er een goederenboog.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft dat dinsdag bekendgemaakt na overleg met regionale bestuurders.
Voor de verbeteringen in Amsterdam trekt Mansveld 431 miljoen euro uit, voor de maatregelen in Gelderland (Meteren) en die in Noord-Brabant (Vught) wordt in totaal door Rijk en regio's ruim 700 miljoen gereserveerd.
http://www.nu.nl/politiek(...)rbetering-spoor.html zoveel geld en dan verspillen ze het aan iets nutteloos als verbreding van de perrons op Amsterdam centraal.. vervanging van oude infrastructuur en verbetering van infra lijkt mij een betere investering, heb je langer en beter profijt van (betrouwbaardere infra -> minder storingen -> minder vertragingen?)
Wordt er icm. het verdiepte spoor in Vught ook nog steeds gesproken over een vrije kruising ten noorden van Vught voor de richtingen Tilburg en Eindhoven?
Het is ook wel erg druk moet ik zeggen, ik reis ook regelmatig op dit traject.
Ook vandaag. Om 749 een tijd stilgestaan op Lombardijen. Politie en ambulance gekomen, ik denk dat het om een hartaanval ging (zat maar 1 deur verder maar weinig zicht). Goed gehandeld door treinpersoneel en hulpdiensten en de man kwam er levend uit, al lag hij er niet best bij. Of all places zit je bij Lombardijen wel ideaal naast het ziekenhuis
Zwijndrecht is druk, maar niet IC-waardig. Is maar 2km verder dan Dordrecht. En een metro Zwijndrecht - Ambacht - Ridderkerk en zo via Rotterdam centrum naar Rhoon is helemaal flauwekul.
Op dinsdag 17 juni 2014 09:54 schreef boriq het volgende: Wordt er icm. het verdiepte spoor in Vught ook nog steeds gesproken over een vrije kruising ten noorden van Vught voor de richtingen Tilburg en Eindhoven?
Hallo Frans, een vrije kruising aan de zuidzijde wordt onderzocht in de planstudie PHS Meteren-Boxtel. Hierover neemt de Staatssecretaris medio 2014 een besluit, uitvoering start in 2016. Van: https://www.prorail.nl/pr(...)ijlpaal-in-den-bosch
Nou dat ook niet helemaal... De sneltrein op de vechtdallijnen is gewoon een stoptrein die niet stopt in Gramsbergen en Dalen
Maar ik zou idd wel heil zien in een trein Zwolle-Hardenberg-Emmen ofzo.
groningen - Leeuwarden is tenminste een sneltrein enkel stoppen in Buitenpost Die sneltrein Zwolle - Emmen is een stoptrein, maar slaat 2 stations over 'omdat een stop niet past'... De infra moet daar meer verdubbeld worden. Tijdwinst met sneltrein hooguit 5 minuten?
ENSCHEDE - Goederentreinen blijven over bestaand spoor door Twentse steden en dorpen rijden. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft een besluit over een noordtak van Betuweroute uitgesteld.
"De groei van het goederenvervoer is namelijk minder groot dan verwacht"', verklaart de staatssecretaris. Er waren verschillende varianten voor een noordtak uitgestippeld.
Mansveld kiest er voor om de goederentrein bij Deventer richting Oldenzaal te laten draaien. De variant wordt echter tot 2020 niet verder uitgewerkt, omdat de capaciteit van het bestaande tracé afdoende is.